Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ti Maalis 01, 2016 9:29 pm

.... ja vielä lisäyksenä edelliseen, onko joku ajanu noilla schollin aio-aineilla? Onko järkevää hommata sellanen aine joka jättää jonkun suojankin, esim. S20 tms. Vai onko toi s17/s30 +sealant the thing?

Deadbeat111
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » Ke Maalis 02, 2016 1:13 am

Schollin AIO aineista ei ole kokemusta, mut tuo mainitsemasi S20 ei ole sellainen vaan ihan rehellinen hioma-aine. Sillä on vaan ehkä laajempi puremis/viimeistely skaala riippuen mitä laikkaa käyttää ja epäkeskoja ajatellen pystyy työstää pidempään. On kyllä sitten myös ikävämpi pois pyyhittävä...

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Maalis 02, 2016 7:29 am

Mjöö, muistin väärin si. Joku aio-tahna niillä kuitenniin on, siitä oon varma. Myös muilta merkeiltä saa vastaavia (hyväksi havaittuja) ehdotella. Tai sitten vaan harjottelen riittävästi ja teen 1-stepit tolla s17:lla :p

Juha U
Viestit: 4632
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ke Maalis 02, 2016 8:15 am

Se tahna mikä soveltuu 1 steppiin ja jättää 2-3 kk vahasuojan on A15
Tuolta autohoitokaupan sivuilta vähän lunttasin ja kyllä siellä kehotettiin vielä musta auto viimeistelemään S30+ tai S40 aineella holgrammien poistamiseksi. Joten voi olla et vaikka kuinka harjoittelisi, niin hyvään tulokseen mustassa tuolla S17 ei päästä. Mut kokeile, niin sitten ollaan viisaampia ;)

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Maalis 02, 2016 9:56 am

No sieltähän se tuli. Joo voi olla kyllä että musta vaatii ton s30/40 vielä viimeistelyyn. Ja nyt kun asiaa oikein mietin niin peilit pyöräytin vielä lopuksi s30 ja niissä ei ledilampulla kyllä holoa näkynyt...

Kun vaan pääsen tuon pesemään ja saan ajettua auringonvaloon niin näkee että miten kävi, ny on jo finis-wax pinnassa ja sen jäljiltä rasvaholoo jäi niin ei oikein voi luotettavasti enää holoja metsästää :p mutta autosta tuli jälleen musta, ja kyllä naarmujenkin määrä puolittui kertavedolla s17 + musta hex, eli siltä osin pääsin haluamaani lopputulokseen. Ja onhan tuo s30 verrattain nopea ajaa sitten vielä jos holoja tarvii poistella, kun ei varsinaiseen naarmunpoistoon tarvi enää keskittyä. Anoppi kiitteli vielä jälkeenpäin viestillä, eli eiköhän asiakas saatu tyytyväiseksi ;).

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa -04 tummanvihreä mersu, johon jo vähän kokeilin aineita ja näyttää siltä että s3g ja purppura scholl tai valkonen spider on ne millä koitetaan naarmut saada pois ja sitten s30 perään ja toivotaan että ajijäljet lähtee sillä. 3-step kuulostaa työmääränä mersuun melko infernaaliselta.. :yahoo:

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Daatta » Pe Maalis 04, 2016 11:19 pm

Siitä se lähtee. :thumb: Jos/kun mersussa on kova lakka, niin oranssi Hex voi olla varteenotettava vaihtoehto. S20 on tosiaan "single step" aine ja sillä sain viimeksi hyvää tulosta kovalakkaiseen Almeraan. Toki jos tarkoitus on ottaa kaikki naarmut pois, niin s3g voi olla parempi lähtökohta.

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Maalis 05, 2016 7:45 am

Tohon mersuun tosiaan jo kokeilin vähän wehkeitä, ja oranssi hex /purple scholl ja s3g ei vaatinu kun 3 ajoo että naarmuja lähti omaa silmää miellyttävästi. Sillä aattelin lähteä tolla spiderilla louhimaan, mutta vetely on senverran infernaalista että saatan kuitenkin siirtyä ajamaan normi vaahtiksella useempaa ajoa. Myös mf-laikkaa tekis mieli kokeilla, mutta en oikein tiiä.. :p

JaniH
Viestit: 1729
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja JaniH » La Maalis 05, 2016 8:55 am

Mitä itse olen nuita nanolakkaisia mersuja kiillotellu niin oma suosikki aloitussteppi on S3G ja karvalaikka, muilla ei oikein saa mitään näkyvää aikaiseksi järkevässä ajassa, tosin en ole kokeillut näitä spidereita enkä mikrokuituja.
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » La Maalis 05, 2016 9:36 am

Tuo karva vois olla vaihtoehto, mutta jotenkin tekis mieli päästä hommasta 2-stepillä eroon. Kuitenkin samaa kastia ton saabin kanssa, pito on mitä on ja täysin käyttöautona. Luulen että jos karvan ja s3g perään painan tolla s17 niin riippumatta laikkavalinnasta ei lopputulos hivele silmiä vaikka kuinka hiisailee s17 loppuun asti :p

OskuV
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Touko 13, 2014 11:47 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja OskuV » Ma Maalis 07, 2016 11:27 pm

04 mersu ei vielä välttämättä ole nanolakalla. Muutaman tuota ikäluokkaa olevan olen omistanut ja erot lakan kovuudessa on aika isoja. Esimerkiksi mun nykyinen smaragdinmusta E on huomattavasti pehmeämpilakkainen kuin edellinen 744 hopea C-malli. Kannattaa siis koittaa eri vaihtoehtoja edeten kevyemmästä raskaampaan, ei kaikki Mersut kuitenkaan niin kovalakkaisia ole kuin usein kuulee puhuttavan.
"The best or nothing" - Gottlieb Daimler

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja JUMA » Ti Maalis 08, 2016 3:20 pm

Kyllä, tein tuossa joku viikko takaperin työkaverin mustan c-mersun. Oisko ollut -12 tai -13.
Mustalla hexillä ja schollin s30:lla poistin holot ja kevyimmät pesunaarmut.
Semmoinen kevytkiillotus.

Oikein hämmästyin, kuin helposti puri tuo yhdistelmä.

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ti Maalis 08, 2016 3:44 pm

Tohon mersuun mikä työnalle tulee koitin jo kertaalleen s3g + purppura laikka, yhdellä vedolla lähti ehkä n.30% naarmuista. On se kova :p

Tuota itsellä pitänyt työtapana että aina lähtee liikkeelle kevyellä kombolla, sitten siitä tarpeen mukaan hiovampaa yhdistelmää alle. Tolla mustalla hex:llä saa schollin tahnojen kanssa leikkaavuutta yllättävänkin paljon, kun ajattelee että miten se laikka on speksattu kiillottavuuden ja leikkaavuuden suhteen. Toki se saa sitten myös runtua siihen malliin että viimeistelylaikkojakin saa aina välillä ostaa uusia :D

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja jiikoo » Ke Maalis 09, 2016 5:56 pm

Kysytääs täällä kun näkyy niin erilaisia variaatioita eri paikoissa...
Eli millä ylimääräinen hioma-aine /-pöly poistetaan _oikeaoppisesti_ pinnalta, ennen seuraavaan steppiin siirtymistä?
Esimerkkinä vaikka kolmiosainen käsittely Schollin S17, S30 ja S40:llä. Jättävätkö nämä jotain sellaista pintaan, mikä pitäisi välissä "oikeasti" putsata, vai riittääkö esim. mikrokuituliinalla (& jollain quick detailerilla..?) pyyhkäisy, vai millä tavalla itse toimitte?
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Ke Maalis 09, 2016 6:26 pm

Ne aineet pestään siitä pinnalta pois jotta ne ei fillais naarmuja ja holoja alleen. Jos tommosella kombolla ajat niin kyl mun mielestä riittää että pyyhkii pois aineet ja esim. tolla motonetin rasvanpoistolla jos jotain kiipalanutta tai kuivunutta tahnaa jää pintaan pyyhinnän jälkeen. Toki pesu steppien välissä on paras tapa, ei mee laikat tukkoon yms. niin helposti.

