Lasien myllytys

Lakka, suorakiilto, metalli, lasi jne. sekä niiden kiillotustekniikat
Avatar
Peke
Viestit: 2932
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Peke » Ti Maalis 25, 2014 11:19 am

Jep, jotain tollasta siel täytyy tapahtua että oireet ois noin pahat. Pinnoite ei lähde noin lasista, vaan se ikäänkuin heikkenee pikku hiljaa...
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
Pihassa myös BMW 330e
EX Audi TT RS+ & RS3

bimmeri
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 6:54 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja bimmeri » Ma Huhti 07, 2014 5:55 pm

Auttaako carpro ceriglass tuulilasin pieniin kiveniskemiin ja pieniin naarmuihin?? Naarmut haittaa näkyvyyttä auringon paisteessa, mutta auttaako toi aine??

Avatar
_paffa
Viestit: 1552
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Huhti 07, 2014 9:43 pm

Naarmuihin saattaa heikosti tehota (riippuu paljon naarmujen laadusta mitä tarkoitat). Kiveniskemiä, edes niitä pieniä ei korjaa mikään tahna.

Strmix
Viestit: 21
Liittynyt: To Maalis 27, 2014 8:10 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Strmix » To Huhti 17, 2014 9:40 pm

Käviskö flexipadin 25mm paksu valkoinen, kun käytetään sonaxin tahnaa? Tahna löytyy jo.

Pitäisi saada hyvä laikka, että pääsee :buffer: tuulilasia.

Yoda
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:15 am

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Yoda » Pe Huhti 18, 2014 12:53 am

Strmix kirjoitti:Käviskö flexipadin 25mm paksu valkoinen, kun käytetään sonaxin tahnaa? Tahna löytyy jo.

Pitäisi saada hyvä laikka, että pääsee :buffer: tuulilasia.
Vaatii tietääkseni painetta, joten kannattanee hommata suosiolla se huopalaikka? Voi olla muutoin aika raskas duuni painaa hulluna. Itse vedin viime kesänä ekan kerran tuulilasin ja takalasin huopalaikalla ja Sonaxin aineilla - lasi on aika kovaa tavaraa. En ole millään tavoin alan asiantuntija, mutta pehmeällä laikalla voi kestää pienen ikuisuuden todellisten tulosten aikaan saamisessa.

Sen huomasin, että lasit olisi kannattanut pestä välittömästi myllytyksen jälkeen painepesurin rotox-suuttimella. Suutin aika lähelle (3-5 cm) lasia niin lähtee pahimmat tahnan jäänteet kiveniskemistä. Itse annoin tietysti niiden paistua kiinni muutaman päivän ennen pesua :megashcok:

Vilho
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2013 1:17 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Vilho » Pe Huhti 18, 2014 8:39 am

Huopalaikankin kanssa on ihan riittävästi savottaa. Vaahtomuovia ei ole tullut kokeiltua, mutta tuskin kovin väärässä olen, jos epäilen leikkaavuuden riittämättömyyttä.

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Daatta » Pe Huhti 18, 2014 11:52 pm

Kannattaa hakea suosiolla Sonaxin huopalaikat. Jäykkä talla voi myös olla poikaa, ultra-soft on vähän huono ajella kun pitäisi saada kunnolla painetta.

Strmix
Viestit: 21
Liittynyt: To Maalis 27, 2014 8:10 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Strmix » Su Huhti 20, 2014 6:26 pm

Löyty huopalaikka ja sain lasit ihan hyvään malliin. Kovaa saa antaa painetta ja lämpöä. Aluksi tuli turhan usein vettä suihkittua ja tulosta ei syntynyt.

https://www.dropbox.com/sh/5l789xzcd5kcpui/KpYkGRk0Zn <-- Huonoja kuvia.

Maalipinnan kävin läpi Sonax Cut and Finish ja kova vaahtomuovi laikka. Jäi vähän hologrammeja.

