Vesihionta

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
jyrkiboy

Vesihionta

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » To Marras 11, 2010 12:03 pm

Pitihän tämäkin opetella oikein kunnolla eli vesihionta. Myyttinä on että maalipinta kuluu puhki hetkessä joten otin kalvonpaksuusmittarin käteen ja mittasin samasta kohdasta paljonko pintaa katoaa eri karkeuksilla. Mittari on alkeellinen eli mittaa koko paksuutta joten en tiedä paljonko pohjamaalia, hopeamaali tai lakkaa on eri kerroksissa. Tämäkin haitta korjaantuu keväämmällä.

Eli laiton läpinäkyvän muovin teipillä kiinni oveen. tein muutaman reiän jotta mittaukset tulisivat edes suunnilleen samasta kohtaa. Ihan putkeen en mennyt ylimmän ja alimman mittauksen kanssa koska anturin väliin jäi muovia ja se vääristi lopputuloksen. keskimmäiseen reikään tuli oikeat tulokset ja siitä kuva alla. Työstön aikana taitoin muovin ylös.

Koneina Mirkan paineilmalaitteet 150mm ja 77mm. Papruna Mirkan Abralon 4000, 3000 ja 4000

Lähtötilanne 186 myytä, 2000 paperin jälkeen 183, 3000 paperin jälkeen 182 ja 4000 jälkeen 180.
Kuva

Ja pinnasta tuli sileä, poissa on appelsiinikuvio :D Seuraavaksi isommalla mittakaavalla koko auto.
Mun nimi on Jyrki

Powr

Re: Vesihionta

Viesti Kirjoittaja Powr » Pe Marras 12, 2010 4:59 pm

Samaa lueskelin detailingworldista ;) Sivusta joskus seurasin kun kaveri hioi autoansa. Tulihan siitä pinnasta ihan lasia 8-) Vielkö uskaltaisis ittekkin. Mistäs muutes hommasit noin hienoa paperia?

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Pe Marras 12, 2010 5:31 pm

Ostin valmistajalta eli Mirkalta. Itsellä tavoitteena lasimaiset pinnat vesihionnalla ja kiilloitamisella.

4000 paprun jälkeen kiilloitin Menzernan 106FA:lla ja pinnasta tuli vallan mainio. Parissa kohtaa piti työstää siansaparoita 3M fast cut +. Pintaa pitää puhdistaa useasti hiomisen aika ettei tule piirrettyä syviä jälkiä pinnalle.

Tarvii vain harjoitella vielä lisää jotta tulee pro jälkeä :)
Mun nimi on Jyrki

SQ89

Viesti Kirjoittaja SQ89 » Pe Marras 12, 2010 7:26 pm

Ei se vesihionta näköjään paljoa vie lakkapinnasta.
Mites muute käytitkö hionnan yhteydessä vesi-saippualiuosta vai riittääkö pelkkä vesi?

Demon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demon » Pe Marras 12, 2010 10:14 pm

Eiks vesi-saippua liuosta käytetä kalvotuksessa? :) Kai tuossa hionnassa ihan vesi riittää.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Pe Marras 12, 2010 10:20 pm

Käytin Dodo Juicen Born Slipperyä. Tätä siksi että työstäminen on helpompaa, vesihiomalaikka liukuu pinnalla nätimmin ja ei tee niin pahoja työstöjälkiä. Laikka kerää keskelle kaiken irtonaisen ja alkaa piirtämään jälkeä (siansaparoita).

Vesikin käy, mutta jos haluaa laittaa pesuainetta joukkoon niin vain vähäsen ettei ala vaahtoamaan.
Mun nimi on Jyrki

Hynde

Viesti Kirjoittaja Hynde » La Marras 13, 2010 12:06 pm

Hienoa, että joku suoritti oikeasti paksuusmittauksia hionnan yhteydessä!!! Kiitos!!!

Itse olen myös käyttänyt hyväkseni tuota vesihiontaa usein. Järki mukana, niin kuin kaikessa muussakin touhussa, niin hyvä tulee.

Yleensä itse vesihion aina maalauksen jälkeen. Vaikkei mitään lakkavalumia tulekaan, niin se antaa viimeisen silauksen pinnalle. Vasta vedetyn lakkapinnan jälkeen olen hionut tuonne 1500 - 2500, jonka jälkeen kierros karvalaikalla ja viimeistely esim tuolla FA106:lla. 4000:een kun hioo, niin ei tarvitse välissä vetää karvalaikalla.

Missäs päin Jyrkiboy vaikutat? Itselläni on tuo oma projektiauto työn alla eli maalausta vaille. Ajattelin kokeilla viimeistelyä hionnan ja laikan jälkeen tuolla mainostamallasi aquarz -tuotteella.
Asialla ei ole kiire, koska annan maalipinnan kuivua rauhassa talven aikana, ennen kuin suljen pinnan tuolla aineella.

- Henkka -
Kaikki liha tottelee kuria...

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » La Marras 13, 2010 8:24 pm

Hynde kirjoitti: Missäs päin Jyrkiboy vaikutat? Itselläni on tuo oma projektiauto työn alla eli maalausta vaille. Ajattelin kokeilla viimeistelyä hionnan ja laikan jälkeen tuolla mainostamallasi aquarz -tuotteella.
- Henkka -
Vantaalla Pähkinärinteessä työstän autoja.
Mun nimi on Jyrki

jyrkiboy

Viesti Kirjoittaja jyrkiboy » Ma Marras 15, 2010 9:42 am

Otin kuvan laitteista joita käytin. Hiomapapruihin merkkasin kynällä mikä kukin on koska märkänä ei erota karkeutta. Oikeanpuoleinen on 77mm ja vasen 150mm.
Kuva
Mun nimi on Jyrki

Vastaa Viestiin