Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Tämä näkyy kaikille
Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Maalis 20, 2014 10:52 pm

Jospa tuosta perheen kuljettimesta tekisi pientä stooria ja "päiväkirjaa" mitä tuon kanssa on tullut ja tullaan turaamaan.

Pahoittelut kuvien laadusta. Suurin osa kuvista otettu ja otetaan kännykällä.



Kuva
LÄHTÖTILANNE


- Volvo V70, vm. 2007, otettu syksyllä 2006 käyttöön. Mittarissa ostettaessa 162tkm
- 2.5t AWD, 210hv, tomaattilaatikko :(
- Classic -mallinen, joka itsessään sisältää jo kohtuudella mausteita. Näihin en ole perehtynyt mitä kuuluu ja mitä on mahdollisesti ruksattu ylimääräistä.

Kahdella omistajalla ennen minua. Ensimmäinen käytti merkkiliikkeessä ja toinen teki huollot itse vaihtelevalla menestyksellä... :roll:

Ennen auton ostoa tein maalipinnan paksuuden mittaukset, joka "paljasti", että alkuperäinen maalipinta. Puskureita en pystynyt mittaamaan, kun muovia ovat. Ihmettelin vaan, että ompa vähän kiven iskuja keulassa :) Nyt myöhemmin olen huomannut, että puskuri on maalattu uusiksi joskus. Eipä tuo haittaa, kun ihan mallikkaasti tuo on maalattu.
Konehuoneeseen kun kurkkasin, niin sieltä nousi huohotuskäryä ja vähän oli hikoillut pannun kylkeen ja kun tarkemmin katoin, niin huohotinputkesta uupui pieni pätkä. Kaupat tehtiin ja huohotinputki vaihdettiin myyjän piikkiin.

Ensimmäisenä iltana ebay.de ja isofixit tilaukseen. Helpottaa mukuloiden turvaistuinten kiinnitystä ja ei tarvi aina repiä turvavöitä. Oikeastaan ihmetytti, että VOLVOssa ei ollut isofixejä vakiona! :o -02 Seat Leonistakin ne jo löytyi!

Kuva
Kuva


Muutaman päivän omistuksen jälkeen käynnistyksessä ilmeni pieniä takelteluja, jolloin rupesin tarkemmin syynäämään huoltokirjaa, niin huomasin, että ompa jäänyt asioita tekemättä tai kirjaamatta. Tiedä häntä.
"Ongelmaa" rupesin korjaamaan pikimmiten. Kassillinen suodattimia tulpat ja akku motonetista. Niillä alkuun. Öljyn vaihto tähän oli tehty vähän ennen minun ostoa. Niitä en vielä tässä vaiheessa ostanut.

Kuva
Ihan AMATILAINEN oli edellinen omistaja ollut. Ei ihan ollut ilmanputsarin kansi kohdallaan. Onneksi tuossa suodattimessa on korkea tuo oranssi "tiiviste", ettei ollut välistä vetänyt paskasta ilmaa koneelle.

Kuva
Kenties oli aika vaihtaa VÄHÄN kevyempi suodatin. Oli meinaan aika painava suodatin... :megashcok:




Montaa päivää ei auto kerennyt olemaan, kun tallikaveri fibolt tummenteli laseja. Konttiin tuli 5%, takaovet 35% ja etuset 50%. 8-)

Auton mukana tuli kahdet renkaat, mutta ei tullut kuin yhdet vanteet. Kesärenkaat oli syksyllä ostetut. Käytännössä melkein ajamattomat. Nämä ehkä lähtevät veljelle ja hänen vaimonsa C70:seen. Tässä oli siis oiva syy ruveta metsästämään kesäksi vannetta. Kattelin Suomen, Ruåtsin ja Brittien tarjontaa. Ajatuksena oli hommata 18" ärrän vanteet. Jostain syystä eksyin ebayn ihmeelliseen maailmaan ja sieltä sattui löytymään OZ Superleggera III:set 8"x19" kokoisena sopivaan hintaan. Yhdessä vanteessa ONE WHEEL HAS MINOR LIP DAMAGE. Tästä myöhemmin lisää...

Seuraavaksi piti metsästää madullusta rattorille. Se olikin vähän pitempi prosessi löytää nelikkoon sopivia. Valmiita alustasarjoja ei löytynyt kuin Heicon ja KW:n. Molemmilla hintaa yli 1500€! Sai jäädä... Pelkkiä jousia ei löytynyt sitten millään, kunnes ebaysta vihdoin löytyi, niin laitoin heti tilaukseen. Meni melkein kolme viikkoa eikä jousia näkynyt. Samalla Slamitilta löytyi varastontyhjennyksessä Heicon jouset! Erittäin sopivaan hintaan. Ne ostin ja seuraavana päivänä postipate kiikutti ne aikaisemmin tilatut... :lol:
Näille ylimääräisille jousille löytyi ostaja täältä foorumin kautta. :)


Eräänä päivänä piti mennä vaan tekemään perusteellisempi pesu...
Pesulla käydessä ihmettelin, kun kattolistojen alta tulee aina vaan paskaa.
Ne piti siis ottaa irti ja tutkia.

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kun auto on pesty hyvin ja kattokaiteet on edestä otettu pois, niin sehän on helppo ruveta katto myllyttämään. Tässä vaiheessa oli vielä virtaa, niin ajattelin sitten myllyttää loputkin. Maalipinta ei ollut pahassa kunnossa. Itseasiassa harvinaisen siisti. Tainnut edellinen omistaja vaan huuhdellut painepesurilla, kun ei ollut syviä naarmuja. Merkkien ja mainosten nyppäsy perästä samalla. Pinnalle tuli Cquatz Uk. Ja katsastuskonttorilta uudet finnittömät kilvet. ;)

Kuva
Before

Kuva
After

Kuva

Kuva

Kuva

Sisustalle tuli tehtyä jonkunlainen putsaus. En muista mitä aineita ja kaikkia välineitä käytin, mutta ratista, viiksistä ja kaikista nappeleista lähti melkoiset skeidat. (Edellinen omistaja oli joku rekkojen korjaaja, jolla kenties käsien pesu joskus unohtunut :lol: )

Kuva

Kuva

Kuva



Konehuonekin sai hellyyttä osakseen...

Kuva
Before

Kuva
After






Väsyneenä kirjoitettu, joten kirotusvirheistä ja sekavasta esittelystä pahoittelut

---to be continued---

Avatar
Modifier
Viestit: 2129
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Modifier » To Maalis 20, 2014 11:43 pm

Nättejä muutoksiahan se on saanut osakseen. Jotenkin tuntuu, että tuo omakin kerää pölyä tuonne konehuoneeseen aika herkästi.
SPOILERSPOILER_SHOW
Huolloista tuli mieleen, kun en tiedä ootko kuinka lukenut vrcf:ää, mutta laatikon öljynvaihto on huolto ohjelmassa ainoastaan suositeltujen listalla.Taksi käytössä vaihtoväli 60t km ja muilla suositus 80t km. Kaikki tiedossa olevat hajoamiset on ollu huoltamattomia laatikoita.

peuge
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 6:08 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja peuge » Pe Maalis 21, 2014 7:17 am

Vaihteistoöljy on ehdottomasti tarpeen vaihtaa riittävän usein. Väri ja tuoksu on paljon tarkempi mittari kuin kilometrit.

Avatar
Tonis
Viestit: 1440
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Tonis » Pe Maalis 21, 2014 7:59 am

Hämää nuo sivussa olevat kilvet omaa silmää ja parempi finnillisenä kun silloin keskellä. Tosin lienee jo tuotaessa ollut väärin kun eikös viivan kuulu olla keskellä... Mutta hieno autohan tuo on ja kerrohan cquartzin toimivuudesta jatkossa :good:
Wannabe-OCD

harrik
Viestit: 922
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja harrik » Pe Maalis 21, 2014 11:40 am

On se vaan komeeta katsottavaa tuo asiantuntijan jälki, autostahan tulee aivan eri peli. :thumb:
Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa aina, iki öljyjä ei ole kun taivaassa ;)
Upeat on noi Volvon penkit niitähän on joskus verrattu jopa Jaguaarin penkkeihin. :D

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Maalis 21, 2014 11:44 am

Hienoa jälkeä, hienoon autoon.

Onko tuo kattokaiteiden ja -listojen irroitus paha rasti?

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Maalis 21, 2014 3:57 pm

Modifier kirjoitti:
SPOILERSPOILER_SHOW
Huolloista tuli mieleen, kun en tiedä ootko kuinka lukenut vrcf:ää, mutta laatikon öljynvaihto on huolto ohjelmassa ainoastaan suositeltujen listalla.Taksi käytössä vaihtoväli 60t km ja muilla suositus 80t km. Kaikki tiedossa olevat hajoamiset on ollu huoltamattomia laatikoita.
peuge kirjoitti:Vaihteistoöljy on ehdottomasti tarpeen vaihtaa riittävän usein. Väri ja tuoksu on paljon tarkempi mittari kuin kilometrit.
harrik kirjoitti:On se vaan komeeta katsottavaa tuo asiantuntijan jälki, autostahan tulee aivan eri peli. :thumb:
Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa aina, iki öljyjä ei ole kun taivaassa ;)
Upeat on noi Volvon penkit niitähän on joskus verrattu jopa Jaguaarin penkkeihin. :D
Laatikon öljyt olisi tarkoitus vaihtaa lähipäivinä, kun teen "normihuollon". Nyt mittarissa rapiat 169tkm. Ajattelin jatkossa vaihtaa noita öljyjä koneeseen 10tkm välein. Tähän saakka vaihtoväli ollut "longlife". ~20tkm. Polttoainesuodatin olisi tarkoitus myös vaihtaa. Senkään vaihdosta ei löytynyt dokumentointia.

Tuosta laatikon öljyn vaihdosta on monenlaista käytäntöä. Bilialla korjaaja/huoltaja kertoi, että helpoimmalla pääsee, kun laskee vanhat pois ja uudet tilalle.
Tonis kirjoitti:Hämää nuo sivussa olevat kilvet omaa silmää ja parempi finnillisenä kun silloin keskellä. Tosin lienee jo tuotaessa ollut väärin kun eikös viivan kuulu olla keskellä... Mutta hieno autohan tuo on ja kerrohan cquartzin toimivuudesta jatkossa :good:
Etukilpi on jo keskellä. Piti tehdä tausta, että sain kuskin puolen reiän piiloon. Takakilpi odottaa vielä keskitystä. Peltiin, kun en viitsisi ylimääräisiä reikiä tehdä, niin kävi mielessä, jos tekis samanlaisen taustan kuin eteen ja kiinnitys 3M dual lock -teipilllä.

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, on umpioiden irroitus ollut käynnissä. Syynä tähän oli apparin puolen ajovalon pimeys. Vaihdoin ensin siihen uuden polttimon ilman minkäänlaista vaikutusta. Pimeänä pysyi. Parin päivän päästä uusi yritys ajan kanssa. Syypääksi selvisi kärähtänyt ballasti.

Kuva

Kuva
Ballastista tiedot ylös ja internetin ihmeelliseen maailmaan. Jostain luin, että volvon oma ballasti olisi jotain 400€ hujakoilla! :shock:
Ebay taas auki ja pistetään halvin Valeon käyttämätön tilaukseen. Briteistä löytyi postikulujen kera 78,66€! 8-)
K70 kirjoitti:Hienoa jälkeä, hienoon autoon.

Onko tuo kattokaiteiden ja -listojen irroitus paha rasti?
Ei ollut. Suojat lähti ihan sormin kampeamalla. Oli toki aika tiukalla. En suosittele kokeilemaan pakkasella, ettei mene rikki. Suojien suojasta löytyi muistaakseni 25torxit. Ne irti, niin kaiteet saa pois. Listat sai vähän päästä kampeamalla ja työntämällä. Näin ainakin pysyi kaikki kiinnikkeet kunnossa. Otin kiinnikkeetkin kaikki irti ja putsasin. Kiinnikkeet on semmoisissa metallisissa tateissa kiinni. Kiinnikkeet lähti punaisen ympyrän kohdalta kampeamalla klipsua, niin pystyi työntämään kiinnikkeen sivuun ja irti. Ikkunan vieressä kiinnikkeet on pikkuisen erilaiset. Niillä pystyi vähän "säätämään" tiukasti kiinni.

Kuva

Kuva

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Maalis 21, 2014 4:19 pm

Kuten tuonne hiilikuituteippi -osioon jo kuvia uppailin, niin tein siis tähän jalomuovien piilotuksen.
Teipiksi valikoitui 3M scotchprint 1080 sarjan BR-212

Kuva
SPOILERSPOILER_SHOW
3M Scotchprint 1080-sarja

Upeita väri- ja kuviovaihtoehtoja ja entistä näyttävämpi lopputulos uusilla micro-Comply™ -ilmakanavilla
3M:n uudella 3M™ Scotchprint® 1080 -kalvosarjalla autojen tuunaaminen nousee uudelle tasolle. Valittavana on useita eri kuviota ja väriyhdistelmää esim. mattahopea ja -musta, armeijanvihreä, harjatun metallin sävyjä sekä hiilikuitujäljitelmäkuoseja.

Kalvon asentaminen sujuu erittäin helposti ja nopeasti 3M:n uuden micro-Comply™- ja Controltac™-liima-ainetekniikan ansiosta. Kalvon asemointi on helppoa ja ilmakuplat saadaan poistettua lastaa apuna käyttäen. Micro-Comply -kanavoinnin ansiosta ilmakanavointi on kalvon pinnalta katsottaessa täysin huomaamaton, kalvo on entistä kiiltävämpi ja teippaus erittäin kestävä. Micro-Comply -kanavointi on kuitenkin matalampi kuin Cv3-kanava, joka on syytä huomioida asennuksessa.
Käyttäessänne micro-Comply -kalvoa teippaaminen on tehtävä hieman hitaammin kuin Cv3-kalvon kanssa. Koska kanavointi on aiempaa matalampi, ilma ei ehdi asennettaessa yhtä nopeasti pois kuin syvemmästä ilmakanavasta. Lopputulos on entistä paremman näköinen eikä kokonaisasennusaikakaan kasva merkittävästi. Muutos koskee toistaiseksi vain kiiltäviä (G-gloss) kuoseja ja tapahtuu tuotantosarjoissa vähitellen.

Lämmittämällä 3M Scotchprint® 1080 -kalvoa sen asentaminen sivupeilien, puskureiden ja helmojen kaltaisille epäsäännöllisille pinnoille on helppoa. Kalvon leveys on 1,52 metriä, mikä mahdollistaa siistin asennuksen ilman liitoksia konepelteihin ja helmoihin. Värjättynä tai kuvioituna kalvo ei vaadi tulostamista tai laminointia. Avaa vain pakkaus ja ryhdy asentamaan!
Teippi oli ensikertalaisellekin erittäin ystävällistä ja onnistui kerralla hyvin. Otin siis kaikki teipattavat osat irti, niin sain teipattua reunoja myöten ja käännettyä paikoitellen toiselle puolelle.

Kuva
Before

Kuva
After


Kuva

Kuva

Kuva


Samalla kiristin käsijarrun niin, ettei enää nouse kuin muutaman naksun. Ärsytti, kun aikaisemmin nousi pystyyn. Kaikissa muissakin volvoissa nähnyt samassa asennossa. Keskikonsolin takaisin laiton takia piti olla löysällä, että sain käppärin pystyyn, mutta ennen paikoilleen laittoa sen sain kiristettyä vielä. :)


Voisin joskus yrittää vähän dokumentoida noiden puskurin irroitusta ja ovien purkua...

Avatar
Modifier
Viestit: 2129
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Maalis 21, 2014 4:21 pm

Virallinen ohjeistus tuohon laatikon öljynvaihtoon on huuhtelemalla tehty vaihto. Hyvä selostus tuosta kaiteiden irrotuksesta, eipä oo tullut itekkään siihen perehdyttyä. Valuttamalla laatikko ei tule tyhjäksi asti. Olikohan parin litran luokkaa mitä sieltä saa pois.

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Maalis 21, 2014 4:41 pm

Hieno peli :thumb: ilmansuodatinkotelo on melko tiukka asentaa takaisin ja lyhyt pinnaiselle käy juuri noin kuin kuvassa.
Polttoainesuodatimmen vaihtoväli on, tai ainakin ennen oli160tkm joten se on varmaan ti huoltajalta jäänyt vaihtamatta.
Käsijarrun kiristys(sieltä kahvan juuresta) niin ei kahva nouse noin ylös. Laatikkoöljyt kannattaisi vaihtaa huuhtelemalla, sillä puolet öljyistä jää vaihtamatta pelkästään propusta vaihtamalla. Tai sit kannattaa tehdä pari kertaa tuo pohjapropusta vaihto. Mikäli öljyjä ei ole vaihdettu(mikä ei kuulu huoltoohjelmaan) vielä kertakaan niin teetättäisin pian, ettei käy ku naapurille. Mukavia ja huolettomia kilometrejähän tuo tarjoa ja pitkän matkan jälkeenkin on kroppa hyvän tuntuinen, sillä penkki on paras, missä itse olen istunut ja ajanut.

Kokemukset pinnoitteen toimivuudesta ja kestosta kiinnostavat myös itseäni, sillä meidän molemmissa Volvoissa on C.Quartsit pinnassa.

tunppi
Viestit: 197
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2014 6:38 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja tunppi » Pe Maalis 21, 2014 9:22 pm

Ja käsijarrua ei kiristetä kahvan takaa vaijerista, vaan suoraan jarrusta kengät lähelle. Sen jälkeen kiristetään vaijerista löysät pois, mikäli sitä on...

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Maalis 21, 2014 10:51 pm

tunppi kirjoitti:Ja käsijarrua ei kiristetä kahvan takaa vaijerista, vaan suoraan jarrusta kengät lähelle. Sen jälkeen kiristetään vaijerista löysät pois, mikäli sitä on...
Tämä pitää ykköskoppasen kohdalla paikkaansa
Jäipä huomaamatta, että käsijarru on säädetty. Rankan työpäivän jälkeen jäi huomaamatta :?

tunppi
Viestit: 197
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2014 6:38 pm
Paikkakunta: tuusula

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja tunppi » Pe Maalis 21, 2014 11:25 pm

Juu ei pätenytkään tuo ohje v70N malliin. Eli säätö tosiaan vain vaijerista...pahoittelut...

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Maalis 21, 2014 11:41 pm

Eipä mitään, :thumb: Noissa kakkoskoppasissa on mukavampi tuo käsijarruremppa kuin ykkösissä ja nuo kengät kannattaa näissäkin tarkistaa välillä, sillä tahtovat irrota myös näissä.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Maalis 24, 2014 9:51 pm

Pikkunäpertelyä tuli taas harrastettua...


Kuva
Vetokoukku irti ja suojakuori päälle




Tänään sitten sain tuon takakilvenkin keskitettyä.
Pesun ja kuivauksen kautta näpertelemään.
Kilpi irti ja kilven takaa mustat kohollaan olevat "ruuvipesät" pois. Puuilon MF väliin siirtoleukapihdeillä irti. Ei naarmuja konttiin. ;)
Toinen rupesi vastustamaan, niin teippaus ympäriltä ja MF-liina välistä pois. Sai tukevamman otteen ja ruuvipesä poistui.
fiboltin kätköistä löytyi soppeli jämäpala tuttua 3M:n mattamustaa, josta tausta viilleltiin kilpeä apuna käyttäen. fiboltille tästä palasta kiitos! :good:
Pakista löytyi pätkä 3M dual lockia, josta pätkät molempiin päihin sopiviin ("koholla" oleviin) paikkoihin. Tuli sopivan jämy. Tuo on melkoista tavaraa pitämään kiinni! Äkkiä voisi luulla, että lähtee helpolla irti. Hyvin tullee pysymään mukana. Ruuvien valkoiset suojat sain pienellä patentilla pysymään paikallaan. Niiden pysyvyydestä ei takuuta.
Pitänee tilata reiättömät kilvet ja pätkä dual lockia lisää...


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja K70 » Ma Maalis 24, 2014 9:56 pm

Niihin ruuvinreikiin on olemassa valkoiset peitenapitkin.
En tiedä, myydäänkö erkiseen, mutta konttorilta ostin kilventauksen, johon kilpi tulee ilman ruuveja kiinni, niin siinä oli mukana valkoiset napit, jotka peittää nuo reiät. On paljon huomaamattomammat, kuin nuo ruuvinkannan peitteet.

Vois jostain rautakaupastakin löytyä samanlaiset valkoiset matalat tulpat.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ti Maalis 25, 2014 11:50 am

Okei. Kiitos tiedosta. Pidetään silmät auki.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » La Maalis 29, 2014 10:27 pm

Nyt on ballasti vaihdettu.
Ajettelin, jos raapustais kuvien kera pienen selostuksen puskurin ja umpion irroituksesta, niin saattaapi joitakin auttaa...


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Aloitetaan vaikka lokasuojan ja puskurin saumasta, eturenkaiden edestä irroittamalla ruuvit (tx25). Tästä ei valitettavasti ole kuvaa, mutta selostus kelvannee.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Maskin päältä löytyy muistaakseni 6kpl (paino)kiinnikkeitä. Tökätään ruuvarilla keskeltä pikkuisen, jolloin se kiinnike on irti:

Kuva
Kuva


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Listat lähtee reunasta kampeamalla varovasti. Pistää vaikka mikrokuituliinaa talttameisselin terän ympärille suojaksi, niin ei tule jälkiä maalipintaan.


Kuva
Tässä näkyy listan kiinnikkeet kohtuu hyvin.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kuva
Listojen takaa löytyy reiät ja reikien perältä löytyy 10mm kannalla olevat pultit.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kuva
Puskurin alta löytyy kahdesta kohtaa painokiinnikkeet.
Sama irroitusperiaate, mutta mulla ainakin oli todella tiukat. Sai repiä huolella.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Nyt puskuri on karsittu kiinnittimistään vapaiksi. "Repäisemällä" puskurin poskista (eturenkaiden edestä) molemmilta puolilta posket levälleen, niin puskuri pitäisi keskeltä nostamalla ja vetämällä ulospäin irrota.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Umpion irroituksella jatkuu.



Umpio itsessään on kiinni neljällä 8mm pultilla. Kaksi päällä, yksi edessä ja yksi sivulla.

Kuva

Kuva

Sivulla oleva pultti on piilossa poskikiinnikkeen takana, josta löytyy 2x tx25 ruuvit ja 8mm kannalla oleva pultti. Torxit irti ja pulttia löysemmälle, niin takaa paljastuu umpion viimeinen pultti:

Kuva

Kuva


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nyt umpio on enää sähköliittimen irroitusta vailla.

Kuva


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ballasti löytyy umpion pohjasta. Ballastin "teline" on kiinni neljällä tx20-ruuvilla. Samoin itse ballasti on saman kokoisilla ruuveilla tässä telineessä kiinni.

Kuva

Kuva


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



That's it ja sama toisin päin, niin ollaan siinä tilanteessa, että molemmat lyhdyt loistaa kirkkaana! 8-)

Kuva

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » La Maalis 29, 2014 10:29 pm

Ja sisälle löytyi bilialta mukiteline. Radion viereen yhden mukin teline n.70-80€ muistaakseni. Tämä keskikonsoliin taisi olla jotain 25€.
Kiinnitys oli ihan klip klip. Valmiit kolot mihin sukelsi paikalleen.


Kuva

Avatar
Modifier
Viestit: 2129
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 12:53 am
Paikkakunta: sjk
Viesti:

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Modifier » La Maalis 29, 2014 10:49 pm

Olipas hyvä selostus hyvien kuvien kera. Iso :thumb:
Viimeksi muokannut Modifier, La Maalis 29, 2014 11:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Tero » La Maalis 29, 2014 11:01 pm

Hieno ja perusteellinen proggis, tämmöistä on ilo lukea :good:

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Maalis 29, 2014 11:53 pm

Tosi hyvä ohje. :good: Ja vaikka tuo puskurin ja valojen irrotus saattaa kuulostaa työläältä, niin sujuu (pienen opettelun ) jälkeen nopeasti ja helposti. Aikoinaan vaihdoin -01 toisen ajovalon ja lampunpesurinmoottorin, korjausopaan ohjeilla onnistui hyvin. Kuviakin on koneella hommasta.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Huhti 07, 2014 10:48 pm

Viime perjantaina tuli 170tkm mittariin, oli vapaata ja öljyt saapui. Youtubesta vielä katsoin toisen videon koskien lootan öljyjen vaihtoa. Tässä toisessa kerrottiin öljyn menekiksi 12-16litraa huuhtelemalla. Motonetista hain sitten neljä litraa lisää öljyä Saksasta tilattujen 10l lisäksi. Etolasta suppilo ja 10l kanisteri, mihin tein vedellä mitaten litra-asteikon. Etrasta 10mm ja 16mm kirkkaat letkut. 10mm täyttöletkuksi ja 16 poistoletkuksi. 10 (6mm sisähalkaisija) olisi saanut olla isompi, niin täyttö olisi sujunut nopeammin. Uskon, että 12mm olisi vielä mahtunut mittatikun aukkoon, jota kautta täyttö tehdään. 16mm letku oli just sopiva! Ei tarvinut mitenkään kummemmin tiivistellä. Pohjapropun kautta tuli 3,5litraa. Seuraavaksi täytettiin 3,5l ja ja tyjennettiin 1,5l, täytettiin 1,5l jne. Simppeli, mutta aikaa vievä homma. Isompi täyttöletku olisi nopeuttanut kenties...

Samalla tuli vaihdettua koneeseen alkuperäiset castrolin 5w-30 täyssynteettiset ja suodatin. Edelliset oli teboilin diamond 5w30. Muistaakseni.
Ilmansuodattimen vaihtoa en tehnyt, kun sillä on ajettu muutama tonni vasta. Puhalsin pölyistä puhtaaksi ja imuroin kotelon hiekkapölystä.
Viimeksi muokannut JUMA, Ma Huhti 07, 2014 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ma Huhti 07, 2014 11:07 pm

Onks ne saanu jo Motonettiinkin tuohon laatikkoon sopivaa öljyä. Tuo laatikkohan vaati tietyt speksit täyttävän öljyn.En oo kattonu Motonetin sivuilta, niin siks kysyin :)

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Volvo V70 2.5t AWD CLASSIC

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ma Huhti 07, 2014 11:21 pm

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590098/ ... vehicle-1l" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuota laitoin. On tuossa joku volvon speksikin. Varmasti parempaa kun ne edelliset mustaksi menneet...

Vastaa Viestiin