Autojen maalikerroksen vahvuus

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
kohan
Viestit: 27
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 10:50 pm

Autojen maalikerroksen vahvuus

Viesti Kirjoittaja kohan » Ti Syys 30, 2014 5:54 pm

Pahoittelen jo heti alkuun jos aihe on jo koluttu moneen kertaan.

Oikohioin viime kesänä oman autoni maalipinnan ja samalla jäin pohtimaan yleisesti kuinka paljon uusien autojen maalikerroksessa on lakkaosuutta.
Uusien autojen (keskihintaisten <50k) maalipinnan laatu on niin huono että ne väkisinkin kaipaa oikomisen. Kiertelin yhtenä päivänä Toyotan liikkeessä ja ihmettelin minkälaiseksi maalauksen laatu on mennyt.

Mutta siis olen itse mittaillut muutamia autoja maalikerroksen vahvuusmittarilla seuraavasti:

Hyundai i30 vuosimallia 2011 maalaus appelsiinilla ja vaatisi hiomista mutta maalikerroksen vahvuus vain keskimäärin 80mikrom. Sitä ei sitten voi raskaalla kädellä työstää.
Veljen BMW Z4 maalikerros oli keskimäärin 100 mikrom.
Oma Lexus GS:n maalikerroksen vahvuus on 180 mikrom. Siitä lakan osuus on 80mikro. Tuli sekin testattua erään naarmunpoiston yhteydessä. :wall:

Lisätkää omia kokemuksianne eri automerkeistä mutta näyttäisi uusien autojen maalinvahvuus jäävän sinne "kertakäyttöasteelle" elikkä alle <100 mikron.