Bilt Hamber Deox Gel + kuvat

Käyttäjien tekemät testit
eetox
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 25, 2016 3:43 pm

Bilt Hamber Deox Gel + kuvat

Viesti Kirjoittaja eetox » Pe Elo 26, 2016 6:49 pm

Pitkään foorumia seurailleena päätin vihdoin luoda tilin, ja mikäs sen parempaa kun aloittaa tuotetestauksella.

Tuote:
Bilt Hamber Deox Gel

Myyjä:
Autonhoitokauppa (kiitos Janne, oli nopea toimitus ja paketointi 5/5)

Testikohteet:
1. Kauttaaltaan ruosteinen ratakiskon pätkä
2. Auton oven ruostevaurio - tulossa! video?

Paljon on puhetta näistä mömmöistä ja omalle kohdalle osui projekti jossa tästä voisi olla melkoisesti hyötyä, mutta kokeillaan ensin testimielessä. Eli pyrin mahdollisimman objektiiviseen tarkasteluun tässä, kukin ostakoon tai olkoon ostamatta.
No miksi geeli? Joku taisikin mainita että veteen sekoitettava jauhe olisi tehokkaampaa, en osaa siihen ottaa kantaa. Oma kohde on sen verran vaikeassa paikassa että päädyin geeliin. Mietin myös sellaista vaihtoehtoa että plastoliinilla tai vastaavalla olisi muotoillut ”padon” kohteen ympärille jolloin sen olisi saanut nesteen peittoon, ehkä helpompaa kuitenkin geelillä.

Tuote on kellertävän ruskeaa hyytelöä ryyditettynä pirskahtelevan hedelmäisellä odöörillä. Samanlainen viskositeetti kuin liisterissä. Itse olisin toivonut asteen jämäkämpää koostumusta, geeli tuntuu valuvan herkästi varsinkin jos sitä on pystysuorilla pinnoilla paksumpi kerros. Muut speksit löytyy täältä:

http://www.bilthamber.com/media/downloa ... l_Tech.pdf

Kuva

↑ Lähdin liikkeelle tällä ratakiskon pätkällä (sellaista sirompaa mallia). Tämä on lojunut autotallin nurkassa ainakin 30 vuotta. Tuollainen tasainen pintaruoste ympäriinsä, jonkin verran myös syvempää korroosiota.
Ajattelin että otetaan heti alkuun luulot pois, enkä hionut tai harjannut kiskoa lainkaan. Ainoastaan rasvanpoistoaineella kävin ympäriinsä läpi.

Kuva

↑ Rajaukset teipillä, niin nähdään mitä tuleman pitää.

Kuva
Kuva

↑↑ Ensimmäinen kerros pensselillä sutien oli varsin ohut, tuskin milliäkään. Purkissa lukee että sudilla tai telalla pitäisi laittaa 1-2mm.
↑ Geelissä alkoi näkymään kuivahtamisen merkkejä jo muutaman minuutin kuluttua, joten päätin lisätä sitä noin 1 milliin.

Kuva
Kuva

↑↑ 1 tunti myöhemmin: Aine alkoi taas selvästi kuivahtamaan. Päätin harjata kiskon teräsharjalla ja huuhdella - kuivahtanutta geeliä joutui jo hinkkaamaan hiukan.
Hamaran selästä ruoste lähti ihan kiitettävästi näinkin nopealla käsittelyllä (näkyy selvästi kuvassa). Sen sijaan varteen ja jalkaan ruoste oli pinttynyt tiukemmin kiinni. On hyvinkin mahdollista että tämä johtuu metallin erilaisista ominaisuuksista, kaipa tämäkin on pinnastaan karkaistu.
↑ Uusintakäsittelyssä laitoin geeliä reippaasti noin millin paksuudelta, mutta tällä kertaa käärin paketin tuorekelmuun.

Kuva
Kuva

↑↑4 tuntia myöhemmin: Päätin kurkistaa että onko aine päässyt kuivumaan kelmusta huolimatta. Nyt oli jo mainittavaa edistymistä, mutta vieläkään ei olla maalissa. Geeli oli edelleen nestemäistä, joten kelmuttaminen toimii. Geeli oli muuttunut tumman ruskeaksi töhnäksi ja sen kun hinkkasin teräsvillalla ja huutelin vedellä alkoi jo vähän pilkahtamaan metallinkiiltoakin. Kokonaisvaikutusaika: 5 tuntia
↑Ei muutakuin lisää tavaraa, kelmu päälle ja nyt saakin muhia huomiseen asti. (Kuva otettu seuraavana aamuna, geeli on tummunut)


Kuva

↑ Liinalla kun pyyhkäisee niin näky on tällainen, jotain siellä siis tapahtuu. Toilet humor - anyone?

Kuva
Kuva

↑↑14 tuntia myöhemmin: Aamulla tarkastin tilanteen ja taas ollaan menty pykälä eteenpäin. Nyt oli jo selvästi nähtävillä metallinhohtoa, mutta syvimmät uurteet vaatisivat vielä uusintakäsittelyn. Tähän mennessä kokonaisvaikutusaika oli ollut noin 20 tuntia.
↑ Maskausteippi pois ja ero on silminnähtävä, mutta edelleen on toivomisen varaa.
Tämä saakin sitten riittää tämän testin osalta. Seuraavaksi ryhdytään astetta realistisempaan kohteeseen - tuskin kovin moni ratakiskoja huvikseen puhdistele.

Lopputulos

Alun mielikuva tuotteesta oli että se tehoaisi orastavaan tai pistemäiseen ja erityisesti tuoreeseen vierasruosteeseen tehokkaasti. Mutta kun ruostuminen pääsisi tiettyyn pisteeseen alkaisi aineenkin puhti loppumaan.

Vaan kuinkas kävikään? Aineesta jäi hieman kaksijakoiset fiilikset; parhaiten puhdistui hamaran selkä (eli kiskon kulkupinta), mutta eroa ensimmäisen ja viimeisen käsittelyn välillä ei juuri ollut. Eniten yllätti kuinka tiukasti ruoste oli iskostunut varteen ja jalkaan, näissä kohdissa vauriot olivat jo melko syviä. Nyt täytyy kuitenkin pitää mielessä että metallin ominaisuudet ja mahdolliset pintakäsittelyt eivät ole tiedossa, eikä kiskolle tehty minkäänlaista mekaanista puhdistusta ennen käsittelyä... ja tämä on kuitenkin ratakiskoa eikä auton peltiä. Näiden seikkojen varjossa aine pärjäsi mielestäni aika hyvin, kyseessä oli kuitenkin ex tempore -koe.

Yhteenveto

- Poista helposti irtoava ruoste ja rasvajäämät.

- Kohde kannattaa peittää kelmulla vaikka käsittelyaika olisi lyhytkin. Valmistajan mukaan 12-48 tunnin käsittelyssä tämän on suotavaa, mutta huoneenlämmössä aine kuivahtaa kyllä tosi nopeasti.

- Kilon pönttö tuntuu varsin riittoisalta, kunhan ei ala peltikattoa sillä sutikoimaan. Toki briteissä aine on puolet halvempaa... kröhöm

- Turvallinen ja helppo käsitellä. Levittyy hyvin, mutta paksummat kerrokset saattavat valua.

- Voisin hyvin kuvitella että veteen sekoitettua Deox C:tä pystyy aktivoimaan helpommin, vettä kun sekoittelee näppärämmin kuin geeliä. Jos siis käytät geeliä kannattaa varautua siihen että joudut käsittelemään kohteen useampaa kertaan ja vaikutusaika on tämän vuoksi pidempi.

Kuva
↑ Tästä kuvasta huomaa eron selkeimmin
Kuva
Kuva
↑↑ Kuvat puhuvat puolestaan
Kuva
↑ Tämä sen sijaan oli melkoinen yllätys (kuvassa vasemmalla käsitelty puoli ja oikealla käsittelemätön)

Palautetta saa huudella, tämä on vasta ensimmäinen tuotetestaukseni joten kehitettävää varmasti riittää.