Ajattelin tehdä tällaisen topicin, josta voisi olla hyötyä ainakin aloitteleville Pesukinnaslaisille.
Yksinkertaiset ohjeet siihen kuinka saa vanteet kuntoon, että kehtaa laittaa ne auton alle.
Ajankohtainen aihe nyt talven osalta, vaikka omat kuvat ovat keväältä kesävanteiden osalta.
Toki tällaisen homman voi tehdä milloin vain tässä talven aikana etukäteen kun kesärenkaat on sopivasti irti.
Lähtökohta oli hieman ikävä, sillä nämä oli jäänyt syksyllä pois otettaessa pesemättä, joten lika oli pahasti pinttynyt.


Auton maalauksen jäljiltä vanteissa oli jopa maalipölyä

Pesu
Ensin vanteille ja renkaille on hyvä suorittaa pesu, jolla kaikki mahdollinen hiekka, pöly ja muu irtolika saadaan irti. Tämän jälkeen vanteita on mukavampi myös käsitellä.
Hyvä tapa aloittaa homma on käyttää ensin jotain liuotinpesuainetta, kuten Bilt Hamber Surfex HD, Wurth Pineline, Solmaster AS40 jne.
Itse siirryin kuitenkin suoraan metallinpoistoaineeseen. Osittain senkin takia sillä käytin Sonaxin X-Treme Vannepesuainetta, jonka pitäisi siis pitää sisällään myös muita puhdistavia ominaisuuksia. Wolf's Chemicalsin Decon Gel toimii ilmiselvästi vastaavalla tavalla, mutta itse en ehkä pelkästään IronX:llä pesisi. Erityisesti renkaankylkien puhdistuksessa tuollainen liuotinpesuaine on aivan ässä. Nämä metallipartikkeleiden (lentoruosteen, jarrupölyn jne.) pesemiseen tarkoitetut aineet eivät siihen oikein toimi - valitettavasti.

Kun on tavaraa suihkittu riittävästi pinnalle, niin annetaan sen vaikuttaa hetken verran. Tämän jälkeen jollain pehmeäharjaisella brushilla hieman fyysistä kontaktia, jotta lika lähtee irti pinnasta.

Aineen pitää antaa vaikuttaa jonkin aikaa, jotta se todella alkaa toimimaan ja liuottamaan jarrupölyä. Viimeistään hetken odottelun jälkeen näkymän pitäisi olla vastaava:

Tässä aineen todella voimakkaan reagoimisen näkee hyvin:

Ensimmäisellä kerralla ei tullut 100% puhdasta, ehkä olin käynyt alueen huonosti läpi, tai jarrupöly oli syöpynyt osin lakan sisään:

Koska vanteet olivat likaiset, ja kauan pinttyneet, suihkin vielä hieman lisää ainetta, ja odotin jälleen hetken:

Pienpoisto
Vanne näyttänee pesun jälkeen jotakuinkin tältä:

Tämä ei suinkaan tarkoita, että pesuaine olisi huonoa tai, että pesu olisi epäonnistunut. Pesuaineet eivät yksinkertaisesti pysty pinttyneeseen tiepikeen. Tämän varalta on onneksi omat aineensa. Kaikista marketeista saa Auto Glymin Intensive Tar & Glue Removeria, ja muita reittejä sitten parempia ja halvempia aineita kuten: AutoSmart Tardis, ValetPro Citrus Tar & Glue Remover jne.. Lisäksi tarvitaan mikrokuituliina kuten kuvasta näkyy.
Ainetta suihkitaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään ilman että se kuivuu. Pieni suihkaus ainetta mikrokuituliinalle, ja kevyesti pyyhkäistään pikitahrat pois vanteista. Tältä pikitahra näyttää hetken vaikutusajan jälkeen. Tässä vaiheessa voi jo kokeilla pyyhkäistä tahran veke. Isompien tahrojen kanssa tarvitsee enemmän hermoja. Isommista kannattaa mielestäni kynnellä/jollain apuvälineellä nyppäistä se isoin kanta pois (varoen naarmuttamasta vannetta), jonka jälkeen pienpoisto helpottuu huomattavasti.

Clay
Itse suoritin tämän jälkeen vielä varmuuden vuoksi, sekä osin sen takia, että tuota maalisumua auton maalauksesta oli päätynyt vanteisiin, clayn - eli saveistuksen.
Suomennos on huono, mutta niinhän se vain on. Olen sitä mieltä, että mikäli kaksi aikaisempaa vaihetta on suoritettu hyvin, ja pinta tuntuu tasaiselta, niin tämän voi jättää väliin. Tuskinpa esimerkiksi puista tippuvaa mahlaa/pihkaa on paljon vanteelle päätynyt. Eipä tästä vaiheesta ainakaan haittaa ole. Tällä voi periaatteessa korvata pienpoiston, mutta on se vaan niin paljon helpompaa pienpoistoaineen ja mikrokuituliinan kanssa, että ei mielestäni kannata.

Tässä on se syy miksi tämä oli nyt erittäin järkevää (punainen on maalisumua):

Vahaus
Tämän jälkeen voidaan siirtyä vanteiden suojaamiseen, jonka suurimpana etuna on tulevien puhdistusten valtava helpottuminen. Toki samalla suojataan lakkapintaa, ja ehkäistään sen vaurioita. Detailing-harrastajalle pelkästään veden upea helmeily pinnalla lienee riittävä syy vanteiden suojaamiseen.
Itse kävin vanteet ensin läpi erittäin hienolla kiillotusaineella (Sonüs SFX-3). Vastaavasti voi käyttää jotain Cleanseria, eli maalipintaa puhdistavaa ainetta. Näillä saa ulkonäöstä paremman, ja todennäköisesti myös laitettavan vahan/pinnoitteen kesto paranee. Kannattaa kuitenkin aina lukea valmistajan ohjeet, että mitä sinne vahan/pinnoitteen alle saa laittaa.
Luonnonvahoja käyttäisin harkiten vanteiden vahaamiseen, sillä niiden kesto on usein heikompaa. Sen sijaan erilaiset hybridit ja puhtaasti synteettiset pinnoitteet sopivat näihin hommiin erinomaisesti. Vanteille on olemassa omia vahoja (kuten käytin itse tässä), mutta mitään syytä näiden käyttämiseen ei ole. Samanlaista lakkapintaa on vanteissakin, ja näissä esiintyvät lämpötilat voivat aiheuttaa ongelmia korkeintaan joillekin luonnonvahoille.
Kiillotuksen jälkeen levitin ohuesti kauttaaltaan (sekä etu- että takapuolelle) vanteisiin Swissvax Autobahn -vannevahan, johon olen itse erittäin tykästynyt:

Tämän tuotteen kanssa poispyyhinnän ajoitus ei ole tarkkaa, ja vaha on erittäin helppo pyyhkiä pois myös pitkän seisomisen jälkeen. Käytetyn aineen mukaan kuitenkin tulee toimia.
Sitten sain vahat pois, ja pinnasta tuli mielestäni oikeinkin hyvännäköinen:

Ja sisäpuolelta:

Renkaat
Laitoin sitten vielä kesän kunniaksi rengaskiillokkeen, jotta auto saa viimeisen silauksen. Käytin hommaan Swissvax Pneu -kiilloketta. Tuote on erittäin hyvä, mutta muita erittäin hyviä tuotteita on myös tarjolla. Mainittakoon esimerkiksi Ultiman Trim & Tire Guard
Kuvassa myös Autobahn -vannevaha.

Lopputulos
