Laimennus-suhteet

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Urran
Site Admin

Re: Laimennus-suhteet

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Huhti 06, 2015 7:50 am

HTK12 kirjoitti:
Vicke-Viire kirjoitti:Herrajestas, tämän luettua on kyllä pakko hankkia jotain tohon annosteluun :D Menneyt vähän reippaamalla kädellä nää ekat foami tyypit. ( BH AF )
Biltemasta saa sopivan mitta-astian alle 4€. Tarkoitettu kaksitahtiöljyn mittaamiseen, läpinäkyvä 250ml ja 10ml välein asteikko, joten sopii hyvin noiden mittaamiseen.
Tää oli kiva tieto, täytyy nappaa kun ens kerran tulee asiaa. Eihän tolla shampoon mittauksessa tee mitään, mut esim. AF/APC mittaus painekannuun jne.
Vain YKSI LSP!

HTK12

Viesti Kirjoittaja HTK12 » Ma Huhti 06, 2015 1:08 pm

Urran kirjoitti:
HTK12 kirjoitti:
Vicke-Viire kirjoitti:Herrajestas, tämän luettua on kyllä pakko hankkia jotain tohon annosteluun :D Menneyt vähän reippaamalla kädellä nää ekat foami tyypit. ( BH AF )
Biltemasta saa sopivan mitta-astian alle 4€. Tarkoitettu kaksitahtiöljyn mittaamiseen, läpinäkyvä 250ml ja 10ml välein asteikko, joten sopii hyvin noiden mittaamiseen.
Tää oli kiva tieto, täytyy nappaa kun ens kerran tulee asiaa. Eihän tolla shampoon mittauksessa tee mitään, mut esim. AF/APC mittaus painekannuun jne.
Tarkoitin näiden kuten BH AF, surfex jne. aineiden mittaukseen kun niitä yleensä painekannusta lasketaan tiukempina seoksina. Varsinkin jos haluaa vahat pois niin saa melko monta lääkekupillista mittailla sitä 1:5 seosta tehdessä. Shampoon mittaukseen mielestäni kätevin on lääkeruisku.

Pilder

Viesti Kirjoittaja Pilder » Ma Huhti 06, 2015 1:16 pm

Minulla on liuotin pesuihin ihan normi 0,5litran mittakannu.
Kahden litran painekannuun 1,5l vettä ja 0,5l surfexia, motoxia jne..

late

Viesti Kirjoittaja late » La Heinä 18, 2015 12:40 pm

Millaisilla suhteilla olette käyttäneet Motox Tehopesua eri käyttökohteisiin? Itse olen lähinnä käyttänyt ~20% seoksilla vahanpoistopesuissa ja myllytyksen välipesuissa, mutta sopisiko laimeampana jopa sisätiloille? Jos jollain on tietoa/kokemusta aineesta enemmän niin olisi varmaan hyvä lisätä tuonne ekaan postiin tällekin omat rivinsä. Hyvä ja taloudellinen aine mielestäni! :thumb:

Juuzo

Laimennus-suhteet

Viesti Kirjoittaja Juuzo » La Heinä 18, 2015 9:56 pm

Voi käyttää yhtä laajalti kuin esim surfex hd:tä, aina 1% laimennuksista ylöspäin melkein pintaan kuin pintaan sisälle ja ulos.

Liian tymäkkä seos tietysti vie suoja-aineet yms ja pintaan saattaa jäädä itse pesuainetta (esim sisustan muovien pyyhintä). Puhdastahan tuolla tulee kyllä.

sottapytty

Viesti Kirjoittaja sottapytty » Ma Heinä 20, 2015 12:37 pm

late kirjoitti:Millaisilla suhteilla olette käyttäneet Motox Tehopesua eri käyttökohteisiin? Itse olen lähinnä käyttänyt ~20% seoksilla vahanpoistopesuissa ja myllytyksen välipesuissa, mutta sopisiko laimeampana jopa sisätiloille? Jos jollain on tietoa/kokemusta aineesta enemmän niin olisi varmaan hyvä lisätä tuonne ekaan postiin tällekin omat rivinsä. Hyvä ja taloudellinen aine mielestäni!
Juuzo kirjoitti:Voi käyttää yhtä laajalti kuin esim surfex hd:tä, aina 1% laimennuksista ylöspäin melkein pintaan kuin pintaan sisälle ja ulos.

Liian tymäkkä seos tietysti vie suoja-aineet yms ja pintaan saattaa jäädä itse pesuainetta (esim sisustan muovien pyyhintä). Puhdastahan tuolla tulee kyllä.
Ja sama kysymys Solmasterin AS40:n osalta, eli suositeltavia lantraussuhteita eri käyttötarpeisiin
- vahanpoisto 20 -30 %?
- kinnaspesu vahauksen yhteydessä 10 %? (Muuhun kinnaspesuun en tätä ainetta aio käyttää.)

Kun en ole vahanpoistoon sopivaa suhdetta purkin päältä löytänyt niin olen laittanut "riittävästi" (=liikaa).

Tätä saa muuten havaintojeni mukaan huuhdella melko pontevasti ja pitkään - ehkäpä johtuen noista vahvoista seoksistani :oops:

kisami

Viesti Kirjoittaja kisami » La Huhti 09, 2016 11:16 am

Jos solmasteria tai motoxia levittää lancella niin, että ois tarkotus vahat pestä pois niin annetaanko seos ruuvi olla vahvimmalla mitä saa?

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

iiKster

Viesti Kirjoittaja iiKster » La Huhti 09, 2016 12:33 pm

Juu, mutta riittääkö se vajaa 10% vahvuus viemään vanhoja? Toinen vaihtoehto on käyttää pumppupulloa levittämiseen jolloin pulloon voi lantrata vahvemman seoksen.
Se mikä osataan tehdään itse. Jos jotain ei osata, se opetellaan...

stvw

Viesti Kirjoittaja stvw » To Huhti 14, 2016 2:35 pm

Kannattaako siihen foam lance pulloon laittaa raaka aine ja pistää se säätö vaikka minimiin vai sekottaa pulloon vähä ainetta ja loput vettä? Aineena ValetPRO PH Neutral Snow Foam. Ja paljon tuota raakaa ainetta pitäis kulua yhden farmarin pesuun? Kiitos

hiusnaarmu

Viesti Kirjoittaja hiusnaarmu » Pe Huhti 15, 2016 9:04 am

stvw kirjoitti:Kannattaako siihen foam lance pulloon laittaa raaka aine ja pistää se säätö vaikka minimiin vai sekottaa pulloon vähä ainetta ja loput vettä? Aineena ValetPRO PH Neutral Snow Foam. Ja paljon tuota raakaa ainetta pitäis kulua yhden farmarin pesuun? Kiitos
Raakana vaan ja tarvittaessa säätää nupista.

_paffa

Viesti Kirjoittaja _paffa » Pe Huhti 15, 2016 9:07 am

stvw kirjoitti:Kannattaako siihen foam lance pulloon laittaa raaka aine ja pistää se säätö vaikka minimiin vai sekottaa pulloon vähä ainetta ja loput vettä? Aineena ValetPRO PH Neutral Snow Foam. Ja paljon tuota raakaa ainetta pitäis kulua yhden farmarin pesuun? Kiitos
Autoduden sivuilta googlattua:

Sekoita aine hyvin ennen käyttöä. Lisää vaahdottimen pulloon 50-100 ml ainetta yhtä pesukertaa kohti. Vaahdottimen pulloon ei ole välttämätöntä lisätä lainkaan vettä. Säännöllisessä pesussa ainetta voi laimentaa vedellä max 1:4. Hae sopivat säädöt vaahdottimesta täyteläisen vaahdon saamiseksi. Levitä vaahto pestävälle pinnalle alhaalta ylöspäin, anna vaikuttaa mahdollisimman pitkään. Älä kuitenkaan anna pesuaineen kuivua pintaan. Huuhtele huolellisesti joko painepesurilla tai vesiletkulla.

Pumppupullolla käytettäessä laimennussuhde on 1:20-1:30.

Sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » La Heinä 07, 2018 4:06 pm

Itsellä on Kärkkäisen halpis foam lance ja pitäisi saada mitattua BH AF suhde sopivaksi kesäpesuun, lähinnä pölyä pinnassa ja jotain pientä kuivunutta kuraa. Millä prosentilla lähtisi ja miten tuon saisi säädettyä nupista kätevästi ?
Volkswagen Golf GTE -15

Sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ma Heinä 09, 2018 5:17 pm

Tuli eilen pestyä kaksi henkilöautoa Bilt Hamberin Auto-Foamilla ja ensivaikutelma on erittäin hyvä.

Lancena toimi Kärkkäisen 20€ lance ja tuntui ajavan asiansa varsin hyvin. Painepesurina oli Nilfisk C130.2

Pesin ensimmäisen auton n. 2% liuoksella ja vaahtoa ei tuolla prosentilla paljoa tule... Valuu aika nopeasti pois autolta, kyllä se n. 3 minuuttia siinä pysyi, kunnes aloin pesemään. Auton pinnassa oli lähinnä kesäpölyä ja jotain hieman pinttyneempää kuraa.

Laitoin Auto-Foamin suoraan likaisen auton pintaan ilman vedellä pesemistä.

Tuolla 2% ei ihan lähtenyt pinttyneempi lika, mutta pölyt lähti.

Toinen auto tuli pestyä n. 3.3% ja tällä lähti käytännössä kaikki pöly ja tuore siitepöly/mahla. Tällä prosentilla vaahtosi hieman enemmän ja oli nätimmän näköistä.

Hajusta pidän itse kovasti ja foamia meni 1dl/per auto, ensimmäinen auto oli suurehko tila-auto, joten aika nopeasti piti vetää, ennen kuin aine loppui.

Pitää kokeilla hieman huolellisemmalla pesulla ja 4% liuoksella seuraavalla kerralla, katsotaan miten toimii :thumb:

Jouduin lancen säätönuppia kääntämään yhden kierroksen, jolloin saavutin n.3.3% suhteen.
Volkswagen Golf GTE -15

Juuzo

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Ma Heinä 09, 2018 10:02 pm

2% on aika laiha seos, 3-4 nurkilla on aika sopiva. Paksumpaan likakerrokseen/suolaan sitten vielä vaikka vartti lisää nupista. Kiirehän tuossa ei tule kun laittaa kerrasta lancen pullon täyteen ;)

Sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ma Heinä 09, 2018 11:46 pm

Juuzo kirjoitti: Ma Heinä 09, 2018 10:02 pm 2% on aika laiha seos, 3-4 nurkilla on aika sopiva. Paksumpaan likakerrokseen/suolaan sitten vielä vaikka vartti lisää nupista. Kiirehän tuossa ei tule kun laittaa kerrasta lancen pullon täyteen ;)
Joo, lähinnä kesäpölyyn tuota 2% käyttänee...

Sitten kun kunnon likaa pinnassa niin 4% olisi varmaan aika passeli.

Eipä 1l foamia tulisi kiire, mutta ei kehtane käyttää noin paljoa :cry:

Kokeillaan, miten 2dl riittää, jos saisi kunnolla pestyä.
Volkswagen Golf GTE -15

Hoocee

Viesti Kirjoittaja Hoocee » Ti Heinä 10, 2018 2:40 pm

Eikai sitä koko pulloa kerralla tarvi käyttää. Antaa aineiden jäädä sinne pulloon odottelemaan seuraavaa kertaa. Itse täytän aina pullon täyteen ja pesen sillä noin 5-8 kertaa.

Sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ti Heinä 10, 2018 10:16 pm

Täytän pulloon sen verran ainetta, kun menee kahden auton pesemiseen.

Mitä mieltä olette tuosta, että pesee lancen vedellä joka käytön jälkeen ? Itse annoin täydellä teholla ampua vettä 10 sekunnin ajan, kuten ohjeissa sanotaan...

Ootteko millaisella prosentilla pessyt autoa kesäisin ? Kokeilen tuota 3% tai 4%, mutta onko 4% jo ”turhaan” kevyeen likaan ja pölyyn ?

Kuinka kauan vaahto pysynyt auton pinnassa ?
Volkswagen Golf GTE -15

jonicc

Viesti Kirjoittaja jonicc » Ke Heinä 11, 2018 7:49 pm

Itse ainakin täytän pullon kerralla täyteen, pesen sillä aikani ja täytän taas myöhemmin. Nuppia avaan kesäisin n. 1 kierroksen, ja likaisempiin autoihin 1/2...3/4 kierrosta.
Lancen huuhtelusta oon sen verran huomannut että syksyllä jos viimesellä pesulla ei ole huuhdellut, niin vähän räkimistä on seuraavalla pesukerralla (yli kk. seisomisen jälkeen siis) tiedossa. Tämän takia huuhtelenkin nykyään aina lancen puhtaaksi ihan vaan pyörittämällä pullon irti lancesta, huuhtelemalla n. 10 sec vettä lävitse ja sitten laittamalla pullon takaisin kiinni ja pullo hyllyyn. Nopea toimenpide ja seuraavalla kerralla helppo alottaa taas.

Sisäänajettu

Viesti Kirjoittaja Sisäänajettu » Ke Heinä 11, 2018 9:57 pm

Näin itsekkin ajattelin, että ei pääse pesuaine ”kuivumaan” tai muuta vastaavaa, jotta lance toimii taas täysin seuraavalla kerralla.

Näin kesäisin on todella ärsyttävä kun pesee auton ja seuraavana päivänä sataa, kun auton päälle kertyy siitepölyä ja muuta, jonka jälkeen sataa ja sade kuivuu, jää pintaan ”pisaramaisia” läikkiä...

Huomenna pääsee jälleen pesemään lancella, on tuo vaan helppoa ja suhteellisen edullista...
Volkswagen Golf GTE -15

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ma Heinä 16, 2018 3:45 pm

jonicc kirjoitti: Ke Heinä 11, 2018 7:49 pm Itse ainakin täytän pullon kerralla täyteen, pesen sillä aikani ja täytän taas myöhemmin...
+1 Hyvät ohjeet tuossa viestissä :good:
"Urku auki, pelti kii"

Vastaa Viestiin