kestopinnoitteet

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
crowie

Re: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja crowie » Pe Loka 24, 2014 3:31 pm

London's Finest Detailing

After 5 months of what claims to be a 9H hardness, scratch resistance and 5 years Guarantee, I was open enough to tell client at the time of application that i couldn't stand by that, it was hard so had to sand it off and brought it back to this finish.. It aint about hardness and strongest its about durability and smartness in performance , so we engage in Nickelai Mayvincis Production . Revolutionary smart technology.
Mahtavaa nähdä että maailmalla tunnetut hinkkaajat uskaltavat julkisesti sanoa tämmöstä, isoista merkeistä. Kestihän siinä jonkun aikaa. Mitäs mieltä porukka on? Tämähän on ollut ihan tiedossa että pinnoitteet eivät oikeasti estä naarmuuntumista. Toki kun saadaan sitä paksuutta tehtyä, niin tosi pienet naarmut ovat pinnoitteessa eikä lakassa. Mutta kun halutaan sitä pinnanpaksuutta, niin tämähän on melkein mahdoton tehdä levittimellä tai maaliruiskulla kerta suurin osa pinnoitteesta pyyhkiytyy pois tasoittelussa.

Edit:
Mitä tällä nyt hajen takaa niin juurikin näitä "3-5vuoden" kestotakuulla olevia jälleen myyjiä ja tuotteita. Kusetaan ihmisiä täysin ja valehdellaan päin näköä, markkinoidaan aineita että hylkisivät oikeasti naarmuja ja kestäsivät 3-5 vuotta. Nämäkin kestot pitäisi ilmoittaa pesuaineiden ja kilometrimäärän mukaisesti "about".

Mitäs mieltä olette tämmösestä https://www.youtube.com/watch?v=AWEBj1tsLtY?

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Loka 24, 2014 5:17 pm

Mistä merkistä oli kyse? Mikä siis oli ongelma? Pinnoite ei kestänyt vai ei suojannut pesunaarmuilta?

Mulle riittää kun pinnoite suojaa 12-24kuukautta.

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Loka 24, 2014 5:37 pm

Pointti taisi olla, että kun näitä Suomessakin ns. ammattilaisten laittamia pinnoitteita myydään nuilla älyttömillä kestoilla ja lähes täysin naarmuuntumattomina normi kuluttajalle, joka ei luonnollisestikkaan tiedä asioista paljon mitään.

Mutta joo, kyllähän tuo on varsin tervetullut asia, että uskalletaan sanoa ääneen kuinka asiat oikeasti on.

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ke Loka 29, 2014 7:47 pm

Jolli kirjoitti:Testaan nyt tuo gtechniq c1 + exo v2, lupaan antaa palautetta!
Onko Jollille tullut minkälainen käsitys tähän asti tuosta yhdistelmästä ?

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Loka 29, 2014 8:15 pm

Modifier kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Testaan nyt tuo gtechniq c1 + exo v2, lupaan antaa palautetta!
Onko Jollille tullut minkälainen käsitys tähän asti tuosta yhdistelmästä ?
Privalla olen kertoillut ihmisille, jotka ovat kysyneet. Kun mun näyttämötopiceja seuraa, huomaa että pinnoite on vaihtunut Nanolexin puolelle ja Gtechniqin yhdistelmään en koske, ennenkuin ovat pysyvyysongelman saaneet korjattua.
Tällä hetkellä oma suositukseni on ehdottomasti Nanolexin ultra hintaluokassa halvat pinnoitteet.

Jarspe

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Ke Loka 29, 2014 8:26 pm

Ootko Jolli päässy seuraamaan tuota ultran kestoa?

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Loka 29, 2014 9:09 pm

Jarspe kirjoitti:Ootko Jolli päässy seuraamaan tuota ultran kestoa?
En kunnolla, mutta kestää omien testieni mukaan (pieni otanta, 8autoa) paremmin kemikaaleja ainakin kuin gtechniq-kakku. Ikävä jos talvella pesee suoloja autosta pois surfexilla ja samalla valahtaa Gtechniq viemäriin.

