Kiveniskemien korjaus
Re: Kiveniskemien korjaus
Kannattaa aloittaa karkeammalla (esim. 800) ja siitä asteittain hienompaan - ja lopuksi ottaa hienompaa kuin 2000. Huomattavasti vähentää työtä, kunhan ei hio maalia puhki.
Re: Kiveniskemien korjaus
Voihan video! Just tilasin papereita ko. hommaan ja jätin 2000:sta karkeammat ottamatta, vaikka Janne suositteli... Pitäisi uskoa viisaampaansa.Jokke79 kirjoitti:On se sitte kyllä meinaan aika urakka käsin hinkata 2000p paperilla täppäyksiä Kyllä mä varmaan yhteensä 8h oon niitä jo hinkannu ja vielä pitäisi jatkaa. Ei taida riittää, että sormella tuntuu sileeltä vaan minkäänlaista läiskää ei saa jäädä näkyviin?
Re: Kiveniskemien korjaus
Ei kai tuolla väliä ole, että onko 2000 vai 3000 millä lopettaa kun myllyttelee jälkeenpäin? Kokeilin jo niin kyllä Rupes 15 m2 ja sininen mikrokuitulaikka noi jäljet vie.
Mutta kuinka paljon niitä pitää hioa, että tulee myllytyksellä tasaiseksi? Riittääkö esim. tän kuvan tasoinen jälki? http://www.lhdetailing.co.uk/themainlegend/5-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kuinka paljon niitä pitää hioa, että tulee myllytyksellä tasaiseksi? Riittääkö esim. tän kuvan tasoinen jälki? http://www.lhdetailing.co.uk/themainlegend/5-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kiveniskemien korjaus
Riippuu tietysti miten perusteellista myllytystä on tekemässä. 1-stepillä ei oikein 2000:n naarmut lähteneet. Laikkaa ja ainetta en enää muista.
Re: Kiveniskemien korjaus
Rupesin sinisillä ja keltaisilla yhdistelmillä ajattelin tehdä ja ehkä valkoisella vielä viimeistellä. Tosin onko tuo valkoinen jo liian hento bemarin lakkaan?
Re: Kiveniskemien korjaus
Oma systeemini hiukan poikkeava. Pikakorjaus sattuneesta syystä. Mutta tulokset vaikuttavat suhteessa käytetyyyn aikaan yllättävän hyviltä.
- Etumuovipuskurissa reilusti valkoista pisamaa. Alahelma muistutti jopa kevyttä hiekkapuhallusta, loputtomasti vaaleaa pientä pisamaa. Auton väri musta, ei metalli
- Maalilkaupasta PPG liuotinpohjaista maalia koodilla. Siis sitä itsekiiltävää joka ei tarvitse lakkaa.
- Puskurin ja konepellin pesu, jokaisen kolon putsaus topsilla ja tinnerillä. Samalla kolon viereen merkiksi maalarinteipin pala. Puskurin alemmat osat lisäksi rätillä ja tinnerillä.
- Tässä vaiheessa huomasin että kynäruiskun letku hukassa. Hätäsoveltamiseksi meni koska maalissa jo kovete seassa.
Jokaiseen teipillä merkattuun iskemään tippa coctailtikulla. Puskurin alimpaan "hiekkapuhallettuun" osaan kylmästi maalia sormella hieromalla. Levitys koko alalle, yhtenäinen kerros.
- Kuivattelua n. 5-10min. Ylimääräisten maalien pyyhintä pois räteillä ja Autoglymin tar removerillä.
Ihme kyllä, maali jäi pienimpiinkin koloihin täydellisesti. Jopa hiekkapuhallettu pinta on nyt täysin musta. Kuivattelen pari päivää ja annan vielä epäkeskoa ja Chemical Guysin V-sarjalaista päälle. Katsotaan miten käy.
Kynäruiskun letku on sekin tilattu- ja sitä etsiessäni törmäsin pinstripe- tarvikkeita myyvän kauppaan. Muistin asiaa harrastaneen kaverini maininneen kerran että pinstripe -maalilla on veikeä ominaisuus: se ei kutistu kuvuessaan. Samaten pysyy kiinni kuin tauti, jopa suoraan kiiltävän lakkapinnan päällä.
Mikä pistää puolestaan miettimään että saisikohan sen ulos kynäruiskusta..
- Etumuovipuskurissa reilusti valkoista pisamaa. Alahelma muistutti jopa kevyttä hiekkapuhallusta, loputtomasti vaaleaa pientä pisamaa. Auton väri musta, ei metalli
- Maalilkaupasta PPG liuotinpohjaista maalia koodilla. Siis sitä itsekiiltävää joka ei tarvitse lakkaa.
- Puskurin ja konepellin pesu, jokaisen kolon putsaus topsilla ja tinnerillä. Samalla kolon viereen merkiksi maalarinteipin pala. Puskurin alemmat osat lisäksi rätillä ja tinnerillä.
- Tässä vaiheessa huomasin että kynäruiskun letku hukassa. Hätäsoveltamiseksi meni koska maalissa jo kovete seassa.
Jokaiseen teipillä merkattuun iskemään tippa coctailtikulla. Puskurin alimpaan "hiekkapuhallettuun" osaan kylmästi maalia sormella hieromalla. Levitys koko alalle, yhtenäinen kerros.
- Kuivattelua n. 5-10min. Ylimääräisten maalien pyyhintä pois räteillä ja Autoglymin tar removerillä.
Ihme kyllä, maali jäi pienimpiinkin koloihin täydellisesti. Jopa hiekkapuhallettu pinta on nyt täysin musta. Kuivattelen pari päivää ja annan vielä epäkeskoa ja Chemical Guysin V-sarjalaista päälle. Katsotaan miten käy.
Kynäruiskun letku on sekin tilattu- ja sitä etsiessäni törmäsin pinstripe- tarvikkeita myyvän kauppaan. Muistin asiaa harrastaneen kaverini maininneen kerran että pinstripe -maalilla on veikeä ominaisuus: se ei kutistu kuvuessaan. Samaten pysyy kiinni kuin tauti, jopa suoraan kiiltävän lakkapinnan päällä.
Mikä pistää puolestaan miettimään että saisikohan sen ulos kynäruiskusta..
Re: Kiveniskemien korjaus
Myllytin nuot puolet konepellistä ja takaluukun. Eipä noista kaikista kyllä tasaisia tullut, pitäisi varmaan sitä 3000 paperia hankkia ja sillä viä viimenen silaus. Lisäksi konepellissä on pari kohtaa, jossa selvät hankaumajäljet hiomisesta, mutta lakka ei kuitenkaan ole puhki. Mulla oli aluksi muovinen korkki hiomatukena, olisko siitä lähtösin. Millähän ne sais pois?
EDIT: Kuinka huomaamattomiksi te nuu olettet saaneet? Kuvia?
EDIT: Kuinka huomaamattomiksi te nuu olettet saaneet? Kuvia?
Re: Kiveniskemien korjaus
Ennen ja jälkeen..en malttanut kuivatella.. Jälkeen- kuvassa ajettu Chemical Guysin V34:lla ja vedetty päälle JetSeal. Ulkonäkö/kiilto ei tosin sealerilä enää muuttunut miksikään.
Re: Kiveniskemien korjaus
Mä en tehnyt tuolle etupuskurille vielä mitään, mutta tuota sinun tekniikkaasi voisi kokeilla.
Re: Kiveniskemien korjaus
Puusilmänä, missä kohtaa kiveniskemä...?338LM kirjoitti:Ennen ja jälkeen..en malttanut kuivatella.. Jälkeen- kuvassa ajettu Chemical Guysin V34:lla ja vedetty päälle JetSeal. Ulkonäkö/kiilto ei tosin sealerilä enää muuttunut miksikään.
Re: Kiveniskemien korjaus
Mielestäni tuossa linkkaamassasi kuvassa ei ole hiottu tarpeeksi, koska korjaustäpän ja maalipinnan välissä on tuollainen rinkula. Se ei siitä kiillottamalla lähde, pitää hioa maalipinnan tasalle. Tehdasmaalipinta ei tasaisella pinnalla mene helposti puhki, eri asia jos on pokkaus tai kulma kyseessä. Itse olen käyttänyt 1000-1500-2000 tarrahiomapapereita ja pikkuista hiontaplokkia, hyvä tulee kun varmistaa että pinnat ovat puhtaat. Vesissä kun hio niin suihkepullolla puhdistus käy helposti. Jos paperin ja maalipinnan välissä on joku murunen, niin siitä tulee hienot siansaparot maalipintaan. Niiden poishiominen ohentaa taas maalipintaa...Jokke79 kirjoitti:Myllytin nuot puolet konepellistä ja takaluukun. Eipä noista kaikista kyllä tasaisia tullut, pitäisi varmaan sitä 3000 paperia hankkia ja sillä viä viimenen silaus. Lisäksi konepellissä on pari kohtaa, jossa selvät hankaumajäljet hiomisesta, mutta lakka ei kuitenkaan ole puhki. Mulla oli aluksi muovinen korkki hiomatukena, olisko siitä lähtösin. Millähän ne sais pois? EDIT: Kuinka huomaamattomiksi te nuu olettet saaneet? Kuvia?
Re: Kiveniskemien korjaus
Kun katsot ylempää kuvaa tarkemmin, huomaat että puskuri on täynnä valkoista pisamaa. Siis pohjamaali näkyvissä kiveniskemäpaikoissa. Alemmassa kaikki pisamat puuttuvat, eli maali levitetty selostetulla tavalla.mj2014 kirjoitti:Puusilmänä, missä kohtaa kiveniskemä...?338LM kirjoitti:Ennen ja jälkeen..en malttanut kuivatella.. Jälkeen- kuvassa ajettu Chemical Guysin V34:lla ja vedetty päälle JetSeal. Ulkonäkö/kiilto ei tosin sealerilä enää muuttunut miksikään.
Re: Kiveniskemien korjaus
Ok, kiitos. Etsin isompaa reikää maalissa...
Re: Kiveniskemien korjaus
Lidlin parkiksella yksi mulkk* syystä tai toisesta avasi takaovensa ylipitkäksi. Oli siis laittamassa ostoksiaan sinne takamatkustamoon.
Nousin autosta tarkistaakseni naarmun, ja kerkesin jopa kolkuttaa sen auton ikkunaan. Mutta oli jo kovaa vauhtia peruuttamassa autoaan pois ruudusta, että äkkiä kaivasin kännykän taskusta ja sain otettua kuvan sen perästä.
Naarmu mielestäni ei ole ohikävellessään silmiinpistävä mutta koska kyseessä uusi auto niin tottakai harmittaa kovasti, ja vastapuolen kuskin tapa suhtautua mokaan ottaa päähän vielä enemmän.
Tässä pari kuvaa naarmuista. Kotona illalla laitoin vähän vahaa ja ei ole niin kuin enää niin pahan näköinen. Mutta onko naarmut kotikonstein jotenkin korjattavissa vielä?
https://www.dropbox.com/s/pwrb8g0n7v9zi ... 7.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/lg9izn4yc3698 ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
E: jaahas eka kuvassa siis vahattu, ja kuva mielestäni aika sumussa. Täytyy illemmalla yrittää ottaa uusi kuva.
Nousin autosta tarkistaakseni naarmun, ja kerkesin jopa kolkuttaa sen auton ikkunaan. Mutta oli jo kovaa vauhtia peruuttamassa autoaan pois ruudusta, että äkkiä kaivasin kännykän taskusta ja sain otettua kuvan sen perästä.
Naarmu mielestäni ei ole ohikävellessään silmiinpistävä mutta koska kyseessä uusi auto niin tottakai harmittaa kovasti, ja vastapuolen kuskin tapa suhtautua mokaan ottaa päähän vielä enemmän.
Tässä pari kuvaa naarmuista. Kotona illalla laitoin vähän vahaa ja ei ole niin kuin enää niin pahan näköinen. Mutta onko naarmut kotikonstein jotenkin korjattavissa vielä?
https://www.dropbox.com/s/pwrb8g0n7v9zi ... 7.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/lg9izn4yc3698 ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
E: jaahas eka kuvassa siis vahattu, ja kuva mielestäni aika sumussa. Täytyy illemmalla yrittää ottaa uusi kuva.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)
Re: Kiveniskemien korjaus
Eiköhän nuo tuosta myllylä lähde pois, kiveniskeymiin ei tosin liity mitenkään
Re: Kiveniskemien korjaus
Pieni vinkki tuohon kuvaamiseen:juho kirjoitti:Tässä pari kuvaa naarmuista.
- Laita vaikka pieni teipinpala naarmun viereen, jolloin kamera osaa/pystyy tarkentamaan kuvan siihen naarmuun.
- Nyt noissa kuvissa kamera on tarkentunut noihin heijastuksiin.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 9:35 am
Re: Kiveniskemien korjaus
Tässäpä ollaan taas tekemässä jotain täysin oman mukavuusalueen ulkopuolista, joten kyselenpä vähän asiantuntijoiden mielipidettä ennen etenemistä.
Fiksasin takapuskurin maalipinnasta muutaman kiveniskemän kaltaisen pistemäisen, syvähkön vaurion merkin omalla touch up paint -setillä, maali pohjalle ja lakka päälle. Nyt lakka on kuivunut ja pakkauksen ohjeen mukaan seuraava vaihe olisi kiillotus. Kuivunut lakka on melkoisesti koholla (näin oli kuvattuna ohjelappusen kuvissakin), joten pureeko tähän ohjeenmukainen pelkkä kiillotus? Tulisiko käyttää sopivaa hiomatahnaa/rubbing compoundia? Vai meneekö kuitenkin hiomapaperihommiksi?
Fiksasin takapuskurin maalipinnasta muutaman kiveniskemän kaltaisen pistemäisen, syvähkön vaurion merkin omalla touch up paint -setillä, maali pohjalle ja lakka päälle. Nyt lakka on kuivunut ja pakkauksen ohjeen mukaan seuraava vaihe olisi kiillotus. Kuivunut lakka on melkoisesti koholla (näin oli kuvattuna ohjelappusen kuvissakin), joten pureeko tähän ohjeenmukainen pelkkä kiillotus? Tulisiko käyttää sopivaa hiomatahnaa/rubbing compoundia? Vai meneekö kuitenkin hiomapaperihommiksi?
Re: Kiveniskemien korjaus
Hiomahommiks menee. Teippaa kohouman ulkopuolinen alue aluksi, jotta et hio maalia puhki ympäriltä, kun kohouma on tarpeeksi matala, poista teipit ja hio hieman laajemmalta, jotta kohouma häviää lopulta.
Re: Kiveniskemien korjaus
Kuinka ylipäätään tuollaiset helmoihin renkaiden taakse ja etupuskuriin syntyvät "hiekkapuhalletut" alueet olisi parasta korjata? Ilmeisesti epäkeskokoneella esim. http://www.clasohlson.com/fi/Kiillotusk ... r409901000" onclick="window.open(this.href);return false; on turhaa lähteä hiomaan/kiillottamaan sillä ongelma on jo puhki mennyt pinta ja lopputulos on edelleen epätasainen mutta entistä ohuempi lakkapinta...?
Olisiko tuo maalin ja lakan seoksella pinnoittaminen ja vasta sitten koneella kasittely hyvä tie myös mustalle metallinhohtopinnalle?
Olisiko tuo maalin ja lakan seoksella pinnoittaminen ja vasta sitten koneella kasittely hyvä tie myös mustalle metallinhohtopinnalle?
Re: Kiveniskemien korjaus
Jatkokysymys: autossa on pari naarmu/kiveniskemäkorjausta jotka olen tehnyt tämän topicin ohjeilla. Paikkamaali/lakka, hionta 1000-2000 karkeudella. Sitten olen kiillottanut käsin Farcela G3:lla ja kliinerillä. Pinta ei ihan vielä ole vahauskunnossa joten: jatkanko käsin, lisäänkö vettä mukaan, ostanko vielä hienompaa hiomatahnaa, hankinko halvan epäkeskokoneen(katso edellinen viesti) viimeistelyä varten? Auto on näitä paria korjattua kohtaa ja noita etupuskuria ja helmoja lukuunottamatta aikalailla kiiltävä ja naarmuton joten koko auton myllytys on tarpeetonta ja sinänsä koneen tarve vähäinen.
Re: Kiveniskemien korjaus
Nyt on kokeiltu Langkan blow removeria kaverin auton kiveniskujen korjauksessa. Harmi, että en käyttänyt tuota omaankin vaan menin vesihiomaan ja tein muutamia virheitä
Hommassa mentiin perse edellä puuhun kun myllytin ja vahasin auton ja viikon päästä paikkailtiin iskuja. Pyöräytin lyijykynän kumiin liimatulla p2000:lla kiveniskemiä ja pyyhkäisin ipalla. Sitte maali ja lakka 50/50 sekoituksella ja pienellä pensselillä paikkaileen ja annoin kuivua vuorokauden(ohje 2-24h)Osasta paikkauksista tuli huonoja, varmaan vahasta johtuen, mutta ne jotka onnistui, sai Langkalla siloiteltua aika hiton hyvin. Aika kauan noita joutui hinkkaamaan ja siitä tuli tietenkin naarmua ja hankausjälkeä joka piti myllyttää. Myllytykset tein Rupes 15 Mk2 megun leikkaava mf ja scholl s20 black. Ehkä sellainen 6-12h voisi olla optimaalinen kuivumisaika pois pyyhinnän kannalta, riippuen tietysti olosuhteista. Tuolla 2h varmaan taas helpolla lähtee liikaa, mutta jollei myllyttää aio niin sitten kannattaa pyyhiä suht tuoreena.
