Vahan työstö "limppu"-mallisella kiillotuskoneella

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
maaco

Re: Vahan työstö "limppu"-mallisella kiillotuskoneella

Viesti Kirjoittaja maaco » La Huhti 27, 2013 9:43 am

Tuolla biltsun cyclolla on näppärä levittää kyllä kiinteät vahatkin. Paljon tuli käytettyä esim. Pro Yellow Waxia sellaisen kanssa. Alkuperäiset (lypsykoneen suodattimet) tyynyt ei ole mitkään parhaat, mutta kyllä niilläkin saa tehtyä. Vahaa menee tosi vähän, vähemmän kuin käsin levittämällä ja ainakin tuo oli paljon nopeampi levittää koneella.

HenriKoo

Viesti Kirjoittaja HenriKoo » La Huhti 27, 2013 7:15 pm

Mitenkäs vahan levitys rotskulla?
Tuli saatua lainaksi sellanen flexin vanhempi jytky 1500w ja siihen makitan karvalaikka, jota lainaaja kehui vahaukseen oikein sopivaksi. Epäilin, ja kävin paikallisesta hakemassa glymin ohuen oranssin. Vahoja on varastossa srp:tä, ja turtlen original +ptfe, simoniz (kova), ja meg's gold class carnauba (kova).

Henripit

Vahan työstö "limppu"-mallisella kiillotuskoneella

Viesti Kirjoittaja Henripit » La Huhti 27, 2013 7:21 pm

Karvalaikka soveltuu vahan levitykseen kaikkein huonoiten! On nimittäin leikkaavimmasta päästä. Vahan levitykseen esim punainen flexipads tai cg hex.
Edistyminen --> Step 1 - Step 2 - Step 3

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Huhti 27, 2013 7:22 pm

En oo rotskulla kokeillut mutta das 6pro soveltuu siihen hyvin. Joo elä sillä karvalaikalla ainakaan levitä, se ei oo siihen tarkoitettu. Se on jännä miten monet luulee, että se on vahaukseen hyvä :D Pehmeällä vaahtomuovilla sen sijaan vahaa voi levittää. Tosin tuollaisella mammutilla voi homma olla vähän hankalaa mutta ainakin tasaisiin pintoihin sitä voi ihan hyvin kokeilla.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » La Huhti 27, 2013 7:23 pm

Ei missään nimessä ainakaan noilla laikoilla mitä olet maininnut.

Itse en lähtisi vahoja muutenkaan rotarylla levittämään.
Tosin tykkään kyllä levittää vahat käsin.

Muistan kyllä että siihen aikaan kun käytin markettikamoja, en pitänyt siitä.
Periaatteessa AG:n SRP:n tuolla voisi hyvin levitellä alhaisilla kierroksilla.
Sehän ei siis ole vaha. Tämä on pidettävä mielessä.
"Urku auki, pelti kii"

HenriKoo

Viesti Kirjoittaja HenriKoo » La Huhti 27, 2013 7:56 pm

Nii lähinnä matkailuauton puunausta aattelin nopeuttaa. Ja ton oranssin se kyllä myi mulle "vahauslaikkana", eli ilmeisesti leikkaamaton viimeistelylaikka.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » La Huhti 27, 2013 8:11 pm

Pahoitteluni, olen varmaankin väärässä.
En löydä tuollaista laikkaa mistään, joten en nyt osaa sanoa.

Matkailuatossa on muutenkin vähän erilainen pinta.
Valkoiseen ei saa yhtä helposti holoa, joten se helpottanee.
En osaa kyllä matkailuautokysymykseen vastata.

Olisi hyvä aina kertoa mitä on tekemässä, varsinkin jos on erikoisempi pinta. :)
"Urku auki, pelti kii"

HenriKoo

Viesti Kirjoittaja HenriKoo » La Huhti 27, 2013 8:17 pm

mnjaajaa... Noh. Kyseessä siis dethleffs premium -04. Pinta on vaaleen sininen suorakiilto, ja pinta on tasainen eikä sellainen vasaroitu. Muistin muuten että pädi saattaa myös olla lahegan. Ainakin lahegan aineita oli hyllyssä.

