kestopinnoitteet

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
Peke
Viesti:

Re: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Peke » Pe Tammi 17, 2014 4:23 pm

Urran kirjoitti:Niin. Toimiiks se sillon kun vesi valuu pois vai? :)
HEH... miksi laittaa pinnoite, jos sillä ei ole mitään muita ominaisuuksia muutaman kk jälkeen kuin että "kyllä sitä siellä vielä on ja suojaa". Kyllä minusta yksi tärkeä pointti suojan lisäksi on se, että lika lähtee pois HELPOSTI. Ja sillon poistuu se vesikin... :roll: Eli se hylkii oikeastaan kaikkea, mikä siihen yrittää tarttua. Millä olette satavarmoja, että siellä on vielä suojaa, jos aineella ei ole mitään näkyviä ominaisuuksia jäljellä? Mittaamalla? :shock: Muulla ei väli(äkö)? :? Pitääkö testata naarmuttamalla tai myllyttämällä? :)
Mulla esimerkiksi näkyy vieläkin auton kyljessä samat "pilvet" mitkä tuli huolimattomasta levityksestä Cquartzissa(vähän vastaavanlaiset ku JUMAlla oli A4:ssa) kesäkuussa. Aika hyvä todiste, että pinnoite on vielä siellä. ;)
Urran kirjoitti: Ja aiemmin ollaan puhuttu siitä että Kaivokselan hallissa pestään samassa tilassa + iso tila, peruslämpötila ei ole kovin korkee. En mä Jarin ammattitaitoa epäile.
Pestään välillä paljon, välillä ei juuri ollenkaan. Ei vaikuta hallin perälle, missä pinnoitteet laitetaan, varsinkin kun lämpöpuhaltimet välissä. Ja näyttää fiboltillakin olevan AINA ne päällä ku touhuaa auton kimpussa. Lämpötila tullettimilla HALLIN KESKIVAIHEILLA noin +20, perällä sit puhaltimen(ja valojen) avulla aika paljon enemmän. Talvellakin. ;)

Viltsu kirjoitti: En nyt jaksa alkaa etsimään kirjoituksia ympäri nettiä, mutta tällainen käsitys mulle on syntynyt:
Lakkapinnan kovuus vaikuttaa pinnoitteeseen. Pehmeät ongelmallisempia.
Evo (pehmeä lakka?) vs. RS3 (kova lakka?).
Etsippäs tarkemmin, maalautin sen uusiks jo about vuoden-parin jälkeen uudesta, jolloin pintaan tuli orkkissävy + paljon helmiäislakkaa.
Ei ollut pehmeä ei. Orkkispinta on ja muutenkin paska perusväri.
Viltsu kirjoitti: Siihen en tosin ota kantaa, että mikä on paras pinnoite :D
En minäkään(ei varmaan kumpikaan näistä aineista), mutta Opti vs Cquartz niin mä kallistun Cquartziin. ;)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 17, 2014 4:40 pm

Noissa akryyliväreissä tärkein ominaisuus on UV suoja. Se on se sama mikä lakallisissakin tuo "harmautta" pintaan mikä lähtee sitten myllyttämällä. Toisena tärkeimpänä pidän mekaanista suojaa erityisesti pesunaarmuja vastaan ja sen se myös lunastaa. Myöskään lika ei pinty samalla tapaa pinnoitettuun pintaan vs. myllytetty ja käsittelemätön. Tota veden hylkivyyttä se ei tuo samalle perioodille aikaa, mutta em. auto (S2000) vahattiin viime keväänä juuri siitä syystä + lookit :thumb:

UV suoja on hyvinkin helppo huomata akryylivärissä. Etenkin punaisessa. Se sama suoja on myös lakallisissa.

Samanlaisia mokia mä olen Optista joutunut myllyttämään pois. Tässä tapauksessa kalkki kuivumisjälkeä Optin alta. Optimistisesti epäkeskolla ja mustalla hexillä + S30. En vaihtanut settiä vaan halusin nähdä monta se vaatii että se lähtee pois. Joka setti kovalla paineella ja nopeudella ja lisää tahnaa kun tuntui ettei enää pure. Vikalla setillä toki viimeistelin. Muistaakseni neljä aika rankkaa settiä vaati, että jäljet lähti. Vastaavalla setillä ois ottanut jo paljon enemmän kun parin vuoden pesunaarmut pois auton maalipinnasta. Mm. Toyota GT86en pinnalta lähti korjaajan haalarin napin naarmut samalla setillä 1-steppinä. Ja tää myllytyskokeilu oli siis tuossa vuoden vanhassa Opti pinnassa, mikä alunperin oli todella pehmeä.

