Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Lasin, kumin, muovin jne. pintojen suojaus
Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 31, 2012 1:52 pm

nick kirjoitti:Kannattaisi varmaan kalvottaa umpiot kun ne on kiillotettu. Voisi pysyä vähän parempana.
Urran kirjoitti:^Kalvottaa? Vai kuitenkin pinnottaa?

Japsit ainakin jossain välissä käsittääkseni käytti UV suojana vain pleksin päällä olevaa pinnoitetta kun monen muun automerkin polykarbonaattipleksit on tehty niin että siinä muovissa itsessään on UV suoja. Se pelkästään päällä oleva varmaan kuluu ajan saatossa, ja etenkin jos tehdään myyntifiksiä, ja sen jälkeen alkaa menemään pahaksi. Käsittääkseni ainakin E39 bemareissa sama homma, ja monessa muussakin sakemannissa..
K70 kirjoitti:Eli täytyy hankkia sellaset 70-lukulaiset imukuppikiinnitteiset keltaset pleksit lyhtyjen eteen :rolf:
nick kirjoitti:
Urran kirjoitti:^Kalvottaa? Vai kuitenkin pinnottaa?

Japsit ainakin jossain välissä käsittääkseni käytti UV suojana vain pleksin päällä olevaa pinnoitetta kun monen muun automerkin polykarbonaattipleksit on tehty niin että siinä muovissa itsessään on UV suoja. Se pelkästään päällä oleva varmaan kuluu ajan saatossa, ja etenkin jos tehdään myyntifiksiä, ja sen jälkeen alkaa menemään pahaksi. Käsittääkseni ainakin E39 bemareissa sama homma, ja monessa muussakin sakemannissa..
Ei vaan juurikin kalvottaa Lamin-x kalvolla jonka päälle voi vielä vetää UV-suoja aineen jos haluaa.
Omakohtaista kokemusta ei ole noista UV-suoja aineista, joten en ala arvuuttelemaan niistä sen enempää mitä ne on ja mitä ne tekee.
Hynde kirjoitti:Itselläni on nyt ollut vuoden Opti-Coat omassa autossani umpioiden päällä ja kirkkaana ovat pysyneet.
Urran kirjoitti:nick mä olen nähnyt kaverin autossa (tai voiks Volvon V50 semmoseks luonnehtia? :D ) Lamin-X:t kun on kutistuneet ja irvistää, ja sit oon nähnyt Hynden E39:n OptiCoatilla päällystetyt umpiot. Mä menisin aina vaan ja uudestaan pinnotuksella mielummin kun kalvotuksella. Siks toisekseen käsittääkseni kirkaskin kalvotus lienee laiton?
nick kirjoitti:
Urran kirjoitti:nick mä olen nähnyt kaverin autossa (tai voiks Volvon V50 semmoseks luonnehtia? :D ) Lamin-X:t kun on kutistuneet ja irvistää, ja sit oon nähnyt Hynden E39:n OptiCoatilla päällystetyt umpiot. Mä menisin aina vaan ja uudestaan pinnotuksella mielummin kun kalvotuksella. Siks toisekseen käsittääkseni kirkaskin kalvotus lienee laiton?
Miksi kirkas kalvo sitten olisi laiton? Eikö näin ollen myös OptiCoatilla päälystetty umpio olisi laiton jos siihen umpioon ei saa mitään laittaa?
Mitä Volvoon tulee niin miten ne on asennettu jos on kutistunut ja irvistää? Jos on materiaali vika niin kalvoilla on 5 vuoden takuu jos asennus virhe niin sitten onkin eri asia.
Vain YKSI LSP!

