Millä aineilla ja laikoilla

Kiillotustahnat ja laikat
Jugoo

Re: Millä aineilla ja laikoilla

Viesti Kirjoittaja Jugoo » Ma Elo 25, 2014 3:15 pm

Kiitos paffa! Tämä sinetöi päätökseni aineista :)

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ma Elo 25, 2014 3:26 pm

Jugoo kirjoitti:Kiitos paffa! Tämä sinetöi päätökseni aineista :)
Tämä on juuri tätä "toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä", eikä täysin oikeaa vaihtoehtoa ole olemassa. Noi aineet nyt on kohtuu helppoja aloittelijalle, mutta sen viimeistelyn kanssa voit joutua vähän harjoittelemaan. Lähinnä nuo holot tuossa pehmeässä lakattomassa voi koitua päänvaivaksi. Muistat vaan jokaisen aineen ajaa korkeiden kierrosten jälkeen hitailla kierroksilla loppuun mahdollisimman tasaisella kevyellä paineella niin vältyt pahimmilta holoilta. Se ottaa varmasti ekoilla kerroilla aikaa, mutta siitä oppii ja paljon. Tsemppiä ja raporttia odotellessa... :)

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Elo 26, 2014 1:00 pm

hiusnaarmu kirjoitti:
skiri kirjoitti:
hiusnaarmu kirjoitti:Miksi pitää tehdä tiedettä, kun hyllystää löytyy pelkästään Megun 101 ja 205 8-)
Perusteluja mitä niin huomattavasti parempaa saa noilla Schollin kymmenillä eri aineilla?
Onhan Megullakin useampi tahna eri karkeuksilla. Ei nyt ollut kyse siitä, että Schollin tahnat olisi jotenkin huomattavasti parempia kuin Mequn vastaavat. Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Mielipide juttuja.

Se, että miksi pakissa pitäisi olla useampi tahna kuin vain kaksi (karkea ja kiilloitus), niin sehän on mukava, että saat huomattavasti useamman kombinaation yhdisteltynä tahnoja - laikkoja. Varsinkin mustissa autoissa, jossa kaikki näkyy ellei ole viimeistelty vimosen päälle.
Lähinnä, että noi 101 ja 205 on perusvarmoja helppokäyttöisiä aineita, niin ei hyllyssä tarvitse notku kymmeniä eri purkkeja sekoittamassa päätä:lol:
Jotkut sekoittavat keskenään 101/205, niin kuulema sillä saa ihan uuden kombon käytettäväksi.
Toki hankalat pinnat/hifistely pinta vaatii spesiaali aineet, mutta kyllä nuo 101/205 on varmaan sieltä yksinkertaisemmasta päästä käyttää?
Epäkeskolla viimeistelee, jos maalipinnalla on taipumusta normaalia enemmän holoille, eikä laikkaa vaihtamalla Rotolla saa holotonta pintaa 8-)
Perus Menzernat, Sonukset, Megun #xxx, Schollin koko listan, Optimumit, Sonaxit, 3M:t jne testanneena mä en edes ivallisesti nimittäisi Megun satasia helpoiksi, saati perusvarmoiksi tahnoiksi. Niiden hajoamattoman SMAT rakenteen ja kovan kuivumisen vuoksi toimivat kun niitä ajaa x-tavalla, mutta eivät anna hirveesti aloittelijoille pelivaraa erheisiin.

Isoin ongelma on mun mielestä että 101 että 105 on ajoajasta/kuivumisesta ihan hitokseen tarkempia kun Schollit (nää on aloittelijalle tärkeitä asioita) ja oikeastaan isoimman eron S3G ja 101 välillä Wolfie just luettelikin; Pyyhittävyys. Mä taasen tykkään siitä että S3G on niin paksua kun se on niin se ei roisku ikinä eikä missään tilanteessa vaikka laikka pyöris non stop (annostelu suoraan pellille - sillon kun ei tehdä "rauhassa", mitä sitä vetkuttelemaan). Tosin tässä myös Sonax lunastaa odotukset kuten myös melkein kaikissa muissakin luokissa.

Sen lisäksi 205 ei edes epäkeskolla ole mitenkään varma viimeistelyaine ja ottaa turpaan Schollin kilpailevilta 100-0. Esim. pehmeimmät japanialaiset ei edes tuntien harjoittelun jälkeen ole viimeisteltävissä em. tahnalla ja DA:lla - tätä kun sen yhden 80h Honda S2000 projektin harjoittelin ja kävin lähestulkoon Rupesia ja Sonaxin Perfect Finishiä lukuunottamatta (niitä ei ollut vielä markkinoilla) kaikki nykypäivänkin yleisimmät ammattilaisten käyttämät merkit ja tahnat läpi DA:lla. Kaksi viimeistelytahnoista oli (ja on mun silmissä edelleen) ylitse muiden pehmeissä pinnoissa: 85RD ja Scholl S40. Menzerna hidas yleisesti kaikkiin hommiin ja S40 ei leikkaa tarpeeksi -> S30 erinomainen kompromissi ja kaikki em. tulee pysymään mun pakissa jatkossakin - tämä siis kunnes jotain parempaa ilmenee ;)

Itse karrikoisin asian näin: 101/205 setillä voi pärjätä jos omistaa kovalakkaisen/keskikovalakkaisen.

Jos pitää valita kaksi tahnaa millä pärjää tilanteessa kun tilanteessa ja on kivoja niin komboja voi tehdä monta:
Karkea: Sonax Cut & Finish / Scholl S3G / Megun 101.
Keskikarkea: Scholl S20 - en luettele muita tähän (S17 hankalampi ja leikkaa samalla tavalla ja kilpailijoilta en ole löytänyt tähän yhtä hyviä aineita).
Hieno: Menzerna 85RD / Scholl S30 / Scholl S40

Nää on siis mun testailujen perusteella mun mielestä "maailmanluokan aineita" ja niillä pärjää ns. melkein tilanteessa kun tilanteessa. Ja noista voi halutessaan ottaa vaikka vaan S3G ja S30 setit - niillä pärjää melkein casessa kun casessa laikkoja vaihdellen mutta monesti kun päämäärä on tehdä sopiva pinta ohentaen lakkaa mahd. vähän -> S20 on kiva lisä pakissa. S30 ei tosin riitä ihan niissä kaikkein pehmeimmissä viimeistelyyn mutta pitkään ajettuna ero S40 on niin iso että S40 käyttöaste on aivan minimaalinen.

Ongelma on se että kaikki lakat ei ole samanlaisia vaan jokainen on omalla tapaa erilainen - joissain tahmeissa closed cell laikat tekee liikaa kitkaa ja kamat paakkuuntuu niin tarvii muissa tilanteissa paskempia open cell laikkoja, joskus tahna x tahmaa mutta tahna y ei jne..
Vain YKSI LSP!

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Ti Elo 26, 2014 8:44 pm

Eli suurinpiirtein S3 Gold vastaa leikkaavuudelta Megu 101 :!:
Mitä laikkaa suosittelisit tuolle Schollin S3 aineelle, kun tuollaisella Flexin epäkeskolla ajelen? Tosiaan ei ole tullut ajeltua mitään ultra pehmeitä "spesiaali" maaleja.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Elo 26, 2014 9:46 pm

Urran kirjoitti: Perus Menzernat, Sonukset, Megun #xxx, Schollin koko listan, Optimumit, Sonaxit, 3M:t jne testanneena mä en edes ivallisesti nimittäisi Megun satasia helpoiksi, saati perusvarmoiksi tahnoiksi. Niiden hajoamattoman SMAT rakenteen ja kovan kuivumisen vuoksi toimivat kun niitä ajaa x-tavalla, mutta eivät anna hirveesti aloittelijoille pelivaraa erheisiin.

Esim. pehmeimmät japanialaiset ei edes tuntien harjoittelun jälkeen ole viimeisteltävissä em. tahnalla ja DA:lla - tätä kun sen yhden 80h Honda S2000 projektin harjoittelin ja kävin lähestulkoon Rupesia ja Sonaxin Perfect Finishiä lukuunottamatta (niitä ei ollut vielä markkinoilla) kaikki nykypäivänkin yleisimmät ammattilaisten käyttämät merkit ja tahnat läpi DA:lla. Kaksi viimeistelytahnoista oli (ja on mun silmissä edelleen) ylitse muiden pehmeissä pinnoissa: 85RD ja Scholl S40. Menzerna hidas yleisesti kaikkiin hommiin ja S40 ei leikkaa tarpeeksi -> S30 erinomainen kompromissi ja kaikki em. tulee pysymään mun pakissa jatkossakin - tämä siis kunnes jotain parempaa ilmenee ;)

Itse karrikoisin asian näin: 101/205 setillä voi pärjätä jos omistaa kovalakkaisen/keskikovalakkaisen.

