Asiaa karvalaikoista

Kiillotustahnat ja laikat
Tamu
Viestit: 204
Liittynyt: Ma Syys 26, 2011 3:35 pm
Paikkakunta: Elimäki/Kouvola

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Tamu » To Tammi 26, 2012 4:35 pm

Tulipa tossa testattua tota DeWALTin mukana tullutta karvalaikkaa. Ihan näppärästi se leikkas ainakin kaverin vanhaa Renault Clioa keskikarkealla tahnalla. Eipähän ole tuo karvalaikka enää niin suuri arvoitus :D

Tahnaa tuo kyllä syö enempi kuin vaahtomuovinen. Tahna oli Car Systemsin.
Kaikilla ei ole varaa Jaguaariin, mutta miksi sinunkaan pitäisi ajaa himmeällä autolla?

powermitsu
Viestit: 1154
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja powermitsu » La Tammi 28, 2012 1:01 pm

Noniin nyt olisi avengeri hyllyssä, olisi hienoa jos tästä sais 3.02:sen sellaisen höylän että lakkapintaisista saisi pienellä työllä naarmut pois ja final finish viimeistelee hologrammit. Ja tietysti tällä kuuluisalla "danitekniikalla" pitäisi varmaan tämän karvan kanssa edetä? Eli kovilla kierroksilla ja aineet levitetään pintaan yms...

Avatar
_nixu_
Viestit: 2611
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » To Helmi 02, 2012 9:29 am

Kirjoitellaas ensikokemuksia tuosta Four Star - The Avenger 7.5" karvasta.

Aikaisemmin pari autoa tullut tehtyä tuolla tutulla flexipadsin "motonet" karvalaikalla ja nyt viimein pääsin The Avengeria testailemaan tuohon omaan kovalakkaiseen ja naarmuiseen BMW 735:seen. Tuolla laikalla todellakin saa tulosta aikaan nopeasti ja varmasti. Aineena oli MEG #105 jota meni vajaa pikkupullollinen(240ml tms) koko autoon. Tietysti tämän laikan kanssa pelatessa aineella ei kannattane säästellä?
Hieman varovaisesti tuli aloiteltua, enkä täysiä kierroksia vielä kokeillut missään vaiheessa. Jokunen syvempi naarmu pintaan jäi jotka olisivat kovemmilla otteilla lähteneet varmasti pois. Nopeudesta plussaa: työaika koko auto ympäri noin 2h kahvitteluineen amatööriltä uudella koneella ja laikalla :shock: Uskoisin että flexipadsin kanssa samaan lopputulokseen olisi mennyt kolminkertainen aika.

Eli kovalaikkaisiin naarmuisiin suoraan vaan tällä karkea käsittely ja jos päiväkausia haluaa hieroa niin panostaa sitten siihen viimeistelyyn niitä tunteja :D
E36 318ti + E30 318i cab

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 03, 2012 12:02 am

..alkaa ne tunnitkin _nixu_lta kadota, ei tarvitse katoksessa montaa vuorokautta ähkiä että saa puolet autosta edes sinne päin :lol:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Helmi 03, 2012 9:08 am

Eli menee harrastamisen ilo :D

Ei vaan. Tuota nixun työskentelyä kun seurasin ja sattui olemaan Laitila-express tulossa kohti, niin oli pakko tilata tuo baskeri itsellekin.
Keväällä voi sitten tehdä tallista lammastarhan...sen verran ainakin tuo nixun laikka uuten pöllytti.

