Moottorin/moottoritilan pesu
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Akun päälläkin vois jo kohta hiekkakakkuja tehdä
VOLVO S60 T5 AWD R-Design 2020
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Onko porukka pessy e39:n dieselkonehuonetta? Olisko jotain erityissuojausta vaativia paikkoja ja muita vinkkejä ko. mallin osalta? Raikkarit meinasin nostella pois ettei kastu, ja mitä pikasesti kattelin ni itelle ei sattunu kummempaa silmään mitä varoa. Laturi tietenkin, mut voi perse ku on pirullisessa ja ahtaassa paikassa
Pieni kevätpesu ja suojaus (moottori, alusta, pyöräkotelot ja itse auto) suunnitteilla tänään ja vähänhän se jännittää ekaa kertaa kastella tuota konehuonetta
Auto on siis se kajaanin taikurin viime kesänä kiillottama Alpina D10 mistä juttu täälläkin. Kolomen litran kiisseli.
Pieni kevätpesu ja suojaus (moottori, alusta, pyöräkotelot ja itse auto) suunnitteilla tänään ja vähänhän se jännittää ekaa kertaa kastella tuota konehuonetta
Auto on siis se kajaanin taikurin viime kesänä kiillottama Alpina D10 mistä juttu täälläkin. Kolomen litran kiisseli.
Alpina D10 Touring
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Aika monesti on tullut konehuoneita pestyä (ei puutarhaletkua kovempaa painetta) ilma mitää suojauksia, lähtien 90-luvun alusta. Ainoa mitä olen saanut aikaan on '83 Tredian käynti 3:lla kunnes kone oli ajettu kerran kunnolla lämpimäksi. Aloittelijan tuuria?
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Joo näin minäki oon ymmärtäny mut voiko tuota liian varovainen olla. Pesupaikalta löytyy onneks ilmaa ja nosturiki ni pääsee kyllä kuivatteleenki kohtuuella ennen ku nappaa käyntiin. Bemareiden bensakoneista vaan joku sanonu et tarkkana puolien ja tulppien kans kun sinne menee herkästi vettä pestessä, mut kiisseleistä ei niinkään oo juttua suomeks ainakaan. Juutuubissa on yks aika raaka video missä pestään e39 (bensa)moottoriki ja aika surutta se laskelee menemäänPertti K kirjoitti:Aika monesti on tullut konehuoneita pestyä (ei puutarhaletkua kovempaa painetta) ilma mitää suojauksia, lähtien 90-luvun alusta. Ainoa mitä olen saanut aikaan on '83 Tredian käynti 3:lla kunnes kone oli ajettu kerran kunnolla lämpimäksi. Aloittelijan tuuria?
Alpina D10 Touring
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Muovillahan toi koko kone on peitetty! Pistät vaan täysillä menemään ja varsinkin jos pystyt ilmalla kuivaamaan ennen käynnistystä niin turhaan murehdit .
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
On tullu pestyä aika monta sataa konehuonetta, ja tasan yhden kerran on ollut ongelmia.. Mersun Sprinter missä oli joku edellisen omistajan itselaittama tehoboksi, mikä imaisi vedet sisäänsä. Sekin kuivuttuaan lähti käyntiin. Melko surutta noihin saa laskea vettä kyllä, katsoo vain ettei sulakepesiä ja equja kastele läpikotaisin, eikä täysillä paineilla päästele menemään Jos konehuoneita ei saisi kastella, niin eihän autoilla voisi edes ajaa kuin kuivalla kelillä.. On ne rankkasateita ja märkiä olosuhteita ajatellen tehty.
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Ex-tallikaverilla oli periaate: jos auto ei toimi moottoritilan pesun jälkeen, siinä on jotain vikaa ja se täytyisi muutenkin korjata.
Niin ja sellaisenkin "neuvon" olen kuullut että pitää auton käynnissä kun ruiskuttelee, niin kuulee heti jos alkaa tulemaan käyntiongelmaa. Onhan tuossa ehkä sekin pointti että esim. laturi pyörii niinkuin ajaessakin ja heittää veden tangentin suuntaan. En tosin itse ole tuota neuvoa noudattanut.
Niin ja sellaisenkin "neuvon" olen kuullut että pitää auton käynnissä kun ruiskuttelee, niin kuulee heti jos alkaa tulemaan käyntiongelmaa. Onhan tuossa ehkä sekin pointti että esim. laturi pyörii niinkuin ajaessakin ja heittää veden tangentin suuntaan. En tosin itse ole tuota neuvoa noudattanut.