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 31, 2012 2:05 pm

Finlexin haku kun on niin perseestä niin en jaksa etsiä mutta lähtökohtaiseti ainakaan E-hyväksytyissä autoissa (oliks se 1997 eteenpäin melkein kaikki paitsi tuontiautot?) ei umpiota tosiaan saisi muuttaa _mitenkään_ koska se on E-hyväksytty sellaisenaan. Näin ollen en usko että OptiCoattiakaan siihen saisi laittaa mutta kerroppa mulle miten se katsuri erottaa 2µm paksun kirkksta "lakkaa" muistuttavan kerroksen siitä :D Sen sijaan Lamin-X:n näkee normi ihminen jopa ilman kiikareita.

Mutta jälleen kerran, jollain voi mennä leimasta ja jollain ei.

Esimerkkitapauksen Volvo oli tehty fiksausliikkeessä minkä kys. Volvon omistaja tuntee, testiksi. Testi osoittautui yhden kesän ja talven ja vajaan puolen sadan tuhannen kilometrin jälkeen tuloksiin "paskan myivät". No onneksi ei maksanut omistajalle mitään. Irti on revitty ja takaisin ei kuulemma tule.
Vain YKSI LSP!

Kime
Viestit: 1094
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2010 12:40 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Kime » To Touko 31, 2012 3:08 pm

Urran kirjoitti:Finlexin haku kun on niin perseestä niin en jaksa etsiä mutta lähtökohtaiseti ainakaan E-hyväksytyissä autoissa (oliks se 1997 eteenpäin melkein kaikki paitsi tuontiautot?) ei umpiota tosiaan saisi muuttaa _mitenkään_ koska se on E-hyväksytty sellaisenaan. Näin ollen en usko että OptiCoattiakaan siihen saisi laittaa mutta kerroppa mulle miten se katsuri erottaa 2µm paksun kirkksta "lakkaa" muistuttavan kerroksen siitä :D Sen sijaan Lamin-X:n näkee normi ihminen jopa ilman kiikareita.

Mutta jälleen kerran, jollain voi mennä leimasta ja jollain ei.

Esimerkkitapauksen Volvo oli tehty fiksausliikkeessä minkä kys. Volvon omistaja tuntee, testiksi. Testi osoittautui yhden kesän ja talven ja vajaan puolen sadan tuhannen kilometrin jälkeen tuloksiin "paskan myivät". No onneksi ei maksanut omistajalle mitään. Irti on revitty ja takaisin ei kuulemma tule.
En usko että katsuri puuttuu asiaan jos laittaa ihan sen kirkkaimman lamin-x:n umpion päälle. Mutta näinhän se on että ei saa olla mitään, Suomessa varsinkaan. ;)

Avatar
Juze
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 3:00 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Juze » To Touko 31, 2012 7:28 pm

Urran kirjoitti:Finlexin haku kun on niin perseestä niin en jaksa etsiä mutta lähtökohtaiseti ainakaan E-hyväksytyissä autoissa (oliks se 1997 eteenpäin melkein kaikki paitsi tuontiautot?) ei umpiota tosiaan saisi muuttaa _mitenkään_ koska se on E-hyväksytty sellaisenaan. Näin ollen en usko että OptiCoattiakaan siihen saisi laittaa mutta kerroppa mulle miten se katsuri erottaa 2µm paksun kirkksta "lakkaa" muistuttavan kerroksen siitä :D Sen sijaan Lamin-X:n näkee normi ihminen jopa ilman kiikareita.

Mutta jälleen kerran, jollain voi mennä leimasta ja jollain ei.

Esimerkkitapauksen Volvo oli tehty fiksausliikkeessä minkä kys. Volvon omistaja tuntee, testiksi. Testi osoittautui yhden kesän ja talven ja vajaan puolen sadan tuhannen kilometrin jälkeen tuloksiin "paskan myivät". No onneksi ei maksanut omistajalle mitään. Irti on revitty ja takaisin ei kuulemma tule.
Miten se lamppu muuttuu kun siihen optia laittaa? Kyseessähän on pinnoite joka toimii kuten vaha, mutta vain paremmin. Ihan periaatteessakin..

Avatar
cxtb2
Viestit: 24
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 9:40 am

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » To Touko 31, 2012 8:53 pm

Satuin saamaan XM:ään uudet ajovalo-umpiot toissavuonna edullisesti, ja tuli heti mieleen suojata ne kiveniskemiltä, kun alkuperäiset oli niin hiekkapuhallettu.

löysin kooklen avulla venture shield - nimisen kalvon, jota jopa leikataan valmiiksi sopiviksi paloiksi uudempiin, varsinkin jenkkilässä myytäviin autoihin, ja kovasti kehuttiin kestävyytt, sekä kirkkaana pysymistä, löytyy suomalainen maahantuoja ja on myynnissä teippifirmoissa, hommasin sitä muutaman palasen ja laitoin ohjeiden mukaan umpioiden suojaksi, 2 talvea (ja kesää) olleet nyt autossa, eikä jälkeä kulumisesta tai himmenemisestä.

laitoin sitä kokeeksi himmentyneitten ja naarmuisten muovisten parkkiumpioidenkin päälle, ja niistäkin tuli liki uuden veroiset.

ja tuohon laillisuus-asiaan senverran, että 2:sta katsastuksesta ovat menneet jo läpi :mrgreen:

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Kesä 01, 2012 8:37 am

Sillä miten se vaikuttaa tai mitä se tekee ei ole mitään tekemistä lain kanssa. Kuten sanottu, jos nyt ei tintattuja kalvoja niin tod näk menee läpi leimalta, mutta ei ne lailliset ole. Vähän sama kun valojen lakkaus sävytetyllä lakalla. 70% mahiksilla menee läpi mut sit se 30%, kun se on kuitenkin laiton..

Mutta se miksi fyysinen Lamin-X kalvo esim. OptiCoatin/CQuartzin sijasta, siitä toivoisin keskustelua.
Vain YKSI LSP!

Avatar
_nixu_
Viestit: 2611
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Pe Kesä 01, 2012 9:25 am

Urran kirjoitti:Sillä miten se vaikuttaa tai mitä se tekee ei ole mitään tekemistä lain kanssa. Kuten sanottu, jos nyt ei tintattuja kalvoja niin tod näk menee läpi leimalta, mutta ei ne lailliset ole. Vähän sama kun valojen lakkaus sävytetyllä lakalla. 70% mahiksilla menee läpi mut sit se 30%, kun se on kuitenkin laiton..

Mutta se miksi fyysinen Lamin-X kalvo esim. OptiCoatin/CQuartzin sijasta, siitä toivoisin keskustelua.
Kalvo varmaan suojaa himppasen paremmin kuin parin mikronin Opti kerros.. Ja se on helppo uusia.

Josta tulikin mieleen että mun piti hommata hyndelle ja itselle tuota kirkasta lamin-X:ää. Uudehkot umpiot kummallakin niin säilyisivät iskemättöminä pitkään.
E36 318ti + E30 318i cab

Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Pe Kesä 01, 2012 10:51 am

Kalvoja en ole itte vielä kokeillut, kalvoa on tallissa kyllä odottamassa kun ilmatteeksi sain testiin. Oliko nyt lamin-x:ää vai quartzin kalvoa, en muista. Mutta itte ainakin pähkäillyt niin että kalvon 1-3mm paksuus kestänee paremmin hiekkapuhallusta kuin pinnoitteen parin mikronin paksuus. Jos taas lian jne hylkivyyttä tahtoo niin voihan nuo kalvotkin vahata/pinnoittaa :)

Myöskin kalvo on helpompi poistaa. Kettumaisempi asentaa, riippuen valosta... Ja kirkkaalla kalvolla tuskin tulee ongelmia leimalla.

Avatar
cxtb2
Viestit: 24
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 9:40 am

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » Pe Kesä 01, 2012 1:12 pm

Urran

se mitä itse haen tuolla kalvolla on nimen omaan umpion lasin / muovin suojaamista hiekalta/kiviltä ym. kovilta lentäviltä kappaleita, varsinkin kun on nähnyt muutamankin Suomen talvessa ja hiekkateillä kiveniskemää ottaneen umpion. saattaisin tuota kalvoa laittaa puskuriin, maskiin ja konepeittoonkin, jos olisi uusi ja virheetön maalipinta niissä.

eräskin italialais-valmisteinen urheilu-auto on vedetty kalvolla ympäriinsä, jotta maalipinta saataisiin suojaan ilkivallantekijöiltäkin...

Avatar
Drunkenmunky
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 9:26 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Drunkenmunky » Ti Kesä 05, 2012 10:08 pm

Täällä ollut kohta neljättä vuotta Lamin X:n Tintit etuvaloissa ja ei ole vielä huomautettavaa tullut miekkahihoilta eikä katsastuskonttorillakaan, takavalotkin miedosti sävytetty tummaksi mastonin lakalla.. Mitä tuohon kalvoon tulee niin itse olen ainaki ollut tyytyväinen suojaustehoon. Toiseen umpioista tullut talvella pieni särö kivestä(hihhihii) tai nastasta, jota ei huomaa ellei tarkemmin katso, ilman kalvoa todennäköisesti olisin uutta umpiota joutunut kattelemaan.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Kesä 06, 2012 11:11 am

Provosoituna otin Lamin-X:ää testiin. Seurataan käytöstä ja kulumista.
Vain YKSI LSP!

Avatar
Peke
Viestit: 2928
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Kesä 11, 2012 3:38 pm

Mul ei ainakaan ole tullut mitään jälkiä Lamin-X:iin ja hyvin on kestänyt Venture Shieldit helmoissakin. ;)
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

miikka
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 06, 2011 8:40 am

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja miikka » Ke Kesä 13, 2012 10:17 pm

Tänne tulossa kanssa haaleinta tummentavaa ajovalokalvoa E39:in ajovaloihin että takalyhtyihin. Katellaan miten lookki muuttuu ja miten kalvo toimii :thumb:

Pti
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 2:28 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Pti » Ke Syys 12, 2012 2:32 pm

Terve

Itse asentaneena ja myyneenä molempia kalvoja lamin-x 2009 ja quartz 2011, suosittelen Quartzin kalvoa itseasentavalle jo hintansa puolesta.

Materiaali vahvuus on samaa tasoa vaikka on hiukan ohuempaa joka taas takaa taittuvuuden vaikeampiikin kohteisiin.

Pinta on tuplasuojattu sekä asteen kovempi kuin lamin-x joka takaa lian hylkimisen kuten fiksaavina ihmisinä luultavasti tiedätte, jättää jälkeensä hyvin kiiltävän ja huomaamattoman pinaan (eli ei jää aaltoilemaan kuten moni muista esim 3m, lamin-x jne)

Silti aina itse autoa vahatessa myös kalvot vahautuvat :taputapu:

Ilman kalvoitusta ei myllytetty ajovalo pysy hyvänä jos ei kokoajan vahaa se on vaan fakta ja vahahaan tai mikään kemiallinen pinnoite ei suojaa naarmuilta tai hiekkapuhallukselta suomen teillä ja se on fakta! :good:

Mielummin maksan kalvoista sen muutaman kympin kuin umpiosta useamman satasen? :ugeek:

Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ke Syys 12, 2012 3:36 pm

Justiinsa tuossa viikonloppuna kalvotin nuo omat lisäpitkät. Tais olla tuota quartzin kalvoa kun tuolta lamppukalvot.fistä sitä sain.