Mutta sanoisin, että ihan varteenotettava vaihtoehto vesihiomiselle ja ei ainakaan saa tehtyä tuhoa niin helposti, kuin mitä minäkin tein omaan konepelliini eli lakka puhki yhdestä kohtaa, liiallista hiomista väärästä kohtaa ja syviä hiontajälkiä jotka ei lähteneet rupesin sinisillä. Mielestäni ei kannata ostaa sitä koko kittiä vaan pelkästään tuo blob remover. Ipa ja sealant ku kuitenkin kaikilta löytyy muutenkin. Tuo blob remover on se oleellinen osa.
Hommassa mentiin perse edellä puuhun kun myllytin ja vahasin auton ja viikon päästä paikkailtiin iskuja. Pyöräytin lyijykynän kumiin liimatulla p2000:lla kiveniskemiä ja pyyhkäisin ipalla. Sitte maali ja lakka 50/50 sekoituksella ja pienellä pensselillä paikkaileen ja annoin kuivua vuorokauden(ohje 2-24h)Osasta paikkauksista tuli huonoja, varmaan vahasta johtuen, mutta ne jotka onnistui, sai Langkalla siloiteltua aika hiton hyvin. Aika kauan noita joutui hinkkaamaan ja siitä tuli tietenkin naarmua ja hankausjälkeä joka piti myllyttää. Myllytykset tein Rupes 15 Mk2 megun leikkaava mf ja scholl s20 black. Ehkä sellainen 6-12h voisi olla optimaalinen kuivumisaika pois pyyhinnän kannalta, riippuen tietysti olosuhteista. Tuolla 2h varmaan taas helpolla lähtee liikaa, mutta jollei myllyttää aio niin sitten kannattaa pyyhiä suht tuoreena.
Mutta sanoisin, että ihan varteenotettava vaihtoehto vesihiomiselle ja ei ainakaan saa tehtyä tuhoa niin helposti, kuin mitä minäkin tein omaan konepelliini eli lakka puhki yhdestä kohtaa, liiallista hiomista väärästä kohtaa ja syviä hiontajälkiä jotka ei lähteneet rupesin sinisillä. Mielestäni ei kannata ostaa sitä koko kittiä vaan pelkästään tuo blob remover. Ipa ja sealant ku kuitenkin kaikilta löytyy muutenkin. Tuo blob remover on se oleellinen osa.
Re: Kiveniskemien korjaus
Pistänpä vielä kuvan tuollaisesta hyvin onnistuneesta tasauksesta:
Myllytyksen jälkeen kyllä todella vaikea huomata eroa ja kameraan en sitä saanut taltioitua
Myllytyksen jälkeen kyllä todella vaikea huomata eroa ja kameraan en sitä saanut taltioitua
Re: Kiveniskemien korjaus
Mielenkiintoinen tuote, itsekin vierastan vesihiontaa kun olen muutaman kerran sen kanssa kämmännyt... Mistä tilasi Blob Removerin? Jenkki-Amazon ei ainakaan toimita Suomeen:
https://www.amazon.com/Langka-LANGKA-Th ... B000BAT622
https://www.amazon.com/Langka-LANGKA-Th ... B000BAT622
Re: Kiveniskemien korjaus
Daatta kirjoitti:Mielenkiintoinen tuote, itsekin vierastan vesihiontaa kun olen muutaman kerran sen kanssa kämmännyt... Mistä tilasi Blob Removerin? Jenkki-Amazon ei ainakaan toimita Suomeen:
https://www.amazon.com/Langka-LANGKA-Th ... B000BAT622
Itse tilasin pari viikkoa sitten tuolta http://mve-online.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt ei näytä enää löytyvän, mutta voihan sieltä kysäistä. 23,60€ + postit oli hintaa.
Ei ole vielä päässyt kokeilemaan. Auton vaihto edessä, niin ei jaksa alkaa hifistelemään enää
Re: Kiveniskemien korjaus
Mä ostin tuolta MVE:sta kanssa kaksi kappaletta, mutta ehkäpä toisesta voisin luopuakkin.