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Nonni, eiköhän tuota jo uskalla päästellä. Painepesuria ei varsinaisesti ole mut hyvä pistooli letkun päässä. Kaverin korjaamohallissa saa peseskellä kun työpäivä päättyy. Koko yö aikaa sit korjatakki kun saa hommat tehtyä. =D Myöhään/varhaseen se menee pelkästään jo tuon pesun ja suojauksen kans.
Juuri näin! Jos ei pesua kestä ni paaliin joutaa koko roskaPertti K kirjoitti:Ex-tallikaverilla oli periaate: jos auto ei toimi moottoritilan pesun jälkeen, siinä on jotain vikaa ja se täytyisi muutenkin korjata.
Alpina D10 Touring
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Vielä disclaimeri "raflaavien" kommenttieni perään: pesut omalla vastuulla, en korvaa pesun jälkeen paalattuja autoja enkä mitään muutakaan. Ja jos auton ohjekirjassa kielletään moottoritilan pesu, niin ehkä sitä on syytä uskoa, vaikka vähän moista ihmettelenkin. Toisaalta mobiilitietokoneitahan nuo alkaa nykyään olla. Siinä hedelmäpelien pelaamisen ohessa vain vievät paikasta A paikkaan B - toivottavasti.
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Mekin ollaan peseskelty konehuoneita, diiseleitä ronskimmin ja bensoissa vältelty tulppia ja puolia. Tasan ensimmäisessä pesussa saatiin drifterin puolia paskaksi, muuten on onnistunut ongelmitta
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Joo en tuu tänne vinkuun ja vaatiin mitään jos se sinne korjaamolle jää Omalla vastuulla tietenkin. Saatan mie tänne tulla sanoon kuitenki että miten kävi. Tokenis tuo muu perhe pikkuhiljaa niin pääsis harrasteleen jonku tunnin sisään.
Alpina D10 Touring
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Ikinä ei oo ykskään kippo hajonnu konehuoneen pesun takia. Pitäähän niiden kestää pesua.
Porsche 911 Turbo
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Audi RS3 Sedan
EX Audi TT RS+ & RS3
PekeFix Detailing
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Mä en koskaan muiden (mitään) vehkeitä pese sopimatta. Omani vaahdotan vähän väliä muun auton kanssa ja kunnon pesujakin sen ihmeempiä ongelmia. Joissain nelisylkyissä on tarvinnu aina tulppakaivot puhaltaa kuiviks pesun jälkee.
Italialaisia tai ranskalaisia en pese konehuoneesta ilman vastuuvapaussopimusta
Italialaisia tai ranskalaisia en pese konehuoneesta ilman vastuuvapaussopimusta
Vain YKSI LSP!
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Kaikkea mahdollista on tullut pestyä, toiset sanoo että melko riskillä vetää 180bar pesurilla ympäriämpäri konehuonetta, mutta mitään ei ole hajonnut, ainoastaan omasta audista piti yksi puola käyttää irti ja puhaltaa vedet pois tulpankolosta. Puolan tiiviste oli tässä rikki niin sen arvasi että miten käy.
Mikä teidän mielestä on PARHAIN liuotinpesuaine vanhan öljymöhnän, dieselin jne pesemiseen moottoritilasta? Kaikkea mahdollista liuotinpesuainetta yritetty (Surfex, Grime out, hiilivetyliukkarit jne, mutta edelleen parhain on bräkleenin suihkuttelu purkillinen konehuoneeseen, huuhtelu ja sen jälkeen hiilivetyliukkaria ja foamia perään)
Mikä teidän mielestä on PARHAIN liuotinpesuaine vanhan öljymöhnän, dieselin jne pesemiseen moottoritilasta? Kaikkea mahdollista liuotinpesuainetta yritetty (Surfex, Grime out, hiilivetyliukkarit jne, mutta edelleen parhain on bräkleenin suihkuttelu purkillinen konehuoneeseen, huuhtelu ja sen jälkeen hiilivetyliukkaria ja foamia perään)
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Bilteman moottoripesuaine on aika kovaa kamaa. Kuivana pintaan odottaa hetken ja ehkä jotain brushia ja sitten vettä tai jotain perään. Saa olla kyllä varovainen maalatuilla pinnoilla, bräkleenillä vielä enemmän kyllä, eikä muovien päälle.
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Onkos kellään heittää mitään parempaa ideaa suojaus tavaksi, kun mulla on ton jälkiasenteisen Eberin sulakepoksi tossa moottoritilas? Vai onko se kaupan muovikassi ykkönen?
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Kortonki, kertakäyttökumihanska tms. venyvä tuote? Ei mitään käistystä minkä kokoinen tuo on, mutta sulakeboksin oletan kohtuu pieneksi.
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Kortonki sopis kyl, hyvä idea
SPOILERSPOILER_SHOW
Tulis niillekin jotain käyttöä
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Sehän meni aivan kuin elokuvissa. Ei toistaseksi mitään probleemia jos ei omia lihas- yms särkyjä lasketa
Onneks en ottanu kameraa saati kuvanu ees luurilla ni voitte vaan kuvitella.
ps. fiilis on aika katossa ku 10-12h pyöriny auton ympärillä, alla, sisällä jne. ja ku ajaa ulos ni kolme (!) harjkonetta hyökkää just siihen pölyttään.
Onneks en ottanu kameraa saati kuvanu ees luurilla ni voitte vaan kuvitella.
ps. fiilis on aika katossa ku 10-12h pyöriny auton ympärillä, alla, sisällä jne. ja ku ajaa ulos ni kolme (!) harjkonetta hyökkää just siihen pölyttään.
Alpina D10 Touring
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Aikanaan -98 Avensis teki moottoripesun jälkeen just sen mitä pelätään eli ei lähteny käyntiin. Eikä lähteny käyntiin 2h odottelunkaan jälkeen ja sitten piti ottaa työkalut käteen. Virranjakaja oli sisältä ihan kostea ja pienen kuivattelun jälkeen toimi taas moitteetta. Pieni varovaisuus siis paikallaan, vai joko aika ajoi virranjakajista ohi
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Joo kieltämättä, sama ilmeni vuoden 1977 Porschessakin. Mut sen perusteella ei uskalla oikee yleistää näitä
Vain YKSI LSP!
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Urrani kirjoitti samalla munkin mielipiteen.Urran kirjoitti:Mä en koskaan muiden (mitään) vehkeitä pese sopimatta. Omani vaahdotan vähän väliä muun auton kanssa ja kunnon pesujakin sen ihmeempiä ongelmia. Joissain nelisylkyissä on tarvinnu aina tulppakaivot puhaltaa kuiviks pesun jälkee.
Italialaisia tai ranskalaisia en pese konehuoneesta ilman vastuuvapaussopimusta
Ennenkaikkea ranskikset jostain -90-luvun puolivälistä eteenpäin.
En ole latureita suojannut muistaakseni koskaan. Meinasin kirjoittaa, että ikinä ei ole ollut ongelmia, mutta omassa seatissa tuli käyntihäiriöitä ekan konehuoneen pesun jälkeen. Vikaa en löytänyt, vaan seuraavana päivänä pätkiminen loppui. Tän jälkeen olen pessyt konehuonetta seatista ~5 kertaa, eikä ongelmia ole ollut.
Pikapesu konehuoneelle: foamit konepeltiin (sisäpuolelle) ja konehuoneeseen, brushilla muovien kolot yms ja painepesuria perään, jerjen kanssa. Painehuuhtelukoneella äänieriste kuivaksi konepellistä, paineilmaa sähköliittimiin ja vähän muuallekkin ja kone käyntiin.
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Meillä suojataan ecu tai avoimet sähköjohdot muovipussilla. Sitten tehopesua joka nurkkaan, hetki odotusta ja paineella perään. Tulos ei ole ihan kovimman luokan pesukinnasstandardeja täyttävä, mutta siisti.
Kaikki autotkin ovat lähteneet käyntiin, vaikka noita pestään useita joka viikko.
Kaikki autotkin ovat lähteneet käyntiin, vaikka noita pestään useita joka viikko.
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Jos näistä kolmesta pitäisi valita konehuoneeseen... niin mikä...? Ja lancella vai pumppupullon kautta?
- Pinelinetehopesu
- BH AF
- BH SHD
- Pinelinetehopesu
- BH AF
- BH SHD
Re: Moottorin/moottoritilan pesu
Jos kaikkia on jo hyllyssä niin eipä tuolla suurta merkitystä. Ekalla ja vikalla saat paremman pesutehon. Vika varmaan paras pesuteholtaan mutta myös kalliimpaa kuin eka.
Ja lance vai pumppupullo on ihan makukysymys. Ite nähnyt helpoimmaks vetää lancella.
Ja lance vai pumppupullo on ihan makukysymys. Ite nähnyt helpoimmaks vetää lancella.