DIY: Vanteet kuntoon!

Tee se itse
Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Posambique » Ke Loka 26, 2011 7:09 pm

Vannehoito


Ajattelin tehdä tällaisen topicin, josta voisi olla hyötyä ainakin aloitteleville Pesukinnaslaisille.
Yksinkertaiset ohjeet siihen kuinka saa vanteet kuntoon, että kehtaa laittaa ne auton alle.
Ajankohtainen aihe nyt talven osalta, vaikka omat kuvat ovat keväältä kesävanteiden osalta.

Toki tällaisen homman voi tehdä milloin vain tässä talven aikana etukäteen kun kesärenkaat on sopivasti irti.
Lähtökohta oli hieman ikävä, sillä nämä oli jäänyt syksyllä pois otettaessa pesemättä, joten lika oli pahasti pinttynyt.
Kuva
Kuva
Auton maalauksen jäljiltä vanteissa oli jopa maalipölyä
Kuva


Pesu
Ensin vanteille ja renkaille on hyvä suorittaa pesu, jolla kaikki mahdollinen hiekka, pöly ja muu irtolika saadaan irti. Tämän jälkeen vanteita on mukavampi myös käsitellä.

Hyvä tapa aloittaa homma on käyttää ensin jotain liuotinpesuainetta, kuten Bilt Hamber Surfex HD, Wurth Pineline, Solmaster AS40 jne.
Itse siirryin kuitenkin suoraan metallinpoistoaineeseen. Osittain senkin takia sillä käytin Sonaxin X-Treme Vannepesuainetta, jonka pitäisi siis pitää sisällään myös muita puhdistavia ominaisuuksia. Wolf's Chemicalsin Decon Gel toimii ilmiselvästi vastaavalla tavalla, mutta itse en ehkä pelkästään IronX:llä pesisi. Erityisesti renkaankylkien puhdistuksessa tuollainen liuotinpesuaine on aivan ässä. Nämä metallipartikkeleiden (lentoruosteen, jarrupölyn jne.) pesemiseen tarkoitetut aineet eivät siihen oikein toimi - valitettavasti.
Kuva

Kun on tavaraa suihkittu riittävästi pinnalle, niin annetaan sen vaikuttaa hetken verran. Tämän jälkeen jollain pehmeäharjaisella brushilla hieman fyysistä kontaktia, jotta lika lähtee irti pinnasta.
Kuva

Aineen pitää antaa vaikuttaa jonkin aikaa, jotta se todella alkaa toimimaan ja liuottamaan jarrupölyä. Viimeistään hetken odottelun jälkeen näkymän pitäisi olla vastaava:
Kuva

Tässä aineen todella voimakkaan reagoimisen näkee hyvin:
Kuva

Ensimmäisellä kerralla ei tullut 100% puhdasta, ehkä olin käynyt alueen huonosti läpi, tai jarrupöly oli syöpynyt osin lakan sisään:
Kuva

Koska vanteet olivat likaiset, ja kauan pinttyneet, suihkin vielä hieman lisää ainetta, ja odotin jälleen hetken:
Kuva

Pienpoisto
Vanne näyttänee pesun jälkeen jotakuinkin tältä:
Kuva

Tämä ei suinkaan tarkoita, että pesuaine olisi huonoa tai, että pesu olisi epäonnistunut. Pesuaineet eivät yksinkertaisesti pysty pinttyneeseen tiepikeen. Tämän varalta on onneksi omat aineensa. Kaikista marketeista saa Auto Glymin Intensive Tar & Glue Removeria, ja muita reittejä sitten parempia ja halvempia aineita kuten: AutoSmart Tardis, ValetPro Citrus Tar & Glue Remover jne.. Lisäksi tarvitaan mikrokuituliina kuten kuvasta näkyy.

