Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Urran
Site Admin

Re: Aloittelijalle apua kiillotukseen II

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Joulu 11, 2015 6:12 pm

RcH86 1300rpm on about max rpm jos ei työstetä karvalla. Vaahtiksella se on todella paljon kierroksia.
Vain YKSI LSP!

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » La Joulu 12, 2015 6:02 pm

Aika moni vaan on tuntunut vetävän jollain about 1500rpm kierroksilla :o Ihan vaahtiksillakin. TOISAALTA,oma havainto on ollut,että joku about 1100-1200rpm on ollu aika passeli. No,tulipahan tuokin sitten todettua oikeaksi päätelmäksi. Alkuun kyllä mietin,että voisko näillä kierroksilla käydä niin,että aine ei ehtis hajota kunnolla/saada lämpöä näin pienillä kierroksilla,tästä seurauksena holoja. Muutaman vedon jälkeen tuli kyllä todettua,että ihan nätisti onnistuu näillä kierroksilla.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » La Joulu 12, 2015 7:22 pm

Mulla Flexissä nopeuskiekko 3:lla = 1200 rpm sillä ajan aina vaahtomuovilaikkojen kanssa ja hyvin on sujunut. En ole edes kokeillut korkeimpia kierroksia.

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » La Joulu 12, 2015 8:13 pm

No,eipä sitten ihme kun alkuvaiheissa tuntui aina menevän mettään koko touhu :D Monesti käytti jopa yli 1500rpm kierroksia,eihän siitä oikein kunnollista tullut. Mutta näin sitä vaan tekemällä oppii. Jännä kun noissa Chemical Guysin aineissakin suositellaan viimeistelyyn jopa 1800rpm kierroksia :shock: En oo kyllä kertaakaan käyttäny,paljon pienemmillä kierroksilla ja pitemmällä työstöajalla. Schollin aineet hajoaa kyllä paljon nopeemmin... mikä oli jo alkuun tiedossakin.

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » La Joulu 12, 2015 11:26 pm

Ettei olis kuitenkin 1800 OPM joka on epäkeskon värähtelynopeus eli Oscillations Per Minute?

mj2014

Viesti Kirjoittaja mj2014 » Su Joulu 13, 2015 8:20 am

CG sivuilta V36 tahnan ohjeesta:
"Rotary Application
Apply 4-5 drops to desired pad. Prime pad with Chemical Guys Quick Detail Spray. Set machine to between 1000-1500 rpms to spread product. Work 2’x2’ area at a time. Using just the weight of the machine (no pressure) work area in 3-4 passes till polish becomes clear. For final pass adjust speed setting to between 1200-1800 rpms. Work till optical clarity is achieved. Remove residue with clean microfiber cloth."

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Su Joulu 13, 2015 9:47 am

Wolfie,siitä suora lainaus linkistä: http://www.chemicalguys.com/V38_Optical ... v38_16.htm

"Rotary Application
Apply 4-5 drops to desired pad. Prime pad with Chemical Guys Quick Detail Spray. Set machine to between 1000-1500 rpms to spread product. Work 2’x2’ area at a time. Using just the weight of the machine (no pressure) work area in 3-4 passes till polish becomes clear. For final pass adjust speed setting to between 1500-1800 rpms. Work till optical clarity is achieved. Remove residue with clean microfiber cloth."

Jännähän tässä on se,että pelkällä koneen painolla pitäs vetää,kyllä itte ainakin ihan painetta antanut kohtuullisesti. Enkä viimeistelyä ole ikinä vetänyt 1500-1800rpm. Ja miks viimeistelyt pitäis olla noin isoilla kierroksilla,mene ja tiedä. Tapoja monia,mutten tuolla tyylillä ole kertaakaan kokeillut.

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Su Joulu 13, 2015 9:49 am

No just,en sitten aamutuimaan yhtään älynny lukea,että joku oli linkkiä pistänyt samasta :D Sori,nyt oltiin puusilmiä aamusta..

MikaRau

Viesti Kirjoittaja MikaRau » La Joulu 19, 2015 4:12 pm

Kuva Passat -14 tuollaista pientä pesuhuntua piti ajaa pois. Päätä jäin raapimaan kun enpä saanutkaan niitä pois. Koneena rotary aineina kokeilin scholl s30 ja s17 ja CG v34 ja perään v38 laikkoina hex oranssi ja valkoinen. Mitähän tässä nyt tuli sitten mokattua? Pariin kolmeen kertaan tuli aluetta ajettua eri aineilla mutta haluttua tulosta ei tullutKuva

Lähetetty minun SM-G850F laitteesta Tapatalkilla

Hest

Viesti Kirjoittaja Hest » La Joulu 19, 2015 4:25 pm

Rouvan seatin valkoisessa pinnassa samoja. Mielenkiinnolla kanssa odotan vinkkejä!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » La Joulu 19, 2015 4:51 pm

Nopeesti sanosin että pitäs olla hienompi laikka. Punasesta -15 passatista lähti pesuhuntu (ja fiksarin holot :roll: ) mustalla hexillä ja s30 nätisti.