Mazza

Viesti Kirjoittaja Mazza » La Huhti 27, 2013 10:07 pm

Itse olen nyt tutustunut tuohon vahan levittämiseen rotskulla. FP:n paksulla punaisella laikalla olen levitellyt Simoniz Originalia. En varmasti levitä tuota enää millään muulla kuin koneella! Levitys onnistuu niin nopeasti että hyvin voi vetää pari paneelia kerrallaan eikä yhtään ehdi jämähtää kiinni, lähtee ihan kevyesti pyyhkimällä pois. Aiemmin olen levittänyt levitystyynyllä tai sormilla, ja siinä on moninkertainen työ, poispyyhinnän raskaudesta puhumattakaan.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 27, 2013 10:17 pm

Rotskulla onnistuu, mutta epäkeskolla jotenkin vielä helpompi :)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

HenriKoo

Viesti Kirjoittaja HenriKoo » La Huhti 27, 2013 10:33 pm

Milläs kovavahaa otetaan laikkaan? 160mm kun ei oikein mahu purkkiin. :buffer:

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Huhti 27, 2013 10:56 pm

Sormella ja pädin reunalla.

Mazza

Viesti Kirjoittaja Mazza » Su Huhti 28, 2013 12:07 am

Ainakin tuolla paksummalla FP:n punaisella saa hyvin sipastua Simppa-purkista vahaa laikan reunaan, kun vähän sormella painaa laikan reunasta. Pari-kolme sipaisua eri kohtiin ja eikun ajamaan. Mites muuten FK1000P levittyy koneella?

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Huhti 28, 2013 12:15 am

Hyvin levittyy. kaksi autoa olen tuolla tehnyt ja koneen kanssa. En oo vielä Fk 1000 käsin levittänytkään.

flcc

Viesti Kirjoittaja flcc » Su Huhti 28, 2013 6:22 pm

Kuulostaa siltä, että monet täällä levittelee myös kovavahat koneella. Itse olen siis (ehkä) hommaamassa tuota Bilteman cycloa, mutta tosiaan puhtaasti vahaus/SRP- käyttöön. Sanokaas ammattilaiset onko järkevä hankinta ja nopeutuuko/helpottuuko tuo SRP+Collinite 476 kokonaistyö? Tähän mennessä 476 levitelty ja pyyhitty käsin, mutta aiempien viestien mukaan SRP:n ja 476:n voisi levittää tuolla cyclolla ja molemmat pyyhkiä käsin?

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Su Huhti 28, 2013 6:45 pm

Mikäs tämä kovavaha sitten on, pinnoite kuten moni alan firma sanoo? Ei, pinnoitetta ei levitetä koneella!
;)

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Su Huhti 28, 2013 9:09 pm

^^
Cyclosta en tiedä mutta itse das-6 epäkeskolla levittelen SRP:n, Dodon Need for speedin sekä Dodon Lime Primen. Ensinnäkin aineita kuluu noin 20x vähemmän kuin käsin levittäessä. Pintaan jää ohuempi kerros joka on helpompi kiillottaa pois. Aikaa kuluu huomattavasti vähemmän.

Ja ompa tullut rotarynkin kanssa leviteltyä esim SRP:tä ennenkuin tuon dassin hankin että toimii silläkin ihan hyvin, maltilliset kierrokset ja viimeistelylaikka koneeseen kiinni ja menoksi =)

Dani, mie olen yrittäny kanssa ratkoa tuota kovavahaa ja kestovahaa että millaisia ne mahtavat olla kun niitä paljon asiakkaat kyselee... Noh, mie olen nykässy niille finis-waxin tai megun #16 auton pintaan ja toivottanu hyvää matkaa...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Huhti 29, 2013 10:03 am

Mä ostin muinoin 90mm Flexipadsin punasen nimenomaan sitä varten et nopeutan 915 levitystä ja levitän Rotskulla. Jotenkin siihen menee ihan yhtä kauan aikaa kun käsin levitykseen kun tekee sen oikein. 915 levityksessä kone _voi_ olla nopeempi levittää kun normi vahanlevitys padilla koska vaha itessään on aika jäykkää levittää (vs. vaikka Victorian Wax Concours)

Mä oon muutenkin viime aikoina tykänny levittää vahat tolla punasella, mutta siten että kiinnitän siihen 75mm hiontatuen taakse (siis semmosen missä on sormille "koukku"). Ei voi päästä tippumaan ja pystyy antamaan vähän "forcea" vahan levitykseen eli nopeutuu koko homma.
Vain YKSI LSP!

flcc

Viesti Kirjoittaja flcc » Ma Huhti 29, 2013 11:44 am

JaniH kirjoitti:^^
Dani, mie olen yrittäny kanssa ratkoa tuota kovavahaa ja kestovahaa että millaisia ne mahtavat olla kun niitä paljon asiakkaat kyselee... Noh, mie olen nykässy niille finis-waxin tai megun #16 auton pintaan ja toivottanu hyvää matkaa...
Näytti tuo tulevan selville, että mitä "kovavahalla" tarkoitin. Mikäs tällaisen 476s peltipurkissaolevien kiinteiden vahojen oikea nimi on?

Miten tuon SRP:n fillereiden kestävyys, eli tuleeko naarmut, joita SRP peittää ennemmin näkyviin ennen kuin sen suoja "lopullisesti katoaa". Tarkoitus siis tuo jo mainittu srp+476, mutta aloin miettimään kestääkö tämä "naarmuttomuus" yhtä kauan kun käytännössä 476s suojaa?

Taidan tulla tämän koneella vai käsin levitys-kysymyksen kanssa tulla tulokseen, että turha kai hommata konetta pelkästään näiden kahden levittämiseen. Eipä tuota tarvitse tehdä kun noin 4 kertaa vuodessa...

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Huhti 29, 2013 12:32 pm

SPOILERSPOILER_SHOW
flcc kirjoitti:Mikäs tällaisen 476s peltipurkissaolevien kiinteiden vahojen oikea nimi on?
Paste Wax
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Huhti 29, 2013 1:00 pm

Kun ollaan härmässä, niin varmaan tuo kiinteä vaha on se oikein.

flcc

Viesti Kirjoittaja flcc » Ti Huhti 30, 2013 8:35 pm

Dodoshopissa näytetään ainakin käyttävän tuotealueen nimenä kovavahaa... Tiedä sitten..
Miten tuon SRP:n fillereiden kestävyys, eli tuleeko naarmut, joita SRP peittää ennemmin näkyviin ennen kuin sen suoja "lopullisesti katoaa". Tarkoitus siis tuo jo mainittu srp+476, mutta aloin miettimään kestääkö tämä "naarmuttomuus" yhtä kauan kun käytännössä 476s suojaa?
Osaako joku sanoa tähän?

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 01, 2013 9:53 am

Ilman tutkittua tietoa mutuilen että pysynee se srp siellä lsp:n alla niin kauan kunnes se päälimmäinen kerros on hävinnyt, tuskin se sieltä vahan ja pellin välistä poistuu...

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Touko 01, 2013 2:28 pm

Juuri näin, se vaan saattaa poistua se 476s hieman nopeammin tai paljon nopeammin pinnalta kuin puhtaalle pinnalle levitettynä. Se kun on kuitenkin periaatteessa tarkoitettu sitoutumaan maalipintaan eikä SRP:hen. Tämän takia vain kokeilemalla selviää, että kuinka kauan joku tietty vaha (tai muu LSP) pysyy jonkun tietyn All-In-One/glaze -tuotteen päällä.
"Urku auki, pelti kii"

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Touko 01, 2013 9:50 pm

Testit osiota selaamalla näistä löytyy jonkun verran tietoa, tietenkin eroja voi tulla erinlaisten työtapojen, pinnan puhtauden, yms pikkuseikkojen takia että ihan ei kannata yleistää että jollakin on pysynyt joku tietty kombo, vaha, pinnoite tms tietyn ajan että se pysyisi kaikilla. Eroja tulee jopa autojen erinlaisten maali/lakkapintojen vuoksi.

Kokeilemallahan se selviää =)

Vastaa Viestiin