E85 sätöstelyt

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Vituttaako?

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 05, 2012 8:04 am

Tero kirjoitti:
Urran kirjoitti: Polttoaineen säästö kun on kuitenkin ollut niin minimaalista autojen valmistuskuluihin (siis energia kulutukseen) nähden. Se on kun aina pitää saada uutta prkl.
Niin juu ja sekin vielä että autot laivataan Japaniasta ja Volkkarit Meksikosta... ja jos ne laivatkaan ei kuluta mitään niin niiden tekoon menee ainakin parin Olkiluodon vuosituotannot :D

Onko sulla "oikea" viina-auto vai jälkikäteen muutettu? Ite lueskellut Lada-foorumia myöden E85-kokeiluista :D
Miten se nyt sitten lasketaan. Mulla on siis alunperin bensakoneella lähtenyt Mitsu, mihin oon itse (alunperin powermitsun toimesta) tehnyt ECU:un ohjelmaan muutokset viinalle. Auto ei siis ole FlexiFuel vaan ihan pelkkä E85 käyttönen. Kokeilu tää ei missään tapauksessa oo kun on ajettu jo +15tkm viinalla..

Ja siinä mielessä eroaa aika valtavasti yleisistä E85 swapeista koska mulla ei oo mitään lisäpalikoita tai muita aftermarket sovelluksia.
Vain YKSI LSP!

Saabisti
Viestit: 21
Liittynyt: To Touko 24, 2012 7:45 pm

Re: Vituttaako?

Viesti Kirjoittaja Saabisti » Ke Joulu 05, 2012 12:01 pm

Meillä talossa kaksi kappaletta viina moodin saanutta Saabia! (talossa siis ajossa 4 Saabia ;)) Toiseen vanhempaan tehty pelkkä E85 ohjelma koska vanhempi moottorinohjaus järjestelmä joka, ei tunnista seosta kun oliko muistaakseni 12% asti tai jotain sinneppäin. Toinen uudempi on siis ihan FlexiFuel. Pikku veli ajelee tolla vanhemmalla ja on niin pirun tyytyväinen tohon E85:een. Ensin pikku alkukankeudet tuli koettuu ku kytkin luisti ja sit ku se saatii pitämää ni meni kansipahvi. Mut nyt tällähetkellä auto toimii hienosti. Ja voimaa on ihan todellakin riittävästi!:) Muutokset siis tehty pelkästään ECU:un. Pitäiskö oikein oma topicci perustaa viinaporukalle ??

EDIT: Spoilerit poistettu kun ei oo enää OT -Urran

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 05, 2012 12:51 pm

Viittaatko tolla 12% "tunnistuksella" että Trimmit riittää säätämään 12% muutoksen polttoaineessa vai tarkoitatko perin etanoli-% tunnistusta? Onko vanhemmissa saabeissa etanolitunnistimet jo?

Näis luuskissa vapareissa ei oo kyl kytkimen luisto-ongelmia mut sytkämuutoksilla saatiin kuitenkin 1,5sec pois 80-120 ajasta nelos vaihteella :) Eli kyl vääntöä tais tulla lisää.

Mielenkiinnosta, miten saappaissa pääsee ECU:un kiinni? Romulator/vastaava sovellus?
Vain YKSI LSP!

JaniH
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Joulu 05, 2012 3:02 pm

Joillakin autoillahan ne ajaa huoletta tuolla ilman mitään muutoksia...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Shakini » Ke Joulu 05, 2012 3:07 pm

Mitä omaan autoon oon perehtyny asian osalta, niin pitäis tehdä seuraavat muutokset:

Honda CRX del Sol, moottorina 1.6ESi, D16Z6
-Varmuuden varalta bensapumppu uusia
-isommat suuttimet
-Sytytysennakkoa säätää
-KOVAA AJOA

Ainoa vaan, että täältä Joensuusta ei pitkälle pötkitä 45l:n pikkutankilla :D
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Joulu 05, 2012 4:25 pm

Shakini unohtaa jolpa reflashin :D Eikä sitä ennakkoa tarvii lisätä, mutta voi jos siitä on etua. Ja bensapumpunkin pieneksi jääminen on yleensä vähän kysymysmerkki. Nyt tosin yleistänen Hondien muutoksia :D Suuttimet tosin jää usein pieneks.
Vain YKSI LSP!

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ke Joulu 05, 2012 4:33 pm

Shakini kirjoitti:Mitä omaan autoon oon perehtyny asian osalta, niin pitäis tehdä seuraavat muutokset:

Honda CRX del Sol, moottorina 1.6ESi, D16Z6
-Varmuuden varalta bensapumppu uusia
-isommat suuttimet
-Sytytysennakkoa säätää
-KOVAA AJOA

Ainoa vaan, että täältä Joensuusta ei pitkälle pötkitä 45l:n pikkutankilla :D
Ostat vaan tyttären kummisedällä myynnissä olevan DC5:n pois, ei tarvi alkaa leikkimään :thumb:

Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Shakini » Ke Joulu 05, 2012 9:29 pm

Jolli kirjoitti:
Shakini kirjoitti:Mitä omaan autoon oon perehtyny asian osalta, niin pitäis tehdä seuraavat muutokset:

Honda CRX del Sol, moottorina 1.6ESi, D16Z6
-Varmuuden varalta bensapumppu uusia
-isommat suuttimet
-Sytytysennakkoa säätää
-KOVAA AJOA

Ainoa vaan, että täältä Joensuusta ei pitkälle pötkitä 45l:n pikkutankilla :D
Ostat vaan tyttären kummisedällä myynnissä olevan DC5:n pois, ei tarvi alkaa leikkimään :thumb:
SPOILERSPOILER_SHOW
elä kierrä veistä haavassa :lol:
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Vituttaako?

Viesti Kirjoittaja Tero » Ke Joulu 05, 2012 10:38 pm

Urran kirjoitti:Kokeilu tää ei missään tapauksessa oo kun on ajettu jo +15tkm viinalla..

Ja siinä mielessä eroaa aika valtavasti yleisistä E85 swapeista koska mulla ei oo mitään lisäpalikoita tai muita aftermarket sovelluksia.
Onko fyysisiä muutoksia? Lada -voorumilta luin totuuden, että "jos letkut ja putket kestää bensaa, niin ne kestää silloin etanoliakin"... :lol:

Tosiaan oon lueskellut noita juttuja voorumeilta, ja pääsääntösesti ne on päätynyt tankkaamaan 85:ttä ilman muutoksia. Eli moottorinohjaus pystyy korjaamaan tuon verran karttaa. Mutta kylmäkäynnistyksessä on (tietysti) vähän muutosta huonompaan. Olen käsittänyt että "boksilla" niistäkin pääsisi eroon. Ja kuulemma vasta täyskaasuvedätyksissä alkaa ilmetä suuttimien riittämättömyyttä, normaaliajossa pärjää auton omalla moottorinohjauksella tai after market boksilla.

Jos olis tällä kylällä tankkauspiste, niin itsekkin varmaan investoisin boksiin ilman letku yms muutoksia. Tosin taitaa olla parempi oottaa vuoden vaihteeseen että tuleeko hintoihin muutoksia kun ilmeisesti ainakin diiselveroihin tulee... maksaakos 85 vielä 99snt vai onko noussut?

Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vituttaako?

Viesti Kirjoittaja Shakini » Ke Joulu 05, 2012 10:51 pm

Tero kirjoitti: maksaakos 85 vielä 99snt vai onko noussut?
Ainakin täällä Joensuussa karvan päälle euron, reippaassa eurossa pyörii täällä hinta, alle 1,10€.
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Saabisti
Viestit: 21
Liittynyt: To Touko 24, 2012 7:45 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Saabisti » To Joulu 06, 2012 10:12 am

En ihan tarkalleen osaa noihin Urranin esittämiin kysymyksiin vastata! Saabiklubilla on juttua ties kuinka paljon tästä etanolikonversiosta. Jotenkin vain käsitin asian niin ettei vanhempi T5 moottorinohjain pysytyisi tunnistamaan etanoli seosta kuin tuohon 12% asti, voin olla väärässäkin. Mutta tosiaan uudemmalla T7 moottorinohjauksella oleva auto on jo sitten flexifuel. Käsittääkseni ECU:un pääseminen vaatii saabin omat ohjelmistot, jotka on yleisessä jaossa. T5/T7 suite???

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Joulu 07, 2012 9:07 am

Tero ainut konkreettinen muutos on Evon suuttimet kun omien Duty-% oli 99% karvan alta 7000rpm (siis korkeaohmiset, älkää peljätkö mun suuttimien puolesta :D ). Mitsulla kuten valtamerkeistä JDM autoista muutenkin on myrkkyjä kestävät kamat jo 90-luvun puolella. Siis moni 90-luvun vehje on swapattu etanolille ja ajettu jo kohta vuosia (ainakin lutakon takana) ilman sen kummempia ongelmia. Virallista klausaalia tehtaalta ei ole muistaakseni kun 2000-luvusta eteenpäin. Omani siis 2004.