Yllätyin kuinka näppärästi se oikeasti taipui tommosiin pisaran muotoisiin lisäpitkiin. Asennuskin oli tämmöselle ensikertalaiselle erittäin helppoa. Materiaalipaksuus tossa kalvossa oli vissiin jotain 0.5mm eli selvästi tummenkuskalvoa paksumpaa, oli tosi helppo käsitellä. Ihan pieni suihkaus vettä lasille ja kalvo perään. Sormilla vetelin keskeltä reunoillepäin eikä kuplia jäänyt. Reunat sain taitettua hyvin lasin kulmien yli ja kuumailmahönkimellä lämmittämällä kalvo tarrasi kiinni kuin tauti. Ylimääräset reunat pois ja siistiksi mattoveitsellä ja avot. 5min per umpio töitä eikä sitä äkkinäisempi näe edes 20cm päästä että on kalvo :smile:

Suosittelen. Kuvia räpsin joku päivä ja katotaan josko videon sais otettua kun kalvottaa ajovalot vielä. Kirkas kalvo niin ei varmasti kukaan sano mitään :)

nick
Viestit: 65
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 7:20 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja nick » To Syys 13, 2012 12:22 pm

Kerran olen kokeillut Quartzin kalvoa ja huomasin että jos jää isompi ilmakupla tai kalvo menee huonosti paikalleen ja pitää ottaa kalvo pois niin se ei ole mitään kaunista katseltavaa. Kalvossa ollut liimapinta jäi umpioon mistä seurasi kova puhdistus urakka ja tietenkin se että kyseisessä kalvossa ei liimapintaa enää ollut joten sitä ei voinut enää käyttää. Voi olla että oli asentajassa vikaa tai kalvonpala oli maanantai kappale, en tiedä mutta pysyn edelleen vanhassa hyväksi todetussa.

Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Syys 13, 2012 1:27 pm

Niitä voi niitä ilmakuplia poistaa ihan tökkäämällä reikä kalvoon ja työntelemällä ilmat ulos reiän kautta.
Mutta sen tosiaan huomasin minäkin että se liima tarraa kiinni ja kovasti. Ylimääräiset reunat kun leikkasin irti niin oli niistä tarttunut liimaa laseihin. Tuoreeltaan ne lähti melko helposti mutta jos ehtii jähmettyä voi olla melkoisen tiukassa.

Täytyy seurata noita omia lisäpitkiä miten tuo kalvo käyttäytyy. Sen verti tulee paljon ajettua hiekkateitä että varmasti saavat hiekkapuhallusta osakseen aivan riittämiin. Logiikka sanoo että tuommonen inan paksumpi kalvo suojelee lasia paremmin mutta nähtäväksi jää :smile:

Avatar
Peke
Viestit: 2928
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Peke » To Syys 13, 2012 2:47 pm

Kyl se suojaa hyvin, mulla kokemuksia vaan Lamin-X:stä mutta eipä tule lasiin jälkiä ku tollaset laittaa.
Porsche 911 Turbo & Smart Fortwo Turbo & Skoda Octavia RS Combi
EX Audi TT RS+ & RS3

Pti
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 2:28 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Pti » Ma Marras 19, 2012 10:29 am

nick kirjoitti:Kerran olen kokeillut Quartzin kalvoa ja huomasin että jos jää isompi ilmakupla tai kalvo menee huonosti paikalleen ja pitää ottaa kalvo pois niin se ei ole mitään kaunista katseltavaa. Kalvossa ollut liimapinta jäi umpioon mistä seurasi kova puhdistus urakka ja tietenkin se että kyseisessä kalvossa ei liimapintaa enää ollut joten sitä ei voinut enää käyttää. Voi olla että oli asentajassa vikaa tai kalvonpala oli maanantai kappale, en tiedä mutta pysyn edelleen vanhassa hyväksi todetussa.
Enpä ole itse moiseen törmännyt, ethän lämmittänyt liimaa kiehumaan??

Quartzilla on vaan mahdollista tehdä todella vaikeat muodotkin taipuvuutensa sekä venyvyytensä ansiosta, ja kyllä kestää repiä irti ja asentaa uudestaan.

