Vanteiden vahaus maalaamisen jälkeen

Vanteiden ja metallipintojen suojaus
dasazo

Vanteiden vahaus maalaamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja dasazo » Ma Maalis 26, 2012 8:45 pm

Terve,

maalasin viikonloppuna kesävanteet kun olivat niin huonossa kunnossa. Maalaukseen käytettiin spray -maaleja.
Kysymys kuuluukin, milloin uskallan vahata vanteet ensimmäisen kerran? Ilmeisesti kaikki liuottimien haihtuminen maalista kestää 7vrk, joten uskaltaako vahata viikon päästä?
Tekis mieli vahata vanteet ennenkuin pistän ne alle.

JaniH

Re: Vanteiden vahaus maalaamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ma Maalis 26, 2012 9:01 pm

Eiköhän se spray ole saanut lopullisen kovuutensa 7 vuorokaudessa joten anna mennä vaan, pidä vanteet huoneenlämmössä varoiksi.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

maaco

Viesti Kirjoittaja maaco » Ma Maalis 26, 2012 10:19 pm

1kk on suositus sealantteja käyttäessä. luonnonvahalla ei oo niin justiinsa, vaikka vahaa uunitetun pinnan seuraavana päivänä.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Maalis 27, 2012 8:28 am

1K maalien kuivumista moni valmistaja lupaa mutta todellinen kuivumisaika vaihtelee 15minuutin ja 7 vuoden väliltä :lol: Vai mitä Hynde? :D

Kokeillahan voi mutta riskit on olemassa. Itse menisin luonnonvahalla.
Vain YKSI LSP!

hörnä

Viesti Kirjoittaja hörnä » Ti Maalis 27, 2012 11:43 am

Laita ensin vaha ja sitten vaikka 1-2 kuukauden jälkeen kestopinnoite.

Dani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Maalis 27, 2012 12:08 pm

Siis kilikolilla maalasit? Jos, niin unohda kestopinnoite..
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Osgard

Viesti Kirjoittaja Osgard » Ti Maalis 27, 2012 12:38 pm

Imo jopa vahaus on hukkaan heitettyä rahaa kilikalin päälle.

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Ti Maalis 27, 2012 2:26 pm

Luonnonvahalla menisin, itse laitoin käyttiksen talvivanteisiin Zaino Z2 noin 1kk maalauksen jälkeen. Hyvin meni kunnes suojasäät tuli ja maali alkoi lohkeilla irti. Kesävanteet maalasin aikaisemmin mutta hinkkasin vahan pintaan ja maali pysyi nättinä koko kesän.

Vanteet ovat identtiset kuten myös maalaustapa sekä pohjatyöt. Maalina oli Hammeriten valkoinen ruiskutettuna.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ti Maalis 27, 2012 9:38 pm

Mie olen tässä miettiny että ko kilikolilla tahtoo jäädä pinta karheaksi (no on niitä pulloja missä on sellainen parempi suutin jolla saa tasaisemman pinnankin) niin miten tuo mahtaa reagoida myllytykseen? Reilusti kerroksia ja myllyttää sileäksi? Vesihionta?

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » Ti Maalis 27, 2012 9:45 pm

Omien kokemuksien mukaan, jos paukkupullolla jää karheaksi niin silloin on suihkittu liian vähän maalia / lakkaa tai liian kaukaa. Yhden tietokoneenkotelon jonka paukkupullolla maalasin olen kiillottanut. Silloin tein ihan käsin ja leikkaavalla aineella (Farecla G3), kilikalipullon maali kun ei koskaan kovetu, se vain kuivuu.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Maalis 28, 2012 9:41 am

No sen voi myllyttää sitten kun se on kuiva. Eli edelleen se 2h-7 vuotta. Mä oon aikanaan tehny yhden lokasuojan maalauksen 1K kamoilla mikä vesihiottiin ja myllytettiin ~2kk maalauksen jälkeen. Tosin kesäaikaan. Siinä ei ollut ongelmia.

Ja ehdottomasti myös sitä mieltä että kilikolimaaleilla (1K tai 2K) on yleensä vika purkin pitelijässä kuin itse purkissa jos pinta ei tyydytä..

Mut älä nyt ainakaan ote asennetta että "reilusti kierroksia ja sileäksi". Kuten iiKster sanoi. Maali ei välttämättä käytännössä ikinä kuivu/kovetu sille tasolle että olisi 2K lakan kovuinen. Hellät otteet siis.
Vain YKSI LSP!

JaniH

Viesti Kirjoittaja JaniH » Ke Maalis 28, 2012 4:46 pm

Nuilla oikein vasituilla "automaali"-kilikaleilla on saanut hyvää pintaa aikaan mutta halpiksilla tahtoo jäädä karheaksi pinta. Kilikaleilla on tullut maalattua aika paljon vuosien varrella erikokoisia paikkamaalauksia ja vahaamisen kanssa ei ole ollut ongelmia kuin nuitten halpojen perusmaalien kanssa...

Sillä mietin tuota vesihiontaa ja myllyttämistä kun auto pitäisi maalata listoista alaspäin kokonaan hopealla ja haluan "järjettömän" kiiltävän siitä ja tietenkin ilman valumia sun muita epäkohtia niin pohjien päälle reilusti kerrostaen maalia että kestää hieman kiillottaakkin ja lakan kanssa sama homma että reilusti lakkaa ja tasoitus ja kiillotus perään...

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Maalis 28, 2012 4:50 pm

Jani oisko kuitenkin ruiskun hankinta fiksumpaa? Jos koko auto listoista alaspäin reiluja kerroksia -> niin paljon puteleita että pari desiä maalia, Motonetin ylätäyttöruisku, Halpiskompura ja veden ja öljyn erottimet tulee halvemmaks :D

Tota kun ei 1K:na varmasti kannata tehdä. 2K spraypurkit maksaakin sitten vähän eri luokkaa.
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin