HVLP - Ruiskumaalaus
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Tämän huomaa tosi hyvin hopeisten sävyjen kanssa, kun harjoittelee maalaamista. Kaikki vaikuttaa lopputulokseen.
- paine
- etäisyys
- kerrokset
- määrä
- ruiskutustapa
- jne jne...
vittumainen väri osua vanhan maalipinnan kanssa ja vaatii lähes aina jonkin häivyttämisen. Kokeilua ja testausta, että mikä osuu...
- paine
- etäisyys
- kerrokset
- määrä
- ruiskutustapa
- jne jne...
vittumainen väri osua vanhan maalipinnan kanssa ja vaatii lähes aina jonkin häivyttämisen. Kokeilua ja testausta, että mikä osuu...
Kaikki liha tottelee kuria...
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
En ole, enkä ihan heti aiokaan, noiden vesiohenteisten kanssa leikkiä, joten liuottimilla mennään.
Hyvä pitää toi mielessä. Kiitos! Jatketaan opettelua
Hyvä pitää toi mielessä. Kiitos! Jatketaan opettelua
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
No en minäkään...
Mutta mutta. Sen maalipinnan pitäis olla sopivan tasaisen matta kauttaaltaan ennen lakkauasta. Siis tasainen matta väri tai jotain sinne päin...
Mutta mutta. Sen maalipinnan pitäis olla sopivan tasaisen matta kauttaaltaan ennen lakkauasta. Siis tasainen matta väri tai jotain sinne päin...
Kaikki liha tottelee kuria...
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
En oo maalari, mutta tälläinen pisti silmään DW:n puolella:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=321274
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=321274
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Siinäpä jotain todistetta ensimmäisistä lakkakokeiluista.
Note to myself:
- Lakan oikea määrä märkään kerrokseen täytyy vielä hakea, takaosiin suihkin turhan ohuesti ja etupintaan tuli muutama valuma.
- Jotain lämmittimiä noille irto-osille esim IP-lämmittimet telineeseen, talvella hallin lämpötila laskee alle 20-asteen. Tai ns. maalaushuoneeseen jokin 1000kW:n raksalämppäri pöhisemään.
- Jokin fiksu teline vanteiden maalaukseen, jotta saisi etu ja takapuolen tarvittaessa samalla kertaa maalattua.
- Epoksi täyttää yllättävän hyvin epätasaisuuksia, tai siltä ainakin tuntu. Kaveri kun oli itse tehnyt pohjat tyyliin "kaavittu teräslastalla nitromorssin kanssa" (omat pohjat kuulemma kelpas).
- Yllättävän hyvin tasoittu kun antoi reippaammin lakkaa ulos koneesta, takaosiin ohkasemmat kerrokset aiheutti enemmän aplaria.
Tällä mennään eteenpäin
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Oi gurut (Hynde ja Eeki, miksei muutkin?)
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Letkut, vedenerotin jne?
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Letkut, vedenerotin jne?
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Jolli: Oi guru Eeki, miksei muutkin?)
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Kyllä perus pientä maalaamista tekee ihan tuollaisella 50 litran kompurallakin, mutta jos aletaan hiekkapuhaltaan, niin sitten vaaditaan jo säiliökokoa. Tosin maalaamisessa auttaa taas iso säiliö, kun kone ei käy kokoaikaa -> vähemmän vettä säiliöön ja paineet ei heittele.
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Bilteman sininen SATA -kopio hyvä aloitukseen. Ottaa vaikka pari suutinsarjaa varuiksi mukaan, jos sattuu vähän huonompi kohdalle. Motonetin Gern SATA -kopio toimii myös. Olisiko ollut vihreä rungoltaan muistaakseni...
Letkut, vedenerotin jne?
Kaikki mukaan Biltemasta näin alkuunsa, kun haet sen ruiskun sieltä... Vähintään 8mm halkaisijalla oleva letku. Tarvittavat liittimet ja vedenerotin ilman öljytintä. Nämä riittävät varsin hyvin alkuun ja pidemmällekin!
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
Itse tykkään yhdenkäpen epäkeskosta 125mm, jolloin normaalit Abranetit jne. menevät suoraan. Taitaa olla kallein hankinta näistä, mutta yllättäen tämäkin löytyy Biltsusta... Oma on tilattu Englannista Toolstopista ja oli muistaakseni merkkiä Sealey ja toiminut paskalla pidolla monta vuotta!!!
P80 - P120 krouvimpaan hiontaan ja raakempaan kittien hiontaan
P240 - P320 yleismattaus ja hionta, sekä kittien viimeistelyhionta ennen hinkkaväriä
P500 - P800 hiontavärin hionta ennen maalausta ja lakkausta riippuen tulevasta väristä ja sen peittävyydestä.
P1200 -> alkaen lakkapinnan viimeistelyyn
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Itse käytän 4CR lasikuitu ja soft kittejä. Toki muitakin hyviä, mutta nämä kuivavat kerralla viimeiseen muotoonsa ja ovat "mukavia" hioa.
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Debeer linjalta sekä epoksit ja hinkat. Tarvittaessa myös happo. Ei ole parempaakaan tullut vastaan hinta - laatusuhteeltaan.
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Näitä on mistä valita... Itse käytän Spies heckerin liuotinohenteisia maaleja, kun sitä on saatavilla näppärästi. PPG, Debeer jne jne...
Lakkana Trotonin scratch resistant halpa ja hyvä harrastajalle (varmasti myös kokeneemmille). Suosittelen epäröimättä kokeilemaan... Mipa CCS -lakka myös hyvä, jos jotain muuta. Valspar, Standox you name it...
Onhan noita ja kaikki tykkäävät jostain oman mielensä mukaan. Millään tuskin metsään menee, mutta itse olen pysytellyt edellämainituissa, kun ovat osoittautuneet hyviksi. Alkuun pääsemiseksi ei tarvitse mitään ihan älyttömiä. Turha laittaa kiinni 400 euroa huippuruiskuun tai edes 150 euroa johonkin näennäishyvään Vilppikseen. Lähdet liikeelle tuolla Biltun ruiskulla sanoi kuka mitä tahansa. Maanantaikappale voi sattua kohdalle, mutta sitten vaihtaa takuuseen tai ottaa pari sarjaa suuttimia heti mukaan. Jättää huonommat hionta- ja epoksiväreille.
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Kyllä perus pientä maalaamista tekee ihan tuollaisella 50 litran kompurallakin, mutta jos aletaan hiekkapuhaltaan, niin sitten vaaditaan jo säiliökokoa. Tosin maalaamisessa auttaa taas iso säiliö, kun kone ei käy kokoaikaa -> vähemmän vettä säiliöön ja paineet ei heittele.
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Bilteman sininen SATA -kopio hyvä aloitukseen. Ottaa vaikka pari suutinsarjaa varuiksi mukaan, jos sattuu vähän huonompi kohdalle. Motonetin Gern SATA -kopio toimii myös. Olisiko ollut vihreä rungoltaan muistaakseni...
Letkut, vedenerotin jne?
