Silloin kuin luin tätä ensimmäisen kerran, ajattelin, että joopajoo, eipä tuu hetkeen mitään ostettua. Nyt kuitenkin lähinnä naurattaa kun lukee tuota kuinka heti ensimmäinen kohta kävi toteen, kittiputki tuli vaihdettua valovoimaisempaan (myynnissä muuten tuo 18-55mm VR nikkor, jos kiinnostaa). Telezoomi tuli ensimmäisenä hommattuaK70 kirjoitti:Ja tulet huomaamaan, että lähiaikoina kaikki rahasi menee detailing- ja kameratarvikkeisiin. Sillä tuotapikaa huomaat, että sulta puuttuu molempiin niitä just tarpeellisia tingeltangeleitafrozzu kirjoitti:En tiedä oliko tässä nyt sitten yhtään mitään järkeä, mutta tulipahan tilattua. Rahaa menee taas kerran, mutta kun vauhtiin on päästy niin antaa mennä vaan![]()
Ainakin omalla kohdalla havaitsin hyvin pian järkkärin (sen toisen leirin) hankinnan jälkeen, että se kittisetti ei riitä mihinkään, vaan satalappusia joutui heittelemään sinnetänne.
Ehkä jos joskus oppisi kameraa käyttämään, niin voisi tulla toimeen Urranin tyyliin yhdellä primellä...sitä ennen pitäisi kuitenkin kittiputki vaihtaa valovoimaisempaan, kuten myös nykyinen telezoomi ja laajiszuumikin pitäisi hommata. Ja joskus jos oppisi noita käyttämään, niin sitten niitä pitäisi vaihdella primeihin...loputon suo![]()
Ja näitä ennen on jo hommattuna jalusta, salama, nuo linssisuojat, pari erilaista reppua, muutama muistikortti, pari ulkoista kovalevyä, jne, eikä mulla ole vielä edes mitään kuvankäsittelyohjelmaa...eli olisit ostanut vaan Ixuksen
Kameratopic
Re: Kameratopic
^ Sama täällä. Luulin ostaneeni edullisen kamerapaketin, Nikon D3100 kahdella zoomputkella Anttilan pimeiltä päiviltä hintaan 499€. Tähän mennessä on palanut rahaa kaikenkaikkiaan 1600 euroa, josta alla olevat objektiivit veivät leijonan osan.
Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8 DX G. 196 €
Nikon 105mm f 2.8g af micro-nikkor, johon suli rahaa 716 €!
Laukkuun sekä Nikon salamaan joutui lompakon nyörejä avaamaan lähes 200 eurolla.
Onpa ihanan kallista... Elämä on.
Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8 DX G. 196 €
Nikon 105mm f 2.8g af micro-nikkor, johon suli rahaa 716 €!
Laukkuun sekä Nikon salamaan joutui lompakon nyörejä avaamaan lähes 200 eurolla.
Onpa ihanan kallista... Elämä on.
Itsellä ollut myös tuo micro nikkor 105mm mielessä, mutta se saa nyt odottaa. Tuo 35mm oli nyt "pakko" hommata kun katsoi sillä otettuja kuvia. Nyt siis paketti on seuraavanlainen:
NIKON D5100, Nikkor 18-55mm vr, 18-50mm Sigma OS HSM f2.8-4.5, Nikkor 70-300mm vr f4.5-5.6, Nikkor 35mm f1.8g. Nissin di622 mark II (?). B&W, Hoya HD suotimia. 16gb ja 8gb muistikortit. Ja repuksi tuli tilattua Lowepro minitrekker AW.
Tullut kuvattua vähän kaikkea. Koiria, luontoa, makroa, hyönteisiä, hautajaiset (tuli todettua salaman tarpeellisuus). Kuvattu varmaan lähemmäs 1000 kuvaa.
NIKON D5100, Nikkor 18-55mm vr, 18-50mm Sigma OS HSM f2.8-4.5, Nikkor 70-300mm vr f4.5-5.6, Nikkor 35mm f1.8g. Nissin di622 mark II (?). B&W, Hoya HD suotimia. 16gb ja 8gb muistikortit. Ja repuksi tuli tilattua Lowepro minitrekker AW.
Tullut kuvattua vähän kaikkea. Koiria, luontoa, makroa, hyönteisiä, hautajaiset (tuli todettua salaman tarpeellisuus). Kuvattu varmaan lähemmäs 1000 kuvaa.
Viimeksi muokannut frozzu, Ti Elo 30, 2011 9:18 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Onko kenelläkään kokemuksia tästä repusta, vaikuttaa erittäin pätevältä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... amerareppu
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... amerareppu
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
^ Mietin kans tuota reppua, mutta jostain syystä en löytänyt mitään arvosteluja tai tietoa kyseisestä repusta niin pelasin "varman päälle" ja tilasin tuon mini trekkerin.
Mun tuli kans ostettuu järkkäri kesällä kun sillä saa parempia kuvia kun pokkarilla tai ainakin sitä on tukeva pitää käsissä. Vielä kun oppis kuvaa sillä eikä käyttää valmiita asetuksia, eli olen siis tumpelo
Nii joo...kamera on Canon EOS 500D.
Nii joo...kamera on Canon EOS 500D.
Ite oon yrittäny opiskella mahdollisimman paljon netistä ja ennen kaikkea kuvailla ja kokeilla. Palautetta on jo tullut, että sommittelu on perseestä jne.
. Vaikka omasta mielestä oli "hyvä" kuva. Äärettömän mielenkiintoista tuo valokuvaaminen kun alkaa siihen panostamaan ja tutkimaan tarkemmin. Mutta loputon suo se on varmasti, aina löytyy jotain mitä "pitää" hankkia. Loppuviimeksi se on kuitenkin sitä, että menee ulos ja ottaa niitä kuvia ja harjoittelee eri asetuksia ja katsoo mitä käy.
Myös jos netistä löytää jonkun hienon kuvan niin voi katsoa vähä millä kalustolla ja millä asetuksilla on kyseinen kuva otettu (nykyään monesta kuvapalvelusta näkyy nämä asetukset).
Ite päädyin Nikoniin kun jostain syystä en vain tykännyt Canonista kädessä enkä ulkonäöstä. Kaikki aiemmat pokkarit olleet Canoneita, mutta järkkäreistä Nikon sopi paljon paremmin käteen ja itselle. Pokkareissa taas toisinpäin.
Myös jos netistä löytää jonkun hienon kuvan niin voi katsoa vähä millä kalustolla ja millä asetuksilla on kyseinen kuva otettu (nykyään monesta kuvapalvelusta näkyy nämä asetukset).
Ite päädyin Nikoniin kun jostain syystä en vain tykännyt Canonista kädessä enkä ulkonäöstä. Kaikki aiemmat pokkarit olleet Canoneita, mutta järkkäreistä Nikon sopi paljon paremmin käteen ja itselle. Pokkareissa taas toisinpäin.
Täällä mm. hyviä valokuvaotoksia. Osasta kuvasarjoista löytyy kameramallit ja kuva-asetukset.
http://kuvat.fi/
http://kuvat.fi/
Viimeksi muokannut Polo09, Ti Elo 30, 2011 10:21 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laita nuo url tagit niin näkyy koko linkki. linkki
Palataan vielä tähän (on jo aiempana tuolla viestiketjussa):frozzu kirjoitti:Palautetta on jo tullut, että sommittelu on perseestä jne.. Vaikka omasta mielestä oli "hyvä" kuva.

Netistä kannattaakin lukea vinkkejä mutta rivien välistä. Ja ennenkaikkea miettiä sitä kuvattavaa kohdetta ja kompositiota
Muistakaa ettei teknistä valokuvausta olekkaan. On vain valokuvausta. Kalustolla ei ole juurikaan väliä
Vain YKSI LSP!
^Jep. Huomannu itsekin, että kun on käynyt lenkillä ja muutenkin paikoissa niin jatkuvasti tulee katsottua miten mistäkin kulmasta saisi kuvan otettua. Ja kuinka hienoa olisi jos nyt olisi kamera mukana. Se mitä monet eivät muista, on että myös kännykässä on kamera ja silläkin voi ottaa niitä hienoja muistoja. Itsekin muistin tämän vasta hetki sitten 
Toki noista vinkeistä niin lähinnä perusjuttuja olen katsonut aukoista, valotusajasta, polttovälistä, vinjetoinnista jne. Mitä kaikki sanat tarkoittaa, jotta ymmärtää kuvausta vähän paremmin. Kromaattinen aberraatio on jääny kyllä vähän pimentoon mitä se tarkoittaa. Onko kyse rakeisuudesta vai mistä?
Toki noista vinkeistä niin lähinnä perusjuttuja olen katsonut aukoista, valotusajasta, polttovälistä, vinjetoinnista jne. Mitä kaikki sanat tarkoittaa, jotta ymmärtää kuvausta vähän paremmin. Kromaattinen aberraatio on jääny kyllä vähän pimentoon mitä se tarkoittaa. Onko kyse rakeisuudesta vai mistä?
Täällä digikuvauksen perusteista tietoa aloittelevalle kuvaajalle.
http://digikuvaus.medianurkka.com/?p=198
http://digikuvaus.medianurkka.com/?p=198
Noista repuista...
itse kun reppua joskus etsin, niin tykästyin jostain syystä tuohon slingbag-tyyliseen kantamukseen.
Hankin Kata 3N1 20-repun ja se on kyllä mun mielestä pätevä reppu, jos pelkät kameraryönät kulkee mukana. Paljoa muuta siihen ei mahdu.
Lomareissuilla tuli huomattua, että olisi kiva olla mukana vain yksi reppu, johon mahtuisi myös pari paitaa ja ehkä pikkasen purtavaa, mutta ennenkaikkea myös vesipullo repun ulkopuolelle. Tuossa Katassa kun ei ole pullotaskua ulkopuolella.
Hankin sitten Lowepron Fastpack (oliskohan 200). Toimii myös hieman sling-tyylisesti, eli toinen repun olakkeista vapautetaan, reppu heilautetaan eteen ja kamera ulkoistetaan repun kyljestä. Tuota olen lomilla mukana kanniskellut ja tyytyväinen olen ollut, kun kamaa mahtuu mukaan enemmän kuin tuohon Kataan.
Tuolla tyylillä toimivista repuista olen tykännyt, kun kamerassa mulla ei ole kaulahihnaa, vaan ainoastaan kämmenremmi, niin saa helposti kameran käsiin ja taas pois.
itse kun reppua joskus etsin, niin tykästyin jostain syystä tuohon slingbag-tyyliseen kantamukseen.
Hankin Kata 3N1 20-repun ja se on kyllä mun mielestä pätevä reppu, jos pelkät kameraryönät kulkee mukana. Paljoa muuta siihen ei mahdu.
Lomareissuilla tuli huomattua, että olisi kiva olla mukana vain yksi reppu, johon mahtuisi myös pari paitaa ja ehkä pikkasen purtavaa, mutta ennenkaikkea myös vesipullo repun ulkopuolelle. Tuossa Katassa kun ei ole pullotaskua ulkopuolella.
Hankin sitten Lowepron Fastpack (oliskohan 200). Toimii myös hieman sling-tyylisesti, eli toinen repun olakkeista vapautetaan, reppu heilautetaan eteen ja kamera ulkoistetaan repun kyljestä. Tuota olen lomilla mukana kanniskellut ja tyytyväinen olen ollut, kun kamaa mahtuu mukaan enemmän kuin tuohon Kataan.
Tuolla tyylillä toimivista repuista olen tykännyt, kun kamerassa mulla ei ole kaulahihnaa, vaan ainoastaan kämmenremmi, niin saa helposti kameran käsiin ja taas pois.
Tuossa oli myös yksi syy miksi tilasin tuon Lowepro mini trekkerin. Youtubesta löytyvästä arvostelusta näkyi, että edessä on tasku johon saa kevyen takin tai muuta vastaavaa tilalle. Kuitenkaan ei viitsi kahta reppua ottaa sitä varten, että toiseen kameratarvikkeet ja toiseen vaatteita. Nyt luulisin ainakin, että jotain tärkeää mahtuu myös mukaan parin päivän reissulle jos tulee. Tai päiväreissulle mahtuu vaihtovaatetta tai vastaavaa.
Löytyy myös "teline" tripodille, jos semmoisen joskus hankin sekä sääsuoja, jonka voi vetää repun päälle. Tarvittaessa estää myös varkauksia, kun ei pääse selästä viemään tavaraa huomaamatta.
Löytyy myös "teline" tripodille, jos semmoisen joskus hankin sekä sääsuoja, jonka voi vetää repun päälle. Tarvittaessa estää myös varkauksia, kun ei pääse selästä viemään tavaraa huomaamatta.
^ Eikös tuo reppu aukee ihan normaalisti ns.etukautta?

Aukeaa joo. Tuossa "kannessa", kun näkyy nuo kaksi vetoketjun vedintä niin siitä kohtaa aukeaa se toinen tasku tavaroille/vaatteille.
Viimeksi muokannut Modifier, Ti Elo 30, 2011 4:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin siis tarkoitatko tuohon varkaus asiaan vai mitä ajat takaa tuolla?
Niin siis varkaussuojana kelasin että tuo luukku aukee ns. selänpuolelta kuten tossa X-Casen Swifterissä.
Aivan joo. En kerinny ajatella nuin pitkälle ennen kuin replysin...
Joo en verrannut tuota kohtaa X-Caseen, puhuin vain, että tuossa Loweprossa saa sen (sääsuojan) myös varkauksia estämään. Kuvasta päätellen tuossa mini trekkerissä olisi paremmin tilaa ja muunneltavuutta. Harmi kun en löytänyt mitään tietoja googlella tuosta x-casesta tai arvosteluja. Näyttäisi ainakin kuvien perusteella hyvältä repulta.Dani kirjoitti:Niin siis varkaussuojana kelasin että tuo luukku aukee ns. selänpuolelta kuten tossa X-Casen Swifterissä.
Ihan mielenkiinnosta muiden kamerasettejä kohtaan, mitäs jos laitettaisiin tähän listaa jokainen millaista kamerakalustoa on. Tässä ketjussa varmasti jo löytyy osalta, mutta olisi mielenkiintoista "kerätä" listaa millaisella kalustolla kukin kuvailee. Tähän peräkkäin voisi laittaa.
Minun kalusto lukeekin jo tuossa ylempänä, mutta laitetaan vielä uudestaan. Ostojärjestyksessä:
NIKON D5100 16.2 megapikseliä
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR
Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
Sigma 18-50mm f2.8-4.5 DC OS HSM
Nikkor 35mm f/1.8 G AF-S DX
Nissin Di622 Mark II -salama
B&W, Hoya HD suotimia.
16gb ja 8gb muistikortit.
Reppuna Lowepro Minitrekker AW.
Minun kalusto lukeekin jo tuossa ylempänä, mutta laitetaan vielä uudestaan. Ostojärjestyksessä:
NIKON D5100 16.2 megapikseliä
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR
Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
Sigma 18-50mm f2.8-4.5 DC OS HSM
Nikkor 35mm f/1.8 G AF-S DX
Nissin Di622 Mark II -salama
B&W, Hoya HD suotimia.
16gb ja 8gb muistikortit.
Reppuna Lowepro Minitrekker AW.
Seuraava järkkärisetti hankittu elokuu 2011.
Nikon D3100 14,2 Megapikselliä
Nikon 35mm f/1.8 G AF-S DX
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX
Nikon 55-200mm f/4-5.6G AF-S DX
Nikon 105mm f 2.8G af micro-nikkor (tilattu Englannista)
Nikon SB-400 salama
Muistikortti 4G
Kamerajalusta Velbon CX 680 (kolmijalka)
Kameralaukku Lowepro Nova 180 AW
Nikon D3100 14,2 Megapikselliä
Nikon 35mm f/1.8 G AF-S DX
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX
Nikon 55-200mm f/4-5.6G AF-S DX
Nikon 105mm f 2.8G af micro-nikkor (tilattu Englannista)
Nikon SB-400 salama
Muistikortti 4G
Kamerajalusta Velbon CX 680 (kolmijalka)
Kameralaukku Lowepro Nova 180 AW
Kalusto sana on vielä liioittelua ja kuvaamaankin pitäis opetella:
Canon 550d 18 mpix
Canon 18-55 mm IS "kitti"
Canon EF 50 mm f/1.8 II
2 kpl akkuja
Sandisk 8gb class 6 ja 16 gb class 10
Slik 3-jalka jalusta
joku laukku
Canon 550d 18 mpix
Canon 18-55 mm IS "kitti"
Canon EF 50 mm f/1.8 II
2 kpl akkuja
Sandisk 8gb class 6 ja 16 gb class 10
Slik 3-jalka jalusta
joku laukku
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Mitä oot tykänny tuosta primestä? Itekki tuota katellu vähän sillä silmällä, jos tässä jossain vaiheessa laittaisi tilaukseen..jallu kirjoitti:Kalusto sana on vielä liioittelua ja kuvaamaankin pitäis opetella:
Canon EF 50 mm f/1.8 II
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"
Voin suositella erittäin paljon tuota canuunan kakkulaa. Hinta erittäin huokea, tosin hieman muovinen olemus häiritsee. Valoteho aivan omaa luokkaa, kun sitä tarvitaan. Sisällä kuvatessa alkaa olemaan kuitenkin pikkaisen "ahdas", varsinkin jos ei ole täyskennoa rungossa.