Aloittelijan kysymyksiä

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
-JPO-

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -JPO- » Ti Loka 11, 2016 10:56 am

Kuva
Siinä on talven yli 10kk:n aikana kertyneet filmit pinnassa, pesuina vain AutoFoam lancen läpi. Alla FK1000p.

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » To Marras 03, 2016 11:06 am

Moi,

uusi foorumilla joten eka kysymys tänne

Olen vahallut autojamme pitkään Autoglymin punaisella ja kultaisella päälle, muutamia vuosia käytettyjä pirssejä ja tulos on olluti ihan ok, mutta talven suolat ja kuonat silti tarttuneet aika tiukkaan. Sittemmin olen käyttänyt jotain punertavasssa purkissa olevaa Mequiars sarjaa jossa on erikseen hiova-, puhdistava- ja sitten vielä kiiltovaha. Tämä on ollut ehkä vielä hiukan parempi kestoltaan ja puhdeistettavuudeltaan. Jossain välissä näiden aineiden kanssa edetessäni hommasin foam lancen ja kintaat pesua varten, saa ihan hyvin foamilla ja sitten AG shamppoolla puhtaaksi. Keväisin liuotinta ja vahaus perään. Viimeisin vaha uusissa autoissa on ollut Meguiars Gold Class jolla saa kesäoloissa varsin hyvännäköisen pinnan, varsinkin ex-500 BMW mustasta tuli hieno tällä.

Mutta minulla on ollut nyt useampi auto käsiteltynä em aineilla ja aina sama ongelma. Yksi autoistani majailee yöt lämpimässä tallissa johon ajetaan likaisena, suola-moskakerros kerkee aina kuivua, niin että se tuntuu että ei lähde millään pinnasta irti, siis ilman liuttomia, käsinpestessä, mutta myöskään ei millään nykysillä harjattomilla pesukoneilla (ja niiden bioystävällisillä aineilla) joihin olen sitten välillä sortunut.

Eli onko teillä mitään suositusta vahasta tai pintakäsittelyaineesta jonka kanssa pintaan talvisin kertyvä kerros lähtisi helpommin irti, vai onko auto pestävä useammin, paskaisempaan aikaan viikottain?

Nyt on alla pari perusvalkoista uutta autoa jotka pitää suojata talvea varten

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » To Marras 03, 2016 12:40 pm

Oliko konsensusta siitä että luonnonvahat näissä tapauksissa helpoimmat vai riippuuko ihan tuotteesta (sealant vs vaha)?
Itse käytän Bilt Hamber Finis waxia talvisinkin mutta auto on kylmässä autotallissa tai välillä vain muutama aste plussalla. Käsin pessyt talvellakin, aina kelien salliessa, ja lähtenyt hyvin moska pois. Kokeneet vastatkoon kysymykseesi paremmin.

Kaverille laitoimme kokeeki valkoiseen autoon Korrek Prota, katsotaan miten talvella homma edistyy.

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » To Marras 03, 2016 4:35 pm

Moi,

jos sama auto samoilla aineilla käsiteltynä seisoo katoksessa niin ei ongelmaa saada pestyä moskaa pois. Ongelma on tosiaan suolaisen kuran tarttuminen lujaan, kun auto kuivuu. Minulla on vesikiertolattialämmitys ja kosteusohjattu ilmanvaihto tallissa joten auto kuivuu aika tehokkaasti yön aikana.

seatts

Viesti Kirjoittaja seatts » To Marras 03, 2016 5:28 pm

Jos säilytät tallissa ja haluat säilyttää jatkossakin niin ainoa vaihtoehto on kunnon pinnoite, esim. Nanolex SI3D ja pesuissa kun käyttää hiilivetyliuotinta niin lähtee puhtaaksikin, siis viikoittain voi käyttää liuotinta, pinnoite kyllä kestää sen.

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » To Marras 03, 2016 6:08 pm

Kuten seatts sanoi, ongelma on nimenomaan se lämpimässä säilytys jolloin suola ehtii kuivua pintaan. Puhdasta ei tule kuin hiilivedyllä ja silti on pestävä perusteellisesti viikoittain jos auto on läheskään päivittäin liikenteessä.

Pinnan suojauksen kannalta on lähinnä kaksi vaihtoehtoa, joko pinnoittaa auto esim si3d:llä tai sitten _jokaisen_ pesun jälkeen levitellä esim joku spray sealant pintaan. Suosittelen ensimmäistä..

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » Ti Marras 22, 2016 1:46 pm

moi,

mitäs seuraavaksi. Auto on siis muutama tuhat kilometriä ajettu alpine valkoinen BMW joka oli todella likainen, tuskin autokaupassa oli vahattu millään ennen luovutusta??

Pesty nyt BH foamilla 2x, huuhdeltu, sitten bilteman liuotinpesulla, huuhdeltu, sitten kinnastettu autoshamppoolla ja lopuksi vielä kävin läpi AG tervanpoistolla ja kostealla rätillä. Pinta on nyt kättä vasten liukas, en löytänyt mitään roskia pinnasta enää kättä varten eikä siinä oikein näkynyt mitään isoja naarmuja mitä pitäisi kiillottaa pois. Auto on nyt tallissa kuivumassa.

Eli riittäisikö nyt ennen pinnoitetta vielä rasvanpoisto (minulla on automaalikaupan rasvanpoistoainetta jota olen käyttänyt puhdistukseen ennen 2K automaalien käyttöä, vai pitääkö olla Nanolex EX) vai kannattaako joka tapauksessa käydä läpi savella ja liukkarilla ja sitten pestä vielä kerran. Ei huvittaisi enää pestä kun sitten taas saa kuivata ja/tai odotella kuivumista.

Onko nuo pinnoitteet miten arkoja jos jostain listan välistä tarttuu levitys tai kiillotusrättiin vettä. Vahan kanssa tämä on yleensä ongelma mulla.

Kumman valitsisin; molempia saa lähikaupasta?

Nanolex SI3D vai Gtechnik EXOv2? Kestääkö tuo EXO liuotinpesua

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » Ti Marras 22, 2016 1:48 pm

Niin ja kiitos avusta tähän mennessä !

Sampo N.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. » Ti Marras 22, 2016 11:44 pm

Saitkin tuolla toisessa topikissa jo vastauksia, mutta täsmennetään pienpoistoista vielä vähän. Yleensä pienpoistoaineet ovat jotain bensiinin sukulaisia ja aika rasvaisia. Tämän rasvaisuuden takia ne pitää pestä pois ennen vahausta tai pinnoitusta.

Pinnoitus kannattaa tehdä tosiaan ihan kuivaan autoon. Yleensä me edim. pestään auto aamupäivällä ja jätetään luukut levälleen kuivumaan, pinnoitus sitten iltapäivästä. Välillä kannattaa käydä luukkuja sulkemassa ja avaamassa niin vesi tulee pois peilien yms. väleistä.

Tuon verran ajetussakin on jo ihan hyvin pesunaarmua, mutta valkoisesta et löydä niitä ilman kunnon valoja.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Marras 23, 2016 10:45 am

Tästä syystä valkoisen voisi myös savestaa, naarmut eivät näy kuitenkaan kovin pahasti. Itse en tosin pinnottaisi autoa, jota ei kiilloteta mutta meitä on moneen junaan.
"Urku auki, pelti kii"

örkinrumilus

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Marras 23, 2016 2:25 pm

Oon tuossa selaillu keskusteluja, mutta en o vielä löytäny vastausta tohon väitteeseen: Miksi kiilloittamatonta autoa ei kannata pinnoittaa? Siis ymmärrän kyllä naarmujenpoiston yms. aspektin, mutta jos käyttöauto ja juurikin esim. valkoinen, niin onhan se kivempi pitää puhtaana kun siinä on pinnoite päällä vaikka naarmuja alla olisikin. Vaikuttaako naarmuisuus pinnoitteen kestoon tms, tästä en ole mitään dataa näiltä foorumeilta löytänyt :o

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » Ke Marras 23, 2016 6:27 pm

Moi,

en savestanut vaikka sitten Nanolexiä levittäessäni totesin että olisi kannattanut. Muutamia pilkkuja löytyi sieltä täältä Si3D:tä levitettäessä :)

Pyyhin auton rasvanpoistoaineella ja sillä lähti muutamat viimeiset pikitahrat. Sitten aika monta tuntia meni Nanolex ainetta levittäessä, en saanut tuohon menemään kuin n 20 ml, vaikka auto on maasturi. Välillä yritin laittaa enemmän levityslappuun mutta se vain sitten levisi ja levisi vaikka kuinka levitin tai sitten oli tahmea vielä rätillä pyyhittäessä.

Eli tästä kärrystä ei ole eikä ollut tarkoitus tehdä mitään näyttelyautoa vaan halusin mahdollisimman helppoa puhdistettavuutta. Minulla on kohtuullisesti valaistu talli ja lisäksi mm. 50w ledityövalo jolla näin kyllä kaikki pikku naarmut. Autossa näkyi tosiaan pientä pesunaarmua, eivätkä ne minua haittaa. Tosin tuolla rasvanpoistoaineella pyyhkiessä löysin yhden kohdan johon oli osunut lento- tai jalkapallo sehän piti sitten kevyesti kiillottaa, vaikka syvemmät naarmut siihenkin vielä jäi. Ja pinta on muuten melkoista appelsiiniä, siis tehtaan maalaamon jäljiltä.

Ihan hyvä tuli Nanolex SI3D:llä, aamulla pinta oli erittäin liukas ja säälitti lähteä aamulla ajamaan vesikurakeliin...

Kunnon kuvaa en saanut aamulta kun oli märkää ja pimeää

wilho

Viesti Kirjoittaja wilho » Su Joulu 11, 2016 10:20 pm

Si3D pesusta kolmen viikon ajon ja öisen tallikuvatuksen jälkeen:

Tämäkin näköjään vaatii liuotinainepesun kun suola ja katumoska kuivuvat pintaan, mutta liukkaus ja lianhylkivyys palasivat kyllä mainioiksi heti pesun jälkeen. Ensiksi koitin vain autofoam ja autoshampoo pesua, mutta pinta oli esipesun jälkeen edelleen tasaisen likakerroksen peitossa. Se sitten valui pois kun liukkaria vetelin ja huuhtelin pois.

Eli aikaisemmin saamani neuvo täällä pätee , kiitos siitä

kormatti

Viesti Kirjoittaja kormatti » Ke Touko 17, 2017 6:00 pm

Huolella hieroin zymölit pintaan, että olisi joka paikassa ja aikaa meni kiitettävästi. Näettekö hyötyä siitä, että vetäisi toisenkin kerroksen pintaan?
Onko useampi kerros keston kannalta merkittävästi parempi kuin yksi kerros?
Harrastelija-amatööri.

Saippua

Viesti Kirjoittaja Saippua » Ke Touko 17, 2017 8:28 pm

Kai se on enemmän sitä että joka paikassa varmasti ainetta olisi? Yleensä harva aine kerrostuu.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 18, 2017 2:42 pm

Juuri näin - toisella kerroksella lähinnä varmistetaan että joka paikassa on -ja riittävästi.

Tosin kyllähän se yks kaiffari DW:llä sai korkeammat paksuudet mitattua ihan vahoillakin toisella levityksellä, tosin saattaa nimenomaan pohjautua siihen että sitä tulee kunnolla siihen pintaan.
Vain YKSI LSP!

Sora

Viesti Kirjoittaja Sora » Ma Touko 22, 2017 10:33 am

Mitään kotikonsteja apuun kun tuntuu ettei Fusson jälkeen irtoa rasvasuus auton pinnasta? Onko se vaan sitten liukkaripesu jolla se lähtee?

Tympäsee ku tuo vaha kerää kaiken paskan pintaan... Ja semmonen rasvaläjän näkönen koko vehe vaikka laiton todella vähän vahaa.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Touko 23, 2017 7:11 am

Olikohan varmasti a) riittävän ohuesti vahaa ja ennen kaikkea b) riittävästi laadukkaita mikrokuituliinoja poispyyhintään?

Ihan tavallisen kinnaspesun luulisi kyllä irroittavan ylimääräiset vahajäämät? Quick Detailer toimii usein kanssa, sitä voisi kokeilla pesun jälkeen? Jos ei mikään muu auta ni sit pesun perään uusi kerros (helvetin ohuesti) samaa vahaa (eli Fussoa) ja heti perään pyyhintä pois mikrokuituliinalla...

Nämä nyt ajatuksina vaikka juuri Fussoa en olekaan ikinä käyttänyt...
"Urku auki, pelti kii"

Sora

Viesti Kirjoittaja Sora » Ti Touko 23, 2017 9:53 am

Posambique kirjoitti:Olikohan varmasti a) riittävän ohuesti vahaa ja ennen kaikkea b) riittävästi laadukkaita mikrokuituliinoja poispyyhintään?

Ihan tavallisen kinnaspesun luulisi kyllä irroittavan ylimääräiset vahajäämät? Quick Detailer toimii usein kanssa, sitä voisi kokeilla pesun jälkeen? Jos ei mikään muu auta ni sit pesun perään uusi kerros (helvetin ohuesti) samaa vahaa (eli Fussoa) ja heti perään pyyhintä pois mikrokuituliinalla...

Kohta A ja B oon teheny oikeen. Vahaa oikeasti käytin todella vähän ja kiillotusliinat oli käytössä.

Pitää koittaa kinnastella nyt se sitten vielä uudestaan. Pitänee tilailla tuota Quick Detaileria.

Täytynee myös miettiä tuota vahan vaihtamista. Jotenkin tympeä että kun olet juuri puunannut auton niin seuraavan aamuna näyttää ihan pölykasalta.

Lowlife

Viesti Kirjoittaja Lowlife » Ti Touko 23, 2017 10:26 am

Posambique kirjoitti:Olikohan varmasti a) riittävän ohuesti vahaa ja ennen kaikkea b) riittävästi laadukkaita mikrokuituliinoja poispyyhintään?

Jos kohdat a ja b toteutetaan oikein ja silti pinta on kuvaillunlainen on tuote mun mielestä paska. Tästä samasta tuotteesta täällä ja kansainvälisillä areenoilla paljon tota samaa murhetta ja silti edelleen messutaan kuinka hyvä tuote on... Tänäpäivänä kun käyttäjällä on valittavana miljoona eri vaihtoehtoa, ennitse ainakaan jää yhtään ylimääräistä työvaihetta kaipaamaan, että lopputuloksesta saa kelpoisan.
Black isn't a color, it's a career.

Sora

Viesti Kirjoittaja Sora » Ti Touko 23, 2017 11:07 am

Lowlife kirjoitti:

Jos kohdat a ja b toteutetaan oikein ja silti pinta on kuvaillunlainen on tuote mun mielestä paska. Tästä samasta tuotteesta täällä ja kansainvälisillä areenoilla paljon tota samaa murhetta ja silti edelleen messutaan kuinka hyvä tuote on... Tänäpäivänä kun käyttäjällä on valittavana miljoona eri vaihtoehtoa, ennitse ainakaan jää yhtään ylimääräistä työvaihetta kaipaamaan, että lopputuloksesta saa kelpoisan.
Joo, Viime kesänä yhden purkillisen fussoa sain tuhottua erinäisiin autoihin jota vaihailin kavereille ja sukulaisille uuden harrastuksen innoittamana.

Nyt tänä kesänä teki mieli kokeilla jotain muuta, mutta fusson kestoon olin tyytyväinen ja tuli laitettua se ostoskoriin täksikin kesäksi.

Nyt vaan harmittaa tuo että se näyttää pölypallolta kun muuten on siisti ja puhdas.. Eipä se, äkkiähän tuon kinttaalla hieroo. Jospa se staattisuus ja rasvasuus sillä häviäis.

Arms
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arms » Ti Touko 23, 2017 7:43 pm

Itse olen kanssa käyttänyt Fussoa vähän toista purkkia. Olen ollut hyvin tyytyväinen tuotteeseen. En ole huomannut mitään erityistä rasvaisuutta tms. Toisaalta en ole vahannut kovin tummia autoja yhtään. Tummanpunainen on ainakin yksi ollut.

Sähköisyyden olen huomannut kiillotus vaiheessa, joka voi olla yksi syy pölyn keräämiseen.

Rasvaisuutta ja ns. rasvaholoja esiintyy myös esim. Finis-waxin kanssa. Tuosta yleensä pääsee eroon, kun kiillottaa pinnan uudelleen tunnin parin päästä. Tai viimeistään ensimmäisessä pesussa.

Huonoksi en lähtisi Fussoa tai Finis-waxia sanomaan, koska vastaavia ominaisuuksia on tavattavissa muissakin tuotteissa, jotka on hyviksi todettu.

Kuinka kauan on mennyt aikaa levityksestä, kun on siirrytty kiillotukseen? Itse levitän kumpaakin mainittua vahaa koko autoon ja suunnilleen heti perään alkaa kiillotus. Ehkä tupakin mittainen tauko välissä.

Sora

Viesti Kirjoittaja Sora » Ke Touko 24, 2017 9:21 am

Arms kirjoitti:Itse olen kanssa käyttänyt Fussoa vähän toista purkkia. Olen ollut hyvin tyytyväinen tuotteeseen. En ole huomannut mitään erityistä rasvaisuutta tms. Toisaalta en ole vahannut kovin tummia autoja yhtään. Tummanpunainen on ainakin yksi ollut.

Sähköisyyden olen huomannut kiillotus vaiheessa, joka voi olla yksi syy pölyn keräämiseen.

Rasvaisuutta ja ns. rasvaholoja esiintyy myös esim. Finis-waxin kanssa. Tuosta yleensä pääsee eroon, kun kiillottaa pinnan uudelleen tunnin parin päästä. Tai viimeistään ensimmäisessä pesussa.

Huonoksi en lähtisi Fussoa tai Finis-waxia sanomaan, koska vastaavia ominaisuuksia on tavattavissa muissakin tuotteissa, jotka on hyviksi todettu.

Kuinka kauan on mennyt aikaa levityksestä, kun on siirrytty kiillotukseen? Itse levitän kumpaakin mainittua vahaa koko autoon ja suunnilleen heti perään alkaa kiillotus. Ehkä tupakin mittainen tauko välissä.
Ei mulla mene edes nuin kauaa. Aikalailla 2 paneelia vahaan ja sit pyyhin poies.

Pitää tänään muiluttaa sitä vähän pesuaineella niin jospa siit hyvä tulis

Arms
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arms » Pe Touko 26, 2017 3:24 pm

Sora kirjoitti:
Ei mulla mene edes nuin kauaa. Aikalailla 2 paneelia vahaan ja sit pyyhin poies.

Tuossa saattaa olla niin, ettei vaha ole ihan täysin kuivunut, kun alat sitä kiillottamaan. Tästä voi johtua se, että pinta on rasvainen. Itse levittäisin ainakin puolet autosta ennen kiillotusta.

Sora

Viesti Kirjoittaja Sora » Ti Touko 30, 2017 7:00 am

Arms kirjoitti:
Sora kirjoitti:

Tuossa saattaa olla niin, ettei vaha ole ihan täysin kuivunut, kun alat sitä kiillottamaan. Tästä voi johtua se, että pinta on rasvainen. Itse levittäisin ainakin puolet autosta ennen kiillotusta.
Jees, pitänee seuraavalla vahauskerralla kokeilla vahata vähän isompaa aluetta kerralla.

Vastaa Viestiin