Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Pe Touko 12, 2017 9:13 pm

Nonni, mitäs nyt tehdään.

Tommonen -08 musta saab olis työn alla, ja onnistuin sössimään heti alkuun jonka tuloksena on koko konepelti täynnä holoa.

Ajoin suoraan nanolexin viimeistelylaikalla & medium compoundilla. Flex:n rotsku, jengat 3-3,5. Siitä jäi holot joita en saanut millään konepellistä pois. Koitin kaikenlaisia comboja ja ajotekniikoita, hienoimmillaan s40 ja musta hex ihan viimeistellen mutta ei millään lähtenyt pois.

Pitääkö nuo holot ajaa jollain karkeammalla jotta ne lähtevät, ja sitten keskittyä viimeistelyyn huolella jotta niitä ei enää jää? Kokeilen tuota ensimmäistä comboa vähän kovemmalla paineella mutta sillä holot eivät joko lähteneet tai tuli uusia. Ei menny kun pari tuntia :wall: tehden.

Juuzo
Viestit: 723
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juuzo » La Touko 13, 2017 9:20 pm

En jaksa uskoa että tarttis ajaa karkeemmalla kombolla noi holot pois, kun pääosan pinnoista saa ajettua holottomaksi ihan nanolexin viimeistelylaikalla ja keskimmäisellä tahnalla. Ilmeisesti saabissa on sen verran pehmee pinta että tarvii vielä hienomman setin perään. Ajoithan ton ensimmäisen vedon loppua kohti keventäen vai noilla kierroksilla loppuu asti?

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Touko 13, 2017 9:31 pm

Pudottelin kyllä ekassa setissä kiekkoja pariin vikaan overlappiin 2:lle. Eli rotskulla ei pysty suoraan ajamaan pelkästään kierrosten kanssa vaan pitää myös paineen kanssa kontrolloida purevuutta? Toka auto rotskulla, eka mini onnistu erittäin nätisti ja karkean stepin holot lähti 100% nanolexin viimeistelysetillä :good:

Q-tio
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2015 6:23 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Q-tio » La Touko 13, 2017 10:12 pm

örkinrumilus kirjoitti:Nonni, mitäs nyt tehdään.

Tommonen -08 musta saab olis työn alla, ja onnistuin sössimään heti alkuun jonka tuloksena on koko konepelti täynnä holoa.

Ajoin suoraan nanolexin viimeistelylaikalla & medium compoundilla. Flex:n rotsku, jengat 3-3,5. Siitä jäi holot joita en saanut millään konepellistä pois. Koitin kaikenlaisia comboja ja ajotekniikoita, hienoimmillaan s40 ja musta hex ihan viimeistellen mutta ei millään lähtenyt pois.

Pitääkö nuo holot ajaa jollain karkeammalla jotta ne lähtevät, ja sitten keskittyä viimeistelyyn huolella jotta niitä ei enää jää? Kokeilen tuota ensimmäistä comboa vähän kovemmalla paineella mutta sillä holot eivät joko lähteneet tai tuli uusia. Ei menny kun pari tuntia :wall: tehden.
S40 ja musta hex ei ole välttämättä hyvä yhdistelmä holojen poistoon, hieno tahna kaipaa kaverikseen vähän leikkaavamman laikan toimiakseen. Lakattomalla pinnalla toimi hyvin s40 ja sininen cg hex, joka vei holot eikä kuitenkaan jäänyt ajojälkeä. Kovempaa lakattua pintaa muistan joskus myös ajaneeni yhdistelmällä s40 ja joku paksu flexipadsin laikka.

Juha U
Viestit: 4644
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Touko 13, 2017 10:27 pm

Mulla ollut S30+ ja musta Cg hex se varma holon poistaja erilaisilta pinnoilta. S40 on melkein täys kilon pullo, muttei ole ollut tarvetta sitä käyttää. Toimiva setti Rotaryllä, kuin Rupesillakin

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Touko 13, 2017 10:29 pm

Kokeilin myös tuota comboa, ei tulosta. Varmaan ton paineen kanssa oon sählännyt sitten.. :wall:

Juha U
Viestit: 4644
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Touko 13, 2017 10:34 pm

Schollin tahnat vaati jonkun verran sitä painetta alkuun, niin lähtee toimimaan. Kierroksia ei hirveästi tarvitse. Rotaryllä ajellu sillä 3 nopeudella, joka Flexissä tais olla 1200

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Touko 13, 2017 10:36 pm

Juu on tässä schollin aineilla tullukin ajeltua, ny ekat pullot nanolexia menossa. Mitenkä sitten ron nopeuden kanssa, lasketellaan kolmosella loppuun asti mutta kevennellään loppua kohden?

Q-tio
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2015 6:23 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Q-tio » La Touko 13, 2017 11:06 pm

Kyllä kierroksiakin saa tiputtaa samalla. Shine matella tipautan kierrokset kevennellessä johonkin about kakkoselle ja sitten vielä minimille ja vähän pinnasta riippuen koneen omalla painolla tai hiukan kannatellen.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 18, 2017 1:45 pm

Q-tio kirjoitti:S40 ja musta hex ei ole välttämättä hyvä yhdistelmä holojen poistoon, hieno tahna kaipaa kaverikseen vähän leikkaavamman laikan toimiakseen. Lakattomalla pinnalla toimi hyvin s40 ja sininen cg hex, joka vei holot eikä kuitenkaan jäänyt ajojälkeä. Kovempaa lakattua pintaa muistan joskus myös ajaneeni yhdistelmällä s40 ja joku paksu flexipadsin laikka.
Musta Hex ja S40 on se oman tietoni mukaan tämänhetkinen "viimeinen oljenkorsi" - taino Monellolla mikä on mun mielestä parempi. Sillä saa ne pinnat mitä muilla ei saa - mähän yhden Hondan kanssa testasin kaikkien lähi-Detailereiden viimeistelylaikat ja tahnat ja musta hex + S40 ja Menzernan 85RD oli ainoat mitkä _epäkeskolla_ sai sen pinnan virheettömäksi.

Musta laikka noin muutenkin leikkaa enemmän kun sininen hex (mikä on IMO aivan turha laikka) sillä musta on closed cell (paine varioi enemmän leikkaavuutta ja kovalla paineella oikeasti leikkaa) ja sininen open cell (idiot safe - ei leikkaa hirveesti enempää ees paineella).
Vain YKSI LSP!

Aavensis
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 11, 2017 3:53 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Aavensis » Pe Touko 26, 2017 3:33 pm

Hei. Rahaa ei ole mutta isällä on autotallissa fareglan tuubi jossa lukee G3. Sopiikohan se aine 12 vuotta vanhan metallimustan Avensiksen myllytykseen? Kysyisin myös tekniikkaa hieman. Elikkä isäukolla on myös myllytyskone (jota itse ei ole koskaan käyttänyt mutta halvalla joskus ostanut) ja lampaanvilla laikka olisi myös käytössä. Elikkä kun auton olen ensin putsannut niin A: voiko tuolla aineella myllyttää? Jos voin niin B: Millä kierroksilla? Ja C: Miten se myllytetty farekla siitä pinnalta pois otetaan/ kiillotetaan..? Niin ja D: Pitääkö myllytyksessä käyttää esim. kosteaa lampaanvillaa ettei pala farekla kiinni jne?

Aavensis
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 11, 2017 3:53 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Aavensis » Ti Touko 30, 2017 6:45 pm

Katsoin sittenkin muita aineita. Motonetistä löytyy Schollin tuotteita ja mitä olen sieltä täältä täällä lukenut niin ne on ilmeisesti toimiviksi todettu? Motonetissa on sellainen tuote kuin: Black rubbing S20. Oliskohan se hyvä aine myllytykseen? Mitään työohjeita siinä motonetin sivuilla ei ollut joten ohjeet olisi tervetulleita mikäli tuo aine nyt on sopiva mustaan metallimaalipintaan ja 12 vuotta vanhaan sellaiseen. Ensin maalipinta pitää tietenkin puhdistaa hyvin mutta miten sen jälkeen etenen? Tarjoituksena mulla olisi käyttää vain yhtä ainetta myllytykseen ja pintaan tulisi sitten toinen vaha käsin levitettynä mikäli vahaa tarvitaan tuon black rubbing S20 jälkeen? P.S. Ostin autodudelta tuollaista pintavahaksi ;Autovaha Soft99 Fusso Coat Black, 200 g