Kaikki mukaan Biltemasta näin alkuunsa, kun haet sen ruiskun sieltä... Vähintään 8mm halkaisijalla oleva letku. Tarvittavat liittimet ja vedenerotin ilman öljytintä. Nämä riittävät varsin hyvin alkuun ja pidemmällekin!
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
Itse tykkään yhdenkäpen epäkeskosta 125mm, jolloin normaalit Abranetit jne. menevät suoraan. Taitaa olla kallein hankinta näistä, mutta yllättäen tämäkin löytyy Biltsusta... Oma on tilattu Englannista Toolstopista ja oli muistaakseni merkkiä Sealey ja toiminut paskalla pidolla monta vuotta!!!
P80 - P120 krouvimpaan hiontaan ja raakempaan kittien hiontaan
P240 - P320 yleismattaus ja hionta, sekä kittien viimeistelyhionta ennen hinkkaväriä
P500 - P800 hiontavärin hionta ennen maalausta ja lakkausta riippuen tulevasta väristä ja sen peittävyydestä.
P1200 -> alkaen lakkapinnan viimeistelyyn
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Itse käytän 4CR lasikuitu ja soft kittejä. Toki muitakin hyviä, mutta nämä kuivavat kerralla viimeiseen muotoonsa ja ovat "mukavia" hioa.
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Debeer linjalta sekä epoksit ja hinkat. Tarvittaessa myös happo. Ei ole parempaakaan tullut vastaan hinta - laatusuhteeltaan.
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Näitä on mistä valita... Itse käytän Spies heckerin liuotinohenteisia maaleja, kun sitä on saatavilla näppärästi. PPG, Debeer jne jne...
Lakkana Trotonin scratch resistant halpa ja hyvä harrastajalle (varmasti myös kokeneemmille). Suosittelen epäröimättä kokeilemaan... Mipa CCS -lakka myös hyvä, jos jotain muuta. Valspar, Standox you name it...
Onhan noita ja kaikki tykkäävät jostain oman mielensä mukaan. Millään tuskin metsään menee, mutta itse olen pysytellyt edellämainituissa, kun ovat osoittautuneet hyviksi. Alkuun pääsemiseksi ei tarvitse mitään ihan älyttömiä. Turha laittaa kiinni 400 euroa huippuruiskuun tai edes 150 euroa johonkin näennäishyvään Vilppikseen. Lähdet liikeelle tuolla Biltun ruiskulla sanoi kuka mitä tahansa. Maanantaikappale voi sattua kohdalle, mutta sitten vaihtaa takuuseen tai ottaa pari sarjaa suuttimia heti mukaan. Jättää huonommat hionta- ja epoksiväreille.
Kaikki liha tottelee kuria...
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Hynde:
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Kyllä perus pientä maalaamista tekee ihan tuollaisella 50 litran kompurallakin, mutta jos aletaan hiekkapuhaltaan, niin sitten vaaditaan jo säiliökokoa. Tosin maalaamisessa auttaa taas iso säiliö, kun kone ei käy kokoaikaa -> vähemmän vettä säiliöön ja paineet ei heittele.
Kompurana siis periaatteessa riittäisi tälläinen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751921/ ... in-V-lohko
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Bilteman sininen SATA -kopio hyvä aloitukseen. Ottaa vaikka pari suutinsarjaa varuiksi mukaan, jos sattuu vähän huonompi kohdalle. Motonetin Gern SATA -kopio toimii myös. Olisiko ollut vihreä rungoltaan muistaakseni...
Motonetin nettisivuilta ei löytynyt ainakaan suoraan vihreärunkoista maaliruiskua, mutta olisiko tälläinen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751110/ ... u-120150cc
Letkut, vedenerotin jne?
Kaikki mukaan Biltemasta näin alkuunsa, kun haet sen ruiskun sieltä... Vähintään 8mm halkaisijalla oleva letku. Tarvittavat liittimet ja vedenerotin ilman öljytintä. Nämä riittävät varsin hyvin alkuun ja pidemmällekin!
Koska motonet on "kantapaikkana", niin sieltä ajattelin tarvikkeita katsoa
Letkuksi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/751816/ ... mm10m20bar ?
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
Itse tykkään yhdenkäpen epäkeskosta 125mm, jolloin normaalit Abranetit jne. menevät suoraan. Taitaa olla kallein hankinta näistä, mutta yllättäen tämäkin löytyy Biltsusta... Oma on tilattu Englannista Toolstopista ja oli muistaakseni merkkiä Sealey ja toiminut paskalla pidolla monta vuotta!!!
P80 - P120 krouvimpaan hiontaan ja raakempaan kittien hiontaan
P240 - P320 yleismattaus ja hionta, sekä kittien viimeistelyhionta ennen hinkkaväriä
P500 - P800 hiontavärin hionta ennen maalausta ja lakkausta riippuen tulevasta väristä ja sen peittävyydestä.
P1200 -> alkaen lakkapinnan viimeistelyyn
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751018/ ... e-5-laikka
Tälläistä hiomakonetta kuolasin viimekerralla jo, ei pitäisi ihan sutta ja sekundaa vissiin olla?
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Itse käytän 4CR lasikuitu ja soft kittejä. Toki muitakin hyviä, mutta nämä kuivavat kerralla viimeiseen muotoonsa ja ovat "mukavia" hioa.
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Debeer linjalta sekä epoksit ja hinkat. Tarvittaessa myös happo. Ei ole parempaakaan tullut vastaan hinta - laatusuhteeltaan.
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Näitä on mistä valita... Itse käytän Spies heckerin liuotinohenteisia maaleja, kun sitä on saatavilla näppärästi. PPG, Debeer jne jne...
Lakkana Trotonin scratch resistant halpa ja hyvä harrastajalle (varmasti myös kokeneemmille). Suosittelen epäröimättä kokeilemaan... Mipa CCS -lakka myös hyvä, jos jotain muuta. Valspar, Standox you name it...
Näissä on hyvä tietää edes vähän valmistajia mitä hakee & tutkii, automaalit.net näyttää ainakin jotakin myyvän ja tietty paikallinen kauppias.
Onhan noita ja kaikki tykkäävät jostain oman mielensä mukaan. Millään tuskin metsään menee, mutta itse olen pysytellyt edellämainituissa, kun ovat osoittautuneet hyviksi. Alkuun pääsemiseksi ei tarvitse mitään ihan älyttömiä. Turha laittaa kiinni 400 euroa huippuruiskuun tai edes 150 euroa johonkin näennäishyvään Vilppikseen. Lähdet liikeelle tuolla Biltun ruiskulla sanoi kuka mitä tahansa. Maanantaikappale voi sattua kohdalle, mutta sitten vaihtaa takuuseen tai ottaa pari sarjaa suuttimia heti mukaan. Jättää huonommat hionta- ja epoksiväreille.
Mitä btcf ja täältä olen lueskellut, niin perushyvillä työkaluilla pääsee todella pitkälle ja näitä pitää vaan rohkeasti kokeilla, harjoitella ja käyttää, ei muuten voi oppia.
Hiekkapuhallusvehkeiksi ajattelin näitä letkuversioita:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751020/ ... u-letkulla
Näiden jälkeen ei tarvi oikeen muuta kuin metallin työstöön (hitsaus ja leikkaus) vehkeet ja täts it.
Jos lähdetään nollista rakentamaan maalaus-settiä, niin vinkkejä / vihjeitä mitä ostaa:
Kompura: Millainen tuotto tarvitaan, säiliön koko jne (hiekkapuhallusta pitäisi samalla pystyä tekemään)
Kyllä perus pientä maalaamista tekee ihan tuollaisella 50 litran kompurallakin, mutta jos aletaan hiekkapuhaltaan, niin sitten vaaditaan jo säiliökokoa. Tosin maalaamisessa auttaa taas iso säiliö, kun kone ei käy kokoaikaa -> vähemmän vettä säiliöön ja paineet ei heittele.
Kompurana siis periaatteessa riittäisi tälläinen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751921/ ... in-V-lohko
Ruisku: Motonetistä taisi saada ihan ok vehkeen?
Bilteman sininen SATA -kopio hyvä aloitukseen. Ottaa vaikka pari suutinsarjaa varuiksi mukaan, jos sattuu vähän huonompi kohdalle. Motonetin Gern SATA -kopio toimii myös. Olisiko ollut vihreä rungoltaan muistaakseni...
Motonetin nettisivuilta ei löytynyt ainakaan suoraan vihreärunkoista maaliruiskua, mutta olisiko tälläinen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751110/ ... u-120150cc
Letkut, vedenerotin jne?
Kaikki mukaan Biltemasta näin alkuunsa, kun haet sen ruiskun sieltä... Vähintään 8mm halkaisijalla oleva letku. Tarvittavat liittimet ja vedenerotin ilman öljytintä. Nämä riittävät varsin hyvin alkuun ja pidemmällekin!
Koska motonet on "kantapaikkana", niin sieltä ajattelin tarvikkeita katsoa
Letkuksi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/751816/ ... mm10m20bar ?
__
Epäkesko-hiomakone, millainen?
Millaisia papereita, 80-800 väliltä kaikkea kympin paketti?
Itse tykkään yhdenkäpen epäkeskosta 125mm, jolloin normaalit Abranetit jne. menevät suoraan. Taitaa olla kallein hankinta näistä, mutta yllättäen tämäkin löytyy Biltsusta... Oma on tilattu Englannista Toolstopista ja oli muistaakseni merkkiä Sealey ja toiminut paskalla pidolla monta vuotta!!!
P80 - P120 krouvimpaan hiontaan ja raakempaan kittien hiontaan
P240 - P320 yleismattaus ja hionta, sekä kittien viimeistelyhionta ennen hinkkaväriä
P500 - P800 hiontavärin hionta ennen maalausta ja lakkausta riippuen tulevasta väristä ja sen peittävyydestä.
P1200 -> alkaen lakkapinnan viimeistelyyn
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751018/ ... e-5-laikka
Tälläistä hiomakonetta kuolasin viimekerralla jo, ei pitäisi ihan sutta ja sekundaa vissiin olla?
___
Mitä kittiä kolhuihin jne?
Itse käytän 4CR lasikuitu ja soft kittejä. Toki muitakin hyviä, mutta nämä kuivavat kerralla viimeiseen muotoonsa ja ovat "mukavia" hioa.
Mitä pohjamaalia suositellaan?
Mikä hinkkaväri on aloittelijalle toimiva?
Debeer linjalta sekä epoksit ja hinkat. Tarvittaessa myös happo. Ei ole parempaakaan tullut vastaan hinta - laatusuhteeltaan.
Värimassa tietty sen mukaan, millaista pintaa haluaa, nyrkkisääntöjä valmistajista tms?
Lakka?
Näitä on mistä valita... Itse käytän Spies heckerin liuotinohenteisia maaleja, kun sitä on saatavilla näppärästi. PPG, Debeer jne jne...
Lakkana Trotonin scratch resistant halpa ja hyvä harrastajalle (varmasti myös kokeneemmille). Suosittelen epäröimättä kokeilemaan... Mipa CCS -lakka myös hyvä, jos jotain muuta. Valspar, Standox you name it...
Näissä on hyvä tietää edes vähän valmistajia mitä hakee & tutkii, automaalit.net näyttää ainakin jotakin myyvän ja tietty paikallinen kauppias.
Onhan noita ja kaikki tykkäävät jostain oman mielensä mukaan. Millään tuskin metsään menee, mutta itse olen pysytellyt edellämainituissa, kun ovat osoittautuneet hyviksi. Alkuun pääsemiseksi ei tarvitse mitään ihan älyttömiä. Turha laittaa kiinni 400 euroa huippuruiskuun tai edes 150 euroa johonkin näennäishyvään Vilppikseen. Lähdet liikeelle tuolla Biltun ruiskulla sanoi kuka mitä tahansa. Maanantaikappale voi sattua kohdalle, mutta sitten vaihtaa takuuseen tai ottaa pari sarjaa suuttimia heti mukaan. Jättää huonommat hionta- ja epoksiväreille.
Mitä btcf ja täältä olen lueskellut, niin perushyvillä työkaluilla pääsee todella pitkälle ja näitä pitää vaan rohkeasti kokeilla, harjoitella ja käyttää, ei muuten voi oppia.
Hiekkapuhallusvehkeiksi ajattelin näitä letkuversioita:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/751020/ ... u-letkulla
Näiden jälkeen ei tarvi oikeen muuta kuin metallin työstöön (hitsaus ja leikkaus) vehkeet ja täts it.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Linkkaamillasi Motonetin tuotteilla pääsee satavarmasti alkuun! Tuosta ruiskusta en uskalla sanoa hyvää tai pahaa, kun en ole kokeillut, mutta ottaisin silti sen isomman 600cc säiliöllä. Muistaakseni joku sanoi tuon olevan hyvä vaihtoehto sille aikaisemmin myydylle Gernille...
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/00236
No tuossa hyvä ja halpa lakka. Sopii harrastajalle oikein hyvin, koska tasoittuu hyvin ja kuivaa nopsasti viileämmässäkin tilassa. Ei valu herkästi ja lopullinen pinta on kova, eikä tahmaisen pehmeä. Isommissa kohteissa (auto) kovetin meinaa olla vähän turhan nopea ja ruiskutuslämmön on syytä olla 20 asteen pinnassa. Samallahan tuolta tilailee noita perustarvikkeita, kuten hiontapaperit, kipot, kupit, suojauspaperit jne jne... Niihinkin uppoaa äkkiä euro poikineen...
Tuolla kompuralla kyllä pääsee maalaamaan, mutta itselle jos laittaisin, niin suurempaa säiliötä katsoisin. Paineilmalaitteet ovat melkoisia syöppöjä. Muistat vaan ne vedenerottimet linjalle. Ei ole pahitteeksi, vaikka olisi toinenkin erotin heti siinä ruiskun juurella linjassa. Siihen vielä jokin painemittari, niin helpottaa alkuunsa niiden paineiden kanssa opettelua. Se kompuralta lähtevä paine kun on täysin eri kuin ruiskusta lähtevä kaikkien häviöiden jälkeen.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/00236
No tuossa hyvä ja halpa lakka. Sopii harrastajalle oikein hyvin, koska tasoittuu hyvin ja kuivaa nopsasti viileämmässäkin tilassa. Ei valu herkästi ja lopullinen pinta on kova, eikä tahmaisen pehmeä. Isommissa kohteissa (auto) kovetin meinaa olla vähän turhan nopea ja ruiskutuslämmön on syytä olla 20 asteen pinnassa. Samallahan tuolta tilailee noita perustarvikkeita, kuten hiontapaperit, kipot, kupit, suojauspaperit jne jne... Niihinkin uppoaa äkkiä euro poikineen...
Tuolla kompuralla kyllä pääsee maalaamaan, mutta itselle jos laittaisin, niin suurempaa säiliötä katsoisin. Paineilmalaitteet ovat melkoisia syöppöjä. Muistat vaan ne vedenerottimet linjalle. Ei ole pahitteeksi, vaikka olisi toinenkin erotin heti siinä ruiskun juurella linjassa. Siihen vielä jokin painemittari, niin helpottaa alkuunsa niiden paineiden kanssa opettelua. Se kompuralta lähtevä paine kun on täysin eri kuin ruiskusta lähtevä kaikkien häviöiden jälkeen.
Kaikki liha tottelee kuria...
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Jo paljon täältä tietoa urkkineena, haluaisin kysyä teiltä arvon ammattilaiset, että mitä pitäisi ottaa huomioon ylimaalauksessa? Kyseessä on vuoden 2003 Ford Mondeo farmari, eli suorakiiltoväri ilman lakkaa. Tarkoitus olisi maalata auto Race Red-metallivärillä, lakan kanssa. Tehtaan maali on 2K-kamaa(?), eli sitä ei tarvitse hioa kokonaan pois, eikö niin? Kysymyksiä tulee todennäköisesti lisää mutta aloitetaan vaikka tästä. Kiitoksia jo etukäteen.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Onko nuo halppis ruiskut mistään kotoisin, motonet, biltema?
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Bilteman yläkannullinen on aivan loistava hintaansa nähden!
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Kyllä noilla Bilteman ruiskuilla tekee sen minkä tarvitsee - oikealla käytöllä priimaa.crowie kirjoitti:Onko nuo halppis ruiskut mistään kotoisin, motonet, biltema?
Lisäksi jos suutin menee tukkoon/muuta ongelmaa niin viskaa roskiin - uus ei paljon maksa.
Vain YKSI LSP!
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Tätä ketjua lueskellessa on tullut muutama tarkentava kysymys mielee.
- Miten tuo maalikerrosten järjestys metelliväreillä maalatessa oikein meni. Tuo viimeisin mainittu harsotus, tuleeko se märälle vai kuivalle pinnalle?
Oletetaan että maalataan kaksi kerrosta maalia. Ensimmäinen olisi ohjeen mukaan joko ohuempi tai märäksi asti ja toinen kuitenkin märäksi asti edellisen kerroksen kuivuttua. Vedetäänkö se harsotus nyt heti tuon toisen kerroksen jälkeen märälle pinnalle vai vasta sen mattaannuttua kuivalle pinnalle?
- Pinnat täällä on aina kehoitettu mattaamaan, mutta koskeeko se myös lakka pintaa jos siihen pinnalle tulee vain lisää lakkaa. Tämä tilanne olisi lähinnä paikka maalatessa kun pintavärin alta pinta on matattu, mutta matataanko pinta pidemmälle myös siihen asti johon on tarkoitus vetää lakkaa pintavärin yli, eli ikään kuin lakan häivytys kohtaan? Itse olen huomannut karhunkielellä matatun lakkapinnan päälle uutta lakkaa vedettyä että pinta on erin värinen kuin jos vanhaa lakkaa ei ole matattu.
- Miten tuo maalikerrosten järjestys metelliväreillä maalatessa oikein meni. Tuo viimeisin mainittu harsotus, tuleeko se märälle vai kuivalle pinnalle?
Oletetaan että maalataan kaksi kerrosta maalia. Ensimmäinen olisi ohjeen mukaan joko ohuempi tai märäksi asti ja toinen kuitenkin märäksi asti edellisen kerroksen kuivuttua. Vedetäänkö se harsotus nyt heti tuon toisen kerroksen jälkeen märälle pinnalle vai vasta sen mattaannuttua kuivalle pinnalle?
- Pinnat täällä on aina kehoitettu mattaamaan, mutta koskeeko se myös lakka pintaa jos siihen pinnalle tulee vain lisää lakkaa. Tämä tilanne olisi lähinnä paikka maalatessa kun pintavärin alta pinta on matattu, mutta matataanko pinta pidemmälle myös siihen asti johon on tarkoitus vetää lakkaa pintavärin yli, eli ikään kuin lakan häivytys kohtaan? Itse olen huomannut karhunkielellä matatun lakkapinnan päälle uutta lakkaa vedettyä että pinta on erin värinen kuin jos vanhaa lakkaa ei ole matattu.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Ensimmäiseen kysymykseen ei ole mun mielestä suoraa vastausta - ainakin jos tehdään korjausmaalausta. Sun pitää testipaneliin maalaata eri taktiikalla useampaan kertaan jotta näät minkä maalin kiteet asettuu samalla tapaa - kun orkkisvärissä. Se jos kiteet on eri tavalla = näyttää kun paneli olis eri sävyinen. Esim. PSA konsernin tehdasmaaleissa kiteet on ns. "piilossa" eikä pystyssä niinkuin moni ylimaalaaja haluaa.
Käytännössä jos maalaat kaksi kerrosta väriä (taino - ite oon ainakin malaannut niin monta että varmasti peittää pohjat ) niin maalaat aina kerroksen -> uusi kerros vasta kun edelinen kerros on haihtunut (vetää ns. mataksi) - tätä voi nopeuttaa lämpötilalla, kuumailmapuhaltimella, ruiskun kautta ilmaa puhaltamalla tai ihan oikeaoppisella työkalulla. Näistä ainut oikea lienee tuo viimeisin mutta ns. autotallimaalailuissa olen kokeillut kaikkia muita ja kaikki toimii
Muutenkin oikeiden paineiden hakuun ja ns. testipanelille maalauksen harjoitteluun kannattaa käyttää aikaa koska se on ehkä tärkein osa-alue itse maalaamisessa. Kaikki maaliruiskut tekee erilaisen atomisaation joten ei ole ns. "oikeita paineita" maalaukseen - ne pitää kokeilla ja tehdä muutama erilainen alue ja valita niistä paras. Ja muista aina painesuosituksia lukiessa että se paine on ruiskun ulostulossa se paine - eli 0.8mm suuttimella se paine on todella paljon vähemmän "mittarilla" (suosittelen laittamaan paineensäätimen ruiskun kahvan tyveen) kun 1.4 suuttimella.
