HVLP - Ruiskumaalaus

Korikorjaus ja maalaus
Avatar
samies
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 8:09 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

HVLP - Ruiskumaalaus

Viesti Kirjoittaja samies » To Elo 16, 2012 4:50 pm

Olis tarkoitus kokeilla maalata auton puskuri. Puskin on jo vähintään kertaalleen maalattu, joten muovitartunta aineita ei tarvita. Puskurissa on kuitenkin kiven iskemiä ja jotain naarmuja, eli varmaan jokin tasoite pitää ensiksi vetää? Kertokaa vinkkejä millä hion ja missä välissä ja muita for dummies kikkoja joilla selviän ko. hommasta?? Ruisku maalaus kokemusta minulla ei juurikaan ole. Ruiskuna Bilteman sininen SATA kopio.

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja mlatvala » To Elo 16, 2012 5:01 pm

samies kirjoitti:Olis tarkoitus kokeilla maalata auton puskuri. Puskin on jo vähintään kertaalleen maalattu, joten muovitartunta aineita ei tarvita. Puskurissa on kuitenkin kiven iskemiä ja jotain naarmuja, eli varmaan jokin tasoite pitää ensiksi vetää? Kertokaa vinkkejä millä hion ja missä välissä ja muita for dummies kikkoja joilla selviän ko. hommasta?? Ruisku maalaus kokemusta minulla ei juurikaan ole. Ruiskuna Bilteman sininen SATA kopio.
Hiot sen alkaen 500, jatkuen 2000. Et tarvi kittailla, muutaku isoimmat kiveniskut.

Sit vaan suhaat maalin pintaan, mikäs tuossa, hyvä siitä tulee.

Muovintartunta ainetta tarvit ainoastaan jos hiot sen maalin puhki, tosin itse en säästäisi sitä kahdeksaa euroa ja ottaisi riskiä, vedät vaikka käläkälällä sen primerin siihen aluksi..

Omakin on hiottu ainoastaan 500sella, eikä raamut näy..

Kuva
By mlatvala at 2012-03-01
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

JussiM
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2010 6:19 pm
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja JussiM » To Elo 16, 2012 7:23 pm

Tere.

En ole mikään ammattimaalari, tai muutenkaan kummoinen asiantuntija.
Mutta itse kittaisin isoimmat kolot, pakkelin hionta tasaiseksi, kerros 2K hiontaväriä, taas hiontaa ainakin sinne 2000 asti. Sitten kun on sileä pinta, niin 2K pintaväri päälle. Ei mitään 1K maaleja mihinkään väliin, jos on kerran ruisku käytössä.


-Jussi

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Elo 16, 2012 9:05 pm

Nyt kyllä haluan kuulla heti mikä helvetin takia p2000 pitäis hioo :shock:

Mielenkiintoista...
Noh, miten minä sen tekisin. (jos on roisissa kunnossa puskuri)

Peset puskurin kokonaan, takaata myös. (kaikki paskat mitä takapuolelle on, etenkin hiekka, se ei oo kiva tuoreessa lakkapinnassa)
Tarkistat puskurin vauriot. Hiot vaikka ekaks ne pahimmat ja syvimmät vekit pois. Riippuen syvyydestä ja vaurion koosta, p180-240.
Kun nämä kohdat on hyviä niin teräslasta käteen ja piukka kittikerros (eli kitin levitys > lastalla pyyhkäisy niin että jää kiven iskuun kittiä).
Sitten koko puskurin mattaus p320. (p400:kin menee jos ei oo luottoa että hiomaväri peittää/ei ole kuin jotain spraypohjamaalia).
Kaikki kiiltävä mataksi ja punaista tumppua/karhunkieltä mihin ei hiomapaperilla ei pääse.
Muovitartunta maalia puhkimenneisiin kohtiin eli muoviin (no sherlokki).
Sitten hiomavärin aika. Pahimpiin vaurihoihin ekaks harsotus (tämä auttaa ettei muovi nosta karvojaan), sitten kunnollinen märkä. Lopuksi koko puskuriin pari kierrosta. (välihaihdutuksien kera).

Nyt tarvis tietää mikä väri se on. Metalliväri ei peitä niin hyvin kuin perinteiset suorakiiltomaalit (2k). Etenkin vaaleammat.
Mitä vaaleampi väri (hopea,shamppanja ym) niin varmemmin siitä näkyy hiomanaarmut. Tummiin riittää vähän karkeempi. Mutta sanotaan näin että jos on perusväri niin p500-600 riittää vallan mainiosti ja metalliväriin p600-800 (väristä riippuen). Tonnisellakin voi vetää mutta ei mitenkään niin isoa eroa että ketään sitä erottaisi lopputuloksessa.

