Karvan korvaaja

Kiillotustahnat ja laikat
harrik
Viestit: 922
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 12:45 am

Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja harrik » Su Heinä 13, 2014 11:00 am

Terve!
Operoin Schollin tahnoilla ja nyt hakusessa karvalle vaihtoehtoja, olen ollut karvalle uskollinen, mutta ei viittis aina tehdä vähintään kolmea steppiä.

Juha U
Viestit: 4651
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Heinä 13, 2014 11:04 am

Ite olen nykyisin operoinut melko paljon oranssilla Hexillä.

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Jolli » Su Heinä 13, 2014 11:46 am

Scollin spideri?

Avatar
Korhonen
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Su Heinä 13, 2014 12:19 pm

Leikkaava vaahtomuovi ja todella agressiivinen ajotapa. Niillä pääsee kevyen karvan tasoiseen leikkaavuuteen, schollin aineilla varsinkin kun käyttää S2 orangea. Eli kierrokset melkolailla tapissa ja reilusti kanttia. Pinnan jäähdytykseen suihkepullosta vettä. pykälän lisää leikkaavuutta saa myös kun levittää tahnan käsin työstettävälle alueelle, jolloin tahnan kiteet ei ala särkyä jo levitysvaiheessa. Näillä opeilla pystyy kovalaikkaisenkin tekemään vaahtomuovilla ongelmitta. Haittatekijöinä on vain lämpö, joka toisaalta helpottaa naarmunpoistoa mutta siinä on omat riskinsä.. Voi selvitä kevyemmillä ajojäljillä mutta oikein kovalakkaisenkin voi karvalla mahdollisesti tehdä 2 steppinä kun ajaa ja "viimeistelee" miedosti leikkaavalla karvalla. Mutta leikkaavalla vaahtomuovilla siihen pääsee varmemmin.
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Avatar
Korhonen
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Su Heinä 13, 2014 7:22 pm

Eli jos halutaan päästä leikkaavalla vaahtomuovilla karvantasoiseen leikkaavuuteen tarkoittaa se käytännössä ajotyylinä tätä:

Leikkaava vaahtomuovi peltipinnalla

sekä

Leikkaava vaahtomuovi muovipinnalla

Toki aloittelijalle en tätä tyyliä ihan ensimmäisenä suosittele varsinkaan muovipinnalle, saattaa käpy käydä :lol:
Laikaksihan voi valita varmastikkin minkä leikkaavan hyvänsä, eli ajotyylillä saadaan se ero karvaan sitten kurottua umpeen. Schollit ja hexit nyt ainakin on toiminut leikaavuudeltaan hyvin, mutta ainakin tuon viimeksi tekemäni Mersun kanssa melkein uusi oranssi hex sai sen verran siipeensä että on kyllä jo melkein roskis kunnossa ..
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Demon » Su Heinä 13, 2014 7:32 pm

Kyllähän tuota ilman karvalaikkaakin pärjää. Ollaan Wolfien kanssa viimeaikoina pyritty menemään kaikki autot ilman karvaa vaikka olisi kovalakkainenkin. Se vaan vaatiin vaahtomuovillakin normaalissa työstössä kaksi kertaa saman kohdan ajon, jotta saa hyvän tuloksen.

Wolf´s Chemicalsillahan on esim. Alpha-laikka joka videoiden mukaan poistaa 1500 paapperin jäljet. Meillä sellainen on ja kerrampa kokeiltiin pehmeään japanialaiseenkin :D
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
Korhonen
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Su Heinä 13, 2014 7:58 pm

Demon kirjoitti:Se vaan vaatiin vaahtomuovillakin normaalissa työstössä kaksi kertaa saman kohdan ajon, jotta saa hyvän tuloksen.
Jos ei tekniikalla kuro eroa leikkaavuudessa umpeen niin näinhän sitä saa lisää sekä näin toimien välttyy yhdeltä välipesulta ja saa sen helpomman viimeistelyn :D
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

tols
Viestit: 279
Liittynyt: La Touko 18, 2013 11:55 pm

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja tols » Su Heinä 13, 2014 8:12 pm

Korhonen kirjoitti:Schollit ja hexit nyt ainakin on toiminut leikaavuudeltaan hyvin, mutta ainakin tuon viimeksi tekemäni Mersun kanssa melkein uusi oranssi hex sai sen verran siipeensä että on kyllä jo melkein roskis kunnossa ..
Sama homma täälläkin uudemmassa Merssussa oranssin hexin kans eli roskis kamaa, kun kertaalleen auton kiersi. :shock: Toinen Merssu menikin asiallisesti 2-steppinä Schollin oranssilla (S17+) ja mustalla (S30+), muttei toki tarvinutkaan muuta kuin pesuhuntu ja pienet naarmut poistaa.

