Ruostekorjauksista

Korikorjaus ja maalaus
samunoz
Viestit: 4225
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Kesä 03, 2013 3:13 pm

Täytin suurimman osan metallikitilla ja laitoin päälle ohuen kerroksen muovikittiä.

Avatar
hanta
Viestit: 82
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Kesä 03, 2013 10:17 pm

samunoz kirjoitti:Täytin suurimman osan metallikitilla ja laitoin päälle ohuen kerroksen muovikittiä.
Kai alle tuli uutta peltiä eikä vaan sitä metallikittiä?

samunoz
Viestit: 4225
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ma Kesä 03, 2013 11:18 pm

hanta kirjoitti:
samunoz kirjoitti:Täytin suurimman osan metallikitilla ja laitoin päälle ohuen kerroksen muovikittiä.
Kai alle tuli uutta peltiä eikä vaan sitä metallikittiä?
Ei ollut läpi reikä kuin muutamassa kohdassa. Eikä ollut hitsausvälineitä :|

Maikel
Viestit: 57
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Korso

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Maikel » Ti Kesä 11, 2013 6:44 pm

samunoz kirjoitti: Ei ollut läpi reikä kuin muutamassa kohdassa. Eikä ollut hitsausvälineitä :|
Itselläkin ois ton pikkusen kikkareen kohdalla "vastaava" tilanne, eli takakaaressa on jo ihan rehti reikä.

Mites tommosen korjaus? Klokkerholmin sivuilta kattelin ettei korjauspalaa olisi saatavilla, peltiähän saa motonetistä.. Mut mites kaaren muodot sitten ilmaantuvat siihen uuteen peltiin? :shock: Vai mistäs muualta korjauspaloja vois metsästää?

Omat hitsitaidot on enemmänkin räkimistä, mutta harjotus tekee mestarin... vaimitenseoli?
SPOILERSPOILER_SHOW
tai, mitäs jos kuiduttais kaaren uusiksi?
Luulin osanneeni pitää autoa puhtaana, mutta tämähän on välineurheilua..

Avatar
hanta
Viestit: 82
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Kesä 12, 2013 9:46 pm

Maikel kirjoitti:Itselläkin ois ton pikkusen kikkareen kohdalla "vastaava" tilanne, eli takakaaressa on jo ihan rehti reikä.

Mites tommosen korjaus? Klokkerholmin sivuilta kattelin ettei korjauspalaa olisi saatavilla, peltiähän saa motonetistä.. Mut mites kaaren muodot sitten ilmaantuvat siihen uuteen peltiin? :shock: Vai mistäs muualta korjauspaloja vois metsästää?

Omat hitsitaidot on enemmänkin räkimistä, mutta harjotus tekee mestarin... vaimitenseoli?
SPOILERSPOILER_SHOW
tai, mitäs jos kuiduttais kaaren uusiksi?
Jos tosiaan niin on ettei korjauspalaa saa mistään, lienee ainut vaihtoehto väännellä korjauspalaan muodot kohdalleen itse. Kuinka haastavaa korjauspalan tekeminen on, riippuu tietysti ihan täysin siitä millaisessa kohtaa se reikä on, eli millainen korjauspala tarvitaan. Jos muoto ylitsepääsemätön taivuttaa, romarille etsimään vastaava auto ja leikkaamaan siitä korjauspala.

Motonetissä/Biltemassa/jne myydään erilaisia peltivasara & vaste sarjoja joilla pellin naputtelu eri muotoon onnistuu helpommin kuin perus timpurin vasaralla.

Onhan näitiä ruostekorjauksia tehty varmaan kaikilla mahdollisilla liimoilla, massoilla, kuidulla jne mutta kyllä se ainut oikea tapa on hitsaamalla uutta peltiä.

JaniH
Viestit: 1730
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja JaniH » Pe Heinä 19, 2013 8:12 am

Mites tuon BH Hydrate 80:sen kanssa? Voiko tuon päälle kitata? Ylimaalattavissa useimmilla automaaleilla lukee ohjeissa mutta miten pakkelin kanssa mahtaa onnistua vaiko väliin joku pohjamaali/hiontaväri/tms ennen kittaamista?
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Heinä 19, 2013 9:29 am

Vetäisin itse väliin 2K hinkkiksen/epoksin väh.
Vain YKSI LSP!