Aavensis
Viestit: 18
Liittynyt: To Touko 11, 2017 3:53 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Aavensis » Ti Touko 30, 2017 8:00 pm

P.S.S. Siis myllytin ensin Korrekin kliinerillä joka auttoi ottamaan pienimmät naarmut autosta pois mutta ei onnistunut kovinkaan tehokkaasti. Sen jälkeen putsasin auton liuottimella ja hinkkasin käsin pintaan punavalkoista autoglymin vahaa jonka toivoin ottavan holot pois, mutta ei ottanut... Ehkä mun pitäisi sittenkin vaan käyttää pintaan nyt Schollin S30+ ainetta? Mutta pitääkö se myllyttää vai lähteeköhän holot käsipelilläkin tuolla aineella? Mun myllytyskoneessa kun ei kierrossäädöt oikein toimi ja mun mielestä se 1800 kierrosta on ehkä aika paljon vai..?

Pilder
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 11:08 am
Paikkakunta: Kemi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Pilder » Ti Touko 30, 2017 11:33 pm

1800 aivan liikaa.
Scholleille työstöön maksimi aikalailla rotarylla 1200 ja siitä sitten tiputellaan, kun viimeistellään, jonnekin 600 paikkeile, jos kone antaa myötä.
Käsin tuskin saa holoja pois, ei kyllä kokemusta, mutta luulisin näin.
Jostain nyt kunnon kone ja Schollin S30 ja laikaksi Hexeistä musta tai sininen, tai sitten Schollin oranssi.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 31, 2017 7:02 am

Joo 1800 tai jopa paljon enemmän on enempi karvalla ajoon sopivia kierroksia mutta perus työstöt rotskulla menee yleensä 600-1500 väliin.

Kierrosten säätö on aikalailla välttämätöntä, et pysty viimeistelemään korkeilla kierroksilla ja taasen työstää matalilla kierroksilla.

Lähtisin katselemaan kunnollista konetta itselle..
Vain YKSI LSP!

pheno
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Elo 01, 2017 9:54 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja pheno » Ti Elo 08, 2017 8:48 am

Aloittelija kyselee, että mistä tietää varmasti, että pinta on tarpeeksi puhdas myllytystä varten ? Jos on tehty raudan ja pienpoisto + savetus, niin silloin luulisi olevan OK. Mutta onko joku tapa, jolla siitä voi olla täysin varma? Mielessä pyörii se, että jos pinta ei ole täysin puhdas, niin ei kannata ihmetellä hologrammeja sitten jälkeenpäin...

Klasu81
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:16 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Klasu81 » Ti Elo 08, 2017 8:58 am

Itse olen ihan kevyesti kädellä kokeillut että ei tunnu karheutta pinnassa.
Sitten vain mylly laulamaan.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Bad company corrupts

mj2014
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 2:20 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja mj2014 » Ti Elo 08, 2017 9:57 am

Käsi ohueen muovipussiin (esim hedelmäpussit) ja sormenpäillä pintaa kokeilemaan... on muuten huikea ero miten epätasaisuudet tuntuu vs paljaat sormet! Junkmanin vinkki.

pheno
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Elo 01, 2017 9:54 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja pheno » La Elo 12, 2017 2:29 pm

mj2014 kirjoitti:Käsi ohueen muovipussiin (esim hedelmäpussit) ja sormenpäillä pintaa kokeilemaan... on muuten huikea ero miten epätasaisuudet tuntuu vs paljaat sormet! Junkmanin vinkki.
Kiitos vinkistä, tällä tavoin tosiaan huomaa pienemmätkin epätasaisuudet.

jakontio
Viestit: 1
Liittynyt: La Elo 12, 2017 9:15 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja jakontio » Pe Elo 25, 2017 12:34 am

Moi, meneekö ensikertalaisella pahasti välineiden osalta pileen jos koittaa 2007 toyota avensikselle tehdä 1stepin CG vihreä tai valkoin, softi talla ja polarshine 10 ? Ja rohkeasti rotarylla liikkeelle...

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja kormatti » La Huhti 21, 2018 4:05 pm

Onko ideaa, miksi rotary tuntui nihkeältä ja veteli hullun lailla vai kuuluuko ominaisuuteen? Käytin schollin s17 plus violettia tai oranssia laikkaa.
Vaihdoin aika nopeasti epäkeskoon, kun samalla kombolla ei ollut mitään vetelyä. Rotarylla tuntui että kone vei miestä eikä päinvastoin.
Tuntui jopa että epäkesko 15mm puri paremmin maalipintaan kuin sama yhdistelmä rotaryllä
Harrastelija-amatööri.

OskuV
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Touko 13, 2014 11:47 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja OskuV » Su Huhti 22, 2018 1:15 pm

S17 olen pari kertaa kokeillut ja aina todennut sen olevan kaamea tahna ajaa. Hirmu tahmea tuntuma ja laikka vetelee suunnilleen mihin sattuu, just niinkuin kuvasit. Kaikki muut kokeilemani Schollit (S3G, S30, S40) on olleet oikein toimivia ja hyviä.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja kormatti » Su Huhti 22, 2018 2:47 pm

OskuV kirjoitti: Su Huhti 22, 2018 1:15 pm S17 olen pari kertaa kokeillut ja aina todennut sen olevan kaamea tahna ajaa. Hirmu tahmea tuntuma ja laikka vetelee suunnilleen mihin sattuu, just niinkuin kuvasit. Kaikki muut kokeilemani Schollit (S3G, S30, S40) on olleet oikein toimivia ja hyviä.
Kiitos vastauksesta, muistelinkin että joku kirjoitti näin. Pitänee suosiolla kokeilla vaikka s3goldia tai jonkun muun valmistajan tuotetta rotaryn kanssa seuraavalla kerralla.
Harrastelija-amatööri.

OskuV
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Touko 13, 2014 11:47 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja OskuV » Su Huhti 22, 2018 6:50 pm

kormatti kirjoitti: Su Huhti 22, 2018 2:47 pm
OskuV kirjoitti: Su Huhti 22, 2018 1:15 pm S17 olen pari kertaa kokeillut ja aina todennut sen olevan kaamea tahna ajaa. Hirmu tahmea tuntuma ja laikka vetelee suunnilleen mihin sattuu, just niinkuin kuvasit. Kaikki muut kokeilemani Schollit (S3G, S30, S40) on olleet oikein toimivia ja hyviä.
Kiitos vastauksesta, muistelinkin että joku kirjoitti näin. Pitänee suosiolla kokeilla vaikka s3goldia tai jonkun muun valmistajan tuotetta rotaryn kanssa seuraavalla kerralla.
Kokeile vaikka S20, sitä on moni kehunut.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler

Avatar
Sisäänajettu
Viestit: 143
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 11:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ma Marras 26, 2018 7:22 pm

Tässä on nyt tilattu kiillotuskamat valmiiksi, kunhan nuo saapuu niin pääsisi kiillotus hommiin :buffer:

Muutama kysymys olisi näin aloittelijana heti ensialkuun:

- Mikä olisi sellainen "minimi lämpötila" milloin uskoltaa kiillotella menemään ? Saako maalipinta/ulkolämpötila olla kuinka kylmä ?
- Onko talvella parempi kiillotella, kun ilma on kuivempaa, onko tästä jotain hyötyä kiillotuksessa/vahauksessa ?
- Tilasin S3 Goldia ja S30 aineita Schollilta, oliko suuri moka ottaa tuo S30 S40 tilalle, onko huomattava ero ? Janne suositteli S3 ja S30 komboa enemmän...
- Jos myllyttää auton 2 step - kiillotuksella, tuleeko aineiden ravat pyyhkiä Cleanser fluidilla ensimmäisen ja toisen stepin jälkeen ?
Volkswagen Golf GTE -15

Vastaa Viestiin