Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Autoa ei ole siis luultavasti koskaan savetettu tai myllytetty. Pesun yhteydessä olen vaa katsellut että olisi "syväpuhdistuksen" paikka. Myllytän auton joskus ensi keväänä vasta joten ajattelin vain kokeilla savetusta ja ensimmäisenä tylsyyden hetkellä tuli mieleen että motonetistä saisi saven myös.
- Posambique
- Viestit: 2722
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Savi vie vahat. Ehdottomasti syytä vahata uudelleen savestuksen jälkeen.
"Urku auki, pelti kii"
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Näin jotenkin ajattelinkin että sen verran karkeasti lähtee liat että lähtee myös vähät.Posambique kirjoitti:Savi vie vahat. Ehdottomasti syytä vahata uudelleen savestuksen jälkeen.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa? Kaikkia aineita ei viitsi heti ostaa, joten riittäisikö käsittely vaikka jollain hiilivetyliuottimella/vannepesuaineella ennen savettamista? Poistaako ne yhtään rautaa ja pikeä.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Ennen savestusta tulisi puhdistaa pinnat mahdollisimman hyvin, jotta naarmuilta vältyttäisiin. Aineilla lähtevä piki tai rauta luo vain turhaan mahdollisuuksia naarmuttamiselle lisää. Näin ainakin itte oon asian ymmärtänyRey kirjoitti:Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa?


Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kyllä hiilivedyllä ja rautaa poistavalla,(joka siis muuttuu punaiseksi) vannepesuaineella saa hyvin puhdasta aikaiseksi.Rey kirjoitti:Haittaako jos auton savettaa niin että auto on pesty vain bioliuottimella/tehopesulla ilman erillistä raudan ja pien poistoa? Kaikkia aineita ei viitsi heti ostaa, joten riittäisikö käsittely vaikka jollain hiilivetyliuottimella/vannepesuaineella ennen savettamista? Poistaako ne yhtään rautaa ja pikeä.
- Posambique
- Viestit: 2722
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos aiot kiillottaa auton ni voit savestaa heti bioliukkarin jälkeen - mikronaarmua toki syntyy enemmän mutta saat pinnan puhtaaksi. Mikäli autoa ei ole tarkoitus kiillottaa niin ehkä ennemmin niin päin että liuotinpesuaineet, pien- ja raudanpoistot huolella (jollain kintaalla/mikrokuitulevittimellä/mikrokuituliinalla avustaen) ja jättää clayn tekemättä.
Pelkän vahauksen voi tehdä vaikka pinta ei olisi 100% sileä mutta kiillotusta en kyllä lähtisi tekemään. Kone jaksaa varmasti irrottaa sekä pikipallerot että rautahiukkaset ja pyörittää niitä sitten sen monta tuhatta kierrosta minuutissa sitä maalipintaa vasten...
Pelkän vahauksen voi tehdä vaikka pinta ei olisi 100% sileä mutta kiillotusta en kyllä lähtisi tekemään. Kone jaksaa varmasti irrottaa sekä pikipallerot että rautahiukkaset ja pyörittää niitä sitten sen monta tuhatta kierrosta minuutissa sitä maalipintaa vasten...
"Urku auki, pelti kii"
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Riippuu toki auton kunnosta, mutta tässä voi tulla sellainen ärsyttävä juttu eteen, että savi on heti parin pyyhkäisyn jälkeen "tukossa". Jollakin pienellä testipaikalla kokeilemalla voisi tietysti saven pinnasta lukea tarpeen pien- rauda- yms. poistoille.Posambique kirjoitti:Jos aiot kiillottaa auton ni voit savestaa heti bioliukkarin jälkeen - mikronaarmua toki syntyy enemmän mutta saat pinnan puhtaaksi.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
- Posambique
- Viestit: 2722
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Erinomainen huuto sieltä! Täysin totta!
Tarkoittaa sitä että savesta pitää kääntää puhdasta puolta paljon useammin ja vaihtaa savipalaa uuteen useammin = kalliimpaa.
Rahaa ei siis pitkässä juoksussa säästä ja lisäksi tosiaan naarmuttaa pintaa enemmän, mutta voi niin toimia.

Tarkoittaa sitä että savesta pitää kääntää puhdasta puolta paljon useammin ja vaihtaa savipalaa uuteen useammin = kalliimpaa.
Rahaa ei siis pitkässä juoksussa säästä ja lisäksi tosiaan naarmuttaa pintaa enemmän, mutta voi niin toimia.

"Urku auki, pelti kii"
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Hei. Ensimmäinen savestus olis harkinnassa jonka jälkeen auton myllytys. Tavarat on tarkoitus hankkia autodude:sta, joten onko tämä savi mistään kotoisin? Liukasteena tarkoituksena käyttää big orange vesisekoitusta.
http://www.autodude.fi/tuote/puhdistuss ... n_remover/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Saako saveen enemmän panostamalla siis merkittävää hyötyä?
edit: Saa ehdottaa jotain muutakin savea jostain muusta kaupasta, jos autodude ei ole tilaukseen paras mahdollinen.
http://www.autodude.fi/tuote/puhdistuss ... n_remover/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Saako saveen enemmän panostamalla siis merkittävää hyötyä?
edit: Saa ehdottaa jotain muutakin savea jostain muusta kaupasta, jos autodude ei ole tilaukseen paras mahdollinen.
-
- Viestit: 316
- Liittynyt: Ke Joulu 17, 2014 1:00 am
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Uskoisin että pärjäät tuolla.... Jos varsinkin tumma auto ja ei mene myllytykseen saven jälkeen, niin harkitsisin Fine- karkeutta tosin
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Muistaakseni itsellä on juuri tuollainen savenpalanen hyllyssä. En mitään erikoisen huonoa siinä huomannut, hyvin toimi

SPOILERSPOILER_SHOW
Ei kyllä ole oikeastaan kokemustakaan "huonosta" savesta.
Tällä hetkellä ajossa:
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
e39 530dA Cosmosschwarz metallic /// 206 RC Blanc Banquise
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
https://www.motonet.fi/fi/tuote/789838/ ... savikinnas" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Mahtaako olla toimiva kapistus
Ainakin luulis olevan nopeampi/helpompi käyttää ku perinteinen savi.
Vielä en oo savestusta käyttäny, mutta tuolla kintaalla sitä vois mahdollisesti aloitella
Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Mahtaako olla toimiva kapistus

Ainakin luulis olevan nopeampi/helpompi käyttää ku perinteinen savi.
Vielä en oo savestusta käyttäny, mutta tuolla kintaalla sitä vois mahdollisesti aloitella

Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos et oo koskaa savestanu, niin todennäkösesti tommonen kinnas on liian mieto väline kaiken mujun irrottamisee. Näin ainakin meillä..
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Olen savestanyt meidän kahta autoa nyt muutaman kerran BH soft savella. Saveen ei ole oikeastaan jäänyt mitään likaa, mitä olen ihmetellyt. Ainoastaan vanhemman auton ensisavestuksella huomasi puhdistumisen. Viimeksi tällä viikolla laitoin vaimon 2 vuotta vanhan pelin kesäkuntoon ja taas sama juttu, savi pysyi konepeltiä ja eturenkaan takaa vedellessä ihan puhtaana, eikä pinta tuntunut lainkaan nihkeällä edes ensimmäisillä vedoilla. Olen tehnyt niin kuin useimmiten neuvotaan eli ei paineta liu'utettassa savea. Ja kaksi palasta, toinen lämpimässä vedessä odottamassa vuoroaan.
No siinä pähkäillessä tuli mieleen Junkmanin video, jossa ohjeisti testaamaan pinnan sileyttä ohuen muovipussien läpi sormen päillä. Ja savestamani pinta oli ihan epätasainen, pussin läpi tuntui hyvin selvää epätasaisuutta pinnassa. Sitten päätin, että kokeillaan Junkmanin toista ohjetta eli painetta reilusti saveen, kun liikutetaan savea pinnalla. En painanut hullun lailla, mutta selvästi kuitenkin. Ja se auttoi, muovipussitestillä ei tuntunut enää mitään pinnassa.
Saveen ei edelleenkään irronnut selvästi likaa, mutta johtuisiko vain 2 v. vanhasta autosta, jota hoidettu pesukinnas -metodein alusta asti. Ajotkin pääasiassa kaupungissa, ei maantiellä ja vuodessa vain 6-7 tuhatta km mittariin. Mutta mitä mieltä kokeneemmat tuosta, että ilman painetta oli turhaa hommaa koko savestus ja vasta paineella pinta tuli sileäksi/sileämmäksi? Kannattaako jatkaa näin vai onko joku muu vialla tekniikassa, kun ilman painamista ei tapahdu mitään?
No siinä pähkäillessä tuli mieleen Junkmanin video, jossa ohjeisti testaamaan pinnan sileyttä ohuen muovipussien läpi sormen päillä. Ja savestamani pinta oli ihan epätasainen, pussin läpi tuntui hyvin selvää epätasaisuutta pinnassa. Sitten päätin, että kokeillaan Junkmanin toista ohjetta eli painetta reilusti saveen, kun liikutetaan savea pinnalla. En painanut hullun lailla, mutta selvästi kuitenkin. Ja se auttoi, muovipussitestillä ei tuntunut enää mitään pinnassa.
Saveen ei edelleenkään irronnut selvästi likaa, mutta johtuisiko vain 2 v. vanhasta autosta, jota hoidettu pesukinnas -metodein alusta asti. Ajotkin pääasiassa kaupungissa, ei maantiellä ja vuodessa vain 6-7 tuhatta km mittariin. Mutta mitä mieltä kokeneemmat tuosta, että ilman painetta oli turhaa hommaa koko savestus ja vasta paineella pinta tuli sileäksi/sileämmäksi? Kannattaako jatkaa näin vai onko joku muu vialla tekniikassa, kun ilman painamista ei tapahdu mitään?
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Onko kukaan koskaan vedelly auton ulkopuolen muovin osia savella? Omasta autosta löytyy jotain ihme p*skaa muovilistoista ja lasien kumireunoista mitkä ei sit lähde millään pois tai millään millä olen kokeillut. Mites auton lasit?
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Maalaamattomia muovi osia ei kannata savestaa sen pintakuvioinnin takia. Ikkunoita voi hyvin savestaa ja kannattaakin, mutta tiivisteisiin ei kannata savella koskea.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Bad company corrupts
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kiitos näistä ja hyvä tietää! Olisiko jollain ehdottaa jotain muuta vastaavaa ainetta/puhdistus tapaa muovi/kumiosille?Klasu81 kirjoitti:Maalaamattomia muovi osia ei kannata savestaa sen pintakuvioinnin takia. Ikkunoita voi hyvin savestaa ja kannattaakin, mutta tiivisteisiin ei kannata savella koskea.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Kokeile ihmesienellä hinkata.
Jotkut on saaneet muovi osat kuumailmapuhaltimella uudenveroisiksi.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Jotkut on saaneet muovi osat kuumailmapuhaltimella uudenveroisiksi.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Bad company corrupts
- kurwaslobo
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 12:51 pm
- Paikkakunta: Suomen juntein kaupunki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Onko haittaa jos savestaa auton, ilman että on aikeissa myllyttää sitä? Ei oma auto kyseessä vaan 2006 vuoden Astra joka on ns paskassa kunnossa maalipinnaltaan.
Tai pikemminkin onko siitä mitään haittaa tai hyötyä?
Tai pikemminkin onko siitä mitään haittaa tai hyötyä?
- Projectech
- Apupoika
- Viestit: 1165
- Liittynyt: Ti Marras 30, 2010 10:57 pm
- Paikkakunta: Laitila
- Viesti:
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Jos pinta on huonossa kunnossa, niin savestuksesta tuskin mitään aiemman naarmuverkoston seasta erottuvaa jälkeä tulee, kunhan pinnan puhdistaa ennen savestusta hyvin. Liuotinpesu, raudanpoisto ja pienpoisto kannattaa tehdä ensin.
Hyöty savestuksesta on se, että saadaan myös kemiallisesti liukenematon lika pois pinnalta ja sen myötä vahalle tms. parempi tartunta. Myös pinnan viimeiset karheudet saadaan savella pois.
Riski näkyvän savestusjäljen tekemisestä pintaan kasvaa sitä mukaa, mitä pehmeämpi, tummempi ja hyväkuntoisempi pinta on. Ennen myllytystä kannattaa tehdä aina, mutta myllytyksen jäädessä väliin vain harkinnan mukaan ja pienelle alueelle ensin kokeillen.
Hyöty savestuksesta on se, että saadaan myös kemiallisesti liukenematon lika pois pinnalta ja sen myötä vahalle tms. parempi tartunta. Myös pinnan viimeiset karheudet saadaan savella pois.
Riski näkyvän savestusjäljen tekemisestä pintaan kasvaa sitä mukaa, mitä pehmeämpi, tummempi ja hyväkuntoisempi pinta on. Ennen myllytystä kannattaa tehdä aina, mutta myllytyksen jäädessä väliin vain harkinnan mukaan ja pienelle alueelle ensin kokeillen.
Palveleva autonhoitotuotteiden erikoisliike
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Laatutuotteita pieniin ja suuriin autonhoitotarpeisiin, ohjeet ja vinkit kaupan päälle. Ota rohkeasti yhteyttä! autonhoitokauppa.fi
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Tämmöinen perfektionisti huomasi, että virheetön musta auto ja savi on huono yhdistelmä Ilman kiillotusta, ainakin kylmällä kelillä. Vaikea tuosta insignian lakkapinnan kovuudesta sanoa mitään.
Metodit:
-savi bh clay soft ilman painetta, kaksi palaa, toinen kuumassa vedessä
-Liukasteena pumppupullosta big orange plus vesi 50 50 (litra meni koko farkun savestuksessa seosta)
-Ulkolämpötila +3 astetta
tarkasti ledillä tarkasteltaessa huomasi että kyllä se savi jätti paljon hentoa jälkeä. Itse savi pysyi pääsiassa puhtaana, oikeasta kyljestä vain oikeastaan irtosi isompi köntsä saveen. Jonkun verran takertelua oli ja vaikka savea vaihtoi noin 30s välein, niin ehkä kylmyys teki tepposia.
Mutta: jäljet lähti yhdistelmällä rupes valkoinen plus rupes diamond gloss epäkeskolla muutamalla kevyellä vetäisyllä. Ei vaatinut oikeastaan juuri lainkaan työtä
Olisi saven jäljet saattanut lähteä ehkä jopa käsinkin tai jollain pre wax cleanerilla (voisi joskus kokeilla).
Ainakin nanolex nano one plus valkoinen rupes koneella tepsi hyvin saven jälkiin.
Metodit:
-savi bh clay soft ilman painetta, kaksi palaa, toinen kuumassa vedessä
-Liukasteena pumppupullosta big orange plus vesi 50 50 (litra meni koko farkun savestuksessa seosta)
-Ulkolämpötila +3 astetta
tarkasti ledillä tarkasteltaessa huomasi että kyllä se savi jätti paljon hentoa jälkeä. Itse savi pysyi pääsiassa puhtaana, oikeasta kyljestä vain oikeastaan irtosi isompi köntsä saveen. Jonkun verran takertelua oli ja vaikka savea vaihtoi noin 30s välein, niin ehkä kylmyys teki tepposia.
Mutta: jäljet lähti yhdistelmällä rupes valkoinen plus rupes diamond gloss epäkeskolla muutamalla kevyellä vetäisyllä. Ei vaatinut oikeastaan juuri lainkaan työtä

Olisi saven jäljet saattanut lähteä ehkä jopa käsinkin tai jollain pre wax cleanerilla (voisi joskus kokeilla).
Ainakin nanolex nano one plus valkoinen rupes koneella tepsi hyvin saven jälkiin.
Harrastelija-amatööri.
- Posambique
- Viestit: 2722
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Hyvää raporttia!
Savi jättää virheettömään pintaan varmasti jotain jälkeä aina.
Harvalla tosin sellaista on, varsinkaan niin että sitä ei olisi tarkoitus kiillottaa saven jälkeen.
Miten pinnat oli pesty ilman savea?
Huomauttaisin myös että toi Big Orange on surkea liukaste verrattuna oikeaan clay-liukasteeseen eli kunnon liukkarilla saa ainakin merkittävästi apua.

Savi jättää virheettömään pintaan varmasti jotain jälkeä aina.
Harvalla tosin sellaista on, varsinkaan niin että sitä ei olisi tarkoitus kiillottaa saven jälkeen.
Miten pinnat oli pesty ilman savea?
Huomauttaisin myös että toi Big Orange on surkea liukaste verrattuna oikeaan clay-liukasteeseen eli kunnon liukkarilla saa ainakin merkittävästi apua.
"Urku auki, pelti kii"
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Tässä video jossa tutkaillaan saven jättämiä jälkiä ihan mikroskoopilla:
Forensic Detailing Channel - How to clay bar a car - automotive decontamination guide tutorial
https://youtu.be/A3-iTYjCkl8
Videosta käteen jäävä pointti on se, että kannattaa käyttää aina oikeaa saven liukastetta ja sitäkin ihan kunnon seoksella. Pehmeä puhdas savi kovalla lakkapinnalla (bmw) ja oikea liukaste, niin ei ainakaan tuossa jättänyt minkäänlaista jälkeä, esimerkiksi pelkkä vesi liukasteena puhtaalla savella jätti mikronaarmua.
Forensic Detailing Channel - How to clay bar a car - automotive decontamination guide tutorial
https://youtu.be/A3-iTYjCkl8
Videosta käteen jäävä pointti on se, että kannattaa käyttää aina oikeaa saven liukastetta ja sitäkin ihan kunnon seoksella. Pehmeä puhdas savi kovalla lakkapinnalla (bmw) ja oikea liukaste, niin ei ainakaan tuossa jättänyt minkäänlaista jälkeä, esimerkiksi pelkkä vesi liukasteena puhtaalla savella jätti mikronaarmua.
Re: Claybar ohjeita ensikertalaiselle
Surfex HD esipesu ja kinnastelu, raudanpoisto bilt hamber korrosolilla ja pienpoisto nanolexin pienpoistoaineella. Pitää kokeilla oikeaa clay liukkaria ja vähän lämpimämmässä kelissäkin.Posambique kirjoitti:Hyvää raporttia!![]()
Savi jättää virheettömään pintaan varmasti jotain jälkeä aina.
Harvalla tosin sellaista on, varsinkaan niin että sitä ei olisi tarkoitus kiillottaa saven jälkeen.
Miten pinnat oli pesty ilman savea?
Huomauttaisin myös että toi Big Orange on surkea liukaste verrattuna oikeaan clay-liukasteeseen eli kunnon liukkarilla saa ainakin merkittävästi apua.

Harrastelija-amatööri.