Kone, laikat, aineet? APUA!

Kiillotustahnat ja laikat
ranzi
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 12:19 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja ranzi » Ke Helmi 22, 2017 4:16 pm

Onko kukaan tilannut ebaysta noita halpis laikkoja? Kannattaako kokeilla vai ostaako suoraan kalliimmat?

Lähetetty minun Lenovo YT3-X50L laitteesta Tapatalkilla

msh
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 22, 2017 6:05 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja msh » Ke Helmi 22, 2017 6:29 pm

Nissan Terrano vm.2002 musta ei metallihohto olisi kohde. Tieto varmaan löytyisi palstalta mutta kun ei oikein osaa etsiä. Elikkäs hinta laatusuhteella hyvät tuotteet. Kiillotuslaikat, kiillotustahnat , vaha ja muoviosiin jotain kirkastusta. Halppis myllytys kone on. Lopputuloksen kestävyys olisi tärkeämpi kuin virheetön kiilto kun maastoajoneuvo kyseessä. Kiitoksia etukäteen mahdollisesta vastauksesta.

Waltzu
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2017 4:39 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Waltzu » Ke Maalis 08, 2017 4:50 pm

Palstaa luettu ahkerasti ja kuume edennyt siihen pisteeseen, että pitäisi kamppeet hommata :buffer:

Koneeksi olen miettinyt DAS-6 PRO. Nettiä selatessa silmiin sattui myös DAS-6 Pro Plus, onko tuo isompi heitto parempi vai ajaako edullisempi pro malli asiansa yhtä hyvin?
Kohteena olisi 90-luvun lopun Toyota, eli lakka todennäköisesti pehmeä? (toki ikinä ei voi olla täysin varma ennen kokeilua).
Aineiksi olen ajatellut Schollin aineita ja laikoiksi Scholl tai Chemical Guys Hex-Logic.

Millaista aine ja laikka valikoimaa suosittelette tähän tarkoitukseen :)

Avatar
Antto-
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:12 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Antto- » La Maalis 11, 2017 12:14 am

Varmasti edullisemmalla pärjäät jos autoja meinaat tehdä muutamia niin tuskin on järkevää kauheita summia upottaa, jossei tietysti välttämättä tahdo. :D Allekirjoittanut myllyttelee muutamia autoja kesässä ja kamaa on parin tonnin edestä - järkevää; ei ?! :D

Schollin tahnoilla S17 ja S30 on ne mitä eniten käytän. Kovalakkaisille joskus käyttänyt S3. Mukavia tahnoja työstää, pölyyttävät aika maltillisesti.
Laikkoja olen käyttänyt pääasiassa chemical guys vihreä (s17) ja sininen (s30) näillä tehnyt miellyttävää jälkeä käyttöautoihin. Jos tarvii joitain kohtia leikata enemmän niin ajelee useamman vedon. :thumb:
Good luck.

fackman
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 9:58 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja fackman » Su Touko 07, 2017 7:29 pm

Mikähän olisi nykyään sopiva 1-step kiillotusaine&laikka kombo epäkeskolle ja 3v vanhalle valkoiselle volkkarille?
Tuo on edellisen omistajan toimesta pesty koneessa ja seittiä riittää :( Arkiauto kun on, en ala rotskua vielä hommaamaan..

Aikoinaan menzernan pa106fa (?) Oli ihan kelpokamaa epäkeskollakin, mutta ei tietenkään poistanut kun pahimmat seitit entisestä vagista...

Ilmeisesti nykyään ei paljon kliinereitä käytellä joten jos vaikka kahdella aineella pärjäisi; leikkaavampi ja enempi kliineriä vastaava jolla voisi pari kertaa vuoteen ajella?

Ei haittaisi jos tavara löytyisi vaikka motonetista..

sahe
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 11:13 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja sahe » Ma Touko 08, 2017 5:03 pm

Tervehdys, ei kysyvä tieltä eksy niin kokeillaanpas onnea jos viisaimmailta sais tietoa/vinkkiä.
Potilaana ois e46 bemari ja musta tietysti. Pesunaarmuhuntua löytyy ja paikoittain syvempiäkin naarmuja mutta ei pohjamaaliin asti
Myllynä toimii Tokya RP8 elikkä Rotary on onneksi. Aineena multa löytys Menzernan Sampler Kit 250ml pulloissa (FG400) (PO234) (PO106FA) (PO85RD) sekä Mirka Polarshine 5,10,15 ja 35 250ml pulloissa nekin. Laikkoja löytyy Padboys Hexit (Musta,Keltainen.Oranssi,Sininen,Vihreä) sekä Lake Country CCS (Musta,Pinkki,Keltainen,Oranssi,Valkoinen,Sininen) tilasin varmuuden vuoksi vielä Karvalaikat rinnalle The Avengerin ja tulevaisuutta varten The Challengerin.
Milläs reseptillä lähtis bemarin maalipintaa kiillottamaan naarmuttomaksi toiveena ois selvitä 2.steppinä?
Jos aloittaa Avengerilla niin mikä aine sille, ja riittääkö 250ml pullo karvalle vai joutuuko hakemaan motonetistä esim Schollin isotörpön?
Entäs viimeistelyyn karvalaikan jälkeen?
LSP:ksi tulee Fusso Black ku sattuu semmoinen jo löytymään. Kiitos etukäteen vastauksista jos niitä sattuu tulemaan :good:

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 08, 2017 7:13 pm

E46 on vielä sen ikäinen että on oletettavasti kovemmasta päästä, mä aloittaisin 106FA + Oranssi CCS (mikä on muuten oiva laikka, vaikka vähän jo unohdettukkin) testaamaan ja jos ei tepsisi niin vaihtaisin laikan FG400eksi. Em. Aloituskombo on sellainen että vaikka pinta olisikin pehmeä niin se tulisi olla viimeisteltävissä ainakin mustalla CCSllä ja PO85RDllä. Jos valkoinen CCS ja 106FA jättää holotonta niin voi olla mahdollista ajaa vähemmän leikkaavalla karvalla 2-steppinä jos oikein zenith jumalaan kumartaen ajaa 106FAta 6-overlappia mistä viimeset vedellä jatkaen (suihkasu kesken ajon - old school meininkiä).

Menzernat on ihan kelpo tahnoja vaikkakin työn pituus on paljon pidempi kun nykyisillä SMAT tahnoilla. Menzernojen suosiossa ollessa oli tapana ajaa lämmöt ennen työstönopeuksia mutta karkeaa ajaessa tekisin niin että taputtelisin tahnan laikan kanssa (samalla primeröiden laikkaa) max 9x käytössä olevan laikan kokoiselle alalle, jengat suoraan työstönopeuteen (vaahtisten kanssa oon käyttäny 1200-1500rpm) ja suoraan paineella aloittaen - näin vanhan DAT tahnan hiomapartikkelit ei ole päässeet hioutumaan vielä pienemmiksi ja saat maksimaalisen leikkauksen.

Huom! Vaikka ajaisit karvalla ekan stepin niin kun olet saanut sopivan korjaustason niin viimeistele se ns. Zenith tyyliin (ellet ole ajamassa 3-steppiä) eli kierroksia ja paineitta vaiheittain alas siten että lopulta kannattelet konetta (ei painetta) ja ajat minimikierroksilla.

Itse ajan mielummin söpömmällä kombolla siten että laikan etenemä on niin hidas kun pinnat antaa myöten ja reilusti painetta antaen - vähemmän siistittävää viimeistelyssä kun ei hätäile.
Vain YKSI LSP!

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 08, 2017 7:16 pm

fackman kirjoitti:Mikähän olisi nykyään sopiva 1-step kiillotusaine&laikka kombo epäkeskolle ja 3v vanhalle valkoiselle volkkarille?
Tuo on edellisen omistajan toimesta pesty koneessa ja seittiä riittää :( Arkiauto kun on, en ala rotskua vielä hommaamaan..

Aikoinaan menzernan pa106fa (?) Oli ihan kelpokamaa epäkeskollakin, mutta ei tietenkään poistanut kun pahimmat seitit entisestä vagista...

Ilmeisesti nykyään ei paljon kliinereitä käytellä joten jos vaikka kahdella aineella pärjäisi; leikkaavampi ja enempi kliineriä vastaava jolla voisi pari kertaa vuoteen ajella?

Ei haittaisi jos tavara löytyisi vaikka motonetista..
Viikonloppuna tuli testattua Sonaxin Excuttia (05-05) ja Oranssia sekä valkoista CG Hexiä - ainakin Makitan pakotetun kanssa aivan lyömättömät - jos se on kovemmasta päästä niin saattaa jopa olla ajettavissa Cutmaxilla.