Itse oon vetänyt ton "viimeisen harson" kun viimeinen märkä kerros maalia on hetken saanut rauhoittua - mutta ei vielä kuivua.
Mattaamisesta:
Ehdottomasti mattaaminen koskee lakkaa - ja itseasiassa korjausmaalauksessa se nimenomaan useimmiten koskee lakkaa (esim. häivytykset jne). Ei se uusi kerros lakkaa tartu siihen vanhaan pintaan mitenkään jos et mattaa sitä. Lähtee sitten painepesurilla laattoina pois
Kun paikkamaalaat niin mattaa _riittävän kauas_. Mattaus ei ohenna vanhaa lakkaakaan kovin paljoa joten mielummin vetää vaikka 20-40cm (riippuen käytettävästä työkalusta, 0.8mm LVLP:llä 20cm riittänee) mattausta ympärille - siihen kohtaan mihin arvioi viimeisen lakkakerroksen tulevan korjauskohdasta. Kun korjausmaalasin erästä lokasuojaa 5cm etuosasta niin mulla oli matattu se lokasuoja ainakin puol metriä taakseppäin. Jokainen kerros (epoksi, hinkkaväri, värimassa ja lakka) kun pitää mennä reilusti aiemman kerroksen yli.
Ja siinä viimeisen lakkakerroksen vedon jälkeen kannattaa vetää häivytysraja "häippärillä" eli häivytyspraylla. Se sulattaa vanhaa ja uutta lakkaa kivasti yhteen. Häivytysrajan ja mattauksen voi mun kokemusten mukaan vesihioa ja kiillottaa jo päivän parin päästä (riippuen vallitsevasta lämpötilasta - ja puhun siis 2K kamoista) ja pääsee näkemään mitä sai aikaan
Pinta ei ole eikä pitäisi näyttää eriväriseltä jos pinnat on samanlaatuiset eli esim. aplaria ja naarmua (!!) on saman verran. Jos koko pinta on maalauksen jälkeen myllytetty niin sävyeroa ei pitäisi olla.
Käytännössä jos maalaat kaksi kerrosta väriä (taino - ite oon ainakin malaannut niin monta että varmasti peittää pohjat ) niin maalaat aina kerroksen -> uusi kerros vasta kun edelinen kerros on haihtunut (vetää ns. mataksi) - tätä voi nopeuttaa lämpötilalla, kuumailmapuhaltimella, ruiskun kautta ilmaa puhaltamalla tai ihan oikeaoppisella työkalulla. Näistä ainut oikea lienee tuo viimeisin mutta ns. autotallimaalailuissa olen kokeillut kaikkia muita ja kaikki toimii
Muutenkin oikeiden paineiden hakuun ja ns. testipanelille maalauksen harjoitteluun kannattaa käyttää aikaa koska se on ehkä tärkein osa-alue itse maalaamisessa. Kaikki maaliruiskut tekee erilaisen atomisaation joten ei ole ns. "oikeita paineita" maalaukseen - ne pitää kokeilla ja tehdä muutama erilainen alue ja valita niistä paras. Ja muista aina painesuosituksia lukiessa että se paine on ruiskun ulostulossa se paine - eli 0.8mm suuttimella se paine on todella paljon vähemmän "mittarilla" (suosittelen laittamaan paineensäätimen ruiskun kahvan tyveen) kun 1.4 suuttimella.
Itse oon vetänyt ton "viimeisen harson" kun viimeinen märkä kerros maalia on hetken saanut rauhoittua - mutta ei vielä kuivua.
Mattaamisesta:
Ehdottomasti mattaaminen koskee lakkaa - ja itseasiassa korjausmaalauksessa se nimenomaan useimmiten koskee lakkaa (esim. häivytykset jne). Ei se uusi kerros lakkaa tartu siihen vanhaan pintaan mitenkään jos et mattaa sitä. Lähtee sitten painepesurilla laattoina pois
Kun paikkamaalaat niin mattaa _riittävän kauas_. Mattaus ei ohenna vanhaa lakkaakaan kovin paljoa joten mielummin vetää vaikka 20-40cm (riippuen käytettävästä työkalusta, 0.8mm LVLP:llä 20cm riittänee) mattausta ympärille - siihen kohtaan mihin arvioi viimeisen lakkakerroksen tulevan korjauskohdasta. Kun korjausmaalasin erästä lokasuojaa 5cm etuosasta niin mulla oli matattu se lokasuoja ainakin puol metriä taakseppäin. Jokainen kerros (epoksi, hinkkaväri, värimassa ja lakka) kun pitää mennä reilusti aiemman kerroksen yli.
Ja siinä viimeisen lakkakerroksen vedon jälkeen kannattaa vetää häivytysraja "häippärillä" eli häivytyspraylla. Se sulattaa vanhaa ja uutta lakkaa kivasti yhteen. Häivytysrajan ja mattauksen voi mun kokemusten mukaan vesihioa ja kiillottaa jo päivän parin päästä (riippuen vallitsevasta lämpötilasta - ja puhun siis 2K kamoista) ja pääsee näkemään mitä sai aikaan
Pinta ei ole eikä pitäisi näyttää eriväriseltä jos pinnat on samanlaatuiset eli esim. aplaria ja naarmua (!!) on saman verran. Jos koko pinta on maalauksen jälkeen myllytetty niin sävyeroa ei pitäisi olla.
Vain YKSI LSP!
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Oletko itse (tai joku muu) huomannut, että lakan mattaus kun pinnalle tulee pelkästään uutta lakkaa muuttaisi sen kohdan väri sävyä. Ainakin omissa kokeiluissa on siltä näyttänyt minkä takia en ole aina matannut vanhaa lakkaa kun päälle tulee vain uusi lakka.
Kaikki lakat ovat kyllä tähän asti ottaneet kiinni eikä vielä ole yksikään ruvennut lohkeilemaan.
Tuosta häivytys spray:stäkin oli jossain toisessa ketjussa juttua, että kun sitä kohtaa jälkeen päin hio saattaisi lakka reuna tulla näkyviin. Itsellä ei pahemmin paneelin tasasiin kohtiin tehdyistä häivytyksistä ole kokemusta että miten sen mahdollisesti huomaisi. Itse en ole sitä spraytä käyttänyt ja kaikki rajat on tullut jälkeenpäin hiottua ja myllytettyä, yleensä jopa lähes kaikki appelsiini molemmista pinnoista pois jotta pinta olisi mahdollisimman tasainen ja tasa laatuinen. Mahtaako sitä rajaa kuuluakkaan jäädä jos pinnat vesihioo tasaisiksi vai onko se vain appelsiini pintojen juttu.
Kaikki lakat ovat kyllä tähän asti ottaneet kiinni eikä vielä ole yksikään ruvennut lohkeilemaan.