Mikä laikka Sonaxin Perfect Finishille holojen poistoon? Unohtui ostaa ja kaupat kiinni...

bimmeri
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 6:54 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja bimmeri » Ti Huhti 22, 2014 8:31 pm

Strmix kirjoitti:Löyty huopalaikka ja sain lasit ihan hyvään malliin. Kovaa saa antaa painetta ja lämpöä. Aluksi tuli turhan usein vettä suihkittua ja tulosta ei syntynyt.

https://www.dropbox.com/sh/5l789xzcd5kcpui/KpYkGRk0Zn <-- Huonoja kuvia.

Maalipinnan kävin läpi Sonax Cut and Finish ja kova vaahtomuovi laikka. Jäi vähän hologrammeja.

Mikä laikka Sonaxin Perfect Finishille holojen poistoon? Unohtui ostaa ja kaupat kiinni...
Millä laikalla ja aineella kiillotit lasin?? Täytys kans myllyttää, kun samassa kunnossa oma tuulilasi :wall:

Yoda
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:15 am

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Yoda » To Huhti 24, 2014 12:02 am

bimmeri kirjoitti:
Strmix kirjoitti:Löyty huopalaikka ja sain lasit ihan hyvään malliin. Kovaa saa antaa painetta ja lämpöä. Aluksi tuli turhan usein vettä suihkittua ja tulosta ei syntynyt.

https://www.dropbox.com/sh/5l789xzcd5kcpui/KpYkGRk0Zn <-- Huonoja kuvia.

Maalipinnan kävin läpi Sonax Cut and Finish ja kova vaahtomuovi laikka. Jäi vähän hologrammeja.

Mikä laikka Sonaxin Perfect Finishille holojen poistoon? Unohtui ostaa ja kaupat kiinni...
Millä laikalla ja aineella kiillotit lasin?? Täytys kans myllyttää, kun samassa kunnossa oma tuulilasi :wall:
Sonax lasin hiomatahna lienee paras aine?
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8016/puh ... aan-250-ml

Sonaxilla on myös noita felt-laikkoja (huopalaikkoja). Olen kuitenkin miettinyt, että olisiko sittenkin joku Projectechin pienemmistä huopalaikoista (CarPro tai Flexipads) käytännössä parempi? Ei tarvitsisi painaa ihan samalla tavalla. Ja suhteellisen kovalla tallalla varmaan. Kannattaa kuitenkin varmentaa Projectechin Jannelta :good:

Shakini
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2012 11:21 am
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Shakini » To Huhti 24, 2014 7:59 pm

Yoda kirjoitti:
bimmeri kirjoitti:
Strmix kirjoitti:Löyty huopalaikka ja sain lasit ihan hyvään malliin. Kovaa saa antaa painetta ja lämpöä. Aluksi tuli turhan usein vettä suihkittua ja tulosta ei syntynyt.

https://www.dropbox.com/sh/5l789xzcd5kcpui/KpYkGRk0Zn <-- Huonoja kuvia.

Maalipinnan kävin läpi Sonax Cut and Finish ja kova vaahtomuovi laikka. Jäi vähän hologrammeja.

Mikä laikka Sonaxin Perfect Finishille holojen poistoon? Unohtui ostaa ja kaupat kiinni...
Millä laikalla ja aineella kiillotit lasin?? Täytys kans myllyttää, kun samassa kunnossa oma tuulilasi :wall:
Sonax lasin hiomatahna lienee paras aine?
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8016/puh ... aan-250-ml

Sonaxilla on myös noita felt-laikkoja (huopalaikkoja). Olen kuitenkin miettinyt, että olisiko sittenkin joku Projectechin pienemmistä huopalaikoista (CarPro tai Flexipads) käytännössä parempi? Ei tarvitsisi painaa ihan samalla tavalla. Ja suhteellisen kovalla tallalla varmaan. Kannattaa kuitenkin varmentaa Projectechin Jannelta :good:
Sonaxin laikat oli ainakin hinnoiteltu kohdilleen kun joskus kyselin näitä AD:n kautta.
Honda CRX del Sol - Backwoods Customs

Avatar
Peke
Viestit: 2932
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 11:41 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Peke » Ma Huhti 28, 2014 3:15 am

Lasia ku kiillotellaan, niin mikäs laikka? Elitestä esim. http://www.elitecarcare.co.uk/scholl-co ... p?cPath=69" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Toimiikohan?
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
Pihassa myös BMW 330e
EX Audi TT RS+ & RS3

toni.laine
Viestit: 96
Liittynyt: La Syys 21, 2013 12:01 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja toni.laine » Ma Huhti 28, 2014 9:25 am

Sonaxin oma huopalaikka oli tosi hyvä. :) Hinnoittelu tosin hirveä, mutta tuntuu kestävältä ettei sitä hetkessä puhki aja.