Wolfie
Viestit: 2747
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ke Maalis 09, 2016 10:24 pm

Steppien välissä yleensä riittää ihan vain mikrokuidulla pyyhkiminen. Ei sitä joka stepin jälkeen tartte pestä tai rasviksella pyyhkiä. Vasta sitten kun hommat on valmiit ja aletaan valmistautumaan LSP:n laitteluun.

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja jiikoo » To Maalis 10, 2016 1:28 pm

Wolfie kirjoitti:Steppien välissä yleensä riittää ihan vain mikrokuidulla pyyhkiminen. Ei sitä joka stepin jälkeen tartte pestä tai rasviksella pyyhkiä. Vasta sitten kun hommat on valmiit ja aletaan valmistautumaan LSP:n laitteluun.
Kiitti vinkeistä^
Tuntu vaan äkkiseltään tuo "raskain" aine hieman pahalta pyyhkiä kuivalla liinalla, tuli sellainen olo, että naarmuttaa pinnan uudestaan. Kokeilin siis nyt eka kertaa myös Schollin S3 Goldia ja tässä tuli sellainen raapiva fiilis, kun pyyhkäisi ylimääräisiä.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

Wolfie
Viestit: 2747
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Maalis 10, 2016 1:35 pm

Tahna ajetaan loppuun asti ja kirkkaaksi eli "rasvoille" asti, sillon siellä ei ole ylimääräisiä hiomapartikkeleita enää välissä. Jos ajon jälkeen tahnajämä tuntuu oikeasti hiekkaiselta tai karkealta niin hiomapartikkelit eivät ole hajonneet kunnolla ja jotain on mennyt mönkään.

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja jiikoo » To Maalis 10, 2016 7:41 pm

Wolfie kirjoitti:Tahna ajetaan loppuun asti ja kirkkaaksi eli "rasvoille" asti, sillon siellä ei ole ylimääräisiä hiomapartikkeleita enää välissä. Jos ajon jälkeen tahnajämä tuntuu oikeasti hiekkaiselta tai karkealta niin hiomapartikkelit eivät ole hajonneet kunnolla ja jotain on mennyt mönkään.
Okei. Tuo S3g (ja osittain S17) hämää varmaan siinä määrin, että katoaa näkökentästä lähes kokonaan ennen kuin on vielä "valmis". Täytyy kokeilla ensi kerralla jynssätä vielä pidempään. :thumb:
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

Wolfie
Viestit: 2747
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Wolfie » To Maalis 10, 2016 7:44 pm

Muistathan antaa näille painetta ja ajella suht matalilla kierroksilla? Schollit tykkää paineesta mutta ei kovista kierroksista, muuten saattaa käydä juurikin niin että liukasteet ajautuu loppuun ennenkuin hiovat ainesosat ovat valmiit...

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja jiikoo » To Maalis 10, 2016 10:26 pm

Wolfie kirjoitti:Muistathan antaa näille painetta ja ajella suht matalilla kierroksilla? Schollit tykkää paineesta mutta ei kovista kierroksista, muuten saattaa käydä juurikin niin että liukasteet ajautuu loppuun ennenkuin hiovat ainesosat ovat valmiit...
Jep, huomasin että painetta saa antaa kyllä. Epäkeskolla ajelin, kuulostaako 3500-4000 liian kovalta nopeudelta?
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

Micci
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 3:10 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Micci » Pe Maalis 25, 2016 7:09 pm

Pitäis huomenna alkaa kiillottelemaan valkoista E61 bemmiä ja muutama kysymys vielä askarruttaa.
Koneena motonetin mag-pro, aineina Scholl S17 ja S30, laikat sininen ja musta hex.

Autossa on panoramakatto ja kattokaiteet, pitäiskö nuo jotenkin suojata teipillä tms?
Kuva
Mites nuo kiiltävä shadow-line listat, voiko niistä pyyhkäistä ylitte samalla kuin muutenkin nuo ovenkarmit ajelee menemään?
Kuva
Entäs ajovalon umpit, voiko nekin kiillottaa ym. aineilla ja laikoilla?
Kuva
Nuo M-sport puskimen pahimmat kulmapaikat pitää varmaan kiillotella käsin, olisko tähän jotain hyvää videolinkkiä?
Kuva

Avatar
Posambique
Viestit: 2745
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Posambique » La Maalis 26, 2016 1:42 pm

Suosittelen teippaamaan ne mustat listat - katon ja kaiteiden suhteen voit käyttää omaa harkintaa (kannattaa ehkä ekalla kerralla varmuudeksi teipata ja arvioida tokaa kertaa varten sitten että oliko tarpeen.)

Puskurin voi ajaa koneella kaikkialta minne vain mahtuu - sen suhteen koneissa on eroja. Käsin kiillotaminen käy työstä ja pienikin alue nostaa hien pintaan, vaan vähän pakkohan se on jos ei kone mahdu. Jollain muulla ehkä videolinkkiä, itse en muista yhtään nähneeni.
"Urku auki, pelti kii"

Juuzo
Viestit: 723
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Juuzo » La Maalis 26, 2016 10:07 pm

Noin nyrkkisääntönä mustat muoviosat kannattas teipata. Bmw:n shadowlineista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yleensä nuo kiiltävät listat ovien ympärillä/välissä on kestäny ihan hyvin koneella ajamista ja yleensä ollu sen tarpeessa.

Umpiot voi hyvin pyyhkäistä samoilla kamoilla, eikä lasikattokaan siitä itseensä ota. Jos lasikaton ja pellin saumassa on muovia tai tiiviste, niin teippaus lienee varmempi ratkaisu.

Avatar
Kylli-täti
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » La Maalis 26, 2016 10:22 pm

Micci kirjoitti:Pitäis huomenna alkaa kiillottelemaan valkoista E61 bemmiä ja muutama kysymys vielä askarruttaa.

Mites nuo kiiltävä shadow-line listat, voiko niistä pyyhkäistä ylitte samalla kuin muutenkin nuo ovenkarmit ajelee menemään?

Entäs ajovalon umpit, voiko nekin kiillottaa ym. aineilla ja laikoilla?
Ne kiiltävät listat, jotka on esim. kuskin lasin ja takamatkustajan lasin välissä voi vetää ihan hyvin laikalla. Tulee tosi iso ero vanhaan verrattuna :) A-pilarin ja tuulilasin välissä on se enemmän matan värinen lista, sitä ei kannata vetää, koska se on ihan au naturel matta.

Ajovalot ja myös takavalot voi myös vetää täysin samoilla aineilla ja laikoilla. BMW:n etuvalot on vähän kettumaiset, mutta takavalot on helpot ajaa ja tulosta syntyy nopeemmin :)

P.S. Toivottavasti et ehtiny liian pitkälle tänään myllytteleen tai kirjotin turhaan :D Niin ja lasikaton reunoilla tais olla bemareissa se kuminen tiiviste sillai pullahtaneena "ulos/ylös", se kantsii teipata koska riippuen laikan koosta kattokaiteen ja lasin välinen alue saattaa olla suhteellisen kapee ja kettumainen vetästä.

Micci
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 3:10 pm

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Micci » La Maalis 26, 2016 11:01 pm

On tuo hirveä työmaa. :megashcok:
Tänään on ajettu kattoa lukuunottamatta kaikki Scholl S17 + keltainen hex laippa. (kiitti muuten vinkeistä koskien tuota kattoa)
Piti käydä motonetistä hakemassa tommonen keltainen kun tuntui ettei se sillä sinisellä saa kaikkia naarmuja pois mutta en kyllä saanut niitä tuolla keltaisellakaan.
Joko miehessä vika tai sitten pitäisi hakea S3 gold ja joku vielä leikkaavampi laikka.

Onhan tuo pinta toki paljon parempi jo noinkin mutta kyllä sinne silti jää vielä paljon naarmuja. Alunperin meinasin että olisin vetänyt vielä ton S30 tohon päälle ja sitten vahaus mutta nyt kun noita naarmuja tonne jää niin en tiedä onko tuosta S30 oikein hyötyä?

Shadowline listoista tulee todellakin paljon paremmat kun myllyttää vaan nekin menemään :buffer:

Vastaa Viestiin