kestopinnoitteet
-
powermitsu
Re: kestopinnoitteet
siis toi yks sivuikkuna johon kaadoin mallin vuoks ei ollu pinnotettu, etulasissa G1 
Okei, no sitten. Juuri tuon kaatamisen takia oletin, että ikkunoissakin on Exo.
-
powermitsu
Ja laitoin mä kuskin ikkunaan (eli oikealle, ei vasemmalleModifier kirjoitti:Okei, no sitten. Juuri tuon kaatamisen takia oletin, että ikkunoissakin on Exo.
Joo siis teoriassahan tuollaisen yhdistelmän pitäisi olla helkkarin hyvä. En oo ikinä Optia livenä nähnyt, mutta käsittänyt sen olevan hyvin samanlainen kuin rehti lakka. Silloinhan esim. tuo Exo voisi tarttua siihen kunnolla ja muodostaa just tuollaisen todella hylkivän pinnan siihen.
-
powermitsu
Hmmm liuotin mitä oon talvisin käyttäny taitaa olla hivenen emäksistä (ei sentään pineline luokkaa jossa pH =11), huomaa että laadukkaaseen sealanttiin ei vaikuttanut kyllä mitään.
Pitänee käyttää bilthamberin autofoamia omasta pumppukannusta esipesuun.
Pitänee käyttää bilthamberin autofoamia omasta pumppukannusta esipesuun.
Voisiko joku hiukan auttaa kun tästä valtavasta tietomäärästä ei tahdo löytyä riittävän selkeää vastausta tarpeisiini. Eli: Minulle on tulossa uusi valkoinen auto ja haluaisin siihen kestopinnoitteen. Minulle pinnoitteen oleellisimmat ominaisuudet olisivat:
- Lian ja itikoiden irtoaminen helposti, ns. liukaspinta (pesen pääsääntöisesti käsin painepesurin avustuksella ja talvisin harjattomassa pesussa)
- Kestävyys (kestoikä >2vuotta)
- Suojaavuus (hiusnaarmut, kemikaalit)
- Työn helppous (itsetehtynä)
Mikähän pinnoite olisi sopivin vaihtoehto, DiamondBrite, CQuarzt, Opti-Coat, jne... Mielelläni teettäisin pinnoituksen ammattilaisella mutta täällä Tampereella taitaa olla rajallisesti tekijöitä, joten ehkä teen sen sitten itse. Autoliike suosittelee Permashinen Brilliantia ja sen saisin kätevästi pintaan ennen auton luovutusta minulle. En vaan oikein tiedä tuosta PB-pinnoitteesta muuta kuin mitä täältä olen siitä vähän tietoa löytänyt ja sekin on melko mieltä jakavaa.
- Lian ja itikoiden irtoaminen helposti, ns. liukaspinta (pesen pääsääntöisesti käsin painepesurin avustuksella ja talvisin harjattomassa pesussa)
- Kestävyys (kestoikä >2vuotta)
- Suojaavuus (hiusnaarmut, kemikaalit)
- Työn helppous (itsetehtynä)
Mikähän pinnoite olisi sopivin vaihtoehto, DiamondBrite, CQuarzt, Opti-Coat, jne... Mielelläni teettäisin pinnoituksen ammattilaisella mutta täällä Tampereella taitaa olla rajallisesti tekijöitä, joten ehkä teen sen sitten itse. Autoliike suosittelee Permashinen Brilliantia ja sen saisin kätevästi pintaan ennen auton luovutusta minulle. En vaan oikein tiedä tuosta PB-pinnoitteesta muuta kuin mitä täältä olen siitä vähän tietoa löytänyt ja sekin on melko mieltä jakavaa.
Unohda nuo autofiksarien ja autoliikkeiden myymät "kestopinnoitteet" ja ota huomioon yksi toinen seikka. Vaikka autosi onkin brand new, niin ei se tarkoita sitä että se olisi täysin naarmuton, joten hoidata autosi pinta ensin kuntoon esim jollain Pesukinnas.com:n kaverilla, joita Tampereen seudullakin varmasti on ja vasta tämän jälkeen laita pintaan jokin vähemmän kaupallinen pinnoite esim. Opti-coat tai Cquartz
Viimeksi muokannut _paffa, To Loka 17, 2013 1:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos _paffa vastauksesta. Mainitsemasi asian olen kyllä huomioinut ja siksi täällä kyselenkin. Mielelläni teetän työn asiantuntijalla, joka tietää mitä tekee. Täältä Tampereen seudulla ei vaan tahdo löytyä tekijöitä Opti-Coatille tai CQuarztUK:lle. Vinkkejä saa antaa_paffa kirjoitti:Unohda nuo autofiksarien ja autoliikkeiden myymät "kestopinnoitteet" ja ota huomioon yksi toinen seikka. Vaikka autosi onkin brand new, niin ei se tarkoita sitä että se olisi täysin naarmuton, joten hoidata autosi pinta ensin kuntoon esim jollain Pesukinnas.com:n kaverilla, joita Tampereen seudullakin varmasti on ja vasta tämän jälkeen laita pintaan jokin vähemmän kaupallinen pinnoite esim. Opti-coat tai CquatrzUK
No mutta eihän se kestopinnoitteen laitto ole juuri sen vaikeampaa kuin normaalin vahan levittäminenkään. Joten teetä myllytys jollain ja laita ite sen jälkeen pintaan jokin kunnollinen kestopinnoite. Ei siihen tarvita ammattilaista "vahaamaan" auto 
Sitäpaitsi monet noista autofiksareiden aineista vaatii "jotta takuu säilyy" huollon vuoden tms välein, jolloin käytännössä laittavat "pinnoitteen" uudestaan pintaan. Opti-Coat esimerkiksi kestää huoltamatta eli ilman uutta pinnoitusta helposti sen 2v ilman vahvoja kemikaaleja. Toki nuo mainitsemasi talvipesut harjattomassa varmaan ovat sen verran tujua kamaa, että alkaa pinnoitekin antautumaan nopeammin...
Sitäpaitsi monet noista autofiksareiden aineista vaatii "jotta takuu säilyy" huollon vuoden tms välein, jolloin käytännössä laittavat "pinnoitteen" uudestaan pintaan. Opti-Coat esimerkiksi kestää huoltamatta eli ilman uutta pinnoitusta helposti sen 2v ilman vahvoja kemikaaleja. Toki nuo mainitsemasi talvipesut harjattomassa varmaan ovat sen verran tujua kamaa, että alkaa pinnoitekin antautumaan nopeammin...
Viimeksi muokannut _paffa, To Loka 17, 2013 1:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noilla kriteereillä valitsisin Optin. Tosin optin kanssa on varautuminen siihen, että sheetting katoaa ajan myötä, mutta sitä saa elvytettyä käyttämällä vaikkapa CQuartzin reloadia.
Kysy nimimerkiltä Tonis pystyisikö hän auttamaan, taitaa vaikuttaa Tampereen suunnalla.
Kysy nimimerkiltä Tonis pystyisikö hän auttamaan, taitaa vaikuttaa Tampereen suunnalla.
Myllytys ei ole minulle ihan vierasta hommaa, sen verran aikoinaan sitä tuli hommailtua mutta vapaa-aikaa ei tahdo riittää_paffa kirjoitti:No mutta eihän se kestopinnoitteen laitto ole juuri sen vaikeampaa kuin normaalin vahan levittäminenkään. Joten teetä myllytys jollain ja laita ite sen jälkeen pintaan jokin kunnollinen kestopinnoite. Ei siihen tarvita ammattilaista "vahaamaan" auto
Onko Optin pinta sellainen, että siitä irtoaa helposti pikkulika sekä itikat jopa painepesurilla huuhdellen? Mitä tuo sheeting häviäminen tarkoittaa tässä yhteydessä, kalvopaksuuden ohentumistako?TKe_ kirjoitti:Noilla kriteereillä valitsisin Optin. Tosin optin kanssa on varautuminen siihen, että sheetting katoaa ajan myötä, mutta sitä saa elvytettyä käyttämällä vaikkapa CQuartzin reloadia.
Sheeting = kuvaa miten vesi pakenee pinnasta, Beading = kuvaa miten vesi helmeilee pinnassa.
Ei siihen Optin levittämiseen mene 60min pidempään, mutta se aineen kuivuminen ottaakin sitten sen vajaan vuorokauden lämpimässä tallissa. Tosin sama aika menee sillä "ammattilaisellakin".
Tee ite pinnotus ja ulkoista myllytys jos ei löydy ketään, joka tuon Optin sulle pintaan laittaisi. Opti-Coatia saat parhaiten esimerkiksi http://www.projectech.fi:stä.
TÄSSÄ vielä Opti-Coatin suomenkielinen käyttöohje. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Ei siihen Optin levittämiseen mene 60min pidempään, mutta se aineen kuivuminen ottaakin sitten sen vajaan vuorokauden lämpimässä tallissa. Tosin sama aika menee sillä "ammattilaisellakin".
TÄSSÄ vielä Opti-Coatin suomenkielinen käyttöohje. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Kiitos, myös yleissivistykseni laajentamisesta_paffa kirjoitti:Sheeting = kuvaa miten vesi pakenee pinnasta, Beading = kuvaa miten vesi helmeilee pinnassa.
Ei siihen Optin levittämiseen mene 60min pidempään, mutta se aineen kuivuminen ottaakin sitten sen vajaan vuorokauden lämpimässä tallissa. Tosin sama aika menee sillä "ammattilaisellakin".Tee ite pinnotus ja ulkoista myllytys jos ei löydy ketään, joka tuon Optin sulle pintaan laittaisi. Opti-Coatia saat parhaiten esimerkiksi http://www.projectech.fi:stä.
Mitkä ovat oleelliset edut Optin puolesta verrattuna CQuarzt:iin? Hintaeroahan noilla ei kovin paljoa ole.
Itse oon hieman eri mieltä tuosta. Vahausta ja esim. Optin levitystä ei ehkä pitäisi verrastaa. Tai levitys ehkä (tosin hankalien pintojen flash ongelmat jne ei ole arkipäivää vahauksissa). Kuitenkin kuka tahansa siihen pystyy, kun ei lähde soveltamaan vaan tekee ns. oikaisematta mitään vaihetta._paffa kirjoitti:No mutta eihän se kestopinnoitteen laitto ole juuri sen vaikeampaa kuin normaalin vahan levittäminenkään. Joten teetä myllytys jollain ja laita ite sen jälkeen pintaan jokin kunnollinen kestopinnoite. Ei siihen tarvita ammattilaista "vahaamaan" auto
Omien kokemusten ja mm. powermitsun kokeilut ja tämän foorumin väen kokeilujen perusteella uskallan sanoa että jos haluaa oikeasti onnistua Optin pinnoituksessa, se kannattaa pohjustaa perfektionistiakin pedantimmin, ja kuivumisajassa EI voi liioitella.
Itse olen sitä mieltä että ennen pinnoitusta tulee varmistua että:
-Maalipinta on täysin rasvaton. Oma mielipide on että jos haluaa olla varma niin ennen pinnoitusta liukkaripesu ja kuivauksen jälkeen maalaamotason Silicone Remover pyyhintä siten että esim. 1 liinan puoli (liinassa tulisi olla 8 puolta) per paneli (ettet levittele mahd. rasvaa edestakaisin)
-Ennen Silicon removeria pinta tulee olla 100% kuiva ja kaikki peilin juuret/ovenkahvat paineilmalla kuivaksi ja JOS pintaan jää kalkkijäämiä tai muita imperfektioita mitkä ei lähde silicone removeria niin mielummin esim. etikalla tai AIO/Cleaner aineella paikallisesti poistaa -> sillä alueella hellästi useampi Silicone Remover pyyhintä tai paikallinen liukkaripesu + SR.
-Kuivumispaikan lämpötila >22°C. Jos mahdollista niin niin korkea kuin vain on mahdollista. Itsellä pyrin aina >30°C
-Kosteus pitää olla tavalla tai toisella hallittu ja <50%RH. Helppoa esim. lämpötilaa nostamalla.
Itse oon kuivatuksen pyrkinyt tekemään niin että esim. ensimmäiset 12h pöhöttimellä >30°C minkä jälkeen pöhötin pois päältä ja normi huoneenlämmössä väh 12h, mieluiten vuorokaus, puoltoista.
Mutta näin kun sen tekee niin toimiikin vähän eri tavalla eikä tarvii miettiä että "johtuuko toi ongelma tossa siitä ettei pinnoite toimi vai teinkö rasvanpoiston liian huonosti".
Ja kyllä ne itikat palaa kiinni pinnoitteeseenkin, vaikka lähteekin paljon helpommin kuin pinnoittamattomasta pinnasta eli sama sääntö pätee siinäkin: Raadot pitää olla märkiä ennen pesua. Siis märkiä esim. litimärän pyyhkeen/mikrokuituliinan alla kastua 10min ennen pesua. Toistaiseksi MIKÄÄN pinnoite, sealant tai vaha ei ole mahdollistanut sitä että raadot lähtisi kuukauden paiston jälkeen pelkällä painepesuri huuhtelulla. Mutta kyllä vahatuilta ja pinnotetuilta pinnoilta lähtee keskimäärin >90%sesti jos käyttää Foam Lancea esipesuun, se kun pehmittää myös raatoja aika hyvin
Vain YKSI LSP!
Puhuinkin levittämisen vaikeudesta. Ei sen levittäminen ole vaikeaa, ainoastaan saat olla paljon tarkempi pikkuseikoissa kuin normaalia vahaa levitettäessä.Urran kirjoitti:Itse oon hieman eri mieltä tuosta. Vahausta ja esim. Optin levitystä ei ehkä pitäisi verrastaa. Tai levitys ehkä (tosin hankalien pintojen flash ongelmat jne ei ole arkipäivää vahauksissa). Kuitenkin kuka tahansa siihen pystyy, kun ei lähde soveltamaan vaan tekee ns. oikaisematta mitään vaihetta._paffa kirjoitti:No mutta eihän se kestopinnoitteen laitto ole juuri sen vaikeampaa kuin normaalin vahan levittäminenkään. Joten teetä myllytys jollain ja laita ite sen jälkeen pintaan jokin kunnollinen kestopinnoite. Ei siihen tarvita ammattilaista "vahaamaan" auto
Vaikka ei rakettitiedettä ole, niin omaa kuitenkin paljon seikkoja, jotka pitää tehdä oikein, ettei tarvitse myllyttää autoa uusiksi.
Vahan kanssa on helppo putsata vaha pois ja vetää uusi kerros. Pinnoitteen kanssa se ei onnistu.
Ja jos aika on kortilla, eikä ole kalenterissa tilaa tehdä pohjia kunnolla, niin samalla rupeamalla se ammattilainen/harrastaja myllytyksen jälkeen laittaa sen pinnoitteen siihen, kun on kuitenkin nopea toimenpide alustaviin vaiheisiin nähden.
Vahan kanssa on helppo putsata vaha pois ja vetää uusi kerros. Pinnoitteen kanssa se ei onnistu.
Ja jos aika on kortilla, eikä ole kalenterissa tilaa tehdä pohjia kunnolla, niin samalla rupeamalla se ammattilainen/harrastaja myllytyksen jälkeen laittaa sen pinnoitteen siihen, kun on kuitenkin nopea toimenpide alustaviin vaiheisiin nähden.
Re: RE: kestopinnoitteet
No joo, jopa helpompaa. Kaikki muu onkin potenssiin kolme. Eli from start to finish -> Moninkerroin vaikeampi prosessi, mutta kenen tahansa tehtävissä.
Vain YKSI LSP!
Huhhuh mikä romaani Urranilta
Omia kokemuksia optista on kahden auton verran. Toinen oli uusi Skoda ocu 3 hatchbackki ja mielestäni siinä oli sen verran virheetön pinta, että kehtasi optin kiskasta pintaan ilman myllytystä. Perus pesujen lisäksi ironx ja tardis sekä debeerin silocone removeri, talliin 25 astetta ja kosteus oli about 60%. Levitys oli beigeen todella helppoa eikä siinä puolta tuntia pidempään kyllä aikaa saanut kulumaan.
Nyt ollut pinnassa muutaman kuukauden ja on se vaan hieno tuote! Sheeting on hyvää ja erityisesti pinnan liukkaus kinnastaessa yllätti. Kolmosautossa on FK1000P ja ei pääse lähellekkään liukkaudessa ainakaan omien testien perusteella
Esipesu autofoam lancesta ja shampoona BTBM. Hyllyssä on Sonaxin BSD joka on todettu erittäin hyväksi optin kanssa kaverin autossa, täytyy skoodaan suihkia sitä kun alkaa optin sheettaus luovuttaa...
Nyt ollut pinnassa muutaman kuukauden ja on se vaan hieno tuote! Sheeting on hyvää ja erityisesti pinnan liukkaus kinnastaessa yllätti. Kolmosautossa on FK1000P ja ei pääse lähellekkään liukkaudessa ainakaan omien testien perusteella
Urranilta hyvää asiaa huomioitavista asioista. Itsekin muutamaan autoon Optia laittanut ja näitä jo mainittujakin seikkoja ei voi liikaa painottaa:
- Todella hyvä kuivaus paineilmaa apuna käyttäen, ettei yön aikana pinnoitteelle tipu pisaroita peileistä tms.
- liuotinpesu + rasvanpoisto
- RIITTÄVÄ valaistus, jotta näet mihin ainetta kerrostuu liikaa ja saat sen ajoissa tasoitettua
Levitys ei tosiaan ole vaikeaa, kun on vaan aikaa tehdä pohjat huolella ja hyvä tila missä levittää ja jättää kuivumaan.
- Todella hyvä kuivaus paineilmaa apuna käyttäen, ettei yön aikana pinnoitteelle tipu pisaroita peileistä tms.
