Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Pienpoisto, raudanpoisto, claybar jne.
Olpy
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 8:55 am

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Olpy » La Joulu 19, 2015 3:22 pm

Autoa ei ole siis luultavasti koskaan savetettu tai myllytetty. Pesun yhteydessä olen vaa katsellut että olisi "syväpuhdistuksen" paikka. Myllytän auton joskus ensi keväänä vasta joten ajattelin vain kokeilla savetusta ja ensimmäisenä tylsyyden hetkellä tuli mieleen että motonetistä saisi saven myös.

Avatar
Posambique
Viestit: 2706
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Joulu 21, 2015 10:38 am

Savi vie vahat. Ehdottomasti syytä vahata uudelleen savestuksen jälkeen.
"Urku auki, pelti kii"

Olpy
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 8:55 am

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Olpy » Ma Joulu 21, 2015 10:40 am

Posambique kirjoitti:Savi vie vahat. Ehdottomasti syytä vahata uudelleen savestuksen jälkeen.
Näin jotenkin ajattelinkin että sen verran karkeasti lähtee liat että lähtee myös vähät.

Rey
Viestit: 3
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 3:43 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Rey » Su Huhti 03, 2016 4:08 pm

Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa? Kaikkia aineita ei viitsi heti ostaa, joten riittäisikö käsittely vaikka jollain hiilivetyliuottimella/vannepesuaineella ennen savettamista? Poistaako ne yhtään rautaa ja pikeä.

MAR4
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 11:10 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja MAR4 » Su Huhti 03, 2016 4:14 pm

Rey kirjoitti:Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa?
Ennen savestusta tulisi puhdistaa pinnat mahdollisimman hyvin, jotta naarmuilta vältyttäisiin. Aineilla lähtevä piki tai rauta luo vain turhaan mahdollisuuksia naarmuttamiselle lisää. Näin ainakin itte oon asian ymmärtäny :D Eli suosittelen raudan- ja pienpoistoa ennen savestusta ja jos ei ole pahat pinnat, niin savestusta ei välttämättä edes tarvita näiden operaatioiden jälkeen :good:

Juha U
Viestit: 4559
Liittynyt: Ti Syys 13, 2011 8:24 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Juha U » Su Huhti 03, 2016 8:52 pm

Rey kirjoitti:Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa? Kaikkia aineita ei viitsi heti ostaa, joten riittäisikö käsittely vaikka jollain hiilivetyliuottimella/vannepesuaineella ennen savettamista? Poistaako ne yhtään rautaa ja pikeä.
Kyllä hiilivedyllä ja rautaa poistavalla,(joka siis muuttuu punaiseksi) vannepesuaineella saa hyvin puhdasta aikaiseksi.

Avatar
Posambique
Viestit: 2706
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Huhti 04, 2016 8:46 am

Jos aiot kiillottaa auton ni voit savestaa heti bioliukkarin jälkeen - mikronaarmua toki syntyy enemmän mutta saat pinnan puhtaaksi. Mikäli autoa ei ole tarkoitus kiillottaa niin ehkä ennemmin niin päin että liuotinpesuaineet, pien- ja raudanpoistot huolella (jollain kintaalla/mikrokuitulevittimellä/mikrokuituliinalla avustaen) ja jättää clayn tekemättä.

Pelkän vahauksen voi tehdä vaikka pinta ei olisi 100% sileä mutta kiillotusta en kyllä lähtisi tekemään. Kone jaksaa varmasti irrottaa sekä pikipallerot että rautahiukkaset ja pyörittää niitä sitten sen monta tuhatta kierrosta minuutissa sitä maalipintaa vasten...
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja jiikoo » Ma Huhti 04, 2016 1:18 pm

Posambique kirjoitti:Jos aiot kiillottaa auton ni voit savestaa heti bioliukkarin jälkeen - mikronaarmua toki syntyy enemmän mutta saat pinnan puhtaaksi.
Riippuu toki auton kunnosta, mutta tässä voi tulla sellainen ärsyttävä juttu eteen, että savi on heti parin pyyhkäisyn jälkeen "tukossa". Jollakin pienellä testipaikalla kokeilemalla voisi tietysti saven pinnasta lukea tarpeen pien- rauda- yms. poistoille.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

Avatar
Posambique
Viestit: 2706
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Huhti 05, 2016 12:03 pm

Erinomainen huuto sieltä! Täysin totta! :thumb:

Tarkoittaa sitä että savesta pitää kääntää puhdasta puolta paljon useammin ja vaihtaa savipalaa uuteen useammin = kalliimpaa.
Rahaa ei siis pitkässä juoksussa säästä ja lisäksi tosiaan naarmuttaa pintaa enemmän, mutta voi niin toimia. :mrgreen:
"Urku auki, pelti kii"

Sakkez
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2016 5:10 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Sakkez » Pe Huhti 15, 2016 4:20 pm

Hei. Ensimmäinen savestus olis harkinnassa jonka jälkeen auton myllytys. Tavarat on tarkoitus hankkia autodude:sta, joten onko tämä savi mistään kotoisin? Liukasteena tarkoituksena käyttää big orange vesisekoitusta.

http://www.autodude.fi/tuote/puhdistuss ... n_remover/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Saako saveen enemmän panostamalla siis merkittävää hyötyä?

edit: Saa ehdottaa jotain muutakin savea jostain muusta kaupasta, jos autodude ei ole tilaukseen paras mahdollinen.

Deadbeat111
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Deadbeat111 » La Huhti 16, 2016 10:49 am

Uskoisin että pärjäät tuolla.... Jos varsinkin tumma auto ja ei mene myllytykseen saven jälkeen, niin harkitsisin Fine- karkeutta tosin

Avatar
jiikoo
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2016 8:24 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja jiikoo » Ma Huhti 18, 2016 11:34 am

Muistaakseni itsellä on juuri tuollainen savenpalanen hyllyssä. En mitään erikoisen huonoa siinä huomannut, hyvin toimi :thumb:
SPOILERSPOILER_SHOW
Ei kyllä ole oikeastaan kokemustakaan "huonosta" savesta.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise

LOCTITE
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 8:44 am
Paikkakunta: Lohja

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja LOCTITE » Ti Touko 17, 2016 9:57 am

https://www.motonet.fi/fi/tuote/789838/ ... savikinnas" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Mahtaako olla toimiva kapistus :roll:

Ainakin luulis olevan nopeampi/helpompi käyttää ku perinteinen savi.

Vielä en oo savestusta käyttäny, mutta tuolla kintaalla sitä vois mahdollisesti aloitella :)

Juuzo
Viestit: 721
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Ti Touko 17, 2016 10:01 am

Jos et oo koskaa savestanu, niin todennäkösesti tommonen kinnas on liian mieto väline kaiken mujun irrottamisee. Näin ainakin meillä..

mj2014
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 2:20 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja mj2014 » Pe Touko 27, 2016 3:37 pm

Olen savestanyt meidän kahta autoa nyt muutaman kerran BH soft savella. Saveen ei ole oikeastaan jäänyt mitään likaa, mitä olen ihmetellyt. Ainoastaan vanhemman auton ensisavestuksella huomasi puhdistumisen. Viimeksi tällä viikolla laitoin vaimon 2 vuotta vanhan pelin kesäkuntoon ja taas sama juttu, savi pysyi konepeltiä ja eturenkaan takaa vedellessä ihan puhtaana, eikä pinta tuntunut lainkaan nihkeällä edes ensimmäisillä vedoilla. Olen tehnyt niin kuin useimmiten neuvotaan eli ei paineta liu'utettassa savea. Ja kaksi palasta, toinen lämpimässä vedessä odottamassa vuoroaan.

No siinä pähkäillessä tuli mieleen Junkmanin video, jossa ohjeisti testaamaan pinnan sileyttä ohuen muovipussien läpi sormen päillä. Ja savestamani pinta oli ihan epätasainen, pussin läpi tuntui hyvin selvää epätasaisuutta pinnassa. Sitten päätin, että kokeillaan Junkmanin toista ohjetta eli painetta reilusti saveen, kun liikutetaan savea pinnalla. En painanut hullun lailla, mutta selvästi kuitenkin. Ja se auttoi, muovipussitestillä ei tuntunut enää mitään pinnassa.

Saveen ei edelleenkään irronnut selvästi likaa, mutta johtuisiko vain 2 v. vanhasta autosta, jota hoidettu pesukinnas -metodein alusta asti. Ajotkin pääasiassa kaupungissa, ei maantiellä ja vuodessa vain 6-7 tuhatta km mittariin. Mutta mitä mieltä kokeneemmat tuosta, että ilman painetta oli turhaa hommaa koko savestus ja vasta paineella pinta tuli sileäksi/sileämmäksi? Kannattaako jatkaa näin vai onko joku muu vialla tekniikassa, kun ilman painamista ei tapahdu mitään?

Olpy
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 8:55 am

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Olpy » Ti Kesä 21, 2016 9:46 am

Onko kukaan koskaan vedelly auton ulkopuolen muovin osia savella? Omasta autosta löytyy jotain ihme p*skaa muovilistoista ja lasien kumireunoista mitkä ei sit lähde millään pois tai millään millä olen kokeillut. Mites auton lasit?

Avatar
Klasu81
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:16 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Klasu81 » Ti Kesä 21, 2016 10:22 am

Maalaamattomia muovi osia ei kannata savestaa sen pintakuvioinnin takia. Ikkunoita voi hyvin savestaa ja kannattaakin, mutta tiivisteisiin ei kannata savella koskea.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Bad company corrupts

Olpy
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 8:55 am

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Olpy » Ti Kesä 21, 2016 10:27 am

Klasu81 kirjoitti:Maalaamattomia muovi osia ei kannata savestaa sen pintakuvioinnin takia. Ikkunoita voi hyvin savestaa ja kannattaakin, mutta tiivisteisiin ei kannata savella koskea.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos näistä ja hyvä tietää! Olisiko jollain ehdottaa jotain muuta vastaavaa ainetta/puhdistus tapaa muovi/kumiosille?

Avatar
Klasu81
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:16 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Klasu81 » Ti Kesä 21, 2016 1:10 pm

Kokeile ihmesienellä hinkata.

Jotkut on saaneet muovi osat kuumailmapuhaltimella uudenveroisiksi.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Bad company corrupts

Avatar
kurwaslobo
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 12:51 pm
Paikkakunta: Suomen juntein kaupunki

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja kurwaslobo » To Helmi 02, 2017 2:42 pm

Onko haittaa jos savestaa auton, ilman että on aikeissa myllyttää sitä? Ei oma auto kyseessä vaan 2006 vuoden Astra joka on ns paskassa kunnossa maalipinnaltaan.
Tai pikemminkin onko siitä mitään haittaa tai hyötyä?

Avatar
Projectech
Apupoika
Viestit: 1160
Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Projectech » To Helmi 02, 2017 4:34 pm

Jos pinta on huonossa kunnossa, niin savestuksesta tuskin mitään aiemman naarmuverkoston seasta erottuvaa jälkeä tulee, kunhan pinnan puhdistaa ennen savestusta hyvin. Liuotinpesu, raudanpoisto ja pienpoisto kannattaa tehdä ensin.
Hyöty savestuksesta on se, että saadaan myös kemiallisesti liukenematon lika pois pinnalta ja sen myötä vahalle tms. parempi tartunta. Myös pinnan viimeiset karheudet saadaan savella pois.
Riski näkyvän savestusjäljen tekemisestä pintaan kasvaa sitä mukaa, mitä pehmeämpi, tummempi ja hyväkuntoisempi pinta on. Ennen myllytystä kannattaa tehdä aina, mutta myllytyksen jäädessä väliin vain harkinnan mukaan ja pienelle alueelle ensin kokeillen.
Autonhoitoaktivismia!
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja kormatti » Su Kesä 04, 2017 10:34 pm

Tämmöinen perfektionisti huomasi, että virheetön musta auto ja savi on huono yhdistelmä Ilman kiillotusta, ainakin kylmällä kelillä. Vaikea tuosta insignian lakkapinnan kovuudesta sanoa mitään.

Metodit:
-savi bh clay soft ilman painetta, kaksi palaa, toinen kuumassa vedessä
-Liukasteena pumppupullosta big orange plus vesi 50 50 (litra meni koko farkun savestuksessa seosta)
-Ulkolämpötila +3 astetta
tarkasti ledillä tarkasteltaessa huomasi että kyllä se savi jätti paljon hentoa jälkeä. Itse savi pysyi pääsiassa puhtaana, oikeasta kyljestä vain oikeastaan irtosi isompi köntsä saveen. Jonkun verran takertelua oli ja vaikka savea vaihtoi noin 30s välein, niin ehkä kylmyys teki tepposia.

Mutta: jäljet lähti yhdistelmällä rupes valkoinen plus rupes diamond gloss epäkeskolla muutamalla kevyellä vetäisyllä. Ei vaatinut oikeastaan juuri lainkaan työtä :kippis:
Olisi saven jäljet saattanut lähteä ehkä jopa käsinkin tai jollain pre wax cleanerilla (voisi joskus kokeilla).
Ainakin nanolex nano one plus valkoinen rupes koneella tepsi hyvin saven jälkiin.
Harrastelija-amatööri.

Avatar
Posambique
Viestit: 2706
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Kesä 07, 2017 6:11 pm

Hyvää raporttia! :thumb:
Savi jättää virheettömään pintaan varmasti jotain jälkeä aina.
Harvalla tosin sellaista on, varsinkaan niin että sitä ei olisi tarkoitus kiillottaa saven jälkeen.

Miten pinnat oli pesty ilman savea?

Huomauttaisin myös että toi Big Orange on surkea liukaste verrattuna oikeaan clay-liukasteeseen eli kunnon liukkarilla saa ainakin merkittävästi apua.
"Urku auki, pelti kii"

Lampertti
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2016 2:49 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja Lampertti » La Kesä 10, 2017 3:23 pm

Tässä video jossa tutkaillaan saven jättämiä jälkiä ihan mikroskoopilla:
Forensic Detailing Channel - How to clay bar a car - automotive decontamination guide tutorial
https://youtu.be/A3-iTYjCkl8

Videosta käteen jäävä pointti on se, että kannattaa käyttää aina oikeaa saven liukastetta ja sitäkin ihan kunnon seoksella. Pehmeä puhdas savi kovalla lakkapinnalla (bmw) ja oikea liukaste, niin ei ainakaan tuossa jättänyt minkäänlaista jälkeä, esimerkiksi pelkkä vesi liukasteena puhtaalla savella jätti mikronaarmua.

kormatti
Viestit: 106
Liittynyt: Su Elo 02, 2015 4:56 pm

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle

Viesti Kirjoittaja kormatti » La Kesä 17, 2017 12:12 am

Posambique kirjoitti:Hyvää raporttia! :thumb:
Savi jättää virheettömään pintaan varmasti jotain jälkeä aina.
Harvalla tosin sellaista on, varsinkaan niin että sitä ei olisi tarkoitus kiillottaa saven jälkeen.

Miten pinnat oli pesty ilman savea?

Huomauttaisin myös että toi Big Orange on surkea liukaste verrattuna oikeaan clay-liukasteeseen eli kunnon liukkarilla saa ainakin merkittävästi apua.
Surfex HD esipesu ja kinnastelu, raudanpoisto bilt hamber korrosolilla ja pienpoisto nanolexin pienpoistoaineella. Pitää kokeilla oikeaa clay liukkaria ja vähän lämpimämmässä kelissäkin. :thumb:
Harrastelija-amatööri.

Vastaa Viestiin