Kiveniskemien korjaus

Korikorjaus ja maalaus
tom_gore
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 11:28 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja tom_gore » Ma Heinä 14, 2014 8:39 am

Noniin nyt on opeteltu kiveniskemien paikkaamista. Toyotan paikkapullon ohjeen mukaan itse asiassa sitä sientä käytetään ylimääräisen maalin sipaisemiseen pois kiveniskemän reunoilta ja siihen se toimikin hyvin. Lakka on tarkoitus tuon mukaan kiillottaa tasaiseksi vähintään 48 tunnin kuivumisen jälkeen. Se tosin näytti jämähtävän lämpimällä kelillä jo 10 minuutissa niin kovaksi, ettei sillä sienellä ollut mitään asiaa sitä tasoitella. Tässä havaintoja:
  • Itse maali "kutistuu" kuivuessaan todella paljon, eli sitä saa laittaa iskemään ihan reilun tipan. Vesiliukoisena ylimääräisen maalin saa kyllä poistettua ennen lakkausta vaikka olisi kokonaan kuivunutkin.
  • Kutistumisesta johtuen kannattaa antaa maalin oikeasti kuivua kunnolla ja lisätä maalia toiseen kertaan ennen lakkausta, jos pohjaväri paistaa kuivumisen jälkeen. Tämä tuli opittua kantapään kautta ja nyt on pari kiveniskemää, jossa on lakkaa päällä, mutta pohjaväri paistaa silti alta.
  • Lakka ei kutistu juuri lainkaan ja kovettu nopeasti kovaksi, joten sen annostelu on huomattavasti tarkempaa kuin maalin. Kannattaa myös pitää huoli, ettei lakkaan jää ilmakuplia. Mukana tuleva sivellin ei mielestäni ollut kovin hyvä väline lakan levittämiseen. Suosittelen tarkkuussivellintä tai teräväksi vuoltua puutikkua.
Noista opittuna paikkasin sitten pari kiveniskemää oikeasta etulokarista ja niistä tuli niin hyviä, ettei edes itse paikat tietäen niitä erota enää metrin päästä. Myös takapuskurin pitkät, pohjamaaliin asti olevat naarmut tuli paikattua ja niistä tuli varsin huomaamattomia.

Nyt onkin sitten pulma, mitä tehdä noille huonosti paikatuille iskemille konepellissä. Niitä on edellisenkin omistajan jäljiltä jokusia yhtä kehnosti tehtyjä. Itselläni ei konetta ole, enkä tiedä uskaltaisinko noita ryhtyä itse hiomaan muutenkaan. Onko suosituksia mistä kannattaisi käydä kyselemässä Tampereella? Käsittääkseni nuo paikkaukset pitäisi nyt sitten hioa auki siihen pohjamaaliin asti, täyttää ja lakata kunnolla ja lopuksi kiillottaa koneellisesti. Alkaa tosin olemaan sen verran paljon noita, että mahtaisiko olla parempi maalauttaa uusiksi koko paska? Vai onko jotain muita vinkkejä, miten noita saisi vielä korjattua?

kotti
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2013 4:42 pm

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja kotti » Ma Heinä 14, 2014 10:04 am

teenkö jotain väärin jos maalaan konepellin näin, kiveniskemiä on jonkunverran ja ruostetta ala reunassa.

hiekkapuhallus + hionta ruosteille + karhennus konepellille. ruosteenesto spray purkista kiveniskuille(mipa rapidprimerspray).
lasikuitillä(troton) puhalluskohtien täyttö,+ syvempiin kivensikuihin kittiä kans. pohja maali kitattuihin kohtiin spray purkista(troton).
koko pellin hionta ja maalaus ruiskulla.

ja tarkotus olis siis saada nuo sprayt purkit tuohottua kun on jääny käyttämättömiä jemmaan. vai onko mahdollisuus että lähtee "kesimään" alta pois.?

eikös vanha maalipinta toimi pohjamaalina kun on kaikinpuolin hyvässä kunnossa, ainostaan puolenkymmentä kiveniskemää on napsahttanu pohjamaaliin asti, ja nyt paistaa valkeena täplänä..
:?

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Heinä 14, 2014 11:16 am

Kerron kuinka itse korjasin ruosteet omasta golfistani.

Karkeimmat pois hiomalla ja teräsharjalaikalla ja sitten hiekkapuhallus. Lopuksi vielä varmuuden vuoksi Noverox pohjalle ja annoin vaikuttaa yön yli. Tämän jälkeen Noveroxin hionta epäkeskolla ja kuoppiin jäi pohjalle Noveroxia vielä. Paljaan metallin ja Noveroxin päälle suihkittiin U-Pol happopohjamaali Acid #8.

Vasta tämän jälkeen pohjamaali kauttaaltaan sinne missä oli tarvetta ja sen päälle kitti. Kitattuihin kohtiin hionta ja uusi kerros pohjamaalia. Hionta kauttaaltaan ja tarkistus ettei ole mennyt "puhki" mistään, niin että kitti paistaisi läpi saatikka metalli. Jos pinta ok, väri ja lakka.

Pelkkiin kiveniskuihin, joissa näkyy pohjamaali metallin sijaan. Näille hyvä karhennus (loivenna hiomalla iskemien rajoja ja varmista että kaikki irti oleva maali on hiottu pois) ja kitti -> hionta -> pohjamaali -> pintamaali.

Happo voi olla 1K kamaa (U-Pol Acid #8 on hyvä ainakin), mutta kuten monesti todettu on hyvä että pohjamaali ja pintamaali ovat molemmat 2K tavaraa ihan vaan sen vuoksi, ettei maalipinta kupli myöhemmin ja takaa varmasti hyvän tartunnan. Noilla edellä mainituilla ohjeilla paikkasin oman -95 mallin Golfin ja ei ole ainakaan pariin vuoteen tullut ruosteet läpi saatikka maali kiehunut mistään kohti, eli kohtalaisen toimiva kombo. Toki muista vielä pyyhkiä rasvanpoistolla pinnat hyvin ennen uutta ainetta olipa kyseessä kitti taikka pohjamaali.

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Heinä 16, 2014 12:34 am

Hyviä neuvoja Pasilla yllä. Aikaisempaan kysymykseesi lisäten, älä kittaa missään vaiheessa minkään spraytuotteen päälle. Paljas pelti, 2K -hiontamaalia tai karhennettu lakkapinta alla. Nuppineulanpään kokoisilla alueilla ei ole mitään merkitystä.
Kaikki liha tottelee kuria...

tom_gore
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 11:28 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja tom_gore » Ke Heinä 16, 2014 1:30 pm

tom_gore kirjoitti:Nyt onkin sitten pulma, mitä tehdä noille huonosti paikatuille iskemille konepellissä. Niitä on edellisenkin omistajan jäljiltä jokusia yhtä kehnosti tehtyjä. Itselläni ei konetta ole, enkä tiedä uskaltaisinko noita ryhtyä itse hiomaan muutenkaan. Onko suosituksia mistä kannattaisi käydä kyselemässä Tampereella? Käsittääkseni nuo paikkaukset pitäisi nyt sitten hioa auki siihen pohjamaaliin asti, täyttää ja lakata kunnolla ja lopuksi kiillottaa koneellisesti. Alkaa tosin olemaan sen verran paljon noita, että mahtaisiko olla parempi maalauttaa uusiksi koko paska? Vai onko jotain muita vinkkejä, miten noita saisi vielä korjattua?
Nostelen kun on tämä ongelma edelleen ajankohtainen. Eli konepellissä "korjattuja" kiveniskemiä, joista kuitenkin paistaa alta vaalea pohjamaali. Päällä lakkaa "kökkönä", joka tulee yli muun maalipinnan tason. Noita on arviolta parisenkymmentä.

Maalaukseen koko pelti vai alanko jollain santapaperilla noita hiomaan auki?

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja _paffa » To Heinä 17, 2014 12:45 am

Ihan villi idea tuli mieleen, että kokeile dremelillä ja siihen sopivalla pienellä palloraspilla tai muulla sopivalla terällä kaivaa vanha iskemä kuopalle ja paikkaa sen jälkeen uudestaan.

Avatar
Tonis
Viestit: 1440
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Tonis » To Heinä 17, 2014 7:49 am

Ja jos vesihiontaa/ kiillotusta sitten tarvii niin laita viestiä. Mutta melkein uudelleenmaalaus antaa tietysti parhaan tuloksen, jos niitä iskemiä on tosi paljon
Wannabe-OCD

tom_gore
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 11:28 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja tom_gore » To Heinä 17, 2014 9:37 am

Kiitos paffalle ja Tonis:lle vastauksista. Täytyy kysellä hintaa uudelleenmaalaukselle muutamasta paikasta. Kovin montaa satasta tuohon ei viitsisi sijoittaa ja dremeli meni edellisessä erossa muijalle :) Noh ensi viikolla loma niin on aikaa käydä muutamaa automaalaria morjenstamassa :)

tom_gore
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 11:28 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja tom_gore » Ti Heinä 22, 2014 7:51 pm

Kävin kysymässä parista maalaamosta ja 400€ tuosta konepellin maalaamisesta ottaisivat (kiveniskemien siloitus mukaanlukien). Melko kallista ja taitaapi jäädä tekemättä, koska tuskin pidän autoa kuitenkaan enää vuotta puoltatoista pidempään.

Mietin, että tuosta voisi saada silti osapuilleen siistin näköisen jos nuo lakkajämät saisi jollain edes tasoitettua. Onnistuisiko tämä ihan tahnoilla ja laikalla (osaavissa käsissä, ei minun käsissäni) vai pitääkö näyttää santapaperia? Jämät eivät siis ole kovin kummoisesti koholla pinnasta, mutta sen verran kumminkin, että osuvat silmään.

Avatar
Tonis
Viestit: 1440
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ti Heinä 22, 2014 10:19 pm

Tuu poikkeemaan niin katotaan. Pistän yv tiedot...
Wannabe-OCD

winorloose
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 11:54 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja winorloose » Ke Heinä 23, 2014 7:03 am

Täällä joku taisi jo mainitakin Dr. Color Chipin korjaus systeemeistä. Aivan vastaavaa tarjoaa firma nimeltä Langka.

Tilasin tuollaisen kolmen pullon setin ja kerran sitä jo oman kulkineen konepeltiin kokeilinkin, mutta ensikokeilun tulokset eivät aivan vastanneet odotuksia. Aion ottaa homman vielä uusiksi kun loma alkaa ensi viikolla, katsotaan sitten paranevatko tulokset yhtään toisella kerralla? Hinta setille on kohtuullinen ja kemikaaleja saa myös Suomesta jos aihe jotakuta kiinnostaa.


http://www.langka.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=538" onclick="window.open(this.href);return false;

Jusku
Viestit: 1
Liittynyt: To Marras 27, 2014 1:32 pm

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Jusku » To Marras 27, 2014 2:26 pm

Morjesta!

Tuli tossa paikkailtua oman auton kiveniskemiä Audin paikkamaalilla, ja nythän autossa on melko paljon noita koholla olevia täpliä...

Linkissä kuvia:

https://www.dropbox.com/sc/syjrt8tcifet ... jn7hYFy4ta" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Vesihionnalla tai Autoglymin Tar Removerillahan noi varmaan sais tasattua, mutta ei ole oikein mielenkiintoa itsellä alkaa sitä tekemään.

Eli onkos halukkaita tai suositeltavia paikkoja Kymenlaakson alueelta tähän fiksaukseen? Tai max n. 150 km päässä Haminasta (Helsinki, Lahti, Lpr tms)?

fraatti
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 9:39 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja fraatti » Pe Huhti 17, 2015 9:44 am

Olisi tarkoitus yrittää myös korjata kiveniskemiä. Maalina Alpinweiss joka on käsittääkseni ilman lakkaa oleva.

Ajatuksena oli saada monttu täytettyä kokonaan tuollaisella korjaus kynällä tms ja sitten hioa tms se muun maalipinnantasalle. Liikkeessä olisi saatavilla noita kynsilakkapurkkeja vesiohenteisina sekä akryyliversiona. Kumpikohan olisi tuohon parempi lähtökohta noiden paikkaamiseen?

Akryyli taitaa täyttää paremmin?

Avatar
EeKi
Viestit: 356
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Pe Huhti 17, 2015 3:29 pm

Akryyli kun ei tarvii lakkaa. Vesiväri tarvii aina lakan.
Etenki tuossa kohdassa akryylilla homma hoituu.

fraatti
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 9:39 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja fraatti » Pe Huhti 17, 2015 4:43 pm

Ajattelin testata metodia mikä oli melko aikaisessa vaiheessa tätä ketjua esitelty ja tyrmätty tässä ketjussa eli täyttö ja hinkaaminen paperilla ja glymin tar removerilla. Tallissa on myynnissä oleva ducato johon voi testa ennen käyttöauton maalipinnan tuohoamista. Ducatossa kun ei ole mitään menetettävää. Onkos tuohon mitään keinoa olemassa miten edellisen kiveniskujen paikkaajan jälkiä pystyis fiksailee? Lähinnä silmään pistää nuo "patit" joista mielellään haluaisi matalemmat/tasaiset... :lol:

Sitten tuli mieleen että jos joku kaipaa isopropanolia niin hong kong tavaratalossa on Crystal jäänestoa joka on 100% ehtaa tavaraa ja hinta kokonaiset 4€/l.

Sampo N.
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 12:06 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Sampo N. » La Huhti 18, 2015 9:04 am

Liikkeestä jos hakee sellaisen kynsilakkapullon, niin samalla kannattaa kysellä sellaisia topsipuikon näköisiä töpöttimiä. Niillä saa kiveniskemät aika siististi korjailtua.

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Daatta » Su Huhti 19, 2015 9:10 pm

Hain Pro-väristä 4cr Mikropensseileitä, 7540.0099 M keltainen. Muovipuikko, jonka päässä on pieni sivellin. Tuota voi käyttää kiveniskemän putsaukseen (ohentimella) ja maalaukseen. Toimii aika hyvin, vielä tarkempaa maalausta varten voi leikata "pensselin" pois ja töpöttää pelkällä muovivarrella. 100 kappaleen tuubi maksoi 25€.

samunoz
Viestit: 4059
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Huhti 19, 2015 9:32 pm

Kuinkas pian uskaltaa kiveniskupaikkauksen jälkeen myllyttää ja vetää pinnoitteen päälle?

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Jolli » Su Huhti 19, 2015 10:02 pm

samunoz kirjoitti:Kuinkas pian uskaltaa kiveniskupaikkauksen jälkeen myllyttää ja vetää pinnoitteen päälle?
Kun maali (ja lakka, ihmettelen suuresti, kun täällä neuvotaan kiveniskujen korjaus pelkällä värimassalla tekemään. Ite vedän 2-kerrosta värimassaa ja 2 lakkakerrosta) on kuivunut. Yleensä seuraavana päivänä on valumahöylällä aloitettu työstäminen.

samunoz
Viestit: 4059
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Huhti 19, 2015 10:17 pm

Jolli kirjoitti:. Ite vedän 2-kerrosta värimassaa ja 2 lakkakerrosta) on kuivunut. Yleensä seuraavana päivänä on valumahöylällä aloitettu työstäminen.
Mitä meinaat 2-kerroksella molempia? Eikö se väri ja lakka vaan sekoiteta toisiinsa ja sit töppäillään paikat?

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Jolli » Su Huhti 19, 2015 10:20 pm

samunoz kirjoitti:
Jolli kirjoitti:. Ite vedän 2-kerrosta värimassaa ja 2 lakkakerrosta) on kuivunut. Yleensä seuraavana päivänä on valumahöylällä aloitettu työstäminen.
Mitä meinaat 2-kerroksella molempia? Eikö se väri ja lakka vaan sekoiteta toisiinsa ja sit töppäillään paikat?
Itse otan aina maaliliikkeestä värimassan ja lakan erillisenä, aivan kuten se auton maalaamisessakin hoidetaan.

fraatti
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 9:39 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja fraatti » Su Huhti 19, 2015 10:28 pm

Jolli kirjoitti:
samunoz kirjoitti:
Jolli kirjoitti:. Ite vedän 2-kerrosta värimassaa ja 2 lakkakerrosta) on kuivunut. Yleensä seuraavana päivänä on valumahöylällä aloitettu työstäminen.
Mitä meinaat 2-kerroksella molempia? Eikö se väri ja lakka vaan sekoiteta toisiinsa ja sit töppäillään paikat?
Itse otan aina maaliliikkeestä värimassan ja lakan erillisenä, aivan kuten se auton maalaamisessakin hoidetaan.
Käytetäänkö auton maalamisessa aina lakkaa? Esim oman auton värin on alpine weiss joka ei ole metallihohtoväri. Oma autoni on miltei samanlainen kuin tämä kuvassa oleva yksilö.
Kuva

samunoz
Viestit: 4059
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Huhti 19, 2015 10:30 pm

Jolli kirjoitti:
samunoz kirjoitti:
Jolli kirjoitti:. Ite vedän 2-kerrosta värimassaa ja 2 lakkakerrosta) on kuivunut. Yleensä seuraavana päivänä on valumahöylällä aloitettu työstäminen.
Mitä meinaat 2-kerroksella molempia? Eikö se väri ja lakka vaan sekoiteta toisiinsa ja sit töppäillään paikat?
Itse otan aina maaliliikkeestä värimassan ja lakan erillisenä, aivan kuten se auton maalaamisessakin hoidetaan.
Toki toki mut silti yllä oleva jäi epäselväksi.

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Jolli » Su Huhti 19, 2015 10:52 pm

fraatti kirjoitti:
Käytetäänkö auton maalamisessa aina lakkaa? Esim oman auton värin on alpine weiss joka ei ole metallihohtoväri. Oma autoni on miltei samanlainen kuin tämä kuvassa oleva yksilö.
Kuva
Ei tietenkään, vaan silloin kun sitä lakkaa käytetään, sitä itse käytän myös paikkaushommissa.
Metallinhohtoväri ja lakka nyt ei liity toisiinsa

ps. kaikissa "nykyaikaisissa" bemareissa omien tietojeni mukaan on lakka.

fraatti
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 9:39 am

Re: Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja fraatti » Su Huhti 19, 2015 11:23 pm

Jolli kirjoitti:Ei tietenkään, vaan silloin kun sitä lakkaa käytetään, sitä itse käytän myös paikkaushommissa.
Metallinhohtoväri ja lakka nyt ei liity toisiinsa

ps. kaikissa "nykyaikaisissa" bemareissa omien tietojeni mukaan on lakka.
Itse en hirveästi näistä maalaushommista tiedä mutta olen ollut siinä uskossa että metallihohtovärit ja vesivärit vaativat aina lakan mutta akryylimaalit eivät? Ilmeisesti jostain vuodesta lähtien autot on maalattu aina vesiväreillä?

Kiveniskujen korjaamiseen on varmasti monta tapaa. Itsellä on hakusessa se mikä on järkevällä työmäärällä ja rahalla mahdollista saavuttaa. Se että aineiden määrää kasvatetaan aiheuttaa sen että myös hyvään lopputulokseen on aina hankalampi päästä kun mahdollisten virheiden määrä kasvaa.

Testasin tuota paperia noiden maalitäplien hinkkaamiseksi tasaiseksi. Kyseisessä ducatossa oli ennestään melko kehno maalipinta kunnoltaan. Huomasin että menetelmässä oli selkeästi potentiaalia mutta aineiden määrä(tar removerin ja veden suhde) sekä maalin kuivumisaika ovat sellaisia että ne täytyy kokeilemalla hakea kohdalleen. Tietysti jos joku osaisi antaa vinkkiä niin se helpottaisi kummasti. Onnistuneista paikkauksista ainakin oman mittakaavan mukaan tuli aivan täysin riittävän hyviä mutta onnistumis prosentti oli vielä aivan liian matala. Onnistuneita korjauksia oli hankala erottaa silmällä.

Vastaa Viestiin