Sivu 1/1

Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Ti Touko 15, 2018 10:27 am
Kirjoittaja Ozmeister
Tallissa olisi parisen kuukautta vanha auto, mutta nyt on hieman vaikeuksia päättää mitä sen maalipinnalle tekisi. Harkinnassa siis pinnoite vaiko perinteinen vaha -polku. Aiemmin en ole pinnoitteita laittanut, mutta niistä kylläkin paljon kehuja kuullut. Mielelläni kuuntelisin mielipiteitä puolesta ja vastaan.

a. Kummalla pinta kestää paremmin pesunaarmua ym käytön jälkeä?
b. Kummalla saan parhaan kiillon?
c. Jos vaha, niin onko Fusso nyt se juttu? Itsellä on FK1000 ollut käytössä, joka kestää kyllä hyvin mutta ei mielestäni kiilto jää aika vaisuksi..
d. Jos pinnoite, niin onko Gtechniq crystal serum light järkevä vaihtoehto?

Voiko pinnoitteen vetää myös lasikattoon vai onko siihen tarkoitukseen muita aineita?

Vahojen ainakin mainostetaan antavan UV suojaa maalipinnalle, onko pinnoitteissa tämä myös mukana? Auto on puhtaan valkea, siksi oleellinen ominaisuus.

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Ti Touko 15, 2018 8:25 pm
Kirjoittaja Arms
Ozmeister kirjoitti:
Ti Touko 15, 2018 10:27 am
Tallissa olisi parisen kuukautta vanha auto, mutta nyt on hieman vaikeuksia päättää mitä sen maalipinnalle tekisi. Harkinnassa siis pinnoite vaiko perinteinen vaha -polku. Aiemmin en ole pinnoitteita laittanut, mutta niistä kylläkin paljon kehuja kuullut. Mielelläni kuuntelisin mielipiteitä puolesta ja vastaan.

a. Kummalla pinta kestää paremmin pesunaarmua ym käytön jälkeä?
b. Kummalla saan parhaan kiillon?
c. Jos vaha, niin onko Fusso nyt se juttu? Itsellä on FK1000 ollut käytössä, joka kestää kyllä hyvin mutta ei mielestäni kiilto jää aika vaisuksi..
d. Jos pinnoite, niin onko Gtechniq crystal serum light järkevä vaihtoehto?

Voiko pinnoitteen vetää myös lasikattoon vai onko siihen tarkoitukseen muita aineita?

Vahojen ainakin mainostetaan antavan UV suojaa maalipinnalle, onko pinnoitteissa tämä myös mukana? Auto on puhtaan valkea, siksi oleellinen ominaisuus.
Olen pinnoittanut yhden auton, joten sen pohjalta näkemyksiä. Vahoista kokemuksia on ehtinyt kertyä enemmän. Autoni on helmiäisvalkoinen.

a: Vahatussa pinnassa pesunaarmut tulevat lakkapintaan ja pinnoitetussa pinnoitteeseen. Noin niin kuin kärjistäen. Jos vahattuun pintaan tulee naarmu, jonka haluaa ja pystyy myllyttämällä poistaa, niin se onnistuu ja vahan laittaa helposti uudelleen. Pinnoitteesta riippuen poisto ja uudelleen pinnoitus paneelille on työläämpi.

b: Itse en ole huomannut kiillossa eroa. Pinnoitteella saa pidempikestoisen kiillon, kuten myös suojan pinnalle.

c: Valkoiselle pinnalle niin Fusso Coat kuin FK1000P ovat hyviä. Fusso Coat kestänee pinnassa hieman pidempään.

d: Itse olen käyttänyt vain yhtä pinnoitetta, joka on Gyeon MOHS ja siihen lisäksi Gyeon Booster. Kesto noin 18kk. Nyt ollut pinnassa reilun vuoden ja pintaa on buustailtu erinäisillä tuotteilla. Toimii edelleen erittäin hyvin. MOHS oli todella helppo ensikertalaiselle käyttää ja levittää, kuten Boosterkin.

Riippuen pinnoitteesta sitä voi käyttää maalipinnalle, muoveille ja lasille tai sitten jokaiseen on hankittava oma tuotteensa. Gyeonin pinnoitteilla kaikille on omansa.

Pinnoitteissa on käsittääkseni UV suoja.

Lisäys: Jos suinkin löytyy aikaa, mielenkiintoa ja paikka, niin suosittelen pinnoittamista. Pinnoitettuasi auton voit pestä sitä voimakkaammilla kemikaaleilla, kun tarve vaatii. Saat kestävän pinnan, joka toimii kuin vasta vahattu pinta pitkään. Jos tykkäät auton puunaamisesta ja vahailusta, niin voit buustailla pinnoitettua pintaa esim. Kamikaze Over Coatilla tms. ja pääset vahaamisen tunnelmaan :D

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Ti Touko 15, 2018 9:29 pm
Kirjoittaja Saippua
Olen ymmärtänyt (netistä opiskeltua) että pinnoitteissa on todellakin eroja. Toiset eivät kestä rajattomasti rajumpia kemikaaleja. Osaako joku kokeneempi kertoa näistä eroista paremmin? Esim. Opti-Coat Pro Plus pitäisi kestää kemikaaleja "rajattomasti".

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Ti Touko 15, 2018 11:08 pm
Kirjoittaja oswald
Miksi tuo pinnoitteen tai vahan tuoma UV-suoja olisi niin tärkeä ominaisuus? Lakkapintahan siinä autossa on sitä varten, ja jos uusi auto eikä näin ollen lakkaa ohennettu kiillottamalla niin ei pitäisi Suomen oloissa varmaan olla hädän päivää. Eikös se auto vielä lisäksi ollut tallissa?

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Ke Touko 16, 2018 10:55 am
Kirjoittaja Ozmeister
oswald kirjoitti:
Ti Touko 15, 2018 11:08 pm
Miksi tuo pinnoitteen tai vahan tuoma UV-suoja olisi niin tärkeä ominaisuus? Lakkapintahan siinä autossa on sitä varten, ja jos uusi auto eikä näin ollen lakkaa ohennettu kiillottamalla niin ei pitäisi Suomen oloissa varmaan olla hädän päivää. Eikös se auto vielä lisäksi ollut tallissa? Kuva
Tämä vaino on itselle tullut valkeista OZ:n vanteista, n. 10v kohdilla lakka oli jo palanut huomattavan keltaiseksi vaikka auto oli enimmäkseen tallissa :P Muissa väreissä tuota tuskin huomaisi.

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2018 11:54 am
Kirjoittaja tappara
Minulla on sama mietintä menossa, kun on kaksi viikkoa sitten saatu valkoinen auto tallissa. Vahaus on tuttua, mutta kiinnostaisi pinnoittaminen.

Yksi kysymys johon en heti löytänyt vastausta on se miten pinnoite kuluu? Joudun ajamaan myös hiekkateitä pitkin. Tuleeko pinnoitteeseen reikiä ja miten ne paikataan vai näyttääkö "reiät" samalta kuin lakkaan tulevat reiät? Vai pystyykö pinnoitetta boostaamaan jollain?

Ilmeisesti pinnoitteen uusiminen vaatii aina myllytyksen?

Re: Uuden auton käsittely?

Lähetetty: Su Kesä 03, 2018 4:23 pm
Kirjoittaja Arms
tappara kirjoitti:
Pe Kesä 01, 2018 11:54 am
Minulla on sama mietintä menossa, kun on kaksi viikkoa sitten saatu valkoinen auto tallissa. Vahaus on tuttua, mutta kiinnostaisi pinnoittaminen.

Yksi kysymys johon en heti löytänyt vastausta on se miten pinnoite kuluu? Joudun ajamaan myös hiekkateitä pitkin. Tuleeko pinnoitteeseen reikiä ja miten ne paikataan vai näyttääkö "reiät" samalta kuin lakkaan tulevat reiät? Vai pystyykö pinnoitetta boostaamaan jollain?

Ilmeisesti pinnoitteen uusiminen vaatii aina myllytyksen?
Pinnoitteet on luokkaa 1-3 mikrometriä paksuja, noin niin kuin karkeasti. En ole kuullut, että kukaan olisi nähnyt pinnoiteeseen tulleen kiveniskemiä. Kivi/nasta kun osuu, vaikka konepeltiin, niin siinä tapauksessa myös lakka ja pahimmillaan maali lohkeaa.

Pinnoitteet kuluvat kosketuksesta sekä, kun riittävän monta kertaa auto pestään voimakkailla liuottimilla ym. Eli, mekaaninen kosketus kuluttaa pinnoitetta eniten.

Pinnoitetta voidaan boostata siihen tehdyillä aineilla. Mutta sillä ei paikata kiveniskemiä vaan haetaan lisäkestoa itse pinnoitteelle.

Pinnoitteen uusiminen vaatii aina myllytyksen ja jotkut pinnoitteet eivät lähde pinnalta kuin vesihiomalla. Mutta nuo ovat yleensä ns. ammattilais pinnoitteita, joihin pitää olla suoritettuna valmistajan koulutus, jotta niitä saa edes ostaa saati käyttää.

Toivottavasti saat tästä jotain selkoa.