IPA -pyyhintä, totta vai tarua??

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
Tero

Re: IPA -pyyhintä, totta vai tarua??

Viesti Kirjoittaja Tero » Ke Joulu 05, 2012 10:22 pm

^ En tiedä mihinkä kirjoitukseen viittaat, mutta Nesteen (jota siis itse käytin) ja Polaricin Isopropyylialkoholi -pitoisuudeksi ilmoitetaan yli 99%. Ilmeisesti Nesteen jäänesto on ollut se suosikkituote tähän asti puhtauden ja saatavuuden vuoksi, nyt tosin toinen seikka noista on muuttunut....

hra48

Viesti Kirjoittaja hra48 » Ke Joulu 05, 2012 11:04 pm

Tero kirjoitti:^ En tiedä mihinkä kirjoitukseen viittaat, mutta Nesteen (jota siis itse käytin) ja Polaricin Isopropyylialkoholi -pitoisuudeksi ilmoitetaan yli 99%. Ilmeisesti Nesteen jäänesto on ollut se suosikkituote tähän asti puhtauden ja saatavuuden vuoksi, nyt tosin toinen seikka noista on muuttunut....
ks. tämän ketjun 2. sivun kuudenneksi viimeinen viesti.

Nesteen jäänesto näyttäisi olevan 99%:sta joten se varmasti on ihan toimivaa tavaraa IPA käyttöön.
http://www.neste.fi/doc/ktt/10851_fin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Joulu 07, 2012 10:00 am

Joo siis kyllä moni foorumilainen käyttää muitakin myrkkyjä mutta nimenomaan IPA:ksi lasketaan VAIN 99% IPA liuokset kuten Nesteen Jäänesto + Polaric Go. Missään tapauksessa Sinolia/Masinolia ei pitäisi rasvojen poistoon muutenkaan käyttää koska sisältävät siis käsittääkseni myös etanolia mikä pehmittää maalipintaa. Olen kokenut sen mustan auton, mihin tulee naarmuja kun pyyhkii 50% IPA:n kanssa (laimennettuna akkuveteen), mutta muutoin pyyhkiessä ei.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Joulu 07, 2012 11:54 am

Mie olen käyttäny IPAa viimeaikoina ikkunanpesu / yleispuhdistusaineena kun helpommin mömmöt saa auton pinnasta pois liukkaripesulla...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

myyrä

Viesti Kirjoittaja myyrä » Pe Joulu 07, 2012 8:21 pm

JaniH kirjoitti:Mie olen käyttäny IPAa viimeaikoina ikkunanpesu / yleispuhdistusaineena kun helpommin mömmöt saa auton pinnasta pois liukkaripesulla...
Kattokaas huviksenne mitä nuo markettien ikkunanpesuvaahdot sisältää. Korrek, Wurth tms. ;)
Voi olla että moni on käyttäny IPA:aa ihan tietämättään.

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Joulu 07, 2012 10:56 pm

Samoin siivouspuolelta lasin-ja peilien pesuaineet taitaa olla pääosin IPAa.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Joulu 07, 2012 11:08 pm

No ilmankos tuo eteisen palapeili puhdistui niin hyvin ku syksyllä sen ipalla putsasin.

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Joulu 07, 2012 11:32 pm

Äkkisiltään sanoisin että hyvinkin moni aine sisältää IPAaa, varsinkin moni sellainen aine mitä käytetään normaalissa kotisiivouksessa :yahoo:

Noh, rasvanpoistoon mitä mainioin aine niin mikä jottei sitä voitaisi käyttää suuressa osassa puhdistusaineita kun suurin osa kotitalousten liasta on rasvapohjaista :roll:

Mutta silti sanon että myllytysaineiden jäämät lähtee helpommin jos ei jopa paremminkin liuotinpesulla, välipyyhintään IPA on ihan ok =)

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » La Joulu 08, 2012 1:16 pm

Näinhän se menee pannaan ipan joukkoon väriä ja hajua sitten hiukan sievempään purkkiin, niin näin saamme ipallekkin lisää hintaa ;)

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Joulu 08, 2012 2:01 pm

Korrekin sisäpuhdistusgeeli on enimmäkseen IPAa =)

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » La Tammi 19, 2013 1:31 pm

Kävin taas TI-hallissa katsomassa kun kovalakkaisia saksanseisojia hiottiin harjalla puhtaaksi. Muutaman kuvan otin taas omasta katosta, mutta valitettavasti tajusin vasta lähdettyäni että linssissä oli jonkun nimeltä mainitsemattoman pikkuriiviön sormenjälki (epäilty on tiedossa). Eli kuvat on himmeitä ja sameita, ei kuitenkaan eroa eri puolten välillä mun silmään, tehkää omia johtopäätöksiä jos pystytte:

Kuva
Kuva

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Tammi 19, 2013 1:54 pm

Onko tämä sama testi joka alkoi 8.kesäkuuta?
viewtopic.php?p=51172#p51172
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » La Tammi 19, 2013 4:34 pm

On kyllä, pitikin tohon äsköseen viestiin laittaa että koko aikana ei ole kuin joko pestyt painepesurilla pelkällä vedellä (ilman liuottimia) tai kinnasteltu BO:lla.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Tammi 19, 2013 10:54 pm

Eli sun kohdalla IPA pyyhintä vaikutti tasan 0%.

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » La Tammi 19, 2013 11:08 pm

Näin. Voishan tuon kokeilla uudestaankin johonki hiukan kovemmalle joutuvaan paikkaan, mutta tulos lienee sama.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Maalis 16, 2013 1:53 pm

Onko joku tehnyt lisätestejä?
Teron testi nyt anto jo vähän osviittaa ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta lisätutkimustahan tämä vaatisi..

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » La Maalis 16, 2013 6:21 pm

Sen verran vielä, että tuossa tammikuulla suoritetussa syysvahauksessa jätin katon vahaamatta ihan sen takia että jos joskus jotain eroa syntyisi kun tuo auton käyttö ei muuten erityisen raskasta ole. Kyllä katossa vielä jotain on, mutta eroja ei vaan tule.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » La Maalis 16, 2013 9:08 pm

Tästä olis kyllä jatko testi poikaa. Hitto mul on ollu puhelimessa jo kuukauden päivät yhen naapurissa olevan kolarikorjaamon numero ja pitänyt hakea testipaneli, jos vain saa. Jos saan niin mä voin jättää talon päätyyn testipanelin sään armoille jos kiinnostusta? Sen vois jakaa neljään osaan, mistä jokaisen myllyttää S3 Goldilla (ehkä rasvaisin myllytysaine minkä mä tiedän) ja muut erot:
1 alue: Perään OptiCoat. Heti pyyhinnän jälkeen.
2 alue: Perään OptiCoat. IPA pyyhinnän jälkeen.
3 alue: Perään OptiCoat. Liukkaripesun ja IPA pyyhinnän jälkeen.
4 alue: Zymöl Glasur tai Victorian Wax Concours. Heti pyyhinnän jälkeen.

Toki kaikki näistä kuivais väh. pari päivää sisällä.

Mä oon tavallaan ihan tarkoituksella seurannut tarkemmin esim. kestopinnoitteet topiccia ja mä oon mieltänyt yhteyden "huonoihin pohjiin" tai just olosuhteisiin, kun kyseessä on jonkinlainen epäonnistuminen.

Just jos auton ajaa esim. 1-steppinä 205:sella tai vastaavalla mikä ei jätä mitään taaksensa, niin uskaltaisin vahaa suoraan päälle. Mutta kestopinnotetta en "tuhlais" ikänä moiseen. Mutta noissa vahauksissakin se IPA pyyhinnän niin pieni vaiva..

Mites toi Teron case oli toteutettu? Pläräsin pari sivuu taakkeppäin mut ei vielä tullu vastaan niin mitä pinnalle tehtiin ennen testiä ja mikä LSP?
Vain YKSI LSP!

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » La Maalis 16, 2013 9:23 pm

Urran kirjoitti:Mites toi Teron case oli toteutettu? Pläräsin pari sivuu taakkeppäin mut ei vielä tullu vastaan niin mitä pinnalle tehtiin ennen testiä ja mikä LSP?
Tälleen:
Tero kirjoitti:Katto vahattu tällä päivämäärällä, Pineline pesu, clay, ajelin koneella "pikaisesti" ja kuskin puolelle tein IPA-pyyhinnän tuplana. Ja pintaan siis Collinite 476s
Päivämäärä oli siis 8.6.2012 ja "pikainen ajelu" tarkoitti melko vahvan muistikuvan mukaan Cyclokopioo Cyclon vihreällä originaalilaikalla ja Menzernan Power tai Final Finishillä.

Muumi

Viesti Kirjoittaja Muumi » La Maalis 23, 2013 7:03 pm

Onkos porukka pohtinut vedenvaikutusta IPAssa. Itse käytän täyssuolanpoistettua vettä, sähkön johtavuus noin 0.05-0.10 µS(microsiemens) kun taas akkuveden johtavuus on noin 10 µS.

Veden johtokyky on siis verrannollinen sen sisältämien suolojen määrään. Mitä pienempi johtavuus on sitä vähemmän vedessä on suoloja. Kun vettä käytettään vain liuottimena parempi kun ei sisällä mitään turhaa.

Jos joku haluaa kokeilla tuota ja kertoa täällä onko eroja, voi lähettää yyveetä, niin voin antaa testiin pullollisen.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » La Maalis 23, 2013 7:42 pm

Urran kirjoitti:, mistä jokaisen myllyttää S3 Goldilla (ehkä rasvaisin myllytysaine minkä mä tiedän) ja muut erot:
1 alue: Perään OptiCoat. Heti pyyhinnän jälkeen.
2 alue: Perään OptiCoat. IPA pyyhinnän jälkeen.
3 alue: Perään OptiCoat. Liukkaripesun ja IPA pyyhinnän jälkeen.
4 alue: Zymöl Glasur tai Victorian Wax Concours. Heti pyyhinnän jälkeen.
85RD voisi mun mielestä myös olla erittäin hyvä tuohon hommaan.
Myös realistisempi, koska harva varmaan viimeistelee S3 Goldilla, vaikka se vissiin teoriassa onkin mahdollista.
"Urku auki, pelti kii"

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » La Maalis 23, 2013 8:00 pm

Kyllähän tommonen testi vaatis (kuten Posa vähän vinkkaili) viimeistelyaineen jotta pysyttäisiin ihan näissä käytännönasioissa.

Mutta jos Urranilla peltiä löytyy niin 85RD, M#205, S30+, S40+ jne.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Maalis 25, 2013 9:32 am

Dani noilla aineilla alkaa jo yks paneli käydä aika pieneks. Ei mulla mitään pakettiauton kyljen kokosta peltiä oo saatavilla :D Ja luulen ettei vaimo kato hyvällä jos pihalla makaa 4 eri peltiä vuoden testissä :lol:

Mut 85RD vois olla vaihtoehto, mutta S3 Gold oli tasan ja vain yksinkertaisesti sen takia koska se on rasvaisin tuote, minkä olen tavannut. Esim. toi 205 ottaminen testiin on IMO ihan turhaa kun se ei juurikaan jätä rasvoja pinnalle (vaikkakin kai se referenssinä toimis).. Tarkoitus siis nimenomaan testata pinnan rasvaisuuden vaikutus pinnoitteen (erityisesti OptiCoat mistä kiisteltyjä lopputuloksia) tartuntaan ja seuranta miten se kestää milläkin pinnalla.

Periaatteessa jos panelia riittäisi niin tekisin vielä erikseen 3 aluetta mitkä on pinnoitettu eri lämpötiloissa. 1 missä käytetty lisälämppäriä ja >30°C (ja reilusti alle 50% RH) joku väh 12h ja väh 36h huoneenlämmössä, 1 normaali huoneenlämmössä (esim. meillä 21°C) minimiaika eli 12h ennen pihalle vientiä ja 1 mikä tehty ns. "pihalämpötiloissa" eli kuivuu tallin maanvaraisella lattialla -> 10°C ja RH% korkeampi.
Vain YKSI LSP!

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ma Maalis 25, 2013 6:15 pm

Dani kirjoitti:IPA -pyyhinnällähän tarkoitetaan sitä että myllytetyt pinnat pyyhitään viimeistelyvaiheen jälkeen ennen glazea/sealantia/vahausta taikka pinnoitusta. Tällä pyritään siihen että pinnat ovat mahdollisemman "kuivat" jolla tarkoitan sitä ettei pinnoilta löydy mitään liukasteita saatika rasvoja mm. öjyjä, silikonia jne. jotka "estävät/heikentävät" päälle laitettavan suoja-aineen täydellisen sitoutumisen pinnoille.

Nyt kuuluukin kysymys; onko tämä faktaa vai fiktiota?
- Jos faktaa niin paljonko me hävitään ajallisesti kestossa? Onko se viikko vai kuukausi?
- Jos fiktiota, niin tämähän on täysin turha työvaihe+yksi mekaaninen hinkkaus lisää näin muuten täydelliselle lakkapinnalle?
Otan tämän kysymyksen vielä erikseen tänne koska kysymys kuuluu että onko IPA -pyyhintä viimestelyvaiheen jälkeen täysin turha vai ei.
Nyt ei ole kyse rasvaisuudesta, koska muutenhan voidaan levittää Castrollia ja margariinia pintaan, näin liioteltuna :D

..eli viimeistelyaineen kun pyyhkii pois ja vahaa vs. viimeistelyaineen kun pyyhkii pois ja käyttää IPAa ennen vahausta.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Maalis 26, 2013 7:36 am

No kunhan omat 205:set on käytetty niin se on finito mun osalta taputeltu aine :lol: En tykkää yhtään. Ja esim. Schollilaiset taasen on rasvaisia (vaikkakin kovin eri tavalla kun esim. Menzernat). Ja IPA:han on siis tullut erinäisistä harrastuspiireistä detailingiin. Mm. pienoismallimaalareilta. Ja sen levitys ja pyyhintävaihehan on siis RASVAN POISTO -vaihe ennen vahausta/pinnoitusta. Itse en näe sitä minään muuna. Siksi mun mielestä helpointa on osoittaa sen merkitys, on tehdä esimerkki rasvaiselle pinnalle?

Mut voin mä tehdä sen 85RD:llä/Schollin viimeistelyaineella jos se koetaan paremmaksi kun S3. S3 vaan olis se ääripää -> helpoiten todettavissa erot. Kun mahdollisuuksia kovin kliinisiin testeihin ei oo kuitenkaan.

Ja testipaneli on muuten jo hankittu :thumb: Kävin eilen hakee jonkun pikkasen siipeen ottaneen etuoven missä oli reilusti aplaria -> testailen ensin noita aplarinpoistolaikkoja jne, ja sit tää. Mut aika huonosti tosta saa useampaa myllytysainetta testattua kun eihän toi oven alaosa oo kun ehkä 40-50cm x 70-80cm?
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin