Itse taas veikkaan, että kun ei ole konetta käytössä tässä prosessissa, niin finish wax suoraan pintaan ilman srp:ä, mutta tiedä häntä...Koojel kirjoitti:Veikkaan että kun lyö ton clayn jälkeen vielä jollain puhdistavalla kamalla(esim. ag srp), niin tulee parempi pinta kuin yksistään tolla finish waxilla.Hynde kirjoitti:Terve tuloa!!!
Liuotinaineeksi Bilt-Hamber Surfex HD
Pesuaineeksi Bilt-Hamber Autowash
Clay Bilt-Hamber soft / regular
(Lähimmältä (mistä saa) Nesteeltä jäänestoa IPA:ksi. Ei välttämätön, mutta hommaat sen kuitenkin myöhemmin, koska olet jo pikkusormesi antanut pirulle...)
Vahaksi riittää yksi vaha valintasi mukaan. Ja kun hommaat kaikki Jannelta, niin Bilt-Hamber finish wax. Kestävä ja erittäin kiiltävä vaha.
Aloittelijalle ohjeita?
Re: Aloittelijalle ohjeita?
Kaikki liha tottelee kuria...
Täällä kanssa aloittelija ilmoittautuu.. Tosiaan eilen vahailin ekaa kertaa omaa autoa itse, käytössä oli AG:n puna+kulta yhdistelmä, jälki on ihan ok, mutta parantamisen varaa löytyy rutkasti. Pitää ilmeisesti laittaa vähän rahaa näihin pesu/vahaus vehkeisiin kun "laadukas" Bilteman kiillotuskone sanoi itsensä irti kesken hommien. Joku työvalokin pitää ostaa tohon katokseen kun ei meinaa hämärässä oikein nähdä tarpeeksi.
Pitääkin vissiin tilailla lisää eri vahoja ja pesuaineita tonne hyllyyn sekä pesukintaita ym varusteita joita tässä topikissa onkin jo suositeltu, kiitoksia vinkeistä
Pitääkin vissiin tilailla lisää eri vahoja ja pesuaineita tonne hyllyyn sekä pesukintaita ym varusteita joita tässä topikissa onkin jo suositeltu, kiitoksia vinkeistä
Tervehdys puunaajakansalle.
Uutena naamana täällä (mutta ahkerana puunaajana) pistetään raadille kysymys pesuvälineestä. Kun palstan nimi on mitä on, voi olla että harja saa täystyrmäyksen...
Olen pessyt autoani liki viikottain käsin. Välillä lammashanskalla (Meguiars), välillä mikrokuituhanskalla (jostain siivoustukusta) ja välillä pehmeällä autonpesuharjalla. Naarmuuntumiseen ei tunnu olevan mitään merkitystä, peseekö hanskalla vai harjalla vaikka välillä auto pääsee erittäinkin likaiseen kuntoon.
Teenkö esipesun timanttisen hyvin vai olenko puusilmä?
Uutena naamana täällä (mutta ahkerana puunaajana) pistetään raadille kysymys pesuvälineestä. Kun palstan nimi on mitä on, voi olla että harja saa täystyrmäyksen...
Olen pessyt autoani liki viikottain käsin. Välillä lammashanskalla (Meguiars), välillä mikrokuituhanskalla (jostain siivoustukusta) ja välillä pehmeällä autonpesuharjalla. Naarmuuntumiseen ei tunnu olevan mitään merkitystä, peseekö hanskalla vai harjalla vaikka välillä auto pääsee erittäinkin likaiseen kuntoon.
Teenkö esipesun timanttisen hyvin vai olenko puusilmä?
Silti jättäisin sen harjan vaikka vanteiden pesuun, kyllä siitä varmasti pientä hiusnaarmua jää. Eivät vaan välttämättä näy kuin kirkkaassa auringonvalossa.
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips
Niin ja jos auto on jo valmiiksi täynnä pesunaarmuja niin eikai niiden lisääntymistä voi huomata, silloin lakkapinta vain ohenee 
Ehdottomasti samaa mieltä JP:n kanssa.
Ja tuo on myös erityisen totta, valon spektri vaikuttaa siihen miten naarmut näkyy. Sisätiloissa loisteputkivalaistuksessa (todella kapea spektri) melkein auto kuin auto näyttää puhtaana lammenpinnalta, mutta ilta-auringossa näky onkin sitten eri.
Katsoppas seuraavan kerran kun aurinko paistaa siihen auringon heijastuskuvaan siinä maalipinnalla, näetkö "hämähäkin seittiä" sen ympärillä paljonkin?
Ehdottomasti samaa mieltä JP:n kanssa.
Ja tuo on myös erityisen totta, valon spektri vaikuttaa siihen miten naarmut näkyy. Sisätiloissa loisteputkivalaistuksessa (todella kapea spektri) melkein auto kuin auto näyttää puhtaana lammenpinnalta, mutta ilta-auringossa näky onkin sitten eri.
Katsoppas seuraavan kerran kun aurinko paistaa siihen auringon heijastuskuvaan siinä maalipinnalla, näetkö "hämähäkin seittiä" sen ympärillä paljonkin?
Vain YKSI LSP!
No ei se niitä nyt ihan täynnä ole
mutta jotain tietysti.
Olen mieltynyt harjalla pesemiseen lähinnä sen varren takia, saa pestyä isoja aloja aika sujuvasti. Olisiko heittää suosituksia mikrokuituautonpesuharjoista?
Olen mieltynyt harjalla pesemiseen lähinnä sen varren takia, saa pestyä isoja aloja aika sujuvasti. Olisiko heittää suosituksia mikrokuituautonpesuharjoista?
Bussiako pesetHarald kirjoitti:No ei se niitä nyt ihan täynnä olemutta jotain tietysti.
Lampaankarvainen pesuhanska on hyvä. Siirry suoraan siihen.
Mullakin on varrellinen autonpesuharja, mutta sillä pestään uima-altaan peitettä. Enkä uskalla viedä lähellekään autotallia sitä, ettei vahingossa joku luule, että autoani sillä rankaisen
Mites saako noita lampaankarvoja jostain ihan hyllystä(motonet, honkkarit ym.), vai pitääkö suunnistaa ihan johonkin alan nettikauppaan?
Ei niitä taida kauheasti olla hyllytavarana, ainakaan missään Honkkareissa, yms. marketeissa.j0nttu kirjoitti:Mites saako noita lampaankarvoja jostain ihan hyllystä(motonet, honkkarit ym.), vai pitääkö suunnistaa ihan johonkin alan nettikauppaan?
Projectechin Jannelta taitaa saada, kuten myös Autonhoito.comista.
Ja tietty suuresta maailmasta.
Niitä Kent-merkkisiä kintaita löytyy alan liikkeistä, ainakin jostain. Esim. fixus ja osaset ketjut kandee tsekata.
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.
Entä jos vetää srp-ipa-finish wax? Jollain aineellahan se maalipinta kannattaa "syväpuhdistaa" ennen vahausta.Hynde kirjoitti: Itse taas veikkaan, että kun ei ole konetta käytössä tässä prosessissa, niin finish wax suoraan pintaan ilman srp:ä, mutta tiedä häntä...
Eli ensimmäisellä sivulla annettu vastaushan oli kysymykseen, jossa kaikki aineet yhdestä paikkaa ja käytössä ei ole konetta. Dani vielä korjasi sopivasti niillä levitystyynyillä ( joita en humalaltani muistanut...Koojel kirjoitti:Entä jos vetää srp-ipa-finish wax? Jollain aineellahan se maalipinta kannattaa "syväpuhdistaa" ennen vahausta.Hynde kirjoitti: Itse taas veikkaan, että kun ei ole konetta käytössä tässä prosessissa, niin finish wax suoraan pintaan ilman srp:ä, mutta tiedä häntä...
Siis itse en tässä tapauksessa laittaisi tuon finish waxin ja lakkapinnan väliin mitään. Luulen, että pysyy parhaiten pinnassa noin. Eri asia, jos halutaan piillotella jotain naarmuja, mutta tätä ei muistaakseni ollut tarkoitus tehdä.
Jos käsin hinkataan tuota srp:ä vielä clayn ja ipan jälkeen ja vielä pyyhitään se pois ipalla, niin en tiedä onko siinäkään järkeä. Itselleni riittäisi tässä tapauksessa clay ja ipa käsittely ennen vahaa. Uskoakseni riittävän puhdas pinta vahalle. Korjatkaa, mikäli olen väärässä...
Tuo srp poistaa kuitenkin likaa maalipinnalta ihan eri tapaan kuin ipa. Koita vaikka hinkata srp:llä aluetta jonka olet pyyhkinyt ipalla. Muuttuu äkkiä "padi" likaiseksi.
Koojel kirjoitti:Tuo srp poistaa kuitenkin likaa maalipinnalta ihan eri tapaan kuin ipa. Koita vaikka hinkata srp:llä aluetta jonka olet pyyhkinyt ipalla. Muuttuu äkkiä "padi" likaiseksi.
Voi olla, en ole koskaan hinkannut srp:ä KÄSIN clayn ja ipan jälkeen. Koneella kyllä.
No melkein, 406 farkkuaK70 kirjoitti:Bussiako peset![]()
Semmoistakin olen käyttänyt, mutta mites olette pesseet semmosia? Ei tuntunu Megun hanska kestävän montaa konepesua. Mikrokuituhanska ei ole mennyt vuodessa miksikään vaikka se on pesty joka pesun jälkeen 90 asteessa pyykkikoneessa.
Lampaanhanureita ei pesukoneeseen, käsin pestävä. Tuossa projetechin ohje: viewtopic.php?f=27&t=607" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;Harald kirjoitti:No melkein, 406 farkkuaK70 kirjoitti:Bussiako peset![]()
Semmoistakin olen käyttänyt, mutta mites olette pesseet semmosia? Ei tuntunu Megun hanska kestävän montaa konepesua. Mikrokuituhanska ei ole mennyt vuodessa miksikään vaikka se on pesty joka pesun jälkeen 90 asteessa pyykkikoneessa.
edit: Sen verran lisäisin vielä tuohon, että kun kinnas on kuiva. Älä väännä, käännä tai tunge kättäsi kuivaan kintaaseen. Heitä se pesuämpäriin pehmiämään hetkeksi. Se nahka jossa karvat on kiinni ei kestä kuivana käsittelyä, vaan repeää. Olen itse yhden kintaan näin rikkonut.
Mä kyllä annan kintaalle kuivana "litsareita"
, koska kuivana sieltä tulee hyvin irtopasha pois. Hyvin on mulla kintaat kestänyt. Kolmas menossa, noin kolmen vuoden aikana. Ja vieläkin kaikki on aivan käyttökelpoisia ja käytän niitä vuorotellen.
Tuo kuivana lampaan pahoinpitely taisi olla täällä joskus jonkun kirjoittama ja testaama, että lähtee irtoroskaa aika hyvin.
Ja tosiaan, ei ikinä koneeseen, vaan käsin hanan alla tai ämpärissä. Itse pujotan sen jälkeen tallin seinälle oskarinoksaan kuivumaan.
Tuo kuivana lampaan pahoinpitely taisi olla täällä joskus jonkun kirjoittama ja testaama, että lähtee irtoroskaa aika hyvin.
Ja tosiaan, ei ikinä koneeseen, vaan käsin hanan alla tai ämpärissä. Itse pujotan sen jälkeen tallin seinälle oskarinoksaan kuivumaan.
Mun Sonüs kinnas on kestänyt +1vuoden konepesua.
Linkous 500RPM ja pikapesulla @ 50ºC.
Kuivaa kinnasta kannattaa joo möyhentää, tulee ne loputkin liat pois helposti.

"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."
Oikeesti informatiivinen kuva. Täytyykin kokeillaDani kirjoitti:Mun Sonüs kinnas on kestänyt +1vuoden konepesua.
http://dani.1g.fi/kuvat/autot/Washing/I ... _small.jpg
Vain YKSI LSP!
Itselläni tulee pestyä pesukinnas koneessa ja kuivatan luonnollisesti - oskarinoksalla.
Aina joskus kun jaksan, niin tulee myös harjattua pesukinnasta niin siitä tulee yhtä tuuhea ja sileä kuin upouutenakin.
Käytän siis Meguairsin lambswool washmittiä ja käytössä ollut n. vuodenpäivät ja sama kinnas pesee kiertävällä syklillä 2 autoa, ja välillä kolmanttakin
Aina joskus kun jaksan, niin tulee myös harjattua pesukinnasta niin siitä tulee yhtä tuuhea ja sileä kuin upouutenakin.
Käytän siis Meguairsin lambswool washmittiä ja käytössä ollut n. vuodenpäivät ja sama kinnas pesee kiertävällä syklillä 2 autoa, ja välillä kolmanttakin
Hauska miten kinnas muuttuu heti ekan käytön jälkeen.
Kun Wolfie kävi hakemassa kimppatilauksen kamojaan, niin ihmeteltiin, kun mulla oli kuivumassa kerran käytetty Eurowin kinnas ja kaapissa pari käyttämätöntä...

Vasen on uusi ja oikeaa on käytetty kaksi kertaa.
Kastuessaan kyllä muuttuu yhtä pehmoiseksi, kuin miltä tuo uusi tuntuu kuivanakin.
Auton pesulla saa lampaalle permanentin
Kun Wolfie kävi hakemassa kimppatilauksen kamojaan, niin ihmeteltiin, kun mulla oli kuivumassa kerran käytetty Eurowin kinnas ja kaapissa pari käyttämätöntä...

Vasen on uusi ja oikeaa on käytetty kaksi kertaa.
Kastuessaan kyllä muuttuu yhtä pehmoiseksi, kuin miltä tuo uusi tuntuu kuivanakin.
Auton pesulla saa lampaalle permanentin
Nyt taas alottelijalle vinkkiä, milläs aineilla noi vanhat vahat kannattais poistaa?
- Projectech
- Apupoika
- Viesti:
Bilt Hamber Surfex-HD:lla riittävän vahvalla liuoksellaj0nttu kirjoitti:Nyt taas alottelijalle vinkkiä, milläs aineilla noi vanhat vahat kannattais poistaa?
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Eikös ne lähde myös IPAlla. 
Tiukilla liuotusseoksilla, savella, myllyllä, IPA jne. lähtee vahat, sealantit ja glazet.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."