Alustasarjamerkit, ja kokemukset.
Re: Alustasarjamerkit, ja kokemukset.
Hyviä kokemuksia on KW:stä, ollu kiinteä setti, V1, 2 ja 3 ja kohta 3+.
H&R, Eibach ja Bilstein myös hyviä, sit vähän huonompia ja halvempia on tullut kokeiltua mm. Weitec, FK. Koni ja D2 on kans ihan hyviä. Sit jos ruetaan laittaa enemmän rahaa, niin suosittelen Öhlins ja esim. KW:n uusia ilma/sähkösettejä. TEINin tolpista en voi sanoa mitään muuta hyvää, ku et oli ne ok:t ajaa.
Ne oli viel kalleimmat tolpat, mitä niilt sillon sai ~2000€. Ja kannattaa kiinnittää huomiota pyöränkulmiin. Camberit on on todella tärkeät ja jos haluat esim. enemmän mutkapitoa, cambereita vaan negatiiviselle, reilustikin. Myös säädettävät yläpäät, vakaajat ja puslat vaikuttaa paljon ajettavuuteen. 
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Jos auto nyt ois joku Evo, Sti, GT-R niin melko satavarmasti olisi R&T Öhlärit alla. Sen verran hyviä kokemuksia on 2 pyörästen kanssa Öhläreistä, ja viimesin TTX36 takaiskari mikä tuli ostettua muutti koko pyörän ihan uudelle ulottuvuudelle.
Tuo KW v2 houkuttaa eniten johtuen melko hyvän näköisestä laadusta ja viimeistelystä (rosteritolpat), ja tuo reboundi säätö on plussaa. Ihmetyttää miksei sisäänmenoa myöskään voi säätää...noh. Onko KW:t muuten huollettavissa myös?
Negatiivista camberia voi joutua jo melkein siitäkin syystä tunkemaan reilusti kun nuo läski Oz:t on niin karuilla ET luvuilla, ja jos kunnolla tonttiin halutaan. Edessä 25 ja takana 17 leveyden ollessa 10.5".
Kunnon vakaajat taitaa kanssa olla hankintalistalla ja jokaikinen pusla vaihtoon. Jos tuosta megalaiva W210 saisi sitten edes jotenkin siedettävän menijän. Tulee jo nytten melkein merisairaaksi siitä hytkyämisestä ja vellomisesta.
Tuo KW v2 houkuttaa eniten johtuen melko hyvän näköisestä laadusta ja viimeistelystä (rosteritolpat), ja tuo reboundi säätö on plussaa. Ihmetyttää miksei sisäänmenoa myöskään voi säätää...noh. Onko KW:t muuten huollettavissa myös?
Negatiivista camberia voi joutua jo melkein siitäkin syystä tunkemaan reilusti kun nuo läski Oz:t on niin karuilla ET luvuilla, ja jos kunnolla tonttiin halutaan. Edessä 25 ja takana 17 leveyden ollessa 10.5".
Kunnon vakaajat taitaa kanssa olla hankintalistalla ja jokaikinen pusla vaihtoon. Jos tuosta megalaiva W210 saisi sitten edes jotenkin siedettävän menijän. Tulee jo nytten melkein merisairaaksi siitä hytkyämisestä ja vellomisesta.
No siks V2 on säätö vain toiseen suuntaan ku V3:ssa on sit molemmat. Ihan bisnestähän tuo on.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Hmmm....kätevää. 
Noh eipä tuolla taida kumminkaan olla normi käyttökinnerissä niinkään merkitystä. Radalle on vehkeet erikseen onneksi.
Noh eipä tuolla taida kumminkaan olla normi käyttökinnerissä niinkään merkitystä. Radalle on vehkeet erikseen onneksi.
^En tajua miks pitää "panostaa ajettavuuteen" ja ostaa urheilulliseen ajoon tarkoitettu alusta ja sit kuitenkin todetaan "ratavehkeet erikseen". Mutta ulosvaimennus on kuitenkin se tärkeämpi, joten sisäänvaimennuksen puuttuminen ei ole niin iso miinus.
Vain YKSI LSP!
No eipä tuolla painavalla laivalla tee rata ajossa yhtikäs mitään. Tehoakin tarttis +200hv lisää ja jarruiksi muut kuin rimpulat satulat pienin levyin.
Tarkotus on saada tuo ajettavuus sille tasolle että pystyy tuntemaan mitä renkaitten alla tapahtuu kunnolla ja tuntuma ratissa on tarkka.
Mikään muu ei pistä vihoiksi ja pilaa koko ajonautintoa kuin että huomaa koko korin vääntelehtivän mutkiin mentäessä ja kaikki tien epätasaisuudet ja renkaan tuntuma on kuin tervassa ajaisi. Lopulta huomaa että onkin ollut iso töyssy ja perä jatkaa pomppimistaan vielä seuraavaan töyssyyn saakka holtittomasti.
Mikään kivireki alustan ei todellakaan kuulu olla, se on taas yhtä huono asia kuin kulahtanut vakio setti. Väärät jousien jäykkyydet, liikaa esijännitystä tai muuten väärillä shimmityksillä olevat iskarit tarkotettuun ajotyyliin.
Viittasin ehkä tuossa aikasemmassa postauksessa että en tavan käyttöpeliin ole hankkimassa 5000€ Öhläreitä jotka saa tehtyä juuri sellaiseksi kuin haluat, ja vielä tarpeen mukaan shimmittää jälkeenpäin jos haluaa jotain muutoksia tehdä hydrauliikan toimivuuteen. Uskoisin kyllä että tuo tavan Kw v2 setti ajaisi mun käyttötarpeen, jolla saan auton parannettua sille tasolle että saan haluttua tunnokkuutta ja käsiteltävyyttä lisää. Voi ehkä ne mutkapätkät muuttua nautinnoksikin ajella pikku muutosten jälkeen. Nyt en vain kykene sanoin kuvaamaan kuinka paskalta tuo tuntuu ajaa.
Tarkotus on saada tuo ajettavuus sille tasolle että pystyy tuntemaan mitä renkaitten alla tapahtuu kunnolla ja tuntuma ratissa on tarkka.
Mikään muu ei pistä vihoiksi ja pilaa koko ajonautintoa kuin että huomaa koko korin vääntelehtivän mutkiin mentäessä ja kaikki tien epätasaisuudet ja renkaan tuntuma on kuin tervassa ajaisi. Lopulta huomaa että onkin ollut iso töyssy ja perä jatkaa pomppimistaan vielä seuraavaan töyssyyn saakka holtittomasti.
Mikään kivireki alustan ei todellakaan kuulu olla, se on taas yhtä huono asia kuin kulahtanut vakio setti. Väärät jousien jäykkyydet, liikaa esijännitystä tai muuten väärillä shimmityksillä olevat iskarit tarkotettuun ajotyyliin.
Viittasin ehkä tuossa aikasemmassa postauksessa että en tavan käyttöpeliin ole hankkimassa 5000€ Öhläreitä jotka saa tehtyä juuri sellaiseksi kuin haluat, ja vielä tarpeen mukaan shimmittää jälkeenpäin jos haluaa jotain muutoksia tehdä hydrauliikan toimivuuteen. Uskoisin kyllä että tuo tavan Kw v2 setti ajaisi mun käyttötarpeen, jolla saan auton parannettua sille tasolle että saan haluttua tunnokkuutta ja käsiteltävyyttä lisää. Voi ehkä ne mutkapätkät muuttua nautinnoksikin ajella pikku muutosten jälkeen. Nyt en vain kykene sanoin kuvaamaan kuinka paskalta tuo tuntuu ajaa.
Mulla on tuossa C-mersussa tehtaan oma alustasarja ja olen siihen jokseenkin tyytyväinen, riittävän jämäkkä mutkapätkille mutta silti riittävän mukava perusajoonkin, kolmosgolffissa mulla oli joskus ominaisuuksiltaan saman tyylinen vaan merkkiä en muista kun en itse koko sarjaa alle laittanut, jopa anoppi kehui tätä että oli hyvä ajaa. Astran alla oli Konin kivireki-alusta, tai no jäykkyyssäätö olisi ollut kyllä mutten uskaltanut itse alkaa ruuvailemaan, luulisin että gsi:n oma alusta olisi ollut minun käsiini parempi ja ehkä astra olisi edelleen minulla jos sillä olisi oikeasti viitsinyt ajaa.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
maKe| ymmärrän, ja osaan arvostaa noita lähtökohtia, mitä sanoit. Itse kuulun samaan kastiin. Itse vain viittasin siihen että jos hommataan alustasettiä mikä olis jo kelvollinen esim. endurance kilpuriin niin se pitäisi myöntää, eikä todeta että "kai toi jo käyttikseen kelpaa"
Sehän kelpaa, ja erittäin hyvin.