MikaRau

Viesti Kirjoittaja MikaRau » La Joulu 19, 2015 6:45 pm

Juuzo kirjoitti:Nopeesti sanosin että pitäs olla hienompi laikka. Punasesta -15 passatista lähti pesuhuntu (ja fiksarin holot :roll: ) mustalla hexillä ja s30 nätisti.
Jännä homma jos noin onKuva luulis et tolla setillä olis lähteny mitä itellä oli. Näytti kyl että olis kiiltoa tullu, mutta naarmut ei olis lähteny.

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Su Joulu 20, 2015 10:31 pm

Kuvassa näkyvät jäljet kyllä näyttää kohtuullisen miedoilta, jotka pitäis kyllä poistua noilla schollin aineilla. CG:n aineista ei mitään hajua.

Ajeleppa useampaan kertaan sitä aluetta, liikuta rauhalliseen tahtiin konetta ja anna painetta. Kierrokset jonnekkin 1200-1400.

MikaRau

Viesti Kirjoittaja MikaRau » Ma Joulu 21, 2015 8:12 am

Annoin tällä kertaa luovutus voiton volkkarille. Ilmeisesti pitää tarkastella oma työskentely tarkemmin kohdilleen. Ajoin kyllä paineella ja siitä keventäen viimeistelyyn, useamman kerran. Täytyy ottaa paremmalla ajalla auto työn alle. Appivanhempien auto, helppo saada kiillotettavaks[SMILING FACE WITH SMILING EYES] appiukko tarkka autosta, mutta ei ole tietoinen noista naarmuista. Luulee kun uusi auto niin on hyvä kuntoinen. Ihmetteli mistä niitä oikein tulee

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Ti Tammi 26, 2016 12:45 am

Miten karkeita komboja olette tavanneet käyttää pehmeisiin pintoihin naarmunpoisto vaiheessa? Tuossa piti ottaa kattopelti V50 Volvosta työn alle,kun sitä aiemmin ole ehtinyt siistiä,niin rotary+S3G+sininen Spider laikka kombolla tuli ainakin komeet holot/ajojäljet. Normaalia sinällään joo,mutta siinä kun taas aikaa tuhlasin viimeistelykombon etsimiseen,niin tein toisen ratkaisun. Rupesin epäkesko+Megun leikkaava mikrokuitulaikka+Chemical Guys VSS,syvimmät naarmut tietenkin jäi,mutta muuten tuli jo tosi hyvä lopputulos pelkästään näillä eväillä. S3g+Spider työstäminen oli sellasta,että se laikka veteli jesuksen lailla ympäriinsä,aattelin että pehmeen pinnan kanssa tuu siitä hommasta mitään tuolla kombolla.

Kyllähän tuota pintaa on karvallakin vedetty,mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt,niin viisainta pehmeisiin pintoihin olisi ensisijaisesti ryhtyä työstämään kevyemmän pään kombolla,jos vaan sellainen löytyy? Ainakin viimeistely on paljon helpompaa,kun pehmeissä pinnoissa karkean vaiheen jälkeen toimivan viimeistelyn löytäminen on joskus työn ja tuskan takana. Kovempiin pintoihin saa jo suorilta kaivaa kovemman setin,vaikka eipä se taida niin yksioikoista olla. Toisinsanoen,etsivä löytää? ;D

Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn,että mitä mieltä kokeneemmat asiasta on,onko järkeä heti alkaa villalaikkaa kaivaa esiin pehmeitä pintoja varten?

Tonis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonis » Ti Tammi 26, 2016 7:43 am

No ei kaiveta. Aina hienoimmalla aloittaa ja mieluummin pari steppiä hienommalla naarmunpoistoon kuin liian karkealla ja sitten hakataan päätä seinään holojen kanssa. Testialue auttaa ja terve järki. Jos pinta todella pehmeä niin kannattaako niitä ihan kaikkia lähteä louhimaan pois, kun niitä tulee kumminkin pian takaisin?
Wannabe-OCD

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Ti Tammi 26, 2016 3:32 pm

Näin asiaa ajattelinkin. Alun tietämättömyys tuli jälleen todistettua,karkealla vedin pehmyttä pintaa ja tuskaahan se viimeistely oli. Mutta näemmä oppi on mennyt perille :) Ja kattoon tosiaan jäi syvimmät,niitä ei mikään järki ollut lähteä jyrsimään pois kokonaan.. Aika hyvin ne nyt jo peittyi.

Tosiaan testialueen myös tein,etten suorilta koko kattoa ruvennut karkealla vetämään. Hölmöyksissäni testasin alkuun liian karkealla,mutta tekemällä oppii ja virheistä myös. Kuten Tonis sanoi,aina kevyemmästä päästä ensin.

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Ti Tammi 26, 2016 5:46 pm

Mites muuten porukka on kokeillut mikrokuitulaikkoja Schollin aineitten kanssa? Itse olen vältellyt näitä aineita rasvaisuuden takia pääasiassa... varsinkin kun kelien puolesta ei oo ihan päässy liuotinpesua tekemään ULKONA,niin ipalla lähtisikö edes kaikki Schollin rasvat? Varmaan nyt valtaosin.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Tammi 26, 2016 6:37 pm

Ei oo tullut tahnoja poistettua pelkällä ipalla, vaan pessyt liuottimella lopuks.

Hest

Viesti Kirjoittaja Hest » Ti Tammi 26, 2016 6:40 pm

Itse olen nuo schollin jäämät putsannu BH Cleanser-fluidilla. Hyvin on omasta mielestä lähtenyt ja riittänyt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Ti Tammi 26, 2016 7:49 pm

Liuottimella pesisin vielä lopuksi,mutta kun pakkasten takia ulkona tuo liuotinpesu ei onnistu. Se vielä todettakoon,siitä syystä ipa pyyhkäsyt pelkästään. Schollin kohdalla on vaan sellanen tunne,ettei ipa riitä. Paitsi S40 poistamiseen tuntuis kyllä riittävän.. Ja mulla on kans tuota BH Cleanser-Fluidia,erittäin hyvin putsaa,mutta Scholleja käyttäessä oon suosiolla tehnyt myös liuotinpesut. Vähemmän maskaavilla joskus tyytynyt pelkkään ipa:n käyttöön.

Eli lähinnä mielenkiinnosta kysyin,että miten toimiviksi Schollin aineet+mikrokuitulaikat porukka on todennut? Varmasti ihan hyviä,mutta kokemukset leikkaavuuseroista jne. kiinnostaa. Tietenkin voi kokeilla itsekin ja tulenkin kokeilemaan,mutta yleisimmin oon porukan lukenut käyttävän Schollin tuotteita vaahtomuovilaikkojen kera.

Sandux

Viesti Kirjoittaja Sandux » Ti Tammi 26, 2016 9:09 pm

Kyllä se bh-cleanser fluid riittää, kun vaan tohtii tarpeeks huolellisesti ja useammalla rätillä pyyhkiä... Ja käyttää useampaa PUHDASTA rättiä, ite oon muutamat pyyhintäjäljet hölmöyksissäni saanut tehtyä ja sen takia nykyään tulee liukkarilla lopuksi pestyä...

RcH86

Viesti Kirjoittaja RcH86 » Ti Tammi 26, 2016 11:00 pm

Tästä IPA vs liuotinpesusta on vääntöä ollut,itte aion pääasiassa kuiteskin pestä myös liuotinpesulla jatkossa. Pyyhintäjälkeä on tullut ittekin aiheutettua ja olipa vaikka uus puhdas liina,niin ei. Vaikka kuinka pehmeä ja hellävarainen ollu :/ Yleensä tällaseen liuotinpesua oon tarjonnut lopuksi. Plus saa sen mielenrauhan,ettei oo myllytysaineita enää pinnassa. Kovaa pintaa käsitellessä sitä pyyhintäjälkeä ei oo tarvinnu pelätä. Mutta joo,pitää ottaa itte joskus kokeiluun tuo Scholl+mikrokuitulaikka yhdistelmä,kattoo millasta tulee.

Deadbeat111

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » Ke Tammi 27, 2016 12:16 am

Annetaas oma näkemys tähän IPA-liukkari asetelmaan.

Mun mielestä molemmat kuuluu asiaan. Liuotinpesu jo pelkästään sen takia että saa hioma-ainepölyn ja roiskeet rakosista liikkeelle. Jotenkin sain sen kuvan että tekisitte liuotinpesun viimeisenä vaiheena, mutta mulla on ainakin juurikin se "Ipa"-vaihe viimeisenä syystä, että silloin pystyy tekemään sen viimeisen pintatarkistuksen ja jos on kuivuneita vesivalumia paneelien raoista tullut yms.

Liuotinpesu sinällään ei taas riitä koska, pintaan kuivuneet Schollit voi olla satiaisen lailla kiinni lakassa. Siksi juurikin se lopputarkastus. '

Sinällään tuo lopun liuotinpesu kaipaisi enemmän keskustelua, koska aina vaan puhutaan luotinpesusta ja ei tarkenneta. Mä ainakin haen vieläkin sitä täydellistä yhdistelmää, jolla pystyisi tarpeen vaatiessa ohittamaan ipa-vaiheen. Puhuin nyt ipasta, vaikka olen vissiin yhden tai kahden auton kanssa käyttäny sitä. AT rasvanpoisto <3 :lol:

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ke Tammi 27, 2016 12:26 pm

Itse kuuluun joukkoon "kiillotuksen jälkeen liukkaripesu ja ennen pinnotusta IPA (tai vast.)". Yleensä ennen sealanttia en sen isommin edes pyyhi ipalla, jos kuivattu hyvin ja pinta puhdas. Pinnoitteille sitten niiden oma putsausaine tai ipa tai rasvanpoisto tilanteen mukaan.

Vastaa Viestiin