DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Tee se itse
Wolfie
Viestit: 2742
Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 7:12 pm

DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Wolfie » La Helmi 04, 2012 8:51 pm

Noniin, tehdääs nyt sitten tämäkin kun kerrankin pääsi pitkästä aikaa poistelemaan lätkän maalipinnasta. Demonin kanssa pikaisesti siis poistettiin perälaudasta mallimerkintä ja jopa kuvia muistettiin ottaa.

Työkalut:
- Kuumailmapuhallin
- Tökkimisväline - puinen tai muovinen. Koville jätkille metallinen :roll:
- Liimanpoistoainetta, Tardis, ITR jne.
- Kiillotuslaite, rotary tai muu vastaava.
- Laikkoja, leikkaava ja viimeistely. Maun mukaan villaa ja/tai vaahtomuovia.
- Kiillotusnestettä, leikkaava ja viimeistely. Merkillä ei väliä.
- Mikrokuituliinoja
- IPAa, käyttövalmiina seoksena.
- Kylmää vettä palaneiden sormien viilentelyyn :oops:

Ja sitten itse työvaiheet.

1. Tarkastele työkohdetta. Lätkiä ja tarroja on erilaisia. On kovamuovisia, on kumisia, on vinyylitarroja jne. Tälläkertaa nenän eteen tupsahti pehmyt kuminen versio. Kovamuovinen versio poistuu samalla tavalla. Vinyyli- ja muut tarrat poistuu vähän eri tyyliin, lue hankalammin, mutta periaatteessa samoin metodein.

Kuva

Kuva


2. Ala lämmittämään poistettavaa kappaletta. Kuumailmapuhaltimella, keskilämmöllä. Tarkoitus ei ole sulattaa kappaletta vaan lämmittää sen alla olevaa liimaa, eli älä lämmitä liian läheltä tai liian kuumalla. Jos kappale alkaa sulaa, kiehua tai valahtaa niin vähän turhan kuumalla mennään. Käytä aikaa ja lämmitä reunoilta lähtien.

Kuva

Kuva


3. Kun kappale on saatu lämpimäksi, kokeile tökkimisvälineellä josko kappale lähtisi irti. Tökkimisvälineessä kannattaa olla melko terävä kärki jotta sen saa ängettyä kappaleen ja maalipinnan väliin. Metalliset tökkimisvälineet sisältää hyvin korkean vaaran naarmuttaa maalipintaa, joten puinen tai muovinen on parempi. Prot ja gurut käyttää metallisia omalla vastuulla :)
Jos kappale ei irtoa helposti, lämmitä lisää.
Jos kappale alkaa irrota, vähennä lämpöä ja varovasti ujuttele tökkimisvälineellä liimaa irti ja kampea kappale irti. Kuvan tapauksessa pehmytkuminen kappale ei kampeamalla irtoa joten sitä jouduttiin pikkuhiljaa tökkimään liimasta irti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


4. Kun kappale on irti, näet mitä jäi jäljelle. Kuvan tapauksessa jäljelle jäi paksu kerros kaksipuolista teippiä. Lämmitystä jatkettiin hellästi ja tökkimiskappaleella tökittiin paksuimmat teipinjämät irti.

Kuva


5. Kun jäljellä on enää pelkät liimat, on aika kaivaa esille liimanpoistoaine. Tälläkertaa sen virkaa suoritti AS Tardis. Suihkutellaan liimanpoistoainetta reilusti liiman päälle, annetaan vaikuttaa hetki ja hinkataan mikrokuituliinalla. Tai jos tuntuu siltä niin tökkimisvälineellä vielä vähän, mutta nyt ollaan jo vaarallisen lähellä naarmuttaa maalipintaa.
Jos aine kuivuu ja liimaa jää niin käsittelyä toistetaan kunnes kaikki liimajämät ovat poissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


6. Nyt kun liimat ovat poissa, on vielä selkeästi nähtävillä kappaleen jättämät ääriviivat. On siis aika kaivaa esille luotettu kiilloituskone, laikkoja ja litkuja. Tyyli vapaa, mutta pointtina hioa rajat pois. Samassa tietysti lähtee pikkuisen naarmujakin, joten suotavaa on todennäköisesti jatkaa kiilloittelua koko kontin luukku jos se on samassa kunnossa kuin kuvien auto :) Asia tietysti eri jos pinta on muuten kunnossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


7. Ihastele lopputulosta. Ja muista suojata se lempi LSP:lläsi. Job (well) done!

P.S. Muistakaa käyttää sitten puhtaita mikrokuituliinoja. Yksikin kovempi murunen liinassa ja näin saattaa käydä :oops:
Kuva

Avatar
Dani
Viestit: 6242
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Dani » La Helmi 04, 2012 9:10 pm

Toinen tapa, jota suosin, on että laittaa kartonkipalaset poistettavan merkin yläpuolelle, alapuolelle ja päätyihin, niin syvälle kun niitä vaan saa. Sit pienillä papukaijapihdeillä nappaa kulmista kiinni ja varovasti nostaa merkit pois.
Ilman kartonkia niin monesti käy niin että mallimerkinnän terävät kulmat puhkaisee kuuman pehmeän lakkapinnan kun sitä nostetaan vinosti pois pinnoilta, suoraan ne harvemmin siitä irti lähtee. Kartonki siis suojaa vaan sitä että terävät kulmat nojaa kartonkiin eikä lakkapintaan.

Muuten erittäin hyvä DIY, tykkään tämmösistä topiceista aivan hirveesti :D

BTW; loput pienet liimajämät lähtee aika vikkelään kun päälle laittaa myllyn pyörimään ;)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
joye
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 3:50 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja joye » La Helmi 04, 2012 9:29 pm

Ite oon lämpöö antanu ja siimalla rykälly merkit pois, liimanpoisto vaikuttaa ja painepesurilla liimat pois ei aina kyllä kaikki lähde joten sit vaan hinkkailee mikrokuidulla. Hyvät ohjeet kyllä ja kiva että näitäkin porukka jaksaa rustaa. :)

Avatar
Tonis
Viestit: 1440
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 9:34 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tonis » La Helmi 04, 2012 10:04 pm

Hammaslangallakin lähtee hyvin merkit mäkeen ;)
Wannabe-OCD

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Demon » La Helmi 04, 2012 10:06 pm

Siima ja hammaslanka käyvät myös hyvin tuohon touhuun :) Me nyt tehtiin esimerkki miten niitä voi myös poistaa :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
RTU
Viestit: 949
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 9:57 pm
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja RTU » La Helmi 04, 2012 10:21 pm

Siis ihan helkkarin hienoa toimintaa, iso peukku kuvista! Saiko koko auto myllyä vai pelkkä kontti?

Avatar
Demon
Viestit: 1966
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Demon » La Helmi 04, 2012 10:25 pm

Koko auto on saamassa myllyä Wolfien toimesta. Samalla hän testaa paria Megun ainetta, joista ehkä tulee vielä juttua tuonne näyttämön puolelle :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

fibolt
Viestit: 732
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 5:34 pm
Paikkakunta: Helsinki/Vantaa/Suomenniemi

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja fibolt » Su Helmi 05, 2012 10:03 am

Lämmittämisen jälkeen poistan merkit nylonlastalla, kulman alta kampeamalla. Dani tuossa mainitsikin, että kartonki tai jokin muu suoja merkin ja maalipinnan väliin, nimittäin merkkien kulmat tekee reikiä maalipintaan odottamatta - varsinkin, jos merkit on muovipinnalla! Ensimmäiset liimat poistan lämmittämällä ja rullaan työsormikkaalla klönttiä palloks. Uusi liima lähtee pienellä lämmöllä ja vanhaa saakin enemmän hinkata, mikä ei haittaa, koska se kiilloitetaan pakosti moneen kertaan.
Kaivoksela "Detailing" Autotalo - Tunteella ja Taidolla

Avatar
Posambique
Viestit: 2706
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Posambique » Su Helmi 05, 2012 12:26 pm

Hieno ja selkeä DIY!

Itsekin käyttänyt hammaslankaa vain, kun pidin sitä turvallisimpana keinona.
"Urku auki, pelti kii"

powermitsu
Viestit: 1154
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:01 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja powermitsu » Su Helmi 05, 2012 2:00 pm

Tonis kirjoitti:Hammaslangallakin lähtee hyvin merkit mäkeen ;)
Juu se tai ompelulanka itellä käytössä, lähtee todennäkösemmin tota tarrateippiä jo merkin mukana.

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero » Ma Huhti 09, 2012 1:48 pm

Tein saman proggiksen omaan Avensikseen viime kesänä, oli ensimmäinen laatuaan minulle. Toiminta oli hyvin yllä kuvatun kaltaista, mutta jos näistä kuvista sais ainakin käsityksen muutoksesta, eli miksi näitä tehdään;

Lähtökohta eli orggismerkit, mustat listat nätisti tummattuina "Mother´s Naturally Blackilla", kulunut etukilpi vaihdettu taakse ja koukun suunnilla naarmu.

Kuva

1. Aloitin kyselemällä "Fintoys" -foorumilta merkkien kiinnitystavasta, "Toyota" ja "Avensis" on pelkällä liimalla/tarralla, mutta keskellä oleva logo tapeilla. Tässä kaikista vanhimmassa mallissa on logo myös konepellissä, sekin on vain tarralla eikä tapeillä kuten vastaava takana.
2. Lämpöpuhaltimella lämmittelemään ja ihmettelemään. Merkit ja taustapelti lämpiää kovasti vaikken täydellä teholla puhaltanutkaan. Hyvin nopeasti merkki alkoikin putoamaan, "krominen" kuori meni ihan lötköksi ja tarra jolla se on kiinni myös alkoi antautua. Ohuella muovilastalla sen sai kammettua pois, kuuma merkki polttaa sormet kun hosuu / yrittää estää sen putoamista puskurille (ennakkosuojaus olisi suositeltavaa...)!
3. Tarra jäi peltiin. Merkin sisus oli kuin uretaanivaahtoa, merkki irtosi siis helposti koska tarra on pellissä... lisää lämpöä ja rapsuttelua. Tässä vaiheessa käytin pääsääntöisesti kynttä ja kirosanoja (edelleen kuumaa).

Kuva

4. Pahin on ohi, vain likaa ja liima jäämiä jäljellä. Tässä taisin käyttää lähintä käsiin osunutta pulloa, tärpättiä tjms. jolla sutut kyllä lähtivätkin.

Kuva

5. Tässä vaiheessa kävin kohdat läpi Claylla, puhdistus, Cyclo-kopio ja Cyclon vihreälaikka(?) ja Menzernan Final Finish (takaluukku on auton ainoa hyvä paneeli). Kun molemmat merkit takaa, logo konepellistä ja moottorikoon merkit etulokasuojista oli poistettu samalla proseduurilla, sipaisin vielä pintaan Colliniten 476:n.

Kuva

Lopuksi vielä vertailukuvat, lähtökohta viime kesältä ja tän hetken tilanne tältä aamulta. Nyt on kilvet vaihdettu uusiin ja raapale puskurin alareunasta piiloteltu, tosin listojen mustaus on muuttunut harmaaksi talven aikana....

Kuva Kuva

samunoz
Viestit: 4059
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja samunoz » Su Heinä 08, 2012 9:45 pm

Onkohan 1999 vm. Corollassa toi takamerkki myös tapeilla?

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero » Su Heinä 08, 2012 9:53 pm

samunoz kirjoitti:Onkohan 1999 vm. Corollassa toi takamerkki myös tapeilla?
Näin luulisin, mutta tee kuten mä ja kysy fintoys:n vieras-alueella ( tai jäsenalueella jos on tunnarit tietty :D )

Tontzaaa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 9:18 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tontzaaa » Pe Heinä 05, 2013 9:42 pm

En tienny mihin laittaa tätä kysymystä koskien merkkien poistoa mutta laitampa sen nyt tähän:

Eli autona Skoda Octavia vm 2005 josta haluisin poistaa merkitty. Kuinka todennäköistä on, että merkkien poiston jälkeen jää jälkiä jotka vaativat myllytystä? Tällä hetkellä ei ole varaa teetättää myllytystä mutta haluisin silti poistaa merkit. Saisiko jälkiä/rajoja häivytettyä Ag:n SRP:llä vai onko myllytys ainoa vaihtoehto?

samunoz
Viestit: 4059
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:40 pm
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja samunoz » Pe Heinä 05, 2013 9:58 pm

Tontzaaa kirjoitti:En tienny mihin laittaa tätä kysymystä koskien merkkien poistoa mutta laitampa sen nyt tähän:

Eli autona Skoda Octavia vm 2005 josta haluisin poistaa merkitty. Kuinka todennäköistä on, että merkkien poiston jälkeen jää jälkiä jotka vaativat myllytystä? Tällä hetkellä ei ole varaa teetättää myllytystä mutta haluisin silti poistaa merkit. Saisiko jälkiä/rajoja häivytettyä Ag:n SRP:llä vai onko myllytys ainoa vaihtoehto?
Mikä väri? Melko todennäköisesti jotain jää.

Tontzaaa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 9:18 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tontzaaa » Pe Heinä 05, 2013 10:41 pm

samunoz kirjoitti:
Tontzaaa kirjoitti:En tienny mihin laittaa tätä kysymystä koskien merkkien poistoa mutta laitampa sen nyt tähän:

Eli autona Skoda Octavia vm 2005 josta haluisin poistaa merkitty. Kuinka todennäköistä on, että merkkien poiston jälkeen jää jälkiä jotka vaativat myllytystä? Tällä hetkellä ei ole varaa teetättää myllytystä mutta haluisin silti poistaa merkit. Saisiko jälkiä/rajoja häivytettyä Ag:n SRP:llä vai onko myllytys ainoa vaihtoehto?
Mikä väri? Melko todennäköisesti jotain jää.
Väri metalli musta.

Juuzo
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 20, 2011 10:09 am
Paikkakunta: Lahti

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Juuzo » Pe Heinä 05, 2013 10:52 pm

Todennäkösesti tarvii myllyä, tommosessa värissä pitäis vaan vetää sit koko auto samalla ettei kontista tuu ihan eri näkönen.. Varovasti nyppäämällä voi toki saada merkit pois ilman isompia vaurioita..

Avatar
seatts
Viestit: 1592
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 10:58 am
Paikkakunta: Sauvo

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja seatts » Pe Heinä 05, 2013 11:00 pm

Kyllähän ne merkit sieltä pois saa siististi, mutta Kontissa lukee edelleen Skoda ja octavia.
mustasta ne erottuu aika selvästi.

Tontzaaa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 9:18 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tontzaaa » Pe Heinä 05, 2013 11:03 pm

seatts kirjoitti:Kyllähän ne merkit sieltä pois saa siististi, mutta Kontissa lukee edelleen Skoda ja octavia.
mustasta ne erottuu aika selvästi.
Näin ajattelinkin, joten tuokin proggis jää ensi kesäksi tehtäväksi. Eli tuota ei saa edes häivytettyy agn srpllä? Mutta kiitos vastauksista!

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Heinä 05, 2013 11:31 pm

Tuskin häviät mitään kokeilussakaan,,,,

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja sonikk » Pe Heinä 05, 2013 11:47 pm

Kyllä sitä varmasti vähän saa häivytettyä SRP:llä. Missä päin asut, kai tuosta joku foorumilainen pyyhkäisee sixpackin hinnalla jäljet huitsiin.

Tontzaaa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 9:18 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tontzaaa » La Heinä 06, 2013 12:11 am

K70 kirjoitti:Tuskin häviät mitään kokeilussakaan,,,,
Niin paitsi ensi kesään olevat jäljet auton takana..

Sonikk asustelee pk seudulla, mutta niinku joku jo totesi että jos pelkästään ton kohda myllyttää niin se kyll sitten paistaa silmiin, joten koko auto pitäisi varmaan myllyttää. Se onkin ensi kesänä suunnitelmissa, koska tänä kesänä ei vaan ikävä kyllä rahapuoli anna periksi.

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja K70 » La Heinä 06, 2013 12:28 am

:detariler:
Tontzaaa kirjoitti:
K70 kirjoitti:Tuskin häviät mitään kokeilussakaan,,,,
Niin paitsi ensi kesään olevat jäljet auton takana..

Sonikk asustelee pk seudulla, mutta niinku joku jo totesi että jos pelkästään ton kohda myllyttää niin se kyll sitten paistaa silmiin, joten koko auto pitäisi varmaan myllyttää. Se onkin ensi kesänä suunnitelmissa, koska tänä kesänä ei vaan ikävä kyllä rahapuoli anna periksi.
Niin, sitä juuri meinasin. Jollei nuo kromitilpehöörit miellytä, niin eikun huitsin nevadaan. Jos niistä jää jäljet, niin tuskin niin näkyvät, kuin itse merkit.
Omastani nykäsin kyljistä "blue efficiency" lätkät pois heti miten auton haettuani, lopullisesti ne katosi vasta, kun myllytin auton myöhemmin. Mutta kukaan (ei kintaalainen) ei pystynyt kertomaan ennen mylläystäkään, mistä kohtaa lokaria merkit oli poistettu.

Sillä meinasin, että jollei kromin kimallus innosta, niin tuskin kauheaa tappiota tulee, vaikka merkit pois nykäiseekin.

Tero
Viestit: 1260
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 9:56 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero » La Heinä 06, 2013 12:38 am

Ja sen merkkien paikan voi sipasta (vaikka joku ystävällinen kinnaslainen) jollain viimestelysetillä, niin ei kohta / luukku silmille hyppää vaikkei koko autoa myllyttäisikään... riippuen tietysti loppu auton kunnosta :)

Tontzaaa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 9:18 pm

Re: DIY - Merkkien poisto by PK.COM Lahti

Viesti Kirjoittaja Tontzaaa » La Heinä 06, 2013 12:47 am

Tero kirjoitti:Ja sen merkkien paikan voi sipasta (vaikka joku ystävällinen kinnaslainen) jollain viimestelysetillä, niin ei kohta / luukku silmille hyppää vaikkei koko autoa myllyttäisikään... riippuen tietysti loppu auton kunnosta :)
Joo no pitää kattoa minkälaiset jäljet tosta jää, tosin auto on aikas huonossa hapessa maalipinnasta.

Vastaa Viestiin