Maalauksen raja

Korikorjaus ja maalaus
Mixu
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 6:26 pm

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Mixu » Ti Syys 03, 2013 12:50 pm

Kittauksella ei ole mitään tekemistä sävyn kanssa koska se jää pohjamaalin alle. Sävy ero voi johtua monesta eri syystä. Väärän värinen pohjamaali,väärä väri variaation/väärät paineet maalatessa.Sitäpaitsi hopea on aina paha väri,se menee erittäin helposti liian tummaksi jos "läträät" eli vedät pinnan liian märäksi.Kyllä ammatimaalarin pitää osata häivyttää! koska sillä vältetään sävyero jos ei ole sopivaa variaatiota.Vie takaisin maalaamoon ja pistä ne korjaamaan tuo sävyero,niitten pitää häivyttää se sillai että sävyeroa ei näy,se kuuluu niitten hommiin.

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Ma Syys 15, 2014 12:42 am

Tuli maalautettua auton ovista alaosat (sisäpuolelta), auton väri metallinhohtohopea. Tänään auringonvalossa katsoin että sävyerohan on aivan selkeä.

Tässä on alunperin sisäpuoliset osat ovista ja oviaukoista mielestäni selvästi vaaleammat jo tehtaalta tullessaan (vrt. ulkopellit). Mutta eikö maalarin tehtävä ole katsoa se oikea sävy maalattavasta osasta, eikä mistään värikoodista/tietokoneohjelmasta? Toisekseen, kuuluuko häivytykseen se että sormella kokeillessa maalipinta on selvästi karhea? Alkuperäinen maali, häivytyskohta sekä uusi maalipinta tuntuvat sormen alla kaikki aivan erilaisilta. Uusi maalipinta on "lasimaisin", häivytyskohta hiekkapaperimainen ja alkuperäinen maali myös melko sileä.

Tuon "häivytyksen" näkee myös helposti, kun uusi maali menee pistemäisenä sumuna alkuperäisen päälle. Eli ei kyllä häivytä kovin hyvin jos maalipisaratkin erottuvat erivärisinä. :|

Vaikka maalauskohdat ovat sellaisissa kohdissa, ettei niitä normaalisti kukaan katso eikä sävyeroa huomaa, niin minulla asiakkaana lienee kuitenkin oikeus käydä kyselemässä syytä sävyerolle ja mitä he aikovat asialle tehdä. :roll: On kyllä kumma juttu ettei näissä maalaushommissa ole kertaakaan mennyt hommat putkeen, vaikka selkeästi kyllä tuonut ilmi että olen tarkka laadun suhteen. :evil:

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Syys 15, 2014 1:05 am

Tuohon maalauksen rajaan auttaa jossain määrin vesihionta ja kiillotus. Laitappa kuvia tuosta sävyerosta ja paikasta mikä maalattu niin aukeaa paremmin tää keissi.

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Ma Syys 15, 2014 4:18 pm

Pitää huomenna koittaa muistaa kuvata. Mietin vain tuota häivytystä, että ei kai sen kuulu tuollainen karkea olla, eikös maalarin tehtäviin kuulu tehdä siitä alueesta alkuperäiseen maaliin sulautuva, eikä mikään mattapintainen.. :roll:

Olen testannut Kuopiosta kolmea eri maalausfirmaa, ja kaikkien kanssa mennyt reklamoinnin puolelle. :shock:

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Syys 15, 2014 7:16 pm

Niinhän se monesti on. Vähän luulen että kovin harva maalari jaksaa vesihioa ja myllyttää pölyrajaa kunnolla saatikka edes kunnon aineilla. Minullekin eräs maalari väitti että yhdellä Virtuksen aineella saisi pinnan vesihiotusta täysin naarmuttomaksi ja holottomaksi vain yhdellä aineella. I doubt!

Avatar
EeKi
Viestit: 353
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Syys 15, 2014 9:04 pm

Ei sitä häivytysrajaa saa mitenkään niin hyväksi etteikö sitä huomaisi.
Tämän takia jos vain asiakas pystyy venymään niin aina välttää noita paikkamaalauksia.

Häivytyksen saa ihan kohtuu hyvin menemään "häivytystinnerillä/aineella" mikä "polttaa" uuden ja vanhan lakan rajan yhteen. Vanhan pinnan pitää olla puhdas ja ns kiilloitettu. Ja tietenkin kevyesti matattu että ees vähän saa lakka otetta.