Jos pitää valita kaksi tahnaa millä pärjää tilanteessa kun tilanteessa ja on kivoja niin komboja voi tehdä monta:
Karkea: Sonax Cut & Finish / Scholl S3G / Megun 101.
Keskikarkea: Scholl S20 - en luettele muita tähän (S17 hankalampi ja leikkaa samalla tavalla ja kilpailijoilta en ole löytänyt tähän yhtä hyviä aineita).
Hieno: Menzerna 85RD / Scholl S30 / Scholl S40

Nää on siis mun testailujen perusteella mun mielestä "maailmanluokan aineita" ja niillä pärjää ns. melkein tilanteessa kun tilanteessa.
Itse pidän noista tuosta Optimum Polish 2 koska on niin johdonmukainen ajettava ja ERITTÄIN helppo pyyhkiä pois. (Valmistajan mukaan ei tarvitse mitään muuta kuin pyyhinnän niin voi vetää vaikka Optin päälle). Ainoa ongelma tuossa on ollut ettei aina leikkaa riittävästi ja vaikea sanoa kuinka paljon ainetta pitäis käyttää. Itse tykkään myös S3G muuten mut se leikkaa mun makuun liian lyhyen aikaa (ainakin DA). Siks nuo SMAT aineet innostaa itseäni enemmän.

Jarspe

Viesti Kirjoittaja Jarspe » Ke Elo 27, 2014 10:51 pm

Millälailla tuo s17 on hankalempi?

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 12:09 pm

S20 on erityisesti tarkoittu myllytystahna tahmeille pinnoille = liukuu paremmin ja ei tosiaan tahmaa käytännössä ollenkaan tahmeilla pinnoilla -> Käytännössä kaikki pinnat helppoja ajaa. Tän lisäksi S17 tuntuu joillain pinnoilla "paakuttavan" etenkin liiallisen kierroksen/paineen avustamana -> En ole saanut S20stä tekemään näin.

Ainut negatiivinen puoli on että S20 vaatii enemmän liinoja poispyyhintään - mutta ei se mun mielestä silti mikään hankala ole.
Vain YKSI LSP!

TKe_
Site Admin

Viesti Kirjoittaja TKe_ » To Elo 28, 2014 12:18 pm

Urran kirjoitti: Ainut negatiivinen puoli on että S20 vaatii enemmän liinoja poispyyhintään - mutta ei se mun mielestä silti mikään hankala ole.
Sekä "tukottaa" laikan nopeammin, mutta muutoin kerrassaan loistava tahna.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » To Elo 28, 2014 12:51 pm

Tuota en muuten muistanutkaan - hyvä huomio :thumb:

Mutta mun arviointien perusteella S20estä S17 ei mun talliin enää tule. Edes leikkauvuudessa en huomannut eroa.
Vain YKSI LSP!

medIce

Viesti Kirjoittaja medIce » Ti Syys 02, 2014 5:39 pm

Tää nyt ei oo millään lailla tohon ensimmäiseen poustiin viittaava, mutta en viittiny avata uutta topikkia, ku tässä kuitenki käsitellään "aineita" ja "laikkoja". Tässä ku on kattonu esim Junkman2000 videoita youtubesta ja yrittäny oppia, ja on jo yhden auton päässy kiillottaanki, mutta huomaan, että ainetta menee. Sit törmäsin tähän Junkmanin videoon jossa se tekee niin, että ku se on laittanu aineen padille -> levittäny -> työstää läpikuultavaks -> pyyhkii pois -> ruiskuttaa padiin detail sprayta -> työstää uudelleen.

Tekeekö kukaan näin? vai laitattako suoraan uudet aineet padille. Itellä ainaki se aine "kuivuu" (keltanen Hex ja V34 CG). Mutta jos teette noin että ette laita lisää ainetta vaan ruiskutatte siihen jotain, niin voitteko kertoa mitä ja miksi näin tehään. Se sanoki siinä jotain, että se tuo sitä ainetta sieltä padin sisältä pinallle.

Jugoo

Viesti Kirjoittaja Jugoo » Ti Syys 09, 2014 10:35 pm

Nyt on kokeiltu ekaa kertaa myllytystä ja ihan positiivisin mielin. Joku tais pyytääkki kuvia ja päivitystä ku pääsen aineisiin käsiksi!

Tossa vedetty S3 ja S30 pelan hex keltasella ja valkosella

Kuva
Kuva

Aika haaleeks oli menny ajan kanssa niiku kuvasta huomaa :LOL:

K70

Viesti Kirjoittaja K70 » Ke Syys 10, 2014 8:53 am

Onko Escon rekkari ZEX-xxx?
Mulla on joskus ollut tollanen.

VwLover

Viesti Kirjoittaja VwLover » To Tammi 15, 2015 6:06 pm

Elkää nyt kuitenkaan lyökö, esitän kysymykseni vähän pelosta jäykkänä... Ja kyllä, koetin lukea välistä. Elikkäs juu, omistan mustan golffin ja kaikkihan tietää, kuinka EHANA väri musta on. Pinnasta löytyy pientä naarmua ja niitä v***n holoja.

Minkälaista suosittelette? Pelittäiskö megun 205 ja miedosti leikkaava laikka?

Kiitos ja anteeksi, noin niinku valmiiksi.... :megashcok:

JUMA

Millä aineilla ja laikoilla

Viesti Kirjoittaja JUMA » To Tammi 15, 2015 6:14 pm

Vihreä hex ja megun #205. Zenith-tekniikalla kun teet ja "herkuttelet" settien lopussa koneen omalla painolla minimikierroksilla, niin ei pitäis holojakaan jäädä. Syviä naarmuja tällä setillä et saa pois, mutta pinnan kiiltöväksi.

VwLover

Viesti Kirjoittaja VwLover » To Tammi 15, 2015 6:18 pm

JUMA kirjoitti:Vihreä hex ja megun #205. Zenith-tekniikalla kun teet ja "herkuttelet" settien lopussa koneen omalla painolla minimikierroksilla, niin ei pitäis holojakaan jäädä. Syviä naarmuja tällä setillä et saa pois, mutta pinnan kiiltöväksi.

Zenith tekniikka??? Eli lentolippu tiibetiin ja shaoli munkkien luo? :LOL: Mutta joo, kiitti ! :thumb:

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » To Tammi 15, 2015 7:01 pm

Tuolla Hynden hyvä selostus Zenitistä.

viewtopic.php?f=20&t=793&p=15513&hilit=zenith#p15639

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Tammi 16, 2015 11:16 am

Kone vaikuttaa myös laikka ja tahnavalintaan. Onko epäkesko vai rotary?
"Urku auki, pelti kii"

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Tammi 16, 2015 7:30 pm

Ja auto. Minkä vuoden ja onko perusmusta? VAGilla on myös sitä über pehmeetä minkä viimeistely 205ella ja epäkeskollakin voi olla tosi pitkän harjoittelun paikka. Mä oon pariin semmoseen törmänny.
Vain YKSI LSP!

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Pe Tammi 16, 2015 8:27 pm

Samaa meinasin sanoa, että musta auto rotarylla vihree hex + 205 voi olla kinkkinen paikka. Yks musta vag on tullu tehtyä, ja sen viimeistely oli sen verran työn ja tuskan takana, että holoa lienee vielä tänäkin päivänä pinnassa :wall: Pitäis tehä uusiks kunhan löytyis aikaa ja energiaa..

JUMA

Viesti Kirjoittaja JUMA » Pe Tammi 16, 2015 10:35 pm

Itelle ei ole vielä yhtään pehmeää vaggilaista osunut, muita kuin, jotka on jälkikäteen maalattuja.

Ajotyylistä erittäin paljon kiinni. Ja #205:lla voi ajaa pitkään. Silläpä mä kehoitinkin ottamaan sieltä ei niin leikkaavasta päästä laikan ja zenith-tekniikka nyt on ehkä helpoin kertoa, miten jää mahd. vähän holoa.

Tapauskohtaisesti aina ja jos lähtee miedoimmilla aineilla ja miedoimmilla laikoilla ja siirtyy aina askeleen leikkaavampaan yhdistelmään, jos ei naarmujen poistuminen riitä, niin löytyy ne sopivat laikka- ja ainekombinaatiot.

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Pe Tammi 16, 2015 11:12 pm

Onko nuo pehmeäpintaiset Vagit tietyissä vuosimalleissa vai jossain Golfeisssa esiintyviä, sillä mullekaan ei oo niitä osunut vaan kaikki ollut niitä hirmu kovia 8-)

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » La Tammi 17, 2015 7:04 pm

205 on hajoamaton tahna minkä ajoaika ottaa aika pahasti turpaan esim. S40 ja vaikka Menzernan 85RDltä. Sillä ei ihan testatustikkaan pärjää viimeistelyssä em.

Kaks 2007-2010 vuosimallien VAGinaa on tullut tehtyä missä 100% identtisesti käyttäytyvä pinta. Rotarylläkin viimeistelee hajoavalla tahnalla ja 85RDllä ainakin - kun oikein hartaasti veden kanssa jatkellen ajaa. Siihen maailman aikaan 205 oli mulla ensin käytössä mutta ei riittänyt rotskun kanssa. Onneks sonikk riensi hätiin epäkeskon kanssa :D

Merkistä riippumatta ei oikein ikinä uudesta väristä voi tietää miten käyttäytyy. Se selviää kokeilemalla.
Vain YKSI LSP!

harrik

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Tammi 18, 2015 1:25 am

Tosiaan kokeilemalla selviää mikä pelittää.
S40 saattaa olla liian hieno tahna versus Megun 205.
Elikäs jos normi saksanlakka s40 on armotta liian hieno .
Megun 205 puree paremmin, siis jos normi kivenkova saksanlakka ja viimeistelee myös ilman holoja.

Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Su Tammi 18, 2015 9:45 am

Mä en edes vertaisi Megun 205:sta Schollin S40:iin. S40 on eittämättä ihan pelkkään holonpoistoon eikä se leikkaa oikeastaan yhtään mitään. 205 taas on suunniteltu leikkaamaankin jotain. Mä vertaisin ennemmin Schollin S30:iin joka myöskin leikkaa jonkinverran.

Kuitenkin Schollin S30 toimii varmemmin oli kyseessä kovempi tai pehmeämpi lakka. Leikkaa tarvittaessa melkolailla yhtä paljon kuin Megun 205 mutta ei jätä holoja juuri millään ellei kyseessä ole joku yyber pehmeä japski.

Meillä noin 90-95% autoista on totellut oranssia hexiä megun 101:llä ja viimeistelyssä mustaa hexiä ja Schollin S30:stä. Ne harvat pelit joissa jotain ongelmaa on noilla niin jatketaan Schollin S40:llä joko mustalla taikka punaisella hexllä. Kilon leka S40:stä ostettu parisen vuotta sitten ja edelleen on yli puolet jäljellä. Toisaalta taas S30:stä on kulutettu muistikuvien mukaan noin 5kg.

Mä sanoisin että likimain tilanne kuin tilanne niin S30 päihittää 205:n. Joskus harvoin tulee pinta vastaan jossa suorittaa koko homman yhdellä kiilloituksella niin silloin ehkä 205 leikkaa ihan karvan enemmän mutta pinta pitää silti olla semipehmeästä ylöspäin, muuten jää holoja.

Urran
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Urran » Su Tammi 18, 2015 10:41 am

Allekirjoitan mitä Wolfie sanoi. Mulla on täsmälleen samanlaiset havainnot. Ja menekitkin aika linjassa omiin käyttöihin :)

Ja tuo "vertailu" mistä puhuin oli nimenomaan itse viimeistelykyvyssä painajais japsi-mustassa. Ja siinä 205 ei ole likimainkaan samalla viivalla kuin S40 tai 85RD. Tässä ja monessa muussa tapauksessa sen kanssa ei vain olisi pärjännyt. S30+ on monikäyttöisempi tahna kun S40 ja sillä pärjää 9/10 kerroista - etenkin jos pakista löytyy epäkesko.

Mutta se missä nämä kaksi VAGinaa oli ihmeellisiä niin ne oli liki yhtä painajaismaiset kun mainittu japsi-musta. Rotaryllä kieli keskellä suuta juuri oikealla taktiikalla suoraan paneliin viimeisteltävissä holottomaks - käytännössä helvetisti helpompi ottaa epäkesko. Tää vaan osoittaa että japanista tulee myös kovia lakkoja (ne olen kokenut myös) - ja saksasta super pehmeitä ja tahmeita. Tää stereotypia tai "legenda" japsien pehmeistä lakoista tai sakemannien kovista on aika isolta osalta syytä jättää omaan arvoonsa.
Vain YKSI LSP!

Vastaa Viestiin