Vain YKSI LSP!
Mää oon ihan täysin untuvikko vielä nelipyörästen kanssa.Urran kirjoitti:maKe| ymmärrän, ja osaan arvostaa noita lähtökohtia, mitä sanoit. Itse kuulun samaan kastiin. Itse vain viittasin siihen että jos hommataan alustasettiä mikä olis jo kelvollinen esim. endurance kilpuriin niin se pitäisi myöntää, eikä todeta että "kai toi jo käyttikseen kelpaa"Sehän kelpaa, ja erittäin hyvin.
Jos tosiaan noin laadukkaasta alustasta on kyse mitä ajattelin, niin sitten se on jo iso.
Oma tapa on aina ollut että kerralla satsaa vähäsen laadukkaampaan ja hintavampaan sijoitukseen, niin pidemmässä juoksussa ei tule kaduttamaan tai tarvetta hetken päästä ruveta jo päivittelemään.
^Älä ymmärrä väärin. Mulla ei kokemusta kys. alustasta 
Vain YKSI LSP!
No ei sillä sen väliä! Uskotellaan että se toimii paremmin kuin 250tkm rullattu herrasmies riippukeinu alusta. 
Taitaa näitä mielipiteitä olla yhtä monta kuin on kokeilijaa. Toinen kehuu toista jota toinen sitten haukkuu kovaksi.. Nuo BC-racingit vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta, itselle täysin uusi tuttavuus ja aika vähän netistäkin löysin kokemuksia..
D2 ja BC-Racing ovat varmasti ok alustasarjoja, mutta leimalla kun on niin saa kyllä kynsiä syödä ku ei löydy mallikohtaista TUV hyväksyntää (E46 330i Touring).
Voisin kyllä muuten hommata ton BC-Racingin, mutta en viitti riskeerata kun käyttis on kyseessä
Voisin kyllä muuten hommata ton BC-Racingin, mutta en viitti riskeerata kun käyttis on kyseessä
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Mä oon tässä vakavasti harkinnut Vogtlandin -35mm jousia, ja sit kun iskarit sanoo pix ja pox, niin laittaa bc-racingin.. sittenhän se on kerran jo muutoskatsastettu, niin ei tartte miettiä tüvejä 
Mulla kun kävi niin että rekisteröintikatsastuksessa ei katsuri merkannut yhtään mitään liittyen alustaan, tässä oli siis kiinni H&R CupKit 55/35mm satsi kun Ruotsista tämä tuli mulle. Huomasin vasta ennen seuraavaa katsastusta että sehän puuttuu 
- Bastard
- Apupoika
- Viesti:
^^Jotain juttua joskus kuullut, että oikein innokas katsuri on halunnut nähdä TUV laput normaalissa vuositarkastuksessakin. Että ei se tee autuaaksi vaikka olisi leima alustasta olemassa. Tosin jollekkin voi riittää nuo BC:n mukana tulevat lappusetkin, että saa muutoskatsastuksesta läpi.
Loppupeleissä aika kirjavaa tuo katsastus toiminta vaikka esim. lakikirja ja katsastajan käsikirja määrää miten asiat kuuluisi tehdä.
Loppupeleissä aika kirjavaa tuo katsastus toiminta vaikka esim. lakikirja ja katsastajan käsikirja määrää miten asiat kuuluisi tehdä.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
^Bastard ihan totta. Ja vielä huvittavampaa on se että se tüv koodi pitää olla sama sekä lapussa että itse osassa. Hitto milläs sä sen siitä osasta tarkistat 50tkm jälkeen 
Mulla ei ainakaan merkinny mitään muuta kun otteeseen "Alustasarja" ja etäisyyden vanteen keskeltä kaaren reunaan. Eli voisin teoriassa leipoa sinne ihan minkä setin tahansa kiinni, kunhan toi etäisyys ois oikee katsastuksessa.