Toinenkin juttu noissa häivytysrajoissa on että ne ajan mittaa tulee näkyviin kun lakkaraja "hioutuu" esille.
Tai sit heti jos maalari kiillotaa rajan puhki. :mrgreen:

Edellä olevaan kysymykseen oven häivytysrajoista, kuullostaa siltä että rajan häivyttäminen on epäonnistunut ja häivytysaine tehnyt tepposet. Välillä pinnan puhtaudesta ja itse pinnan laadusta toi häivytys aine tekee ihan hirveet roskat. Jos ei asialle tee mitään niin raja on karkea.

Just tein yhteen Porscheen helman paikkamaalauksen mikä piti rajata oven kynnyksen moutoihin. Asiakas halusi ettei rajoja sekä häivytystä huomaisi.
Rajateipillä raja terävään sikkiin ja lakan häivytys kyljen ilmanottoaukon alle. Vesihionta+kiilloitus teipin rajoihin ja myllytys lakan häivytyskohtaan.
Asiakas oli tyytyväinen.

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Ma Syys 15, 2014 10:29 pm

EeKi kirjoitti:Ei sitä häivytysrajaa saa mitenkään niin hyväksi etteikö sitä huomaisi.
Tämän takia jos vain asiakas pystyy venymään niin aina välttää noita paikkamaalauksia.
Hieman ihmettelinkin tuota miksi ovat häivyttäneet, koska olisi noissa ovissa ollut vara rajata se johonkin järkevään pokkaukseen/reunaan tms. Kai niillä joku syy on ollut tehdä häivytykset.. :roll: Jos tuo olisi näkyvällä autolla auton ulkopuolella, niin olisin kyllä jo heti autoa hakiessa sanonut että nyt meni pojilla homma uusiksi. :lol:

Avatar
EeKi
Viestit: 353
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ti Syys 16, 2014 10:37 pm

Joo oven sisäosissa on paljon paikkoja mihin saada piiloon tai loivalla rajalla minkä saa myllytettyä. Tiivisteiden allekkin saa ym tämmösiin.
Otin tänään yhdesta maalauksesta kuvia, koitan muistaa ottaa lopputuloksesta vielä kuvat.
Oli sen verta esimerkki homma noista rajoista...

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Ke Syys 17, 2014 7:17 pm

Kuva

Tuossa huono kuva, mutta josta selviää kyllä tuo sävyero. Alaosasta maali on rajattu tiivisteen alle.

Tosiaan näissä ovien sisäosissa on alkuperäinen maali erisävyinen kuin mitä ulkopelleissä (vaaleampi ja ilman metallinhohtohilettä). Minun silmään näyttää että maalaus on tehty ulkopintojen sävyllä, vaikka ei se senkään kanssa täysin natsaa.

Kävisittekö itse tässä tapauksessa reklamoimassa maalarille?

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Syys 18, 2014 2:43 pm

Kävin maalarilla kyselemässä asiasta.. Karkea häivytysraja meni mukisematta korjaukseen, sen virheen myönti maalarikin. Sävyerosta ei oltu samaa mieltä, eikä se ihan niin paha olekaan ulkoilmassa missä asiaa tarkasteltiin. Mielestäni olisi pitänyt saada osumaan tarkemmin kohdalleen, mutta ehkä tuo on nyt kestettävä kun ei ole niin näkyvällä paikalla. :roll:

Näissä maalaushommissa olisi kyllä hyvä kun hinta-arviota kysellessä saisi tarkempaa tietoa siitä että miten aikovat maalauksen totetuttaa, mihin tulee rajat, osuuko sävyt kohdalleen ym.. Aina kun olen autoa maalarille vienyt niin eipä se muuta kerro kuin "laitetaan kuntoon". :mrgreen:

Avatar
EeKi
Viestit: 353
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Syys 18, 2014 10:41 pm

Muistin jopa ottaa parit kuvat, kännykällä tosin.

Tuossa tuo häivytys maalauksen jälkeen...

Kuva

---ja teipin raja.

Kuva

Häivytys kiilloitettu. Vesihiomaan ei pysty koska häivytysaine menee helposti puhki. Jos tietää missä lakanreuna menee niin uskaltaa hivenen hivaista. Yleensä raja imaisee roskia.

Kuva
Kuva

Kun tarkkaan katsoo ja löytää, väkisin jää jotain rajaa, lähinnä tuota pienen pientä rosoisuutta. Jos tuota myllyttää niin menee puhki ja tulee lakan reuna vastaan mikä taas näkyy harmaana reunana.
Tämän takia ei mielellään häivytetä ja jos joutuu tekemään "karvit" niin niin pieneen/näkymättömään kohtaan.

Kuva

Ja teippiraja vähän vesihiottu ja kiilloitettu.

Kuva
Kuva

Nää on tämmösiä. Normitallaaja tälläisiä edes tajua vaikka sormella näyttäis ja harva edes löytää jos on häivytys onnistunu eikä tietoa missä kohtaa.

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » To Syys 18, 2014 11:13 pm

Tuo onkin aivan eri tason jälkeä. En omalla silmällä edes nää missä tuossa menee vanhan ja uuden maalin raja. :shock:

Ei tällä kylällä ole vielä tommosta jälkeä tekevää maalaria näkynyt. :lol:

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Syys 19, 2014 8:17 am

Onhan noissa töiden laaduissa "pieni" ero!

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Pe Syys 19, 2014 1:22 pm

Sekin on tullut selkeästi huomattua, että kun kyseessä on vanha ja halpa auto, niin oletetaan että työt voidaan tehdä vasemmalla kädellä, koska "eihän vanhassa autossa niin tarkkaa ole". Eivät varmaan tekisi tuollaista jälkeä esim. uudehkoon Audiin.

Osgard
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 5:22 pm

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Osgard » Pe Syys 19, 2014 4:30 pm

Taitaa se hintakin olla eri. Tonnin autoa ei monella sataa enää maalata

Ewottaja
Viestit: 629
Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:50 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Ewottaja » Pe Syys 19, 2014 5:12 pm

Osgard kirjoitti:Taitaa se hintakin olla eri. Tonnin autoa ei monella sataa enää maalata
Näin se yleensä varmasti menee. Mutta eikös kuitenkin asiakkaan pitäisi voida olettaa että työnjälki on siistiä, riippumatta siitä millaisen auton maalarille vie. Ei niin, että halvempaan autoon tehdään korjaukset halvemmalla, ja annetaan asiakkaalle halvempi hintatarjous, tuomatta esille sitä että mahdollisuus on tehdä työ tarkemminkin, vaikka hinta olisikin kalliimpi.

Halvemman auton tapauksessa voisivat sitten suoraan sanoa että tehdäänkö halvalla, vai tehdäänkö kunnolla. :mrgreen:

Tiedä sitten onko nämä ongelmat vaan johtuvia paskoista täkäläisistä automaalausfirmoista. Jos vielä täytyy maalaushommia teettää, niin enpä tiedä mihin autoni veisin, kun ei täällä kukaan tee asiallista jälkeä. :?

Avatar
jukkareu
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 4:08 pm
Paikkakunta: Paimio

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja jukkareu » Su Syys 21, 2014 8:37 pm

Eipä sitä rajaa taideta aina vesihioa ja myllyttää ......
Audi A6 Avant 3.0 TDiA Quattro
Audi A3 2.0 TDi Quattro

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Jolli » Su Syys 21, 2014 8:55 pm

Täytyy sanoa että vaikka Suomessa on automaalareita about 100 000 varmaan, niin Eeki yltää helposti prosentin parhaimmistoon ainakin!
Sääli kun on niin ylityöllistetty ja alipalkattu ( :LOL: ) ettei omaa projektia uskalla edes tarjota :D

Avatar
Mikkoro
Viestit: 138
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Mikkoro » Pe Loka 03, 2014 11:53 pm

Pitääpä koittaa huomenna ottaa oman auton kolarikorjauksen jäljestä kuvia ja pistää arvon raadin arvioitavaksi. Ei mitään isompaa juttua, hyvin pientä sävyeroa ja vähän rumaa teippisaumaa. Suurimpana mokana se, että yhdestä kohdasta puuttui maali kokonaan joten homma menee joltain osin uusiksi... maanantaina selviää, että miltä osin. Vasen etulokari oikottiin ja se sekä etupuskuri sai uutta maalia pintaansa.

jonir
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2015 10:26 pm

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja jonir » Ma Tammi 19, 2015 6:59 pm

Tännekin heitän sellasen kyssän että meni printterin kylki vituiksi ja maalaan uusiksi niin tarviiko sumu raja häivytys alueelta hios välillä pois vai hionko vasta kun on uus pinta eli siihen tulee kahet sumut?