Tiedän mä nuo puhaltimet. Mutta mä silti haluaisin nähdä pintalämpötiloja ympäri autoa tuossa paikassa. Itse en alta 24° (pintalämpötila eli ympäristön oltava sitä kuumempi) suosittelisi levittelemään, jos kysytään. Opti vaan vaatii aika kovat ympäristölämpötilat ja olosuhteet, se on semmonen asia mikä vaikuttaa. En mä tiedä missä ne rajat menee tai onko joku tila kelvollinen, mä tiedän mitä mä oon käyttänyt ja miten ne toimii, koska mä nään niitä autoja sen jälkeen kun ne ajaa pihasta pois.
Vain YKSI LSP!

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Tammi 17, 2014 9:30 pm

Omat kokemukseni Optista vastaan C.Quartz tavallinen ja Uk on niin erilaiset etten edes harkitse optia enää. 2 autoa sillä tehnyt ja talvi on hävittänyt optin ominaisuudet täysin. Autot ovat olleet hankalia kuivata pesun jälkeen ja pinta on ollut kaikkea muuta kuin liukas. En ymmärrä mitä iloa on sellaisesta pinnoitteesta, että autoa kuivatessa vituttaa koko homma kun pitäisi auto saada nopeasti kuivaksi (pakkasen kiristyessä) ja pinnassa on vesikalvo jonka pyyhkiminen on yhtä tuskaa, melkein helpompi ois jättää kuivaamatta mutta silloin se jäätyisi pintaan kiinni :o Mulla ei ole eikä varmaan tule sellaista laboratoriota missä tuollaisen optin voi laittaa mikä toimii hyvin. Kumpaakaan pinnoitteeseen ei ole naarmuja tullut, joten siinä mielessä ovat tehtävänsä hoitaneet hyvin.

Juha U

Re: RE: kestopinnoitteet

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Tammi 17, 2014 9:39 pm

Urran kirjoitti:Paksuus, vähempi naarmuuntuminen ja suojan kesto.
Miten tämä on mitattu? Jos optia kuluu yhteen autoon 4ml ja C.Quarzia 30 ml niin miten tämä on mahdollista.
Millä tavalla autot pestään ja miten naarmuuntuminen mitataan, jotta voidaan todeta pintojen naarmuuntumisen ero ?
Mitenkä kesto todetaan kummallakin aineella, jotta niitä voidaan verrata keskenään ? Näihin ois kiva saada hyvät vastaukset.

Bdh

Viesti Kirjoittaja Bdh » Pe Tammi 17, 2014 10:30 pm

Omat kokemukset Optista aika samanlaisia mitä täällä on jo mainittukin:

- menettää vedenhylkimisominaisuuksia x kuukauden päästä
- suht tarkka missä olosuhteissa laitetaan
- pitkä kuivumisaika

+ tuo lasimaista kiiltoa kuivuessaan
+ kahteen autoon vahannut Collinite 915 Optin päälle ja 4kk & pitkän syksyn jälkeen toimii todella hyvin
+ hyvillä valoilla laitettaessa erittäin riittoisaa ja helppo levittää (ei poispyyhittävää / juurikaan poispyyhittävää)

Valitettavasti ei oo CQuartzista kokemuksia verrattavaksi. En oo nähny tarpeelliseks vaihtaa pinnoitetta, koska mielestäni hinta/laatu -suhde on hyvin kohdillaan (~10e/auto). Nyt ois Opti loppu ja rouvan pehmeälakkainen japsi kaipais pinnotetta, että jos sitä uskaltais ihan hypätä tuntemattomaan! :D

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Tammi 18, 2014 9:00 am

Minkälaisen keston saa tuolla Cquartzilla, CquartzUK:lla ja Cquartz Finestillä?

Katselin että CquartzUK maksaa Jannen kaupassa 52,90 50ml pullo ja ja Opti-Coat 59,90 20ml ruisku eli hinnassa ei ole merkittävää eroa. Molemmilla tekee kai sen 2-4 autoa per pakkaus?

Mites nuo Nanolexit? Millaisia ympäristövaatimuksia ne vaativat ja onko niiden todellisista kestoista mitään hajua kellään?
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » La Tammi 18, 2014 11:53 am

Kyllä Cquartz menee yhteen autoon, 30ml on mennyt aina noihin mun kippoihin. Nyt tehdään ens v.loppuna kaverin A6 ni siihen varattu 50ml pullo. Vuoden kestää ainakin Cquartz helposti HYVÄNÄ.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Viltsu

Viesti Kirjoittaja Viltsu » La Tammi 18, 2014 12:27 pm

CQuartz kesto 12-18kk, Finest 2 vuotta ja CQuartzUK varmaan lähelle normi CQuartzia. Näin ainakin Jyrkiboy aikanaan kertoili (silloin ei vielä CQuartzUK:ta ollut). Mutta kestoonhan vaikuttaa monta tekijää.

hpl

Viesti Kirjoittaja hpl » Su Tammi 19, 2014 7:47 pm

Yksi mieltä kaivertanut kysymys noista pinnoitteista tai itse asiassa niiden poistamisesta.
Tuohon meidän Pösöön oli uutena laitettu http://www.vodax.fi/titaniumarmour2k.htm sen ohjeissa lukee kohdassa uudelleen maalaus:
Liuottimet ja rasvanpoistoaineet eivät poista käsittelyä. Hio maalattava kohta karkeudella P1000. Tämän jälkeen rasvanpoisto.
Eli lähteekö nuo oikeasti myllyttämällä pois kokonaan vai vaatiiko hionnan?
Mitä haittaa jos jää pintaan jotain ja vaikka uudelleen pinnoitetaan jollain toisella aineella?

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Su Tammi 19, 2014 9:31 pm

En tiedä muista, mutta käsittääkseni esim. Cquartzia voi laittaa uudelleen vaikka alla olisi vanhaa Cquartzia. Siis jos ei halua myllyttää. Miten lie sit kestää, mutta ite en ainakaan meinaa myllyttää autoa puolen-vuoden välein. :roll:
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ma Tammi 20, 2014 8:20 am

Tuo Urranin väite optin paremmasta naarmuuntumisenkestosta perustuu varmaan siihen mun konepeltiin jossa oli toisella puolella opti ja toisella puolella cquartz. Ei siinä nyt isoa eroa ollut mutta vaikka olisi halunnut nähdä asian toisinpäin niin molempien mielestä opti -puoli oli hivenen parempi.

Sitä Modestaa vai mikä se nyt oli odotellessa?

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ma Tammi 20, 2014 9:02 am

powermitsu kirjoitti:
Sitä Modestaa vai mikä se nyt oli odotellessa?
Onko tietoa, että paljonko tuo Modesta maksaa?

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Ma Tammi 20, 2014 9:06 am

Peke kirjoitti:En tiedä muista, mutta käsittääkseni esim. Cquartzia voi laittaa uudelleen vaikka alla olisi vanhaa Cquartzia. Siis jos ei halua myllyttää. Miten lie sit kestää, mutta ite en ainakaan meinaa myllyttää autoa puolen-vuoden välein. :roll:
Myllyttäminen on laaja käsite, ei sitä tarvitse puolenvuoden välein kymmentä mikroo ottaa.
Jos itsellä aineet ja välineet ja vielä paikkakin missä tehdä niin ei ole ollenkaan paha rasti vetästä jollain hienolla laikalla/aineella (esim.sininen laikka/Black Max) pinta nätiksi/hyväksi LSP...ä varten.

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ma Tammi 20, 2014 9:10 am

harrik kirjoitti:
Peke kirjoitti:En tiedä muista, mutta käsittääkseni esim. Cquartzia voi laittaa uudelleen vaikka alla olisi vanhaa Cquartzia. Siis jos ei halua myllyttää. Miten lie sit kestää, mutta ite en ainakaan meinaa myllyttää autoa puolen-vuoden välein. :roll:
Myllyttäminen on laaja käsite, ei sitä tarvitse puolenvuoden välein kymmentä mikroo ottaa.
Jos itsellä aineet ja välineet ja vielä paikkakin missä tehdä niin ei ole ollenkaan paha rasti vetästä jollain hienolla laikalla/aineella (esim.sininen laikka/Black Max) pinta nätiksi/hyväksi LSP...ä varten.
Juu esim S30 riittäää poistamaan vuodessa tulleet pesunaarmut... jännästi ne hennoimmat rannut tulee, oli pinnoitetta tai ei. Noh yhdellä stepillä lähtee.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Tammi 20, 2014 9:21 am

Pesunaarmut hmm...väittäisin, että JOS naarmua tulee se on pinnoitteessa eikä maalissa eli miks siis "hioa"...? Ja VALKOISESSA en huomannut(tutki sitä muutama muukin) mitään naarmuja vuoden aikana, kun pinnassa oli Cquartz. Eipä niitä hiveesti edes voinut tulla ku pesu oli pääsääntöisesti EI MEKAANISTA hinkkaamista. :) Ja jos pesin kintaalla, pinta oli ja on aina jo melko puhdas esipesusta. Enkä käytä lumiharjaa.
En tosin ole testannut, miten homma onnistuu, mutta aion kokeilla Skodassa. Eli siis nyt kun siinä on Cquartz pinnassa(laitoin nyt syksyllä), kokeilen sitä esim. keväällä/kesällä että vaan huolelliset pesut ja uusi pinnoite päälle. Mutta vain jos pinnassa ei näy mitään, koska satavarmaks en voi sanoa kun autoa käyttää mun lisäks muija. Ja itse asiassa on ajanut nyt varmaan 80-90% siihen tulleista ajoista...
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

powermitsu

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Ma Tammi 20, 2014 9:54 am

No Urran näki mitä tarkoitin naarmulla. Kyse on tosi ohuesta hunnusta joka tulee nähtävästi tummempaan pehmeeseen väriin tosi helposti. Lumiharjasta tulee jo ihan jäätävät jäljet, on testattu.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Tammi 20, 2014 11:29 am

Joo siis naarmu lienee erittäin väärä sana kuvailemaan kyseistä mikronaarmua minkä sai sopivalla holofikkarilla näkymään tietystä kulmasta. Ja värillä on suuri vaikutus siihen tuleeko ne esim. ilta-auringossa näkyviin ollenkaan. powermitsun värissä näkyi.

Mut muistetaan nyt kuitenkin että Peke sanoit aiemmin ajaneesi <20tkm puolessatoista vuodessa? Ja lähtökohtaisesti maalipinta oli kova. Nämä asiat vaikuttaa hyvinkin suurelti tähän asiaan.

Harrilla oli erinomainen kommentti tuosta myllyttämisen laajasta käsitteestä. Uskon että maalipinnan ohennuksesta edes mikronitasolla ei mennä, jos huitaisee kerran vuoteen viimeistelysetillä auton ympäri.

TKe_ Modestaa myy i4Detailing ja hinta BC-05:elle on £149/30ml. Tästä. Tuo täytyy kyllä testata jossain autossa mitä pääsee seuraamaan.

Ja hpl:n kyssäriin pinnotteiden poistamisesta niin Opti lähtee ainakin myllyttämällä kun ottaa vähän rankemman setin. Pehmeelläkään lakalla ei riitä viimeistelysetti, vaikka sitä joskus epäiltiinkin, mutta uskoisin että esim. Oranssi Hex/Schollin liila + S3 Gold tai jopa S17+ varmasti riittäisi poistamaan se kerralla.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Tammi 20, 2014 11:52 am

Pitäsköhän ottaa ja tilata tuota Modestaa...? Mitähän eroja noilla on ku löytyy noin monenlaista... :roll:
Tuosta ajomäärästä, miten vaikuttaa asiaan? Siis kuinka paljon powermitsu sit sahaa? Ei mulle nykyisin tule ku tollaset 10-15tkm vuoteen ku on kaks autoo käytössä. Mutta sehän onkin monelle suomalaiselle normimäärä.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Tammi 20, 2014 1:11 pm

Kuinkas paljon Peke oot saanut kulumaan tuota CQ UK yhteen autoon? DW:llä keskustellaan menekistä kun joillakuilla on mennyt vain 5-10ml ja toisilla se 30ml.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Tammi 20, 2014 1:16 pm

Joo kyl se vaan pitäs joku auto tehdä. Mun mielestä hirveen vähän mistään muusta noista modestoista löytyy juttua muutakun tosta "the tuotteesta" eli BC-05esta. Siitäkin tosin vain lupauksia ja kalvopaksuuksia. crowiehan mittaili testiautosta ~4µm paksuuksia joten sen suhteen ainakin lunastaa. Ja muistaakseni silläkin oli jo ajettu ~50tkm sitten pinnoituksen ja raiskattu harjapesussa -> älyttömän vähän mitään jälkiä? crowie vois kertoilla vähän tosta testikohteesta.

No sanotaan näin että powermitsu asuu tuolla Jumalan selän takana (Nummelan suunnalla) ja käy töissä tsadissa. Siinä tulee mun laskelman mukaan jo ~100km päivä eli työmatka-ajoa vuodessa sen >20tkm :)

Noi "normimäärät" on aika suhteellisia, Keski-Uusimaalaisellekkin 30tkm on jo ihan normi.

samulle kommentti: Pinnotteiden kanssa ei kannata säästellä, päinvastoin, läträtä. Järkevyyden rajoissa toki.
Vain YKSI LSP!

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Tammi 20, 2014 1:17 pm

Aina pullo per auto. Käsittelen myös ovien välit ja konehuonetta/takaluukkua. Viimeks tein viel joitain kohtia kahteen kertaan testiks ku ainetta viel oli.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Tammi 20, 2014 1:25 pm

Urran kirjoitti:No sanotaan näin että powermitsu asuu tuolla Jumalan selän takana (Nummelan suunnalla) ja käy töissä tsadissa. Siinä tulee mun laskelman mukaan jo ~100km päivä eli työmatka-ajoa vuodessa sen >20tkm :)

Noi "normimäärät" on aika suhteellisia, Keski-Uusimaalaisellekkin 30tkm on jo ihan normi.
No toi on jo aika pirusti. Normimäärät oon ihan lukenu, mitä keskiverto suomalainen ajaa eli ei siis ole mun mielipide. Kuitenkin niitä ihmisiä on aika vähän, jotka ajaa 100km joka päivä työmatkaa. Lähinnä ne on pääkaupunkiseudun läheisyydessä asuvia, joilla on sit työpiste tyyliin keskustassa. Muualla Suomessa työmatkaan ei hirveästi käytetä kilometrejä ja aikaakin vain murto-osa, mitä monilla täällä asuvilla menee. Itsellä työmatka 11 tai 20km riippuen mistä alkaa. Enkä kulje edes aina autolla...
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Tammi 20, 2014 3:50 pm

Peke kirjoitti:Aina pullo per auto. Käsittelen myös ovien välit ja konehuonetta/takaluukkua. Viimeks tein viel joitain kohtia kahteen kertaan testiks ku ainetta viel oli.
Mullakin meni mun mannelavettiin kaksi pulloa, kun laittoi auton ja kahdet vanteet.
Iso auto ja vanteisiinhan menee yllättävän paljon ainetta.
Ihan satavarma en ole, vieläkö tuota ainetta toisessa pullossa on jäljellä viimeisen vannehalailun jäljiltä, vai menikö se loppuun.
Kuitenkin autoonkin meni pikkusen matkaa toista pulloa.

Huliblus

Viesti Kirjoittaja Huliblus » Ma Tammi 20, 2014 4:08 pm

Itse tuosta gtechniqin c1:stä tein 2 farkkua, ja vieläkin jäi ainetta yli. Tuli kuitenkin laitettua vaan yksikerros molempiin, mutta todella riittoisaa ainetta oli! Toimivuudesta nyt on paha mennä tarkempaa analyysiä tekemään, mutta ensimmäinen minkä pinnoitin, on ainakin ollut todella helppo pestä ja lika irronnut mukavasti. Toista ei ole vielä pinnoituksen jälkeen pesty... :wall:

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » Ma Tammi 20, 2014 5:49 pm

Onko kukaan kokeillut, että jos naarmut on pinnoitteessa niin häviääkö ne jos laittaa vanhan naarmuuntuneen pinnoiotteen päälle uusinta käsittelyn samalla aineella? Ikäänkuin uudelleen lakkaus, ei tarvisi myllyttää edes sillä viimeistelysetillä..?

Vastaa Viestiin