Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
samunoz
Viestit: 4294
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Marras 26, 2018 8:51 pm

Sisäänajettu kirjoitti: Ma Marras 26, 2018 7:22 pm Tässä on nyt tilattu kiillotuskamat valmiiksi, kunhan nuo saapuu niin pääsisi kiillotus hommiin :buffer:

Muutama kysymys olisi näin aloittelijana heti ensialkuun:

- Mikä olisi sellainen "minimi lämpötila" milloin uskoltaa kiillotella menemään ? Saako maalipinta/ulkolämpötila olla kuinka kylmä ?
- Onko talvella parempi kiillotella, kun ilma on kuivempaa, onko tästä jotain hyötyä kiillotuksessa/vahauksessa ?
- Tilasin S3 Goldia ja S30 aineita Schollilta, oliko suuri moka ottaa tuo S30 S40 tilalle, onko huomattava ero ? Janne suositteli S3 ja S30 komboa enemmän...
- Jos myllyttää auton 2 step - kiillotuksella, tuleeko aineiden ravat pyyhkiä Cleanser fluidilla ensimmäisen ja toisen stepin jälkeen ?
MIssä nyt pystyt kiillottamaan. Ei ole niin tarkkaa.
Tuo kombo on varmaan ihan hyvä vaikka itse en ole kokeillut kuin S3 Gold
Pyyhi vain molempien kiillotusten välissä niin tiedät mitä teet.

Juha U
Viestit: 4653
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Marras 26, 2018 9:01 pm

0 asteessa vielä menettelee mut pakkasessa jo hieman ikävää. Siis ulkona taivasallako meinasit homman tehä ? Onhan tuota joskus myllytelty maaliskuussakin ja vahailtu, tosin silloin aurinko lämmitti ja vahakin kuivui. Nyt hieman haastavaa ulkona vahailla, kun kylmä ja ilmakin kostea. Ei se estä yrittämästä, sillä pinta kuitenkin lämpiää myllytyksen aikana

Avatar
Sisäänajettu
Viestit: 151
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 11:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ti Marras 27, 2018 10:40 am

Kiitoksia, odotellaan, että plussanelit tulisi :)
Tesla Model 3 LR AWD -19

Saippua
Viestit: 667
Liittynyt: La Elo 15, 2015 11:30 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Saippua » Ke Touko 29, 2019 9:43 pm

AMMO NYC - Polishing Pad Pressure and Speed: Myth Busted (Kevin Brown)
https://www.youtube.com/watch?v=PBeWbZ8-x1Q

koomikko
Viestit: 25
Liittynyt: La Kesä 21, 2014 2:50 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja koomikko » Su Kesä 02, 2019 7:49 pm

Tuolta samalta kanavalta (AMMO NYC) löytyy hiljattain julkaistu "uusi" kiillotuktekniikka, jossa käytetään vain 1 pädiä ja 1 ainetta.

https://www.youtube.com/watch?v=q_PKxy5BX2Y

Mulle jäi vähän auki että miten tuo muka toimii käytännössä. Kaikessa hionnassa ja teroituksessa kun käytetään eri karkeuksia (lue laikka ja tahna kombo) tilanteesta riippuen niin miten nyt yhtäkkiä yhellä kombolla voidaan hoitaa kaikki tilanteet syvistä naarmuista viimeistelyyn?

Diggler
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 18, 2012 9:42 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Diggler » To Heinä 11, 2019 3:36 pm

Katsoin yksi päivä tuon saman videon ja nyt aloin katsomaan uudelleen, kun ei ihan jäänyt kaikki asiat mieleen. Enemmänkin Larry ja Kevin puhuu mielestäni siitä, että tärkeintä on yrittää säästää lakkapintaa eikä yrittää hakea väklsin eri komboja ja samalla kuluttaa sitä lakkaa. Valitsee yhden suosikkilaikan ja aineen ja sitten niillä viidellä muuttujalla yrittää päästä haluttuun lopputulokseen. Miten se menikään: "Pick your product and use it a lot." :D Kyllä Larry itsekin muilla videoillaan tekee useita steppejä eri aineilla ja laikoilla, mutta paljon myös puhuu siitä lakkapinnan säästämisestä.

Tuo aiempi video on myös hyvin mielenkiintoinen. Käsittääkseni Zenith-metodikin perustuu siihen, että loppuun voi herkutella minimipaineella "viimeiset silaukset" ennen kuin tahnat pyyhitään pois. Larry ja Kevin mielestäni ihan ansiokkaasti kyllä kumoavat tämän tekniikan. Kumpikin taitaa toisaalta käyttää enimmäkseen SMAT-tahnoja, joissa hiontapartikkelit eivät pilkkoudu. Larryn kanava on muutenkin aika huikea ja videoita löytyy joka lähtöön.

Lenkka
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 10:38 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Lenkka » Ke Syys 11, 2019 9:45 am

Moro!

Millaisella aineella ja laikalla kannattasi lähteä bmw f11 520 -14 kimppuun? Värinä musta scwartch 2 ja koneena rotary.
Helppo 1-step aine ja laikka olisi hakusessa. Pääasiassa pientä pesu- ja hologrammijälkeä. Muutama isompi, mutta en mikään perfektionisti ole, eikä välttämättä taitokaan riitä niitä poistamaan. :buffer:

Terveisin Lenkka

joni_p
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 12:40 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja joni_p » Ti Syys 22, 2020 9:29 am

Mitä laukka/aine comboa suosittelette mustalle a6 2013 Audille? Tarkoitus olisi opetella Rotaryn käyttöä samalla ja tarvittaessa viimeistellä epäkeskolla. Lähtisiköhän scholl s3 ja karvalaikalla liikenteeseen kun taitaa olla aika kova lakka noissa? Eroaako Rotary karvalaikalla mitenkään epäkeskosta vaahtomuovilaikalla? Ajolleen siis. Tullut kyllä epäkeskolla myllytettyä mutta ei kokemusta rotarystä ja karvalaikasta

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Ti Syys 22, 2020 9:40 am

Vastasinkin jo tuolla toisella puolella tähän, mutta siis erona ajettavuudessa karva + rotsku ei vetele pinnalla ja on sitten se leikkaavin yhdistelmä.
Kannattaa kokeilla ensin jollain vaahtomuovilaikalla ja vaihtaa sitten jos näyttää ettei tehoa. Mustan auton joudut rotskun jälkeen ajamaan 2 steppinä joka tapauksessa, paitsi jos selviät projektista ihan viimeistelylaikalla .

joni_p
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 12:40 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja joni_p » Ti Syys 22, 2020 10:41 am

Onko tietoa että minkälaisilla kierroksilla tuolla karvalaikalla kannattaa ajaa?

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Ti Syys 22, 2020 11:41 am

Matalilla. Mulla rostkuna Pela, joka on siis sama laite kuin ShineMate EP 801, Tokya RP8 jne. ja olen sillä ajellut 2 asennolla joka rungossa olevan lätkän mukaan on n. 1000 rpm. Huomaat kyllä Schollin S 3 goldista jos rundeja on liikaa, se jämähtää kiinni aika nopeasti (samoin jos ainetta on liikaa) eikä häviä silleen läpikuultavaksi.

joni_p
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 12:40 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja joni_p » Ti Syys 22, 2020 12:16 pm

Kiitos vinkeistä 👍

Sande
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Touko 26, 2021 11:16 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Sande » Ke Touko 26, 2021 11:57 am

Aloittelija tässä kyselee vaan, että onkohan mahdollisuuksia saada pelastettu Open Insignia maalipintaa ja mitä se vaatisi. Ongelmana on ovissa olevat syvennykset, ne on saaneet lukuisissa konepesuissa ja ajossa aika paljon kyytiä ja nyt näyttävät mattapintaiselta (kuvassa näkyy hieman Korrek Pro TFC:llä käsiteltyä aluetta myös):

Kuva

Jos jonkun edullisen epäkeskokoneen ostan, esimerkiksi bilteman 60€ euron vehje, niin mitä tarvitsisin kaveriksi, että noihin saisi palautettua kiiltoa?

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » To Touko 27, 2021 10:44 am

Aika jäätävä määrä harjapesu yms. naarmuahan noissa on. Kuvan perusteella oletan, että isoimpien naarmujen ja harmauden poisto riittää?
Noi Bilteman 65 € koneet on rotaryja ja 55 ja 85 € koneet epäkeskoja.
Rotaryt poistaa naarmua hiukka tehokkaammin, mutta epäkeskot on hieman anteeksiantavampia aloittelijan käsissä.

Joku laikkahan noissa tulee mukana, mutta sen leikkaavudesta ei mitään käsitystä. Eikä ole kyllä Opelixin lakan kovuudestakaan...
Mequairsin leikkaava 5" mikrokuitulaikka ja aineeksi Mequn 105 poistaa naarmua hyvin tuolla epäkeskollakin. Lisäksi kannattaa hankkia mikrokuituliinoja ainejäämien poispyyhintään ja joku degreaser/silicon remover/IPA pintojen pyyhintään ennen vahan/sealantin tai vaikka tuon TFC:n levitystä.
Tarkempia työohjeita löytyy täältä foorumilta selailemalla...

Jos hifistellä haluat viimeistelyyn Mequn 205 ja finishing pad ennen vahausta. :buffer:

Avatar
Mazza
Viestit: 465
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 6:30 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Mazza » La Huhti 30, 2022 7:56 pm

On muutes ihan hiukkasen kova lakka Smarteissa! Pari vetoa Megun 105+karva, nelisen vetoa 105+Flexipadsin valkoinen, eikä pesunaarmut vaan ota kadotakseen! Toki nuo naarmutkin on melkoisen rujoja. Ei 2004-vuoden Mersussa näin kova lakka ollut.

Avatar
Mazza
Viestit: 465
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 6:30 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Mazza » Ke Kesä 15, 2022 1:58 pm

Edelleen ei voi kuin hämmästellä Smartin lakan kovuutta. Tuntuu, ettei rotskulla saa mitään muuta kuin holoa aikaan. Ja vastaavasti epäkeskolla ei saa muuta kuin holot pois. Edes lumiharjan naarmut ei tunnu lähtevän vaikka vetää monta rundia rotskulla, leikkaavilla laikoilla ja aineilla. Painetta saa antaa vaikka ja kuinka, mutta lämpöä saa varoa, ettei lakka ala kesiä muovipaneeleista irti.

Mitkä olis sinun työkalut kivikovaan, naarmuiseen lakkaan muovipaneelissa?

Avatar
seatts
Viestit: 1758
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Kesä 17, 2022 9:57 am

Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Avatar
Mazza
Viestit: 465
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 6:30 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Mazza » La Kesä 18, 2022 7:47 am

Avengeripa tietysti!

zane
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 30, 2017 11:10 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja zane » To Kesä 06, 2024 10:12 am

Terve! Tarvis apuja myllytykseen. Pieni ruosteen korjaus /paikkamaalaus tehtiin hopeaan Audiin. Pieni sävyero ja pari lakka valumaan tuli. Nämä tarkoitus korjata ja siihen mattopuukon terää ja vesihionta 2000 asti. Mutta sitten myllytys. Tarkoitus ostaa motonetistä mag-pron 650w epäkesko ja sieltä laikat /tahnat. Tai jos motonetin valikoimasta ei löydy niin sitten kiiltokaupasta. Millä aineilla ja laikoilla tätä lähtisi työstämään. Priimaa ei saa /eikä tarkoituskaan mutta jos paremmaksi saisi. Ja maalit/lakat olleet spray mallia.

Avatar
Alfa156
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 7:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Alfa156 » Su Kesä 09, 2024 8:44 am

Noista Motonetin aineista ei ole kokemusta kuin Scholl S30+, joka käy viimeistelyaineeksi, mutta ei 2000 grit naarmunpoistoon.
Tuo ajattelemasi kone ei myöskään ole tehokkaammasta päästä, joten suosittelen noista hiontajälkien poistoon esim. Flexipads high-cut, joka myyntitekstin mukaan pitäisi poistaa 1500 grit hiontajälkeä ja jotain reippaasti leikkaavaa laikkaa (esim. Flexipads karva).
Karvalaikan jälkeen sitten viimeistely vaikkapa tuolla Schollin S30+ ja jollain keskikovalla vaahtomuovilaikalla (esim. Flexipads sininen).

Tehtiin pari viikkoa sitten kaverin autoon vastaava korjaus ja ainakin 2K lakan hionta ja kiillotus vaati rotarya ja karvaa ennen kuin hiotun pinnan sai kiiltäväksi. 1K lakka toki pehmeämpää.

Vastaa Viestiin