Tuosta häivytys spray:stäkin oli jossain toisessa ketjussa juttua, että kun sitä kohtaa jälkeen päin hio saattaisi lakka reuna tulla näkyviin. Itsellä ei pahemmin paneelin tasasiin kohtiin tehdyistä häivytyksistä ole kokemusta että miten sen mahdollisesti huomaisi. Itse en ole sitä spraytä käyttänyt ja kaikki rajat on tullut jälkeenpäin hiottua ja myllytettyä, yleensä jopa lähes kaikki appelsiini molemmista pinnoista pois jotta pinta olisi mahdollisimman tasainen ja tasa laatuinen. Mahtaako sitä rajaa kuuluakkaan jäädä jos pinnat vesihioo tasaisiksi vai onko se vain appelsiini pintojen juttu.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
En ole huomannut. Mutta kuten sanottu - tämä siinä tapauksessa että itse kohta ja auto myllytetään 95% virheettömäksi malauksen jälkeen. Muutoin tottakai tuo kohta paistaa (siis koko maalattu alue).
Mä oon ainakin aika ronskistikkin hionut noita häippäri kohtia reilun kuivumisen jälkeen - no problems so far. Enkä ole itsekkään häivytellyt tasaisille pinnoille, eikä kyllä lähtökohtaisesti tulisi mieleenkään.
Mä oon ainakin aika ronskistikkin hionut noita häippäri kohtia reilun kuivumisen jälkeen - no problems so far. Enkä ole itsekkään häivytellyt tasaisille pinnoille, eikä kyllä lähtökohtaisesti tulisi mieleenkään.
Vain YKSI LSP!
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Jatketaan keskustelua. Edellisiinkin saa vastailla jos jollain jotain ajatuksia on . Ainahan se on mukavempaa saada enemmän näkemyksiä, mutta seuraavaksi pari kysymystä kuvineen.
Tuossa on yhdestä kesken jätetystä pinnasta parit kuvat kun rupesi jo heti alussa tulemaan jotain pisaroita pintaan. Mikä mahtaa olla aiheuttanut kuvissa olevia jälkiä.
Tuollaisia valkoisia pisaroita alkoi heti tulemaan pintaan.
Jälkiä on oikeastaan joka puolella pinnassa, sekä jotain muuta omituista kuviota.
Yhteen kohtaan tuli vain kokeiluksi vedettyä toinen kerros nähdäkseen miten se pintaa muuttaa, mutta sopivassa kulmassa pisteet paistavat sieltäkin läpi vaikka eivät suoraan katsoessa näy. Eipä vastaaviin ole ennen tullut törmättyä ja kaikki on aina tehty samalla tavalla.
Toinen kummastusta aihettanut asia oli hiomanaarmut jotka vielä selkeästi näkyiväy toisen kerroksenkin läpi. Paperina oli karkeimmillaan ollut 600 ja sen jälkeen ajatellut varmuuden vuoksi viimeistellä 800 mitä yleensä ei ole tehnyt ja jäljet eivät ole näkyneet.
Kuinka paljon maalien välillä on peittävyys eroja kun nuo eivät tummallakaan värillä peittyneet tai onko eri valmistajien papereissa isoakin heittoa karkeudessa? Maalihan oli vesi väriä ja kyseisesta paikasta ei ennen ole maalia tullut ostettua, sen takia ajattelin onko niissä paljon eroakin.
Tuossa on yhdestä kesken jätetystä pinnasta parit kuvat kun rupesi jo heti alussa tulemaan jotain pisaroita pintaan. Mikä mahtaa olla aiheuttanut kuvissa olevia jälkiä.
Tuollaisia valkoisia pisaroita alkoi heti tulemaan pintaan.
Jälkiä on oikeastaan joka puolella pinnassa, sekä jotain muuta omituista kuviota.
Yhteen kohtaan tuli vain kokeiluksi vedettyä toinen kerros nähdäkseen miten se pintaa muuttaa, mutta sopivassa kulmassa pisteet paistavat sieltäkin läpi vaikka eivät suoraan katsoessa näy. Eipä vastaaviin ole ennen tullut törmättyä ja kaikki on aina tehty samalla tavalla.
Toinen kummastusta aihettanut asia oli hiomanaarmut jotka vielä selkeästi näkyiväy toisen kerroksenkin läpi. Paperina oli karkeimmillaan ollut 600 ja sen jälkeen ajatellut varmuuden vuoksi viimeistellä 800 mitä yleensä ei ole tehnyt ja jäljet eivät ole näkyneet.
Kuinka paljon maalien välillä on peittävyys eroja kun nuo eivät tummallakaan värillä peittyneet tai onko eri valmistajien papereissa isoakin heittoa karkeudessa? Maalihan oli vesi väriä ja kyseisesta paikasta ei ennen ole maalia tullut ostettua, sen takia ajattelin onko niissä paljon eroakin.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Menee aika monologiksi - etenkin kun mä en ole foorumin kokenein
Mulla ei ole käynyt noita - kun olen orjallisesti noudattanut ohjeita. Mutta mun mielestä noi vaikuttaa "kiehumisilta", ja tuo että toisen kerroksen jälkeen ne kohdat myös "hylkii" maalia mutta vähemmän. Mitä sulla on tuossa alla?
Käytännössä:
-Onko pohjat putsattu millä ennen maalausta: Silikonin poisto? Tag Rag?
-Onko maalin alla 100% varmasti solidi 2 komponenttinen lakka (esim. tehdasmaali) vai onko riski 1K tuotteisiin välissä?
-Oletko laittanut mitään "neutraloivaa" väliin kuten Epoksipohjamaalia (ei tietenkään siihen kohtaan missä vain matattu lakka - vaan niihin "pohjiin")
Ja hiomajälkiin ei auta muutakuin itseään niskasta kiinni ottaminen ja peilin eteen kävely; Oletko hionut riittävän paljon/karkeus ja ethän (käsin hioessa) paina paperia! Sen miten paljon yhtä karkeutta pitää hioa oppii hyvin kun harjottelee hiomalla aina samaan suuntaan, ja karkeutta vaihtaessa hioo toiseen suuntaan niin kauan että edellisen jäljet on lähteneet pois -> huomaa että pidemmän päälle käsin hioessa menee järki!
Mä aina käsin hioessa varmistan alueen hiomalla sen muutamaan kertaan harmaalla karhunkielellä (ns. 800grit). Se on käsin tehdessä paljon hellävarasempi kun paperi.
Käsittääkseni maalien peittävyydessä on toki eroa - ihan sävyissäkin vaikka ostaisi samasta paikasta. Mut kuten sanoin, ei mulla ole ollut ongelmia.
Mulla ei ole käynyt noita - kun olen orjallisesti noudattanut ohjeita. Mutta mun mielestä noi vaikuttaa "kiehumisilta", ja tuo että toisen kerroksen jälkeen ne kohdat myös "hylkii" maalia mutta vähemmän. Mitä sulla on tuossa alla?
Käytännössä:
-Onko pohjat putsattu millä ennen maalausta: Silikonin poisto? Tag Rag?
-Onko maalin alla 100% varmasti solidi 2 komponenttinen lakka (esim. tehdasmaali) vai onko riski 1K tuotteisiin välissä?
-Oletko laittanut mitään "neutraloivaa" väliin kuten Epoksipohjamaalia (ei tietenkään siihen kohtaan missä vain matattu lakka - vaan niihin "pohjiin")
Ja hiomajälkiin ei auta muutakuin itseään niskasta kiinni ottaminen ja peilin eteen kävely; Oletko hionut riittävän paljon/karkeus ja ethän (käsin hioessa) paina paperia! Sen miten paljon yhtä karkeutta pitää hioa oppii hyvin kun harjottelee hiomalla aina samaan suuntaan, ja karkeutta vaihtaessa hioo toiseen suuntaan niin kauan että edellisen jäljet on lähteneet pois -> huomaa että pidemmän päälle käsin hioessa menee järki!
Mä aina käsin hioessa varmistan alueen hiomalla sen muutamaan kertaan harmaalla karhunkielellä (ns. 800grit). Se on käsin tehdessä paljon hellävarasempi kun paperi.
Käsittääkseni maalien peittävyydessä on toki eroa - ihan sävyissäkin vaikka ostaisi samasta paikasta. Mut kuten sanoin, ei mulla ole ollut ongelmia.
Vain YKSI LSP!
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Pinnallahan on kauttaaltaan ollut yhtenäinen ruiskulla vedetty 2K hiontaväri, ja sen alla on joko karhennettu vanha maali tai jos on peltiin asti tarvinnut hioa niin epoksi pellin ja hiomavärin välissä. 1K kamaa ei ole ollenkaan ruiskittu.
Pinnat tuli tuttuun tapaan putsattua eli ensin isoimmat pölyt pois paineilmalla sen jälkeen loput pölyrätillä ja lopuksi pinnat pyyhittiin silikooninpoistoaineella (toisella rätillä pyyhintä ja toisella kuivalla perään vielä kerran).
Jäljet näyttävät omasta mielestä ennemmin kuin pinta olisi hylkinyt niitä. Kuinka todennäköistä voisi olla että ilman mukana olisi tullut öljyä kompuralta. Onko osunut keneenkään kohdalle. Linjastossa on kyllä vedenerotin mutta mahtaako öljylle voida mitään jos sitä jostain pääsisi mukaan?
Hiontajäljetkin on hassu sattuma että niitäkin piti jäädä. Yksikin murhe olisi riittänyt. Lähinnä ihmetytti kun niin hienolla paperilla voisi saada semmoisia jälkiä aikaiseksi jotka eivät muka peittyisi.
Pinnat tuli tuttuun tapaan putsattua eli ensin isoimmat pölyt pois paineilmalla sen jälkeen loput pölyrätillä ja lopuksi pinnat pyyhittiin silikooninpoistoaineella (toisella rätillä pyyhintä ja toisella kuivalla perään vielä kerran).
Jäljet näyttävät omasta mielestä ennemmin kuin pinta olisi hylkinyt niitä. Kuinka todennäköistä voisi olla että ilman mukana olisi tullut öljyä kompuralta. Onko osunut keneenkään kohdalle. Linjastossa on kyllä vedenerotin mutta mahtaako öljylle voida mitään jos sitä jostain pääsisi mukaan?
Hiontajäljetkin on hassu sattuma että niitäkin piti jäädä. Yksikin murhe olisi riittänyt. Lähinnä ihmetytti kun niin hienolla paperilla voisi saada semmoisia jälkiä aikaiseksi jotka eivät muka peittyisi.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Vaikuttais joltain ulkopuoliselta tekijältä, eli siis ei välttämättä oo pohjissa mitään vikaa. Tosin noi "kuviot" viittaa silikonijälkiin.
Vesivärille on oma aine millä putsataan pinnat ennen maalausta. Meinaa rasvanpoistoaineella tuollaista voi tapahtua.
Vesiväri harvoin reagoi mihinkään ellei oo sit tosissaan jotain kunnon rasvaa tms alla.
Noi valkoset pilkut on kyl aika oudot.
Hiontanaarmuja voi huolimattomuutta jäädä mutta lakkahan tuohon päälle tulee mikä ne peittää viimeistään, etenkin jos oot p800 hioskellu.
Tosin jos on karkeempia jälkiä niin voi maalien painumisen jälkeen tulla hivenen esiin. Harvemmin tulee.
Maalimerkeissä ja sävyissä todellakin on eroa.
Esim perusmusta ei peitä niin hyvin hiomanaarmuja kuin metallivärimusta. Vesivärinä siis.
Vesivärille on oma aine millä putsataan pinnat ennen maalausta. Meinaa rasvanpoistoaineella tuollaista voi tapahtua.
Vesiväri harvoin reagoi mihinkään ellei oo sit tosissaan jotain kunnon rasvaa tms alla.
Noi valkoset pilkut on kyl aika oudot.
Hiontanaarmuja voi huolimattomuutta jäädä mutta lakkahan tuohon päälle tulee mikä ne peittää viimeistään, etenkin jos oot p800 hioskellu.
Tosin jos on karkeempia jälkiä niin voi maalien painumisen jälkeen tulla hivenen esiin. Harvemmin tulee.
Maalimerkeissä ja sävyissä todellakin on eroa.
Esim perusmusta ei peitä niin hyvin hiomanaarmuja kuin metallivärimusta. Vesivärinä siis.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Mites joku ohentimella putsaus, olisiko se parempi vaihtoehto kuin silikooninpoistoaine?
Suodattimia kun piruuttaan selailin niin joissain kalleemmissa malleissa sanotaan että toimisi myös öljynsuodattimena, mutta ilmeisesti perus vedenerotin ei öljyä pysty erottamaan?
Suodattimia kun piruuttaan selailin niin joissain kalleemmissa malleissa sanotaan että toimisi myös öljynsuodattimena, mutta ilmeisesti perus vedenerotin ei öljyä pysty erottamaan?
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Moi,
Uusi mies foorumilla ja paljon vinkkejä saanut, kiitos siitä.
Tässä on alkanut nakuttaa opetella myös maalausta muun auton hoidon opiskelun lisäksi ja vain tekemällä oppii eli toistoja toistoja kunnes on selkäytimessä. Nyt sitten omasta huolimattomuudesta johtuen tuon maalauksen opettelu tulee kipin kapin aiheelliseksi (olympia ifan ja autotallin oven tiiviissä yhteis halauksesta johtuen) eli peräluukku lasi sisään ja pelti ruttuun...
Tuossa kyseisessä kulkineessa on muitakin korjausta tarvitsevia pelti ja maali kohteita kuten muissa ikä tovereissa -01 pakkaa olemaan ja nuo quatro kelit alkaa jo pahasti painamaan jopa etelässä.