Pti
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 2:28 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Pti » Ma Marras 19, 2012 10:33 am

Wolfie kirjoitti:Niitä voi niitä ilmakuplia poistaa ihan tökkäämällä reikä kalvoon ja työntelemällä ilmat ulos reiän kautta.
Mutta sen tosiaan huomasin minäkin että se liima tarraa kiinni ja kovasti. Ylimääräiset reunat kun leikkasin irti niin oli niistä tarttunut liimaa laseihin. Tuoreeltaan ne lähti melko helposti mutta jos ehtii jähmettyä voi olla melkoisen tiukassa.

Täytyy seurata noita omia lisäpitkiä miten tuo kalvo käyttäytyy. Sen verti tulee paljon ajettua hiekkateitä että varmasti saavat hiekkapuhallusta osakseen aivan riittämiin. Logiikka sanoo että tuommonen inan paksumpi kalvo suojelee lasia paremmin mutta nähtäväksi jää :smile:

Juuri näin eli tökkää reikä ja anna lämpöä ja kupla häviää. Älä siis edes koske sormin!

Kalvohan on pvc materiaali ja siis läpihengittävä joka tarkoittaa sitä että vaikka jättäs asennusmokakuplat kalvoon ne häviää itsestään ajan kanssa! Aurinko on hyvinkin tehokas viimeistelijä :yahoo:

Sama suojaaminen pätee maalipintoihinkin, jos ei halua kivittää esim konepeltiä tai se on kivitetty jo = Teippaa se!

JaniH
Viestit: 1725
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Joulu 25, 2013 11:22 am

Vaan ne kiveniskujen kuopat kopioituu sitten siihen teippiin, tai ainakin sellainen kohta mistä on lakka lohjennut niin näkyy teipissä...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Wax On
Viestit: 88
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 1:45 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wax On » Ti Joulu 31, 2013 1:34 pm

Sanokaas mistä johtuu että Lamin-X kalvolle palaa paskat kiinni.

Siis oireena ruskeaksi palanutta "rasvaisen" oloista töhnää joka ei lähde esim. ipalla, vaan tarvii jotain hiovaa (Dodo Lime Primellä lähti). Ei mitään vastaavaa toisessa ajovalossa, jossa ei ole kalvoa.

Kuumaeneehan lasin pinta, kun on uusi umpio ja siellä H4 Night breaker +. Sama polttimo on toisessakin, vanhemmassa umpiossa. Mutta kalvohan on varmasti se suurin syyllinen.

Ajovalojen pissapojat ei tosin toimi, koska rele on sökö, mutta ollut jo pitkään eikä ennen kalvon asentamista ollut tota ongelmaa.
/Wax Off

Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ti Joulu 31, 2013 2:11 pm

Johtuu siitä että Lamin-X on polyuretaanikalvoa. Esim quartz taas on viinylipohjaista. Polyuretaanipohjainen on enempi huokoista, lika pääsee syvemmälle ja on herkempi vaihtamaan väriä just esim suolan kanssa.
Vinyylipohjaiset on siis periaatteessa samaa kamaa kuin yliteippauskalvotkin. Lika ei pääse niin syvälle ja jos väriä vaihtuu niin se on pinnassa, lähtee pesemällä.

Wax On
Viestit: 88
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 1:45 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wax On » Ti Joulu 31, 2013 7:03 pm

Justiisa, pitää nyt ottaa tavaksi rätillä puhdistella kalvoa ajoon lähtiessä ja sieltä tullessa.
/Wax Off

Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Ajovalojen päälle pinnoite vai kalvo?

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ti Joulu 31, 2013 10:42 pm

Se on muuten kanssa hassua että ihan jo umpioissa itsessään ei tunnu kovin hyvin vahat ja pinnoitteet pysyvän mutta vielä vähemmän kalvotetulla pinnalla. Melkein saat pitää vahapurkin toisessa kourassa ja aina kun saat pyyhkästyä rätillä puhtaaksi niin vetäset toisella kouralla kiepin vahaa niskaan :lol:
Mutta ainakin tuoreeltaan tuntuu ettei nuo kalvot paljoa vahaa kaipaakaan. Tiedä sitten miten ajan saatossa.

Vastaa Viestiin