Ainetta suihkitaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään ilman että se kuivuu. Pieni suihkaus ainetta mikrokuituliinalle, ja kevyesti pyyhkäistään pikitahrat pois vanteista. Tältä pikitahra näyttää hetken vaikutusajan jälkeen. Tässä vaiheessa voi jo kokeilla pyyhkäistä tahran veke. Isompien tahrojen kanssa tarvitsee enemmän hermoja. Isommista kannattaa mielestäni kynnellä/jollain apuvälineellä nyppäistä se isoin kanta pois (varoen naarmuttamasta vannetta), jonka jälkeen pienpoisto helpottuu huomattavasti.
Kuva

Clay
Itse suoritin tämän jälkeen vielä varmuuden vuoksi, sekä osin sen takia, että tuota maalisumua auton maalauksesta oli päätynyt vanteisiin, clayn - eli saveistuksen.
Suomennos on huono, mutta niinhän se vain on. Olen sitä mieltä, että mikäli kaksi aikaisempaa vaihetta on suoritettu hyvin, ja pinta tuntuu tasaiselta, niin tämän voi jättää väliin. Tuskinpa esimerkiksi puista tippuvaa mahlaa/pihkaa on paljon vanteelle päätynyt. Eipä tästä vaiheesta ainakaan haittaa ole. Tällä voi periaatteessa korvata pienpoiston, mutta on se vaan niin paljon helpompaa pienpoistoaineen ja mikrokuituliinan kanssa, että ei mielestäni kannata.
Kuva

Tässä on se syy miksi tämä oli nyt erittäin järkevää (punainen on maalisumua):
Kuva

Vahaus

Tämän jälkeen voidaan siirtyä vanteiden suojaamiseen, jonka suurimpana etuna on tulevien puhdistusten valtava helpottuminen. Toki samalla suojataan lakkapintaa, ja ehkäistään sen vaurioita. Detailing-harrastajalle pelkästään veden upea helmeily pinnalla lienee riittävä syy vanteiden suojaamiseen.

Itse kävin vanteet ensin läpi erittäin hienolla kiillotusaineella (Sonüs SFX-3). Vastaavasti voi käyttää jotain Cleanseria, eli maalipintaa puhdistavaa ainetta. Näillä saa ulkonäöstä paremman, ja todennäköisesti myös laitettavan vahan/pinnoitteen kesto paranee. Kannattaa kuitenkin aina lukea valmistajan ohjeet, että mitä sinne vahan/pinnoitteen alle saa laittaa.

Luonnonvahoja käyttäisin harkiten vanteiden vahaamiseen, sillä niiden kesto on usein heikompaa. Sen sijaan erilaiset hybridit ja puhtaasti synteettiset pinnoitteet sopivat näihin hommiin erinomaisesti. Vanteille on olemassa omia vahoja (kuten käytin itse tässä), mutta mitään syytä näiden käyttämiseen ei ole. Samanlaista lakkapintaa on vanteissakin, ja näissä esiintyvät lämpötilat voivat aiheuttaa ongelmia korkeintaan joillekin luonnonvahoille.

Kiillotuksen jälkeen levitin ohuesti kauttaaltaan (sekä etu- että takapuolelle) vanteisiin Swissvax Autobahn -vannevahan, johon olen itse erittäin tykästynyt:
Kuva

Tämän tuotteen kanssa poispyyhinnän ajoitus ei ole tarkkaa, ja vaha on erittäin helppo pyyhkiä pois myös pitkän seisomisen jälkeen. Käytetyn aineen mukaan kuitenkin tulee toimia.
Sitten sain vahat pois, ja pinnasta tuli mielestäni oikeinkin hyvännäköinen:
Kuva

Ja sisäpuolelta:
Kuva

Renkaat
Laitoin sitten vielä kesän kunniaksi rengaskiillokkeen, jotta auto saa viimeisen silauksen. Käytin hommaan Swissvax Pneu -kiilloketta. Tuote on erittäin hyvä, mutta muita erittäin hyviä tuotteita on myös tarjolla. Mainittakoon esimerkiksi Ultiman Trim & Tire Guard
Kuvassa myös Autobahn -vannevaha.
Kuva

Lopputulos
Kuva
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Leksa
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Touko 06, 2011 5:25 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Leksa » Ke Loka 26, 2011 8:15 pm

Hemmetin hienoa jälkeä, saispa itekki joskus hommattua vanteet joita kehtais nuin hinkata.

Avatar
Demon
Viestit: 1965
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 2:55 pm
Paikkakunta: Lahti City
Viesti:

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Demon » Ke Loka 26, 2011 8:23 pm

Hienoa Posa. Kerrassaan esimerkillistä toimintaa :) Itsekkin tuon kyseisen operaation viikko sitten tehneenä talvivanteille :)
Instagram: ahoneja
Instagram: detailcave

Avatar
jallu
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 11:35 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja jallu » Ke Loka 26, 2011 8:30 pm

Loistava mallisuoritus ja mukavasti kuvia!
Suola kuuluu ruokaan, ei tielle.

Viltsu
Viestit: 979
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 4:01 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ke Loka 26, 2011 9:13 pm

Tällaisia topikkeja aloittelijoille lisää eri puunaus vaiheista.
Hienoa työtä!

Avatar
Tuomas
Viestit: 258
Liittynyt: To Syys 01, 2011 2:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Tuomas » Ke Loka 26, 2011 9:27 pm

Hieno juttu, tämän pohjalta on mukavaa alkaa itse samaan projektiin viikonloppuna.
Ja noi vanteet on mun all time favoritit :)

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Hynde » Ke Loka 26, 2011 9:39 pm

Kuva
Kaikki liha tottelee kuria...

Avatar
-JP-
Viestit: 1808
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:40 pm
Paikkakunta: Jääli

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja -JP- » Ke Loka 26, 2011 10:06 pm

Loistava ja esimerkillisesti dokumentoitu pikkuprojekti!

Mites jos laitan tämän stickyksi? Ja jos vastaavia pienempiä projekteja tulee jatkossa lisää, niin katsellaan niille jotain omaa DIY-osastoa?
"Polishing paint is polishing paint, detailing is getting the wax out of the cracks" -Mike Phillips

Avatar
sonikk
Viestit: 3357
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:11 am
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja sonikk » Ke Loka 26, 2011 10:10 pm

Hienoa duunia, mietin jos olisin itse jaksanut väsätä saman tapaisen mutta tämä oli hyvä!

Osgard
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 5:22 pm

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Osgard » Ke Loka 26, 2011 11:36 pm

Oppaat osio olis kyllä hyvä jos riittää tekijöitä. Sillain vielä että modet siirtää sinne jos on asiallinen juttu eikä keskustelua sinne.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 27, 2011 7:51 am

Excellent!

Kuva

..Jos kiikutan mun vanteet sun luo niin teetkö niille saman :D Liukkaripesu+DeIron on jo tehty ;)
Vain YKSI LSP!

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Posambique » To Loka 27, 2011 12:29 pm

Never! :lol:

Voidaan kyllä levitellä täällä Swissvaxin Autobahnit yhdessä pintaan, niin joudut sitten ostamaan oman purkin. ;)
Kunhan teet ensin muut vaiheet valmiiksi - toki.

P.S. Kiitoksia kaikille kauniista kommenteista.
"Urku auki, pelti kii"

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Urran » To Loka 27, 2011 1:23 pm

:(

Voi olla et on sit kesävanteet kun kattellaan :D
Vain YKSI LSP!

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Dani » To Loka 27, 2011 1:26 pm

Hienoa työtä, itselläni tuo on vielä edessäpäin, paitsi että vanteille tulee Opti-Coat 2.0 8-)
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Avatar
S@mpp@
Viestit: 385
Liittynyt: To Joulu 16, 2010 7:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja S@mpp@ » To Loka 27, 2011 5:33 pm

Erittäin esimerkillinen topic! Kuvia reilusti ja tekstiä mukava lukea :)

Itsellä myös sama urakka kohta edessä, tai no... uudet noin 1000km aurinkoisina päivinä rullatut vanteet, jotka heti uutena vahattu :D Tuskin niissä pahemmin mitään on...

Itse olisin nyppinyt tuon vanhan painon teipin pois ;)

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Tammi 06, 2012 12:50 am

Tällaista jälkeä sain hyvinkin vastaavilla menetelmillä tänä syksynä.
Kuvat ovat olleet otettuina jo monta kuukautta, mutta kun ei ole "ehtinyt".
Anteeksi kuvien huono laatu, saa nähdä kuinka kauan minä jatkan puhumista, että pitäisi hankkia jalusta.
Kyllä se pitäisi, mutta edelleenkään sellaista ei minulla ole. Huonoa kun ei viitsisi ostaa, ja hyvät on kalliita ja... blaablaablaa...

Kuva
Kuva
Kuva
"Urku auki, pelti kii"

K70
Viestit: 2754
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 8:56 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja K70 » Pe Tammi 06, 2012 8:41 pm

Tuu Posa hakemaan multa yks purkka/lanka-viritettävä kolmijalka, kun on roskiin menossa.
Sen päällä kamera kyllä pysyy, mutta jalkojen lukitukset kun on muovia, niin senhän tietää, missä kunnossa niistä muutama on.
Itsellä on nykyisin kunnon jalusta, niin tuo ajelehtii pitkin tallia, kunnes sen pyttyyn sullon.
Kestänee sen aikaa, kunnes löydät oikean jalustan. On mallia videopää, ei kuulapää.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Urran » Ma Tammi 09, 2012 10:11 am

En mäkään käytä jalustaa ;)
Vain YKSI LSP!

Jaskas
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2012 9:34 am

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Jaskas » Pe Huhti 20, 2012 9:44 am

Millä Posa meinasit irrotella nuo vanhojen tasapainojen tarrat? Ovat meinaa veemäisiä saada irti.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 9:54 am

^Se nyt riippuu miten sen ottaa. Ei minusta oo kovin kummonen homma saada pois. Sumuttaa koko liimajäämän ihan märäks detar aineella, laittaa palan talouspaperia päälle ja sumuttaa paperin märäks (niin et "lilluu" sen liimajäämän päällä). Tupakin mittainen tauko tai taikojumppa ja kevyesti jätskitikulla/kynnellä raaputtaa irti.

Just otin mun kesävanteista painot pois niin et laitoin painoineen päivineen lillumaan vähäks aikaa paperien alle. Kun sormenpäillä kampes painoja niin lähti kerralla kaikki niin että jäi vaan muutama 1-2mm ryökäle liimaa pinnalle. Tärkeintä on saada se niin märäks että se pienpoistoaine kastelee myös sen mustan "solukumin" siitä liiman ja painon välistä.

Tää on mun mielestä ihan yhtä vaikeeta kun kuolleiden ötököiden poisto keulalta, siihenkin kun laittaa märän pyyhkeen 10 minuutiks niin lähtee ihan perus shampoolla :lol:
Vain YKSI LSP!

Avatar
Posambique
Viestit: 2746
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 5:51 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Posambique » Pe Huhti 20, 2012 9:58 am

Niihin ei vissiin ole kukaan keksinyt sellaista metodia, että ittekseen putoilisivat. Kuten Urran sanoi:
Puinen jäätelötikku, mikrokuituliina ja reilusti pien-/liimanpoistoainetta ovat paras ratkaisu.
Jos jollain muulla on parempi keino tiedossa, niin kertokaa ihmeessä.

Täytyy myöntää, etten tiedä edes vielä jaksanko niitä poistaa, mutta katsotaan.
Enemmän haluaisin uudet vanteet :oops:
"Urku auki, pelti kii"

Avatar
Hynde
Viestit: 3580
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 11:36 pm
Paikkakunta: Sipoo / Ylläs

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Hynde » Pe Huhti 20, 2012 10:58 am

Toffeelaikka.
Kaikki liha tottelee kuria...

Jaskas
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2012 9:34 am

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Jaskas » Pe Huhti 20, 2012 11:06 am

Jotkut lähti mulla tosi kivasti, kun föönillä lämmittelin. Toisia uitin kaikenmaailman kemikaaleissa yms, ilman tulosta. Puutiukuillakin raaputtelin... Työlästä on.

Urran
Viestit: 7304
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 2:58 pm
Paikkakunta: Kerava-Vantaa akseli

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Urran » Pe Huhti 20, 2012 11:19 am

^Älä uita kaikenmaailman kemikaaleissa, uita pien/liimanpoistoaineissa :D

Hynde eiks Toffeelaikal oo riski tehdä mitään jälkeä? Tiiän et on uskomattoman pehmee mut silti.
Vain YKSI LSP!

Avatar
Dani
Viestit: 5737
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 8:02 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY: Vanteet kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Dani » Pe Huhti 20, 2012 11:22 am

En nyt Hynde ole, mutta omasta kokemuksesta kerron että on jos vetää urku auki, mutta hitaasti kun pyörittää porakoneella niin ei tuota ongelmia.
Maalipinnalle tota en siltikään suosittele.
"The beginning is always difficult, in the end stands the thank."

Vastaa Viestiin