Mulla ei ainakaan merkinny mitään muuta kun otteeseen "Alustasarja" ja etäisyyden vanteen keskeltä kaaren reunaan. Eli voisin teoriassa leipoa sinne ihan minkä setin tahansa kiinni, kunhan toi etäisyys ois oikee katsastuksessa.
Vain YKSI LSP!
D2:ssa on minusta nykyään TUV hyväksynnät... 
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Nostellaanpa kun tuli itselle ajankohtaiseksi. Ocu pomppasi katsastuksessa poikki menneen jousen takia ja tuumin, että samalla vaivalla voisi nyt päivittää 270tkm ajetun vakioalustan hiukan paremmaksi. Auto ei saa madaltua kovin paljon, max.30mm eikä alusta saa missään nimessä olla kova. Sellainen oem sport-meininki olisi passeli. RS ocun vakioalustan olisin jo ostanutkin, mutta tolppa onkin räsässä paksumpi kuin tuossa mun pappamallissa.
Täyttäisikö esim. h&r:n cup kit tai eibach+bilstein(näitä on eBay täynnä suht edullisesti) nuo mun kriteerit? Yhtenä vaihtoehtona mietin eibachin jousia + uusia vakioiskareita, liekkö ihan tuhoon tuomittu ajatus?
Täyttäisikö esim. h&r:n cup kit tai eibach+bilstein(näitä on eBay täynnä suht edullisesti) nuo mun kriteerit? Yhtenä vaihtoehtona mietin eibachin jousia + uusia vakioiskareita, liekkö ihan tuhoon tuomittu ajatus?
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Meillä on Mazdassa nyt n. 40tkm takana vakioiskarit & -30mm Eibachit ja ei voi kuin kehua. Ajettavuus parani vakiosta ikan sikana tuolla pelkällä jousien vaihdolla, Mazdaa en kyllä enempää madaltaisi muutenkaan-JP- kirjoitti:Yhtenä vaihtoehtona mietin eibachin jousia + uusia vakioiskareita, liekkö ihan tuhoon tuomittu ajatus?
H&R CupKit ainakin BMW:ssä ovat ihan jees, paitsi takapumput...aivan liian hepposet!
Mutta Bilstein+Eibach ei ole alkuunkaan huono vaihtoehto, varsinki ku Bilsteinit harrastavat paksuja mäntävarsia
Moni harrastaa myös Bilstein+H&R kun tiputellaan koppaa vähän enemmän.
Mutta Bilstein+Eibach ei ole alkuunkaan huono vaihtoehto, varsinki ku Bilsteinit harrastavat paksuja mäntävarsia
Moni harrastaa myös Bilstein+H&R kun tiputellaan koppaa vähän enemmän.
Täältä ääni Eibachin jousille. Itellä Eibach Pro-Kit + Sachsin "joku sportti" iskarit. Pintakovuus väheni mut silti progressiivinen jäykkyys parani
Bilsteinit ei mun käsittääkseni liene ikinä huono vaihtoehto.
Bilsteinit ei mun käsittääkseni liene ikinä huono vaihtoehto.
Vain YKSI LSP!
Ei noista merkeistä oo mikään huono vaihtoehto vs vakiokamat. H&R, Eibach, Bilstein, KW, Koni kyllä toimii. KW:sta mulla on kokemuksia säädettävistä, H&R:ää on itsellä ollu vaan jousia(+Sachsin iskarit) ja niin tulee nytkin vakioiskareiden kaveriks, Eibachin jouset on aina mukavia, mutta ei välttämättä laske ihan luvattua jne....KW:lta kannattas katella V1:stä, rosteria ja saat säätää itse haluamallesi korkeudelle.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Tänään selvitelty taas lisää. Ocuun saa jonkun sporttialustan myös tuolla pienemmällä tolppakoolla, mutta pitäisi ostaa jouset ja iskarit yhtenä pakettina ja hintaa n.1000€. Bilsteinin katalogissa ilmeisesti on tarvikeiskarit tuohon sporttialustaan, joten seuraavaksi metsästämään niitä. Jos ei löydy niin ostan ne sachsin pumput. Eibachin jouset päätin iskareiden kaveriksi tilata...
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips