Aloittelijalle apua kiillotukseen II
- Bastard
- Apupoika
- Viestit: 800
- Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 1:34 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki / Reisjärvi
- Viesti:
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
En nyt välttämättä ihan summissa viitsisi autoa tehdä sillä ajatuksella kyllä tämä viimeistelee. S30 -tahnat putsaisin muutenkin pesemällä ennemmi. Kun IPA:n kanssa tullut kerran tai kaksi se eteen, että pesun jälkeen olikin kevyttä holoa siellä sun täällä. Toki jos useasti pyyhitty niin kyllä sen pitäisi sillä irrota loppujen lopuksi.
Holon bongaukseen tosiaan Juhan mainitsema P7 (P7.2 taitaa olla nykyään), Rupes LL 150, SunGun tai Scangrip Colour Match. Nuo ledityövalot kun ei kunnolla näytä hienoja virheitä.
Holon bongaukseen tosiaan Juhan mainitsema P7 (P7.2 taitaa olla nykyään), Rupes LL 150, SunGun tai Scangrip Colour Match. Nuo ledityövalot kun ei kunnolla näytä hienoja virheitä.
- 303, Autobrite Direct, Auto Finesse, Bouncer's, Britemax, Meguiar's, Microfiber Madness, Monello, Nanolex, Rupes, Scholl Concepts - www.shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
Detailing Store: Pohjankaari 4, 60120 Seinäjoki, 040 5530871, info@shineld.fi
-
Mandoliini
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:56 am
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Kyseessä Volvo C30 ja musta.
Tuntuiki olevan todella kovassa kunnossa noi naarmut, joten joutusin turvautumaan S3 sekä karvalaikkaan, eli holoja odotellessa
Huomenna olisi tarkoitus mennä jatkamaan ja pitikin kysyä, että pitäisikö tämän ekan kierroksen jälkeen auto pestä vai voinko jatkaa suoraa puleerausta miedommalla aineella?
Näköjään muistin väärin ja seuraava olisi tarjolla S17 tai S40 sekä Hexin oranssi laikka.
Onko tuo S40 suoraa liian pehmeää ajella?
Tuntuiki olevan todella kovassa kunnossa noi naarmut, joten joutusin turvautumaan S3 sekä karvalaikkaan, eli holoja odotellessa
Huomenna olisi tarkoitus mennä jatkamaan ja pitikin kysyä, että pitäisikö tämän ekan kierroksen jälkeen auto pestä vai voinko jatkaa suoraa puleerausta miedommalla aineella?
Näköjään muistin väärin ja seuraava olisi tarjolla S17 tai S40 sekä Hexin oranssi laikka.
Onko tuo S40 suoraa liian pehmeää ajella?
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Mutuna sanoisin että vähintään s30 karvan ja s3 jälkeen silloinkin tuo eka setti pitäisi ajaa viimeistellen.
Viimeksi muokannut Jokke79, Pe Joulu 09, 2016 9:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Musta hexinlaikka ja S30+ ois hyvä valinta viimeistelyyn.
-
Mandoliini
- Viestit: 49
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:56 am
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
S30+ näköjään saa motonetistä, mutta mustaa laikkaa sieltä ei saa. Kelpaako tuo oranssi laikka tuohon?
- Posambique
- Viestit: 2746
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Oranssi Hex kuulostaa kyllä todella rajulta laikkavalinnalta viimeistelyyn - eritoten mustan pinnan kanssa.
Kokeilemalla tässä kaikki selviää, eli kiillotat pienen alueen S3 Goldilla ja sitten kokeilet viimeistellä sen eri tekniikoilla, laikoilla ja tahnoilla sen mukaan mitä löytyy. Kun olet onnistunut niin varmistat vielä tekemällä seuraavan pienen alueen samalla tavalla. Tarkistus pyyhkimällä pinta alkoholilla ja led-fikkarilla tai vastaavalla holoja etsimällä.
Sitten jos nämä kaksi aluetta onnistuvat niin rupeat työstämään koko aluetta sillä leikkaavalla. Näin kannattaa toimia aina, sillä kukaan ei tiedä millainen juuri sen kyseisen auton lakka/-maalipinta on. Tsemppiä hommaan!
Kokeilemalla tässä kaikki selviää, eli kiillotat pienen alueen S3 Goldilla ja sitten kokeilet viimeistellä sen eri tekniikoilla, laikoilla ja tahnoilla sen mukaan mitä löytyy. Kun olet onnistunut niin varmistat vielä tekemällä seuraavan pienen alueen samalla tavalla. Tarkistus pyyhkimällä pinta alkoholilla ja led-fikkarilla tai vastaavalla holoja etsimällä.
Sitten jos nämä kaksi aluetta onnistuvat niin rupeat työstämään koko aluetta sillä leikkaavalla. Näin kannattaa toimia aina, sillä kukaan ei tiedä millainen juuri sen kyseisen auton lakka/-maalipinta on. Tsemppiä hommaan!
"Urku auki, pelti kii"
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/284 ... /Kiillotus
Motonet myy myös Flexipadsin laikkoja, tutki onko siellä paikallisessa valikoimissa esim valkeata tai punainen taitaa olla kans Flexipadsillä aika hyviä viimeistelylaikkoja. Ainakin huomattavasti parempia kuin oranssi Scholl
Motonet myy myös Flexipadsin laikkoja, tutki onko siellä paikallisessa valikoimissa esim valkeata tai punainen taitaa olla kans Flexipadsillä aika hyviä viimeistelylaikkoja. Ainakin huomattavasti parempia kuin oranssi Scholl
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Flexipadsin musta nännilaikka on myös ihan kelpo viimeistelyyn. Samaten motonetistä löytyy mikrokuitulaikkoja joissa mainitaan että olisi viimeistelyyn, unohtamatta tietenkään Schollin laikkoja, oranssi ja s30+ on melko oiva kaksikko.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Prätkän edellinen omistaja oli pessyt mittaristoa varmaan teräsharjalla ja bensalla, joten vesihioin 1000-2000-3000 tuon läpinäkyvän muovin kummaltakin puolelta, kun sisäpuolellakin tuntui olevan jotain outoa pinttymää.
Milläs tuota nyt lähtisi kiillottamaan, kun ei oikein noin pientä laikkaa ole olemassa joka mahtuisi tuohon? Ja tuo läpinäkyvä muovi on vielä hieman sisempänä verrattuna mustaan muoviin. Tietty tuon voisi purkaa lämmittämällä ja liimata uusiksi kasaan, mutta ei viitsisi.
Joten ihan käsin kiillottamalla vai jollain kiillotuspallolla? Aineina löytyy Schollin S17 sekä S30+, riittääkö nuo?

Milläs tuota nyt lähtisi kiillottamaan, kun ei oikein noin pientä laikkaa ole olemassa joka mahtuisi tuohon? Ja tuo läpinäkyvä muovi on vielä hieman sisempänä verrattuna mustaan muoviin. Tietty tuon voisi purkaa lämmittämällä ja liimata uusiksi kasaan, mutta ei viitsisi.
Joten ihan käsin kiillottamalla vai jollain kiillotuspallolla? Aineina löytyy Schollin S17 sekä S30+, riittääkö nuo?

BMW 135iA '08
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Vai pitäisikö harkita lakkaamista, teipillä saisi mustat muovit suojattua...
BMW 135iA '08
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
KTM:n mittarista? 
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Jep, KTM 690 Duke, vuosimallia 2008 jossa on ollut haasteita mittaristojen kanssa... Uusi maksaisi vain 390€, joten mieluummin tuon kiillottelisi kuntoonPilder kirjoitti:KTM:n mittarista?
BMW 135iA '08
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Shinemate EP803 olisi hyvä tuohon tai etsi käsiisi kaveri kenellä on iBrid. Saa helposti pieniä alueita kiillotettua 
-
örkinrumilus
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
803:ssa tosiaa 1,5" laikkasetti, juuri kanssa katselin että sitä olis hieno koittaa tuohon :p
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Noniin nyt on tullut korkea aika hommata kiillotuskone niin mitä porukka suosittelisi? Täällä on joka lähtöö eri koneita, mutta tarvitsisin koneen mitä olisi helppo käyttää ja aloittelija ystävällinen. Projektina aluksi on ikkunoiden kiillotukset, jotta saisi kaiken paskan ja kalkin pois, että saa pinnotteet ikkunoihin. Osaisiko joku myös neuvoa parhaan laikan ja mahdollisesti aineen ikkunoihin? Ja kuulemma takalasin lämmittimet ovat aika herkkiä niin onko hyvä ottaa jotain huomioon niiden kanssa vai voiko huoletta ajella takalasinkin? Kiitoksia etukäteen! 
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Et kait sinä nyt takalasia sisäpuolelta ajatellu kiillottaa? Ulkopuolelta toki voi raapia millä vaan kombolla, ilman että lämmitinnauhat ottaa itteensä.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Tuli tuossa tilattua Autonhoitokaupasta se kampanja Shinemate EP801 ja viime sunnuntaina tuli sitten otettua ensi askeleet myllytyksen kanssa.
Vähän hirvitti kun ei ole koskaan tullut edes kokeiltua hommaa, mutta aika hyvää jälkeä ainakin mielestäni ensikertalaiseksi sain, eikä mitään tuhoa saanut aikaa.
Tein normaalit vahausta edeltävät pesut, liukkari, shampoo, raudanpoisto, pienpoisto ja Cleanser Fluid ennen myllytystä. Lisäksi vetelin Bilt Hamberin savella pinnan läpi.
Kohteena oli hopeisen -00 Audi TT:n katto, jossa aika runsaasti pesunaarmua ja lumiharjan jälkeä. Muutamia isompia naarmuja en saanut kokonaan pois, mutta muuten lähti hyvin.
Laikkoina ja aineina oli Schollin tuotteita. Ensin koitin oranssilla laikalla ja S30+ joilla ei aika odotetustikaan tapahtunut käytännössä mitään tuohon Audin lakkaan, joka ilmeisesti on aika kova.
Sitten laikaksi purple ja aineena S17+ sekä toinen alue S3Gold ja niillä alkoi jo tapahtumaan, mutta vielä jäi naarmua, painetta annoin jonkin verran mutta maltillisesti kuitenkin. Seuraavaksi valkoinen spider ja S3Gold, jolla sitten painetta ihan reilusti ja johan lähti naarmut. Tiedä sitten olisiko lähtenyt jo tuolla aiemmalla jos olisi antanut painetta reilummin. Vedin vielä sen jälkeen uudelleen tuolla purple + S17+ yhdistelmällä, jolla loppu ihan konetta kannatellen pienillä kierroksilla jälki oli mielestäni riittävä. Vedin sitten koko katon samoilla menetelmillä eli ensin S3Gold + valkoinen spider ja sitten S17+ ja purple. Holoja ei havaittavissa, tosin eipä niitä tuosta metallinhohtohopeasta varmaan edes erota. Nuo aine-laikka yhdistelmät päätin tutkailemalla tuoteselostuksia ja laikkapakettien ohjeita sekä vähän perstuntumalla + tämän forumin lueskelut. Kokeilin myös valkoinen spider + S17 yhdistelmää ja mielestäni naarmua jäi enemmän vs. valkoinen spider + S3Gold yhdistelmä.
Vertailu aineiden ja laikkojen kesken toki vähän epävarmaa kun huomasin, että kun ensimmäistä kertaa tuota tekee niin paine ja kierrokset saattaa vähän heitellä siinä säheltäessä. Sellainen rutiini kun puuttuu vielä tuosta hommasta.
Muutama kysymys kuitenkin tuli mieleen.
Miten nuo lämmöt, onko jotain nyrkkisääntöä niiden suhteen? Missä vaiheessa alkaa olla liian kuuma? Arastelin sen suhteen, kun ei oikein tiennyt lämpeääkö liikaa. Ajoin maksimissaan 4 nopeudella. Löytyisi tuollainen pintalämpömittari, joten sillä pystyisi ihan asteitakin mittailemaan.
Jossain vaiheessa tarkoitus olisi ajella koko auto, mutta kuinka nuo pokkaukset ja kaarevat pinnat? Miten ne kannattaa ajaa, että ei vahingossa puhko lakkaa? TT kun on tuollainen pesupallo missä noita kaarevia pintoja on melko paljon ja osa aika jyrkkiäkin, niin jotain neuvoja kaipaisin niihin.
Entä nuo konepellin, takaluukun ja ovien saumat, kärsiikö laikalla vetää niiden yli vai onko siinä vaarana, että laikka vetää saumoista peltien päädystä kulman puhki? Eli täytyykö vain ajaa reunaa pitkin?
Auton takapuskuri, toinen kylki ja konepelti on maalattu vuoden sisään, joten niissä ei kyllä pesunaarmua juurikaan vielä ole, joten varmaan voisi vetää vain tuolla S30+ ja oranssi laikka kombolla läpi.
Kyljen ja konepellin lakkapinta oli maalauksen jälkeen pitkään todella pehmeä, joten niitä pitää hyvin varovasti ajella. Ne maalattiin ja lakattiin merkkiliikkeessä tuossa n. 3kk sitten. Joko noita kärsii kiillottaa?
Oliko nuo aine-laikka yhdistelmät järkeviä vai menikö täysin metsään?
Nuo pari naarmua mitkä eivät katosta kokonaan hävinneet tekisi mieli saada pois, millä niitä kannataisi kokeilla poistaa. Ne on sellaisia, mitkä juuri ja juuri kynnellä tuntee.
Katon myllytyksen lopputuloksesta innostuneena päätin kokeilla myllyttää vielä takaluukun. Siinä kun oli paljon sellaisia ihme jälkiä, aivan kun siinä kontin päällä olisi jollain karkeilla housuilla hinkattu. Sellaisia leveitä hankaumia, jotka tuntui myös kynnellä vähän. Nehän lähti kaikki pois tuolla valkoinen spider + S3Gold ja purple + S17+ yhdistelmillä. Nuo naarmut on vituttanut jo pitkään, mutta nyt niistäkin pääsi eroon.
Vähän hirvitti kun ei ole koskaan tullut edes kokeiltua hommaa, mutta aika hyvää jälkeä ainakin mielestäni ensikertalaiseksi sain, eikä mitään tuhoa saanut aikaa.
Tein normaalit vahausta edeltävät pesut, liukkari, shampoo, raudanpoisto, pienpoisto ja Cleanser Fluid ennen myllytystä. Lisäksi vetelin Bilt Hamberin savella pinnan läpi.
Kohteena oli hopeisen -00 Audi TT:n katto, jossa aika runsaasti pesunaarmua ja lumiharjan jälkeä. Muutamia isompia naarmuja en saanut kokonaan pois, mutta muuten lähti hyvin.
Laikkoina ja aineina oli Schollin tuotteita. Ensin koitin oranssilla laikalla ja S30+ joilla ei aika odotetustikaan tapahtunut käytännössä mitään tuohon Audin lakkaan, joka ilmeisesti on aika kova.
Sitten laikaksi purple ja aineena S17+ sekä toinen alue S3Gold ja niillä alkoi jo tapahtumaan, mutta vielä jäi naarmua, painetta annoin jonkin verran mutta maltillisesti kuitenkin. Seuraavaksi valkoinen spider ja S3Gold, jolla sitten painetta ihan reilusti ja johan lähti naarmut. Tiedä sitten olisiko lähtenyt jo tuolla aiemmalla jos olisi antanut painetta reilummin. Vedin vielä sen jälkeen uudelleen tuolla purple + S17+ yhdistelmällä, jolla loppu ihan konetta kannatellen pienillä kierroksilla jälki oli mielestäni riittävä. Vedin sitten koko katon samoilla menetelmillä eli ensin S3Gold + valkoinen spider ja sitten S17+ ja purple. Holoja ei havaittavissa, tosin eipä niitä tuosta metallinhohtohopeasta varmaan edes erota. Nuo aine-laikka yhdistelmät päätin tutkailemalla tuoteselostuksia ja laikkapakettien ohjeita sekä vähän perstuntumalla + tämän forumin lueskelut. Kokeilin myös valkoinen spider + S17 yhdistelmää ja mielestäni naarmua jäi enemmän vs. valkoinen spider + S3Gold yhdistelmä.
Vertailu aineiden ja laikkojen kesken toki vähän epävarmaa kun huomasin, että kun ensimmäistä kertaa tuota tekee niin paine ja kierrokset saattaa vähän heitellä siinä säheltäessä. Sellainen rutiini kun puuttuu vielä tuosta hommasta.
Muutama kysymys kuitenkin tuli mieleen.
Miten nuo lämmöt, onko jotain nyrkkisääntöä niiden suhteen? Missä vaiheessa alkaa olla liian kuuma? Arastelin sen suhteen, kun ei oikein tiennyt lämpeääkö liikaa. Ajoin maksimissaan 4 nopeudella. Löytyisi tuollainen pintalämpömittari, joten sillä pystyisi ihan asteitakin mittailemaan.
Jossain vaiheessa tarkoitus olisi ajella koko auto, mutta kuinka nuo pokkaukset ja kaarevat pinnat? Miten ne kannattaa ajaa, että ei vahingossa puhko lakkaa? TT kun on tuollainen pesupallo missä noita kaarevia pintoja on melko paljon ja osa aika jyrkkiäkin, niin jotain neuvoja kaipaisin niihin.
Entä nuo konepellin, takaluukun ja ovien saumat, kärsiikö laikalla vetää niiden yli vai onko siinä vaarana, että laikka vetää saumoista peltien päädystä kulman puhki? Eli täytyykö vain ajaa reunaa pitkin?
Auton takapuskuri, toinen kylki ja konepelti on maalattu vuoden sisään, joten niissä ei kyllä pesunaarmua juurikaan vielä ole, joten varmaan voisi vetää vain tuolla S30+ ja oranssi laikka kombolla läpi.
Kyljen ja konepellin lakkapinta oli maalauksen jälkeen pitkään todella pehmeä, joten niitä pitää hyvin varovasti ajella. Ne maalattiin ja lakattiin merkkiliikkeessä tuossa n. 3kk sitten. Joko noita kärsii kiillottaa?
Oliko nuo aine-laikka yhdistelmät järkeviä vai menikö täysin metsään?
Nuo pari naarmua mitkä eivät katosta kokonaan hävinneet tekisi mieli saada pois, millä niitä kannataisi kokeilla poistaa. Ne on sellaisia, mitkä juuri ja juuri kynnellä tuntee.
Katon myllytyksen lopputuloksesta innostuneena päätin kokeilla myllyttää vielä takaluukun. Siinä kun oli paljon sellaisia ihme jälkiä, aivan kun siinä kontin päällä olisi jollain karkeilla housuilla hinkattu. Sellaisia leveitä hankaumia, jotka tuntui myös kynnellä vähän. Nehän lähti kaikki pois tuolla valkoinen spider + S3Gold ja purple + S17+ yhdistelmillä. Nuo naarmut on vituttanut jo pitkään, mutta nyt niistäkin pääsi eroon.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Kannattaa vielä tuon S17 ajon jälkeen viimeistellä tuolla S30 ja Schollin oranssilla laikalla.
Antaa parempaa kiiltoa ja saat ne mahdolliset hologrammit pois.
Antaa parempaa kiiltoa ja saat ne mahdolliset hologrammit pois.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Joo en, ihan ulkopuolelta mutta sen verran amatööri asialla että en tiennyt niin ajattelin varmistaa_paffa kirjoitti:Et kait sinä nyt takalasia sisäpuolelta ajatellu kiillottaa? Ulkopuolelta toki voi raapia millä vaan kombolla, ilman että lämmitinnauhat ottaa itteensä.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Terve!
Olen täysin noviisi myllyttämisessä ja tarkoitus olisi uuteen autoon(auto siis käytetty 2010 Audi A6 mutta itselle se on uusi)saada kiiltoa liisää ilman turhaa lakkapinnan leikkamista. Eli kun hakusessa on lähinnä kiiltoa lisää niin riittäisikö siihen esim. Polarshine 5 ja laikaksi padboysin vihreä(heavy polish) ja mustalaikka(finishing)??
Olen täysin noviisi myllyttämisessä ja tarkoitus olisi uuteen autoon(auto siis käytetty 2010 Audi A6 mutta itselle se on uusi)saada kiiltoa liisää ilman turhaa lakkapinnan leikkamista. Eli kun hakusessa on lähinnä kiiltoa lisää niin riittäisikö siihen esim. Polarshine 5 ja laikaksi padboysin vihreä(heavy polish) ja mustalaikka(finishing)??
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Polarshista mulla ei ole kokemusta, mutta itse valitsisin vaikka Schollin s20 ja s30 tahnat. Tai suosiolla S3 ja ja S30 ja niihin sopivat laikat. Audissa kun tahtoo usein olla aika kova lakka niin sitä saa kyllä työstää ihan tosissaan. Jos yhdellä aineella ja laikalla haluaa välttämättä mennä niin musta hex ja s30. Niillä saa pintaan kiiltoa, mutta naarmuja tämmöisillä viimeistelykamppeilla ei isommin poisteta.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Täytyis Cocraft epäkeskokoneeseen ostella laikat ja aineet. Onko porukalla kokemuksia Flexipads aineista? Näyttäisi olevan Puuilossa hieman edullisempia kuin schollin aineet. Itseltä löytyy valmiina 250ml scholl s30 ja 6,5" Sonaxin punainen laikka. Eli mitä aineita suosittelette ja millaisilla laikoilla pääsisi alkuun?
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Jätä vaan suosiolla ne flexipad litkut sinne kaupanhyllylle.ranzi kirjoitti:Täytyis Cocraft epäkeskokoneeseen ostella laikat ja aineet. Onko porukalla kokemuksia Flexipads aineista? Näyttäisi olevan Puuilossa hieman edullisempia kuin schollin aineet. Itseltä löytyy valmiina 250ml scholl s30 ja 6,5" Sonaxin punainen laikka. Eli mitä aineita suosittelette ja millaisilla laikoilla pääsisi alkuun?
Black isn't a color, it's a career.
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Onko tästä jotain omakohtaista kokemusta, vai ihan mutua? 
Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II
Omakohtaista kokemusta. Saat multa kaikki kolme eri tuotetta jos tuut hakee, myydä niitä ei kehtaa kellekään.ranzi kirjoitti:Onko tästä jotain omakohtaista kokemusta, vai ihan mutua?
Black isn't a color, it's a career.