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ke Huhti 30, 2014 11:09 am

Sonaxin laikka ja jäykkä talla odottelee motivaatiota autotallissa... Ei tuo huopalaikka loppujen lopuksi kallis ollut, Virtasen Moottorista 19,90€ mutta pakkauksessa olikin kaksi laikkaa. Eli kympin kappale ja kestää pitkään.

Avatar
Markku M.
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Syys 12, 2012 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Markku M. » To Touko 01, 2014 2:52 pm

Eilen hieroin Scholl S3 Goldilla ja Flexipadsin mikrokuitulaikoilla Jetan tuulilasia. Koneena Cyclo-kopio. Hieromisen jälkeen pyyhkäsin lasiin vielä FK1000P:n pintaan.

Hienosti katosi ehkä 70% pyyhkijöiden jättämästä naarmuhunnusta! Lasi oli oikeasti todella naarmuilla, vastavaloon oli jo ikävä ajaa (no ok, on vieläkin kun on niin paljon kiveniskemiä).
Ja luonnollisesti apukuskin yläkulmassa näkyi se perinteinen todella selkeä raja sillä kohtaa missä pyyhkijät liikkuu ja missä ei. Tätä rajaa ei enää oikeastaan edes huomaa, ainakaan ilman taskulamppua.
Ihan läheltä kun lasia tutkii, niin naarmuja luonnollisesti vielä löytyy, mutta naarmujen pohjat ovat kiilloittuneet.

Ilmeisesti siis toimiva combo tuollaiseen kiillotukseen. MF laikka on todella leikkaava ja eipä tuo S3 Goldikaan sieltä hienoimmasta päästä ole.
Ekaa kertaa noita MF laikkoja kokeilin (ekaa kertaa lasin kiilloitusta myös) ja mietin vain että uskaltaakohan tuolla combolla lakkapintaan edes tarjota, jos noinkin vähäisellä työn määrällä (meniköhän mulla puolisen tuntia) LASIpinnalle saa tuollaista jälkeä aikaan. :lol:

Onnistunut fiksaus siis! 8-) (Harmi kun ei tullut otettua kuvia... :cry: )
.:R32

Kassu
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 9:32 pm
Paikkakunta: Karkkila

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Kassu » Ma Touko 12, 2014 9:47 pm

Kokeilin tänään kiilloittaa tuulilasista naarmut pois. Käytin Glacier- lasinkiillotussettiä, toinen puoli lasista on onnistui iha kohtalaisesti. Mutta toiselle puolelle jäi 600p hiomapaperista naarmut joita en saanut enään ollenkaan kiilloitettua pois. Annoinko lasin lämmetä liikaa vai mikä meni vikaan kun eivät lähde. Kokeilin käsin vesihiomista, rotaryä ja Flexin epäkeskoa. Mitä kannattaisi tehdä vai meneekö lasi vaihtoon

Avatar
Mazza
Viestit: 454
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 6:30 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Mazza » Ma Touko 12, 2014 10:14 pm

Itse hioin kokeeksi 1000->1500->2000, ja Sonaxilla ei ainakaan ihan pienellä vaivalla saanut naarmuja pois. Pitää joskus kokeilla ajaa vaikka 6000-karkeuteen asti.

