Tietyt firmat kunnostavat nahkasisustoja melko brutaalista kunnosta lähes uutta vastaavaksi. Tämä tuntuu olevan kuitenkin heidän osaltaan jotain salatiedettä, niin kuin aikaisemmin tuosta Jyrkiboyn viestistä havaitsimme. Oli sitten pro tai non pro, niin työskentymetodit eivät tässä esitetystä paljoa poikkea. Riippuu vähän siitä, että mitä / kenen valmistajan tuotteita käyttää...

Tämän ohje on tarkoitettu KAIKILLE julkisesti hyväksikäytettäväksi kunnostaessaan omia tai jonku muun sisustoja. Pekka perus jamppakin onnistuu tässä, mikäli vain itse haluaa. Tuotteet on tarkoitettu idiootti varmoiksi, siksi minäkin näitä käytän...

Kunnostamiseen käytetään vain ja ainoastaan Furniture Clinicin tuotteita. Heiltä saa hyvällä asiakaspalvelulla tilattua kohtalaiseen hintaan korjauksessa tarvittavat tuotteet aivan sama minkä värisiin nahkasisustoihin.
Ensimmäisessä osassa käsitellään nahkapenkin peruskunnostaminen. Suurimmalle osalle tuttu näky kulumineen, mutta reikiä ja erittäin pahoja halkeamia ei vielä löydy. Näihin palataan myöhemmissä osissa.
Projektipenkit näyttivät alussa tältä, ennen mitään operaatioita.
Hyvin tyypillisiä kulumia ja halkeamia monessa vanhemmassa Bemarissa. Varsinkin näissä e30 mallin vanhoissa raadoissa... Ko. sisusta on vuoden -94 BMW e36 M3 hellgrau nahkasisusta.
Tyypilliset paikat, jotka hankautuvat. Kuskin penkistä lähtenyt koko pinta...
Homma aloitettiin perus pesulla hyvillä pesuaineilla. Pesuun käytin Bilt-Hamberin Surfex HD pesuainetta, harjaa ja puuvillakangasta pyyhkimiseen, mutta ihan sama mikä perus pesuaine kelpaa tässä vaiheessa. Paskan ja kuonan alta paljastui entistä lohduttomampi näky...
Puhtaus on tärkeää tämänkin projektin onnistumisessa, joten siitä pitää huolehtia kaikissa väleissä!!!
Puhdistuksen jälkeen alkaa varsinainen kunnostamisprosessi. Nahkapenkithän ovat kaikki maalattuja ja samaan tekniikkaan perustuu tämäkin kunnostaminen. Vähän saman tyylinen prosessi, kuin autonkin maalaaminen...

Ensin poistetaan vanha viimeistely huolellisesti penkin päältä ja matataan pinta. Leather prep vanutupolla pintaan ja perään vihreää karhunkieltä.
Irronnut paska pois pyyhitään puuvilla liinalla. Lopuksi on hyvä hioa pahimman paikat 1200 hiomapaperilla. Näin saat tasaisen pinnan jatkoa varten ja lopputuloksesta tulee entistä parempi.
Pyyhi pinta lopuksi puuvilla liinalla, joka on kostutettu mukana tulleella alkoholipitoisella puhdistusaineella. Hiottuna ja pyyhittynä kohti seuraavia vaiheita.
Tässä kohtaa pitää tehdä päätös, että tarvitseeko suurimmat halkeamat "pakkelia" vai mennäänkö pelkällä maalilla. Tässä tapauksessa edettiin vielä perustyöllä, ilman täytteitä. Palataan niihin täytteisiin seuraavissa osissa.
Seuraavana levitetään maalia penkeille vaahtomuovin palalla pyörivin liikkein. Tarkoitus on saada täytettyä halkeamia ja maalattua peruskerros penkkeihin. Useita ohuista kerroksia edellisen kuivattua. Kuivausta kannattaa nopeuttaa kuumailmapuhaltimella tai vaikka hiusten kuivaajalla. Tarkoitus ei ole tässä vaiheessa saada täydellistä pintaa aikaiseksi vaan huolehtia, että maalia on joka paikassa. Mikäli tehdään värin vaihto penkeille, niin tässä vaiheessa pitää laittaa useampi kerros, mutta 1-3 kerrosta riittää penkkien kunnosta riippuen. Huonoihin kohtiin vähän enemmän. Käytä ainetta VÄHÄN kerrallaan!!!
Muista, että viimeiset kerrokset tehdään myöhemmin ruiskuttamalla, eli älä yritä saada täysin valmista pintaa!!!
Ja värjättynä vaahtomuovilla
Ennen kuin siirrytään ruiskulla maalaamiseen, niin anna penkin kuivahtaa vähintään 15 minuuttia. Itse jatkoin seuraavana päivänä tallin puolella.
Tilauksen mukana tulee maalaukseen soveltuva pieni ruisku, jolla jälki on varsin hyvää. Englannista ei kuitenkaan lähetetä aerosoleja, joten joudut noutamaan ponneilmaa vaikka Biltemasta tai jostain muusta puuhastelukaupasta.
Mikäli vain omistat paineilmalaitteiston, niin tässä kohtaa olet voittaja...


Rohkeasti ruisku kouraan ja ruiskimaan. En mene maalaustekniikkaan vaan oletan, että joka tätä tekee, niin osaa ruiskumaalauksen perusteet. Vaikka et osaisikaan, niin rohkeasti kokeilemaan. Vähän kerrallaan maalia ensin pintaan niin hyvä tulee. Maali on erittäin helppoa maalata, eikä ole sillä tavalla herkkä kerrosten paksuudelle, niin kuin automaalit. Huomattavasti helpompaa. Aina kun liipaisin on pohjassa, niin ruisku liikkuu!!!
Sieltä sitä pintaa muodostuu...
...ja aivan, niin kuin automaalauksessakin vedetään lakka pintaan lopuksi...

Ja valmiina ottamassa aurinkoa...


Että sellaista tällä kertaa...


Joku kuitenkin kysyy, että kauanko tämä kestää...

Tuolta voi ihmetellä, että mihin kaikkeen näillä pystytään:
http://furnitureclinic.co.uk/Gallery.ph ... mit=Search
Tässä fiksauksessa käytettiin tätä settiä:
http://furnitureclinic.co.uk/Leather_Co ... php#prices
Leather Colourant Kit - Medium - 55 puntaa + rahti.
Ei muuta kuin kokeilemaan ja korjaamaan. Halpaa kuin saippua...
