Eli kyseessä lasipinnoille tarkoitettu kestopinnoite Gtechniq G1 ClearVision SmartGlass, jonka laitoin tuulilasiin 27.08.2011
Esikäsittely
Koska kyseessä on pinnoite joka tarttuu lasipintaan kiinni, on erittäin tärkeää että pohjat on tehty kunnolla. Jos pinta on likainen, tarttuu pinnoite likaan ja lähtee lian mukana pois ennenaikaisesti.
Lasi puhdistettiin ennen työstä seuraavasti (tässä järjestyksessä):
- Bilt Hamber Surfex HD
- Bilt Hamber Auto-Foam
- Dodo Juice Born to be Mild + Sonüs Pesuhanska
- Claybar
- Pro C-13 Super Glass Gleam + Microfiber Madness Cloudbuster -ikkunaliina
Muutama tippa ainetta setin mukana tulevalle vanulapulle (nämä ovat ihan tavallisia vanulappuja -> Kysy vaimolta jos et tiedä, hänellä on varmaan meikkilaukussa niitä jos tarvitset lisää ) Levitykseen käy myös ohut valkoinen puuvilla liina (värillisestä saattaa irrota aineen vaikutuksesta väriä ja jäädä lasiin). Pääasia ettei liina ime ainetta itseensä niin ettei sitä saa levitettyä lasille.
Aine pyyhitään pintaan suosituksen mukaan pienin pyörivin liikkein, mutta tärkeintä on että pintaan ei jää aukkoja. Jokainen valitkoon oman tyylinsä tähän. Jotta pinta on varmasti kauttaaltaan aineen peitossa, suositellaan että ensimmäisen levityksen jälkeen odotetaan noin 10 minuuttia ja levitetään toinen kerros. Lisää ainetta lappuun aina kun sitä ei enää irtoa lapusta lasille.
Toisen kerroksen jälkeen odotetaan noin 15 minuuttia että aine kuivuu, jonka jälkeen käytetään setissä mukana olevaa G2 tuotetta. G2 muuttaa pinnoitteen ylijäämät poispyyhittävään muotoon. Suurin osa G1 pitäisi lähteä pinnasta yhdellä käsittelykerralla. Ei haittaa vaikka lasi ei tule 100% puhtaaksi tässä vaiheessa. G2 kaadetaan vanulapulle ja työstetään pintaan samalla tavalla kuin G1.
G2 levityksen jälkeen lasi pyyhitään sopivalla ikkunaliinalla. G1 jäämät ovat aika tiukkaa kamaa, joten hyvä liina ratkaisee kaiken. Testasin 4 eri liinaa, joista "vohveli" -mallinen oli ehdottomasti paras G1 poistamiseen. Kannattaa huomioida että tuore pinnoite on pehmeää, joten liian karkea liina saattaa poistaa osan siitä.
Ikkunaa pyyhitään niin kauan että kaikki G1 jäljet ovat poissa ja lasi on kirkas ja tahraton.
Lasinpyyhkimien kumit kannattaa puhdistaa huolella tai vaihtaa uusin tässä vaiheessa, mikäli ovat vanhat. Kuluneet tai kovettuneet pyyhkijät ovat pinnoitteen pahin vihollinen. Itselläni oli 3kk sitten hankitut sulat, jotka pyyhkäisin lasinpesuaineella puhtaaksi.
Oma arvio aineen työstämisestä
"Voi perkele mitä hommaa" ... Ei siinä kauaa mennyt, mutta lasin kiillotus lopussa otti koville.
Riittoisuus
Alfa Romeo 156 tuulilasi imi vähän yli puolet 2-kerroksella tuosta 15ml pullosta. Riippuen autosta, 15ml riittää 1-2 käsittelykertaan.
Ensivaikutelma
Kuivalla lasilla ei (tietenkään) erota että pinnassa olisi yhtään mitään. G1 ei näytä antavan lasille kiiltoa ulkopuolelta katsottuna. Pari päivää käsittelyn jälkeen ajelin matka-ajoa helsinkiin päin kaatosateessa. Pyyhkijöitä taisin käyttää matkan aikana yhteensä 4 pyyhkäisyn verran. Lasipinta pysyy puhtaana ja vesi juoksee pois lasilta todella nopeasti jo 50km/h vauhdissa. Motarilla 120km/h vauhdissa oli ihan sama satoiko vettä tai ei, lasi oli käytännössä kuiva koko ajan. Minkäänlaista kalvoa ei muodostunut ja näkyvyys oli erinomainen.
Päiväkirja:
01.09.2011: Autolla on ajettu nyt noin 400km pinnoitteen laittamisen jälkeen, joista noin puolet on ajettu kaatosateessa Helsingin tienoilla. Ei merkkejä pinnoitteen heikentymisestä.