Biggest Wheel Cleaner Test Ever Made!

Käyttäjien tekemät testit
Urran
Site Admin
Viestit: 8532
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Biggest Wheel Cleaner Test Ever Made!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Heinä 25, 2011 3:07 pm

Biggest Wheel Cleaner Test Ever Made!

Esipuhe:
Hei kaikki pesukinnaslaiset! Taas on tullut aika lukea testejä joten suosittelen kaikkia ottamaan suosimansa virvoikkeen/lämpimän juoman kouraan ja nauttivan mun käsittämättömän huonosta suomen kielen taidosta ja kielioppivirheistä!

Tällä kertaa vuorossa oli vannepesuainetesti. Jos en ihan väärin muista niin ensin mun piti verrata ainoastaan Sonaxia, Hjulia ja Susihukkia vanteille niiden paikallaan ollessa autossa, jonkun pesun yhteydessä. No minut tuntien homma lähti ihan täydellisesti lapasesta ja lopulta päädyttiin keräämään likaa niin kesä, kuin talvivanteisiinkin ja ottamaan testissä vielä huomioon molempien eri tyyppiset liat :D Sen lisäksi kiristin kaikilta, keneltä vaan voi, niiden vannepesuaineet testiin ja repertuaari kasvoikin hieman.

Testiä tehtiin Posan kanssa meidän takapihan terassilla parina hyvinkin lämpimänä kesäpäivänä. Sinänsä testiajankohta oli täydellinen koska molempia testatessa testit voitiin kuitenkin tehdä varjossa eikä ollu vielä +30°C helteet, joten pesuaineita päätettin testata ensin kylmiltään, ilman brushausta ’bout samalla vaikutusajalla (oli meillä sekkarikin mutta kun muistaisi mikä se aika oli :? ). Luonnollisesti huuhdottiin pois jos osoitti merkkejä kuivumisesta. Sama testi tehtiin toiseen kertaan sitten brushin kanssa ja vertailtiin. Tulokset eivät olleet 100% yllättäviä, mutta kyllä muutama yllätyksin mukaan mahtui. Siis yllämainitut testit tehtiin luonnollisesti sekä kesä, että talvivanteille. Mulla ei muuten ollu kun 2 pukkia himassa joten naapurien iloks ruuvasin talvitanteetkin yhdeksi päiväksi Mitsuun :lol:

Pesu tehtiin siis aina kerrallaan rajatuille alueille, vaikutusaika pyrittiin maksimoimaan (Kuitenkin tasapuolisesti. Mutta oltiin siis molemmat perse pystyssä kyyläämässä alkaako kohta näyttää, et josko vaikka kuivaisi pintaan) ja luonnollisesti brushi huuhdeltiin aina välissä ettei se vaikuta tuloksiin.

Kuten tälläkin kertaa testi ei ole enää niin yksiselitteinen, kuin voisi luulla. Osa pesuaineista on selvästi tarkoitettu käytettäväksi ennen vahausta ja osa viikottain. Pari testattua pesuainettahan ei olleet edes vannepesuaineita :D

Tässä kuitenkin lyhykäinen ( :roll: ) vannepesuaine arvostelu.

Kilpailijat:
Isohkon pesukinnas supportin myötä testiin saatiin seuraava aineet:

Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect -Posambique
Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel (Aikaisemmalta nimeltään “Brake Duster”) -Urran
Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat” -Urran
Carpro IronX (Aikasemmin merkiltään Aquartz ja nimeltään Iron Cut ) -Posambique
AutoGlym Clean Wheels –Salaperäinen lahjoittaja
Stjärnagloss Hjul (Testissä 1:0 ja 1:5 laimennussuhteet)
ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner –Tke_
Bilt-Hamber Surfex HD -Urran
Uni-Clean Cocos -patonki

Kilpailijoillamme on selvästi eri lähtökohdat. Noin yleisesti meillä on 3 pesuainetta mitkä tiettävästi poistavat raudan kemiallisesti, kolme yleis-vannepesuainetta ja kaksi yleispesuainetta/liuotinpesuainetta (virheellinen termi koska kumpikaan ei sisällä liuottimia).

Kiitokset kaikille testiä tukeville foorumilaisille!

Yleistä tietoa kilpailijoistamme:

Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect
Sonaxin on ollut ilmeisemmin olemassa jo paljon ennen Iron Cut yms. ”kulttuuria” mutta sitä yhdistää IronX:n ja Deironizerin kanssa se, että se poistaa myös rautaperäisiä jäämiä. Niille jotka nyt ovat tän näkösiä -> :shock: paljastan, että rautajäämiksi yleensä lasketaan lentoruoste, mitä tulee autojen pinnalle jos asuu esim. junaradan vierellä. Rauta jää pintaan kiinni ja ruostuessaan loppujen lopuksi etenee läpi lakka/maalipinnan. Sit kun mietitte miksei clay ratkaise tätä niin claylla ei saada näitä pois, koska ne on monesti lakkapinnan ”alapuolella”. Jarrupölyllä on tapana jämähtää vanteisiin samalla tavalla, sen takia de-iron aineet vannepesuaineessa on rokrok! Ennen Iron Cuttia/IronX:ää jengi piti yleisesti kahtena parhaana vannepesuaineena R222/P21S ja Sonax. Näistä ensin mainittua en valitettavasti saanut testiin.

Joka tapauksessa, Sonaxia saa ainoastaan valmiiksi laimennettuna/pullotettuna. Mutta sitä saa huomattavasti helpommin kuin esim. IronX:ää tai Deironizeria, siis ainakin pääkaupunkiseudulla. Sitä myy mm. Clas Ohlsson. Tosin nykyisin kaikki tilataan netistä ja melkein joka detailing kauppa myy joko Deironizeria tai IronX:ää joten..

Speksit:
✓ pH-Safe: Kyllä, 7.0-7.5
✓ Soveltuvuus kaikille vanteille: Kyllä
x Soveltuvuus maalipinnalle: Hieman epävarmaa tietoa
x Jokapäiväiseen käyttöön: Ei suositella
✓ Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 500ml PET pullo sumuttimella (tosin testissä +25% pakkauskoko, sumutin ehkä testin paras)
x Laimennettavissa?: Ei

Muuta:
Paras vastaantullut kuvaus oli että kyseessä on AIO vannepesuaine, eli putsaa syvemmältä mutta ei suositella jokapäiväiseen käyttöön. Hieman risteävää tietoa siitä soveltuuko maalipinnalle
CQuartz kirjoitti:I would be careful to use the Sonax on car paint, i heard few detailers claiming the green color sonax use inside can leave marks on the paint if its not wash off really well.
MSDS tästä

Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel (Aikaisemmalta nimeltään “Brake Duster”)
Vanhalta nimeltään ”Brake Duster” löi läpi ainakin DW:ssä vasta nyt keväällä. Tämä on se uusin ”juttu” eli se kaikista kuumin tuote tällä hetkellä. Ja kun katsoo mitä se pystyy tarjoamaan niin voidaan todeta ettei ole syyttä. Se on, kuten Sonaxikin kyvykäs poistamaan lentoruosteen/kiinnipinttyneet rautajäämät. Mutta sen lisäksi se on erinomainen vannepesuaine sekä myös rasvanpoistoaine (!!). Ja kun tämän kaiken yhdistää geelinä, mikä pysyy pinnalla ja saa huuhtoa vaikka vasta ensi keväänä. Puhumattakaan siitä että aine on sealant turvallinen ja pH balansoitu sekä voidaan käyttää auton maalipinnalla. Mitä muuta voisi toivoa?
Suihkuta vanteille, anna hetken vaikuttaa, brushaa ja huuhtele viikonloppuna :D Maalipinnalle Jesse suositteli että ainetta levitettäisiin sienellä vielä kun tuote on märkä.

Vahaturvallisuus olisi ehkä tämän tuotteen kohdalla hieman liioteltua mainontaa. Lähinnä koska suurin osa luonnonvahoista sisältää eksoottisia öljyjä, mitkä luonnollisesti DI veisi mukanaan. Käytännössähän pintaa suojaa edelleen vahakerros mutta beading/syvyys heikkenee dramaattisesti. Kun DW:ssä kuultiin että kaikki De-Iron aineet poistaa raudan ”eksotermisellä reaktiolla” niin panikoitiin että se sulattaa carnaubavahatkin. Jesse kuitenkin vakuutti ettei niin korkeita lämpötiloja synny. Mutta lämpö kuitenkin nostaa rasvan pintaan (*todistettu*) mikä helpottaa sen pois huuhtomista. Jesse myös oli sitä mieltä että jos tätä käyttää juuri ennen vahausta niin IPA pyyhinnälle ei ole tarvetta. Jos vielä jotain ”meriittejä” pitäisi luokitella niin sanotaanko että PolishedBliss nettikauppa/hinkkaamo poisti myynnistä Iron Cut/IronX:n, koska heidän mielestään Wolfin tuote on niin paljon parempi. Eikä nyt puhuta mistään pikkukaupasta jolla ei oo oikeesti kokemusta autojen meikkaamisesta, kattokaa DW:n Studiosta :D

Saatavuus on tässäkin mielestäni hyvä. Sitä saa Jannelta kotiovelle tuotuna (jos siis käy hyvä tuuri :) ) sekä valtaosasta saarivaltion nettikauppoja kuten Shinearama, PolishedBliss, Waxamomo, Envy Valeting sekä mm. CYC.

Speksit:
✓ pH-Safe: Kyllä, pH 7
✓ Soveltuvuus kaikille vanteille: Kyllä
✓ Soveltuvuus maalipinnalle: Kyllä
✓ Jokapäiväiseen käyttöön: Periaatteessa jos vanteet suojaamatta/suojattu sealantilla, mutta testiryhmä ei nää tässä järkeä.
x Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 1000ml ”jerrykannu”. Ei mitään moitittavaa mutta pullo ja spray suutin pitää hommata erikseen. Tosin silloin voi ottaa ”sarjaan kuuluvan” :)
x Laimennettavissa?: Ei

Muuta:
Jopa ihan speksinäkin ylivoimainen hyöty on geeli/saa kuivua.
-Ei poista vahaa kokonaan. Poistaa vaan öljyt = selvästi heikentää beadingiä ja esteettisyyttä = testiryhmä ei suosittele ylläpitopesuihin. Tosin Jesse sanoo että synteettiset sealantit huomattavasti vastustuskykyisempiä DI:n putsausteholle.
-Jesse huomauttaa että jos DI on viimeinen vaihe ennen vahausta, ei IPA pyyhintää tarvita koska poistaa rasvat niin tehokkaasti :o
-Safe for all surfaces
-Jesse suosittelee että koska koostumus on niin paksu, että DI:tä levitettäisiin sienellä vielä kun tuote on märkä. Näin tuotetta kuluu vähemmän. Geeli kuitenkin kuivuu todellakin nopeasti kuumilla pinnoilla joten tulee olla nopea.

Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat”
Itseasiassa tuote on sen verran uus merkki ettei tietoa ihan mahdottomasti ole. Ja on elänyt ikäänkuin Deironizerin varjossa. Kyseessä kuitenkin ylläpitopesuihin tarkoitettu LSP:n jättävä pesuaine mikä soveltuu myös keraamisille jarruille ja jopa paljaalle, kiillotetulle alumiinille ja olevan vielä hellävarainen. LSP:n itseasiassa luvataan kerrostuvan toistuvan käytön alaisena. Eli kesto lisääntyy ;) Myös nanopinnoite sisältö tulee ilmi siinä että valmistaja suosittelee harjan huuhdeltavaksi heti käytön jälkeen, jottei siihen pääse kuivumaan nanopinnoitetta. PB väittää tuotteen pH:n olevan 2, mitä valmistaja ei kuitenkaan lupaa meidän pullon tekstin perusteella (pullossa luki pH 5). Mutta pieni keskustelu Jannen kanssa avasi tätä, tuote tosiaan päivitetty uuteen ja uusi versio (testissä) on tosiaan pH 2. Kuitenkin aineen luvataan olevan LSP safe. Itseasiassa peruskoulun kemian oppimäärällä uskallan väittää että hapokkaat vannepesuaineet ovat vahaturvallisempia luonnonvahoille kuin emäksiset koska kaikkihan tietävät miten vanhan-ajan saippuaa tehdään? Lisätään emäksistä ainetta rasvaan -> saippuaa, poistuu huuhdellessa ;)

Ymmärtäisin että tuote on siinä täysin erilainen kaikista muista testattavaista että sen käyttö perustuu siihen että sitä tulisi käyttää säännöllisesit ja se lisäisi oman LSP:nsä kestoa joka käytöllä. Tuotetta ei myöskään suositella spray & rinse tyyliin käytettäväksi vaan aina ”hinkattavaksi”. Myöskään tuotetta ei tarvitse kiillottaa, vaikka jättääkin pinnoitteen taakseen.

Speksit:
x pH-Safe: Ei, pH 2. Mutta ainakin PB vahvistaa ettei tuote poista vahoja.
✓ Soveltuvuus kaikille vanteille: Kyllä
x Soveltuvuus maalipinnalle: Ei
✓ Jokapäiväiseen käyttöön: Nimenomaan.
x Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 1000ml ”jerrykannu” kuten DI:ssäkin.
x Laimennettavissa?: Ei

Muuta:
Ehdoton hyöty LSP:n jättämisestä. Jatkankin aineen testausta vielä testin ”päätyttyä” ja seuraan miten puhtaana vanteet ovat syksyllä kun teen taas perinteisen pesun. Että onko LSP:n takia vältytty isommilta pinttymiltä.

Vaikka tuote sinällään on testissä yksi ”huonommista” pesutehon omaavista pesuaineista, en epäile etteikö sillä pärjäisi normaalikäytössä, siis kun käytetään brushia kaverina.

Carpro IronX (Aikasemmin merkiltään Aquartz ja nimeltään Iron Cut )
Tämä siis se ensimmäinen läpimurto hittituote lentoruosteen/jarrupölyn kemiallisessa poistamisessa. Tästä oli niin hirvee hulabalooba DW:ssä ~vuosi taakseppäin että aloin itsekkin ihmetellä, että miten ihmisten autoihin on yhtäkkiä ilmestynyt niin paljon lentoruostetta kun ei vastaavia tuotteita käytetty aiemmin :D Alunperin siis, IronX suositeltiin auton maalipinnalle Pesun ja mahdollisen De-Tar:in jälkeen, ennen clay vaihetta. Mutta nykyisin tuntuu että ihmiset putsaavat vanteita pelkällä IronX:llä, ja suosittelevat näin tehtävänkin. Testiryhmä siis testaa tuotteen juurikin näin.

Tuotteesta on huomattavasti vähemmän kerrottavaa kuin muista tuotteista koska sen toimintaa ei ole hirveän tarkasti kuvattu netissä. Kuitenkin rautajäämien kemiallinen poisto tapahtuu samalla tapaa kuin Sonaxissa ja Wolfin tuotteessa, eli oletettavasti ”eksotermisellä reaktiolla”. Tästä ei jää maallikolle paljon kerrottavaa :D Kuitenkin tuote on tarkoitettu käytettäväksi niin että sumutetaan pinnalle, annetaan vaikuttaa ja jossain vaiheessa lisätään kunnes ei ”punaista” väriä enää erity. Mainittuna myös että tuotetta voi tehostaa hinkkauksella, esim. sienellä tai harjalla.

IronX on mielestäni nostettu hieman jalustalle mitä tulee raudanpoistoon. Monesti jopa lukee, että se on huomattavasti tehokkaampi raudanpoistoaine kuin kilpailijansa mutta moni vahvistaa että tämä ilmiö johtuu siitä että IronX on viskositeetiltään lähes vettä, ja kun rauta alkaa liueta on bleeding huomattavasti dramaattisempaa kuin esim. Sonaxilla tai etenkään Wolfilla, koska ne ovat paksumpia nesteitä. Lisäksi ei monesti tiedosteta kuinka moni muu tuote kykenee poistamaan rautajäämät IronX:n lisäksi. No voin tässä luetella ainakin muutaman: Wolf’s Chemicals Deironiser Decon Gel, Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect, Turtle Wax ICE Wheel Cleaner, Wonder Wheels Hot Wheels. Ilmeisesti tuotteita olisi vieläkin enemmän markkinoilla mutta noi nyt löysin ainakin hätäisesti. Eikä pH turvallisuudellakaan voi oikein perustella kun kaikkien yllämainittujen pH luku mahtunee 6-8 raameihin.

Speksit:
✓ pH-Safe: Kyllä, pH 6-7
x Soveltuvuus kaikille vanteille: Ei*
✓ Soveltuvuus maalipinnalle: Kyllä
✓ Jokapäiväiseen käyttöön: Kyllä kai, mutta testiryhmä ei nää tässä järkeä. Tuote on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu de-iron käyttöön.
✓ Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 500ml spraypullo suuttimella, 1L pullo ilman suutinta tai muovinen 500ml/1L ”refill” pussi. Normi pullossa erinomainen spraysuutin, muutenkin ihan käteen sopiva.
x Laimennettavissa?: Ei

Muuta:
Pieni skeptisyys miten IronX on sen vaarallisempi kuin muut vastaavalla tavalla toimivat pesuaineet. Mutta näin on varoiteltu:
Autogeek kirjoitti:Note: Iron X should not be used on chrome, bare metal parts, brake calipers, wheel balancing weights, or SMART paint repairs. Mask off these areas. Avoid letting Iron X dry on any surface.
AutoGlym Clean Wheels
AutoGlym on se tietyn Mätänet puna-kulta ääri-fundamentalismi ryhmän edustajille luonnollinen valinta. Ja muuta ei ostetakkaan. Oikeastaan olen kuullut erään pesijän suusta ”Itte kuivaan auton aina keinosäämiskällä, AutoGlymin tietenkin” :roll: No, mitä tähän vannepesuaineeseen tulee niin käytännössä puteli on vastaavaa happopesuainetta kuin kaikki muutkin ”marketti” vannepesuaineet. Onneksi näitä nykyisin vähemmän tehdään haposta. Mutta kuten jo Nano Wheel Cleanerin kuvauksessa totesin, happo on vahapinnalle enemmän turvallista kuin emäksiset aineet, siis perustuen peruskoulufysiikkaan.

AG shampoo kuitenkin omaa sen oman käyttäjäryhmän kuten kaikki muutkin tuotteensa, Esim. DW:ssä monesti törmää kommentteihin ”You should get the AG ***, I have been using it for years. Works swell!” ja sama pätee tähänkin. Moni suosittelee AG:n Clean Wheelssia, ja ilmeisesti sen takia nimenomaan että itse kokeneet että on hyvä pesuaine. Turvallisuus kun tuodaan esille niin moni kuittaa että se onkin tarkoitettu saamaan vanteet puhtaaksi, ei suojaamaan niitä.

CWn pesuteho, kuitenkin, perustuu fosforihappoon. Detailing miehillehän happo on tuttu, ainakin tietämättään. Se on meinaan se sama happo mitä linnun p*skassa on, joka syöpyy maalipintaan, ja siitä läpi, jos ei sitä hoida pois. Myös Deox C keskustelussa tuli ilmi että sehän poistaa ruostettakin (jos oikein muistan, ainakin poistaa). Tosin lohduttaakseni, ei happoa ole aineessa kuin maksimissaan 20% :D
”Eikä siinä vielä kaikki” MSDS:n mukaan sisältää 0-1% myös suolahappoa :)

Tätä pesuainetta ei valmistajakaan suosittele kuin lakatuille ja maalatuille tai muovipinnoitetuille vanteille. Koostumus on hyvin ohut, ehkä viskositeetiltään lähellä vettä.

Mutta fanaatikkoja lohduttaen AG:lla on siis myös hapoton versio, Custom Wheel Cleaner, mitä testiryhmä ei valitettavasti päässyt kyllä testaamaan. CW on suosiosta huolimatta pesuaine millä on melkoinen repertuaari onnettomuuksia rinnuksissaan, lisää löytyy googlaamalla. Muuta osiossa lisää.

Speksit:
x pH-Safe: Ei, vaikkei MSDS sitä kertonutkaan niin tuote on varmasti hyvin vahvasti hapokas.
x Soveltuvuus kaikille vanteille: Ei
x Soveltuvuus maalipinnalle: Ei
x Jokapäiväiseen käyttöön: Ei ainakaan uskalla suositella, valmistaja saattaisi.
✓ Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 500ml perus AG spraypullo suuttimella. Suuttimessa havaittavissa samaa ilmiötä kun FG suuttimessa jos sen laittaa ITR pulloon. Eli mäntä liikkuu niin hitaasti että liipasin jää pohjaan painettaessa.
x Laimennettavissa?: Ei

Muuta:
Yleisesti pidetty vaarallisena. Testiryhmää hermostutti testata tätä. Mikä ei sinällään ole ihme mutta monta esimerkkitapausta kuinka jättää pysyvän jäljen lakkapintaan jos huuhdeltu huolimattomasti. Myös tiettävästi yhdet anodisoidut vanteet (arvaten: Takoalumiiniset Japanilaiset :( ) on jo pilannut.
MSDS kirjoitti:Environmental precautions: Do not let product enter drains.
Onnettomuuden vaaraa aiheuttavat aineet kirjoitti:Fosforihappo syövyttää hitaasti valurautaa ja useita muita metalleja, mutta reagoi nopeasti muun muassa alumiinin kanssa muodostaen syttyvää vetykaasua.
Avanti @ DW kirjoitti:The VW dealer used that on my wheels and the caps are tarnished along with the brake hub paint coming off! But it's your car and it's up to you
MSDS tästä


Stjärnagloss Hjul
Stjärnaglossista kirjoitinkin toisessa arvostelussani sen verran paljon, etten ala erittelemään siitä sen enempää tietoa. Kiinnostuneiden, jotka eivät ole lukeneet, kannattaa lukaista aikaisempi arvioni Hjulista täältä.

Mitä pikaisella Googletuksella hain ”uusia” tietoja kys. pesuaineesta niin nykyisin on osittain korvannut CG Diablon käytön ainakin DW foorumilaisten käytössä. Kyseessä kuitenkin vahaturvallinen ja pH-turvallinen ylläpito vannepesuaine. Itseasiassa mielipiteeni vahaturvallisista pesuaineista on vahvistunut entisestään tämän testin myötä ja aineita mitä itse uskaltaisin veikata turvallisiksi olisivat: R222, CG Diablo ja Hjul.

Speksit:
✓ pH-Safe: Kyllä
✓ Soveltuvuus kaikille vanteille: Kyllä
✓ Soveltuvuus maalipinnalle: Ei erikseen sanottu, miksei?
✓ Jokapäiväiseen käyttöön: Ehdottomasti, tässä paras.
✓ Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 16oz/473ml pullo flippinokalla. Periaatteessa, mutta mielestäni olisi hyvä ostaa ainakin yksi spraypullo, mieluiten kaksi koska on niin reilusti laimennettavissa :) Itsellä 1:5 ja 1:15 pullot.
✓ Laimennettavissa?: Kyllä, ja ihan sikana.

Muuta:
Ei ehkä soveltuvainen ennen vahausta pesuihin koska ehkä jopa ”liian” turvallinen siihen käyttöön.

ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner
Bilberry, ehkä DW:n kaikkien aikojen hypetetyin vannepesuaine. Tämä on julkaistu siihen aikaan kun isoon osaan vannepesuaineiden pulloista tuli teksti ”Acid Free” ja sen sijaan valmistajat alkoivat käyttää todella emäksisiä pesuaineliuoksia. Kuten aiemmin totesin niin se on ainakin luonnonvahoilla huomattavasti turvattomampaa kuin hieman hapokkaat tuotteet, siis ainakin ymmärrykseni mukaan. Bilberry ei eroa muista saman aikakauden vannepesuaineista siinäkään, vaan on hyvin vahvasti emäksinen. Lisäksi Dodo oli jo tuonut tuoksuvat tuotteensa markkinoille ja tätäkin piti mainostaa ”marjaisen” tuoksuisaksi. Hjulia käyttäneenä ei Bilberry 1:0 kyllä sopinut testiryhmän nenään. Itseasiassa melko hirveän hajuista :D

Oli pakko käydä katsomassa mehukkaita hypetyksiä ja valikoida yksi tähän testiin. Tälläisillä teksteillä kys. ainetta hypetetään DW:ssä: Valet Pro - Bilberry Wheel Cleaner is the best on the market by far! I will never use anything else!!

Mainospuheet ja hypetykset ei todellakaan ole turhaan koska pesuaine on TODELLA tehokas. Jopa niin tehokas että se poistaa myös rasvat renkaistakin. Ainut mitä siitä puuttuu vrt. nykyaikaiset pesuaineet on raudanpoisto-ominaisuudet. Renkaiden putsauksen APC ominaisuudet vahvistaa myös DW:ssä mm. Gleammachine.

Speksit:
x pH-Safe: Ei, pH 10
✓ Soveltuvuus kaikille vanteille: Kyllä ainakin valmistajan mukaan
x Soveltuvuus maalipinnalle: Ei
✓ Jokapäiväiseen käyttöön: Jos vanteet suojattu sealantilla tai ei ollenkaan niin miksei?
x Valmis käytettäväksi/Pakkaus: 1L ja 5L pakkauskoot. Tarvitsee erikseen pullot ja spraysuuttimet. Kuten Hjulissakin, tätä kannattaa laimantaa useampaa seosta.
✓ Laimennettavissa?: Kyllä, erittäin hyvin.

Muuta:
Biohajoava ja jättää jälkeensä anti-staattisia aineita jotka estää likaantumista.
Juuri päin vastoin kuin Hjul. Testiryhmän mielestä koska aine ei ole riittävän turvallinen ylläpitopesuihin on tuote aivan omiaan ennen vahausta. Luonnollisesti De-Tar ja De-Iron vaiheet tulisi tehdä tämän jälkeen.
DW:ssä/Maailmalla paljon kauhutarinoista että jättää valumajälkiä. Mm. tässä
1ValetPro @ DW kirjoitti:This product will not strip wax or sealants. However on each clean it will start to remove some amount. You could for instance seal you wheels monthly or every two month and clean you wheels every week without make too much impact to the sealant finish.
MSDS tästä

Bilt-Hamber Surfex HD
Ihmiset pitää DW:ssä varteenotettavana vaihtoehtona esim. Bilberrylle. Testiryhmä testasi myös kaksi APC:ta jotta saadaan selvyyttä kuinka paljon dedikoidulla aineella on eroa todella toimivaan APC:hen. Esim. ennen vahaustahan tällä ei olisi suurtakaan vaikutusta. Lisäksi moni De-Iron aine toimii huomattavasti paremmin kun pinta putsataan ensin ylimääräisestä liasta.

En laita näistä APC:eista vastaavia speksejä koska ovat vähän niinkuin ”Referenssejä”

Uni-Clean Cocos
Tässä toinen APC:mme. Tästä oli aiemmin jo tarkotus tehdä ihan liukkaritesti BH:ta vastaan, ja oikeastaan tehtiinkin, mutta kuvat hävisivät :D Nyt kuitenkin testissä.

Tässä vielä yleistä Dataa kys. pesuaineesta:
Vikingprodukter.se kirjoitti:-Is a pure natural product, which is designed to replace traditional petroleum-based resources.
-Is designed to meet the increasingly stringent environmental requirements today.
-Is A-asfalt/normal-klassad of Chemical Casings, Environment and Health in Gothenburg. The product is based on coconut fatty acid ester, which makes it powerful and effective.
-Suitable course as well as high pressure, low pressure for manual cleaning and degreasing.
-Used today in the engineering and car care, shipping, shipbuilding and fire clean-up companies.
-Suitable for the food industry, restaurants, caterers and hotels as well as the slaughterhouses, and smokers.
-Removes grease / dirt such as: asphalt, heavy oil, lime and salt. Animal and other fats. Mold, resin and acid grass.

Properties :
UNI-CLEAN COCOS is a highly concentrated, which works well in winter and at low temperatures. The product has a natural fat and are therefore easy on the rubber and aluminum.

Technical data:
UNI-CLEAN COCOS contains coconut fatty acid ester, amphoteric. pH Concentrate 10.0 Chemicals Agency Reg No: 367563-4

Safety:
Concentrated product defatting effect on skin. Harmful if swallowed.
Brought to you by.. Google Translate :D

Testiosio

Talvivanteet, ilman brushausta
Talvivanteet oli kivasti yltä päältä likaiset ja sen lisäksi lika oli saanut maata niiden päällä jonkin tovin, jos rehellisiä ollaan niin varmaan 2 kuukautta :D Vanteista osioitiin testiä varten yksi puolaväli, mihin pesuaineita kokeiltiin.

Selvästi parhaimman tuloksen ilman brushausta teki Bilberry, mikä oli jopa hienoinen yllätys. Testiryhmä kirjasi muistiinpanoksi että oli ylivoimainen katupölyn/hiekan/rasvan poistoaine. Mitä siis talvivanteet on täynnä.

Toiseksi parhaiten pärjäsi Sonax ja kolmanneksi suoriutui meidän referenssipesuaineemme Surfex HD. Syy kummalliseen kärkikolmikkoon on se että talvitanteet _oli_ vahattu syksyllä ja pesty säännöllisesti läpi talven. Päällä oleva lika oli nimenomaan perinteistä kevään kuravelliä suurimmilta osin.

Neljäs sija meni Wolf’s DI:lle mikä oli selvästi kilpailijaansa IronX:ää parempi. DI:n jäljiltä testiosio tuli todella puhtaaksi, muttai kuitenkaan kärkikolmikon tasoa. IronX tuli viidenneksi koska ei kyennyt poistamaan ns. normilikaa niinkään hyvin, mutta kuitenkin yllättävän hyvin. Näissä molemmissa raudanpoiston osalta ongelmana oli se että perus lika olisi pitänyt saada pinnalta pois. Vaikka IronX on ohuempi, ei sekään kyennyt tunkeutumaan lian läpi poistamaan rautaa riittävästi.

Näiden jälkeen ehdottomasti parempi kuin jälkeensä tulevat oli Hjul 1:5. Ai miksei 1:0 ollut? No se on niin paksua ettei se levinnyt pinnoille mitenkään ilman brushausta :D Hjuli oli kuitenkin vielä ihan verrannollinen muihin pesuaineisiin, ei vaan yhtä hyvä.

Sen sijaan Nano Wheel Cleaner ei oikein toiminut ilman brushausta (kuten ohjeessakin sanotaan) vaan jätti testialueen käytännössä likaiseksi. AutoGlym ei tuntunut poistavan mitään, ylivoimaisesti surkein.

Palkintosijat:
1. ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner
2. Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect
3. Bilt-Hamber Surfex HD 1:5
4. Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel
5. CarPro IronX
6. Stjärnagloss Hjul 1:5
7. Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat”
8. AutoGlym Clean Wheels

Hjul 1:0 ei ollut käyttökelvollinen ja Uni-Cleania ei kokeiltu vielä tässä vaiheessa.

Kesävanteet, ilman brushausta
Kesävanteet kerkesi pyöriä pari kuukautta alla ilman pesua (koska testi oli jo sovittu) ja ajotapani tuntien oli kuorrutettu lähinnä ERITTÄIN paksulla kerroksella jarrupölyä. Jopa niin likaiset että Posa totesi heti testin alussa ”Meinaatko saada noi vielä puhtaaks?!” :D

Testi kuitenkin tehtiin ja tulokset olivat melko kimurantteja. Etenkin vaikeinta oli todeta että mikä pesuaine oikeasti oli paras ja missäkin. Kuitenkin päädyttiin brushaamattomassa tesissä keskittymän perus jarrupölyn poistoon koska lämpimien kelien takia juuri perus mutaa ei vanteissa ollut.

Kolme ensimmäistä oli ikäänkuin jaetulla sijalla mutta Posan kanssa väkisin päätettiin mihin järjestykseen ne laitettiin. Ensimmäisenä IronX, toisena DI ja kolmantena Sonax. Tuloksiin päästiin todennäköisesti sen takia koska IronX on näistä ohuin, ja näin ollen brushaamattomana pääsi syvimmälle syömään jarrupölyä, Sonaxissa on panostettu myös perus lian poistoon paljon ja DI ei pääse ilman brushausta niin syvälle kuin kaksi muuta koska on ”geeli”. Lisäksi vaikutusaika pidettiin kaikissa samana. Kuitenkin DI poisti perus rasvaa ja likaa Sonaxin kanssa huomattavasti enemmän kuin IronX mutta koska lika kertyi enimmäkseen jarrupölystä, tuli IronX:llä ”puhtain” lopputulos :)

Neljänneksi testissä selvisi Bilberry, joka ei ollut rautanpoistoryhmän kanssa samalla viivalla mutta overall-pesuaineena aivan loistava.

Sen jälkeen tuli Hjul 1:5 mikä selvästi huonompi kuin Bilberry muttei varmasti huonoin.

Kuudennen sijan jakaa BH SHD ja Cocos koska molemmat sai lian ”vaalenemaan” ja rasvojen irtoamaan muittei lähelläkään kärkikastia.

Jaetun viimeisen sijaan taas saa Nano Wheel Cleaner ja AG koska kumpikaan ei ilman brushausta saanut käytännössä mitään havaittavaa aikaseksi.

Palkintosijat:
1. CarPro IronX
2. Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel
3. Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect
4. ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner
5. Stjärnagloss Hjul 1:5
6. Bilt-Hamber Surfex HD 1:5
6. Uni-Clean Cocos 1:5
7. Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat”
7. AutoGlym Clean Wheels

Talvivanteet, brushin kera
Kuten aiemmin jo sanoinkin ei ne raudanpoisto/superpesuaineet päässy ilman brushia esiin, koska ei pystyneet tunkeutumaan lian läpi. Kuitenkin Brushatessa tulokset muuttuivat reilusti.

Parhaimman tuloksen aikaansai DI ja IronX jaetulla ensimmäisellä sijalla. DI kuitenkin liukuu tosi paljon paljon paremmin kuin IronX ja tuoksuukin huomattavasti paremmalta. Kuitenkin ekan kerran kun avaa pullon niin kysyy ”Kuka pieras?”, sumuttaessa haju on kuitenkin ”Minty Fresh” 8-). Jopa niin fresh että hyvä ettei silmiä kirvele :lol: Pinta helmeili DI:n jälkeen hieman mutta IronX jälkeen ei. IronX haisee ihan kauheelta, vaikka testissä oli käytössä ”paranneltu versio” :D

Toiselle sijalle selvisi Sonax. Hiuksen hienolla erolla häviää IronX:lle/DI:lle. Tässä sen sijaan aivan käsittämättömän järkyttävä haju. Jopa niin hirveä että emäntä huusi sisältä että ovi pitää laittaa kiinni :lol: Tän jälkeen myös pinta oli niin puhdas että vähän helmeili.

Kolmannella sijalla täysin oikeutetusti on Bilberry. Käsittämättömän tehokas, poistaa myös rasvat todella hyvin. Mutta rauta ”pisteet” jäi kuitenkin jäljelle. Testiryhmän mielestä likaiset vanteet kannattaisi pestä ensin tällä ja sitten De-Iron aineilla, koska tämä poistaa kaiken muun jopa tehokkaammin. Bilberry tuoksuu todella teolliselta. Bilberry oli ylivoimaisesti testin liukuvin shampoo!

Neljännellä sijalla oli todellinen yllättäjä, mihin ei kukaan ollut varautunut. Meinaan Nano Wheel Cleaner oli selvästi heti Bilberryn jälkeen. Pesuaine on viskositeetiltään kuin vettä mutta pesutehoon se ei vaikuta, ehkä pestävän alueen kokoon sitten kuitenkin. Ei myöskään liu’u hirveästi. Kuitenkin pesun jälkeen pinta oli suht puhdas ja muihin testikohtiin verrattuna erityisen liukas, ja helmeili vähän vettä. Kuitenkaan pesutestissä ei saatu niin puhdasta pintaa Nanolla että olisi helmeilyt kunnolla. Sen sijaan testistä lähtien olen pessyt vanteeni tällä, ja vanteita ei todella tarvii kuivata pesun jälkeen. Sheeting on ihan uskomatonta! Nanossa mun mielestä parasta on tuoksu :D Semmonen vessanraikastimen-sitruunainen, ihan loistava! Vaikkei esim. Posan makuun ollenkaan 8-)

Viidennen sijan pesutehossa saa Surfex HD 1:5. Täähän ei oo ees vannepesuaine? :lol: Kuitenkin liukuvuus on taattua, ehkä jopa testin kolmanneksi liukkain, heti Bilberryn ja Hjulin jälkeen. Kuten APC:lla kuuluukin, tosi tehokas poistamaan rasvaa ja perus likaa. Ei ehkä paras mutta melko mukava käyttää. Erittäin hyvä vaihtoehto ennen De-Iron vaihetta? Haju on ihan perus pesuaineen tuoksu, vai?

Kuudennen jaetun sijan saa Hjul sekä 1:0 että 1:5 laimennuksella. 1:5 ei eroa edes pesutehossa merkittävästi. Testin toisiksi paras liukumaan, ylivoimaisesti paras tuoksu (Pina Colada, ite oon tosin niin sairas et tykkäsin Nanosta eniten :D). Pesuteho melko huono mutta ei puhettakaan että olis tasoa AG. Selkeesti testin halvin ja siksi ei pystykkään ihmeisiin, mutta ekonomisuutensa vuoksi aivan tautisen hyvä ylläpitopesuihin. Omien testien mukaan kuitenkin 1:15 on huomattavasti nopeempi/tehokkaampi vanteilla kun esim. shampoo. Tätä voisi myös käyttää ennen De-Iron vaihetta.

Viimeiseksi, jälleen, selvisi AG. Aivan käsittämättömän säälittävä pesuteho. Onks tää edes vannepesuaine?! Vai oliks meidän pullossa jotain vikaa? Jos ois uskaltanu kokeilla niin väitän että pelkällä vedellä oltaisiin päästy samaan tulokseen. Siis ei vanteet ”likaiseksi” jääneet mut ei ne kyllä puhtaakskaan tulleet. Ei myöskään liu’u ja haisee hapolta/liuotinaineilta.

Palkintosijat:
1. Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel
1. CarPro IronX
2. Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect
3. ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner
4. Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat”
5. Bilt-Hamber Surfex HD 1:5
6. Stjärnagloss Hjul 1:0
6. Stjärnagloss Hjul 1:5
7. AutoGlym Clean Wheels

Kesävanteet, brushin kera
Kesävanteita brushatessa alkoi tosi koetus pesuaineille. Enää ei ollut vastassa pelkkää talven ja kevään pölyä ja kuraa vaan nyt vastassa oli jarrupölyä, katupölyä, rasvaa ja pikeä.

Selvästi parhaimmaksi nousi kova kaksikko, Deironizer ja Sonax. Deironizer liukuu tosi hyvin ja ylipäätään käytettävyys on erittäin hyvä. Parasta ehkä se että sen voi antaa kuivua. Plus että raudanpoistoaineista on ainut mikä ei haise pahalta. Testissähän ei siis verrattu sitä edes niin että sen annettaisiin kuivua, mutta tosiasia on että voit pestä vanteesi ja aamulla huuhtoa. Sonaxista tosin ensin kirjattiin että se olisi paras, mutta tulokset olivat kuitenkin niin samaa tasoa ettei voinut varmaksi sanoa kumpi on parempi. Tosin Sonaxi sen sijaan haisee ihan hirveältä (kuolemalta). Haju leviää vielä paljon enemmän kuin esim. IronX:ssä. DI:ssä edelleen ihmetytti se ilmiö, että se nostaa rasvan pintaan. Siis ihan niin että näyttäisi että joku on kaatanut siihen rypsiöljyä :D

Seuraavana tiiminä oli Bilberry ja Hjul 1:0. Hjul nousi yllättäenkin käsittämättömän hyväksi brushattuna, nimenomaan kesälikaan. Bilberry sen sijaan oli jo ennestään tiedetty olevan aivan käsittämättömän hyvä. Edelleen ihmettelmimme miten vaahto muuttui niin reilusti ruskeaksi renkaille levitettäessä. Raati päätti viimein että Hjul oli koko testin parhaimmalta tuoksuvat pesuaine. HUOM! Bilberry testattiin 1:0 kuten kaikki muutkin (paitsi liukkarit ja Hjul 1:5 referenssiksi) joten tuoksu oli huomattavasti vahvempi.

Kolmanneksi nousi Hjul 1:5 minkä teho ei eronnut 1:0:sta paljonkaan, mutta kuitenkin niin ettei voitu laskea sitä 2. kastiin. Uskomaton tulos kuitenkin kun ottaa huomioon hinnan.

Ja vaikka tiedän että odotatte lukevan sen viisikirjaimisen yhdistelmän mikä loppuu kirjaimeen X.. Ei. Se ei yltänyt edes neljännelle sijalle. Neljänneksi raati valitsi Surfex HD:n. Surfex HD tuntui itseasiassa kaikista testatuista käsin puhtaimmalta. Silmämääräisestikkin yleispuhdistusominaisuuksiltaan vastaavaa tasoa kuin Sonax ja DI. Rauta jäi. Raati rupesi ihmetyttämään että jättääkö SHD jotain jälkeensä kun näin liukas on :D Kuten jo ennenkin tiedettiin, oli rasvanpoisto-ominaisuudet renkaista ihan omaa luokkaansa.

Viidenneksi raati valitsi ennakkosuosikin, eli IronX:n. Miksi viidenneksi? Rehellisesti sanottuna IronX hävisi selvästi kärkinelikosta. Hävisi jopa niin pahasti että ero Bilberryyn oli erittäin selvä. Nyt herää varmasti kysymys ”Mutta IronX bleedaa selvästi enemmän kuin kilpailijat?!”. Tosiasia on se, että testiryhmä testasi IronX:n, Sonaxin ja DI:n raudanpoisto-ominaisuudet ristiin. IronX bleedas eniten, sitten Sonax ja sitten DI. Mutta kuten ollaan jo shampootesteissä opittu, vaahto ei lisää pesutehoa. IronX on viskositeetiltään ylivoimaisesti ohuin ja sitä myöten bleedaus on huomattavasti ”dramaattisempi”. Kuitenkin ristiin testattuna jokaiselta alueelta irtosi vielä rautaa IronX:llä, mutta niin irtosi myös kilpailijoillansa. Mikään ei pysty poistamaan kaikkea rautaa tämmöisistä kauhutapauksista yhdellä levityksellä, ja samalla vaikutusajalla. Jos ensin käsittelet pinnan IronX:llä, annan valua ja huuhdot -> levität uudestaan. Pinta alkaa tod. näk bleedaa uudestaan. Se ei kuitenkaan tarkoita että se olisi hoitanut tehtäviään huonosti ensimmäiselläkään kerralla, vaan siitä ettei yksi käsittely ilman mekaanista kosketusta riitä. DI:n voi kuitenkin jättää vaikuttamaan vaikka yön yli, siitä ylivoima. Lisäksi huomautan että IronX ei ole suoranaisesti vannepesuaine (kuten ei tosin DI:kään) vaan oikeastaan pelkkä De-Iron aine. Sen normi putsauskykyä ei edes kuuluisi mitata tälläisessä testissä, vaan sitä kuuluu käyttää liukkari ja shampoopesun jälkeen vasta.

Tässä testissä Uni-Clean hävisi Surfex HD:lle selvästi. Puhtaus oli samaa tasoa IronX:n kanssa, siis silmämääräisesti. Luonnollisesti rautaa ei poista. Mutta Uni-Clean käytettävyys on ihan loistava. Huomattavasti paksumpi viskositeetiltaan (1:5) kuin SHD eikä kuivu yhtä nopeasti. Mutta jos teho ei pärjää niin onko se sitten etu? :D

Kaksi viimeistä oli trendien mukaisesti Nano Wheel Cleaner ja AG. Nano pärjäsi AG:lle ihan 6-1, muttei kuitenkaan niin hyvin että olisi yltänyt muiden yläpuolelle. Luokittelenkin sen ylläpitopesuaineeksi. Pintaan kuitenkin jää jotain mitä ei muut pysty toimittaa, tautinen liukkaus, lisääntynyt wetlook ja jopa ehkä lisääntynyt flakepop  AG on koko testin ”Overall Worst” palkinnon ansaitseva. Ei vakuuttanut testiryhmää niin missään osa-alueessa, vaan oli kaikessa ylivoimaisesti surkein.

Palkintosijat:
1. Wolf’s Chemicals WF-1P Deironizer Decon Gel
1. Sonax Xtreme Wheel Cleaner Full Effect
2. ValetPRO Bilberry Safe Wheel Cleaner
2. Stjärnagloss Hjul 1:0
3. Stjärnagloss Hjul 1:5
4. Bilt-Hamber Surfex HD 1:5
5. CarPro IronX
6. Uni-Clean Cocos
7. Wolf’s Chemicals WF-1NT Nano Wheel Cleaner “Clean & Coat”
8. AutoGlym Clean Wheels

Ekonomisuus
Testissä ei alunperin ollut tälläistä. Mutta ajattelin kuitenkin väsätä. Huomaattehan että hinnat perustuu joko foorumin apupoikien hinnastoon tai Shinearamaan. Jos tässä on korjattavaa niin laittakaa PM.

Kuva

Loppupuhe:
Nyt kun testi on tehty ja tuloksia on pitkällisen harkinnan jälkeen vatvottu, julkaisen Testiryhmän rehellisen mielipiteen:

Ylläpitopesuihin parhaat aineet on joko Hjul tai sitten Nano Wheel Cleaner. Hjul on ylivoimaisesti paras tässä pH ja vahaturvallisuutensa vuoksi, sekä edullisen hintansa. Nano taas sen takia ettei vanteiden LSP:stä tarvitse niin huolehtia, jos Nanoa käyttää säännöllisesti :) Allekirjoittanut käyttää tätä tällä hetkellä.

Ennen vahausta ylivoimaisesti tehokkain kombinaatio on Bilberry minkä jälkeen Deironizer niin että se saa vaikuttaa vaikka yön yli. Tätä komboa on vaikea päihittää. Bilberryn voi hätäpäissään korvata Surfex HD:lla, jos ei erillistä Vannepesuainetta tähän halua hankkia.

Testi oli todella kiivas paikotellen ja Posan kanssa jouduttiin oikeasti miettimään, mikä on parempi kuin mikä. Sikäli yllätyksenä meille selvisi ettei IronX ollutkaan niin hyvä raudanpoistossa, kun tuntuu yleinen käsitys olevan. Se on vaan huomattavasti dramaattisempi. Kuitenkin kaikki De-Iron aineet tuntuivat olevan ihan toimivia ja extrakiitoksen saa kyllä DI kuivumismahdollisuudestaan. Yleisen hankalan lian putsaukseen Bilberry oli kaikista tehokkain. Se ei kuitenkaan poistanut rautaa joten sillä ei ylletty ihan samalle tasolle ”raudanpoistotiimin” kanssa. Mutta muut liat se vei nopeammin, kuin kys. tiimi. Lisäksi se oli testin ylivoimaisesti liukuvin pesuaine (tosin kova kilpailu sillä on SHD:n kanssa). Parhaimman hajun palkinnon raati antaa Hjulille (Tosin Urran edelleenkin nauttii Nanon käytöstä, mutta Posa ei).

Toivonkin että kaikki kommentoitte testiä nyt mahdollisimman paljon, jotta saadaan vähän counter-argumenttejakin.

Nyt on kuvat lisätty. Niihin pääset tuotteen nimen kohdalta, "Palkintosijat" kohdista :) Huomaathan että siellä on hieman extra kuvasaastetta, mitä ei näiden linkkien takaa paljastu ;)

EDIT:
Posalta lisäkommenttia liittyen uuteen Sonaxiin:
Posambique kirjoitti:Sonax X-treme vannepesu ei ole enää samaa tavaraa kuin Urranin ja mun vannepesutestissä on arvosteltu.

Kuten moni on avautunutkin, sumutinpää on huono. Aivan helvetisti huonompi kuin se todella hyvä joka mulla on.
Tuosta uudesta, huonosta sumutinpäästä saa jotain ulos kun painaa oikein reilusti todella nopeasti sitä, mutta paskahan se on.

Myöskään aine ei ole samaa. Tuoksu on erinomaisen herkullinen vanhaan verrattuna, mutta eipä sitten ole tehokaan sama.
Olen edelleen sitä mieltä, että toi on ylivoimaisesti parasta (tietämääni) suomesta kaupan hyllyltä saatavaa vannepesuainetta,
ja kenelle tahansa (ei pesukinnaslaiselle) suosittelisinkin sitä täysin varauksetta.

Totuus kuitenkin on, että Wolf's Deironizer ja IronX pesevät kyllä metallinpoistossa (esim. jarrupölyn) tuon uuden reseptin selvästi.
Vannepesutestin tulokset eivät siis tältäosin enää pidä täysin paikkansa.

Toisaalta olen nyt vielä enemmän sitä mieltä, että mikäli käyttää ainoastaan yhtä ainetta, niin tämä on parasta.
Erityisesti IronX vaatii mielestäni ennen sen käyttöä jonkun pesevän aineen (APC, Liuotinpesuaine, vannepesuaine jne.) Tämä Sonax ei, tämä on juuri tuollainen "pesevä".
Viimeksi muokannut Urran, Ma Joulu 05, 2011 1:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Sticky
Vain YKSI LSP!