///Jone
Viestit: 63
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 2:52 pm

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja ///Jone » Pe Heinä 26, 2013 5:47 pm

Kellään kokemusta koriliiman käytöstä takakaarien kiinnitykseen, hieman tuossa etsiskelin tietoutta ja ajatuksena edetä jotenkuten näin, tuotteet mitä täällä suositeltiin mukana.
SPOILERSPOILER_SHOW
- Rälläkkä ja teräsharja. Paikannetaan ruosteen laajuus.
- Mallataan korjauspalaa kaareen ja leikataan 20mm pienempi pala lokasuojasta pois
- Pokkaus peltiin tuolle 20mm osuudelle.
- Tästä osiosta kiinnostaisi tietää enemmän. Eli korjauspalan keskitys kaareen ennen liimausta. Onko ok keskittää kaari popniittien avulla ja samalla tietenkin popniiteillä hepataan kaari kiinni koko alueelta ennen liiman kuivumista. Ja kannattaako/pitääkö nuo popniitit ottaa pois kaaren liimauksen jälkeen? Erinlaisesta lämpölaajenemisesta johtuen.
-Koriliimaa sivellään korjauspalaan ja pokatulle osuudelle ja myös sinne leikkuu sauman taakse. Onko liima hiottavissa ja kannattaako myös siihen saumaan pyyhkäistä ohut palko koriliimaa?
Ja sitten maalaus
-pohjamaali, Debeer 2K -epoksi
-hiontaväri Debeer 2K. Karhennus ennen kittausta.
-kittaus
-pohjamaali hiontaväri Debeer 2K
-väri
-lakka

JaniH
Viestit: 1730
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Heinä 27, 2013 10:38 am

Nyt kokeiltu tuota hydratea, ensin rapsuttelin ruostetta pois sen verran mitä sai puukolla ja teräsharjalla (oivat työkalut) eli puukolla kuprut auki, harjausta perään, tärpätillä putsaus ja maalia sutilla päälle. Muutaman kuvan ehdin räpsäisemään ennenkuin tuli kiire kotia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuivuttuaan pinta muuttui mustaksi, kuvia valmiista pinnoista ei ole mutta koitan räpsiä tässä kun auton parissa lisää hääräilen, nuita kupruja kun alkaa olheen vähän siellä täällä...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Tero » To Elo 01, 2013 8:38 pm

Minä kans;

Kuva Kuva

Dremel -kopion teräsharjalla sipastu. Ei vaan pääse pohjaan asti (kuten muijakin sanoo), niin vedin tuohon semmosen "ruosteensulkumaalin" päälle ja huomenna sitten väriä.
Viimeksi muokannut Tero, Ma Loka 20, 2014 8:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

maaco
Viestit: 1543
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2012 7:07 pm

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja maaco » To Elo 01, 2013 9:04 pm

^ onks toi myyntikorjaus?

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Tero » To Elo 01, 2013 10:03 pm

:D Onko niin vakuuttavan näköinen? Kyllä mä sitä vielä putsailin ennen maalia, alkoi vaan sadekuuro niin oli kiire napsasta kuvat taivasalla ennen ku lykkäsin auton katokseen. Mutta tosiaan ton poteron pohjalle ei Dremel -harjalla yletä.

Myyntifiksi on tietysti liukuva käsite, ja vaikka nyt juur ei ole kauppoja menossa, niin kai se on kivempi tota käydä näyttämässä jos katto ei kupli ihan niin pahasti.... kyllä mä aattelin olettaa että tolla saa ruostumista hidastettua sen verran ettei sinne mitään kattoluukkua synny. Kuten kuvastakin huomaa, niin sen verran on materiaalia alkanut hapertuun, että se reikä olis kyllä jossain vaiheessa syntynyt. Toivottavasti saan siitä vielä jopa hieman huomaamattomamman kuin lähtökohta :)

Juha U
Viestit: 4634
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Juha U » To Elo 01, 2013 10:16 pm

^Oho onks tuossa ollu jotain muhimassa vai miten on noin käynyt?

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Tero » To Elo 01, 2013 11:05 pm

Katon reunassa vai poteron pohjalla? :D

Kun toi ostettiin 3.5 vuotta sitten, tuossa katon kulmassa oli n. peukalon pään kokoinen rupi, maali ehjä yms. Siitä se on muhinut, noita kohtia on tuossa katon pokkauksessa yhteensä kolme tai oikeastaan neljä. Itse luulin että kiveniskusta lähtenyt, mutta joku oli kovasti sitä mieltä että lasinvaihdon yhteydessä olis rikottu maali ja olis siitä lähtenyt. "Tiivisteen" alla oli kyllä käsivaralla vedetty musta maali, että en tiedä mitä sille on aiemmin tehty.

"Tiivisteen" huulihan on ollut pois paikaltaan, kuten vasemmasta kuvasta näkee, pitäis olla katon pokkauksen tasalla. Ja se ei ulotu tuonne poteron pohjalle asti, sieltä pitäisi veden hävitä, mutta kun se on ollut täynnä lasin liimapurseita ja ruosteputua yms, niin kostea moska on jäänyt muhimaan juurikin tuonne yläpuolelle lasia... no nyt poterokin on putsattu ja vesireiät tarkastettu lasin alapuolelta.

Avatar
Markku M.
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Pe Elo 02, 2013 2:05 pm

Noveroxia tuohon, jos et meinannut puhaltamalla ottaa loppuja. Muuten lähtee tosi nopeasti fiksauksen jälkeen lahoamaan taas...
.:R32

Avatar
Henripit
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 10:44 am
Paikkakunta: Espoo 02740

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Henripit » Pe Elo 02, 2013 5:33 pm

Vähän erilaista ruostekorjausta;

Uistimien koukut on päässyt pikkusen ruostumaan, niin pystyykö niitä saamaan takasin uudenveroisiksi esim iron x:llä? Vai pitääkö olla jotain muuta ainetta?
Edistyminen --> Step 1 - Step 2 - Step 3

Juuzo
Viestit: 723
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Pe Elo 02, 2013 7:19 pm

Ei taida raudanpoistot ruosteesee juuri purra.. Bilt-hamberin deox-c (tai deox-gel) lienee oikeempi aine em käyttöön.

JaniH
Viestit: 1730
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja JaniH » Su Elo 04, 2013 11:45 am

Mites hapot? Malcon vannepesuaineella lähtee aika kivasti ruosteet:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten sitä kivaa ruostekorjailua:

Kuva

Kuva

Putsattuna
Kuva

Kuva

Hydraattia päälle:
Kuva

Kuva

Loppusilaus mattamustalla spreilä:
Kuva

Samalla metodilla kaari mutta päälle ei tullut mattamustaa:
Kuva

Muutamasta kohdasta näppäsin ruosteet kiinni tuolla menetelmällä ja pari ruostekuprua jäi vielä myöhemmäksi, oikean sävyistä pintamaalia ei saanut tähän hätään niin lopullinen pinta suihkitaan sitten joskus taas kun kerkeää...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Juha U
Viestit: 4634
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Elo 04, 2013 12:22 pm

^ Ja nuoko nyt oikeesti kestää

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Elo 04, 2013 1:21 pm

Mä tein omassa projektissä kaikki ruostekohdat näin:

1. Hionta epäkeskolla
2. Teräsharjalaikka ja porakone
3. Hiekkapuhallus
4. Noverox
5. Hiontaa ja teräsharjalaikkaa
6. Pohjaväri päälle

Katotaan miten hyvin kestää :)

samunoz
Viestit: 4225
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Elo 04, 2013 1:21 pm

Ei kyllä kestä kovin kauan.

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Elo 04, 2013 2:13 pm

Puhutko musta ja JaniH:sta? :D

Kohdassa 6. pitäisi lukea HAPPOpohjamaali...

samunoz
Viestit: 4225
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Elo 04, 2013 7:20 pm

Tuo JaniH:n paikkaus ei mielestäni tule toimimaan pitkään.

JaniH
Viestit: 1730
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ma Elo 05, 2013 7:08 am

Samu, tuo kestää niin kauan kuin B-H Hydrate 80 kestää siellä pohjilla. Tuo Noverox näyttäisi olevan vastaavaa tavaraa pikaisen googletuksen mukaan. B-H:n tuotteiden kanssahan on jo tottunut siihen että ne on tuoteryhmänsä parhaimmistoa niin eiköhän tuokin paikkaus hetken kestä, yleensähän nuo kestää sen puoli vuotta ennen uutta kukintoa...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

maaco
Viestit: 1543
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2012 7:07 pm

Re: Ruostekorjauksista

Viesti Kirjoittaja maaco » Ma Elo 05, 2013 8:51 am

Miksei noita ruosteita voisi kerralla korjata kunnolla? Ei se hiekkapuhallutus paljoa maksa, jos ei itellä oo vermeitä. Biltemasta pistehiekkapuhalluspistoolit maksaa jonkun 20€, niillä muutamat pesäkkeet puhaltaa komeasti, jos sattuu itellä kompura olemaan. Sitten vaan oikeaoppisesti pohjat kuntoon ja maali päälle. Miksi hemmetissä korjata puolen vuoden välein niitä ruosteita, se pelti loppuu äkkiä kesken kun aikansa lamellilla / millälie pyörittelee. Mä en ymmärrä..

Vastaa Viestiin