Lumien poisto ilman naarmuttamista

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
TKe_
Site Admin

Re: Lumien poisto ilman naarmuttamista

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Marras 11, 2010 10:08 am

seatts kirjoitti:Lämmin talli on myös hyvä sulatuskeino :D
Töissä homman hoitaa defa.
[OT]
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Tallissa pitäisi olla hyvä ilmanvaihto, eli koneellinen poisto, jotta sulava vesi ei aiheuta ruostumis jne ongelmia. Tämän lisäksi lämpimästä tallista ajo 30 asteen pakkaseen SAATTAA aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jos on tuollainen VAG (diesel) turbo kulkine niin siinä on potentiaalinen mahdollisuus konerikkoon, kun se kerää kondenssivettä ahtoputkistoon, joka pahimmillaan pääsee koneeseen. Viime talvena näin muutamille kävi.

Itse käytän satunnaiseen sulatukseen lämmintä tallia. Muutoin webasto pöhisee.
[/OT]

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » To Marras 11, 2010 11:30 am

[Off Topic]
Hyvä ja hyvä;
Wikipedia kirjoitti:Auton ruostumisen ehkäisemiseksi auto täytyy pestä ja vahata säännöllisin väliajoin. Auton pohjasta kannattaa poistaa lika, joka saattaa sitoa kosteutta. Pesun jälkeen auringonpaisteessa auto on hyvä kuivata huolellisesti, etteivät pisarat polta maalipintaa polttolasin lailla ja jätä jälkiä kuivuessaan. Talvisin, jolloin tiesuola edesauttaa autojen korroosiota, auton peseminen on tärkeämpää kuin kesällä.

Auton säilyttäminen talvisin avokatoksessa aiheuttaa vähemmän korroosiota kuin sen säilyttäminen lämpimässä tallissa. Tämä johtuu siitä, että ajettaessa ulkona jäähtynyt auto sisälle talliin, kylmän auton pintoihin tiivistyy vesipisaroita, jotka kiihdyttävät korrodoitumista (ruostumista). Lisäksi lämmin talli kiihdyttää reaktiota entisestään.

Sisämaassa käytettyjen autojen metalliosat ovat usein paremmassa kunnossa kuin rannikoilla käytettyjen autojen. Tämä johtuu rannikoiden kosteammasta ja suolapitoisemmasta ilmasta.

Ruostumiselta suojaa parhaiten auton ruosteenestokäsittely.
Suolaliuos kirjoitti:Suolan takia lämmin autotalli on korroosita edistävä. Suola ei "kuivu", vaan pysyy auton rakenteissa tehokkaallakin tuuletuksella. Suolalla on lisäksi kosteutta sitova ominaisuus, mistä johtuen auto ruostuu "kuivanakin" lämpimässä eli suolan sitoma kosteus ylläpitää ruostumista, vaikka auto olisikin näennäisesti kuiva. Mitä alhaisempi lämpötila on, niin sitä hitaampaa ruostuminen on vaikka kori olisikin ajokostea.

Talvikosteusongelma aiheutuu suolan lisäksi enemmän lämpötilan vaihteluista, esim. kylmästä lämpimään talliin ja lämpimästä tallista kylmään ilmaan. Suolainen auto ei koskaan kuivu niin kuivaksi, että ruostumista ei tapahdu ja ruostuminen on sitä nopeampaa mitä korkeampi lämpötila on.
Katos on paras paikka autolle talvella, saa olla ovellinenkin kunhan ilma pääsee vaihtumaan reilusti, ja paikka on kylmä. Voin luvata ettei auton maahantuojan laittama ruostesuojaus ole mikään "ihmeen tekijä". Ja ruostuu ne maalipinnatkin, esim. kiven iskeymistä, tai ovien sisältä.

Komppaan myös TKe_:n mainitoja teknisistä ongelmista. Ahdettu tai ei niin kondenssivesi ei ole ikinä hyväksi. Vaikkei nykyisin olekkaan pyöriviä virranjakajia niin lämpötila vaihteluilla mahdollistetaan monia muitakin sähkövikoja.

Toi auton pesun tärkeys talvella on myös mihin jengi, jopa täällä vähemmän kiinnittää huomiota. Tosin kaikilla ei ole mahdollisuuttakaan, tai ainakaan hyviä..

[/Off Topic]
Vain YKSI LSP!

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » To Marras 11, 2010 12:54 pm

TKe_ kirjoitti:
[OT]
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Tallissa pitäisi olla hyvä ilmanvaihto, eli koneellinen poisto, jotta sulava vesi ei aiheuta ruostumis jne ongelmia. Tämän lisäksi lämpimästä tallista ajo 30 asteen pakkaseen SAATTAA aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jos on tuollainen VAG (diesel) turbo kulkine niin siinä on potentiaalinen mahdollisuus konerikkoon, kun se kerää kondenssivettä ahtoputkistoon, joka pahimmillaan pääsee koneeseen. Viime talvena näin muutamille kävi.

[/OT]
Mulla on pax-merkkinen poistoimuri kosteusohjattuna ja sehän saa olla vaikka aina päällä kun kuluttaa virtaa 5w/h.
Ja sen mä hyväksyn jos auto ruostuu nopeammin kun se on lämpimässä tallissa, kyllä siitä ilosta sen verran maksaa.
On se meinaan aika luksusta kun aamulla lähtee töihin, niin ensimmäisen kerran astuu ulos vasta työmaan pihalla.
Autoa kun vaihtaa muutaman vuoden välein niin ei ne mulla ala ruostumaan.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

markok

Viesti Kirjoittaja markok » To Marras 11, 2010 5:19 pm

TKe_ kirjoitti:
[OT]

[/OT]
Ruoste ongelmia talli kyllä aiheuttaa, mutta en kyllä millään jaksa uskoa, että moottori ongelmia tulisi lämpimän tallin ja veden kondensoitumisen takia. Jos auto ajetaan käyntilämpöisenä talliin niin eikö se ole parempi, että kone jäähtyy +10 asteeseen kuin -30 asteeseen. Lisäksi liikkeelle lähdön jälkeen pienempi paha on lämmittää moottori +10 asteesta +90 asteeseen kuin alottaa lämmitys -30 asteesta. Polttoainesäiliöön vettä kyllä kondensoituu jos autoa siirrellään kylmän ja lämpöisen väliä vaikka sekin on nykyisillä muovitankeilla vähäisempää. Mielellään kuulisin perusteluita lämpöisen tallin aiheuttamasta kondenssivedestä moottorissa jos minun logiikka on väärä.

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Marras 11, 2010 6:45 pm

markok kirjoitti:
Ruoste ongelmia talli kyllä aiheuttaa, mutta en kyllä millään jaksa uskoa, että moottori ongelmia tulisi lämpimän tallin ja veden kondensoitumisen takia. Jos auto ajetaan käyntilämpöisenä talliin niin eikö se ole parempi, että kone jäähtyy +10 asteeseen kuin -30 asteeseen. Lisäksi liikkeelle lähdön jälkeen pienempi paha on lämmittää moottori +10 asteesta +90 asteeseen kuin alottaa lämmitys -30 asteesta. Polttoainesäiliöön vettä kyllä kondensoituu jos autoa siirrellään kylmän ja lämpöisen väliä vaikka sekin on nykyisillä muovitankeilla vähäisempää. Mielellään kuulisin perusteluita lämpöisen tallin aiheuttamasta kondenssivedestä moottorissa jos minun logiikka on väärä.
Kyllä tämä ihan todellinen "ongelma" on VAG -leirissä tietyissä malleissa. Cooleri on vähän liian suuri suomen oloihin, jolloin talvella pitkän rupeaman jälkeen ahtoputkiin jäätyy vettä, joka sitten sulaa tallissa ja pahimmillaan pääsee koneeseen saakka (sinänsä toi mun eka postaus oli harhaanjohtava, että se vesi on jo jäätynyt ajon aikana sinne ahtoputkistoon). Ja tunnetusti veden ominaisuus on, että se ei puristu kasaan, joten tuhot ovat melkoiset. Asia käsitteli mm. kuningaskuluttaja viime keväänä.

Jos haluat tutustua aiheeseen niin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=322.0
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=131725
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128280

Mutta tähän päättyy offtopic minun osaltani.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Joulu 14, 2010 1:52 pm

Toimiskohan lumien poistossa tämmönen;
Kuva

Lähinnä nyt kun on pakkasia pidelly. Tolla tulis varmasti vähemmän naarmuja kun noilla "kotimaisilla". Vaikka ite pesen niitä fairyllä joka toinen päivä et ei pyörittele hiekkaa :lol:
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Helmi 16, 2011 9:54 am

Shinearamaan on tullut näköjään pari uutta tuotetta lumien poistoon:

Kuva

ja

Kuva

Oman auton takakonttiin nuo eivät tule pääsemään :lol:

EDIT: Ja tuskinpa noi naarmuttamatta lumia poistaa.

OceanRace

Viesti Kirjoittaja OceanRace » Ti Marras 22, 2011 11:34 am

Pikkuhiljaa alkaa olla ajankohtaista tämä lumien poisto.

Onko porukalla hyviä ehdotuksia pehmeistä lumiharjoista, mielellään jatkovarrella :?:

Itse katselin netistä näitä.
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?c=217
http://www.fixusnet.fi/~Y52Tx0000001/?Y ... 219=&Y223=

Onko kenelläkään kokemuksia noista :roll:

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Marras 22, 2011 12:10 pm

Sanotaan näin että se on ihan sama miten pehmeä se itse harja on, vaikka se olisi pumpulista tai höyhenistä tehty niin silti se lika (hiekkaa ym.) naarmuttaa sitä pintaa, ja se lika on yllätys yllätys lumen ja pellin välissä :|
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Marras 22, 2011 12:31 pm

^Nimenomaan näin. Pestään niitä autoja lumikeleillä. Itse löysin pehmeimmän harjan (koko syksyn kun metsästin) ihan prismasta. Semmoinen musta missä on vähintään 200% pehmeämmät harjakset kun esim. "markkinajohtajassa Kung:sissa". Muistan myös pestä harjaa usein ;)

Edelleen hyvänä keinona harjata autosta enimmät lumet (ei pakko ihan peltiin asti) ja sen jälkeen laittaa vasta lämppäri päälle. Itse toimin näin. Monesti saa pyyhkiä lumet JÄISELTÄ maalipinnalta milloin harjakset osuu jäähän, ei maaliin. Jää luonnollisesti sulaa ikkunoista/strategisista paikoista kun auto on lämmin.
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ti Marras 22, 2011 12:54 pm

Mulla on autossa auton pesuharja. Se on aika pehmeä. Tosin menee märästä lumesta tukkooon.
Olen sanonut rouvalle, että käyttää vain äärimmäisissä tilanteissa sitä...joka päivä kun lähtee duunistansa :x

OceanRace

Viesti Kirjoittaja OceanRace » Ti Marras 22, 2011 12:55 pm

No kyllä meillä pääsääntöisesti autot on puhtaita, mutta kun olis tarvetta ostaa uusi pidempi harja uuteen autoon niin ostais sitten jonkun pehmeän.

Juuri tuollaisia ”kovilla” harjasosilla olevia Kungsseja ja vastaavia oli Motonetissa, kun eilen niitä siellä katselin.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Marras 22, 2011 5:23 pm

Urran kirjoitti:^Nimenomaan näin. Pestään niitä autoja lumikeleillä. Itse löysin pehmeimmän harjan (koko syksyn kun metsästin) ihan prismasta. Semmoinen musta missä on vähintään 200% pehmeämmät harjakset kun esim. "markkinajohtajassa Kung:sissa". Muistan myös pestä harjaa usein ;)

Edelleen hyvänä keinona harjata autosta enimmät lumet (ei pakko ihan peltiin asti) ja sen jälkeen laittaa vasta lämppäri päälle. Itse toimin näin. Monesti saa pyyhkiä lumet JÄISELTÄ maalipinnalta milloin harjakset osuu jäähän, ei maaliin. Jää luonnollisesti sulaa ikkunoista/strategisista paikoista kun auto on lämmin.
Minkä merkkinen?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Marras 23, 2011 7:47 am

^Voin tarkistaa. Ei muistu mieleen. Ei muuten ollu enää uusia kun eilen kävin Prismassa.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Marras 28, 2011 5:59 pm

Urran kirjoitti:^Voin tarkistaa. Ei muistu mieleen. Ei muuten ollu enää uusia kun eilen kävin Prismassa.
Ehditkö katsomaan ton merkin?

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Marras 29, 2011 3:05 pm

^Arvaa :(

Koitan muistaa. Tosin nyt oon Tukholmassa ja auto Keravalla. Katotaan jos muistan torstaina.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Joulu 03, 2011 9:24 am

Mie olen tutkinu että noin 95%:lla suomalaisista autoilijoista lojuu se karkeaharjaksinen lumiharja auton hiekkaisella lattialla suunnilleen koko talven, joillakin jopa kesätkin... Tosin monessakaan autossa ei tahdo olla kunnollista säilytyspaikkaa.
Päivän vinkkinä vaikkei suomenmaassa lumesta ole tietoakaan niin sellaisille joilla se harja joutuu pyörimään siellä jalkatiloissa niin ensin nyt haette sen harjan sieltä, pesette hyvin, tietenkin odotatte että kuivahtaa ja sitten muovipussiin ja se muovipussi sinne autoon, suojaa hieman kenkien mukana kulkeutuvalta lialta sitä harjaa.
Lumiharjan pesupäivinä sitten myös pussi vaihdetaan uuteen :)
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Miktoy

Viesti Kirjoittaja Miktoy » La Joulu 03, 2011 10:26 am

Tuon ohjeenhan vois ihan niksi pirkkaan lähettää. :D
Mutta niin totta tuo vain on eikä sitä tule ajatelleeksi aina.

Urran

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Joulu 05, 2011 10:25 am

Kyl mul on takalattialla se. Ja tulee olee jatkossakin. Mut siin yläpuolella on kiinteellä asennuksella turvakaukalon telakka eli matto on melko puhdas/vähällä käytöllä :D

Mut asiaa JaniH puhuu. Harja oli talven varastossa, sai kunnon pesut ja ennen säilytin sitä kontin lattian alla (ainut ovi mistä ei valahda lumet niskaan/sisälle kun avaa sitä)..
Vain YKSI LSP!

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Joulu 05, 2011 11:21 am

Mulla harja tököttää selkänojan lehtitaskussa.
Eikä ainakaan tähän mennessä ole tasku uinut vedessä.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Joulu 05, 2011 12:26 pm

Meillä lumiharjat on molemmissa autoissa yleensä olleet kuskinpenkin ja oven välisessä tilassa. Eli missä sijaitsee japanilaisen auton polttoaineluukun/takakontinaukasuvipu. Pysyy harja puhtaana, eikä ole tiellä siinä, kun kukaan ei voi kävellä siinä.

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Joulu 05, 2011 5:09 pm

Mä pidän harjaa takapenkil, ei mene likaseks. :)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Joulu 10, 2011 5:02 pm

No meillä joillakin on autossa kaikki paikat miehitettynä ja hiekkaa kulkee takajalkatilaan enemmän kuin eteen :) Samaten omissa autoissani on hieman huonot paikat harjalle (MB C ja Volvo 940)

Mutta tuo lehtitasku kuulostaa kanssa hyvältä idealta, tosin saattaapi käydä niin että se silti on loppujen lopuksi kumminkin siellä jalkatilassa lasten jäljiltä :)
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

RTU

Viesti Kirjoittaja RTU » La Joulu 10, 2011 5:15 pm

Eihän sitä autoa tarvitse harjailla? Ikkunat puhtaaksi ja menoksi..

Peke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peke » La Joulu 10, 2011 6:07 pm

^ Juurikin näin. ;)
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing

Vastaa Viestiin