Ennen kuin kun ruvetaan hiomaan, niin käyt pinnan läpi jos on virheitä jäänyt. Kiveniskuja jää helposti joten niihin voi taas vetästä piukan kitin. Sitten hiotaan koko puskuri, reunat ym sun muut.

Sitte värit ym mahdolliset lakat niskaan. Ennen maalausta tietysti rasvapesu ym muut.

Jos jäi epäselvää kysy ihmees.

Niinjoo, jos puskuri on oikeesti hyvässä kunnossa, pari hassuu naarmuu ja kiven iskuu, silloin riittää hionta ja värit päälle.
Taas riippuu väristä, mutta etenkin vaaleat päästää todella rumasti unohtuneet kiveniskut maalin läpi ja se ei oo nättiä vaikka olis kui hienot lakkapinnat. Samaten graffitin harmaa, näkyy tummina pilkkuina lakan alla kiveniskut.

Ainiin, epäkesko kone on tässä hommassa poikaa, käsin tulee pitkä puskurin maalaus :D

Avatar
samies
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 8:09 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja samies » La Elo 18, 2012 8:21 pm

Kiitoksia neuvoista. Puskuri on nyt valkoinen, ainakin kerran ylimaalattu koska joka ritilän kiertää valkoinen reunus. Millä saan nuo maalit pois ritilöistä? Eikä se puskuri nyt oikein huonossa kunnossa ole muutamat kiveniskut, puskurin alla muutamat syvät naarmut. Väriksi pitäisi tulla met. Harmaa (BMW).
Mitenkäs ite maalaus/lakkaus vinkkejä ko. hommaan? Virheiden korjaus yms.

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Su Elo 19, 2012 12:36 pm

Eikös ritilän saa pois, vaikka tinnerillä ja rapsuttamalla lähtis?

Jos pari kiveniskua, kittaat ne ja hiot naarmut pois. Tarvittavat tartunta/hiomamaalit puhkimenneisiin kohtiin ja epätasaisuuksiin.
Jos on epäkesko käytössä niin p500 laikalla puskuri läpi ja käsin p600-800. p800 voi viimeistellä. Nykyajan vesivärit rupee peittämään jo ihan kohtuu hyvin, Dupont ja Spies Heckerin uusimmilla maaleilla ainakin.

Kun on pohjatyöt tehty ja valmiina ruiskutukseen (kaikki kulmat paineilmapuhallettu ja rasvapesty), niin vesimassan vuoro. Ihan ekaksi voi kokeilla pohjamaalattuihin kohtiin vähän että peittääkö väri. Jos ei tunnu peittävän niin eriväriset kohdat voi "pläkätä" jottei pohjamaalauspaikat paista läpi. Jaaniin se puskuri oli valkoinen, melkeen suosittelen vetämään semmosen peittävän "puolikkaan/harson" kokonaan puskuriin, jottei valkoinen paistais läpi > puskurista tulee vaaleempi. Ennen kuin rupeet ruiskuttaa lopullista väripintaa niin kuivaus näille alkumaalauksille.
Aloitat kaikista nurkista, sumarin aukoista ym. Sitten kokonaan puskuri "yli", sopivan märäksi. Riippuu vähän maalimerkistä/versiosta että kuinka märäksi ja kuinka paljon pitää harsottaa. Mutta aika pitkälle pääsee kun vetää märäksi, pieni puolikas kokonaan yli ja jos on jäänyt pilveilemään väri niin pieni harsotus.
Vähän vaikea selittää mutta kun on märkä maalattu vaikka puskurin leveyssuuntaan märäksi niin puolikas vedetään pitkittäissuuntaan, jotta väri on tasainen.
Ekaksi väriksi metskuharmaa on aika vaikee...

Sitten kuivatat värin, tarkastat että varmasi joka nurkka on mennyt mataksi. Jos ei niin voi myöhemmin lähtee lakat pois niistä kohdista kun vesiväri puskee vesihöyryt pois.

Lakkaus samaan tapaan, ekaksi reunat sun muut vaikeat paikat ja yli. Pari kierrosta riittää, jos on paljon roskia niin kolmannen kierroksen voi myös vetää.
Riippuu lakoista, jossain ohjeissa sanotaan että harso ekaksi ja sitten märkä.
5-10min välihaihdutuksia, riippuu missä maalaat. Jos maalaat paikassa missä ei oo mitään tuuletuksia ja alhainen lämpötila niin ainakin 10 min.

Kun puskuri on kuiva (ainakin viikko, taas riippuu missä puskuri on ollut kuivumassa) niin voi mahdolliset roskat ja valumat poistaa. Roskiin riittää p1500-2000 hionta hiomatuella. Jos on isoja valumia niin aloittaa vaikka p1000-1200 ja hiomatuella. Siitä sitten isompaan.
Lopuksi vesihiotut kohdat vetää vielä p3000-4000 niin poistaa rajummat naarmut ja helpottaa kiillottamista.

Jos jotain tulee mieleen niin vastaan mielelläni.

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja _paffa » Su Elo 19, 2012 11:42 pm

Mun oli tarkotus opetella toi autonmaalaus ihan alusta pitäen ja nyt tarjolle tuli hyvä harjoittelukohde.

Audi S4 OEM-vanteet, joista ois tarve vetästä vaan etupuoli uusiks, koska vanteita on viskelty naama edellä maahan ja kaikissa puolissa rokamaa. Päteekö sama ohje myös tässä tapauksessa vai onko tarvetta huomioida jotain muuta?

Mikä olisi fiksuin maali vetästä noille, joku raskaankaluston hopea vai ihan perusmaali lakalla? Hynde kovasti kannusti yrittää ja erehtyy, joten tässä sitä nyt taas ollaan... :D

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Elo 20, 2012 1:42 am

Täysin samalal kaavalla, tosin muovitartuntaa ei tarvita- :mrgreen:

Ihan perus "automaaleilla" noi voi vetää, kyllä ne vanteissakin kestää.

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Elo 20, 2012 11:55 am

Eekin ohjeet ovat mielestäni täydelliset, mutta eihän ammattilaiselta voi muuta odottakaan... :D

Tuosta Bilteman ruiskusta. Itsekin maalaan sillä paljon ja nykyään kaikki pohjatyöt vetelen sillä. Ruiskun säätöihin kannattaa tutustua alkuunsa hieman ja maalata vaikka seinään levitettyyn paperiin tai ihan sama mihin. Ruiskutuspaine pitää olla riittävä, jotta maalausjälki on riittävän hienoa. Olisi hyvä päästä parin baarin paineeseen, joka lähtee ruiskulta. Ei se nyt ihan niin tarkkaa ole, mutta riippuen painelinjan pituudesta, letkujen sisähalkaisijoista, niin kompuralta kahteen baariin säädetty paine voi ollakin ruiskulla yhden baarin luokkaa. Tämä aiheuttaa vesiväreillä maalattaessa (ja muillakin maaleilla ja lakoilla) sen, että maali "pisaroituu" rumasti pinnalle. Eli kun ei ole riittävän kovaa painetta, niin maali ei sumuunnu riittävän hienoksi vaan tulee enemmänkin pisaroina ulos ruiskusta.

"Liian" kova paine on parempi, kuin liian matala. Kovaa painetta voi kompensoida käden liikkeellä, mutta liian matala on tekemätön paikka. Edes jonkinlainen vedenerotin paineilmalinjassa on aika kova juttu. Varsinkin, jos maalaat jollain pienellä kompuralla (pieni säiliö), koska kone käy usein ja kehittää samalla kosteutta säiliöön. Pienestä säiliöstä se tulee helposti läpi ja sitten vituttaa, kun se on siinä maalauspinnassa... :mrgreen:

Itsekin amatööriharrastajana suosin ehdottomasti tuota ristiin ruiskutusta. Itse vedän ensimmäisen kerroksen en niin tarkasti ja märästi vastakkaiseen suuntaan, kuin lopullisen kerros. Viimeisen kerroksen jälkeen nostan painetta ja ruiskutan vähän kauempaa sellaisen sumun / harson, jolla toivon vielä ehkäiseväni pilveilyä ja saavan metallivärin kiteiden asettuvan nätisti pintaan ennen lakkausta.

Ruiskusta sen verran, että ilmansäätö ja viuhkan suuruuden säätö saavat olla huoletta maksimissaan. Maalimäärän säätö on vain kokeiltava yhdessä paineen kanssa sopivaksi. Testaat rauhassa vaikka siihen seinään, että soppaa ei tule liikaa tai että jälki ei jää liian kuivaksi.
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Elo 20, 2012 7:28 pm

Mä en muistanukkaan noita vinkkejä antaa, hyvähyvä.