Rosstheboss
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 07, 2014 7:01 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Rosstheboss » Ma Touko 12, 2014 10:51 pm

Nopeasti ajateltuna, kannattaisi varmasti käyttää jotain kunnon hengityssuojainta, jos lasia OIKEASTI onnistuu jollain aineella hiomaan. Ei varmaan tee hyvää keuhkoissa tuo lasipöly. Joskus taannoisina vuosina autojen maalipintoja laikattaessa muistaa kun illalla tuli verta nenästä ja kaikki lima oli auton maalin väristä :thumb: . Onneksi aineet on hiukan muuttuneet aikojen myötä, ja pölyäminen on huomattavasti vähentynyt.

chevy55
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 8:32 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja chevy55 » Pe Syys 19, 2014 11:44 pm

Tuossa yksi huopalaikkakandidaatti:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/773403/B ... ikka-125mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajoin rotarylla, kovalla tallalla, Sonaxin lasinhiontatahnalla ja tuollaisella huopalaikalla yhden pyyhkijänaarmuisen bemarin tuulilasin viime talvena.

Aikaa meni kauan ja hiki tuli. Lopputulos oli oikein hyvä, vielä paremmankin olisi saanut jos olisi vaan jaksanut jyystää pidempään.
Kuten muutkin ovat sanoneet, olisi pitänyt pestä se hiontatahna pois kiveniskemistä heti painepesurilla. AIka kauan kesti aineen katoamiseen koloista, useita viikkoja.

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Tero » La Syys 20, 2014 11:50 am

^ Ite kanssa juur hioin pyyhkimien raidat pois tolla samalla laikalla ja Ceriglassilla, ei kyllä mennyt paljoakaan aikaa mutta oli hieman sotkuista.

miggo
Viestit: 31
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 9:28 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja miggo » La Maalis 21, 2015 2:27 pm

Mitenkähän kun tuulilasissa kiveniskusta tullut n. 1cm halkeaman alku ehkä lyhyempi mutta kuitenkin jos lasia alkaa kiillottaan niin mahtaako olla iso riski että kohta on halkeama hiukan pidemmällä matkaa? Onko syytä käydä 'korjauttamassa' alku niin ettei lähde leviämään, ennen kiillotusta?

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ma Maalis 23, 2015 9:39 am

miggo kirjoitti:Mitenkähän kun tuulilasissa kiveniskusta tullut n. 1cm halkeaman alku ehkä lyhyempi mutta kuitenkin jos lasia alkaa kiillottaan niin mahtaako olla iso riski että kohta on halkeama hiukan pidemmällä matkaa? Onko syytä käydä 'korjauttamassa' alku niin ettei lähde leviämään, ennen kiillotusta?
Ehdottomasti kannattaa korjauttaa. Tuulilasin kiillottaminen on kovaa hommaa, painetta ja lämpöä tarvitaan ja se rasittaa tuollaista halkeamaa aika tavalla.

miggo
Viestit: 31
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 9:28 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja miggo » Ma Maalis 23, 2015 12:51 pm

Sitä juuri ajattelin että on riskit olemassa, täytyi vaan hakea varmistusta omille kuvitelmille.

Tekeekö tolla motonetissä myytävällä sonaxin tahnalla mitään http://www.motonet.fi/fi/tuote/607166/S ... ahna-250ml
Entä noilla laikoilla jota siihen mukaan tyrkyttävät http://www.motonet.fi/fi/tuote/607174/S ... le-60-7166
Vai täytyykö suosiolla tilailla jotkut paremmat tarpeet :)

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ma Maalis 23, 2015 12:56 pm

Sonaxin lasinkiillotustuotteet ovat parhaasta päästä. Jäykkä talla vielä kaveriksi niin hyvää tulee.

miggo
Viestit: 31
Liittynyt: La Maalis 07, 2015 9:28 pm

Re: Lasien myllytys

Viesti Kirjoittaja miggo » Ma Maalis 23, 2015 1:01 pm

Okei, täytyypä siis käydä korjauttaan halkeaman alku ja hommata vielä lasinkiillotus tarvikkeet motonetistä ennen kun ottaa auton työnalle, niin tulee kerralla kesäkuntoon, mikäli nyt ensimmäinen yritys tuottaa katseita kestävän tuloksen. :lol:

Vastaa Viestiin