Motonetin valikoimasta S30+ tai S20+ Scholl skulaa vähän sinneppäin mutta leikkuutehoa ei ole samassa määrin.
Vain YKSI LSP!

fackman
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 9:58 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja fackman » Ti Touko 09, 2017 8:55 pm

Tässähän kävi nyt niin että pitkästä aikaa epäkeskoa kokeiltuani lähti shinemate 801 tilaukseen, ei tota tärinää enää kestä :lol: . Jospa vaihteeksi leikkaisi eikä meikkaisi!

Valkoinen v2014 volkkari opetellaan nyt kyllä rotskulla ja epäkeskolla ainoastaan savilaikan kokeilu..

Nyt on melkeinpä valittava motonetin hyllystä purkki tai pari, ja laikat, mutta millä setillä rotaryrookie uskaltaa lähteä harjoittelemaan ja tulosta odottamaan? Schollia ja flexipadia siis tässä vaiheessa, mutta mitä muita tahnoja/laikkoja olisi hyvä olla kun jossain kohtaa tulee myös tummaa saksalaista autoa talliin ?

Niin ja 1-steppinä koittaisin kevyet myllytykset käyttökulkineisiin tehdä, enkä hae virheetöntä, naarmuja tulee kuitenkin.. Kunhan vuosien konepesujen tuhot saisi enimmäkseen pois.

Aineita löytyy, mm ultimate compound, menz 106fa ja sonax 03-06.. vanhoja kylläkin :oops:

Kese
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 2:31 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Kese » La Touko 13, 2017 9:01 pm

Tarkoituksena olisi kevyesti kiillottaa Countryman ja sipaista Si3D pintaan. Vahan sijaan tähän autoon tulee pinnoite, koska sama aine käy myös muoveille. Minissä on kai aika kova lakka ja siltä se myös näyttää pesunaarmujen puutteen perusteella näin 64tkm jälkeen.

Nyt on siitä autuas tilanne, että koneita ja aineita ei löydy valmiiksi, eli kaiken voi ostaa tarkoituksen mukaisena. Budjetti tosin ei ole mikään älytön, koska puhutaan melkein kertakäytöstä kaluston osalta. Jannelle laitoin jo viestiä ostohousut kainaloissa, mutta kysytään vielä täältä.

Toimiiko ERO600G1+ epäkesko, vai otanko suoraan EP801G1+ rotaryn? Tällä hetkellä ostoskorissa helpompi epäkesko, koska luotto omiin taitoihin on heikko.

Toimiiko Rupesin UHS setti tähän tarkotukseen hyvin? Eli UHS foam pad ja UHS easy gloss. Tarkoitus on selvitä yhdellä vedolla. Vai otanko perinteisempiä hex padeja? Tarvitaanko padeja useampia vai riittääkö jos yhtä käyttää ja pesee välissä?


Kuva

örkinrumilus
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 9:21 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna (Lammi)

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja örkinrumilus » Su Touko 14, 2017 8:57 am

Just tein yhen punasen, tosin yli 200tkm ajettu saksan tuonti ja naarmua oli senmukasesti.

Siitä ei yhellä karkeella vedolla lähteny kaikki rotarylla, joten voisin kuvitella että epäkeskon kaveriksi tarvitset vähän jyrkempää kuin puhtaan viimeistelysetin. Ennemmin ehkö pysyisin epäkeskossa ja ajaisin niin karkealla kuin pystyy ilman että tulee holoja, koska itse pidän vähän naarmusemmastakin pinnasta kun siihen on saatu väri & kiilto takaisin ilman holoja ;)

Kese
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 2:31 pm

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Kese » Su Touko 14, 2017 9:50 pm

Tarkemmalla tutkimisella tuosta Minin pinnasta on tosi vaikea löytää naarmuja, eli viimeistelysetti pitäisi olla oikea valinta. Kovan lakan viimeistelyyn tuo UHS taitaa olla oikea valinta, tuntuvat maailmalla tykkäävän. Epäselvää on taipuuko tuo shinemate kone tuon setin kanssa vai jääkö heitto liian pieneksi? Youtubevideoissa ajavat UHS:ää yleensä rupesin 15mm heittosella koneella ja tuo shinemate on 9mm. Riittääkö potku? Kalliimpaa konetta en voi ostaa, eli sitten pitää harkita jotain ihan muita ratkaisuja. Esim puhdas viimeistelysetti rotaryllä, tai sitten 2-step epäkeskolla niin että aloittaa selvästi leikkaavalla combolla.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Touko 15, 2017 7:11 am

Epäkeskolla voit poistaa niin syviä naarmuja kuin rotarylläkin, se vaan vie pidempään. Näin muuten molemmissa on puolensa. Joskus on pintoja mitä ei voi viimeistellä kuin epäkeskolla - tosin itellä ehkä 3/100 tehdyistä.

Lakan kovuus ei valitettavasti vaikuta pesunaarmujen syntyyn, omistaja ja pesutavat kylläkin.

Mun mielestä pienen heiton korkeasti kiertävät epäkeskot on fiksumpia - samassa ajassa lähtee naarmut, laikan pinta-ala on pienempi ja samalla herkkyys ettän pyöriminen loppuu on pienempi ja laikat säilyy paremmin ehjänä. Mielummin siis korkeekiertosta konetta kun isoa heittoa IMO. Heitto siis ei missään tapauksessa korreloi koneen potkua, pikemmikkin päinvastoin. Käytännössä miten nopeasti ja mite pitkää viivaa kone voi piirtää eli teho = rpm ja heitto.
Vain YKSI LSP!

Slaikka
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 01, 2016 10:58 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Slaikka » Ma Touko 15, 2017 9:47 am

Pienen heiton(8mm?) epäkeskoa en ole ajanut, mutta Rupesin 15mm ja on kyllä huomattavasti helpomi kuin rotary. Sanoisin että aloittelijan/asiasta ei niin kiinnostuneen kannattaa hankkia vain epäkesko jos haluaa kiiltävää pintaa. Holoton, kiiltävä vaikka vähän naarmuinenkin pinta on huomattavasti hienompi kuin "naarmuton", mutta holoileva pinta. Jo se, että pinnasta saa sameudun pois, antaa autolle aivan eri lookin. Tosin tuo Mini nyt taitaa olla aika siistissä kunnossa, jos siitä ei meinaa edes naarmua löytää, tarviiko käyttöauto nyt sitten sen viimeisen silauksen on tietysti jokaisen oma asia. Varmaan siitäkin sen pesuhunnun erottaa auringossa?

Jokke79
Viestit: 153
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 1:51 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » Ti Touko 16, 2017 3:13 am

15mm heitolla olevalla koneella ja mikrokuitulaikalla saa naarmua pois paremmin kuin rotarylla.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ke Touko 17, 2017 10:59 pm

Samaa mieltä, paitsi siitä helppoudesta. Mun käteen laite on niin tunnoton että pidän sitä vaarallisena/vaikeana käyttää ;D

Mutta asia on kaksipiippuinen ja riippuu paljon autosta ja siitä mihin sillä halutaan päästä. Mielummin suosittelisin edukasta rotarya ja vaikka pientä epäkeskoa kun pelkkää epäkeskoa - ellei toki kiillota vain kartanovolvon isoja pintoja. Saat tarvittaessa laikat kokoon 30mm-230mm ja pikkuepäkeskolla helposti ajelee viimeistelyt niin 75mm kun 125mm koossa.

Molemmissa todellakin on puolensa - ja ne kannattaa jokaisen harkita omalta osaltaan. Sen voin luvata että kuka vaan oppii ajamaan rotaryllä holotonta ainakin siihen 99% autoista oikeilla aineilla ja laikoilla.

Ja jokken kommentin otan lähinnä huumorina. Ens PK miitissä varmaan sitten Avenger osaavissa käsissä vs. Ison heiton epäkesko? :D Se aiempikin urbaanilegenda limppu 15mm leikkaavuudesta vs. Pakotettukkin on moneen kertaan taputeltu - saati sitten kunnolla karva-ajoa...

Se heitto epäkeskossa on melko irrelevantti melko monen asian osalta, eniten on väliä miten paljon työtä kone tekee eli paine + rpm + heitto.
Vain YKSI LSP!

Jokke79
Viestit: 153
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 1:51 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » To Touko 18, 2017 12:16 am

Urran kirjoitti:
Ja jokken kommentin otan lähinnä huumorina. Ens PK miitissä varmaan sitten Avenger osaavissa käsissä vs. Ison heiton epäkesko? :D Se aiempikin urbaanilegenda limppu 15mm leikkaavuudesta vs. Pakotettukkin on moneen kertaan taputeltu - saati sitten kunnolla karva-ajoa...

Se heitto epäkeskossa on melko irrelevantti melko monen asian osalta, eniten on väliä miten paljon työtä kone tekee eli paine + rpm + heitto.
No Avenger on ainut laikka jolla olen rotarylla Rupesin voittanut. Esim Schollin ja Lake Countryn karvoillarotary häviää, mutta Megun xtra cut mikrokuitulaikka tuo sitten vielä lisätehoa. Onko Urran testanut Rupesin ja mirkokuitulaikan? Mulla on Molemmat niin tiedän. Avenger ja rotsku on kyllä tykki yhdistelmä, mutta ei kovin kätevä :D Ja voin kyllä lyödä vetoa, että pakotettu ei Rupsulle pärjää. Pitää tosiaan jossakin miitissä ottaa skabaa :buffer: :thumb:

https://www.instagram.com/p/BT-HDo0DjJa ... by=jtm_hmg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Slaikka
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 01, 2016 10:58 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Slaikka » To Touko 18, 2017 9:39 am

Olisi hauska seurata sivusta kun ammattilainen vetää karvalla naarmut ja sen jälkeen poistelee holot :) Ei onnistu joka pojalta.

Kuinkahan suuri ero siinä on ajallisesti per auto, jos vetäisi epäkeskolla mf-laikalla ja toinen rotskulla karvalla? Viimeistelyt kumpaankin sitten vaahtiksellä ilmeisesti. Ja mikä on sitten lopputulos, kummasta hävisi enemmän lakkapintaa ja kuinka tasaisesti kerros oheni :) Kaipa sekin on testattu siinä samalla.

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » To Touko 18, 2017 9:50 am

Slaikka kirjoitti:Olisi hauska seurata sivusta kun ammattilainen vetää karvalla naarmut ja sen jälkeen poistelee holot :) Ei onnistu joka pojalta.

Kuinkahan suuri ero siinä on ajallisesti per auto, jos vetäisi epäkeskolla mf-laikalla ja toinen rotskulla karvalla? Viimeistelyt kumpaankin sitten vaahtiksellä ilmeisesti. Ja mikä on sitten lopputulos, kummasta hävisi enemmän lakkapintaa ja kuinka tasaisesti kerros oheni :) Kaipa sekin on testattu siinä samalla.
IMHO ero ajallisesti on pienentynyt niin paljon nyky välineillä, että enää ei itse tule otettua karvarotskua esiin kovinkaan helpoin perustein. Leikkaava MF/oikea aine ja epäkeskonen vie naarmua pois todella väkevästi ja holonpoisto jälkeenpäin taas menee nopeammin. Tavaraa poistuu oikein tehtynä molemmilla saman verran, eli stepistä toiseen siirrytään aina sopivalla hetkellä. Toteutuuko se koskaan käytännössä on eri juttu. :LOL:

Jopa Rupesin jyrkin vaahtislaikka + rupesin jyrkin tahna (taitaa olla siniset molemmat) rupesin epäkeskolla on aika murhaava naarmun poistoon ja tuntuu lounastavan myös kovempaa lakkaa aika surutta.
Black isn't a color, it's a career.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 18, 2017 1:38 pm

Ajoin mä MF/vaahtis pädeillä Rupesilla kolme autoa. Ei toki ollut kaikki maailman tuotteet testissä mutta niin että sai verrattua rotaryyn ja pakotettuun - samoilla laikoillakin. En hauku yleensä jos en tiedä. Laitoin testin perusteella Rupesin "tehokkuus hypen" käyttäjien osaamattomuuden piikkiin muilla vehkeillä. Jos osaa hyödyntää tahnan leikkaavuuden ja lämmön rotarylla tai pakotetulla niin Rupesilla ei ollut jakoa kun verrattiin uutta Makitan BO6050aa vs. 15mm heitollinen Rupes. Flexissä ei oo yhtä paljon runtua kun Makitassa eli pakotetuissakin on eroja.

Toki samoilla laikoilla ajoin vertailut - ei edes tarvinnu koskea karvaan eikä tarvitse. Mutta mä en myöskää tykkää MF pädeistä jos ei ole Tornadoriin paineilmaa tilassa, menee liian nopeesti tukkoon. Tykkään pitää koneen pyörimässä enkä keskittyä laikkojen vaihtoon/putsaukseen koko aikaa.