Muista myös se että jos vetää liian märäksi vesimassan > sävy muuttuu tummemaksi ja jos taas harsotat sen märäksi > väri vaalenee.
Hyndelle myös, kannattaa se ensimmäinen märkä kierros mieluummin koittaa mahdollisimman tasaiseksi saada. Esim konepeltiä jos tuohon tyyliin maalataan että toivotaan vasta toisella kieroksella pilveilyn poistuvan niin sitten ollaan jo vähän kusessa. :D Etenkin värimerkkien viimeisissä versioissa mitä märemmäksi ja tasaisemmaksi värin saa, sen hienompi lopputulos, ennen vanhaan sai pöllytellä niin perkeleesti, etenki hopeaa.
Itseasias painetta pitäis laskee kun harsotetaan, metallikiteet kaatuu paremmin kun on painetta vähemmän.
Nykyään puhutaan tuosta pisaroitumis-häivityksistäkin aina, paineet alas ja häivytetään, pitäis kuulemma tulla parempi lopputulos.

Nää on tämmösii tottumuskysymyksiiikin, joku tekee eri tavalla ja tulee sama lopputulos. Melkeen. :mrgreen:

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Elo 20, 2012 9:24 pm

Totta Eeki. Noin minullekin puhuttiin vesivärien kohdalla, että laske painetta loppusumutukseen. Näin olen kyllä itseasiassa tehnyt niillä muutamilla kerroilla, kun vesiväreillä olen maalannut. Yleensä en maalaa millään muulla, kuin Spies Heckerin liuotinohenteisilla, kunnon vanhanajan myrkyillä, koska niitä vielä saa täältä päin. Nämä ovat tietysti paljon helpompia maalattavia, kuin nuo vesivärit.
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
samies
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 8:09 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja samies » Ti Elo 21, 2012 5:40 pm

Elikkä mun kannattaa hommata liuotinohenteista maalia? Onko merkillä väliä? Onko tuo Spies Hecker maalien Guru? Kittiä löytyy 4cr 2300sta käykö se vai onko muoville omansa?

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Elo 22, 2012 11:09 am

No itse maalaan noilla liukkareilla, koska minulla on niitä vielä mahdollisuus saada. Voi olla, että niitä ei siellä enää myydä...

Kittauksesta sen verran, että et tarvitse mitään erikoiskittejä. Kitti vain ja ainoastaa puhtaalle pellille tai hiotun 2K -kaman päälle. Eli lakkapinnalle tai hiontavärin päälle, ei muoville tai muutenkaan minkään 1K pohjan päälle. Monesti helpoin, että ensimmäisen hionnan jälkeen heittää hiontavärit päälle ja sen jälkeen kittaa tarvittavat paikat, mitä hionnalla ja hiontavärillä ei ole saanut oikaistua.
Kaikki liha tottelee kuria...

Urran
Site Admin
Viestit: 8530
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Elo 29, 2012 12:59 am

Jumalauta jätkät. Tää on ihan timanttia! Enää videot/kuvat puuttuu :thumb:

Jos vaimo ei pitelis niin kovasti niin olisin joka viikonloppu Hynden kisällinä :lol:
Vain YKSI LSP!

Avatar
mlatvala
Viestit: 2277
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 12:41 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja mlatvala » Ke Elo 29, 2012 10:41 am

Toi on kyllä hyvä tietää ettei 800 paperin ohi kannata lainkaan mennä.

ITse pienenä poikana kun maalailin auton osia tinneriohenteisin sikkens maalein hioin aina millon milläkin, mitäkin.

Mut eipä tuo maalari sillon tuon mustankaan puskurin kanssa antanut muita papereita kouraan kuin 500:sen, sillä se käski sen ainoastaan hioa..
Eetu kirjoitti:No pesukinnas nyt on ihan ihme sakkia täynnä. Kiillottavat heppi kovana autoa :mrgreen:
Juh4 kirjoitti:Liekkö kattoneet sitä ennen kansipoikia.

Avatar
samies
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 8:09 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja samies » Ti Syys 04, 2012 9:17 pm

EeKi kirjoitti:Ennen maalausta tietysti rasvapesu ym muut.
Voiko tuon tehdä esim 50% IPAlla?(jäänesto+akkuvesi)

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ti Syys 04, 2012 10:12 pm

Jaa-a, en kyllä menis koskemaan. Jäänestoaineessa voi olla jotain hämärää mikä voi tehdä hallaa.

Ei semmone rasvanpoistopurkki paljoa maksa, etenki kun sitä harraste mielessä ei todellakaan paljon mene.

Avatar
samies
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 8:09 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja samies » Ma Syys 17, 2012 10:43 am

Kuva

Aloitin puskuri projektin ja puhaltelin pölyjä pois. Samalla lähti maalitkin! Vissiin huonosti hiottu tai huonot tartunnat. Kannattaa varmaan poistaa kaikki maalit?

Avatar
Markku M.
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Markku M. » Ma Syys 17, 2012 4:14 pm

Ei sitä nyt natsitarkasti tarvitse pois hioa, jos se ei joka puolelta lähde tuolla tavalla irtoamaan. Sen kyllä näkee (puhki)hiotun alueen reunasta, että lähteekö se irtoamaan vaiko eikö.
.:R32

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Syys 17, 2012 5:39 pm

Ei välttämättä. Jos on hiottu, kaikki on valmista niin sekös on mukavaa kun puhaltaa pölyt pois, niin jostain kiveniskusta lähtee sit kaikki maalit pois. :D

Kaikki pois mitä lähtee puhaltamalla. Ja varman päälle, jos on kunnon painepesuri ni sillä lähtee loput. Jos ei lähde muutakun tuosta muutaku reunat alas ja tartunta-ainetta ennen mitään kittiä tai maalia...

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Demon » Ma Syys 17, 2012 6:55 pm

Mites kannattaa hoitaa maalaamattomien listojen ja esim. puskureiden yläosien pohjatyöt ennen maalausta?

Tinnerillä/rasvanpoistolla kunnon pesu ensin? Tarviiko tartuntaa ennen spraykittiä? Sittenhän se taitaakin olla hiontaa ja lisää kittiä sekä hiontaa kunnes valmis?
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Syys 17, 2012 7:14 pm

Demon kirjoitti:Mites kannattaa hoitaa maalaamattomien listojen ja esim. puskureiden yläosien pohjatyöt ennen maalausta?

Tinnerillä/rasvanpoistolla kunnon pesu ensin? Tarviiko tartuntaa ennen spraykittiä? Sittenhän se taitaakin olla hiontaa ja lisää kittiä sekä hiontaa kunnes valmis?
Onko ne sileepintaset vai semmonen röpö?

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Demon » Ma Syys 17, 2012 7:24 pm

EeKi kirjoitti:
Demon kirjoitti:Mites kannattaa hoitaa maalaamattomien listojen ja esim. puskureiden yläosien pohjatyöt ennen maalausta?

Tinnerillä/rasvanpoistolla kunnon pesu ensin? Tarviiko tartuntaa ennen spraykittiä? Sittenhän se taitaakin olla hiontaa ja lisää kittiä sekä hiontaa kunnes valmis?
Onko ne sileepintaset vai semmonen röpö?
Röpö. Eli tollain perus pinta mitä on 80-90-luvun autoissa.
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ma Syys 17, 2012 9:03 pm

Itse olen kaikki muovilistat maalannut seuraavasti:

- hiontaa ja pinta kunnolla rikki
- todella huolellinen rasvan ja silikoonin poisto
- tartunta-aine
- hiontaväri
- maalit ja lakat

Näillä menetelmillä ei ole vielä koskaan lähtenyt maali paloina listoista. Tämän takaa huolellinen puhdistus ja hiontaväri. Hiontavärivaiheessa pitää vaan päättää, että haluaako pitää sen röpelökuvioinnin vai oikaista listat sileäksi. Tämäkin onnistuu hiontavärillä varsin helposti. Ei sillä, etteikö se maali pysyisi tuon listan päällä pelkän tartunta-aineenkin voimin, mutta itse olen amatöörinä sitä koulukuntaa, että en maalaa mitään ilman hiontaväriä...
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
EeKi
Viestit: 352
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Puskurin maalaus

Viesti Kirjoittaja EeKi » Ma Syys 17, 2012 9:25 pm

Ennen hynden hyviä vinkkejä, kuumailmapuhalla ne muovit. Nousee hoitoaineet sun muut muottirasvat läpi ja sitten rasvapoisto. Pariin kertaan näin ennen hiontaa.

Kyllä mä suosittelen hiomaan röpöä ainakin reilusti alas mieluummin kuin täyttäisin hiomavärillä. Tai no tosin jos on vaan aikaa antaa hiomavärin painua niin ei sitten mitään ;)

Vastaa Viestiin