Itse en suosittele ketään kokeilemaan swappia sen turvin että "ECU osaa korjata seosta x-%" ainakaan jos ECU ei mittaa seosta laajakaista lambdasta. Omanikin on vielä joltain osin purkkaviritys mutta se tullaan korjaamaan, mutta LTFT:t on silti ~0%. Mitsussa ECU:n karttoja pystyy muokkaamaan kun hommaa OpenPort kaapelin, millä muutenkin voi tehdä monia asioita (kuten käytännössä kaikkien anturitietojen dataloggaus jne, mitkä on IMO must-have jotta toi swap voidaan tehdä). Normaalisti siis n. 200e piuha, maksoin omastani 40e. Mitsun ECU laskee Injector Pulse Widthin (AKA suuttimien aukioloajan) tällä kaavalla:

Koodi: Valitse kaikki

AFRMAP*AIRTEMP*BARO*MAFSCALING*MAFSMTHG*TEMPBAROAI RFLOWLKUP*INJSCALING*MAFSOURCEMAINxMAFMULTIPWARMUP
Mulla on suuttimien koolla (ECU:lla määritetty, tuo Injector Scaling) korjattu ECU ymmärtämään että suuttimet on pienemmät kun oikeasti ovat = antaa enemmän bensaa käytännössä joka tilanteessa. Sen koolla on siis haettu niin että LTFT on ~0%. Lisäksi mulla on aika pitkälle muokatut (pitkään joka aamu muutin aina vähän karttaa) käynnistys pulssit jotta kone herää etanolin turvin pakkasillakin helposti :D Lisäksi myös "kylmärikastusta" on jouduttu lisäämään alle 20°C lämpötiloihin jotta kone käy hyvin tyhjäkäyntiä ja saa tarpeeks bensaa mm. liikkeellelähdöissä.

Ns. "Boksi" ei mun mielestä oo missään tapauksessa ratkaisu. Pelkästään sillä, sulla ei ole mitään käsitystä siitä minkälaiset seokset kone saa.
Vain YKSI LSP!

JaniH
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Joulu 07, 2012 9:25 am

Volvon vanhemmat bensakoneet (80-90-lukujen) vaativat isommat suuttimet ja pohojanmaalla joku ajelee 90-luvun alun 626 matsalla ilman mitään muutoksia, tosin taisi laittaa hieman E10:ä sekaan...

Edittiä, eikös joo, tuohon 740:seen volvoon olikin laitettu megasquirt ja sillä säädetty polttoaineensyöttöä lisää eli toimii pelkällä E85:llä tai sitten jos laittaa muuta niin niin täytyy muuttaa ruiskun ohjelmaa...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Joulu 07, 2012 9:35 am

JaniH kirjoitti:pohojanmaalla joku ajelee 90-luvun alun 626 matsalla ilman mitään muutoksia, tosin taisi laittaa hieman E10:ä sekaan...
Nää on just niitä muutoksia että kannattaa naapurustossa lämmittää popkornit valmiiks ja odottaa hinausauton saapumista että pääsee kysymään "mitä kävi" :D
Vain YKSI LSP!

JaniH
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Joulu 07, 2012 9:37 am

Ajellu siitä asti kun on vaasasta saanut E85 bensaa =)
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

ode--
Viestit: 32
Liittynyt: To Syys 29, 2011 11:58 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja ode-- » Ke Joulu 19, 2012 9:20 pm

Itselläni on nissan 200sx s13 polttoaine linjat vaihdettu etanolin kestäviin (Dunlop Hiflex Oy) sai halvalla 6e metri

-1000cc suuttimet loppu vähän kesken 100% auki ahtopaine 1,7bar ens kesälle on hommattu 2000cc suuttimet
sitte päästään yli paineen puolelle (2 - 2,5 bar) :D

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » To Joulu 20, 2012 9:01 am

ode mistä sait noin edullisesti? Mul on yks kilpuri tallissa mihin pitäs laittaa vastaavat ja hinta minkä sain oli 20e/m :?

Mielenkiintonen proggis, kuulisin mielellään enemmän. Onko CA18/SR20/RB25/26 -DET? :)
Vain YKSI LSP!

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Demon » To Joulu 20, 2012 12:53 pm

Urrani kun kyseli tuolla Ilostuttaa topikissa niin pistetään tännekkin.