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 03, 2012 11:17 am

Joo noi karvaset tykkää uutena vähän pölläyttää, mutta parin kolmen auton jälkeen tilanne rauhoittuu eikä karva pölise.
Tohon uuden karvalaikan "karvanpuhdistukseen" auttaa paljon se että laittaa laikan täysiä pyörimään ja paineilmalla sit suhii sitä, tai jossei ole paineilmaa niin talttapää ruuvari, moralla jne. pystyy kans.
Ja siid kannattaakin, pääsee kaikki helpommalla :D
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
_nixu_
Viestit: 2611
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Pe Helmi 03, 2012 12:31 pm

Juu toi karvanpoisto jäi tekemättä kun ei sopivia välineitä ollut tai ei ehtinyt etsiä :D

Tunnit katoaa ja vähän ihmetyttää kuinka niin monet vielä tekee epäkeskolla ja vaahtomuovilla näitä? Tai rotaryllä ja vaahtomuovilla :D

Ammattilaiset noita isoja karvalaikkoja kai käyttää ja huonoon jälkeen on syynä osaamattomuus/laiskuus/ viimeistelyn puute?
E36 318ti + E30 318i cab

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 03, 2012 12:45 pm

Tuskin nyt osaamattomuus sentään :D vaan se viimeistelyyn käytetty aika on suurin puute.
..mutta ei sitä karvalla kaikkea voi tehdä, eli ei niitä epäkeskoja ja vaahtomuoveja kuopata kannata ;)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
_nixu_
Viestit: 2611
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Pe Helmi 03, 2012 1:02 pm

Dani kirjoitti:Tuskin nyt osaamattomuus sentään :D vaan se viimeistelyyn käytetty aika on suurin puute.
..mutta ei sitä karvalla kaikkea voi tehdä, eli ei niitä epäkeskoja ja vaahtomuoveja kuopata kannata ;)
Kyllähän niitä viimestelyyn tarvitaan :)
Niin ja onhan siitä osaamattomuudestakin näytteitä foorumilla.. Jyrkiboyn uusi musta bemari jne.

Hiemaan ehkä turhaan pelätään noita karvoja ja yritetään pärjätä kovalla vaahtomuovilla. Tuskin se lopputulos sen parempi olisi vaikka tuonkin olisi ajanut ensin pariin-kolmeen kertaan keltaisella hexillä läpi ja sitten viimeistellyt :roll:
E36 318ti + E30 318i cab

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Helmi 03, 2012 1:10 pm

Kokeileppa esim. perusmustaan Honda Accordiin (seiskakoppanen) näyttää karvalaikkaa, lupaan että lopputulos on pahempi kun alkutilanne :roll:
Eli pehmeisiin lakkapintoihin en näytä karvalaikkaa, vaan silloin pärjää semileikkaavalla vaahtomuovilla, pakotetulla epäkeskolla ja miedoilla aineilla.
Jos karvalaikalla lähdet liikkeelle niin enemmän hommaa teet itsellesi vaan..
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
_nixu_
Viestit: 2611
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 11:27 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja _nixu_ » Pe Helmi 03, 2012 1:54 pm

Niin aina pitäisi muistaa ehtiä kirjoittaa perinpohjaisesti nämä vastaukset :oops:

Tottakai tarkoitin kovalakkaisia saksalaisia autoja tällä karvakommentilla ;) (itseltä tahtoo unohtua että ei olla enää btcf:llä, sorry :oops: )

Ei tuolla todellakaan jokaiseen pintaan kannata koskea eikä se mikään jumalasta seuraava ole, ei tule yhdellä vedolla valmista pintaa :lol:
Mutta jos näiden saksalaisten kimpussa touhuaa niin melkeinpä pakko-ostos.

Joku ammattilainen toki voisi valaista mitä etua on jättää karvalaikka käyttämättä ja tehdä vaikkapa 3-step menetelmällä vaahtomuovilaikoin tämmöinen iso kovalakkainen bmw???
E36 318ti + E30 318i cab

Avatar
Daatta
Viestit: 425
Liittynyt: La Huhti 16, 2011 9:43 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Daatta » Ti Touko 29, 2012 12:11 am

Ostin Avengerin ns. pahan päivän varalle, jos tulee joku kovalakkainen auto vastaan. No, sellainen löytyi omasta tallista, ei purrut oranssi hex ja 3.02 Flexillä ajettuna Leonin kylkeen. Naarmuja ihan jumalattomasti, kuka tätä oikein on raiskannut... :roll: Onhan autolla jo ikää, viimeksi kiilloitettu Cyclolla eli naarmut ovat syntyneet reilun kahdeksan vuoden aikana.

Ei muuta kuin The Avenger kiinni, kunnon preppaus 3.02:lla ja pyörimään. Yllättävän hyvä ajaa, ei vetele juuri yhtään ja kanttailla voi niin paljon kuin "kantti" kestää. Itse otin vielä aika varovasti, pari vetoa per paneeli ja vielä naarmujen täsmäkorjausta. On ilmeisesti valoista kiini, kun naarmut eivät näy Menzernan läpi? Kovalla Hexilla oli vaikea seurata kyljen muotoja, mutta Avengerilla se käy kuin luonnostaan. Kylkilistat, ovenkahvat, lokasuojan pokkaukset, ei ongelmaa. Ainoa ongelma tuossa oli irtokarvan määrä (puhaltelusta huolimatta) ja roisi haju karvaa pestessä. :D

Tuossa pintaa muutaman vedon jälkeen:

Kuva

Tosi leppoisaa työskentelyä Hexillä hinkkaamiseen verrattuna, lämmöt eivät nouse (paitsi huolella kanttaamalla..) eikä laikan reunoja tarvitse koko ajan varoa. Jotain pientä holoa taisin saada aikaiseksi, ts. kiiltävä huntu mikä ei lähde IPA:lla pyyhkimällä. Yllättävän hyvä kiilto, en huomannut juurikaan eroa etulokariin minkä ajoin pelkällä Hexillä one-steppinä.

Millä tuo kannattaa viimeistellä, sininen Hex ja SF 4000 "Super Finish"? Onko riittävän leikkaava kombo, että mahdolliset holot lähtevät? 3.02 pikkupullo kulunee karvalla loppuun, varalla on 2.03 puteli.

Urran
Site Admin
Viestit: 8530
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ti Touko 29, 2012 8:02 am

Jokainen tapaus on yksilöllinen ja kaikki kombot ei toimi kaikissa. Itse viimeistelin viimeeksi Avengerin jäljiltä Vihree Hex + 106FA eli just SF4000.
Vain YKSI LSP!

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Ti Touko 29, 2012 5:35 pm

Sininen Hex on jees kovalakkaisten kanssa, sit perään vielä mustalla Hexillä jos tahtoo lasimaisen lopputuloksen ;)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
-230k-
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:04 am
Paikkakunta: Naantali

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja -230k- » Ke Kesä 06, 2012 1:13 pm

Kysästäänpäs tästä topicista kun "aloittelijalle apua kiillotukseen" topicissa hukkui muihin viesteihin.
Miten noitten karvalaikkojen puhdistus? Vaahtomuoviset vedän harjalla aina joka paneelin jälkeen ettei mene tukkoon.
Karvalaikka menee kumminkin jossainaiheessa myllytysaineesta sileäksi karvalevyksi. Karvat siis takertuvat toisiinsa muodostaen ensin "tupsuja" ja lopulta yhden ison sileän pinnan.
Miten tuota pitäisi puhdistella välissä vai pitääkö ollenkaan? Tuntuu leikkaavan tukkosienakin.
http://www.flickr.com/photos/91915446@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Korhonen
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Ke Kesä 06, 2012 1:24 pm

paineilmalla sekä hammasharjalla olen itse mennyt. ja sitten tarvittaessa pessyt vesihanan alla jos ei ole nuilla auennut.. isoilla pojilla on ihan tuohon tarkoitettu työkalunsa, mutta kyllä on nuilla köyhän miehen metodeillakin pärjänny..
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Kesä 06, 2012 1:31 pm

Ihan vesiämpärissä oon huuhdellu muutaman vedon välein. Ja jos paineilmaa käsillä niin ensin suihkinut sillä ennen ekaa ajoa.

