Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Huhti 03, 2014 2:53 pm

Kuka näin jaksaa väittää?

Toki jos maalari on ollut hyvä ja aplaria ei ole, niin ero kiillossa on melko marginaalinen.

Avatar
Syanid
Viestit: 354
Liittynyt: La Tammi 14, 2012 11:35 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Syanid » To Huhti 03, 2014 3:09 pm

JUMA kirjoitti:Kuka näin jaksaa väittää?

Toki jos maalari on ollut hyvä ja aplaria ei ole, niin ero kiillossa on melko marginaalinen.
Täältä meiltä töistä pari viisasta immeistä :D Siis mikäs siinä jos maalari on todella osannut hommansa ja aplari on minimaalista niin eihän siinä nyt edes välttämättä kannata ruveta hiomaan. Kyseessä oli enemmänkin aplarin poisto ja väite siitä, että vesihionnalla pilataan tuore maalipinta. Ihmiset on jääriä tiettyjen asioiden suhteen vaikka löis todisteet naaman eteen :)
Audi S3 vm.-99 & Audi A4 2.0 tdi multitronic vm.-08

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Huhti 03, 2014 3:13 pm

Okei. Saahan sen pilattua, jos ei tiedä mitä tekee.

Vesihiontaa ei kannattane välttämättä aivan tuoreeltaan tehdä. Antaa ensin maalin vetäytä ja kovettua.

Mitkä on vastapuolen argumentit, mikä siinä vesihionnassa ja myllytyksessä pilaa sen pinnan?

Avatar
Syanid
Viestit: 354
Liittynyt: La Tammi 14, 2012 11:35 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Syanid » To Huhti 03, 2014 3:54 pm

Kuulemma lakka harmaantuu/vaalenee siinä niin sitä ei saa enää takaisin eikä yhtä kiiltäväksi. Toinen herroista taas on vaan periaatteesta sitä mieltä että se ei voi olla hyväksi, koska eihän nyt kukaan lähde hiomaan maalipintaa hiomapaperilla, siis HIOMAPAPERILLA! Uutta maalipintaa, herra isä sentään. Joo siis ei tietenkään tuoreeltaan, mutta siis näillä oli tähän asiaan ehdoton ei. Ihan sama milloin sen tekee.
Audi S3 vm.-99 & Audi A4 2.0 tdi multitronic vm.-08

Avatar
_nixu_
Viestit: 2615
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » To Huhti 03, 2014 5:05 pm

Syanid kirjoitti:Kuulemma lakka harmaantuu/vaalenee siinä niin sitä ei saa enää takaisin eikä yhtä kiiltäväksi. Toinen herroista taas on vaan periaatteesta sitä mieltä että se ei voi olla hyväksi, koska eihän nyt kukaan lähde hiomaan maalipintaa hiomapaperilla, siis HIOMAPAPERILLA! Uutta maalipintaa, herra isä sentään. Joo siis ei tietenkään tuoreeltaan, mutta siis näillä oli tähän asiaan ehdoton ei. Ihan sama milloin sen tekee.
Ei vissiin ole ymmärtänyt että se vesihiottu pinta kiillotetaan lopuksi. Kai se nyt mataksi jää pelkällä vesihionnalla :lol:
E53 X5 3.0D

Avatar
Kylli-täti
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » To Huhti 03, 2014 10:32 pm

Syanid kirjoitti: pari viisasta immeistä :D
Mitä ne tekee työkseen? Mikä koulutus niillä on? Onko tän alan harrastajia?

Piirrä niille tällanen ja pyydä näyttään kummassa on tasasempi pinta
Kuva

Avatar
Syanid
Viestit: 354
Liittynyt: La Tammi 14, 2012 11:35 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Syanid » To Huhti 03, 2014 11:04 pm

Eivät ole mitään alan harrastajia tai no.. Toinen korjaa autoja ja toinen harrastaa vanhoja mopoja. Molemmat on varmasti maalannut useaan otteeseen, mutta pinnan katsominen pesukinnas-style ei kuulu tyyliin.
Audi S3 vm.-99 & Audi A4 2.0 tdi multitronic vm.-08

Avatar
EeKi
Viestit: 388
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Huhti 03, 2014 11:05 pm

JUMA kirjoitti:Kuka näin jaksaa väittää?

Toki jos maalari on ollut hyvä ja aplaria ei ole, niin ero kiillossa on melko marginaalinen.
Hep, jos on täysin samanlaiset pinnat ruiskun jälki vs. vesihiottu pinta ninn kyllä vesihiottu pinta on huomattavasti paremman näköinen. Kiilto on selkeempi, pinta ei ole "tunkkaisen" näköinen. Kirkas pinta.

Ruiskuttamalla saa helposti hienon pinnan.

Kuva

Mutta oikeesti hienon saa kun edes kevyesti rikkoo pinnan ja kiilloittaa, saa oikeesti peilimäisen kiillon.

Kuva

Ja nyt puhun nimeomaan kiillon tasosta, en niinkään pinnan tasaisuudesta.

Huono väri tuo valkoinen esimerkkiä varten, täytyypi tumman värin kanssa ottaa oikeen vertailu kuvat.

Avatar
JUMA
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 6:49 pm
Paikkakunta: Vantaa, Martinlaakso

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Huhti 03, 2014 11:26 pm

Noniin... Nythän tähän saatiin ammatilaisenkin ja vieläpä "pesukinnas-style"-näkemys.


On muuten aika hienoa jälkeä kontissa!!! Tarkat reunat valojen peilauksissa. :)

Avatar
EeKi
Viestit: 388
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 10:50 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja EeKi » To Huhti 03, 2014 11:39 pm

Mä koitan muistaa ottaa kuvat, meinaa tummasta väristä sen näkee selkeemmin. Vaikka olis pinta olis helvetin hyvä niin ei se itse kiilto ole ruiskun jäljiltä niin hyvä kuin vesihionta+myllyn jälkeen.
Lakka kuitenki kutistuu sen verta että se ottaa vähän itteensä ja kiilto himmenee kun kovettuu.
Jos ruiskuttamalla saa saman tuloksen (kuin hionta/kiilloitus) niin sit kyllä puhutaan jo laboratorio tiloista missä on täydelliset ilmanvaihdot ja lämmöt mitkä säätyy täysin lakkapinnan sulkeutumisen mukaan. :kippis:

Ainakin viimeistään sinisen avobemarin maalauksen jälkeen koitan muistaa ottaa verrokki kuvat kun olis tarkoitus vetästä koko auto mataksi ja kiilloittaa.
Tai no ,äkkiäkös tollasen esimerkki testin tekee jollekki pikku pellin palaselle.

E: ja tuon valkoisen bemarin kanssahan tehtiin niin että roskat pois ja tasopinnat 1500-3000-6000. Itse pinnan tasaisuutta ei edes yritetty suoristaa kun oli jo valmiiks hyvä. Sai nimeomaan sen lopullisen kiillon.

Yoda
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:15 am

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Yoda » To Huhti 17, 2014 10:07 pm

Vesihioin oman autoni viime kesänä ihan vaan kokeilun vuoksi :megashcok: Auto oli siinä vaiheessa kaksi vuotta vanha ja maalipinta tehtaan jäljiltä. Maalipinta ei ollut mitenkään pahasti applarilla - sanoisinko, että aika keskiverto siinä suhteessa.

Auto on siis Opel Astra farkku kirkkaanpunaisella briljanttivärillä eli peruspunaisen päällä on lakkakerros. Katto ja muovipuskurit jäivät käsittelemättä, joten ne peilaavat nyt hivenen muuta koria tummempina, mutta vain jos osaa puhtaasta autosta oikeassa valaistuksessa "katsoa". Yleensä sävyeroa ei niin huomaa. Nyt vajaa vuosi myöhemmin en ole havainnut minkäänlaista hilseilyä maalipinnassa taikka epätavallisen paljoa kiveniskemiä. Taisi onnistua siinä mielessä ;)

Hiomapaperien karkeudet olivat 1500, 2000 ja 3000. Muutamiin kohtiin jäi vielä hivenen applaria - pitäisi osata katsoa niin pirun monelta kantilta sopivassa valaistuksessa... Hionnan jälkeen myllytin rotarylla karvalaikkaa käyttäen ja perään kiillotus epäkeskolla parillakin eri vaahtomuovilaikalla. Olikohan vihreä ja musta. Aineina Meguiar's 101 ja 205.

Auto peilaa nyt silleen erikoisesti, mutta syytä siihen on ulkopuolisen vaikea määritellä. Peilikuva on tietysti terävämpi ja pinta muutoinkin peilaa tavanomaista enemmän ja terävämmin. Auton väri vaan on liian vaalea, jotta ero olisi sydämen pysäyttävä. Jos joskus vielä ryhdyn moiseen, niin auton tulee olla selvästi tummempi. Sitä voi toki harkita, että ottaa vaan pahimmat huiput pois 3000 paperilla ja myllyttää lopuksi...

Yoda
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:15 am

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Yoda » Pe Huhti 18, 2014 12:33 am

sonikk kirjoitti:Näytäppä niille vaikka tämä ketju: http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=141365
Aika paljon on tosiaan uusissa bimmereissä tota applaria... Kova näyttää olevan videon perusteella lakkakin. Vielä kun olisi tummempi väri, niin lopputulos olisi vaikuttavampi :good:

J-max4
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 2:07 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja J-max4 » To Loka 15, 2015 3:29 pm

Mulla on tässä työnalla yksi vanha ikuisuusprojekti Taunus, joka me ollaan itse maalattu uusiksi joku 10v sitten. Nyt olen vähän harjoitellut siihen vesihiontaa kun siinä tuota aplariakin on. Oikaisin pintaa tavallisella vesihiomapaperilla ensin 1500 ja sitten 2000. Pinta sileni ihan hyvin, mutta en saanut ihan kiillottumaan kunnolla. Valoa vasten katsottuna jää pientä naarmua jäljelle. Kokeilin leikkaavinta settiä mitä multa löytyy (karva sekä sänkkäri spideri ja s3g). Melkein kiillottui, mutta ei ihan.

Ajattelin ostaa hienompaa paperia, mutta en niitä oikein löytänyt mistään. Myydäänkö niitä enään missään, vai onko nuo abralonit korvannut ne? Paperia olisin halunnut kun sillä tähän saakka onnistui hionta hyvin, eikä mulla oikein ole konettakaan noihin kiekkoihin. Ostin sitten kuitenkin 3000 ja 4000 abraloneita paikallisesta automaalikaupasta kun ei paperia ollut. Voinko nyt jatkaa noilla hiomista käsin vai pitääkö hankkia kone jostain? Oikaistahan niiden ei enää tarvitse vaan ainoastaan tehdä helpommin kiillottuva pinta.

Käytetäänkö noissa yleensä epäkesko hiomakonetta vai kiillotuskonetta (esim. Das6 pro tai rupes). Entä miten vesi ja sähkökone toimii yhteen vai olisiko paineilma parempi? Saako koneella parempaa hiontajälkeä kuin käsin, ja siten helpommin kiillottuvaa pintaa, vai onko karkeus ratkaisevampi?

:buffer:

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Loka 16, 2015 5:18 pm

Toimii käsin - abralonit ja abranetit on hiomapapereita. Paineilma ja vesi parempi mut kyl sähkökin käy. Koneella aina parempi jälki.

Mut kyl karvalla ja S3 saa leikattua 2000grit jäljet jos hioit tuen kanssa etkä painanut paperia.
Vain YKSI LSP!

J-max4
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 2:07 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja J-max4 » Pe Loka 16, 2015 8:23 pm

Niin, voidaankohan enää puhua hiomapaperista jos ne ei ole tehty paperista tai edes muistuta paperimuotoista hiomapaperia? No samahan se sinänsä on miksi niitä kutsuu, kun samaan käyttötarkoitukseen ne on tehty.

Tukea en käyttänyt vaan ihan pelkällä kädellä ja paperilla hion. Aika kevyesti yritin kyllä hioa. Vähän samaan tyyliin kuin saven kanssa. Tuo minun karvalaikka ei varmaankaan ole mikään maailman leikkaavin (fp merino pitkäkarvainen), kun spiderilla sai mun mielestä parempaa jälkeä. Sille pystyy antamaan paljon paremmin painetta. Kostajaa tai vastaavaa ehkä tarvis.

Jatketaan hiomista hienommalla ja katsotaan mitä tapahtuu. Kyllähän tuo varmaan nytkin tavan ihmisen silmään hyvältä näyttää, mutta itse en ole vielä tyytyväinen. :buffer:

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Posambique » La Loka 17, 2015 3:40 pm

Kai muistit liottaa hiomapapereita vedessä oikeasti pitkään ennen homman aloittamista?
"Urku auki, pelti kii"

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Urran » La Loka 17, 2015 8:21 pm

Ilman tukea hiominen + posan mainitsema liotus jos jäänyt tekemättä = naarmut moninverroin syvepiä kun mitä paperin grit sanoo. Oon oppinu tän virheen kantapään kautta.

Jos ei muu tuki sovellu niin jätskitikku tai maalinsekotustikku käyttöön. Aplariahan harvemmin oiotaan muutakun sileiltä pinnoilta (toki pieniltäkin)
Vain YKSI LSP!

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Daatta » La Loka 17, 2015 9:05 pm

Mikä on paras tuki tai kokonainen tuotesarja aplarin oikaisemiseen? C Ascona on kotiutunut maalaamosta, tehtiin oppilastyönä eli jokainen paneeli on taatusti erilainen. :P Osassa on kunnon appelsiinia, toisissa ainoastaan roskia. Pieni haaste, jos pitäisi saada kaikista pinnoista samanlaiset. Peilipinta lienee ainoa vaihtoehto. :lol:

Pinta on maalattu suorakiilto akryllilla, on varmasti ainakin maalia mitä kiillottaa.

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Urran » La Loka 17, 2015 9:26 pm

Mä ostaisin 3M 1000, 1200 ja 1500 grit kiekkoja ja Abralonit 2000-4000. Siitä sit koneella.

Mut oikeastikkin perus vesihiomapaperit kaupasta 1000-1500 ja loput Abraloneilla on ihan ok. Ilman koneita en ite lähtis mut mielellään sen oikasun teen käsin. Eli 1500 oikasu tai pahoissa paikoissa karkeempaa, sit siistii hiomajäljet Abraloneilla ja epäkeskolla
Vain YKSI LSP!

J-max4
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 2:07 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja J-max4 » Su Loka 18, 2015 11:10 am

Posambique kirjoitti:Kai muistit liottaa hiomapapereita vedessä oikeasti pitkään ennen homman aloittamista?
Joo. Paperit oli puolisen tuntia likoamassa ennen kuin aloitin.
Täytyisi varmaan joku tuki hommata. Mitä suosittelette? Megun tuesta taisi olla puhetta aiemmin. Olisiko se hyvä? Entä Abralonit. Tarviiko niillekin joku tuki vai meneekö ilman?
Mä ajattelin että tuella olisi enemmän vaikutusta pinnan oikaisuun kuin hiomajälkeen/naarmuihin, mutta voin olla väärässäkin.

Tähän Taunukseen on nimenomaan tarkoitus tätä vesihiontaa harjoitella, kun sen kanssa ei tarvitse niin jännittää lopputuloksesta. Se kun on oma auto eikä se muutenkaan mitenkään virheetön ole. Toki siitäkin saisi ihan siedettävä tulla, ja tuleekin.

J-max4
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 2:07 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja J-max4 » Su Loka 18, 2015 9:41 pm

Tänään kokeilin noita abraloneja ja niiden jäljiltä kiillottuikin ihan hyvin. Eikä se pinta 2000 jälkeenkään ollut niin huono kuin mitä muistin. Eli oli ihan siinä ja siinä kiillottuiko se naarmuttomaksi. Hion kuitenkin noilla hienommillakin niin ei sitten ainakaan jää mitään ylläreitä. Tulin kanssa siihen tulokseen että, ne jäljet jotka ei meinannut kiillottua, oli syvempiä kuin paperin grit. Eli täytyy hankkia se tuki ja jatkaa sen kanssa harjoituksia. Kiitoksia kaikille auttaneille. :good:

Urran
Site Admin
Viestit: 8533
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Loka 19, 2015 7:35 am

Megun tuki on ihan ok mutta käytännössä mun makuun semisti liian pehmeä. Melkein mikä vaan suora ja kovahko on parempi kun ei tukea.

Hienoa että näillä eväillä sai apuja
Vain YKSI LSP!

Oxtar_
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 6:31 pm

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Oxtar_ » La Huhti 02, 2016 4:48 pm

Terve! Autoni malipinta kaipaa kiilloitusta mutta ennen sitä pitäisi saada kyllä tuo aplaripinta tasaisemmaksi.


Auto on maalattu joskus mutta en tiedä milloin kun auton noin viimeisimmän viiden vuoden edellisetkään omistajat ei mukamas tiedä joten ei sitten tiedä että millä tämä on maalattu ja en tiedä myöskään onko se aplari jo maalissa vai vaan lakassa kun ainakin konepellin kiveniskukorjausten pohjien perusteella voi olettaa mitä tahansa... :?


Autona -97 vuoden tumman vihreällä metallivärillä oleva bmw värikoodina Oxford green metallic

Pitäisikö vaan alkaa kokeilla vesihiomista ja katsoa mitä tapahtuu vai mitenkä tälläisten kanssa pitäisi edetä?

Tässä pari kuvaa

Kuva
Kuva

Ja konepellin maalin alta paistaa kaikki kittaamattomat kiveniskut ja kaikki muutkin epätasaisuudet

Kuva
Kuva

Avatar
Lowlife
Viestit: 942
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » La Huhti 02, 2016 8:03 pm

Mittaa ihan ekana värikerrostumat ja koita niistä vetää johtopäätös onko tavaraa riittävästi pinnan oikaisuun. Jos tuntuu olevan, niin sitten jostain mahdollisimman huomaamattomasta (helposti korjattavasta;)) kohdasta testiä vaan.
Oxtar_ kirjoitti:Terve! Autoni malipinta kaipaa kiilloitusta mutta ennen sitä pitäisi saada kyllä tuo aplaripinta tasaisemmaksi.


Auto on maalattu joskus mutta en tiedä milloin kun auton noin viimeisimmän viiden vuoden edellisetkään omistajat ei mukamas tiedä joten ei sitten tiedä että millä tämä on maalattu ja en tiedä myöskään onko se aplari jo maalissa vai vaan lakassa kun ainakin konepellin kiveniskukorjausten pohjien perusteella voi olettaa mitä tahansa... :?


Autona -97 vuoden tumman vihreällä metallivärillä oleva bmw värikoodina Oxford green metallic

Pitäisikö vaan alkaa kokeilla vesihiomista ja katsoa mitä tapahtuu vai mitenkä tälläisten kanssa pitäisi edetä?

Tässä pari kuvaa

Kuva
Kuva

Ja konepellin maalin alta paistaa kaikki kittaamattomat kiveniskut ja kaikki muutkin epätasaisuudet

Kuva
Kuva
Black isn't a color, it's a career.

Avatar
Kylli-täti
Viestit: 394
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 12:49 am

Re: Maali/lakkapinnan vesihiomisen ABC!

Viesti Kirjoittaja Kylli-täti » La Huhti 02, 2016 8:18 pm

Toi ei kyllä noissa kuvissa näytä oxford greeniltä yhtään? Onhan se tumma vihree, mutta auringossa sen pitäs olla ihan selvä vihree. Näytätkö kuvan ihan mielenkiinnosta koko autosta jossa väri näkyy paremmin? Meinaan noiden kuvien perusteella on syytä olettaa, ettei väri välttämättä ees menny ihan nappiin :shock:

Vastaa Viestiin