Tuunausjärjestys
Tuunausjärjestys
Heips!
Minuun iski kevään tulon myötä mahdoton putsausvimma ja haluaisin kysyä kokeneemmilta vinkkejä ennen kuin aloitan urakan.
Tässä lyhyesti lähtökohdat: Autona on vajaan vuoden vanha Audi A5 Sportback, väri Ibis-valkoinen. Autoa on yritetty pitää kuin kukkaa kämmenellä ja pesuja olen suorittanut firman pesuhallissa sitä mukaan, kun auto likaantuu. Autoon on otettu viime syksynä Diamondbrite käsittely ja sitä on ylläpidetty mukana tulleilla litkuilla. Näiden lisäksi olen hieronut pintaan Megun Ultimate Quik Detaileria.
Toistaiseksi olen ollut suht tyytyväinen pesujälkeen ja ylipäätänsäkin maalipinnan kuntoon. Maallikon silmällä katsottuna pinnassa ei näy naarmuja/pyörteitä ja DB:n conserver on palauttanut pintaan pesun yhteydessä jonkinmoisen kiillon. Haluaisin kuitenkin tuunata auton kunnolla kuntoon ensimmäistä kertaa ja aihetta jonkun aikaa tutkiskelleena pää on mennyt jo moneen kertaan sekaisin.
Olenko ymmärtänyt lähellekään oikein, jos lähden viemään projektia näillä tiedoilla/aineilla kuntoon:
1. Maalipinnan kostuttaminen painepesurilla
2. Suihkutan kauttaaltaan Auto Finessen Citrus Poweria -> 5 min vaikutus -> huuhtelu p-pesurilla
3. Pesen auton CG:n Citrus Wash & Glossilla -> huuhtelu p-pesurilla
4. Ilman kuivausta (vai kuivauksen jälkeen?) laitan pintaan Wolf'sin De-Ironizeria -> 15 min odotus -> huuhtelu p-pesurilla
? Pitääkö tässä vaiheessa pestä auto uudestaan shampoolla (+kuivaus?) vai meenkö suoraan ->
5. Claybarilla koko auto läpi (käytössä Sonus Ultra Fine Detailing Clay + Megun normaali Quik Detailer) Huom! Käytän ensimmäistä kertaa clayta auton putsaukseen. Perusperiaate on selvä foorumeilta ja videoista, mutta onko jotain extra-vinkkejä?
6. Clayn jäljiltä pesen auton vielä kerran shampoolla ja täysi kuivaus
7. Kiillotan auton Poorboysin White Diamondilla käsin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kannattaako vetää koko auto ensin vai osissa?
8. Kiillotuksen jälkeen laitan käsin pintaan Dodo Juice - Supernatural Hybrid Paste Sealantin. Sama kysymys kuin edellä, koko auto vai osissa?
9. Kun auto on putsattu kokonaan, niin suihkutan pintaan kevyesti Zainon Z-8 Grand Finalen
Huom! Jos ilmoitetut aineet eivät mielestänne sovellu lainkaan tiettyyn vaiheeseen tai olen unohtanut jotain oleellista, niin nöyrimmät kiitokset, jos viitsitte huomauttaa asiasta. Eukko on viittä vaille kotona repimässä pelihousunsa, jos joudun ostamaan vielä yhdenkään purnukan, joten toivottavasti pärjään näillä.
Kiitokset etukäteen!
Minuun iski kevään tulon myötä mahdoton putsausvimma ja haluaisin kysyä kokeneemmilta vinkkejä ennen kuin aloitan urakan.
Tässä lyhyesti lähtökohdat: Autona on vajaan vuoden vanha Audi A5 Sportback, väri Ibis-valkoinen. Autoa on yritetty pitää kuin kukkaa kämmenellä ja pesuja olen suorittanut firman pesuhallissa sitä mukaan, kun auto likaantuu. Autoon on otettu viime syksynä Diamondbrite käsittely ja sitä on ylläpidetty mukana tulleilla litkuilla. Näiden lisäksi olen hieronut pintaan Megun Ultimate Quik Detaileria.
Toistaiseksi olen ollut suht tyytyväinen pesujälkeen ja ylipäätänsäkin maalipinnan kuntoon. Maallikon silmällä katsottuna pinnassa ei näy naarmuja/pyörteitä ja DB:n conserver on palauttanut pintaan pesun yhteydessä jonkinmoisen kiillon. Haluaisin kuitenkin tuunata auton kunnolla kuntoon ensimmäistä kertaa ja aihetta jonkun aikaa tutkiskelleena pää on mennyt jo moneen kertaan sekaisin.
Olenko ymmärtänyt lähellekään oikein, jos lähden viemään projektia näillä tiedoilla/aineilla kuntoon:
1. Maalipinnan kostuttaminen painepesurilla
2. Suihkutan kauttaaltaan Auto Finessen Citrus Poweria -> 5 min vaikutus -> huuhtelu p-pesurilla
4. Ilman kuivausta (vai kuivauksen jälkeen?) laitan pintaan Wolf'sin De-Ironizeria -> 15 min odotus -> huuhtelu p-pesurilla
? Pitääkö tässä vaiheessa pestä auto uudestaan shampoolla (+kuivaus?) vai meenkö suoraan ->
5. Claybarilla koko auto läpi (käytössä Sonus Ultra Fine Detailing Clay + Megun normaali Quik Detailer) Huom! Käytän ensimmäistä kertaa clayta auton putsaukseen. Perusperiaate on selvä foorumeilta ja videoista, mutta onko jotain extra-vinkkejä?
7. Kiillotan auton Poorboysin White Diamondilla käsin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kannattaako vetää koko auto ensin vai osissa?
8. Kiillotuksen jälkeen laitan käsin pintaan Dodo Juice - Supernatural Hybrid Paste Sealantin. Sama kysymys kuin edellä, koko auto vai osissa?
9. Kun auto on putsattu kokonaan, niin suihkutan pintaan kevyesti Zainon Z-8 Grand Finalen
Huom! Jos ilmoitetut aineet eivät mielestänne sovellu lainkaan tiettyyn vaiheeseen tai olen unohtanut jotain oleellista, niin nöyrimmät kiitokset, jos viitsitte huomauttaa asiasta. Eukko on viittä vaille kotona repimässä pelihousunsa, jos joudun ostamaan vielä yhdenkään purnukan, joten toivottavasti pärjään näillä.
Kiitokset etukäteen!
Re: Tuunausjärjestys
Jos sulla on kestopinnoite niin se varmaa pitäisi saada ekaksi pois 
E53 X5 3.0D
Okei.. tuota se DB:n laittaja sanoi, että hänellä on asiakkaita, jotka vahaavat/vahuuttavat suoraan sen käsittelyn päälle.. Kysyin häneltä vielä tarkennuksena, että voiko kiillotusaineita käyttää, niin kuulemma esim. lievästi "leikkaava" Autoglymin SRP kävisi, mutta käsitin, että tuo PB's White Diamond on samantyylinen ominaisuuksiltaan._nixu_ kirjoitti:Jos sulla on kestopinnoite niin se varmaa pitäisi saada ekaksi pois
Toisaalta olen lukenut, että nuo DB:n tyyliset pinnoitteet eivät kuitenkaan olisi kovin pitkäikäisiä ja että auton pintaa tulisi hoitaa niin kuin sitä ei olisikaan. Claybaria en ole senkään vuoksi aikaisemmin käyttänyt, kun jossain luki, että se viimeistään vie pinnoitteen pois. Mut ilmeisesti ns. täyspuhdistus ei ole mitään ilman sitä..
^ SRP ja White Diamond ei kyllä leikkaa pätkän vertaa vaan puhdistaa jonkin verran ja täyttää reilusti, ja claybar ei omasta mielestä ole pakollinen kun on kuitenkin pinnoitettu ja noin uusi auto on kyseessä.
Heh, juu.. tarkoitin siis, että ne ilmeisesti ovat hieman "hiovia" (abrasive).RTU kirjoitti:^ SRP ja White Diamond ei kyllä leikkaa pätkän vertaa vaan puhdistaa jonkin verran ja täyttää reilusti, ja claybar ei omasta mielestä ole pakollinen kun on kuitenkin pinnoitettu ja noin uusi auto on kyseessä.
^ Ei ole, sitä tarkoitin minäkin. 
1. Maalipinnan kostuttaminen painepesurilla Ei kannata tehdä tätä, esipesuaine puree paremmin kun suihkit kuivaan pintaan sen.
4. Ilman kuivausta (vai kuivauksen jälkeen?) laitan pintaan Wolf'sin De-Ironizeria -> 15 min odotus -> huuhtelu p-pesurilla Voi enimmät kuivailla tässä välissä, mutta liian tarkasti ei kannata.
? Pitääkö tässä vaiheessa pestä auto uudestaan shampoolla (+kuivaus?) vai meenkö suoraan -> Ei tästä ainakaan haittaa ole, itse ainakin huuhtelen.
5. Claybarilla koko auto läpi (käytössä Sonus Ultra Fine Detailing Clay + Megun normaali Quik Detailer) Huom! Käytän ensimmäistä kertaa clayta auton putsaukseen. Perusperiaate on selvä foorumeilta ja videoista, mutta onko jotain extra-vinkkejä? Vaikka tämä on varmasti sanottu jo moneen otteeseen, sanon sen vielä ihan varmuuden vuoksi: Jos Clay tippuu maahan, älä missään nimessä käytä sitä enää! BTDT, sain konepeltiin niin syvät jäljet, etten saanut enää myllytyksellä pois niitä... ja käytä paljon QD:ia.
7. Kiillotan auton Poorboysin White Diamondilla käsin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kannattaako vetää koko auto ensin vai osissa? Koko auton voi vetäistä ihan huoletta kerralla, kunhan et läträä aineen kanssa liiaksi.
8. Kiillotuksen jälkeen laitan käsin pintaan Dodo Juice - Supernatural Hybrid Paste Sealantin. Sama kysymys kuin edellä, koko auto vai osissa? Kannattaa ainakin aluksi mennä ihan paneeli kerrallaan.
9. Kun auto on putsattu kokonaan, niin suihkutan pintaan kevyesti Zainon Z-8 Grand Finalen Sinuna odottaisin jonkin aikaa, pahimmassa tapauksessa tämä liuottaa supernaturalia pois pinnasta. Suihki vaikkapa ensimmäisen pesun jälkeen Zainot pintaan.
4. Ilman kuivausta (vai kuivauksen jälkeen?) laitan pintaan Wolf'sin De-Ironizeria -> 15 min odotus -> huuhtelu p-pesurilla Voi enimmät kuivailla tässä välissä, mutta liian tarkasti ei kannata.
? Pitääkö tässä vaiheessa pestä auto uudestaan shampoolla (+kuivaus?) vai meenkö suoraan -> Ei tästä ainakaan haittaa ole, itse ainakin huuhtelen.
5. Claybarilla koko auto läpi (käytössä Sonus Ultra Fine Detailing Clay + Megun normaali Quik Detailer) Huom! Käytän ensimmäistä kertaa clayta auton putsaukseen. Perusperiaate on selvä foorumeilta ja videoista, mutta onko jotain extra-vinkkejä? Vaikka tämä on varmasti sanottu jo moneen otteeseen, sanon sen vielä ihan varmuuden vuoksi: Jos Clay tippuu maahan, älä missään nimessä käytä sitä enää! BTDT, sain konepeltiin niin syvät jäljet, etten saanut enää myllytyksellä pois niitä... ja käytä paljon QD:ia.
7. Kiillotan auton Poorboysin White Diamondilla käsin. Jos jollain on kokemusta tästä, niin kannattaako vetää koko auto ensin vai osissa? Koko auton voi vetäistä ihan huoletta kerralla, kunhan et läträä aineen kanssa liiaksi.
8. Kiillotuksen jälkeen laitan käsin pintaan Dodo Juice - Supernatural Hybrid Paste Sealantin. Sama kysymys kuin edellä, koko auto vai osissa? Kannattaa ainakin aluksi mennä ihan paneeli kerrallaan.
9. Kun auto on putsattu kokonaan, niin suihkutan pintaan kevyesti Zainon Z-8 Grand Finalen Sinuna odottaisin jonkin aikaa, pahimmassa tapauksessa tämä liuottaa supernaturalia pois pinnasta. Suihki vaikkapa ensimmäisen pesun jälkeen Zainot pintaan.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
AG SRP:
How much correction does SRP offer?
The cuttingfactor from SRP between 0 to 10 would be 0,5 or 1.
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=100889
How much correction does SRP offer?
The cuttingfactor from SRP between 0 to 10 would be 0,5 or 1.
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=100889
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Kiitokset vastaajille tarkennuksista/vinkeistä!
- Posambique
JP:n vinkit ovat hyvät, mutta itse kyllä 4. vaiheen jälkeen kävisin auton pienpoistoaineella läpi.
Suihkien pienpoistoaine pintaan (anna vaikuttaa) ja painepesurilla huuhtelu.
Jos pikipalloja jää, niin sitten vielä sama uudestaan, mutta mikrokuituliinalla pyyhit ne pois.
Tällöin siinä maalipinnalla on mahdollisimman vähän tavaraa kun sitä ruvetaan claylla hankaamaan.
Clayn voi jättää poiskin, jos pinta tuntuu aivan sileältä de-ironizerin ja pienpoistoaineen jälkeen.
Suihkien pienpoistoaine pintaan (anna vaikuttaa) ja painepesurilla huuhtelu.
Jos pikipalloja jää, niin sitten vielä sama uudestaan, mutta mikrokuituliinalla pyyhit ne pois.
Tällöin siinä maalipinnalla on mahdollisimman vähän tavaraa kun sitä ruvetaan claylla hankaamaan.
Clayn voi jättää poiskin, jos pinta tuntuu aivan sileältä de-ironizerin ja pienpoistoaineen jälkeen.
"Urku auki, pelti kii"
Täh eikö kukaan ole samaa mieltä kuin minä, eli jos tossa on Diamondbrite pinnassa niin en kyllä menisi millään SRP:llä, White Diamondilla tai millään muullakaan hieromaan? Kunnolliset pesut ja tarvittaessa vaikka Reloadia tms suihkii pintaan?
Viimeksi muokannut sonikk, Pe Maalis 02, 2012 12:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No sitä mää jo ekaksi kyselin että jos myllyttää ja vahailla haluaa niin eikö tuo pinnoite pidä ottaa pois? Tai valita sen päälle joku kiiltoa lisäävä ja siinä pysyvä tuote? Ja kaikki clayllä hankailut yms jättää väliin.
E53 X5 3.0D
-Samaa mieltä.sonikk kirjoitti:Täh eikö kukaan ole samaa mieltä kuin mä, eli jos tossa on Diamondbrite pinnassa niin en kyllä menisi millään SRP:llä, White Diamondilla tai millään muullakaan hieromaan? Kunnolliset pesut ja tarvittaessa vaikka Reloadia tms suihkii pintaan?
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa![]()
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.
Myös minä olen samaa mieltä, koska luulisin sen kestopinnoiiteen olevan parempi, kuin vahat. Itse en sitä vielä poistaisi, jos se on hyvässä kunnossa vaan pesisin ja Qd:ta silloin tällöin pesujen yhdeydessä pintaan laittaisin.sonikk kirjoitti:Täh eikö kukaan ole samaa mieltä kuin minä, eli jos tossa on Diamondbrite pinnassa niin en kyllä menisi millään SRP:llä, White Diamondilla tai millään muullakaan hieromaan? Kunnolliset pesut ja tarvittaessa vaikka Reloadia tms suihkii pintaan?
Noniin, no.. tuli tietty hyviä pointteja, että miksi alkaa puunaamaan enempää, kuin on tarviskaan.. Kysytäänpä sitten vaikka näin päin.. Jos teen vaan nuo peruspuhdistukset ja jätän clayin pois - olettaen, että maalipinta tuntuu tasaiselta ja puhtaalta - niin mitä vahinkoa siitä voi tulla, että siihen pintaan laittaa vielä puhdistavaa kiillotusainetta + vahaa/sealanttia? Jos ne ei kuluta kestopinnoitetta pois, niin tämmöisen pöljän päähän tuntuu, että ne olisivat siinä päällä lisäkerroksena suojaamassa lisää..