Tässä ketjussa jo hyviä työohjeita mutta aloittelijalle pitää välillä vääntää rautalangasta tai ratakiskosta ja toisaalta kysyjä ei polulta eksy eli --> homma tarkoitus tehdä omassa tallissa (n.18-19c) johon tehdään muovipussi maalauksen ajaksi (peräluukku ja lokasuojat) sekä jonkin moinen puhdas ilma viritys laina tarvikkeilla, kompura on ja isomman saa lainaksi (hihna vetoinen tuotto n.350l/min) kuten myös vedeneroitin mallia "ammatti käyttöön" (kiitos lahjoittajalle). Ruiskuksi ajattelin tätä http://app.com.pl/products/?grid=24&gridn=3&prid=642" onclick="window.open(this.href);return false; sata jäljitelmää.
Sitten kysymykseen tuo peräluukku on nyt kitattu ja hiottu ohjeiden mukaan 320 paperilla, muutamasta kohdasta löytyi listojen alta ruostetta joten siellä pelti puhdas. Pohjamaaliksi olen hankkinut Debeer Epoxy Primer Grey ja kysymys kuuluu seuraavasti täytyykö hommata lisäksi joku happopohjamaali vai riittääkö tuo ja jos riittää niin miten monta kerrosta painellaan menemään paljaalle pinnalle? Tarkennettuna käykö tuo nyt sitten myös hionta maalina?
Lokasuojat ovat tarvike osat ja suojattu vain kevyellä suojamaalilla, miten näidenkanssa kuuluu menetellä?
Pinta on tietysti aloittelijalle helppo black pearl effect joten noihin pohjiin joutuu uhraamaan aikaa.
Tarkoituksena on toki harjoitella ekaksi pahvilaatikolle miten ruisku käyttäytyy ja sen säädöt sekä katsoa tuleeko hommasta mitään.
Uusi mies foorumilla ja paljon vinkkejä saanut, kiitos siitä.
Tässä on alkanut nakuttaa opetella myös maalausta muun auton hoidon opiskelun lisäksi ja vain tekemällä oppii eli toistoja toistoja kunnes on selkäytimessä. Nyt sitten omasta huolimattomuudesta johtuen tuon maalauksen opettelu tulee kipin kapin aiheelliseksi (olympia ifan ja autotallin oven tiiviissä yhteis halauksesta johtuen) eli peräluukku lasi sisään ja pelti ruttuun...
Tuossa kyseisessä kulkineessa on muitakin korjausta tarvitsevia pelti ja maali kohteita kuten muissa ikä tovereissa -01 pakkaa olemaan ja nuo quatro kelit alkaa jo pahasti painamaan jopa etelässä.
Tässä ketjussa jo hyviä työohjeita mutta aloittelijalle pitää välillä vääntää rautalangasta tai ratakiskosta ja toisaalta kysyjä ei polulta eksy eli --> homma tarkoitus tehdä omassa tallissa (n.18-19c) johon tehdään muovipussi maalauksen ajaksi (peräluukku ja lokasuojat) sekä jonkin moinen puhdas ilma viritys laina tarvikkeilla, kompura on ja isomman saa lainaksi (hihna vetoinen tuotto n.350l/min) kuten myös vedeneroitin mallia "ammatti käyttöön" (kiitos lahjoittajalle). Ruiskuksi ajattelin tätä http://app.com.pl/products/?grid=24&gridn=3&prid=642" onclick="window.open(this.href);return false; sata jäljitelmää.
Sitten kysymykseen tuo peräluukku on nyt kitattu ja hiottu ohjeiden mukaan 320 paperilla, muutamasta kohdasta löytyi listojen alta ruostetta joten siellä pelti puhdas. Pohjamaaliksi olen hankkinut Debeer Epoxy Primer Grey ja kysymys kuuluu seuraavasti täytyykö hommata lisäksi joku happopohjamaali vai riittääkö tuo ja jos riittää niin miten monta kerrosta painellaan menemään paljaalle pinnalle? Tarkennettuna käykö tuo nyt sitten myös hionta maalina?
Lokasuojat ovat tarvike osat ja suojattu vain kevyellä suojamaalilla, miten näidenkanssa kuuluu menetellä?
Pinta on tietysti aloittelijalle helppo black pearl effect joten noihin pohjiin joutuu uhraamaan aikaa.
Tarkoituksena on toki harjoitella ekaksi pahvilaatikolle miten ruisku käyttäytyy ja sen säädöt sekä katsoa tuleeko hommasta mitään.
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Noniin nyt harjoiteltu ja neuvoja kaivattaisiin homman hanskaavilta. Eli ongelmana omalla kohdalla kuplat kuivassa pinnassa, niin pohjassa kuin lakassa. Pohjana debeer epoksi laimennettu n.15% ja pintana dupont vesiväri.
Onko ruiskun asetukset persiillään vai missä vika, kompurasta 330l imureho ja letkut 10mm sisämitalla välissä ilmankuivain ja ennen pistoolia paineensäätö venttiili jossa noin 2.1 bar puhalluksella ruiskun ilma täysin auki ja väri lähellä aukinaista sekä kokeilu viuhka netistä löytyneiden esimerkkien mukainan (amerikkalainen jalkapallo n.10-13cm).
Toiseksi lakan ohjeissa annettiin ruiskutuspaineeksi 3-4bar ja ekassa harjoituksessa menin 3bar puhalluksessa. Tällöin pinta oli sileä ja hyvä, mutta hirväa pöllytys. Toisella harjoituksella paine tuo 2.1bar ja kevyttä appelsiiniä.
Eli mistähän amatööri lähtee korjaamaan?
Onko ruiskun asetukset persiillään vai missä vika, kompurasta 330l imureho ja letkut 10mm sisämitalla välissä ilmankuivain ja ennen pistoolia paineensäätö venttiili jossa noin 2.1 bar puhalluksella ruiskun ilma täysin auki ja väri lähellä aukinaista sekä kokeilu viuhka netistä löytyneiden esimerkkien mukainan (amerikkalainen jalkapallo n.10-13cm).
Toiseksi lakan ohjeissa annettiin ruiskutuspaineeksi 3-4bar ja ekassa harjoituksessa menin 3bar puhalluksessa. Tällöin pinta oli sileä ja hyvä, mutta hirväa pöllytys. Toisella harjoituksella paine tuo 2.1bar ja kevyttä appelsiiniä.
Eli mistähän amatööri lähtee korjaamaan?
Re: HVLP - Ruiskumaalaus
Maalasin takapuskurin metallihohto harmaalla sävyllä ja sain puskurin sivuihin aika pahaa appelsiini pintaa aikaiseksi. Onnistuuko tällaisen kiillottaminen vai hionko ja lakkaanko suosiolla uudestaan? Puskurin päältä hioin appelsiinia pois vesissä 1500, 2000 ja 4000. Tämän jälkeen Flexipads:n keltaisella pikkulaikalla ja Gtechnicin P1:llä kiillotus, mutta edelleen pysyy pinta harmaana. Tosin painetta hankala antaa kun puskuri ei ole autossa kiinni. Kertokaahan mitä teen väärin kun en saa kiiltoa palautettua? Lakkana Trotonin scratch resist lakka eikä ole vielä hiottu puhki.