Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Kävi tuossa yksi asiakas joka kehui vahauttaneensa tuliterän autonsa 6 päivää sitten. Kyljissä oli kuitenkin jo ihan kiitettävä suolafilmi.
Mietin siinä sitten itsekseni, että oliko
A) Auto vahattu huonolla vahalla
B) Pohjatyöt laiminlyöty (Uusissa autoissa tosin ei ole suolaa)
C) Suolafilmi on kertynyt vahan päälle kuudessa päivässä?
Mitä mieltä?
Mietin siinä sitten itsekseni, että oliko
A) Auto vahattu huonolla vahalla
B) Pohjatyöt laiminlyöty (Uusissa autoissa tosin ei ole suolaa)
C) Suolafilmi on kertynyt vahan päälle kuudessa päivässä?
Mitä mieltä?
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Tuliko auto pesulle 6 päivän jälkeen?
Onko autoa säilytetty lämpöisessä tallissa?
Vahat toimii eri tavalla. Ja onko mimmoisella vahalla vahattu..
Itse olen huomannut, että vaikka on käytetty FK1000P vahauksessa niin jos autoa säilytetään lämpöisessä tallissa niin suola "palaa" kiinni ja silloin hiilivetyliuotin toimii viemään suolapaskan pois. Sitten taas jos ei ole tallissa pidetty autoa niin suolakura irtoaa huomattavasti helpommin pinnasta.
Onko autoa säilytetty lämpöisessä tallissa?
Vahat toimii eri tavalla. Ja onko mimmoisella vahalla vahattu..
Itse olen huomannut, että vaikka on käytetty FK1000P vahauksessa niin jos autoa säilytetään lämpöisessä tallissa niin suola "palaa" kiinni ja silloin hiilivetyliuotin toimii viemään suolapaskan pois. Sitten taas jos ei ole tallissa pidetty autoa niin suolakura irtoaa huomattavasti helpommin pinnasta.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave
Instagram: detailcave
- Kylli-täti
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Tarpeeks ajaa niin kyllähän sitä suolaa tarttuu. Tän päivän suola tarttuu kiinni paljon tiukempaan mitä esim 5 vuotta sitten. Jotenkin ne on rukannu sitä reseptiä mitä kylvää tielle
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Tuohan riippuu täysin kelioloista. Kun on vähän kuivempaa, mutta kura kuitenkin lentää, niin auto on kurainen. Sitten kun tulee märempi / sateinen keli niin kura irtoaa veden vaikutuksesta ja auto onkin paljon puhtaampi.
Tämä siis sellaisen auton kanssa joka ei ole ollut lämpimässä tallissa.
Tämä siis sellaisen auton kanssa joka ei ole ollut lämpimässä tallissa.
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Mjoo, eipä tullut kyseltyä missä autoa oli pidetty. Uskoisin kuitenkin, että pihalla. Olihan se kevyessä kurassa, mutta päällimmäinen kura lähti kyllä melkein vettä huljuttelemalla, suolat jäi. Auto tulitosiaan pestäväksi vain kuuden päivän jälkeen.
Nuo meidän yksityisten autoihin käyttämät pesuaineet eivät ole kovin tymäköitä, juuri tuon vahaturvallisuuden takia. Mukava pestä auto kunnon liuottimella ja kuulla sitten asiakkaan mainitsevan jotain viime viikon vahauksesta...
Tuo suolan kiinnipalaminen kuivassa tallissa olikin uusi juttu meikäläiselle, oppia ikä kaikki.
Nuo meidän yksityisten autoihin käyttämät pesuaineet eivät ole kovin tymäköitä, juuri tuon vahaturvallisuuden takia. Mukava pestä auto kunnon liuottimella ja kuulla sitten asiakkaan mainitsevan jotain viime viikon vahauksesta...
Tuo suolan kiinnipalaminen kuivassa tallissa olikin uusi juttu meikäläiselle, oppia ikä kaikki.
- Kylli-täti
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Lämpimässä tallissa suola ottaa kiinni ihan eri tavalla autoon. Pesin tänään just 9 päivää sitten vahatun auton ja kyljet oli ihan hiekkapaperia. Autoo on pidetty tallissa ja ajettu motarilla. Eihän se kivaa oo heittää heti ekassa pesussa jo liuotinta kylkeen, mutta pakkohan auto puhtaaks on pesussa saada Hyvä vaha tietty helpottaa tota hommaa ja aina sitä vahaa siihen autoon voi lisää laittaa
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Hmm joo, ok. Mikähän mahtaisi muuten toimia lämpösen tallin vahana?
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Itsellä sama homma Fusso Coatin kanssa, sinne ketjuun jo avauduinkin... Autoa ei edes säilytetä lämpimässä tallissa, vaan kylmänkosteassa. Ei ole varmaan paras ympäristö juu, mutta ei tuota Cupraa lumisateessakaan viitsi pitää kun talli sentään on olemassa. Joku luonnonvaha ilmeisesti toimisi parhaiten, esim. Victoria Cconcours.
En ole vielä kokeillut saako suolan irti ilman että vahat lähtee mukana. 20% Motox pitää kokeilla seuraavassa pesussa. Tuntuisi aika turhalta, jos auto pitää vahata aina pesun jälkeen. Vähän niinkuin ennen vanhaan, kun vahat eivät oikeasti kestäneet vettä.
En ole vielä kokeillut saako suolan irti ilman että vahat lähtee mukana. 20% Motox pitää kokeilla seuraavassa pesussa. Tuntuisi aika turhalta, jos auto pitää vahata aina pesun jälkeen. Vähän niinkuin ennen vanhaan, kun vahat eivät oikeasti kestäneet vettä.
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Tuttu ongelma fk1000 / kylmä autokatos. Talvella kun ajaa pariviikkoa märkiä ja suolasia teitä kyljissä on filmi kiinni mikä ei lähde kun hiilivetyliuottimella tai red mist tropicalilla. Molempien lopputulos on vahattomat kyljet. Minä en ainakaan jaksa vahata kahden viikon välein autoa. Olen nyt päätynyt sellaiseen ratkaisuun että pesee normaalisti kintaalla ja shamppoolla, kylkiin hieman sormenpäällä tuntuvaa bitumia/suolaa jää ja annan sen olla. Kun kevät etenee ja nastarenkaat häviää sitten kunnon liuotinpesu ja vahaus.
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Hiilivetyliuotin on ainoa, mikä toimii. Mikään muu ei auta.Sampo N. kirjoitti:Hmm joo, ok. Mikähän mahtaisi muuten toimia lämpösen tallin vahana?
Vahaillaan autoa sitten keväämmällä
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Vahana tuskin mikään. Mutta sitävarten on sitten pinnoitteet, kestää vaikka päivittäin pestä hiilivedyllä ja suojaa vaan. Toki ei varmaan paria vuotta kestä eikä välttämättä monikaan edes koko talvea hiilivetyjä, mutta kunnolliset kyllä talven yli ehkä kahden.
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Itse olen nyt pitkin talvea suihkutellut suojaksi n. joka toisen pesun yhteydessä Gyeon WetCoatia, jolla suolat/karheus ovat pysyneet mielestäni ihmeen hyvin loitolla..
Lähetetty minun HTC One M9 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun HTC One M9 laitteesta Tapatalkilla
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Meillä on kaksi saman merkkistä ja väristä autoa, toinen ulkona ja toinen puolilämpimässä tallissa. Autoissa on samat vahat, aiemmin Zainot, nyt Imperial paste waxit. Ulkona olevan auton pesuun riittää normaali vahashampoo, mutta tallissa oleva auto ei tule puhtaaksi samalla keinolla. Itse en käytä koskaan liuotinpesuainetta, vaan laitan pesusienelle muutaman tipan märälle pinnalle tarkoitettua puhdistavaa autovahaa (Star Clean, mitä ei valitettavasti enää saa) ja pyyhin sillä auton ja kuivaan vielä, niin puhdasta tulee! Saisipa Zainoa vielä jostakin Suomesta!
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Hyvä resepti tänä talvena näkyy olleen Bilteman Rasvan kylmäpoistoaine kuivan auton pintaan, pesu painepesurilla, BH Surfexilla ja kintaalla ja viimeiseksi Qyeon WetCoat pintaan. Ei taida Fussosta olla mitään jäljellä mutta WetCoat toimii, pienpoistoaineen jälkeenkin pinta vain hylkii vettä.
Tätähän se on tammikuuta lukuunottamatta ollut.. Bilteman liemi vaikuttamassa:
Tätähän se on tammikuuta lukuunottamatta ollut.. Bilteman liemi vaikuttamassa:
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Mielenkiintoinen homma tässä on se, että sama talli on ollut käytössä 10 vuotta tämä on ensimmäinen talvi kun on tällaisia ongelmia. Tosin auto on vasta toista talvea ajossa. Viime talvena oli Finis-Wax pinnassa, joka ei kestänyt yhtään mutta ei kyllä suolakaan jämähtänyt. Emännän autossa (kesät talvet taivasalla) Finis-Wax kestää hyvin ja pinta puhdistuu pelkällä Autofoam-painehuuhtelulla. Tosin väri on ehkä helpoin eli beige, kun taas omassa valkoisessa näkyy kaikki. Jos olisikin tumma auto, niin valumajuovia ei edes huomaisi.
Re: Suolat 6 päivää vanhassa vahassa
Miksi sä sitä likaista autoa hierot sienellä? Yrität maksimoida pesunaarmut vai? Itse kyllä paljon mieluummin heitän hiilivetyliukkarit pintaa, kun alan hieromaan sitä likaista pintaa millään. Ei ne autokäyttöön tarkoitetut liuottimet maalipintaa tuhoa, raskaankaluston pesuaineet sitten asia erikseen (näillä voi saada tuhoa aikaa väärillä seoksilla yms.).Screamer kirjoitti:Meillä on kaksi saman merkkistä ja väristä autoa, toinen ulkona ja toinen puolilämpimässä tallissa. Autoissa on samat vahat, aiemmin Zainot, nyt Imperial paste waxit. Ulkona olevan auton pesuun riittää normaali vahashampoo, mutta tallissa oleva auto ei tule puhtaaksi samalla keinolla. Itse en käytä koskaan liuotinpesuainetta, vaan laitan pesusienelle muutaman tipan märälle pinnalle tarkoitettua puhdistavaa autovahaa (Star Clean, mitä ei valitettavasti enää saa) ja pyyhin sillä auton ja kuivaan vielä, niin puhdasta tulee! Saisipa Zainoa vielä jostakin Suomesta!