- liuotinpesu + rasvanpoisto
- RIITTÄVÄ valaistus, jotta näet mihin ainetta kerrostuu liikaa ja saat sen ajoissa tasoitettua
Levitys ei tosiaan ole vaikeaa, kun on vaan aikaa tehdä pohjat huolella ja hyvä tila missä levittää ja jättää kuivumaan.
En nyt jaksanut selata topicia, mutta onko kellään mitään hajua noista bluechem finlandin tuotteista? Ilmeisesti löytyy ihan päteviä (2-komponentti) pinnoitteita jne.
Mulla oli testissä ko. puljun nanopesuainetta ja kyllähän sekin tuntui toimivan, vaikkei pesuteho mikään maata mullistava ollutkaan. Noita pesuaineita mainostetaan vahaturvallisinakin jopa, vaikkei tähän topiciin liitykään...
Kokeilisin omaan autooni tuota pinnoitetta, mutta pinta on niin naarmuinen, etten kehtaa. Eikä jaksa myllyttää ennen kevättä...
Mulla oli testissä ko. puljun nanopesuainetta ja kyllähän sekin tuntui toimivan, vaikkei pesuteho mikään maata mullistava ollutkaan. Noita pesuaineita mainostetaan vahaturvallisinakin jopa, vaikkei tähän topiciin liitykään...
Kokeilisin omaan autooni tuota pinnoitetta, mutta pinta on niin naarmuinen, etten kehtaa. Eikä jaksa myllyttää ennen kevättä...
.:R32
Onkos tuo kuinka tarkka tuosta lämpötilasta, itse kun häärään tälläisessä 400 neliön 5 metriä korkeassa halissa niin tänne ei saa millään muula konstilla kuin polttamalla 1000 kilowattia sähköä tuollaisia lämpötiloja aikaan, nytkin vaikka joka päivä poltan pannussa puuta niin on lämpötila hallissa 15 asteen luokkaa, iltapäivällä saa noin 17 asteeseen mutta yön aikana häviää muutama aste kun varaaja jähtyy...Urran kirjoitti:-Kuivumispaikan lämpötila >22°C. Jos mahdollista niin niin korkea kuin vain on mahdollista. Itsellä pyrin aina >30°C
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Jos tarkoitit Optia niin käytännön kokeilujen perusteella lämpötila ja toki myös kosteus on ne avainsanat. Tuollaisessa tilassa yksi vaihtoehto on investoida ja nikkaroida koko auton kiertävät terassilämmittimet.JaniH kirjoitti:Onkos tuo kuinka tarkka tuosta lämpötilasta, itse kun häärään tälläisessä 400 neliön 5 metriä korkeassa halissa niin tänne ei saa millään muula konstilla kuin polttamalla 1000 kilowattia sähköä tuollaisia lämpötiloja aikaan, nytkin vaikka joka päivä poltan pannussa puuta niin on lämpötila hallissa 15 asteen luokkaa, iltapäivällä saa noin 17 asteeseen mutta yön aikana häviää muutama aste kun varaaja jähtyy...Urran kirjoitti:-Kuivumispaikan lämpötila >22°C. Jos mahdollista niin niin korkea kuin vain on mahdollista. Itsellä pyrin aina >30°C
Näitähän on nimenomaan huonosti toimivina ihan monin kappalein suomessa, vähemmän niitä onnistuneita, tai ehkä nykysin jo suhde ylitetty
Jos lämpötilaa pinnalla ei saa >24°C Optia laitettaessa niin itse sanoisin että laita jotain muuta.
Vain YKSI LSP!
Meinaatko että ois noin tarkkaa, 19-20 ei riitä? Sitten täytynee toiseen prokkikseen ottaa jotain muuta kuin optia..Urran kirjoitti:Jos lämpötilaa pinnalla ei saa >24°C Optia laitettaessa niin itse sanoisin että laita jotain muuta.
Hardbodyä tms.
E53 X5 3.0D
Kyllä nuo tuntuu aika tarkkoja olevan lämpötiloista, sama se on Cquartzissakin et toimii ihan eri hyvin, kun on laittanu lämpimäs ja kuivanu hyvin. Meidän tallilla saadaan joka paikkaan reilu +20 astetta, mutta puhaltimilla auton pinta lämpimämmäks.
Viimeksi muokannut Peke, To Tammi 16, 2014 2:10 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Hmm. Sittenhän täytynee harkita uudestaan, meilläkin nimittäin suunniteltiin opti-kokeilua mutta ri saada tallia kuin johonkin +17C näillä keleillä.
Ei vissiin voi kompensoida pidemmällä kuivumisajalla?
Ei vissiin voi kompensoida pidemmällä kuivumisajalla?