Avatar
EeKi
Viestit: 353
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Huhti 28, 2016 10:03 pm

Tajusin ottaa vähän kuvia kun oli aika hyvä esimerkki pilari. Aikasemmi näistäkin on jauhettu mut jauhetaan lisää.

Eli häivytys tehty tolpan tuohon kulmaan missä on pieni muoto/sikki. Rajateipillä avustettu ja ikkunan kulmaan tehty itse häivytys. Vesihiottu ja myllytyst perää.

Kuva
Kuva

Avatar
Kylli-täti
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » To Huhti 28, 2016 10:59 pm

Mitä EeKin nimimerkin oon tunnistanu nyt pari vuotta jo, niin äärimmäisen osaavan ammattilaisen kuvan oon saanu. Vitun siistiä jälkee aina :)

P.S. Tän rajaushässäkän ja asiakkaiden vittuilun takiako monessa paikassa esim puskurit maalataan suorilta kokonaan, vaikka ois vaan pieni naarmu? (Uuteen Toyotaanhan vaihdettiin koko puskuri pienen naarmun takia, vaikka just sen osan puskurista ois saanu varaosanakin ja erikseen maalattua, ja vanhan kappaleen maalattua jopa ilman kittailuja. Täytyy sanoo et vakuutusyhtiöt on hyviä asiakkaita näköjään :thumb: )

Avatar
EeKi
Viestit: 353
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja EeKi » Pe Huhti 29, 2016 7:33 am

Harvempi tekee paikkauksia, lue = ei osaa. :D
Pesukintalaisille oon esim just puskureita paikannu ja tyytyväisiä on oltu.

Vakuutusyhtiön hommista sen elättävän rahan saa.

Tomson
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2011 11:01 am

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja Tomson » Ti Touko 31, 2016 11:35 am

Itsellä olisi takaovien alalaidan ruosteenkorjaukset edessä. Maalaus pitäisi rajata varmaan listaan asti, joten kysymys kuuluukin, että miten hiotaan ruosteettomat kohdat, joista hiotaan vain lakka pinnalta? eli ideana varmaan hioa vain sen verran, että metallinhohto maali tarttuu ilman pohjamaalia ja lakka sitten vain päälle? mitä karkeuksia käyttää hiomapaperissa/hionnassa?

jamppe
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Touko 28, 2014 1:52 pm

Re: Maalauksen raja

Viesti Kirjoittaja jamppe » Pe Heinä 29, 2016 1:52 pm

Täytyypä nyt kysyä täältä ennenkuin lähden sompaamaan.

Farkun takakontissa metallirungon ja muovilistan sauma herkkä kohta kun väliin ei ole tehtaalla laitettu mitään väliin jne ja aikaa myöten tuo muovilista hieroo metalli/maalipinnan rikki ja käy näin (rikki alaosasta samalla lailla kolmesta eri kohtaa):
http://imgur.com/a/ovbFV

Tarkoitus olisi maalta vain paukkupullolla ja lakka päälle, rajaa jää, mutta jääköön. Takakontissa tuo ei niin haittaa jos vaakasuuntainen raja on tuosta parisen senttiä ylempänä. Pienempi paha tuo kuitenkin on, kuin antaa tuon levitä...piakkoin lähtee vielä pahemmin lohkeamaan ja sitten on isompi maalaus edessä...

Mutta miten tuo olisi järkevintä hoitaa kuntoon? Rapsutan tuosta varovasti nuo irronneet osat pois hion alueen niin tasaiseksi kuin saan (lähelle metallipintaa), mutta pitäisikö tuohon laittaa jotain filleriä täyttämään tuo rikkoitunut kohta? Vai hionnan jälkeen vaan maalia monta kerrosta päällekkäin ja lopuksi lakka?

Seuraavaa lohkeamista sitten estämään kaksipuoleinen tarra tuohon noiden kahden osan väliin.

Vastaa Viestiin