HVLP - Ruiskumaalaus

Korikorjaus ja maalaus

Re: HVLP - Ruiskumaalaus

ViestiKirjoittaja Crossmx » Ke Hein√§ 01, 2015 10:30 am

Alotteleva harrastemaalari tarvis jeesiä. Tuli maalattua ovi ja takaluukku, ja sehän ei mennyt ihan kuin elokuvissa. Maali ei tasoittunut ja pinnasta tuli ns. pilveilevä.

Kysymys kuuluukin, kun maalaan uudestaa noi niin pitääkö ne hioa kunnolla vai riittääkö mattaus villalla?

Väri on metallihohto musta, jos sillä merkitystä.
Crossmx

ViestiKirjoittaja thesvaarfa » Ma Elo 31, 2015 1:05 am

Jos pilveilee, ei hionnat ja myllyttelyt auta. Uusintamaalaus.

Ennen maalausta hionta varmempi kuin villa, lähtee roskatkin yms. pois helpommin.
thesvaarfa

ViestiKirjoittaja Sandux » Ti Syys 15, 2015 5:55 pm

Pistetääs nyt oma lusikka tähän soppaan, eli metallihopean volvon puskuri olis tarkotus maalata kun lakka on alkanut kesimään alkuperäsestä pinnasta, sitten niitä kysymyksiä ->

1. Tekeekö tämmösellä epäkeskohiomakoneella mitään? http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000021589/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Kuinka puhtaaksi tommonen puskuri kannattaa hioa? Eli hionko vaan vauriokohdat ja niiden ympärykset rankemmin ja sitten ehjät alueet kevyesti yli? Vai onko se kannattavampi vetää muoville asti? Sitä lähinnä itse mietin, että jos jätän vanhaa lakkapintaa siihen mikä ei olekkaan kunnolla kiinni niin ongelmiahan siitä tulee.

3. Entäpä paklaus, tarviiko noi lakkavaurio kohdat paklata vai riittääkö sen reunan viistäminen esim 10cm alueelta?

4. Maalit ja muut tarvikkeet on tarkotus hommata tuusulaisesta asiantutevasta maalikaupasta. Eikös tuommonen vedenerotin riitä mikä on kytketty teollisuuskompuraan, etten tarvii enään ruiskuun sitä? Kyseessä siis halli jossa useita ilmapisteitä joten se vedenerotin on heti kompuran jälkeen.

5. Olen lukenut tän ketjun kyllä lävitse ja paljon saanutkin tietoa ruiskumaalaamisesta, mutta tuossa hopeassa mietityttää se, että millä saan sen saman näköseksi kun muu auto? Vaikuttaako maalaussuunnat vai onko kaikki ruiskun säädöistä kiinni? Luotan siihen että oikean värin saan kyllä kaupasta.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan :)
Sandux

ViestiKirjoittaja Urran » Ke Syys 16, 2015 6:46 am

Maalaa testipintaa eri paineilla useaan kertaan (dokumentoituna toki) ja vertaa hileitä alkup. Maalipintaan. Vaikeinta hopeessa on löytää sopiva paine/maalaustapa että kiteet asettuu samalla tavalla kun alkup. pinnassa.

Joo vedenerotin on aina ilmapisteessä mut pidä huoli että siinä ei ole myös rasvaria - ja että letkuja ei oo käytetty rasvarin kanssa.

Mä hioisin koko lakkapinnan pois jos on ollut aiemmin tarttuvuusongelmaa. Normaalisti riittäisi karhennus harmaalla villalla.
Vain YKSI LSP!
Urran
Site Admin

ViestiKirjoittaja Sandux » Ke Syys 16, 2015 6:59 am

Urran kirjoitti:Maalaa testipintaa eri paineilla useaan kertaan (dokumentoituna toki) ja vertaa hileitä alkup. Maalipintaan. Vaikeinta hopeessa on löytää sopiva paine/maalaustapa että kiteet asettuu samalla tavalla kun alkup. pinnassa.

Joo vedenerotin on aina ilmapisteessä mut pidä huoli että siinä ei ole myös rasvaria - ja että letkuja ei oo käytetty rasvarin kanssa.

Mä hioisin koko lakkapinnan pois jos on ollut aiemmin tarttuvuusongelmaa. Normaalisti riittäisi karhennus harmaalla villalla.

Okei, täytyypä selvittää toi rasvari homma. Auto on 2006 mallin v70 ja näissä tuntuu olevan tyyppivikana, että etupuskurin lakat alkaa kesimään irti. Tuosta koneesta ei uskalla sanoa juuta eikä jaata? :) olis vaan niin kovin sopivan hintanen kun näitä tuskin kovin paljoa on tarvetta tehdä.
Sandux

ViestiKirjoittaja Lassiv » Ke Syys 16, 2015 1:46 pm

Otetaan nyt vinkkejä maalausguruilta ennen vkl projektia.

Elikkäs tarkoituskena olisi maalata maski, takapuskuri ja peilit (ja ehkä etupuskuri kiveniskujen takia) omasta Subarusta (Legacy 2005 musta metallinhohto).

Takapuskurissa vähän sanomista eli se vaatinee isompaa hieomista ja pakkelia, muut osat pitäis olla vaan karheaksi vetoa ja uutta maalia.

Jotain pieniä juttuja tullut maalattua, mutta mitään hirveitä kokemuksia ei ole eli kaikki vinkit on tervetulleita, teistä itsestään selvyydetkin voi auttaa.

Tälläistä laitteistoa käytössä:
- bilteman epäkesko 125mm laikalla
120-400laikkoja löytyy tähän.
- ruiskuna bilteman yläkannullinen ja tällä ainakin pienemmissä osissa jälki ollut ihan riittävää omalle vaatimustasolle.
- Lakkana on Car Systemsin 2k lakka ja maalit käyn hakemassa paikallisesta automaaliliikkeestä.
- Sitten löytyy erinäisiä määriä 600 ja 800 paperia käsinhiontaan, karhunvillaa, pari hiomatyynyä ja mirkan punaista huopaa( http://tuotteet.etra.fi/fi/g21080761/mi ... iomahuovat )

Tarvitsenko sileämpiä hiomapapereita tuohon hommaan? Takapuskuriin on varmaan laitettava hinkkaväri, onko suosituksia miten tuon kanssa toimii. 120-240paperilla ja epäkeskolla puskuri läpi ja siihen hinkkaväri. Hinkka väri sitten käsinkö esim 600paperilla läpi ja sitten maali ja lakka pintaan?

Iso kiitos jos joku jaksaa autella nyt on vielä helppo haalia jotain työkaluja avuksi jos auttavat selvästi asiaan yms.
Viimeksi muokannut Lassiv päivämäärä Ke Syys 16, 2015 2:37 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Lassiv

ViestiKirjoittaja JUMA » Ke Syys 16, 2015 2:07 pm

En ole maalausguru. Joitain pieniä määriä suihkinut joskus.

Rasvanpoisto on yks "kaiken aa ja oo". Sen tärkeyttä ei voi varmaan liikaa korostaa.
JUMA

ViestiKirjoittaja Lassiv » Ke Syys 16, 2015 2:39 pm

Juuh totta, itse ajatteli vetää pinelinellä ja painepesurilla ja viel ennen ensimmäistä hiomista niin jarruclearilla noi pinnat läpi en tiedä miten toimiva yhdistelmä tuo lienee.
Lassiv

ViestiKirjoittaja _paffa » Ke Syys 16, 2015 11:00 pm

Rasvanpoisto = rasvanpoisto.

Mikään brakecliineri ei sitä korvaa, vaan osta ihan automaalaushommiin suunniteltua silicone removeria tai degreaseria. Kauppanimiä on monia ja motonetistäkin löytää nykyään myös.
_paffa

ViestiKirjoittaja Lassiv » Ke Syys 16, 2015 11:21 pm

Kiitokset vinkistä tätä on tarkoitus hakea muovien putsaustakin ennen C4 käsittelyä silmällä pitäen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/605868/a ... oistaja-1l
Lassiv

ViestiKirjoittaja √∂rkinrumilus » Ma Kes√§ 06, 2016 9:01 pm

Hommasin tossa kärsineet puskurit autoon ja olis tarkotus jossain vaiheessa vähän ottaa maalaamishommia haltuun. Olis tarkotus tehdä ihan pedantisti ja mahollisimman hyvää pintaa, tai ainakin opetella kerrasta oikeat työtavat ja-järjestys. Eli vain matalle uutta pintaa yms, pohjat kaiken a ja o, ruiskun testaus yms. ensin itse maalausta jne.

Ruiskuksi meinasin bilteman yläkannullista, kompuraan vedenerottimet ja painemittarit että saa paineet kohilleen.

Sellaista pohdin, että paljonkohan pariin puskimeen menee maalia ylipäätään? Riippuu tietysti kaikesta, mutta en osaa yhtään hahmottaa että onko esim. 1L ihan liikaa vai riittääkö just ja just yhteen? Jotenkin olis sellain fiilis, että jo puolella litralla tekis kummasti...

Kattelin tuossa valmista pakettia, http://www.automaalit.net/epages/automa ... ua_paketti . Tietysti itse väriä ei tule kahta litraa, eli hinta tietysti putoaa tuosta varmaan satasella.

Tuosta paketista puuttuu muovintartunta-aine, ja niitä kun katselin netistä niin kaikki oli 1k-kamaa, mikä on tietysti ihan loogista. Tämä vaan sotii sitä ajatusta vastaan että vain 2k-kamaa 2k:n päälle ja päinvastoin :p onko muovintartunnassa siis 1k ok vaikka päälle tulee 2k-hiontamaalit yms..?

Tuohon sitten kylkeen mirkalta 150mm laikat hiontaan, varmaan p180-240-320-400-600-800. Kenelläkään mitään fiilistä että paljon noita laikkoja tarttis ottaa, ei viittis alkuun painaa 50kpl jokasta :p Samalla otan vesihiontaan yhen jokasta abranettia jo valmiiks ootteleen.

Jos tulee parempia ajatuksia tuotteiks ni ei muuta kun neuvomaan. Myös muut neuvot kelpaa :D

Kiitos & anteeks :roll:
örkinrumilus

ViestiKirjoittaja iiKster » Ti Kes√§ 07, 2016 8:44 am

örkinrumilus kirjoitti:Sellaista pohdin, että paljonkohan pariin puskimeen menee maalia ylipäätään? Riippuu tietysti kaikesta, mutta en osaa yhtään hahmottaa että onko esim. 1L ihan liikaa vai riittääkö just ja just yhteen? Jotenkin olis sellain fiilis, että jo puolella litralla tekis kummasti...

0.5l riittää varmasti kahteen puskimeen ellei purkki kaadu tai joudu maalaamaan moneen kertaan jos ekat kerrat menee pisin XXX ja pinta hiotaan phtaaksi.

örkinrumilus kirjoitti:Tuosta paketista puuttuu muovintartunta-aine, ja niitä kun katselin netistä niin kaikki oli 1k-kamaa, mikä on tietysti ihan loogista. Tämä vaan sotii sitä ajatusta vastaan että vain 2k-kamaa 2k:n päälle ja päinvastoin :p onko muovintartunnassa siis 1k ok vaikka päälle tulee 2k-hiontamaalit yms..?

Käsittääkseni muovitartunta-aineen kuuluu reagoida maalin kanssa. Jos muovitartunta on 2k kamaa on riski olemassa että se ehtii se kovettua ennen kun maali tulee päälle jolloin hyöty on tasan nolla. 1k kamaa olen itse käyttänyt ja hyvin on toiminut.

örkinrumilus kirjoitti:Tuohon sitten kylkeen mirkalta 150mm laikat hiontaan, varmaan p180-240-320-400-600-800. Kenelläkään mitään fiilistä että paljon noita laikkoja tarttis ottaa, ei viittis alkuun painaa 50kpl jokasta :p Samalla otan vesihiontaan yhen jokasta abranettia jo valmiiks ootteleen.

Nyt riippuu paljon kuinka hiotaan / kuka hioo / millaista maalia hiotaan. Jos tarkoitus on poistaa kaikki maalit niin ottaisin 120 maalinpoistoon, 240 tasoittamiseen, 400 viimeistelyyn. Jos tahtoo hifistellä niin 800 paperilla vielä vika kierros mutta epäkeskolla ja 400 paperilla saa jo valmista pintaa jos on varovainen. Karkeampia laikkoja 5-10 kpl, 400 & 800 laikkoja kolme tai neljä. Lisäksi tarvitset samat karkeudet käsihiontaan, laikoilla ei pääse puskureiden tiukkoihin muotoihin (ellei sitten niillä käsin hinkkaa, silloin näitä pari lisää). Laikkojen elinkaarta voi pidentää putsaamalla ne aina välillä paineilmalla.

Lisäksi tarvitaan vielä kimmoisuuslisäaine kun maalataan muovia, lakka on kovaa kun taas muovi pehmeätä. Lakkaan lisätään aine joka tekee lakasta joustavan että se ei halkea kun muovi elää. Klik

Yllä oma näkemys, ammattimaalari varmaan teilaa nuo väittämät. :D

Jos tulee parempia ajatuksia tuotteiks ni ei muuta kun neuvomaan. Myös muut neuvot kelpaa :D

Kiitos & anteeks :roll:[/quote]
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...
iiKster

ViestiKirjoittaja EeKi » Ke Kes√§ 08, 2016 9:18 pm

Noi kimmoisuusaineet on ihan höpöhöpö juttuja.
Ainoo missä ymmärrän niin jotkut todella lötköt kakspyöräsen katteet.

Noista viimeistely/viimeine hionta jutuista...
Alle p600 sopii akryylimaaleille eli suorakiiltomaaleille.
p600-800 on hyvä vesivärille. Riippuen väristäkin paljon. Yleisesti vaaleissa väreissä näkyy helpommin hiontanaarmut joten p800 on on aika varman päälle, nämäkin taas riippuu värin merkistä, peittävyydestä, maalarin kädestä ym ym ym...

Nää on muute korvannu käytännössä kokonaan vesihionnan kokonaan pohjatöissä. :thumb:
http://3mcollision.com/3m-flexible-abra ... 34347.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Saa myös epäkeskolaikkoina.

Ainiin, karhunkieli/tumppu/ ehdottomasti hyllyyn, sillä pääsee ne pienet kolot yms mattaamaan.
Kiilto pois joka puolelta, on vaan ehdoton että se maali pysyy pinnassa.
EeKi

ViestiKirjoittaja √∂rkinrumilus » To Kes√§ 09, 2016 8:09 am

Kiitoksia vinkeistä.

Vesivärillä olis tarkoitus vedellä, mennään heti vaikeimman kautta ;D

Värinä on tommoin violetti joka taittaa vähän harmaaseen, on siis enemmän tummaan kuin vaaleeseen lajiteltava imo. Ja on lakallinen maali.

Ajattelinkin tuonne p800 asti hioa any case, niin tuleepahan tehtyä kunnolla ja saan kellotettua että kauan menee tusatessa :p

Vesihiontaa pohjatöissä, tarkenna eeki tarkenna että pitääkö kaikki hionta suorittaa vesissä pohjatöissä :o? Onko se niin että kaikki hionta aina vesissä näissä maalaushommissa?

Juu, karhunkieli tai tumppu jäikin laskuista vielä pois. Tämän ketjun kun luin läpi niin tuli selväksi että ainoastaan matalle pinnalle uutta kerrosta, ettei sitten harmita ;)
örkinrumilus

ViestiKirjoittaja EeKi » To Kes√§ 09, 2016 2:26 pm

Tarkoitin lähinnä että jos joku vesihioo hienoilla karkeuksilla eli ~p1000 niin noi "siannahat" on korvannu ne kokonaan. Ainakin mun työskentelyssä.
Vesihionta on niin sottasta ja hidasta hommaa...
EeKi

ViestiKirjoittaja Aavensis » Ma Touko 22, 2017 2:39 pm

Siis kun näitä viestejä on niiiin paljon. Kysyn siis lukematta simppelin kysymyksen. Tarvitaanko Toyota Avensiksen etupuskurin maalaamisen jokin pohjamaali? Ja sitten tarinaa. Elikkä auto jonka hiljattain ostin niin siinä on etupää joskus kolhittu ja todennäköisesti ostettu uusi etupuskuri ja se on maalattu, mutta päin honkia kun siitä on maalia irtoillut sieltä täältä eikä siinä ole mitään pohjamaalia ilmeisesti myöskään käytetty. Puskuri on siis jotain kimmoisampaa ainetta kuin kovamuovi, mutta ei se ihan pelkkää kumiakaan sentään ole. En tiedä mitä materiaalia. Ajattelin tuon itse maalata koska isältä löytyy ruisku ja kompura. Ajattelin puskurin putsuta moneen kertaan runsaalla määrällä asetonia ja sitten hionta ja sitten taas asetonia. Pitäisiköhän sen käsittelyn riittää vaiko pitääkö olla jokin pohjamaali alla? P.S. Soitin isälle äsken ja hän sanoi että metallimaaliin tarvitaan lakkakerroskin päälle... Ehkä tämä kysymys ei ollutkaan ihan yksinkertainen..? Minä kun en ole koskaan spraymaalausta kummempaa harrastanut. :oops:
Aavensis

ViestiKirjoittaja EeKi » Ma Touko 22, 2017 6:48 pm

Jos sä siitä hyvän haluat ni vie ammattilaiselle. :D

Siinä on varmaan suoraa muoville vedetty väri ja lakka.

Uusi puskuri missä ei ole pohjamaalia yleensä tehdään mallia: hionta, märkää märälle pohjamaalia jossa muovitartunta mukana, väri ja lakka.
Tietty ennen maalauksia ja hiontaakin rasvanpoistolla putsi ja sähköisyydenpoistajalla läpikäynti.

Paljas muovi tarvii aina tartuntamaalin, jonkin eristeen yms millä saadaan se pintaväri pysymään muovissa.

Jos ruvetaan miettimään että joudut hankkimaan pohjamaalin, värin ja lakan ja etenkin jos on yksi ruisku millä vedetään kaikki niin lopputulos voi olla huonon tai hyvän välitä ihan mitä vain.
Rahallisesti et säästä mitään, puhutaan satasista tai jopa kympeistä jos viet irtopuskurin vaikka hiottuna ammattilaiselle...
Etenkin jos se puskurin maalaus menee kolme kertaa uusiksi omissa käsissä. :mrgreen:
EeKi

ViestiKirjoittaja Aavensis » Ma Touko 22, 2017 7:41 pm

Ahaa... Mun isä on joskus autoja maalannut kyllä mutta ei hänkään tiennyt paremmin että miten pohjustaa muovipuskuria kun siitä on jo 20 vuotta aikaa kun hän on maalaillut.. Mä nyt vaan oon työtön ja rahat nollissa. Siksi ajattelin itse yrittää...
Aavensis

ViestiKirjoittaja Aavensis » Ke Touko 24, 2017 6:06 pm

Tietäiskö Eeki että mikä firma turussa maalaisi halvalla puskurin jos vien sen ilman maalia ja asetonilla putsattuna ja hiottuna heille? Voisin kysellä hintoja... Vai tietääkö joku muu? Turku, Salo, Lieto, Kaarina, Parainen... Tätä seutua.
Aavensis

ViestiKirjoittaja Lowlife » Ke Touko 24, 2017 10:07 pm

Aavensis kirjoitti:Tietäiskö Eeki että mikä firma turussa maalaisi halvalla puskurin jos vien sen ilman maalia ja asetonilla putsattuna ja hiottuna heille? Voisin kysellä hintoja... Vai tietääkö joku muu? Turku, Salo, Lieto, Kaarina, Parainen... Tätä seutua.

Kannattaa vaan houkutella Eeki hoitamaan homma maaliin (kirjaimellisest) niin tulee laakista priimaa ja ei tarvii kolmatta kertaa kyläpuoskaria reklamoida. :thumb:
Black isn't a color, it's a career.
Lowlife

ViestiKirjoittaja myyr√§ » Ke Touko 24, 2017 11:03 pm

Btw kannattaa itse alkaa maalailemaan jo ihan sen takia, että tietää sitten mikä siinä ammattilaisen työssä maksaa.
myyrä

ViestiKirjoittaja seatts » Ke Touko 24, 2017 11:05 pm

Tästä paikasta hyviä kokemuksia parista edellisestä autosta

http://www.maalausliikeauto.fi/yhteys

Eekilläkin voi joku mielipide olla kyseisestä paikasta ;)
seatts

ViestiKirjoittaja Aavensis » Pe Touko 26, 2017 3:07 pm

Kiitos seatts ja kyllä työmäärän ymmärrän myyrä, kun mun isä on nuorempana maalannut paljonkin autoja virapelinä ja kaksi minunkin autoa kokonaan. Itse en edes lähtisi maalaamaan, vaan minä tekisin mahdollisimman paljon aputyötä ja isäukko maalaisi. Ihan siis siksi olen ajatellut tätä "itse" maalaamista. Isälläkään ei ole muita maalaustiloja kuin oma piha. Tiedän että pihalla pöly lentää hyvälläkin säällä koska ne autot jotka isäni minulle on maalannut niin niissähän on ollut pölyinen pinta. Mutta sen pinnan on aina saanut hyväksi kun on jollain kliinerillä sen pinnan hieronut pari kuukautta maalauksen jälkeen ja niin se nyttenkin tapahtuisi varmaan. Aikaahan mulla nyt työttömänä on mutta ei luonnollisestikaan rahaa olisi yhtään ylimääräistä ja isäkin on eläkkeellä jo joten aikaa hänelläkin.
Aavensis

ViestiKirjoittaja Aavensis » Ti Touko 30, 2017 6:11 pm

Tulipa ostettua spraypulloja maalausta varten kun sellain tuli halvemmaksi maalit. Saa nähdä miten käy kunhan tästä kelit ensin lämpeää paremmin maalauskuntoon.
Aavensis

Edellinen

Paluu Korikorjaus ja maalaus