Urran
Site Admin
Viestit: 8530
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Kesä 06, 2012 1:46 pm

Hmm. Pitääkin kokeilla Sonikin taktiikkaa. Ihan kävin sisällä lavuaarin alla pesemässä aiemmin :D No, jos sitä onnistus taikomaan talliin sen altaan ni..
Vain YKSI LSP!

Rauhallinen Erkki
Viestit: 1840
Liittynyt: Ti Marras 02, 2010 9:13 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Rauhallinen Erkki » Ke Kesä 06, 2012 3:29 pm

Aiemmin menty kutakuinkin yllämainituin tavoin. Huuhtelu, mahdollisuuksien mukaan paineilma -optio on tietty kätevä. Nyt tuli sitten -JP-:n vanavedessä eliteltä tällainen "spurri":

http://www.elitecarcare.co.uk/elite-foa ... h=21_60_63
"Somebody´s Heiney is crowding my ice box..." -R.Cuomo

Avatar
-230k-
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:04 am
Paikkakunta: Naantali

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja -230k- » Ke Kesä 06, 2012 4:31 pm

Kiitos kaikille vastauksista :good: pitää pesuämpärissä pyöritellä ja paineilmalla kuivailla jatkossa aina sopivin välein :)
http://www.flickr.com/photos/91915446@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Dani » Ke Kesä 06, 2012 8:19 pm

Tuo "spurri" painii samassa kategoriassa kun vaahtomuovipädeille tehty laadukas harja :good:
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

harrik
Viestit: 922
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja harrik » To Elo 02, 2012 11:46 am

Kauppaneuvos Laitilasta lähetti mulle Avengerin muodollista korvausta vastaan.
Mersu vito tummansininen runsaine naarmuineen kohteena.
Oli kyllä komeeta vetää tolla "baskerilla", erittäin helppo käsitellä, vaivattomasti tuli tulosta.
Viimeistelin Hexin valkoisella ja Menzernan 106...
En edes ilkee sanoa kuinka komeeta jälkeä tuli :D
T. hörnä

harrik
Viestit: 922
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja harrik » Ti Elo 07, 2012 2:29 pm

Terve tenuseipäät!
Mielessä käynyt, notta jos korvais semi leikkaavatkin vaahtolaikat karvalla ja ainoastaan viimeistelyn tekisin esim. Sininen 3m/Hex.
3 step. olis esim. Flexpads/Avenger-Schollin vähemmän leikkaava karva-Hex/3M sininen vaahto. 2step. olis esim. Schollin semileikkaava karva-Hex/3M sininen vaahto.Tällä hetkellä aineena Megun 101-205.
Ongelmana voi olla löytyykö sinisestä vaahdosta+Megun 205 "potkua" viimeistellä tuon Schollin karvan jälki.
Hyndellä taitaa olla kokemusta tuosta Schollin "lievemmästä" karvasta?
Nimimerkki karvanen sen olla pitää! :oops:

Avatar
Hynde
Site Admin
Viestit: 4250
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ti Elo 07, 2012 8:23 pm

Sininen + 205 kyllä viimeistelee nuo kevyemmät karvat. Flexipad sekä Schollin molemmat. Lopuksi kun vaan vähän keventää karvalla ajoa, niin nou prob. Avenger kovalla työstöllä vaikkapa solidilla mustalla pinnalla ei olekaan sitten itsestään selvyys. Voi vaatia väliin polishing vaiheen ennen viimeistelyä.
Kaikki liha tottelee kuria...

harrik
Viestit: 922
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am

Re: Asiaa karvalaikoista

Viesti Kirjoittaja harrik » Ti Elo 07, 2012 10:14 pm

Kiitos neuvoista. Näin juurikin ajattelin mennä, notta karvalla hieman helpotetaan viimeistely vaihetta.

Vastaa Viestiin