Avatar
seatts
Viestit: 1757
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja seatts » Su Heinä 13, 2014 8:39 pm

Onko joku muuten testannut schollin S0:aa?
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Avatar
Korhonen
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Su Heinä 13, 2014 8:47 pm

S0 toimii hemmetin hyvin aplarinpoistoon tarkoitettujen farkkulaikkojen kanssa :rolf: :yahoo: Testasin kerran Oulun PK-Miitissä. Ei ihan oikeasti jätä yhtään kiiltoa peräänsä vaan pinta jää täysin mataksi :lol:
Ja sillä combolla lähti muuten aplari, harmi kun ei tullut silloin kuvia otettua. Mutta on se sen verran karkeeta tavaraa että en lähtisi käyttämään muuten kuin pinnalle joka vaatii vesihiontaa että naarmut saadaan pois.. Schollikinhan sitä mainostaa nestemäisenä hiomapaperina :D

Mutta kun aletaan korvaamaan karva + S3 yhdistelmää vaahtomuovilla kovalakkaiselle niin voin suositella kyllä S2:sta. Napsun verran leikkaavampi ja leikkaavuus kestää hieman pidempään kuin S3:lla. Asteen osien verran huonommin viimeistelty lopputulos kuittaantuu Laikan leikkaavuudella joten edelleen päästään homma läpi 2-steppinä :good:
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Avatar
seatts
Viestit: 1757
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja seatts » Su Heinä 13, 2014 8:59 pm

Mikä on farkkulaikka?
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Avatar
Korhonen
Viestit: 1425
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2011 9:57 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Korhonen » Su Heinä 13, 2014 9:01 pm

Osren leveling pads

Siitä juttua :good:
"Jos asiat sujuvat hyvin, jotain menee kohta pieleen"

Samperi
Viestit: 13
Liittynyt: Su Huhti 28, 2013 2:19 pm

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Samperi » Ti Heinä 15, 2014 8:06 pm

Mites leikkaavia nuo mikrokuitulaikat on, meneekö Schollin spiderin ohi?
Spiderissa häiritsee välillä kovuus. Onko sitten vain tottumus kysymys mutta kovinkin kaarevilla pinnoilla ottaa mieluummin Schollin purppuran suosiolla.

Avatar
_paffa
Viestit: 1550
Liittynyt: To Heinä 21, 2011 11:06 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja _paffa » Ti Heinä 15, 2014 8:10 pm

Spider pehmenee hyvin lämpimässä vedessä, mutta on kyllä hieman jäykähkö todella kaarevilla pinnoilla. Myös Autobriten MF-laikat ovat hieman jäykkiä rungoltaan, en tiedä sitten muista merkeistä. Spideria ja leikkaavaa mikrokuitua en ole testannut vierekkäin. =)

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Heinä 16, 2014 12:05 am

Perus leikkaava laikka (oranssi Hex, violetti Scholl jne...) ja esimerkiksi Schollin leikkaava aine (vaikkapa S3 Gold XXL) oikealla tekniiksalla riittää erittäin pitkälle perus kiillotuksissa. Kaikki on kiinni tuosta tekniikasta ja hyvin harva ymmärtää tai edes uskaltaa kokeilla riittävää painetta laikalle. Moni ei edes ymmärrä, että kuinka paljon tuolle voi antaakaan painetta lyhyeksi ajaksi.

Juuri hioin yhden kopan P2000 kauttaaltaan ja kiillotin ilman karvaa pinnat. Sivusta seuraaja olisi varmaan järkyttynyt siitä tavasta, jolla tuota ajoin, mutta se toimii hyvin ja tehokkaasti. Lyhyt veto, kova paine ja leikkaava laikka -> naarmut saa kyytiä ja lämmöt ei nouse nimeksikään. Puhutaan kuitenkin maks minuutin vedoista per kerta. Kaikilla aineilla tämä ei toimi niin hyvin, mutta nämä nykyisin suosiossa olevat SMAT aineet tukevat tätä.
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
TKe_
Site Admin
Viestit: 2856
Liittynyt: To Elo 12, 2010 8:21 pm

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja TKe_ » Ke Heinä 16, 2014 9:04 am

Se Hynden lanseeraama hakattu olo myllytystä seuraavana päivänä antaa vähän osviittaa siitä paineen määrästä mitä pitää antaa schollien kanssa työstövaiheessa. Pellit paukkuu...

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Heinä 16, 2014 10:49 am

Amen to that brothers!

Ja vielä muistutus paineen lisäksi; Leikkaus on yhtäkuin kitka, ja kitka on yhtäkuin laikan rakenne, paine ja laikan liikkuminen. Eli sillon kun leikataan niin antakaa sen laikan tehdä töitä älkääkä liikuttako sitä laikkaa liian nopeasti! Monesti näkee että detailing alkutaipaleen alussa olevat kaverit tuppaa liikuttamaan laikkaa tosi hätäseen eivätkä anna riittävää painetta. Ikäänkuin vahingon pelossa. Pelon syy on ihan aito, mutta sopivalla harjoittelulla pystyy kävellä myös trapetsia pitkin ja niin myös laikkoihin saa kokemuksen ja testailun kautta tosi rutkasti lisää leikkauvuutta. Ja loppujen lopuksi hyvin helposti voi kokeilla sen maksimi paineen + mahd. hitaan laikan etenemän per pinta kun kesken ajon tyrkkää kämmenselän siihen missä laikka juuri oli. Ja sen jälkeen soveletaan sitä Hörnän neuvoa; Jos et laittaisi kullin nuppiasi siihen -> sitten se on liian kuuma.

Kyllä noissa laikkojen leikkauksissa on eroja ja toisilla laikoilla, etenkin paineen kanssa, saa enemmän leikkausta. Esim. juuri Hynden ja Teemun mainitsemilla tavoilla Scholl Conceptsin liilalla flatpadilla saa enemmän leikkausta kun oranssilla hexillä. Ja MF laikka ainakin tuottaa lämpöä ja kitkaa tosi nopeasti, en sano että leikkaa enemmän/ajo mutta ajo on ehkä vähän lyhyempi koska sopiva lämpö ja kitka saadaan nopeammin (tämä myös tarkottaa että helvetisti varovaisuutta muoviosissa!). Mutta MF:t mun mielestä vetelee ihan hitokseen joten se vääntely vs. saatava etu ei ole mun mielestä bang for the buck. Lisäksi toinen mun MF laikoista on muuttunut "soikeaksi" = täryttää.

Mutta sen verran pitää sanoa että mä en ole käyttänyt karvalaikkaa oikeastaan mihinkään varmaan vuoteen. And I tend to keep it that way. Karvalla ajo vaan on hyvin yksinkertaisesti erittäin perseestä. Huomattavasti mukavampaa vaahtiksilla..

Spider on myös itsellä vielä kokeilematta.
Vain YKSI LSP!

samunoz
Viestit: 4287
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ke Heinä 16, 2014 7:59 pm

TKe_ kirjoitti:Se Hynden lanseeraama hakattu olo myllytystä seuraavana päivänä antaa vähän osviittaa siitä paineen määrästä mitä pitää antaa schollien kanssa työstövaiheessa. Pellit paukkuu...
Näin on. Muistan kun yhden Hondan kiillotin cyclolla ja oli vähän kovempi pinta. 11 tuntia meni S3 Goldin ja Oranssin hexin kera ja silti sai kaikin voimin antaa painetta pellille. Oli kyllä hakattu olo...

Jtin
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 05, 2014 10:41 pm

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Jtin » Ma Elo 18, 2014 8:08 pm

Minkä verran täällä on porukalla kokemusta Schollin Sandwich Spiderista? Pitäisi hinkata 2001 E46, mutta ei huvittaisi karvalle mennä. Kuinka pitkälle tuolla pärjää esim. S3:n kanssa? Elättelen toiveita, että selviäisi 2-stepillä, S30:llä viimeistellen. Autossa ei mitään normaalia harjapesua pahempaa näy ja käyttiksestä on kyse, joten aivan kaikkea ei tarvitse saada pois, mikäli joukosta jotain hieman syvempää löytyy. Entä laikan kesto? Riippuu toki siitä montako kertaa tuon surrauttaa johonkin pyyhkijän varteen, mutta normaalissa ajossa?

Muitakin suosituksia otetaan vastaan, mutta voisi taas testata jotain uutta oranssin hexin sijaan. Hexi otti vähän siipeensä vanhaa suorakiilto-escoa hinkatessa.

Jolli
Viestit: 749
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Virolahti
Viesti:

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja Jolli » Ma Elo 18, 2014 8:44 pm

Katoppa mun mersuprojekti näyttämöpuolelta

JaniH
Viestit: 1733
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:47 am
Paikkakunta: Eura

Re: Karvan korvaaja

Viesti Kirjoittaja JaniH » To Elo 28, 2014 10:06 pm

Urran kirjoitti:Monesti näkee että detailing alkutaipaleen alussa olevat kaverit tuppaa liikuttamaan laikkaa tosi hätäseen eivätkä anna riittävää painetta.
Itse syyllistyn useinkin tähän ihan epähuomiossa, ensin kun homma sujuu kuin luonnostaan ja alkaa ajatukset olemaan muualla kuin kiilloituksessa niin koneen vauhti pinnan päällä kiihtyy kunnes havahtuu ajatuksistaan takaisin työhön. Tai näin oli usein kun työkseni nuita hommia tein kun auto kun oli työnalla niin ajatukset olivat jo seuraavassa työssä...
Jos Jumala kulkisi keskuudessamme niin hänkin käyttäisi Meguiar'sia

Vastaa Viestiin