Eli vielä tällähetkellä on JOS suunnitelmat menee putkeen niin passattiin ruvetaan tankkaamaan e85:sta ensi vuoden puolella. Muutos tehdään Bioadapterilla ja 4bar bensanpaineensäätimellä.

Yksi jantteri on ajellut sellasen 20tkm volkkarin 2E-koneella (2 litranen 8v 115hv) tuolla setupilla ilman mitään ongelmia.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » To Joulu 20, 2012 1:42 pm

Okei. Mä odotin jotain maata mullistavaa VAG puolella :D Miten tommosissa setupeissa varmistutaan että seokset on ok jne? Onks ainut vaihtoehto mihinkään anturitietojen näkemiseen aftermarket sovellukset?
Vain YKSI LSP!

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Demon » To Joulu 20, 2012 1:54 pm

Se purkki on tälläinen Bioadapteri joka tulee ecun ja suuttimien väliin. Saa tuolla purkilla sitten ennakkoja ja kylmäkäynnistystä säädettyä.

Simppelit ohjeet löytyy tuolta sivuilta.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

ode--
Viestit: 32
Liittynyt: To Syys 29, 2011 11:58 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja ode-- » To Joulu 20, 2012 3:11 pm

Urran kirjoitti:ode mistä sait noin edullisesti? Mul on yks kilpuri tallissa mihin pitäs laittaa vastaavat ja hinta minkä sain oli 20e/m :?

Mielenkiintonen proggis, kuulisin mielellään enemmän. Onko CA18/SR20/RB25/26 -DET? :)
Tosta koivuhaan Hiflex myymälästä kävin hakee harrastelija hintaan :D normaalisti oli jotai 20e metri

-ja autosta tietoja
-CA18DET (maailman paras moottori?????)
-takorojut (männät kanget)
-oma valmiste pakosarja
-holset hy35
-tial kopio hukkis 46mm
-2x walbro 225l/h polttoainepumppuja
-ja nyt vaihtu sitte ne 2000cc suuttimet ens kesänä säätöön/penkkiin kattoo mitä se jumalmoottori sanoo :D teho tavote +500 höstpollar:D

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » To Joulu 20, 2012 4:53 pm

Onks tästä jotain projektitopiccia/kuva-arkistoa :) Mielellään seuraisin projektia :)

Ja thanks tosta Dunlop vinkistä! Siinä säästy 'bout puoltoistasataa euroa :thumb:

Eiks yleensä Datsunmiehet huuda RB sarjalaisten perään ;)
Vain YKSI LSP!

Alluit
Viestit: 20
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 8:35 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Alluit » To Joulu 20, 2012 5:12 pm

Saabeja tässäkin taloudessa muutama 3kk sisällä ( :lol: ) pyörähtänyt ja kaikki yhtä lukuunottamatta etanolikäyttöisiä: veljellä oli 9-5 2.3t '02, itsellä oli 9-3 Aero '01 ja 9-3SS 2.0t '03 (tässä ei etanolisoftaa), joiden lisäksi äidillä tälläkin hetkellä 9-3SC "1.8t" '08. Hyvin on pelannut.

Onkos ode-- muuten tuttu noista Eetzin ja Bamsen Gatebil-pätkistä? ;)

ode--
Viestit: 32
Liittynyt: To Syys 29, 2011 11:58 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja ode-- » To Joulu 20, 2012 7:02 pm

Alluit kirjoitti:Saabeja tässäkin taloudessa muutama 3kk sisällä ( :lol: ) pyörähtänyt ja kaikki yhtä lukuunottamatta etanolikäyttöisiä: veljellä oli 9-5 2.3t '02, itsellä oli 9-3 Aero '01 ja 9-3SS 2.0t '03 (tässä ei etanolisoftaa), joiden lisäksi äidillä tälläkin hetkellä 9-3SC "1.8t" '08. Hyvin on pelannut.

Onkos ode-- muuten tuttu noista Eetzin ja Bamsen Gatebil-pätkistä? ;)
juu olenhan minä :D se punanen nissani on mun :D

Saabisti
Viestit: 21
Liittynyt: To Touko 24, 2012 7:45 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Saabisti » Pe Joulu 21, 2012 2:50 am

SPOILERSPOILER_SHOW
Isot pekut paukulle, komeeeeee !!!! :good: muutenki aivan loistavia pätkiä,uutta taas odotellessa;)

Vastaa Viestiin