Meitä oli vielä kolme kanssaharrastajaa testaamassa samaa asiaa.

Avengerin pikkuveli löytyy Flexipadsin valikoimasta, se on kätevämpi. Yhtä karkea kierretty mutta melkein 5cm pienempi. Limppu ei muutenkaan mielestäni ole vaihtoehto koko auton ajoon kun sitä ei tuppaa saada pysymään pyörimässä tietyillä pinnoilla. Tuo LC karva on leikkaavuudeltaan vain Oranssi Hex/Monello tasoa - kannattaa pitäytyä kierretyissä karvoissa.

En mäkään karvaa enää käytä kun spotteihin, laikat ja tahnat parantunu sen verran paljon. Mut musta ei kyllä Rupes käyttäjää tehdä vielä nykyisillä koneilla. Makitan pakotettu on paljon parempi omiin käsiin, monellakin tavalla mutta myös tehokkuudessa. Eniten häiritsee Rupesin huono ergonomia ja tunnottomuus.

Just eilen sanoin että ilman hypeä Rupes ei saisi niin paljon vihaa maailmalla, se olisi vaan keskiverto limppu mistä jotkut tykkäsi. Mutta kun se on nostettu perusteetta ihan eri rinnakkaistodellisuuteen hypessä niin se saa palkokasveja venttiiliin...
Vain YKSI LSP!

Jokke79
Viestit: 153
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 1:51 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » To Touko 18, 2017 4:28 pm

Pakotetulla ei saavuta mitään etua Rupesiin tai sitten ei osaa Rupesia käyttää :mrgreen: Ei sitä painetta tarvi hampaat irvessä antaa, kyllä puun sahaaminenki on tehokkaampaa medium paineella ja 21cm tai 15cm liikkeellä kun kovalla paineella ja 8cm liikkeellä ;) Vai makaatko sahanki päällä koko painolla ja nylpytät pientä liikettä :mrgreen:

Tuo Lake Countryn/Monellon purple karva on todellakin leikkaavampi kuin oranssi tai keltainen hex. Schollin soft touch wool on selkeästi heikompi. Olen myös tehnyt rupes vs rotary keltaisella hexillä, oranssilla hexillä ja Nanolexin leikkavaavalla vaahtiksella ja Leikkausteho oli sama mutta rotarylla sai olla tarkkkana lämpöjen kanssa. Mikrokuidun kanssa hakkaa Rupes hakkaa rotaryn 6-0. Seuraavaksi teen Avenger vs vs xtra cut mikrokuitulaikka joka tuo 20-30% liekkuutehoa tavalliseen. Mäki voin kerätä kolme ammattilaista jotka ovat samaa mieltä lopputuloksesta.

Laitan Rupesin tehokkuuden mollaamisen osaamattomuuden ja jääräpäisyyden piikkiin :thumb:

Avatar
Lowlife
Viestit: 1078
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2011 12:15 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Lowlife » To Touko 18, 2017 6:31 pm

Jokke79 kirjoitti:Pakotetulla ei saavuta mitään etua Rupesiin tai sitten ei osaa Rupesia käyttää :mrgreen: Ei sitä painetta tarvi hampaat irvessä antaa, kyllä puun sahaaminenki on tehokkaampaa medium paineella ja 21cm tai 15cm liikkeellä kun kovalla paineella ja 8cm liikkeellä ;) Vai makaatko sahanki päällä koko painolla ja nylpytät pientä liikettä :mrgreen:

Tuo Lake Countryn/Monellon purple karva on todellakin leikkaavampi kuin oranssi tai keltainen hex. Schollin soft touch wool on selkeästi heikompi. Olen myös tehnyt rupes vs rotary keltaisella hexillä, oranssilla hexillä ja Nanolexin leikkavaavalla vaahtiksella ja Leikkausteho oli sama mutta rotarylla sai olla tarkkkana lämpöjen kanssa. Mikrokuidun kanssa hakkaa Rupes hakkaa rotaryn 6-0. Seuraavaksi teen Avenger vs vs xtra cut mikrokuitulaikka joka tuo 20-30% liekkuutehoa tavalliseen. Mäki voin kerätä kolme ammattilaista jotka ovat samaa mieltä lopputuloksesta.

Laitan Rupesin tehokkuuden mollaamisen osaamattomuuden ja jääräpäisyyden piikkiin :thumb:
Herrasmies. :thumb:
Black isn't a color, it's a career.

Avatar
seatts
Viestit: 1757
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja seatts » To Touko 18, 2017 7:15 pm

Jokke kuvaa ja videota sitten myös jos teet testejä.
Facebookissa Sauvon Autopinnoitus

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Urran » To Touko 18, 2017 7:35 pm

Sä unohdat rpmn. Koneissa on paljon eroja siinä. Myös se sahauksessa paineen ja liikeradan osalta määrää työn määrän. Samalla työllä sama lopputulos, loput on mielipiteitä. Mä tuun mielelläni myös vertaamaan sahoja :D

Voidaan tottakai sopia olevamme eri mieltä! Siihenhän tää lopulta menee, Lahkolaiset on tyytyväisiä omaan mielipiteeseensä ja naureskelee muiden hölmöilylle ja muut nauraa lahkolaisille. Mä vieläkin testaan itse ja muodostan oman mielipiteen ja se on että yliarvostettu laite - ei jatkoon. Jääräpäisyys on ehkä sittenkin näköalaa ja eri mieltymyksiä mut tehokkuudesta vaan ei pysty tehdä kun heads up vertailun.

Pakotetun edut tulee haastavilla pinnoilla, A-pilareissa ja muissa missä limppu ei jaksa pyöriä. Perus "kontin päällä" testi ei anna kuvaa erosta tietenkään. Itse testasin ensikertaa Rupesia F355en pinnoilla missä oli turhan paljon pintaa missä jäi tärisemään paikalleen - mutta kaikki autot ei ole kartanovolvoja..

Mä oon noita purpleja ajanut kaksi loppuun ja uusia ei sen myötä enää tule. Nimihän on Purple Foamed Wool koska on leikkaavuudeltaan vain himpan parempi kun vaahtikset ja pystyy ajamaan melko siistiksi jäljen. Mun mielestä nyky vaahtisten ja tahnojen leikkuulla turha, kierretty sitten seuraava step. Mutta LC on kaukana kierretystä karvasta. Megullahan kierrettyjä esim. On kahta karkeutta. Schollin Soft Touch on kieltämättä vielä vähemmän leikkaava mutta miksi me verrattaisiin niihin kahteen?

Teethän sit sen testin niin et annat koneen jollekkin ei lahkolaiselle ;) Ja tietenkin niin et testit ajetaan samalla laikalla ja tahnalla. Laikkojen leikkaavuudessa tottakai on eroja, mut pöljäähän niitä on verrata jos tatkoitus on arvioida koneen tehoa. Pohjathan voi hioa vaikka 1000grit ja siitä.
Vain YKSI LSP!

Jokke79
Viestit: 153
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 1:51 am

Re: Kone, laikat, aineet? APUA!

Viesti Kirjoittaja Jokke79 » To Touko 18, 2017 8:10 pm

Niin minäkin testaan itse ja muodostan siitä oman mielipiteeni. Ei Flexissä sen enempää opm:iä ole kuin Rupesissa. Sä oot varmaan testaillut mk1 Rupesia joka on vähän laiska mutta mk2 ja varsinkin 21 kyllä vääntää ja stalling ei ole ongelma. Mulla löytyy sitten pilareihin jne. ibrid ja mini ja kyllä mä monta autoa kiillotin pelkällä 15 Rupesilla. Enemmän on sellasia jotka vrg:n myyny ja siirtynyt Rupesiin kun toisinpäin, Tais se JuhaU viimeks luopua VRG:stä ja ajelee Rupesilla.

Kyllähän sinä tässä lahkolaiselta tunnut enemmän kun et omista Rupesin koneita ja mollaat niitä, minä en esim rotarya turhaksi ole haukkunut. Mulla tosiaan on Flexin rotary js Rupesin kaikki koneet ja pääsääntöisesti tykkään tehdä Rupesin koneilla. Rotskulla sitte avengeria ja spottihommia jatkovarsilla. Vrg:lle en keksi mitään käyttö. No seuraavaksi testaan tosiaan Avenger vs Megun mf xtra cut. Ja pian tulossa testiin myös Kamikazen karvalaikka Rupesille. Testissä tahnana saa toimia Nanolexin heavy cut ja tottakai testissä aina sama tahna molemmille koneille :buffer:

Vastaa Viestiin