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ke Loka 29, 2014 9:14 pm

Ja erittäin helppoa laittaa!
Wannabe-OCD

Jarspe

Re: Vs: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Ke Loka 29, 2014 9:27 pm

Jolli kirjoitti:
En kunnolla, mutta kestää omien testieni mukaan (pieni otanta, 8autoa) paremmin kemikaaleja ainakin kuin gtechniq-kakku. Ikävä jos talvella pesee suoloja autosta pois surfexilla ja samalla valahtaa Gtechniq viemäriin.
Oho, olipa yllättävä tulos. Tuo kemikaalien kesto on kumminkin tosi tärkeä ominaisuus varsinkin talvella!

Mitenkä tuo kemikaalisuojan kesto? Heikkeneekö se ajan myötä vai pysyykö se samanlaisena pinnotteen keston ajan?

Tässä ollut kovan syynäyksen alla pinnoiteet, liikaa vaihtoehtoja [emoji2]

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 30, 2014 10:36 am

Jolli kirjoitti:Tällä hetkellä oma suositukseni on ehdottomasti Nanolexin ultra hintaluokassa halvat pinnoitteet.
Ultra ei ole kategoriassa halvat pinnoitteet :D Mun mielestä halvat pinnoitteet on kuluttajahinnaltaan <30e/plo (millä levitys väh. 2-3 autoa).

Näitä kesto juttuja olisi mun mielestä kiva ryydittää ihan kuvilla ja videoilla. On toki hyvä että kertoo vaikkei kuvia olekkaan ennättänyt ottaa mutta lähtökohtaisesti näitä on huono verrata ns. sanallisesti ja sana sanaa vastaan.

Tuo kemikaalikestävyys on mun mielestä melko turha ominaisuus pinnotteessa - mutta ilmeissti ns. lämpimässä säilyttävät arvostaa :D Mä en meinaan muista ikinä tarvinneeni bioliukkaria saati hiilivetyä omissa autoissa. Mä ehkä enemmän hakisin näiltä pinnotteilta sitä pysyvyyttä + UV suojaa. Kovuuskin on osoittautunut aika paljon vähemmän merkitykselliseksi ominaisuudeksi - mutta mukava lisä. Fakta on että naarmujen välttäminen on enemmän omistajasta - kuin pinnoitteesta kiinni.

Jos en väärin muista niin itseasiassa GTechniq on itse speksannut ettei C1stä saisi pestä kovin emäksisillä pesuaineilla? DW:llä oli joskus juttua aiheesta koska C1 1. rev ei kestänyt emäksisiä pesuaineita käytännössä ollenkaan - ja rev 2 oli parannusta siihen. Jannehan voisi uutena dealerina kysästä mitä saa ja mitä ei saa - tuohon kemikaalikestävyyteen liittyen. Eli ns. nykyisen tilanteen. Mä en edelleenkään näe tätä ominaisuutta välttämättä ongelmana/edes miinusmerkkisenä jos tuote muuten toimii - mutta se pitää ottaa huomioon jos kokee tarpeen kylvettää autoa tosi emäksisissä aineissa.

Mut tosiaan markkinoille tuupataan milloin mistäkin uusia tuotteita ja tuntuu että valitettavan moni menee ns. samaa polkua ;)
Vain YKSI LSP!

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » To Loka 30, 2014 11:32 am

Ei yli ph 10 pesuaineita suositella pinnoitteille (Nanolex, Gtechniq). Toisaalta omasta mielestä pinnoitteen tehtävä olisi juuri se, että kestää mitä vaan.

Mielenkiintoista oli kun pesin työauton kesärenkaat hiilivedyllä, niin sieltähän löytyi Opticoatin helmeilyä vielä pesun jäljiltä. Pesty koko kesänä kunnolla. Ja ei ollut pelkkää liukkarin helmeilyä.
Wannabe-OCD

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » To Loka 30, 2014 11:52 am

Minusta taas pinnoitteen tärkein ominaisuus ois se, ettei lika tartu -> ei tartte pestä tujuilla aineilla. :)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Jolli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jolli » To Loka 30, 2014 12:24 pm

Urran kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Tällä hetkellä oma suositukseni on ehdottomasti Nanolexin ultra hintaluokassa halvat pinnoitteet.
Ultra ei ole kategoriassa halvat pinnoitteet :D Mun mielestä halvat pinnoitteet on kuluttajahinnaltaan <30e/plo (millä levitys väh. 2-3 autoa).

Näitä kesto juttuja olisi mun mielestä kiva ryydittää ihan kuvilla ja videoilla. On toki hyvä että kertoo vaikkei kuvia olekkaan ennättänyt ottaa mutta lähtökohtaisesti näitä on huono verrata ns. sanallisesti ja sana sanaa vastaan.

Tuo kemikaalikestävyys on mun mielestä melko turha ominaisuus pinnotteessa - mutta ilmeissti ns. lämpimässä säilyttävät arvostaa :D Mä en meinaan muista ikinä tarvinneeni bioliukkaria saati hiilivetyä omissa autoissa. Mä ehkä enemmän hakisin näiltä pinnotteilta sitä pysyvyyttä + UV suojaa. Kovuuskin on osoittautunut aika paljon vähemmän merkitykselliseksi ominaisuudeksi - mutta mukava lisä. Fakta on että naarmujen välttäminen on enemmän omistajasta - kuin pinnoitteesta kiinni.

Jos en väärin muista niin itseasiassa GTechniq on itse speksannut ettei C1stä saisi pestä kovin emäksisillä pesuaineilla? DW:llä oli joskus juttua aiheesta koska C1 1. rev ei kestänyt emäksisiä pesuaineita käytännössä ollenkaan - ja rev 2 oli parannusta siihen. Jannehan voisi uutena dealerina kysästä mitä saa ja mitä ei saa - tuohon kemikaalikestävyyteen liittyen. Eli ns. nykyisen tilanteen. Mä en edelleenkään näe tätä ominaisuutta välttämättä ongelmana/edes miinusmerkkisenä jos tuote muuten toimii - mutta se pitää ottaa huomioon jos kokee tarpeen kylvettää autoa tosi emäksisissä aineissa.

Mut tosiaan markkinoille tuupataan milloin mistäkin uusia tuotteita ja tuntuu että valitettavan moni menee ns. samaa polkua ;)
Pakko perustella taas omaa näkökantaa: Ultra maksaa n.50eur / pullo, siitä tekee kevyesti 2 autoa, ellei ole ihan lehmän kokoisia kotteroita (E91, V70 volvo jne menee vielä kategoriaan normaalikokoiset), jolloin kustannus on alle 25eur / auto, mielestäni riittävän halpa (vs Gtechniqin puolelta tämä "kakku" n.115eur ja sillä about sama menekki).

Kuvia, eikä videota tullut otettua mistään näistä, sillä kyseessä oli "omaan käyttön" tarkoitettu testi. Homma lähti purkautumaan kun eräät vanteet tulivat pestyä Surfexilla ja pinta muuttui melko radikaalisti, tästä sitten suivaantuneena kokeilemaan mahdollisiin uhreihin -> valmistajan vaihto omalla kohdallani.

Jokainen määrittelee kestopinnoitteen ominaisuudet, mitä arvostaa ja mitä haluaa, itselleni ne on:
1) pesumetodien helppous, ts. ei tarvitse asiakkaan miettiä että tätä voi käyttää, tätä ei voi käyttää ja tätä joka toinen kerta pesuun mukaan jne..
2) pysyvyys pinnalla
3) Lian hylkivyys

Perustelut:
1) Jos asiakkaalle pinnoittaa auton ja myy pari purkkia erinäisiä tavaroita mukaan vielä, että käytä vain näitä pesemiseen, älä mitään muuta, mitä se asiakas tuumaa? "Tuleeko se pinnan hydrofobisuus ja kiilto pinnoitteesta vai näistä pesuaineista", eikö tällöin olisi sama suihkuttaa reloadia asiakkaan autoon, myydä purkillinen sitä lisää ja todeta että kerta kuukauteen tätä päälle niin hoitaa pinnoitetta.

2) ks kohta 1. Lisäksi myös se että jos pinnoite häipyy vuoden kuluttua pinnalta, kuinka kesto- se silloin on? Tällöin taas tullaan siihen että miksi käyttää kestopinnoitetta, eikä vahaa?

3) Jos lika ei jumahda kiinni kuukauden pesemättömyyden jälkeen pahasti, ei tarvitse niitä hiilivetyliukkareita kaivaa edes kaapista.

Naarmuja hylkivät pinnoitteet ovat mielestäni täyttä kusetusta, moneen firmaan olen laittanut kyselyä että saako heidän ainettaan testiin ja että testituloksen voi julkaista ilman erillistä hyväksyntää -> joko ei vastata, tai sitten ei suostuta = edes aineiden myyjät eivät pysty seisomaan mainostekstiensä takana.

Joku äkkiä voisi saada jutuistani sellaisen käsityksen että Gtechniqin kakku kannattaa polkea suohon. Näin ei kuitenkaan ole, sillä omalla kohdallani 20% kakulla pinnoitetuista autoista kesti surfex-pesun, pinta oli kaikissa muikea uutena ja hyväksyy hulppean hinnan jne. Omaan käyttööni / kriteereihini ne eivät vaan sovellu, enkä suostu niitä käyttämään ennenkuin lompakko levällään odottavalle asiakkaalle oman mielipiteeni ja kokemukseni kertonut.
Jarspe kirjoitti:
Jolli kirjoitti:
Oho, olipa yllättävä tulos. Tuo kemikaalien kesto on kumminkin tosi tärkeä ominaisuus varsinkin talvella!

Mitenkä tuo kemikaalisuojan kesto? Heikkeneekö se ajan myötä vai pysyykö se samanlaisena pinnotteen keston ajan?

Tässä ollut kovan syynäyksen alla pinnoiteet, liikaa vaihtoehtoja [emoji2]
Omalla kohdallani kakun ikä on ollut max 6kk, joten en näe että aika olisi vielä päässyt vaikuttamaan.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 30, 2014 1:15 pm

Peke kirjoitti:Minusta taas pinnoitteen tärkein ominaisuus ois se, ettei lika tartu -> ei tartte pestä tujuilla aineilla. :)
Tämä on muuten myös erityisen tärkeä! Mutta toisaalta jos se olisi ainut kriteeri niin vahat olisi ns. täysin vertailtavia tuotteita. UV suojassa esim. ei ole.

Mun mielestä pinnotteissa on edelleenkin ominaisuuksia mitä vahat ei pysty tarjoamaan - kuten se UV suoja + parempi mekaaninen suoja.

Jolli erittäin hyvin perusteltu! Ja olen myös samaa mieltä että meillä jokaisella on omat tarpeemme minkä mukaan teemme hankinnat. Omalla kohdalla en edellytä että mikään tuote kestäisi >pH 10 pesuaineita eikä se näyttele mitään roolia mun ylläpitopesuissa. Testimielessä hyvä todeta että kuolee siihen, jos joku on tottunut käyttämään niin styrkkia aineita. Mä edelleenkin pärjään joka pesussa ns. vahaturvallisilla aineilla.

Se että suomessa asiakas haluaa pestä harjalla ja fairyllä ei tarkoita sitä että pinnoitteen pettäessä se pinnoite olisi paska :D Ei tuossa ole pinnoitteen eikä tekijän lupausten kannalta mitään ns. epäselvää jos sanoo että pinnoitettuakaan autoa ei ole järkevää pestä liian vahvoilla aineilla - sai niitä marketista tai ei. Ainakin kannattaa erikseen tiedustella miten pintaa ylläpidetään ja varoittaa em.

Ja tohon hintaan vielä että hyväksytään vertalu - mutta mun mielestä kumpikaan noista tuotteista ei ole "halpoja pinnotteita" :D Ei tosin kalliitakaan. Mut esim. Sonaxin levitys menee jo kympin tienoille levitys, ellei jopa rutkasti alle. Se on halpa. Samoin OptiCoat 2.0 levityskerta maksoi normaalisti 10-15e. Boutique vahat on kyllä silti aika halpoja näihin kaikkiin verraten - esim. kerros Zymöl Glasuria maksaa ~3,1€.

Tuo naarmuilta suojaaminenkin on ihan miten sen tulkitsee. Se ei tarkoia että voisit käyttää harjapesussa saati unohtaa esipesun. Mutta mulla on kokemusta samasta autosta niin vahalla kun OptiCoatilla (herkkä pehmee japsi) mihin tuli Opti pinnassa vähemmän pesunaarmua vuoden periodilla ja kilsoja oli jopa vähän enemmänkin. Kusetusta on kyllä lupaukset - mutta ei koko homma. Selvät edut on tietyillä tuotteilla nähtävissä.
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » To Loka 30, 2014 1:35 pm

Urran kirjoitti:
Peke kirjoitti:Minusta taas pinnoitteen tärkein ominaisuus ois se, ettei lika tartu -> ei tartte pestä tujuilla aineilla. :)
Tämä on muuten myös erityisen tärkeä! Mutta toisaalta jos se olisi ainut kriteeri niin vahat olisi ns. täysin vertailtavia tuotteita. UV suojassa esim. ei ole.
No juu ei ole.
Peken kanssa samoilla linjoilla. Tuolloin pesun tarve vähenee, ei tarvi hinkata, todennäköisesti pinnassa pysyminen sitä myöten pitenee

Kun pinnoite keksitään, missä tuo ominaisuus on, niin voilá. Sen jälkeen en käytä enää mitään pesuaineita, pelkästään huuhtelen :D
Niin kauan kuin tuo ei onnistu, niin olisi väliaikana ihan jees, jos olisi pinnoite, joka kestäisi liuottaa sen lian pois pinnalta, kun ainakaan CQ UK:n pinnasta lika ei irtoa talvella pelkällä shampoolla ja pinta ei hylji vettä, joka on myös yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska nopeuttaa pesua, kun ei tarvitse kuivata niin tarkasti (=tapahtuu talvella nopeasti).
Senpä takia en usko pinnoitetta käyttäväni (tai sitten käytän?) ennen kuin tulee "the pinnoite", joka ajaa asiansa tuossa kestävyydessä ja lian hylkivyydessä.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 30, 2014 2:46 pm

Niin siis jos olis (mitä ei ole). Mutta toistaiseksi vaha/pinnoite on samalla viivalla em ominaisuudessa.
Vain YKSI LSP!

tunppi

Viesti Kirjoittaja tunppi » To Loka 30, 2014 5:58 pm

Aika monissa pinnoitteissa luvataan,että voi poistaa vain koneellisella kiillotuksella. Silti osa lähtee vahvalla liuotinaineella? :taputapu:

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » To Loka 30, 2014 6:17 pm

Niin tai hylkiminen ja beading kuolee. Näistä ei tummentavista aineista on hankala todeta onko se siellä oikeasti vai ei.

Viller

Viesti Kirjoittaja Viller » Ti Marras 04, 2014 12:17 am

Suurinta osaa pinnoiteista markkinoidaan väärin tai kusetetaan, luvataan naarmutumissuojaa tms.. Vielä ei ainakaan suomessa ole pinnoitetta joka estäisi pesunaarmut ynm. ihan sama kuin kova se pinta on niin niitä silti tulee..

