Vahan levitys

Vahat, sealantit, pinnoitteet, QD, glaze jne
Olli
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 9:30 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja Olli » Ti Kesä 02, 2015 4:13 pm

Tuskailin juuri itse viikonloppuna samasta aiheesta. Auto oli bemarin X5 perusmusta. Kaikesta mitä teki tuli naarmuja, vahan levityksestä kiillotukseen..
"Se tunne" kun killotat toistakymmentä tuntia ja pyyhit naarmuille...
Viimeinen ratkaisu oli Rupesin Diamond gloss joka poisti marringin ja sitten Gyeon Wetcoat painepesurilla. Kuivasin paineilmalla.

peachvodka
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 24, 2015 3:42 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja peachvodka » Su Kesä 28, 2015 4:28 pm

Mikä ois hyvä Dodo Juicen Supernatural v2:n levitykseen ja poispyyhintään?

tn62634
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 8:03 pm
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja tn62634 » Ma Kesä 29, 2015 8:36 am

peachvodka kirjoitti:Mikä ois hyvä Dodo Juicen Supernatural v2:n levitykseen ja poispyyhintään?
Itse levittelin sitä Dodo Juicen Supernatural-superlonisormettimella ja pyyhin pois saman valmistajan mikrokuituliinalla, jossa toisella puolella on pitkä pehmeä karva. Halvempiakin vaihtoehtoja lienee, joilla homma hoituu yhtä hyvin. Mutta niistä Dodo Juicen vahanlevittimistä olen kyllä tykännyt ylipäätään.

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja kormatti » La Elo 22, 2015 9:44 pm

Mietin asiaa tänään. kannattaisiko tummissa väreissä ja yleensäkin pysyä erossa hankalasti työstettävistä vahoista (carnauba ja hybridivahat) ja pysyä sealantien parissa, kun tekee käsin ? Onko mielestänne kovien vahojen tuoma kiilto voimakkaampaa kuin pinnan kuluminen eli onko hyöty haittaa suurempi, kun ajatellaan vain ulkonäköä?


Ainakin omalla kohdalla kiinteät vahat vaativat mekaanista työtä aika lailla sekä levitys- että pyyhintävaiheessa (opettelua). Lisäksi ulkona vahaamisessa on omat riskinsä kuten pöly. Viimeistelypyyhinnän kanssa ei pitkään viitsi odotella.
Onko käyttöautossa mitään merkitystä, kun esim. talvea ajattelee?

Ootteko yleisesti huomannut että Foam pad tai mikrokuitulevittimet aiheuttaa kulumista pinnoilla, kun käyttää kiinteitä vahoja? Ainakin mike phillips sanoo että ei vaan esim. Mikronaarmut tulisivat vääränlaisen poispyyhinnän aikana?


Pesu on niin tarkkaa oman auton kohdalla että ei autoon viitsisi koskeakaan mutta vahattaessa joutuu pintaan koskemaan urakalla.
Jos tekisi kesät helpommilla aineilla. Kaikkea sitä miettii... :kippis:
Harrastelija-amatööri.

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja kormatti » La Elo 22, 2015 9:47 pm

maalipinnan kannalta hyvä olisi kuitenkin että vaha kestää koko talven... Paljon työtä = pitkä kesto?
Harrastelija-amatööri.

Wolfie
Viestit: 2747
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja Wolfie » La Elo 22, 2015 10:07 pm

Selvennetän nyt heti aluksi että carnauboja, hybridejä ja sealantteja on kaikkia niin nestemmäisiä kuin kiinteitä pastatyyppisiäkin, sekä tietysti sumutettaviakin, joten se ero niiden välillä ei tule siinä missä muodossa mikäkin on ;)

Ja siis periaatteessa kaikki mekaaninen koskettaminen pintaan "kuluttaa" sitä eli aiheuttaa mikronaarmua tai naarmua tai poistaa pintaa tai milloin mitäkin. Eri asia toki näkeekö niitä edes paljaalla silmällä ja jos näkee niin jotain on tehty väärin. Mutta kuitenkin, siinä mielessä, kyllä, levitystavalla, välineillä, poispyyhkimisellä ja kaikella on vaikutusta kaikkeen. Mutta sillä en näe minkäänlaista merkitystä minkämuotoinen suojatuote on käytössä, vaikka jokainen käyttäytyy vähän erilailla niin ne jäljet mitä niiden käyttämisestä syntyy on minimaalisia verrattuna siihen mitä esim pesemisellä saatikka ajamisella saa aikaiseksi.
Ja vaikka kyllä, koko harrastamisen idea onkin minimoida vahingot pinnalle ja valikoida työaineen sekä välineet sen mukaan että mahdollisimman vähän aiheutetaan uusia, niin se hyöty mitä suojatuotteiden käytöstä saa verrattuna niiden käyttämisen aiheuttamiin mahdollisiin vahinkoihin on reippahasti suurempi.
Itse en ole koskaan havainnut vahojen levittämisen ja poispyyhkimisen aiheuttavan mitään sen ihmeellisempää jälkeä kuin yksi yksittäinen pesukaan. Ellei kyseessä ole ongelmallisen pehmeä pinta, silloin kyllä ne ongelmat on muutenkin joka päivä aivan eri luokkaa muutenkin...
kormatti kirjoitti:maalipinnan kannalta hyvä olisi kuitenkin että vaha kestää koko talven... Paljon työtä = pitkä kesto?
En allekirjoita millään tavalla. Monia monia mahdottoman helppoja pastatyyppisiä sealantteja käyttäneenä niiden käyttö ei voisi helpompaa olla. Levityksessä eivät ole kranttuja kerrospaksuudelle saatikka kuivumisajalle ja silti pyyhkiytyvät kirkkaaksi likimain puhaltamalla ja kestää helposti talven yli.
Puhumattakaan pinnoitteista jotka alkavat suurin osa olemaan mallia levitä ja unohda, ei tarvetta pyyhkiä lainkaan ja kesto on Suomen olosuhteissakin realistisesti ja todistetusti vuosi jos ei useampikin.
Verraten taasen esimerkiksi sanotaan vaikka keskiverto carnaubaan jota pitää levittää äärettömän ohut kerros joka on sekin liian paksu, seurata ja tarkkailla pintaa kokoajan koska se on valmis pyyhittäväksi ja pyyhinnän jälkeen pinnassa on silti rasvakerros pyörimässä kunnes annat sen asettua useamman tunnin ja pyyhit uudestaan tai peset koko auton ja kesto on pari kuukautta... :lol:
Ei se työn määrä, vaan ne oikeat työtavat, oikeat työkalut ja sopivat aineet.

Oli miten oli, mä en voi mitenkään sanoa että mikään tietyn tyyppinen suojatuote olisi hankalempi kuin toinen. Jokaisesta kategoriasta löytyy nykyään niin paljon valinnan varaa että jokaisen segmentin alla on ihan satavarmasti niin helppoja kuin hankaliakin työstettäviä tuotteita. Carnaubojakin on oikeasti helppojakin käytettäviä siellä joukossa, samoinkuin hankalia sealantteja. Ei niihin voi sanoa mitään yleispätevää sääntöä mikä on helppo ja mikä ei, varsinkaan kun loppuviimein puhutaan mielipide- ja makuasioista. Kinastellahan niistä aina voi ja pitääkin :lol:

Avatar
crowie
Viestit: 378
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja crowie » La Elo 22, 2015 10:18 pm

Harva vaha on vaikea pyyhkiä pois pinnalta mutta kyllä niitäkin löytyy. Kannattaa käyttää hyvän ja oikianlaisia mikrokuituliinoja pois pyyhintään. Ainakaan minulla ei ole ongelmia ollut minkään kanssa, kun muistaa sen perus säännön että ohuesti ja paneeli kerrallaan :)

Kun halutaan sitä kestävyyttä niin aina välttämättä ei ole se perus sealantti paras ratkaisu. Näihin tahtoo jämähtää epäpuhtaudet kiinni tiukemmin kun vertaa hybridivahoihin. Itsehän teen työkseni detailing hommia ja ainakin täällä päin en suosittele missään nimessä mihinkään ajoneuvon suojaamiseksi sealanttia. Täällä tämä suolaöljyseos ongelma on ihan eri luokkaa kuin etelässä.

Itse kyllä oottelen ensitalvea innokkaasti, pääse näkemään onko näistä uusista sio2 pohjasista vahoista mihinkään.. ehkä tässä on ratkasu tähän ongelmaan täällä päin? :)

samunoz
Viestit: 4221
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Elo 22, 2015 11:19 pm

crowie kirjoitti: Kun halutaan sitä kestävyyttä niin aina välttämättä ei ole se perus sealantti paras ratkaisu. Näihin tahtoo jämähtää epäpuhtaudet kiinni tiukemmin kun vertaa hybridivahoihin. Itsehän teen työkseni detailing hommia ja ainakin täällä päin en suosittele missään nimessä mihinkään ajoneuvon suojaamiseksi sealanttia. Täällä tämä suolaöljyseos ongelma on ihan eri luokkaa kuin etelässä.

Itse kyllä oottelen ensitalvea innokkaasti, pääse näkemään onko näistä uusista sio2 pohjasista vahoista mihinkään.. ehkä tässä on ratkasu tähän ongelmaan täällä päin? :)
Perus sealanteilla tarkoitat? Sonax PNS ja Finis-wax toimivat ainakin melko hyvin jopa rankemmassa suolakeliss

Avatar
crowie
Viestit: 378
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja crowie » La Elo 22, 2015 11:25 pm

Eipä kuule täällä pelitä sealantit laisinkaan, tervetuloa Ouluun :lol: Täällä osa kinnasväestä tekee ylläpitopesut talvisin pienpoistoilla :LOL: Ongelma itse ei ole se suola vaan öljynen paksu seos mixi.

Perus sealanteilla meinaan FK1000 tai vaikka AF Tough coattia.

samunoz
Viestit: 4221
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja samunoz » La Elo 22, 2015 11:36 pm

Mikäs tuossa on se mikä tekee hybrideistä parempia?

Avatar
crowie
Viestit: 378
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja crowie » La Elo 22, 2015 11:52 pm

Tuohon en osaa vastata mitenkään, kerta en tiedä mutta luonnonvahoista tämä kyseisen öljyinen seos piki mixi irtoaa helpoiten sekä hybridistä hieman paremmin kuin sealantista :? Tällä alueella on ollut myös sitä samaa mönkkiä jakopäissä, mikä on rikkonut vagin konsernin autoja :D

Jorie
Viestit: 34
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 9:37 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja Jorie » Su Elo 23, 2015 9:13 am

Pitäisi talvea varten laittaa colliniten 476 pintaan, kauan tuon on hyvä antaa kuivua? Paneeli kerrallaan metodilla vai isompi ala ja sitten vasta pyyhintä?

Juha U
Viestit: 4632
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Elo 23, 2015 9:32 am

476 voi laittaa koko autoon kerralla ja sen jälkeen lähteä pyyhkimään vasta pois.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Vahan levitys

Viesti Kirjoittaja Urran » Su Syys 20, 2015 8:38 pm

Komppaan Crowieta: Mielestäni mitä luonnonvahasisältöisempi tuote niin sitä helpommat pesut talvella. Tämä kävi erityisen selväksi kun muutaman LSPn testas aikana jolloin ei esipesua päässyt suorittamaan ennen pesua (eikä ns. Alan nykyiset standardit/metodit ollut olemassa/tiedossa).

Ja kormatin alkuperäiseen juttuun: Tee suojaus niin huolellisesti kuin voit, haluamallasi tuotteella. Jos haluat minimoida maalipinnan jäljet niin kiinnitä erityistä huomiota pesu ja kuivausprosesseihin. Tarkoitan; Käytettävä shampoo, veden määrä (esim. Toinen käsi ämpärissä ja toisella pistoolilla sumulla pinta märäksi -> kinnas paneelille heti perään), pese ilmavirtojen suuntaan, kiinnitä huomiota kintaiden puhtauteen (pesu joka kerran jälkeen) ja määrään (yläpinnoille oma, alapinnoille omat jne), vallitseva lämpötila, kuivaustapa (liinaa EI liu'uteta jos ei tietosesti halua herkkään pintaan naarmuja), älä säilö autoa koskaan lämpimissä halleissa ja älä käytä QD aineita (poislukien suihkuta-huuhtele tuotteet) jne

Ja Jorien kysymykseen; Käytännössä kaikki vahat on helpompi pyyhkiä ns. Joka toinen menetelmällä
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin