Alottelijan kysymyksiä

Liuottimet, foamit, shampoot, kintaat, kuivaus
Pertti K

Re: Alottelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pertti K » To Kesä 25, 2015 10:49 am

No Autonhoitokaupan sivulla sanotaan että
Annostelu/laimennus
Valmistajan ohje: Laimennetaan annostelutavasta ja pinnan likaisuudesta riippuen siten, että seoksen vahvuus pinnalla on 1 - 5 %

Ravista/kääntele kanisteria huolellisesti ennen käyttöä.

Käyttö foam lancella: Auto-foam annostellaan laimentamattomana vaahdottimen pulloon ja seos säädetään sopivaksi vaahdottimen säädöllä.

Käyttö sumutinpullolla: Auto-foamin sopiva vahvuus on n. 6 %. Aavistuksen vahvemmalla seoksella kompensoidaan vaahdon puutetta.
Itse olen lancella käyttänyt laimennusta n. 3%:een.

Daatta

Viesti Kirjoittaja Daatta » To Kesä 25, 2015 11:00 am

Itse tein mielestäni 8% AF seoksen kannuun, mutta se ei tullut ulos kuin paksuna kermavaahtona. Laimensin seoksen ainakin puoleen, senkin jälkeen piti poistaa kaksi vaahdotus"sientä" suuttimesta. Tämän jälkeen vaahto tulee enimmäkseen kannusta ulos, mutta ei sen käyttö oikein luontevaa ole.

Vahanpoistoon on muut aineet, kuten Motox (laimennettuna esim. 20%) tai Biltema kylmärasvanpoisto (laimentamattomana). Näiden levitykseen kannattaa hommata hyvälaatuinen pumppupullo, ei onnistu vaahdottimen kautta.

peachvodka

Viesti Kirjoittaja peachvodka » To Kesä 25, 2015 11:01 am

Jees kiitoksia :)
Pääsin jo aika hyvin kärryille noista jutuista, mutta pari kysymystä nousi:

- Pitääkö auto kastella aluksi ennen sitä snow foamin käyttöä?
- Mitä liuotinpesua kannattaa käyttää, jos aikoo vahata lopuksi auton? Kun eikös liuotinpesua käytetä koko autoon vasta sitten, kun ollaan vahaamassa auto?
- Entäs tuo raudan- ja pienpoistovaihe; tehdäänkö ne koko autolle, vai vaan johonkin tiettyihin kohtiin? Esim. mihin?
- Täytyykö vahauksessa suojata autosta joitain kohtia, esim. muovilistat ja -puskurit?
- Itsellä ei ole myllytyskonetta, mutta jos vien kaverille myllytykseen, niin pitääkö mun esipestä, kinnastella plaaplaa taas sen jälkeen, kun tarkoituksena itse vahata auto? Matkaa n. 40km, niin tuleehan siinä jo taas likaa?

Daatta

Viesti Kirjoittaja Daatta » To Kesä 25, 2015 11:12 am

peachvodka kirjoitti:Jees kiitoksia :)
- Pitääkö auto kastella aluksi ennen sitä snow foamin käyttöä?
- Mitä liuotinpesua kannattaa käyttää, jos aikoo vahata lopuksi auton? Kun eikös liuotinpesua käytetä koko autoon vasta sitten, kun ollaan vahaamassa auto?
- Entäs tuo raudan- ja pienpoistovaihe; tehdäänkö ne koko autolle, vai vaan johonkin tiettyihin kohtiin? Esim. mihin?
- Täytyykö vahauksessa suojata autosta joitain kohtia, esim. muovilistat ja -puskurit?
- Itsellä ei ole myllytyskonetta, mutta jos vien kaverille myllytykseen, niin pitääkö mun esipestä, kinnastella plaaplaa taas sen jälkeen, kun tarkoituksena itse vahata auto? Matkaa n. 40km, niin tuleehan siinä jo taas likaa?
Ei tarvitse/kannata kastella ennen vaahdotusta.
Liuotinpesuiksi joko mainittu Motox tai Bilteman kylmärasvanpoisto. Liuotinpesu tosiaan ennen vahausta. Sen jälkeen auto vielä pestään normaalisti.
Pien ja raudanpoisto kannattaa tehdä koko autolle, jos sitä ei ole hetkeen tehnyt. Mainittu Bilteman kylmärasvanpoisto poistaa pikeäkin, varsinkin jos avustaa vähän ongelmakohdissa mikrokuituliinalla tms. Nämä vedetään pintaan liuotinpesun jälkeen.
Suojaamisen tarve riippuu vahasta. Varsinkin AG SRP (se punainen) värjää mustat muoviosat takuuvarmasti. käytännössä varovaisuus levityksessä riittää, levittimellä vahaa ainoastaan maalipinnalle. Jos on tiukkoja paikkoja esim. peileissä, niin voihan ne teipata hyvälaatuisella maalarinteipillä.
Myllytystä ennen tehdään samat puhdistustoimet kuin vahauksen valmistelussa. Savestus (clay bar) kannattaa myös tehdä, poistaa loputkin epäpuhtaudet maalipinnalta. Jos siirtomatka on 40km, pitää auto pestä perillä vaikka Motoxilla ja synteettisellä pesukintaalla. Jos pesumahdollisuutta ei ole, niin ONR tai muu vähävetinen pesu on vaihtoehto.

tomba

Viesti Kirjoittaja tomba » Ti Kesä 30, 2015 8:45 am

Mulla on autossa collinite 476s ollut pinnassa 1,5 kuukautta. Voinko laittaa tuohon päälle meguiars nxt generationin?

Tekisi vaan mieli kokeilla tuota meguiarsia...

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ti Kesä 30, 2015 11:21 am

Jos saat sen pinnan pesemällä oikeasti puhtaaksi, niin voit kokeilla. Mitään järkeä siinä ei ole laittaa huonompaa vahaa tuon sinällään hyvän Collinite-hybridin päälle, mutta ei se mitenkään kiellettyä ole. Pieni riski on aina, että tuon päälle tulevan vahan liuottimet sulattavat alla olevaa ja kesto on heikko sen jälkeen molemmilla (Meguiars NXT kesto nyt on joka tapauksessa surkea), mutta se on pieni riski. Lähinnä hyvä tiedostaa sekin asia.
"Urku auki, pelti kii"

vauhtikakka

Viesti Kirjoittaja vauhtikakka » Ti Kesä 30, 2015 5:30 pm

Posambique kirjoitti:Jos saat sen pinnan pesemällä oikeasti puhtaaksi, niin voit kokeilla. Mitään järkeä siinä ei ole laittaa huonompaa vahaa tuon sinällään hyvän Collinite-hybridin päälle, mutta ei se mitenkään kiellettyä ole. Pieni riski on aina, että tuon päälle tulevan vahan liuottimet sulattavat alla olevaa ja kesto on heikko sen jälkeen molemmilla (Meguiars NXT kesto nyt on joka tapauksessa surkea), mutta se on pieni riski. Lähinnä hyvä tiedostaa sekin asia.
Jos en hirmuisesti väärin ymmärtänyt niin tässä puhutaan tech waxista? Äiten toyotaan laitoin NXT 2.0 tech waxin ja kyllä se siinä about 10kk sinnitteli, tietenkin alhaalta kyljet mennyttä mutta muuten. Ihan vain liukkaripesun ja raudanpoiston tein pohjiksi, sekä talven aikana pesty pari kertaa.

Ja aikaisempaan kysymykseen en kommentoi muutakun että hemmetin kovan kiillon se antaa, tykkään kovasti :)

Juha U

Viesti Kirjoittaja Juha U » Ti Kesä 30, 2015 5:41 pm

^ Hyvän kiillon NXT antaa mutta ei se montaa pesua kestäny ainakaan mulla, kun vaha katosi pinnalta. Tästä tosin vuosia aikaa ja vieläkin on pullo hyllyssä pölyyntymässä :)

vauhtikakka

Viesti Kirjoittaja vauhtikakka » To Heinä 02, 2015 10:14 pm

Juha U kirjoitti:^ Hyvän kiillon NXT antaa mutta ei se montaa pesua kestäny ainakaan mulla, kun vaha katosi pinnalta. Tästä tosin vuosia aikaa ja vieläkin on pullo hyllyssä pölyyntymässä :)
Hassua että noin valtavia eroja :o Ite ostin sen kiinteän version viime kesänä, hyvin se pelitti. Helmeili tosi hyvin, ei kuitenkaan ihan FK tasoo mutta kiilto oli kyllä parempi. FK silti lemppari :) Itse asiassa parisen viikkoa sitten laitoin veljen kakkakoppaseen golffiin NXT:n pikakiillotuksen jälkeen! Seuraillaan...

peachvodka

Viesti Kirjoittaja peachvodka » Ti Heinä 14, 2015 7:52 pm

Siis hei... Pahoittelut, jos joku on tätä jo kysynyt, mutta..oon tilaamassa tota Kungsin pesuainevaahdotinta modatulla suuttimella, niin eikös siihenkin käy se kehuttu auto foam? Millähän suhteella sitä pitääs laittaa tohon 2 litran tonkkaan? Ja riittääköhän tuo 2 litraa esipesuainetta koko auton esipesuun? Kyseessä iso mege. :shock:

Pertti K

Viesti Kirjoittaja Pertti K » Ti Heinä 14, 2015 8:19 pm

Tuollahan sitä on ohjeentynkää jos ei tonkassa lue.
Käyttö sumutinpullolla: Auto-foamin sopiva vahvuus on n. 6 %. Aavistuksen vahvemmalla seoksella kompensoidaan vaahdon puutetta.

peachvodka

Viesti Kirjoittaja peachvodka » Ti Heinä 14, 2015 8:34 pm

Juu tänks. Mun mielestä tää foorumi vain on todella sekava, niin vaikia välillä löytää yhtäkkiä jotain mitä katteloo.
Sitä vielä, että kun käyttää 2BM tekniikkaa, niin eihän siinä shampoosangos tarvitte olla sitä hiekanerotinta, vaan vain siinä huuhtelusangos?

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Ti Heinä 14, 2015 8:45 pm

Huuhtelusangossa se on tärkein. Voi tietty olla molemmissakin.

juu-zo

Viesti Kirjoittaja juu-zo » Ke Heinä 15, 2015 9:35 am

peachvodka kirjoitti:Siis hei... Pahoittelut, jos joku on tätä jo kysynyt, mutta..oon tilaamassa tota Kungsin pesuainevaahdotinta modatulla suuttimella, niin eikös siihenkin käy se kehuttu auto foam? Millähän suhteella sitä pitääs laittaa tohon 2 litran tonkkaan? Ja riittääköhän tuo 2 litraa esipesuainetta koko auton esipesuun? Kyseessä iso mege. :shock:
Ja voin vastata vielä että 2 litraa riittää kyllä auton yli. Puolitoistakin on tarpeeksi.

samunoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samunoz » Ti Elo 04, 2015 8:06 pm

vauhtikakka kirjoitti: Mikrokuituliinat tulee onneksi isän puolesta ilmaiseksi, laadukkaitakin ovat ja saataville pääosin läjäpäin ettei kyllä kesken lopu :)

Minkä merkkisiä on ja millä specseillä?

vauhtikakka

Viesti Kirjoittaja vauhtikakka » Ti Elo 04, 2015 8:40 pm

samunoz kirjoitti:Minkä merkkisiä on ja millä specseillä?
Merkistä ei mitään käryä, vastasi sonaxin liinaa. Toki nykyään kokeillut parempiakin niin ei ne niin hyviä ollutkaan :D
Nyt käytössä autoglymin kanssa identtiset liinat, toki vain murto-osan hintaiset.

velli

Viesti Kirjoittaja velli » Ma Elo 10, 2015 6:36 pm

Brusheista ym. harjoista:

Pitäisi tilata muutama brush ja/tai harja. Olisi(ko?) varmaan hyvä olla omansa

1. ulkopinnoille (ovien saranavälit tai muut tiukat paikat, mitkä on liinalla vähän hankalia hinkata)
2. sisäpinnoille (polkimet, matot jne.). Näillä voisi ehkä pestä myös moottori-tilaa?
3. vanteet
4. joku rajumpi harja lokareille

Meneekö liian hifistelyksi vai voiko noilla pestä ristiin? Vanteille tietty omat brushinsa, jotka ei sitten vahingossa ole niin likaisia, että ne naarmuttaisi vanteen pintaa (tässä Wheel Woolies taitaa olla aika käytetty vaihtoehto).

Mutta esim. tuo lokareiden pesu (+ kaikki muu mitä löytyy renkaiden takaa), tässä voisi varmaan olla joku vähän karheampikin harja?

Millaista kokoelmaa näiden osalta käytyy Pesukintaan porukalta?

Mipy

Viesti Kirjoittaja Mipy » Ma Elo 10, 2015 6:55 pm

Itsellä on ainakin omat brushit sisälle, vanteet/moottoritila ja sitten luukkujen väleille yms omat. Lokasuojien sisältä oon pessyt ihan tiskiharjalla, tosin sekin ehkä kerran vuoteen...
Riippuu tietenkin kuinka paljon haluaa panostaa. Ja minkälaisessa kunnossa on alustan osat, jos on maalattuja ja kiiltäviä niin en niille sitä tiskiharjaa tarjoais.
Nähnyt myös vessaharjaa käytettävän lokareiden pesussa.

rasanmik

Viesti Kirjoittaja rasanmik » Ma Elo 10, 2015 9:41 pm

Mä pesen Wheel Wooliella (suurin mahtui hyvin).

Jonkin aikaa sitten Larry laittoi "Best Carwash Technique: 15 Steps + Tools" videon youtubeen, missä oli hyviä vinkkejä pesuun. Samalla esitteli oman järjestyksen auton pesuun. Itse nappasin mattojen pesun + Wheel wooliesin käytön..

https://www.youtube.com/watch?v=uWmtLSQYbys

H.P

Viesti Kirjoittaja H.P » Pe Elo 14, 2015 3:10 pm

Moro!

Auton vaihdon myötä tuli eksyttyä foorumeille ja tarkoituksena olisi tehdä perusteellinen puhdistus ja vaha pintaan. Autonhoitokaupasta tuli tilattua:

BH Autofoam
Chemical Guys Glossworkz Shampoo
Gtechniq W6 Iron and General Fallout Remover
Gyeon Q2M Tar
Bilt Hamber Auto-clay soft
Finish Kare #BWM101 Hi-Temp Paste Wax
Lisäksi löytyy motox tehopesua

Kysymyksiä viisaammille: Jos heitän ensimmäisenä foamit ja sen jälkeen pesen motox, onko tarpeellista vielä kinnastus shampoolla? Entä raudan- ja pienpoiston jälkeen motox vai kinnastus shampoolla? Lähinnä siksi tätä mietin kun tuo kyseinen shampoo ilmeisesti jättää jotakin pintaan, onko tästä jotakin haittaa ennen vahausta?

Modifier
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier » Pe Elo 14, 2015 5:36 pm

Ensimmäisen motox hoidon jälkeen ei tarvi kinnastella enää. Raudan ja pien poiston jälkeen riittäisi kinnastelu shampoolla, mutta kuten jo itsekkin totesit että tuo Glossworkz jättää jotain jälkeensä niin varmempi tapa on käyttää motoxia ennen vahausta. Näin pinta on ainakin puhdas ja ei jätä jossittelun varaa vahan pysymisen kannalta.

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Elo 14, 2015 10:56 pm

Mutta jottei jää epäselväksi...

Kinnastus on ehdottomasti tarpeen, mutta voit tehdä senkin tuolla Motoxilla. Siitäkin tosin saattaa jäädä jotain jälkeen. Itse kinnastaisin lopuksi shampoolla neutraloidakseni nuo aiemmat myrkyt, mutta nää on makuasioita.
"Urku auki, pelti kii"

Jagiii

Viesti Kirjoittaja Jagiii » Ke Elo 26, 2015 1:47 pm

Morjesta! Pitäisi hommailla joku hyvä perussetti millä hoitaa auton pesut ja vahaukset kivasti ja ajattelin kysästä täältä neuvoa mimmosella setillä pärjäilisi.
http://www.autodude.fi/tuote/autonpesusetti_l/" onclick="window.open(this.href);return false; Mitä mieltä esim tälläisesta paketista?

Posambique

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Elo 27, 2015 10:33 am

Toiminee ihan ookoo,

mutta mulla ei ole kokemusta kaikista noista tuotteista.
Tuo vahaturvallinen esipesuaine ei pärjää BiltHamberin AutoFoamille, joka on luokassaan paras.
"Urku auki, pelti kii"

Jagiii

Viesti Kirjoittaja Jagiii » Pe Syys 04, 2015 9:45 pm

Minkä verran porukoilla on kulunut tuota BH:a per pesukerta? Tietää vähän kuluuko sitä suurinpiirtein oikea määrä itellä vai meneekö ihan liikaa...ekan pesun vedin moisella ja noin 2dl tais mennä :o

Vastaa Viestiin