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Ti Marras 04, 2014 7:43 am

Taasen kerran on kysymyksessä laaja käsite (pesunaarmut) itse miellän kyseiset naarmut n.1-5micronia syviksi.
Itsellä vain kokemusta Opti coat pinnoitteesta n.20autonverran, omassa autossa ollut myös ja voin todeta aineen estävän selvästi harmauden/kaikkien matalampien naarmujen syntyä, mutta pesu/kuivaus metodit ja muu pintojen mekaaninen hankaaminen osaltaan, ehdottomasti tärkein tekijä jos halutaan vähentää naarmuuntumista.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Marras 04, 2014 9:02 am

Viller kirjoitti:Vielä ei ainakaan suomessa ole pinnoitetta joka estäisi pesunaarmut ynm. ihan sama kuin kova se pinta on niin niitä silti tulee..
Estää on iso sana, ja mielestäni aika tolkuton vaatimus. Vähentää lienee tarve. Viitataanko tässä nyt suomesta saataviin pinnoitteisiin vai suomeen saataviin pinnoitteisiin (= kaikkiin pinnoitteisiin) mitä olet ihan kaikkia kokeillut pitkällä ajanjaksolla?

Esim. Crowien Taksi-Modesta testailussa todettu että estää naarmujen tulemista ihan h*lvetisti 50tkm ajanjaksolla.

Itse myös verrannut tavan vaha vs. OptiCoat 2.0 pehmeälakkaisessa perusmustassa ja huomattavasti vähemmän "love markseja" eli pesuhuntua/harmautta tulee.

Jos taas pesunaarmuilla tarkoitetaan harjakoneen naarmuja - niin en tiedä itsekkään pinnoitetta mikä niihin vaikuttaisi. Viime viikolla pestiin Optipinta kokeeksi koneessa ja tarkasteltiin jälkiä sen jälkeen. Lähtihän ne 2-stepillä (samalla kun pinnote - mikä oli suunnitelmakin) mutta naarmuja toki selvästi tulee.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Marras 08, 2014 4:57 pm

Tyypit otettu CQ UK2014 ja Wolf's BG:stä...

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » La Marras 29, 2014 9:53 pm

Jolli kirjoitti:
Kuinka monennella pesulla saitte pinnoitteen häviämään?
Itsellä nyt ollut heinäkuusta asti ja kuusi kertaa jo esipessyt motoxilla lancesta ja tänään jouduin jo esipesemään sillä motonetin hiilivetyliukkarilla, lisäksi kerran käyty auto läpi pienpoistolla.
Takaluukku ei helmeile enää niin hyvin kuin muut paikat mutta on siinäkin vielä iso ero käsittelemättömään pintaan.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Marras 30, 2014 7:06 pm

Isäukon kohtuu uuteen autoon laitettiin Nanolexin Ultra kevyen myllytyksen jälkeen pintaan ja on sen jälkeen tarvinnut pestä vain kerran. Tästä on aikaa jo ainakin pari kuukautta. Nyt näin taas autoa ja kyselin josko pitäisi pestä. Ukko sanoi ettei sitä tartte pestä, kun sadevesi pitää sen sen verran puhtaana ettei lianmäärä ole häiritsevän suuri. Ehkäpä se tässä jossain vaiheessa, kun lumi tulisi pysyvästi maahan, pestäisi niin raportoin sitten lisää kestosta. Toistaiseksi lähinnä ihmettelen sitä, miten hyvin se "puhdistaa itse itsensä".

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ma Joulu 01, 2014 9:55 pm

Kirjailempas tänne mnyt muistin aikana muutaman sanasen Dodo Juicen Infinitystä mikä mulla on tuon mondeon peräluukussa ollut nyt reilun vuoden. Helmeilyn osalta alkaa olemaan kuollut, osittain vielä helmeilee mutta vain noin 20% pinta-alan osalta. Tosin vesi ei jää laattana seisomaan pintaan vaan huilahtaa suht nopsaan pois eli vielä eloa on pinnoitteessa. Minkäänlaista jälkikäsittelyä en ole tuolle tehnyt, en suihkinut QD:tä tai mitään, pesuja tosin jonkun verran Dodon Sour Powerilla ja jonkun verran CG:n Citrus Wash & Gloss mutta pääsääntöisesti mennyt JL Tuotteiden RK-24 ja PS-Polygen pesuaineilla, tuo RK-24 vastannee suunnilleen Sufrexia ja PS-Polygen on ns vahashamppoo minkä en ole havainnut jättävän mitään jälkeensä vaan enneminkin melko tehokkaasti on syönyt vahat pois.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Vastaa Viestiin