E85 sätöstelyt

Yleistä keskustelua aiheen sivusta, kuten valokuvaus, tietokoneet jne.
örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Pe Maalis 11, 2016 10:14 am

Niin tosiaan tässähän olikin kyse softamuunnoksesta eikä suutinboxin lisäyksestä.

Voi olla että ei näissä enää eroja juuri ole keskenään. Jos softa osaa säätää ennakot yms. Tilanteen mukasn niin eiköhän se sitten toimi vastaavasti kun trionic joka saabissa on.

Saab-softagurut on saanut minut tähän uskoon että just saabilla nää viinahommat on suvereenisti näpissä. Ja käsittääkseni muilla merkeillä ainakin välikelin ja kylmällä käynnistyminen on vähän niin ja näin. Koitan kysellä faktatietoa näistä ja postata tänne.

Itsellä 10tkm hyvä vaihtoväli ollut öljyille, on vielä öljynnäköistä ja -hajuista. Tulpat siksi, että yleensä 15tkm kohdalla alkaa tasakaasulla nykimään. Tämä johtuu sytytyskasetista mitä saab käyttää, se kuluttaa tulppia ja uusi kasetti maksaa 300e vs. Uudet tulpat 16e..

Viina liuottaa erilailla kun bensa. Tämä yhdistettynä valmiiksi rikkiolevaan huohotukseen = ongelmia jatkossa. Myös esim. Kuoleentuneet männänrenkaat alkaa oireilemaan kun karsta poistuu renkaiden ympäriltä.

Tietty jos jotkut pa-linjan osat ri o tehty kestämään viinaa niin ne kannattaa vaihtaa ennen viinaan siirtymistä, doh :D

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Maalis 11, 2016 10:55 am

Ei liene daily vehkeiden ongelmia. Harrastevehkeet erikseen. Sitäpaitsi nämäkin ongelmat on lähinnä PAO öljyä käyttävien haasteita kun vesi ja öljy ei sekoitum
Vain YKSI LSP!

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Pe Maalis 11, 2016 12:49 pm

Tosiaan selvittelin vähän tota softahommaa.. eli saabeissa on vasta 2010 eteenpäin etanolianturi, siitä alaspäin softa käyttää lambdaa seoksen säätämiseen.

Ja tosiaan saabeihin on saanu biopower (saabin nimitys flexifuelille) softan vm. 98 eteenpäin, ja vanhemmissa, kuten vaikka omassa -95 saabissa, ainoa rajoite biopowerin suhteen on ecun muistin koko, joka ei riitä biop. Softaan.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » La Maalis 12, 2016 8:50 am

Örkinrumilukselle tiedoksi että tää Mitsujen Flexisofta on osaavien harrastajien tekemä ja sen vuoksi aika yliveto toimivuudeltaan. Interpoloinnit rikastuksiin, bensa, sytkä, ahto jne karttoihin (ns. Kaikki tarpeelliset mistä on hyötyä tai "hyötyä" eli moaar power :D ).

Itse tein omat säädöt muinoin Lanceriin ja ne -15°C ja siitä kylmempään säädöt kun teki itse niin tuli erittäin hyvin kohdalleen. Isoin ongelma kaupallisissa ja myös harrastelijoiden Flexi ROMeissa on että harva niiden tekijä pääsee käytössä hieromaan ne kylmärikastukset kohdalleen.

Yleensä etanolilla ajettaessa öljynvaihtoväli kerroin .75 on suositeltu. Riippuen toki ajosta. Jos pääsee ajaa öljynlämmöt joka ajolla ylös hyvin (esim. +30km pätkä aina) niin ei liene tarve muuttaa. Muutoin öljyyn sekoittuu aina viinaa enempi mikä lisää sen hydrofiilisyyttä ja siten hapettuminen nopeutuu.

Ja mitä liuottavuuteen tulee niin lienee syytä mennä katsomaan peiliin jos viinan liuotus jännittää. Toisinsanoen se 50tkm vähintään välein tehtävä kunnollinen moottorin huuhtelu on vissiin sit sluibattu tai öljynvaihtoväli venyny.
Vain YKSI LSP!

tunppi
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2014 6:38 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja tunppi » La Maalis 12, 2016 10:27 am

Veikkaanpa että suurin osa Suomessa tehdyistä Saabin flexfuel softista on erittäin ammattitaitoisesti tehty kaikkine säätöineen...saabclubilta tullut seurattua aihetta ja en sanoisi että nämä alan harrastajat voisivat enää sitä paremmin tehdä... :thumb:

jtvirtanen
Viestit: 195
Liittynyt: Ke Marras 30, 2011 5:05 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen » La Maalis 12, 2016 11:19 am

Yli 100tkm takana Saabilla ja suurimmaksi osaksi viinaa tankissa, no problemos. Softan tekijöitä on useita tässä maassa ja osa hanskaa jutut paremmin kuin toiset, kokemusta on.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » La Maalis 12, 2016 1:35 pm

Kehuilla / ylistyksillä / kokemuksilla ei liene väliä esitettyihin kysymyksiin tai koko keskusteluun. Tää oli enemmän "huomionarvoista jos joku miettii Flex ROMmin asentamista omaan autoon" ja nimenomaan en kyseenalaistanut harrastajien osaamista vaan pikemminkin niiden ammattilaisten.

Toimiva softahan on toimiva riippumatta siitä miten tai kenen toimesta se on kirjoitettu, en viitannut siihen. Tarkoitin että esim. Tehdas flexien säädöt ei ole yleensä haettu kohdalleen samalla pieteetillä kun harrastajien koska aika on rahaa, sama pätee siihen kun käy "ammattilaisella" penkissä laittaa Flexin. Esim. Tutun tuonti-Volvo V40 ei voinu ajaa viinalla alle -10°C lämpötilojen ilman bensaa kun ei se meinannu lähtee sahaamallakaan käyntiin. Toisinsanoen Volvon tehdas ei ollu säätäny kylmärikastuksia alle -10°C lämåätiloihin E85 käyttöön, vai ajoko ruottalaiset talvella jopa E75. Toinen mihin viittasin on et moneen autoon saa flexi ROMmia esim. Lutakon takaiselta tai kuten Mitsussa: Australialaiselta kanssaharrastajalta. Ei sovi luulla että siinä on säädöt kohdillaan omaan ajoon koska siellä ei yksinkertaisesti pääse hieromaan niitä rikastuskarttoja lämpötiloille -5 ja siitä alaspäin. Sama pätee siihen "kaveriin" joka on säätänyt oman ROMminsa harrastekulkineeseen jota ei startata ikinä kylmänä mistään tai talvella muutenkaan.

Mä säädin kylmäkäynnistysrikastuksia Mitsussa n. 50tkm ajan ympärivuotisessa ajossa (onneks oli kylmiä talvia) minkä jälkeen ne oli niin hyvät kun ne sai (kertastartista testattu mm. -33°C ilman lohkoa). Melkein joka ECUun pääsee nykysin tiputtaa ROMmeja tumpelompikin automies mut vailla säätöosaamista se Flexi voi olla vähintäänkin kompromissi jos pyrkii ajaa enimmäkseen viinalla, myös talvikelissä. Mä en liki satkun aikana ajanu kun kerran bensalla, ja sekin johtu siitä että siihen aikaan viinassa oli vielä punasta väriainetta mikä ei liuonnu viinaan ja kerty suuttimiin.

"Ku se ei oo vaan et lisää 30% kakkua"
Vain YKSI LSP!

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Demon » La Maalis 12, 2016 4:21 pm

Rauhotu hyvä mies. Ei tuu nii paljoa kirotusvirheitäkään [emoji41]
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Maalis 12, 2016 9:06 pm

Hyvää pointtia kyl urranilla, ja hyvää infoo kun ite en todella muiden merkkien softapolitiikasta tiedä. Ilmeisesti siis ollaan samalla viivalla softan suhteen, saabeista tosiaan suurin osa on niinikään harrastajien hieromia. Esim. Oma softa on tekijän toimesta päivitetty kertaalleen "takuuseen" kun siinä oli vähän häpsinkiä välikelin kylmäkäynnistyskartoissa yms. Mutta siis niin, ei ainakaan saabeja kannata merkkihuoltoihin viedä josset tiedä niitä ketkä autoja sielä katsoo :D

Pääsenpä nokittamaan, oma saabi kiskastu kylmänä -38:ssa käyntiin ;) eli juu, näkisin myös että paras ratkasu on harrastajien pieteetillä kuntoon hieroma softa. Sääli sinänsä, että mikään automerkki ei ole tätä asiaa tänä päivänä juuri kehitellyt, koska omasta mielestä bioetanoli voisi hyvinkin olla siirtymävaiheen ratkaisu mentäessä kohti kehittyneempiä käyttövoimamuotoja (tällä hetkellä mielessä pyörii lähinnä sähkö).

Mikäs kikotin sulla tarkemminottaen oli? Lähinnä kiinnostaa että onko mutkaa pakoputkessa ja millaisissa teholukemissa liikutaan? Olis mielenkiintoista kyllä nähdä että mitenkä eri valmistajien biop.softat eroaa käytännössä toisistaan tehonlisäyksen ja kulutuksen suhteen. Ainakin saabeissa tuntuisi tuo +30%kulutukseen olevan liioiteltua, varsinkin maantiepainotteisessa ajossa.

Öljynvaihdoista allekirjoitan tuon sinun sanoman, samoin kuin karstoittumisesta. Nyt toi oma biop. On vaimon kilkineena kun ite tuuppaan pelkällä viinasoftalla työmatkaa joka kulkee viinapisteen läpi. Oikein jännittää että onko viinan seassa ollenkaan öljyä kun tulee seuraava 10tkm täyteen :D

Ja bensantankkaamisen voi unohtaa kun lyö si-alcoholia tankkiin kuuden tankillisen välein ;) saabeissa tuntuu vieläkin kerääntyvän mömmöä suuttimien kärkiin, vaikka tuon väriaine-asian pitäisi olla kunnossa. Tiedä sitten mistä johtuu..

samunoz
Viestit: 4303
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Maalis 14, 2016 11:30 am

Täytyy testata 95+E85 sekoitusta miten toimii ilman mitään ohjelmia.

samunoz
Viestit: 4303
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Maalis 19, 2016 6:23 pm

11 litraa E85 tankissa ja toimii moitteetta ilman mitään ihmeellistä.

tunppi
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2014 6:38 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja tunppi » La Maalis 19, 2016 6:51 pm

Jos bensaa on riittävästi niin tietenkin toimii ok...sitten kun e85 määrä on isompi, niin saattaa huomauttaa vikavalolla.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Maalis 23, 2016 10:27 am

Samu kyllä Mitsun ECUn LTFT korjaa jopa 12% ns. Säädetystä bensiinistä - ei siinä silti mitään järkeä ole kun se säätyy vain kun käyttölämpötila on normaali ja ajetaan pitkään stoikiometrisellä seoksella. Toisinsanoen sulla voi käydä kone laihalla aika pitkään tossa leikissä.

Ja juu örkinrumilus on oikeassa, optimoinnilla tuo 30% tulee reilustikkin alaspäin.

Mut karrikoiden jos itsellä ei intoa/halua opetella säätämään niin melkein jättäisin leikkimättä.
Vain YKSI LSP!

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Maalis 23, 2016 10:34 am

Juu kyllä siinä kannattaa vähintäänkin riittävästi ottaa haltuun alan hommia jos itse alkaa säätämään. Tuo minun autossa oleva softa on säädetty ajan kanssa, yhteendä n. 2v ajan. Ei toki omassa autossa, vaan vastaavalla kokoonpanolla olevassa autossa jolla logiteltu moottoritiellä simuloiden eri kuormitustilanteita. Softauksen jälkeen testattu tietysti että toimii just tossa minun autossa niinkun pitää.

Käy urran katsomassa trionictuning.com, sieltä nää saabien softat ja kaikki niihin liittyvä tieto on pääasiassa peräisin.

Avatar
Juuso-X
Viestit: 72
Liittynyt: La Kesä 08, 2013 9:18 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Juuso-X » Ke Maalis 30, 2016 7:18 am

Urran kirjoitti:Örkinrumilukselle tiedoksi että tää Mitsujen Flexisofta on osaavien harrastajien tekemä ja sen vuoksi aika yliveto toimivuudeltaan. Interpoloinnit rikastuksiin, bensa, sytkä, ahto jne karttoihin (ns. Kaikki tarpeelliset mistä on hyötyä tai "hyötyä" eli moaar power :D ).
Eli meinaat että jollain bensalenkkarilla on isommat valmiudet softan tekoon kuin autonvalmistajilla :shock:
Just, kaikkea sitä kuulee... :LOL:

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Maalis 30, 2016 7:56 am

Ei, enhän mä niin sanonut - jos ymmärrät mistä kirjoitan niin varmaan ymmärrät mistä on kyse :)
Vain YKSI LSP!

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Maalis 30, 2016 10:13 am

Se on Saabin softan kanssa ihan samanlailla kun mitsunkin, se on hierottu timanttiin harrastajien toimesta. Sitä hain, että saabilla tohon hommaan syydettiin 10v sitten kokolailla euroja, että se toimisi niinkuin pitää. Ja silloin asia olikin juuri näin, ei juuri ollut kilpailijoilla vastattavaa tuohon saabin biop.softaan. Toki se on tässä tasaantunut kun saabilta ole tullut uusia autojakaan sitten vuoden 2011 :D

peuge
Viestit: 300
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 6:08 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja peuge » Ke Maalis 30, 2016 3:56 pm

Juuso-X kirjoitti: Eli meinaat että jollain bensalenkkarilla on isommat valmiudet softan tekoon kuin autonvalmistajilla :shock:
Just, kaikkea sitä kuulee... :LOL:
Urran taisi kyllä mainita tuolla aiemmin ettei autonvalmistajia kovin suuresti kiinnosta pohjoiset markkina-alueet kun niille myytyjen autojen määrä on kuitenkin aika pieni prosentti ja varsinkin etanolilla käyvien määrät.

Autotehtailla on kyllä rahaakin, mutta raha budjetoidaan eri osa-alueisiin, eikä siinä sitten välttämättä kohdisteta rahaa mitenkään ruhtinaallisesti johonkin ohjelmistoon jolla saadaan etanoliauto toimimaan täällä pohjolassa.

Kilpailu on auto-alallakin erittäin kovaa. Selvä suuntaus on ollut jo pidemmän aikaa se että tehdään auto joka kestää takuuajan. Testataan sen verran että myynti pysyisi nousujohteisena. Eikä tässäkään kaikki onnistu. Lopun testauksen tekee sitten auton ostaja. Tärkeää on osakekurssi ja osakkeen omistajien pitäminen tyytyväisenä.

Ja kyllä osaavat harrastajat pystyvät tekemään parempia softiakin. Harrastajia on yleensä useampi saman ongelman kimpussa ja siten syntyy parempaa tulosta. Lisäksi harrastaja ei laske käyttämäänsä aikaa. Eivät kaikki osaavat ohjelmoijat ole töissä autotehtailla ja vaikka olisikin osaava ohjelmoija niin kiire ja budjetti tulevat esteeksi.

tunppi
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2014 6:38 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja tunppi » Ke Maalis 30, 2016 11:15 pm

Jep, on vaan karu fakta, että autovalmistajat ei todellakaan käytä moottorin ohjelmiston tekemiseen aikaa niin paljon kuin äkkiseltään luulisi...Tästä kertoo se , että niillä merkeillä, joiden parissa itse työskentelin ennen, oli kaikilla takuuaikaisissa autoissa monesti ohjainlaitteen päivityskampanjoita johtuen softan jostain toimimattomuudesta jollain alueella / olosuhteessa...

Avatar
Juuso-X
Viestit: 72
Liittynyt: La Kesä 08, 2013 9:18 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Juuso-X » To Maalis 31, 2016 9:54 am

Teiltä taitaa nyt unohtua yksi iso asia joka autonvalmistajien täytyy ottaa huomioon, nimittäin viranomaisvaatimukset päästöjen osalta.
Nykyautoissa kun pyritään minimoimaan kaiken maailman päästöt, ilman noita vaatimuksia todennäköisesti harrastajiien näkökulmasta softat tuntuisivat viimeistellymmiltä.
Harrastajat kun tekevät softaa niin silloin ei tarvitse päästöistä välittää vaan keskittyä pelkästään tehon optimoimiseen. :thumb:
Omassa kulkineessa tällä hetkellä Maptun aftermarket E85 softa kohta kahden vuoden ajan.
Auto pelaanut ilman ongelmia ja muistelen että Maptunilta tullut pari softapäivitystä tässä ajassa...

Avatar
Petteri
Viestit: 636
Liittynyt: La Touko 01, 2010 12:07 am
Paikkakunta: Järvenpää

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Petteri » To Maalis 31, 2016 10:05 am

Päästöt, budjetti/katevaatimus, varmuusvarat koneeseen ja voimansiirtoon, luonne joka miellyttää kaikkia, sopivuus muihin autoihin, joihin moottori asennetaan ymym.

Noiden kanssahan ne valmistajat painii. Olisihan valmistajilla osaamista ja resursseja tehdä mitä halauvat, jos ei osakkeen omistajista tarvitsisi välittää. Olen toisaalta lukenut juttuja, joissa esim HKS:n ahto-osaamista on käytetty muutamalla Japanilaisella valmistajalla ahtopuolen toteutuksessa.
- Worst Class Shampoo Junkie -

powermitsu
Viestit: 1154
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja powermitsu » To Huhti 21, 2016 11:03 am

Juuso-X kirjoitti:Teiltä taitaa nyt unohtua yksi iso asia joka autonvalmistajien täytyy ottaa huomioon, nimittäin viranomaisvaatimukset päästöjen osalta.
Nykyautoissa kun pyritään minimoimaan kaiken maailman päästöt, ilman noita vaatimuksia todennäköisesti harrastajiien näkökulmasta softat tuntuisivat viimeistellymmiltä.
Harrastajat kun tekevät softaa niin silloin ei tarvitse päästöistä välittää vaan keskittyä pelkästään tehon optimoimiseen. :thumb:
Omassa kulkineessa tällä hetkellä Maptun aftermarket E85 softa kohta kahden vuoden ajan.
Auto pelaanut ilman ongelmia ja muistelen että Maptunilta tullut pari softapäivitystä tässä ajassa...

Eikös optimaalinen ennakko tehon kannalta voisi tarkoittaa myös optimaalista päästötasoa eli jos esim muutaman asteen ennakon muutos parantaa paljon polttoainetaloutta niin jo silläkin tapaa päästöt vähenevät. Ja siis noissahan on katalysaattorin kannalta tärkeää että se saadaan käymään stoikiometrisenä ja siihen varmaan harrastajatkin pyrkivät. Toisaalta etanoli voisi toimia stoikiometristä laihemmallakin tietyissä kuormitustilanteissa jolloin pitää huomioida Nox -päästöt. Eli kyllä se päästötaso tulee kuntoon noissa omissakin virityksissä. Usein vielä autokohtaisuus voi olla sellaista että jossain moottoriyksilöissä saadaan paremmat tehot /päästöt erilaisilla arvoilla. Myös kaikenlaisten anturien tarkkuuserot voi vaikuttaa.

Edelleen E85 säätöprosessi ei ole mitenkään avaruusfysiikkaan viittaava. Ei ole olemassa mitään mystistä päästöihin vaikuttavaa seikkaa jos jokaisessa "käyttöpisteessä" haetaan paras teho. CO ja HC -päästöjen pitäisi tässä palamisprosessissa olla pienemmät kuin bensalla???

Polttoainemäärät kohdilleen. (Stoikiometrinen seos tavoitteena. Seos rikastuu turboissa lähelle 12 AFR ja vapareissa ehkä noin 13 AFR isommilla "ilmamäärillä")
Ennakot kohdilleen (ei voida säätää missään nakutusarajalle)
Kylmäkäynnistyksen issuet kuntoon. (voi olla v-mainen vaihe)

Harmittavasti nykyinen saab on juuri välinputoajamalli tuon flexin suhteen eikä siinä kyllä suuttimetkaan riittäisi :/ Näin köyhänä olisi vaan kiva taas autoilla -20% polttoainekuluilla ja vaikka saada vähän lisää voimaakin.

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » To Huhti 21, 2016 1:10 pm

Ja tuo päästöhomma etanolin suhteen on muutenkin täys sketsi, kun kerran etanolin saattaminen polttoaineeksi tuottaa 80% vähemmän saasteita kuin bensan valmistusprosessi. Ja bioetanolissa saasteet on suurimmaks osaks jätteeseen sitoutuneena hajoamistuotteina, eli saastuttaisivat kuitenkin vaikla vaan maatuisivat.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja Urran » To Huhti 21, 2016 6:33 pm

Missä Eurotestissä mitataan kylmäkäynnistys reilummilla pakkasilla :D

Siitähän siis keskustelu lähti. Kun tehdastekoisissa (esim. Volvoissa ja Fordeissa) ei toimi.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viestit: 4303
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: E85 sätöstelyt

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Kesä 18, 2016 3:38 pm

tunppi kirjoitti:Jos bensaa on riittävästi niin tietenkin toimii ok...sitten kun e85 määrä on isompi, niin saattaa huomauttaa vikavalolla.
Mitäs kun vikavalo syttyy? Onko heti tankattava bensaa vai millaisia ongelmia on tiedossa?
Urran kirjoitti:Samu kyllä Mitsun ECUn LTFT korjaa jopa 12% ns. Säädetystä bensiinistä - ei siinä silti mitään järkeä ole kun se säätyy vain kun käyttölämpötila on normaali ja ajetaan pitkään stoikiometrisellä seoksella. Toisinsanoen sulla voi käydä kone laihalla aika pitkään tossa leikissä.

Ja juu örkinrumilus on oikeassa, optimoinnilla tuo 30% tulee reilustikkin alaspäin.

Mut karrikoiden jos itsellä ei intoa/halua opetella säätämään niin melkein jättäisin leikkimättä.
Mitä ongelmia tiedossa jos ajelee vain seoksilla?

Vastaa Viestiin